Рішення
від 03.12.2024 по справі 160/26634/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 грудня 2024 рокуСправа №160/26634/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Златіна Станіслава Вікторовича

розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України, ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії,-

УСТАНОВИВ:

Позивач звернувся з позовом до суду, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 26.11.2024 вх.№ 47476/24 , в якому просить:

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 "Про призов військовозобов`язаних запасу на загальну мобілізацію" від 14.09.2024 року за №600, в частині призову та направлення для проходження військової служби ОСОБА_1 ;

Визнати протиправним та скасувати наказ командира Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 16.09.2024 року за №187 мтд, в частині зарахування до списків особового складу військової частини старшого солдата ОСОБА_1 на відповідну посаду;

Зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України прийняти рішення про звільнення від проходження військової служби ОСОБА_1 .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 13.09.2024р. він слідував в маршрутному таксі на роботу. Транспортний засіб був зупинений в с. Голубівка ІНФОРМАЦІЯ_2 для перевірки військово-облікових документів. За результатом перевірки позивача було затримано та доставлено до ІНФОРМАЦІЯ_3 . 14.09.2024р. позивач був направлений до навчального центру в селище Гвардійське Новомосковського району Дніпропетровської області. В подальшому позивача було доставлено до військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України. Позивач вважає дії відповідачів протиправними, оскільки він є заброньованим ТОВ «Агро-Овен» та не має бути мобілізований до Збройних Сил України. Наведені обставини стали підставою для звернення до суду з позовом про скасування наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 в частині призову та направлення для проходження військової служби та наказу начальника Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України в частині зарахування до списків особового складу військової частини, звільнення від проходження військової служби.

Ухвалою суду від 07.10.2024р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі, надано відповідачу п`ятнадцятиденний строк для подання до суду відзиву на позовну заяву. Витребувано: - у ІНФОРМАЦІЯ_1 інформацію про військову частину до особового складу якої зарахований військовослужбовець ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_2 ); копію наказу про мобілізацію ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_2 ); копію наказу про направлення ОСОБА_1 для проходження військової служби до військової частини; копії всіх документів (матеріалів), на підставі яких прийняті зазначенні вище накази; письмові пояснення, у яких зазначити чи було відомо про наявність у ОСОБА_1 бронювання (відстрочки) від призову на військову службу; - у військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України копію наказу про зарахування до списків особового складу військової частини ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 18 листопада 2024 року витребувати повторно:

- у ІНФОРМАЦІЯ_1 інформацію про військову частину до особового складу якої зарахований військовослужбовець ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_2 ); копію наказу про мобілізацію ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 , РНОКПП НОМЕР_2 ); копію наказу про направлення ОСОБА_1 для проходження військової служби до військової частини; копії всіх документів (матеріалів), на підставі яких прийняті зазначенні вище накази; письмові пояснення, у яких зазначити чи було відомо про наявність у ОСОБА_1 бронювання (відстрочки) від призову на військову службу; - у військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України копію наказу про зарахування до списків особового складу військової частини ОСОБА_1

25.11.2024р. від представника Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України до суду надійшли витребувані документи.

Крім того, 25.11.2024р. представником Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України подано до суду відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечив проти позову та зазначив, що позивач не звертався із заявою про відстрочення від призову на військову службу під час мобілізації згідно абз.4 ч.1 ст. 23 Закону 3543-ХІІ. Вказує, що наказом командира вч №187мтд від 16.09.2024р. який не оскаржувався та не скасований, старший солдат ОСОБА_1 призначений на посаду стрільця 3-го відділення 1-го взводу оперативного призначення 14 роти оперативного призначення (на спеціальних броньованих автомобілях) 5 батальйону оперативного призначення з відповідним записом у військовий квиток, отримував грошове та матеріальне забезпечення, що виключає протиправність дій вч.

ІНФОРМАЦІЯ_5 надано до суду відзив, в якому відповідач просив відмовити в задоволенні позовних вимог. В обгрунтування своєї позиції вказує про таке.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , перебував на військовому обліку військовозобов`язаних в ІНФОРМАЦІЯ_3 . Вищезазначений громадянин з 2011 року не з`являвся до органів військового обліку, не звіряв свої облікові дані, востаннє проходив медичний огляд щодо придатності до військової служби у 2010 році. Після оголошення 24.02.2022 загальної мобілізації та введення воєнного стану на території України ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_3 також не прибував, актуальні дані про себе, у тому числі про засоби зв`язку не повідомляв.

Таким чином, станом на вересень 2024 року ОСОБА_1 не з`являвся за місцем перебування на військовому обліку, не звіряв свої облікові дані та не проходив медичний огляд військово-лікарською комісією упродовж 13 років поспіль. Зазначає, що 19.07.2023 під час перевірки громадян на одному з блокпостів було виявлено ОСОБА_1 , якому вручено повістку № 1676 про виклик до ІНФОРМАЦІЯ_3 на 24.07.2024. Однак, ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_3 ані 24.07.2024, ані пізніше не прибув. Під час спроби співробітника ІНФОРМАЦІЯ_3 02.08.2023 зв`язатися з ним по телефону для виклику до ІНФОРМАЦІЯ_2 з метою уточнення облікових даних і проходження медичного огляду, ОСОБА_1 почувши, що йому телефонують з ІНФОРМАЦІЯ_6 , кинув слухавку і у подальшому перестав відповідати на дзвінки.

У зв`язку із чим, ІНФОРМАЦІЯ_2 06.09.2023 звернувся до органів Національної поліції щодо доставлення ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_3 у порядку ст.259 КУпАП для складання протоколу про адміністративне правопорушення. Звернення було отримано Новомосковським РВП ГУНП в Дніпропетровській області 07.09.2023 (вх. № 4632/2023).

На підтвердження цих обставин надаємо копії документів, що стосуються оповіщення ОСОБА_1 , його неявки та звернення щодо нього до органів Національної поліції (розписки за повістку, рапорту про оповіщення, рапорту про неявку, рапорту про неможливість зв`язатися по телефону, звернення до поліції про доставлення).

У подальшому на адресу ОСОБА_1 неодноразово направлялися повістки про виклик до ІНФОРМАЦІЯ_3 , які теж були проігноровані.

Зранку 13.09.2024 під час перевірки на тимчасовому блокпосту військово-облікових документів пасажирів одного з маршрутних таксі ОСОБА_1 був виявлений та ідентифікований співробітниками ІНФОРМАЦІЯ_3 як особа, яка являється злісним порушником військового обов`язку, у зв`язку із чим супроводжений до ІНФОРМАЦІЯ_3 для усунення порушень військового обліку, проходження чергового медичного огляду військово-лікарською комісією й подальшого вирішення питання про призначення на воєнний час. Під час перевірки документів, супроводження та перебування у ІНФОРМАЦІЯ_3 ОСОБА_1 не надав співробітникам ІНФОРМАЦІЯ_3 жодних доказів наявності у нього права на звільнення від призову на військову службу під час мобілізації, зокрема, у зв`язку із бронюванням. Однак, зі слів співробітників ІНФОРМАЦІЯ_3 , які виявили ОСОБА_1 , останній одразу почав активно комусь телефонувати з власного телефону, скаржитися, що його «хочуть забрати в армію» та просити «вирішити питання». Під час перевірки в ІНФОРМАЦІЯ_3 даних ОСОБА_1 у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов`язаних та резервістів інформація про бронювання вищезазначеного громадянина виявлена не була.

За результатами медичного огляду військово-лікарською комісією 13.09.2024 ОСОБА_1 визнаний придатним до військової служби, у зв`язку із чим, під час загальної мобілізації, з метою комплектування Сил Оборони для надання відсічі збройній агресії російської федерації та захисту народу і держави України, за наказом начальника ІНФОРМАЦІЯ_3 № 600 від 14.09.2024 ОСОБА_1 призваний на дійсну військову службу до військової частини НОМЕР_1 (Національна гвардія України) і того ж дня відправлений до вищезазначеної військової частини для подальшого проходження військової служби.

На момент проведення призову на військову службу, у тому числі формування документів на призов і внесення відомостей про призов до Єдиного реєстру, дані про бронювання ОСОБА_1 також виявлені не були. Відтак ОСОБА_1 був правомірно призваний на військову службу під час мобілізації.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що згідно військово-облікового документу «Резерв +» станом на 13.09.2024р. ОСОБА_1 має бронювання до 22.02.2025р.

Згідно військово-облікового документу «Резерв +» станом на 15.09.2024р. ОСОБА_1 має відмітку про бронювання до 22.02.2025р., а також відмітку «Виявлені порушення правил військового обліку. Будь-ласка, зверніться у ТЦК за місцем реєстрації або проживання для уточнення даних».

В матеріалах справи міститься копія витягу з наказу начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14.09.2024р. № 600 відповідно до якого солдата ОСОБА_1 призвано на дійсну військову службу до військової частини НОМЕР_1 .

Відповідно до витягу до наказу командира військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_7 від 16.09.2024р. за № 187мтд старшого солдата ОСОБА_1 зараховано до списків особового складу військової частини та на всі види забезпечення.

Позивач оскаржує наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 від 14.09.2024 року за №600, наказ командира Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 16.09.2024 року за №187 мтд та просить зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України прийняти рішення про звільнення від проходження військової служби.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Частиною 2статті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Згідно з ч.ч.1, 2ст.17 Конституції Українизахист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України.

У силу вимогст.65 Конституції Українизахист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.

За приписами ч.ч.1, 2ст.2 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" від 25.03.1992 р. № 2232-XII(далі - Закон № 2232-ХІІ) військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України (за винятком випадків, визначених законом), іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній із обороною України, її незалежності та територіальної цілісності. Час проходження військової служби зараховується громадянам України до їх страхового стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а також до стажу державної служби.

Проходження військової служби здійснюється, зокрема, громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом.

Пунктом 2 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженогоУказом Президента України від 10.12.2008 р. № 1153/2008, передбачено, що громадяни проходять військову службу у Збройних Силах України (далі - військова служба) в добровільному порядку або за призовом.

У добровільному порядку громадяни проходять: військову службу (навчання) за контрактом курсантів у вищих військових навчальних закладах, а також закладах вищої освіти, які мають у своєму складі військові інститути, факультети військової підготовки, кафедри військової підготовки, відділення військової підготовки (далі - військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти); військову службу за контрактом осіб рядового складу; військову службу за контрактом осіб сержантського і старшинського складу; військову службу за контрактом осіб офіцерського складу.

З громадянами, які добровільно вступають на військову службу, укладається контракт згідно з додатками 1 і 2.

За призовом громадяни проходять: строкову військову службу; військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період; військову службу за призовом осіб офіцерського складу.

За приписамист.1 Закону України "Про оборону України" від 06.12.1991 р. № 1932-XIIособливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.

Статтею 1 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 р. № 3543-ХІІ(далі - Закон № 3543-ХІІ) визначено, що мобілізація - комплекс заходів, здійснюваних з метою планомірного переведення національної економіки, діяльності органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій на функціонування в умовах особливого періоду, а Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - на організацію і штати воєнного часу. Мобілізація може бути загальною або частковою та проводиться відкрито чи приховано.

Відповідно до ч.2ст.4 Закону № 3543-XIIзагальна мобілізація проводиться одночасно на всій території України і стосується національної економіки, органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, Збройних Сил України, інших військових формувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, підприємств, установ і організацій.

Згідно з ч.5ст.4 Закону № 3543-XIIвид, обсяги, порядок і строк проведення мобілізації визначаються Президентом України в рішенні про її проведення.

За змістомст.2 Закону № 3543-XIIправовою основою мобілізаційної підготовки та мобілізації єКонституція України,Закон України "Про оборону України", цей та інші закони України, а також видані відповідно до них нормативно-правові акти.

Указом Президента України від 24.02.2022 р. № 64/2022 "Про введення воєнного стану в Україні"у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першоїстатті 106 Конституції України,Закону України "Про правовий режим воєнного стану"введено в Україні воєнний стан.

Указом Президента України № 69/2022 "Про загальну мобілізацію" від 24.02.2022 р. було оголошено про загальну мобілізацію на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.

На час виникнення спірних правовідносин та на дату ухвалення рішення у цій справі на території України продовжує діяти воєнний стан.

Статтею 22 Закону № 3543-ХІІвизначені обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Зокрема, відповідно до ч.ч.3, 5ст.22 Закону № 3543-XIIпід час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися до військових частин або на збірні пункти територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках керівників територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки), або у строки, визначені командирами військових частин (військовозобов`язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку, військовозобов`язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом керівників відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язані Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - за викликом керівників відповідних органів управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Призов громадян на військову службу під час мобілізації або залучення їх до виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, здійснюють територіальні центри комплектування та соціальної підтримки за сприяння місцевих органів виконавчої влади або командири військових частин (військовозобов`язаних, резервістів Служби безпеки України - Центральне управління або регіональні органи Служби безпеки України, військовозобов`язаних, резервістів Служби зовнішньої розвідки України - відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки України, військовозобов`язаних Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - відповідні органи управління центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері цивільного захисту).

Відповідно до пункту 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 р. № 154, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов`язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

За змістом пункту 7 цього Положення територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя є юридичними особами публічного права, мають самостійний баланс, реєстраційні рахунки в органах Казначейства. Районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є відокремленими підрозділами відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя.

У силу пункту 12 цього Положення керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки має право, зокрема, видавати у межах своїх повноважень накази та розпорядження.

Абзацами 1, 2 частини 1статті 39 Закону № 2232-ХІІвизначено, що призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом таЗаконом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов`язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації.

Статтею 23 Закону № 3543-ХІІпередбачена відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації.

Зокрема, відповідно до абз.2 ч.1ст.23 Закону № 3543-XIIне підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов`язані: заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно п.4 ч.1ст.25 Закону № 3543-ХІІбронюванню підлягають військовозобов`язані, які працюють або проходять службу, зокрема, на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань або функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, у тому числі кінцеві бенефіціарні власники таких підприємств, які не є їх працівниками. Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, а також критично важливими для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань в особливий період, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Порядок та організація бронювання, переліки посад і професій військовозобов`язаних, які підлягають бронюванню на період мобілізації та на воєнний час, визначаються цимЗаконом, актами Президента України та Кабінету Міністрів України. Під час дії воєнного стану бронювання військовозобов`язаних може також здійснюватися за списком військовозобов`язаних, поданим у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку відповідним органом державної влади, іншим державним органом, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією, зазначеними в частині першій цієї статті (ч.3ст.25 Закону № 3543-ХІІ) .

Постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 р. № 76 "Деякі питання реалізації положень Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" затверджено Порядок бронювання військовозобов`язаних за списком військовозобов`язаних під час дії воєнного стану (далі - Порядок № 76)

Відповідно до п.1 Порядку № 76 цей Порядок визначає механізм бронювання під час дії воєнного стану військовозобов`язаних за списками військовозобовязаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час, які працюють, зокрема, в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, у разі, коли це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів.

Пунктом 2 Порядку № 76 передбачено, що бронювання військовозобов`язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється згідно з рішенням Мінекономіки за списками військовозобов`язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), погодженими Генеральним штабом Збройних Сил (військовозобов`язаних, які перебувають на військовому обліку в СБУ, Службі зовнішньої розвідки, - за списками, погодженими СБУ, Службою зовнішньої розвідки).

Заброньованим військовозобов`язаним надається відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації (далі - відстрочка).

Згідно п.5 Порядку № 76 органи місцевого самоврядування подають списки до відповідних місцевих органів виконавчої влади для подальшого погодження з Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки).

Списки подаються за формою згідно з додатком 1 в паперовій та/або електронній формі разом з відповідним обґрунтуванням та довідкою про кількість військовозобов`язаних за формою згідно з додатком 2.

Приписами п.п.9, 10 Порядку № 76 встановлено, що з метою погодження списки, подані відповідно до пунктів 4-8 цього Порядку, розглядаються щодо повноти заповнення та наявності обґрунтувань Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) у строк не більше ніж 10 робочих днів з дня їх отримання.

Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) подає погоджені відповідно до абзацу першого цього пункту списки до Мінекономіки.

За результатами перевірки списків, поданих відповідно до пункту 9 цього Порядку, щодо повноти їх заповнення, наявності обґрунтувань та погодження Генеральним штабом Збройних Сил (СБУ, Службою зовнішньої розвідки) Мінекономіки приймає у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня отримання зазначених списків рішення про бронювання військовозобов`язаних.

Пунктом 11 Порядку № 76 передбачено, що з метою оформлення військовозобов`язаним відстрочок Мінекономіки надсилає рішення про бронювання військовозобов`язаних органам державної влади, іншим державним органам, якими подано списки, а також Генеральному штабу Збройних Сил (СБУ, Службі зовнішньої розвідки).

Генеральний штаб Збройних Сил (СБУ, Служба зовнішньої розвідки) у триденний строк доводить зазначене рішення до відома відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки).

Орган державної влади, інший державний орган, орган місцевого самоврядування, підприємство, установа і організація видає військовозобов`язаному витяг із зазначеного рішення за формою згідно з додатком 3.

Витяг, завірений підписом керівника та печаткою (у разі її наявності) відповідного органу державної влади, іншого державного органу, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи чи організації, є документом, що підтверджує надання військовозобов`язаному відстрочки.

Витяг видається військовозобов`язаному під розпис у відомості видачі бланків спеціального військового обліку, складеній за формою згідно з додатком 4.

Органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи і організації у п`ятиденний строк з дня видачі витягу військовозобов`язаному надсилають до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, де військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідного підрозділу Центрального управління та/або регіональних органів СБУ, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки), повідомлення про бронювання військовозобов`язаного за формою згідно з додатком 5 для зарахування його на спеціальний військовий облік.

Територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому військовозобов`язаний перебуває на військовому обліку (відповідний підрозділ Центрального управління та/або регіональний орган СБУ, відповідний підрозділ Служби зовнішньої розвідки), на підставі рішення про бронювання військовозобов`язаних зараховує у строк не більше ніж п`ять робочих днів з дня його отримання такого військовозобов`язаного на спеціальний військовий облік.

Аналіз наведених положень законодавства свідчить, що громадяни проходять військову службу у Збройних Силах України в добровільному порядку або за призовом. Військова служба за призовом під час мобілізації, на особливий період, тобто період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, належить до військової служби за призовом.

Згідно з положеннямист.39 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу"призов резервістів та військовозобов`язаних на військову службу під час мобілізації проводиться в порядку, визначеному цим Законом таЗаконом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

У свою чергуст.23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"передбачена відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, яка надається, зокрема, заброньованим на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

При цьому п.11 Порядку № 76 визначено чіткий алгоритм дій щодо надання відстрочки у зв`язку з прийняттям Мінекономіки України рішення про бронювання військовозобов`язаного, а підтвердженням надання військовозобов`язаному відстрочки є витяг, завірений підписом керівника та печаткою органу місцевого самоврядування.

З матеріалів справи слідує, що станом на 13.09.2024 р. - дату вчинення працівниками ІНФОРМАЦІЯ_3 дій щодо призову позивача на військову службу під час мобілізації та прийняття наказу від 14.09.2024р. № 600 стосовно позивача було прийнято рішення про його бронювання, що підтверджується військово-обліковим документом «Резерв +», витягом про результат бронювання за заявою № 20240913-206768.

Відповідачі не надали суду доказів того, що вказане вище бронювання стосовно позивача є скасованим у встановлемому порядку.

Враховуючи викладене, твердження позивача про протиправність його призову під час мобілізації підтверджуються матеріалами справи.

З огляду на наведене слід визнати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 "Про призов військовозобов`язаних запасу на загальну мобілізацію" від 14.09.2024 року за №600, в частині призову та направлення для проходження військової служби ОСОБА_1 протиправним та скасувати його.

В той час, зарахування особового складу до списків військової частини і виключення із списків (у тому числі продовження дії контрактів із військовослужбовцями, які звільняються, у випадках, визначених законодавством, продовження військової служби та дії контракту військовослужбовцям понад встановлені строки, затвердження військовослужбовців на посади за мобілізаційним планом, присвоєння та позбавлення військового звання у визначених Положенням про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженим Указом Президента України від 10 грудня 2008 року № 1153 (далі - Положення), випадках, пониження та поновлення у військовому званні, призначення на посади та звільнення з посад, призупинення військової служби або звільнення з військової служби осіб, які проходять строкову військову службу, продовження військової служби та дії контракту, зарахування до вислуги років для виплати надбавки за вислугу років і призначення пенсії, періодів проходження військової служби, у тому числі які зараховуються на пільгових умовах, а також до строку вислуги років для присвоєння чергового військового звання військовослужбовцям, військову службу яким було призупинено та стосовно яких судом винесено виправдувальний вирок, що набрав законної сили, або стосовно яких закрито кримінальне провадження), а також внесення в облікові документи змін, які відбулися в персональних даних особового складу, за виключенням освіти, змін у сімейному стані (шлюб, народження дітей), здійснюються тільки на підставі наказів по стройовій частині (п. 13 Інструкції з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, яка затверджена наказом Міністерства оборони України 15.09.2022 № 280).

Зміни в облікових даних особового складу, викладені в наказі по стройовій частині, повинні бути занесені до облікових документів штабу і підрозділів не пізніше наступного дня після видання наказу по стройовій частині

Зарахування до списків особового складу військової частини прибулого особового складу (або прийому на роботу працівників) здійснюється наказом по стройовій частині у день їх прибуття (прийому на роботу) до військової частини. Підставою для видання наказу про зарахування особового складу до списків військової частини (про прийом на роботу працівника) є: для військовослужбовців - іменні списки команд, приписи і документи, що посвідчують особу військовослужбовця; для військовослужбовців, військову службу яким було призупинено,- виправдувальний вирок суду (його належним чином завірена копія), що набрав законної сили, постанова органу досудового розслідування про закриття кримінального провадження відповідно до пунктів 1-3 частини першої статті 284 Кримінального процесуального кодексу України, наказ відповідного командира (керівника) по особовому складу про продовження військовослужбовцю військової служби та дії контракту; для працівників - трудові договори (або контракти) та особисті заяви про прийом на роботу з відповідним рішенням командира (керівника) щодо їх прийняття. До списків особового складу військової частини наказами не зараховуються особи, прикомандировані з інших військових частин. (п. 14 Інструкції з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, яка затверджена наказом Міністерства оборони України 15.09.2022 № 280).

Відповідно до п. 17 Інструкції з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, яка затверджена наказом Міністерства оборони України 15.09.2022 № 280, забороняється: зараховувати до списків особового складу військової частини наказом по стройовій частині осіб, які прибули без документів. Особи, які прибули без документів, зараховуються до списків особового складу військової частини тільки після встановлення їх особистості і отримання документів, що підтверджують направлення їх у цю частину для проходження військової служби. До отримання документів ці особи обліковуються як тимчасово прикомандировані.

Як встановлено судом, згідно наказу № 187мтд від 16.09.2024р. позивач зарахований до списків особового складу військової частини, який прибув для проходження військової служби за призовом під час мобілізації на особливий період з ІНФОРМАЦІЯ_3 .

З огляду на визнання протиправним та скасування судом наказу від 14.09.2024 року за №600, наказ від 16.09.2024р. № 187мтд також підлягає скасуванню, оскільки видавався на підставі наказу ІНФОРМАЦІЯ_1 "Про призов військовозобов`язаних запасу на загальну мобілізацію" від 14.09.2024 року за №600, який визнаний судом протиправним.

Таким чином, суд вважає протиправним та таким, що підлягає скасуванню наказ командира військової частини НОМЕР_1 від 16.09.2024р. № 187мтд в частині, яка стосується ОСОБА_1 .

Щодо позовної вимоги: зобов`язати Військову частину НОМЕР_1 Національної гвардії України прийняти рішення про звільнення від проходження військової служби ОСОБА_1 .

У відповідності до вимог п. 2 ч.4 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» визначені підстави звільнення з військової служби під час воєнного стану:

а) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування на військовій службі;

б) за станом здоров`я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку;

в) у зв`язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі або позбавлення військового звання;

г) через такі сімейні обставини або інші поважні причини (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу):

у зв`язку з вихованням дитини з інвалідністю віком до 18 років;

у зв`язку з вихованням дитини, хворої на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитини, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров`я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я, але якій не встановлено інвалідність;

у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також батьками своїми чи дружини (чоловіка), що підтверджується відповідним медичним висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я;

у зв`язку з наявністю дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

у зв`язку з необхідністю здійснення опіки над особою з інвалідністю, визнаною судом недієздатною;

у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю I групи;

у зв`язку з необхідністю здійснення постійного догляду за особою з інвалідністю II групи або за особою, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров`я потребує постійного догляду, у разі відсутності інших осіб, які можуть здійснювати такий догляд;

військовослужбовці-жінки - у зв`язку з вагітністю;

військовослужбовці-жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;

один із подружжя, обоє з яких проходять військову службу і мають дитину (дітей) віком до 18 років;

військовослужбовці, які самостійно виховують дитину (дітей) віком до 18 років;

перебування на утриманні військовослужбовця трьох і більше дітей віком до 18 років.

Позивач не надав відповідачу та суду доказів, які б підтверджували факт існування вказаних вище обставин перерахованих у п. 2 ч.4 ст. 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу».

Таким чином, суд відмовляє у задоволенні зазначеної позовної вимоги.

Згідно ч.1ст.9 КАС Українирозгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною 1статті 77 КАС Українивстановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2ст.77 КАС України).

Відповідач належними та допустимими доказами не довів правомірність своїх дій та оскаржуваних наказів, а тому позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають частковому задоволенню..

Стосовно розподілу судових витрат суд зазначає наступне.

Пунктом 12 ч.1 ст. 5 Закону України «Про судовий збір» від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях звільняються, зокрема, військовослужбовці, військовозобов`язані та резервісти, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори, - у справах, пов`язаних з виконанням військового обов`язку, а також під час виконання службових обов`язків.

Відтак, військовослужбовці у справах, пов`язаних з виконанням військового обов`язку, а також під час виконання службових обов`язків звільнені від сплати судового збору.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем сплачений судовий збір в розмірі 3633,60 грн. згідно квитанції № 63372583-1 від 03.10.2024р.

З огляду на наведене, суд вважає за необхідне повернути ОСОБА_1 помилково сплачений судовий збір в даній справі в розмірі 3633,60 грн. згідно квитанції № 63372583-1 від 03.10.2024р.

Керуючись ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

УХВАЛИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_2 ) до Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ), ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_4 ) про визнання протиправними та скасування наказів, зобов`язання вчинити певні дії, - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ начальника ІНФОРМАЦІЯ_1 "Про призов військовозобов`язаних запасу на загальну мобілізацію" від 14.09.2024 року за №600, в частині призову та направлення для проходження військової служби ОСОБА_1 .

Визнати протиправним та скасувати наказ командира Військової частини НОМЕР_1 Національної гвардії України від 16.09.2024 року за №187 мтд, в частині зарахування до списків особового складу військової частини старшого солдата ОСОБА_1 на відповідну посаду.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Повернути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 помилково сплачений судовий збір в даній справі в розмірі 3633,60 грн. згідно квитанції № 63372583-1 від 03.10.2024р.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя С.В. Златін

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено05.12.2024
Номер документу123471652
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —160/26634/24

Рішення від 03.12.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 18.11.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

Ухвала від 04.10.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Златін Станіслав Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні