Рішення
від 18.11.2024 по справі 920/579/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД СУМСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18.11.2024м. СумиСправа № 920/579/24

Господарський суд Сумської області у складі судді Котельницької В.Л., при секретарі судового засідання Виходцевій О.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні господарського суду матеріали справи №920/579/24

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Адамант-Нерухомість (вул. Революції Гідності, 15, м. Суми, 40022; код ЄДРПОУ 38602246)

до відповідача:Сумської міської ради (майдан Незалежності, 2, м. Суми, 40000; код ЄДРПОУ 23823253)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю представників сторін:

від позивача:не прибув,

від відповідача:Фадєєв В.Ю. (самопредставництво, витяг з ЄДРПОУ),

справа розглядається у порядку загального позовного провадження

установив:

16.05.2024 позивач звернувся з позовом, відповідно до якого просить внести в судовому порядку зміни у договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 від 12 березня 2020 року, укладений між орендодавцем Сумською міською радою (код ЄДРПОУ 23823253, адреса: 40000, м. Суми, майдан Незалежності, буд. 2) та орендарем Товариством з обмеженою відповідальністю Адамант- Нерухомість (код ЄДРПОУ 38602246, адреса: 40022, м. Суми, вул. Супруна (після перейменування вул. Революції Гідності), буд. 15), доповнивши абзац 4 Розділу 3 Орендна плата реченням наступного змісту: Розмір орендної плати під час її сплати орендарем зменшується на плату за передані в оренду 460 кв.м. місць загального користування (дворової території площею 92 кв.м. та площею 368 кв.м. тротуарів). Всі інші умови договору оренди земельної ділянки від 12 березня 2020 року залишаються без змін.

16.05.2024 відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №920/579/24 призначено судді Джепі Ю.А.

Ухвалою від 21.05.2024 у справі №920/579/24 заявлено та задоволено самовідвід судді Джепи Ю.А.; передано справу на повторний автоматизований розподіл у порядку, встановленому ст. 32 ГПК України.

22.05.2024 протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу №920/579/24 призначено судді Котельницькій В.Л.

Ухвалою від 23.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку загального позовного провадження; призначено підготовче судове засідання на 15.07.2024; установлено сторонам строки ля надання заяв по суті справи.

09.07.2024 представник відповідача подав наступні документи:

1)відзив на позовну заяву (вх №1993 від 09.07.2024), в якому просить відмовити в задоволенні позову;

2)клопотання про відкладення розгляду справи (вх №2001 від 09.07.2024).

10.07.2024 представник відповідача подав заяву (вх №2016), відповідно до якої зазначений представник надав та просив долучити до матеріалів судової справи Технічну документація із землеустрою зі складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку ТОВ "Катана" під розміщення адмінбудівлі за адресою: вул. Супрна 15, м. Суми код технічної документації 2007МФ19СММС000035 надану 10.07.2024 Відділом № 4 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Сумській області, як доказ належного формування земельної ділянки.

Ухвалою від 15.07.2024 у справі №920/579/24 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів; задоволено клопотання представника відповідача про відкладення підготовчого засідання (вх №2001 від 09.07.2024); відкладено підготовче судове засідання у справі №920/579/24 на 19.08.2024, 11:00.

19.08.2024, у зв`язку із відпусткою судді Котельницької В.Л., розгляд справи не відбувся.

Ухвалою від 04.09.2024 у справі №920/579/24 призначено підготовче судове засідання на 23.09.2024, 12:00.

23.09.2024 ОСОБА_1 , як представник позивача у порядку самопредставництва, подав клопотання (вх №5397), в якому просив допустити його до участі у справі як представника позивача; провести підготовче судове засідання 23.09.2024 за його відсутності; призначити справу до судового розгляду по суті. Заявника залучено до справи №920/579/24 як представника ТОВ «Адамант-Нерухомість» з подальшим правом доступу до електронної справи.

У підготовчому судовому засіданні 23.09.2024 в порядку ч. 5 ст. 233 ГПК України постановлено наступні протокольні ухвали:

- задоволено усне клопотання представника відповідача про поновлення строку на подання відзиву на позовну заяву да додаткових доказів; поновлено відповідачу строк на подання відзиву на позов та додаткових доказів; прийнято до розгляду та долучено до матеріалів справи відзив на позовну заяву (вх №1993 від 09.07.2024) та додаткові докази (вх №2016 від 10.07.2024);

- закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті в судове засідання на 28.10.2024, 14:30.

Ухвалою від 24.09.2024 у справі №920/579/24 повідомлено позивача про закриття підготовчого провадження та призначення розгляду справи по суті в судове засідання на 28.10.2024, 14:30.

28.10.2024 представник позивача подав клопотання про проведення судового засідання, призначеного на 28.10.2024, за його відсутності (вх №5981/24 від 28.10.2024 - електронною поштою, вх №5987 від 28.10.2024 особисто).

28.10.2024 розгляд справи, призначений в судове засідання на 14:30, не відбувся у зв`язку із оголошенням на території Сумської області повітряної тривоги, що підтверджено актом Господарського суду Сумської області від 28.10.2024 у справі №920/579/24.

Ухвалою від 29.10.2024 у справі №920/579/24 призначено розгляд справи по суті в судове засідання на 18.11.2024, 14:30.

18.11.2024 представник позивача подав клопотання (вх №6415 від 18.11.2024), в якому просить здійснити розгляд справи по суті за його відсутності та задовольнити позов.

У судовому засіданні 18.11.2024 встановлено:

Представник позивача у судове засідання не прибув, про місце, дату та час розгляду справи повідомлений належним чином, відповідно до клопотання (вх №6415 від 18.11.2024) просить здійснити розгляд справи по суті за його відсутності, задовольнивши позовні вимоги.

Представник відповідача у судове засідання прибув, додаткових заяв та/або клопотань не подав.

Підстави для відкладення розгляду справи та/або оголошення перерви в судовому засіданні відповідно до ст. 216 ГПК України відсутні.

Судом розпочато розгляд справи по суті та оголошено зміст позовних вимог.

Представник відповідача підтримав поданий відзив, проти задоволення позову заперечував та просив суд відмовити в задоволенні позовної заяви.

Судовий процес на виконання ч. 1 ст. 222 ГПК України фіксувався за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

Під час судового розгляду, відповідно до статей 209, 210 ГПК України з`ясовані всі обставини, на які учасники справи посилалися як на підставу своїх вимог і заперечень, та досліджені всі докази наявні в матеріалах справи.

Згідно зі статтею 233 ГПК України рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами.

У судовому засіданні 18.11.2024 на підставі статті 240 Господарського процесуального кодексу України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд встановив наступне:

Згідно з витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 12.09.2019 №НВ-5913250702019 земельна ділянка площею 0,2005 га кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 за адресою: м. Суми, вул. Супруна, 15, перебуває у комунальній власності Сумської міської ради.

Відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 06.11.2014 індексний номер:29085279 Товариству з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість» (код за ЄДРПОУ 38602246) на праві приватної власності належить нежитлове приміщення площею 1739,6 м2 за адресою: Сумська обл., м. Суми, вул. Супруна, буд. 15.

01.08.2019 Товариство з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість» звернулось до Сумської міської ради із заявою про надання в оренду терміном на 5 років для будівництва та обслуговування інших будівель громадської забудови (під розміщення офісних приміщень) земельної ділянки площею 0,2005 га кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 за адресою: м. Суми, вул. Супруна, 15.

29.01.2020 рішенням Сумської міської ради №6298-МР «Про надання в оренду земельної ділянки Товариству з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість» за адресою: м. Суми, вул. Супруна, 15» надано в оренду під розміщення офісних приміщень земельну ділянку кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 площею 0,2005 га за адресою: м. Суми, вул. Супруна, 15, строком на 5 років, категорія земель землі житлової та громадської забудови з розміром орендної плати 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

12.03.2020 між Сумською міською радою (далі орендодавець, відповідач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість» (далі орендар, позивач) укладено договір оренди земельної ділянки (далі договір).

Відповідно до п. 1.1 договору орендодавець на підставі рішення Сумської міської ради від 29 січня 2020 року №6298-МР «Про надання в оренду земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість» за адресою: м. Суми, вул. Супруна, 15», надає, а орендар приймає в оренду земельну ділянку (об`єкт оренди), яка знаходиться за адресою: м. Суми, вул. Супруна, 15.

Земельна ділянка виділена в натурі (на місцевості) у встановленому законом порядку.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2005 га, кадастровий номер - 5910136600:18:002:0024.

На земельній ділянці знаходиться нежитлове приміщення.

Земельна ділянка має частково тверде покриття.

Орендодавець гарантує, що зазначена земельна ділянка на момент укладення договору іншій особі не продана, не подарована, не відчужена іншим способом, не знаходиться в іпотеці, в спорі та під забороною (арештом) не перебуває, не обмежена правами третіх осіб та не обтяжена недоліками щодо її використання.

Орендар зобов`язаний забезпечувати умови вільного доступу для прокладки нових та експлуатації існуючих інженерних мереж, що знаходяться в межах зазначеної території.

За пунктом 1.2 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки на момент укладання договору становить 4008335,85 грн (чотири мільйони вісім тисяч триста тридцять п`ять грн 85 коп.). Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки додається і є невід`ємною частиною договору.

Згідно з п. 2.1 договору земельна ділянка за функціональним призначенням надається в оренду під розміщеними офісними приміщеннями, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель - 03.10 - Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).

Відповідно до п. 2.2 договору договір укладається строком до 29 січня 2025 року.

По закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомній про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.

При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін.

У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Розділом 3 «Орендна плата» договору визначено наступне:

Орендна плата на рік становить 4,0 % від нормативної грошової оцінки землі.

Складовими частинами розрахунку орендної плати є:

-розмір відсотку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - постійна величина, що застосовується для проведення розрахунку орендної плати;

-нормативна грошова оцінка землі, станом на момент укладання договору.

Розмір річної орендної плати на 2020 рік становить 160333,43 грн (сто шістдесят тисяч триста тридцять три грн 43 коп.), що складає 13361,12 грн (тринадцять тисяч триста шістдесят одна грн 12 коп.) за місяць.

За наступні роки, починаючи з 2021 року, орендна плата справляється з урахуванням щорічної індексації нормативної грошової оцінки земель відповідно до Податкового кодексу України. Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки (відповідно до ст. 18 Закону України «Про оцінку земель») та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору в порядку та у випадках, передбачених законодавством України.

Інформація про розмір орендної плати не відноситься до конфіденційної інформації та може бути отримана від фіскальної служби за запитом орендодавця.

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця, на рахунок міського бюджету Сумської міської ОТГ код платежу 18010600. рахунок №UA038999980334139812000018540. Банк одержувача Казначейство України (ЕАП)), код 37970593, МФО 899998.

Орендна плата справляється також і у випадках, якщо орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору.

У разі визнання в судовому порядку договору оренди недійсним, отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди земельної ділянки не повертається.

За згодою сторін розмір орендної плати може бути переглянутий у випадках:

-зміни умов господарювання або цілей використання орендованої земельної ділянки, визначених цим договором:

-підвищення цін, тарифів, тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів;

-погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально;

-у разі невиконання орендодавцем обов`язку повідомити орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку;

-збільшення розмірів ставки земельного податку;

-в інших випадках, передбачених законодавством України.

За несвоєчасну сплату орендарем орендної плати, встановленої цим договором, з орендаря стягується пеня із розрахунку подвійної річної облікової ставки Національного банку України, яка діє на день прострочки, від суми заборгованості за кожен календарний день прострочки.

Орендна плата нараховується з дня державної реєстрації права оренди на земельну ділянку. У разі припинення або розірвання договору, орендна плата нараховується включно до дня внесення запису до державного реєстру про його припинення або розірвання у спосіб та на підставі документів, передбачених розділом 5.

За пунктом 5.1 договору зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

На виконання умов договору між сторонами спору підписано акт приймання-передачі об`єкта оренди, що є додатком №1 до договору.

Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 18.03.2020 №204599407 встановлено, що земельна ділянка кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 площею 0,2005 га відповідно до договору оренди земельної ділянки від 12.03.2020, перебуває в оренді строком до 29.01.2025; орендодавець Сумська міська рада, орендар Товариство з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість».

25.04.2023 позивач звернувся до відповідача з листом №04/25, за яким просив Сумську міську раду надати згоду на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою: Сумська обл., м. Суми, вулиця Революції Гідності (Супруна), земельна ділянка 15, площею 0,2005 га, кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 з цільовим призначенням - « 03.10 - Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку», згідно зі схемою поділу земельної ділянки на ділянку №1 площею 0,1637 га та ділянку №2 площею 0,0368 га.

17.08.2023 позивач надіслав відповідачу повторне звернення щодо надання згоди на розроблення технічної документації із землеустрою щодо поділу вищезазначеної земельної ділянки.

27.12.2023 між орендодавцем та орендарем укладено додаткову угоду до договору, відповідно до пунктів 1-2- якої абзац перший Розділу 3 «Орендна плата» доповнено реченням наступного змісту: «Тимчасово, на період дії воєнного стану в Україні та протягом півроку після його припинення або скасування, встановити орендну плату на рік за цим договором у розмірі 2 % від нормативної грошової оцінки землі. Зазначена відсоткова ставка застосовується з 01.01.2023 року». Всі інші умови договору оренди земельної ділянки від 12 березня 2020 року залишено без змін.

29.12.2023 Сумською міською військовою адміністрацією прийнято наказ №204-СМР «Про відмову Товариству з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість» у наданні дозволу на поділ земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Революції Гідності, 15, площею 0,2005 га», у зв`язку із нераціональністю запропонованого заявником поділу земельної ділянки, а саме: виключенням елементів озеленення перед головним фасадом будівлі.

15.01.2024 позивач надіслав відповідачу листа в якому зазначив, що з метою уникнення договірного судового спору пропонує відповідачу підписати запропонований додатковий договір до договору оренди земельної ділянки, на якій розміщена будівля, загальною площею 0,2005 га, кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 від 18.09.2020; питання, порушене у запропонованому додатковому договорі стосується виключно зменшення розміру орендної плати на плату за частину земельної ділянки загального користування.

27.03.2024 рішенням №4636-МР Сумська міська рада відмовила Товариству з обмеженою відповідальністю «Адамант-Нерухомість» у наданні дозволу на поділ земельної ділянки за адресою: м. Суми, вул. Революції Гідності, 15, площею 0,2005 га», у зв`язку із нераціональністю запропонованого заявником поділу земельної ділянки, а саме: виключенням елементів озеленення перед головним фасадом будівлі.

Відповідно до частини 1 статті 79 Земельного кодексу України земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

Згідно із частинами 1- 4, 9 статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах 6, 7 цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі ( постанови Верховного Суду від 16.06.2021 року у справі № 922/1646/20 та від 04.03.2021 року у справі № 922/3463/1).

Судом встановлено, що земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 , кадастровий номер 5910136600:18:002:0024 площею 0,2005 га, на якій розташоване нерухоме майно позивача, належить до комунальної форми власності, є сформованою, державна реєстрація підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-5913250702019 від 12.09.2013 року.

Доказів поділу спірної земельної ділянки та внесення відповідних змін до договору оренди спірної земельної ділянки позивачем подано не було.

Частиною 1 статті 651 ЦК України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору (ч. 2 ст. 651 ЦК України).

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі ст. 3 Закону України «Про оренду землі» об`єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» встановлено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до ст. 14 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Особа, яка відповідно до закону може бути орендодавцем земельної ділянки, може встановити вимогу нотаріального посвідчення договору оренди землі та скасувати таку вимогу. Встановлення (скасування) вимоги є одностороннім правочином, що підлягає нотаріальному посвідченню. Така вимога є обтяженням речових прав на земельну ділянку та підлягає державній реєстрації в порядку, визначеному законом.

Типовий договір оренди землі та типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі ст. 15 Закону України «Про оренду землі» істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

За статтею 21 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

Відповідно до ст. 22 Закону України «Про оренду землі» орендна плата справляється у грошовій формі. За згодою сторін розрахунки щодо орендної плати за землю можуть здійснюватися у натуральній формі. Розрахунок у натуральній формі має відповідати грошовому еквіваленту вартості товарів за ринковими цінами на дату внесення орендної плати. Розрахунки щодо орендної плати за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, здійснюються виключно у грошовій формі.

Згідно зі ст. 23 Закону України «Про оренду землі» орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.

Орендар має право вимагати відповідного зменшення орендної плати в разі, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не з його вини.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності, передані в оренду на земельних торгах, не може бути зменшена за згодою сторін протягом строку дії договору оренди, а також у разі його поновлення (крім випадків консервації таких земельних ділянок, а також визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

Відповідно до ст. 30 Закону України «Про оренду землі» зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Згідно зі ст. 201 Земельного Кодексу грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі.

Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.

Статтею 206 Земельного Кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Відповідно до п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата для цілей розділу XII цього Кодексу - обов`язковий платіж за користування земельною ділянкою державної або комунальної власності на умовах оренди.

Згідно з п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики.

Договір оренди земель державної і комунальної власності укладається за типовою формою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім випадків консервації таких земельних ділянок або визнання земельних ділянок забрудненими (потенційно забрудненими) вибухонебезпечними предметами).

З огляду на зазначені норми чинного земельного та податкового законодавства, суд дійшов висновку, що позивач всупереч зазначеним нормам щодо порядку нарахування та сплати орендної плати за користування землею комунальної форми власності без попереднього поділу спірної земельної ділянки та ухвалення відповідного рішення з боку Сумської міської ради, не вносячи зміни в п.1.1 договору оренди щодо предмету договору земельної ділянки, за яким площа спірної земельної ділянки залишається 0,2005 га, має намір шляхом внесення відповідних змін в розділ 3 договору оренди зменшити розмір орендної плати.

Також суд зазначає, що позивач не надав відповідних доказів наявності обставин для перегляду орендної плати, пов`язаних відповідно до умов спірного договору оренди з:

-зміною умов господарювання або цілей використання орендованої земельної ділянки, визначених договором оренди;

-підвищенням цін, тарифів, тощо, у тому числі внаслідок інфляційних процесів;

-погіршенням стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально;

-у разі невиконання орендодавцем обов`язку з повідомлення орендарю про права третіх осіб на орендовану земельну ділянку;

-збільшенням розмірів ставки земельного податку;

- іншими випадками, передбаченими законодавством України, які мають наслідком зменшення орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної форми власності.

Згідно з частинами першою, третьою статті 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.

Відповідно до ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно із ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. 1 ст. 76 ГПК України належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до ст. 77 ГПК України обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.

Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються.

Відповідно до ст. 78 даного Кодексу достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи.

Статтею 79 ГПК України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

За приписами ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.

Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами обставини, на які позивач посилається як на підставу своїх позовних вимог, у зв`язку з чим суд відмовляє в задоволенні позовних вимог.

При ухваленні рішення в справі, суд, у тому числі, вирішує питання щодо розподілу судових витрат між сторонами.

Статтею 123 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.

Відповідно до частин 1-3 статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Судовий збір, від сплати якого позивач у встановленому порядку звільнений, стягується з відповідача в дохід бюджету пропорційно розміру задоволених вимог, якщо відповідач не звільнений від сплати судового збору. Якщо інше не передбачено законом, у разі залишення позову без задоволення, закриття провадження у справі або залишення без розгляду позову позивача, звільненого від сплати судового збору, судовий збір, сплачений відповідачем, компенсується за рахунок держави в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Враховуючи норми п. 2 ч. 1 та п. 2 ч. 4 ст. 129 ГПК України судові витрати, здійснені позивачем у справі, суд залишає за позивачем.

Керуючись статтями 123, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

вирішив:

1.Відмовити у задоволенні позову.

Згідно зі ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Відповідно до ст. 256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Північного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: 1) рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду;2) ухвали суду - якщо апеляційна скарга подана протягом десяти днів з дня вручення йому відповідної ухвали суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 261 цього Кодексу.

Повний текст рішення складено та підписано 03.12.2024.

СуддяВ.Л. Котельницька

СудГосподарський суд Сумської області
Дата ухвалення рішення18.11.2024
Оприлюднено04.12.2024
Номер документу123462318
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —920/579/24

Рішення від 18.11.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 29.10.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 04.09.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 15.07.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 23.05.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Котельницька Вікторія Леонідівна

Ухвала від 21.05.2024

Господарське

Господарський суд Сумської області

Джепа Юлія Артурівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні