Рішення
від 03.12.2024 по справі 300/8055/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" грудня 2024 р. справа № 300/8055/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації про визнання протиправною відмову щодо встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, зобов`язання встановити статус особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати посвідчення встановленого зразка, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся в суд з адміністративним позовом до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації (надалі по тексту також - відповідач, Департамент, департамент соціальної політики), у якому просить:

визнати протиправною відмову Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, оформлену листом за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024, у прийнятті документів для встановлення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1;

зобов`язати Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації прийняти документи ОСОБА_1 для встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та внести подання до Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Івано-Франківській обласній державній адміністрації для розгляду питання щодо встановлення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

Позовні вимоги мотивовані тим, що бажаючи реалізувати право на заміну посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, згідно приписів постанови Кабінету Міністрів України "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян" від 11.07.2018 за №551, ОСОБА_1 звернувся із заявою про видачу посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, втім листом відповідача за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024 повідомлений про відсутність підстав для видачі останнього.

Обґрунтовуючи неправомірність вказаної відмови, позивач, з посиланням на положення Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 за №796-ХІІ (надалі по тексту також - Закон України №796-ХІІ) вказує, що для отримання постраждалими статусу категорії 1 необхідні наступні умови: інвалідність, статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи та причинний зв`язок отриманої інвалідності з Чорнобильською катастрофою, усі з котрих стосовно ОСОБА_1 мають документальне підтвердження та долучені до вищезгаданої заяви.

З приводу посилань відповідача у коментованому листі щодо виключення із Закону України №796-ХІІ статті 23, якою передбачалося надання відповідних пільг та компенсацій особам, віднесеним до категорії 4 потерпілих від Чорнобильської катастрофи, звертає увагу, що даним Законом, тим не менш, не передбачено, що раніше видані посвідчення є недійсними.

З даних підстав просив позов задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.10.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Одночасно судом витребувано у сторін письмові докази, необхідні для розгляду даної адміністративної справи (а.с.20).

Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації скористався правом подання відзиву на адміністративний позов за №2126/01-09/09 від 18.11.2024, котрий разом із витребуваними матеріалами засобами поштового зв`язку надійшов на адресу суду 19.11.2024 (а.с.24-36). З доводами позивача, викладеними у позовній заяві, відповідач не погоджується, виходячи з наступних мотивів.

Покликаючись на зміст приписів Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України " від 28.12.2014 за №76-VІІІ (надалі по тексту також - Закон №76-VІІІ), який набрав чинності 01.01.2015, вказує про виключення із Закону №796-ХІІ статей 2 та 23, котрими передбачалося надання відповідних пільг та компенсацій особам, потерпілим від Чорнобильської катастрофи.

З огляду на вказане, долучені ОСОБА_1 документи до заяви про видачу посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, котрими, зокрема, встановлено причинний зв`язок інвалідності позивача із Чорнобильською катастрофою, не можуть бути взяті до уваги, оскільки такі видані після набрання чинності Закону №76-VІІІ.

Окрім цього, звертає увагу, що прийняття рішення щодо видачі посвідчення особі, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, віднесено до повноважень обласної комісії з визначення осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при обласній державній адміністрації, а не безпосередньо Департаменту.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши адміністративний позов, відзив на позовну заяву, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії "СС" за № НОМЕР_1 , виданим Снятинським РВ УМВС України в Івано-Франківській області 17.12.1996 (а.с.8-9).

Згідно відомостей свідоцтва про народження серії " НОМЕР_2 , виданого 15.05.1963, позивач народився у селі Стецева, Городенківського району, Івано-Франківської області, про що в книзі записів актів громадянського стану про народження 22.02.1956 зроблено відповідний запис за №17 (а.с.10).

Як свідчить витяг з реєстру територіальної громади за №2024/012486913, сформований станом на 16.10.2024, ОСОБА_1 зареєстрований за адресою АДРЕСА_1 з 17.12.1988 (а.с.11).

Позивачу 09.09.1996 видане посвідчення громадянина, який постійно проживає на території посиленого радіоекологічного контролю у 1986 році, серії "В-І" за НОМЕР_4 із зазначенням присвоєної категорії 4 (а.с.14).

Експертним висновком Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії по встановленню причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС за №31020 від 21.06.2024, ОСОБА_1 встановлено діагноз "СА нижньо-дольового бронху Т4N1M0 кл. гр ІІ", зазначено наступне: "захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи" (а.с.15).

За змістом довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії "12 ААГ" за №479139 від 29.10.2024, позивачу встановлено ІІ групу інвалідності з 09.09.2024, у зв`язку з наявністю захворювання, пов`язаного з наслідками Чорнобильської катастрофи (а.с.16).

ОСОБА_1 звернувся до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації із заявою про встановлення статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 від 14.10.2024, зареєстрованої відповідачем 14.10.2024 за вх. №3634/05.4-05/09-24 (а.с.35).

Листом Департаменту за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024 позивач повідомлений про відсутність підстав для видачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 (а.с.36).

Покликаючись на зміст приписів Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України " від 28.12.2014 за №76-VІІІ (надалі по тексту також - Закон №76-VІІІ), який набрав чинності 01.01.2015, відповідачем зазначено про виключення із Закону №796-ХІІ статей 2 та 23, котрими передбачалося надання відповідних пільг та компенсацій особам, віднесеним до категорії 4 потерпілих від Чорнобильської катастрофи.

З огляду на вказане, долучені ОСОБА_1 документи до заяви про видачу посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, котрими, зокрема, встановлено причинний зв`язок інвалідності позивача із Чорнобильською катастрофою, не можуть бути взяті до уваги, оскільки такі видані після набрання чинності Закону №76-VІІІ.

Вважаючи протиправними відмову Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації у прийнятті документів для встановлення ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, останній звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення визначено Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 за №796-ХІІ (надалі по тексту також - Закон України №796-ХІІ).

Статтею 9 Закону №796-ХІІ до осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інших ядерних аварій та випробувань, військових навчань із застосуванням ядерної зброї, віднесено, зокрема потерпілих від Чорнобильської катастрофи - громадян, включаючи дітей, які зазнали впливу радіоактивного опромінення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Згідно із пунктом 1 частини 1 статті 14 коментованого Закону, для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема інваліди з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.

Таким чином, для отримання постраждалими статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи, категорії 1, необхідні три умови: 1) інвалідність; 2) статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи; 3) причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою.

Як з`ясовано судом зі змісту листа Департаменту за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024, відсутність підстав для видачі ОСОБА_1 посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1, обґрунтована виключенням із Закону №796-ХІІ статей 2 та 23, котрими передбачалося надання відповідних пільг та компенсацій особам, віднесеним до категорії 4 потерпілих від Чорнобильської катастрофи, внаслідок набрання чинності 01.01.2015 Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України " від 28.12.2014 за №76-VІІІ, а також долученням позивачем документів на засвідчення причинного зв`язку інвалідності із Чорнобильською катастрофою, оскільки такі видані після набрання чинності Закону №76-VІІІ.

Оцінюючи такі аргументи відповідача, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Абзацом 1 пункту 1 статті 65 Закону №796-ХІІ встановлено, що учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України.

Посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом (пункт 3 статті 65 Закону №796-ХІІ).

Так, видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.

Порядок видачі посвідчень встановлюється Кабінетом Міністрів України (пункт 4 статті 65 Закону №796-ХІІ).

При цьому, згідно пункту 2 статті 65 коментованого Закону, при зміні категорії, а також у випадках, передбачених статтею 17 цього Закону, посвідчення підлягає заміні.

Вище по тексту судового рішення судом встановлено наступне: ОСОБА_1 09.09.1996 видане посвідчення громадянина, який постійно проживає на території посиленого радіоекологічного контролю у 1986 році, серії "В-І" за НОМЕР_4 із зазначенням присвоєної категорії 4 (а.с.14).

Згідно із пунктом 4 частини 1 статті 14 Закону №796-ХІІ, для встановлення пільг і компенсацій визначаються категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зокрема особи, які постійно проживають або постійно працюють чи постійно навчаються на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вони за станом на 1 січня 1993 року прожили або відпрацювали чи постійно навчалися у цій зоні не менше чотирьох років, - категорія 4.

Станом на дату видачі посвідчення позивача, правовідносини з приводу видачі посвідчень, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, врегульовувалися постановою Кабінету Міністрів Української РСР від 18.06.1991 за №44, якою затверджено "Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (надалі по тексту також - Порядок №44).

Відповідно до пункту 6 Порядку №44, громадянам, віднесеним до категорії 4, видаються посвідчення коричневого кольору, серія В - громадянина, який постійно працює і проживає на території зони посиленого радіоекологічного контролю.

Видача посвідчень встановленого зразка громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, провадиться, зокрема, громадянам, які постійно проживають та працюють у районах з підвищеним рівнем радіоактивного забруднення і віднесені до категорій 3 і 4, - відповідними облвиконкомами за місцем їх проживання на підставі довідок (додатки №3, 5) (абзац 8 пункт 7 Порядку №44).

З аналізу вищезазначених норм слідує, що підставою для наданні особі статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 4 є факт її постійного проживання або постійної праці чи постійного навчання на території зони посиленого радіоекологічного контролю, за умови, що вона станом на 01.01.1993 прожила або відпрацювала чи постійно навчалася у цій зоні не менше чотирьох років.

До внесення змін Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 за №76-VІІІ (надалі по тексту також - Закон №76-VІІІ), котрий набрав чинності 01.01.2015, визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій містилося у статті 2 Закону №796-ХІІ.

Так, за змістом коментованого припису, до зон радіоактивного забруднення було віднесено наступні: (1) зона відчуження, (2) зона безумовного (обов`язкового) відселення, (3) зона гарантованого добровільного відселення та (4) зона посиленого радіоекологічного контролю.

Варто відзначити, що аналогічне визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій містилося у статті 2 Закону України "Про правовий режим території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 27.02.1991 за №791а-ХІІ (надалі по тексту також - Закон №791а-ХІІ), яким регулюються питання поділу території на відповідні зони, режим їх використання та охорони, умови проживання та роботи населення, господарську, науково-дослідну та іншу діяльність в цих зонах, до внесення змін та набрання чинності Законом №76-VІІІ, в той же час Законом №76-VІІ (набрав чинності 01.01.2015), виключено також абзац 5 частини 2 статті 2 Закону №791а-XII, котрий визначав зону посиленого радіоекологічного контролю як одну із зон радіоактивно забруднених територій.

Суд звертає увагу, що Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 за №76-VІІІ не передбачено, що раніше видані посвідчення особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, 4 категорії, є недійсними.

ОСОБА_1 набув статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 4 до 01.01.2015, більше того, такий статус є безстроковим.

На переконання суду, виключення з 01.01.2015 з переліку зон радіоактивного забруднення зону посиленого радіоекологічного контролю, не позбавляє позивача статусу постраждалого від Чорнобильської катастрофи категорії 4, оскільки такий статус набуто правомірно, а законні підстави для його припинення відсутні.

Суд також наголошує на тому, що Конституцій Суд України рішенням від 17.07.2018 за №6-р/2018 визнав такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, підпункт 2, абзаци 1-2 підпункту 3, підпункт 4, абзаци 1-2 підпункту 5, абзаци 1-4 підпункту 6, підпункт 7 пункту 4 розділу I Закону №76-VIII.

Конституційний Суд України звернув увагу на засадничий характер обов`язку держави щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та на необхідність виокремлення категорії громадян України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи і потребують додаткових гарантій соціального захисту у зв`язку з надзвичайними масштабами вказаної катастрофи та її наслідків.

Встановлення у законах України пільг, компенсацій та гарантій громадянам України, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, обумовлено виконанням державою свого конституційного обов`язку, передбаченого статтею 16 Основного Закону України, щодо подолання наслідків Чорнобильської катастрофи та збереження генофонду Українського народу. Такі пільги, компенсації та гарантії є особливою формою відшкодування завданої шкоди вказаній категорії громадян, а тому скасування чи обмеження цих пільг, компенсацій і гарантій без рівноцінної їх заміни свідчитиме про відступ держави від її конституційного обов`язку.

Скасування пільг, компенсацій та гарантій не відповідає конституційному обов`язку держави, передбаченому у статті 16 Основного Закону України, щодо осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, тому пільги, компенсації та гарантії є такими, що захищені Конституцією України від негативних наслідків для цієї категорії осіб при внесенні змін до законодавства України (пункт 4 мотивувальної частини).

Рішенням від 17.07.2018 за №6-р/2018 Конституцій Суд України визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційними), зокрема і підпункт 4 Закону №76-VIII, яким у Законі №796-ХІІ виключено статтю 23, якою передбачалися компенсації та пільги громадянам, віднесеним до категорії 4.

Таким чином, право на компенсації та пільги постраждалих, віднесених до категорії 4, було підтверджено.

З урахуванням вищенаведеного, суд доходить висновку, що виключення з 01.01.2015 зони посиленого радіоекологічного контролю із переліку радіоактивно забруднених територій не позбавляє статусу потерпілого осіб, яким раніше, до 31.12.2014, було встановлено статус і видано посвідчення постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи. Особа, якій видано безтермінове посвідчення громадянина, який постійно проживав на території зони посиленого радіологічного контролю (категорія 4), для цілей застосування пункту 1 частини 1 статті 14 Закону №796-XII, вважається потерпілим від Чорнобильської катастрофи.

Аналогічна правова позиція викладена Судовою палатою з розгляду справ щодо захисту соціальних прав Касаційного адміністративного суду в постанові від 20.03.2019 у справі №697/121/17, а також в постановах Верховного Суду від 02.07.2020 року у справі №806/914/17, від 28.04.2021 у справі №806/2594/16, від 03.06.2021 у справі №806/2258/16.

Разом із тим, частиною 1 статті 12 Закону №796-ХІІ передбачено, що причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.

Експертним висновком Львівської регіональної міжвідомчої експертної комісії по встановленню причинного зв`язку хвороб, що привели до інвалідності та смерті з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС за №31020 від 21.06.2024, ОСОБА_1 встановлено діагноз "СА нижньо-дольового бронху Т4N1M0 кл. гр ІІ", зазначено наступне: "захворювання пов`язане з наслідками Чорнобильської катастрофи" (а.с.34).

За змістом довідки до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії "12 ААГ" за №479139 від 29.10.2024, позивачу встановлено ІІ групу інвалідності з 09.09.2024, у зв`язку з наявністю захворювання, пов`язаного з наслідками Чорнобильської катастрофи (а.с.33).

Коментовані документи долучалися ОСОБА_1 разом із заявою до Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації про встановлення статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 від 14.10.2024, зареєстрованої відповідачем 14.10.2024 за вх. №3634/05.4-05/09-24 (а.с.35), обставина чого не заперечується відповідачем.

Так, позивач дійсно проходив огляд медико-соціальною експертною комісією після набрання чинності Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 за №76-VІІІ.

Тим не менш, зважаючи на те, що посвідчення ОСОБА_1 серії "В-І" за НОМЕР_4 із зазначенням присвоєної категорії 4, видане 09.09.1996, зберігає свою чинність безстроково, відтак на момент звернення останнього із заявою про встановлення статусу потерпілого внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 із видачею відповідного посвідчення, позивач мав статус постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Враховуючи вищенаведене та документально підтверджену у передбаченому законодавством порядку обставину того, що ОСОБА_1 встановлена ІІ група інвалідності у зв`язку з наявністю захворювання, пов`язаного з наслідками Чорнобильської катастрофи, останній має право на отримання статусу особи, який постраждав внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

В контексті позовної вимоги про зобов`язання Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації прийняти документи ОСОБА_1 для встановлення статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та внести подання до Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Івано-Франківській обласній державній адміністрації для розгляду питання щодо встановлення останньому статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, суд зазначає наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян" від 11.07.2018 за №551 затверджено "Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян" (надалі по тексту також - Порядок №551).

Відповідно до приписів пункту 11 Порядку №551, посвідчення видаються уповноваженими органами за зареєстрованим або фактичним місцем проживання особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (надалі по тексту також - регіональні комісії).

Водночас, за змістом абзацу 7 пункту 3 Порядку №551, до уповноважених органів віднесено Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські держадміністрації.

Так, посвідчення видаються особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов`язаної з Чорнобильською катастрофою (абзац 6 пункту 11 Порядку №551).

Як визначено пунктом 111 Порядку №551, для отримання посвідчення особи подають заяви разом з необхідними документами, зазначеними у пункті 11 цього Порядку, до районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад, а в разі коли така послуга надається через центр надання адміністративних послуг, - до центрів надання адміністративних послуг.

Рішення про видачу або відмову у видачі посвідчення приймається у місячний строк з дня надходження необхідних документів до уповноважених органів.

Під час заміни посвідчення з однієї категорії на іншу попереднє посвідчення підлягає вилученню уповноваженим органом для подальшого зберігання в особовій справі постраждалої особи.

Розпорядженням голови Івано-Франківської обласної державної адміністрації від 21.09.2018 за №546 затверджено "Положення про комісію з визначення осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, при обласній державній адміністрації" (надалі по тексту також - Положення №546) (а.с.38-39), яким встановлено, зокрема, що комісія з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, при обласній державній адміністрації (надалі по тексту також - Комісія) - постійно діючий орган, що створюється при обласній державній адміністрації для розгляду питань щодо визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян.

До основних завдань та повноважень комісії входить, зокрема, видача та відмова у видачі посвідчень особам, зазначеним у пункті 1.1 розділу 1 коментованого Положення, тобто й щодо осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи (пункт 2.1 Положення №546).

Пунктом 2.3 Положення №546 визначено, що на підставі прийнятих на засіданням Комісії рішень щодо видачі посвідчень громадянам, зазначеним у пункту 1.1 розділу 1, секретарем Комісії готуються відповідні посвідчення (вкладки до них) і подаються на підпис голові Комісії.

Організаційною формою роботи Комісії є засідання, які проводяться в міру потреби. Рішення Комісії оформлюються протоколом, який підписують голова та секретар Комісії (пункти 3.4, 3.6 Положення №546).

До матеріалів адміністративної справи не долучено, а судом не здобуто документальних підтверджень того, що рішення щодо відмови у видачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 ОСОБА_1 приймалося комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, при Івано-Франківській обласній державній адміністрації.

Натомість, позивачу повідомлено про відсутність підстав для видачі посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 саме Департаментом соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, оформлене листом за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024 (а.с.36).

Отже, рішення про відмову у видачі посвідчення позивачу регіональною комісією не приймалося.

При цьому, Порядком №551, яким врегульовано процедуру видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, до повноважень Департаменту соціальної політики обласної державної адміністрації не віднесено розгляд поданих особою документів для визначення статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи та видачі відповідного посвідчення на предмет повноти поданого пакету документів та наявності підстав для надання статусу і подальшої видачі посвідчення.

У спірному випадку, департамент соціальної політики дійсно видає посвідчення особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи відповідної категорії, проте така видача здійснюється виключно на підставі рішення регіональної комісії, а не самостійного рішення відповідача.

За наведених обставин суд доходить висновку, що Департамент соціальної політики обласної державної адміністрації діяв не у межах та не у спосіб, передбачений Законом України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" від 28.02.1991 за №796-ХІІ та "Порядком видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 за №551.

Водночас, за змістом позовних вимог ОСОБА_1 , останній ідентифікує протиправною саме відмову Департаменту соціальної політики обласної державної адміністрації, оформлену листом за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024, у прийнятті документів для встановлення позивачу статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1.

Тим не менш, враховуючи сформовані вище по тексту судового рішення висновки, суд констатує про протиправність відмови відповідача у встановленні ОСОБА_1 статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1, оформлену листом за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача видати посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1 за наслідком внесення подання до комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Івано-Франківській обласній державній адміністрації, суд вважає за необхідне відзначити наступне.

Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

При цьому, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду. Порушення має бути реальним, стосуватися зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у звичайних законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб стверджувальне порушення було обґрунтованим.

Частиною 1 статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Відповідно до пункту 4 частини 4 статті 246 КАС України у мотивувальній частині рішення зазначаються: чи були і ким порушені, не визнані або оспорювані права чи інтереси, за захистом яких мало місце звернення до суду, та мотиви такого висновку.

Згідно із частиною 7 статті 246 КАС України висновок суду про задоволення позову чи про відмову в позові повністю або частково щодо кожної із заявлених вимог не може залежати від настання або ненастання певних обставин (умовне рішення).

Системний аналіз, зазначених норм КАС України дає підстави дійти висновку про те, що в порядку адміністративного судочинства здійснюється захист уже порушених прав особи (при цьому, між сторонами уже виникли правовідносини, з яких у свою чергу виник публічно-правовий спір), а не захист від можливих порушень прав у майбутньому.

В той же час, в спірних правовідносинах позивач фактично вказує про захист від можливого порушення його прав у майбутньому та не надає суду доказів порушення таких прав при зверненні до суду.

При цьому, обов`язковою умовою надання правового захисту судом є саме наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.

Суд зазначає, що таке порушення має бути реальним, обґрунтованим, стосуватися (зачіпати) зазвичай індивідуально виражених прав чи інтересів особи - позивача з боку відповідача, яка стверджує про їх порушення. Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті та є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.

Аналогічний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 15.08.2019 у справі № 1340/4630/18.

Отже, у разі наявності порушення вимог закону рішеннями, діями суб`єкта владних повноважень, зазначене не є достатньою і самостійною підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання таких протиправними є доведеність позивачем порушених його прав цими рішеннями/діями.

У спірному випадку, рішення про відмову у встановленні позивачу статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії І, не приймалося уповноваженим на те органом.

Відтак, враховуючи наведене, суд не вбачає підстав для задоволення позовної вимоги про зобов`язання відповідача видати посвідчення особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1, оскільки останнім не здійснено передбачених Законом №796-ХІІ та Порядку №551 дій для ініціювання розгляду заяви ОСОБА_1 від 14.10.2024, зареєстрованої відповідачем 14.10.2024 за вх. №3634/05.4-05/09-24, уповноваженим на те органом, зокрема Комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи при Івано-Франківській обласній державній адміністрації, саме рішення котрої є підставою для видачі чи відмови у видачі коментованого посвідчення.

Матеріали адміністративної справи позбавлені належного та мотивованого обґрунтування з вказаного приводу, а отже вищезгадана позовна вимога є передчасною і такою, що задоволенню не підлягає.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення (частини 1, 2 статті 77 КАС України).

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Суд за правилами статті 90 КАС України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

В силу вимог частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

За змістом абзацу 2 частини 4 статті 245 КАС України у випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених відповідачем прав позивача буде:

визнати протиправною відмову Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, оформлену листом за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024, у встановленні ОСОБА_1 статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1;

зобов`язати Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації передати на розгляд Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, при Івано-Франківській обласній державній адміністрації заяву ОСОБА_1 від 14.10.2024, зареєстровану 14.10.2024 за вх. №3634/05.4-05/09-24, для розгляду та прийняття рішення про видачу чи відмову у видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1.

Підсумовуючи свої висновки, суд вважає, що позов належить задовольнити частково.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд зазначає, що згідно з копією довідки до акта огляду медико-соціальної експертної комісії серії 12 ААГ №479139 від 09.10.2024 ОСОБА_1 є особою з інвалідністю 2-ої групи, а отже, відповідно до пункту 9 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" звільнений від сплати судового збору (а.с.16).

Сторонами не подано до суду будь-яких доказів про понесені ними судові витрати при розгляду даної справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо розподілу таких витрат.

На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправною відмову Департаменту соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації, оформлену листом за №3634/05.4-05/09-24 від 15.10.2024, у встановленні ОСОБА_1 статусу особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1.

Зобов`язати Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації передати на розгляд Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, при Івано-Франківській обласній державній адміністрації заяву ОСОБА_1 від 14.10.2024, зареєстровану 14.10.2024 за вх. №3634/05.4-05/09-24, для розгляду та прийняття рішення про видачу чи відмову у видачі посвідчення особи, постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи, категорії 1.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ), АДРЕСА_2 ;

відповідач - Департамент соціальної політики Івано-Франківської обласної державної адміністрації (ідентифікаційний код юридичної особи 25925236), вул. Леся Курбаса, буд. 2, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківська область, 76018.

Суддя /підпис/ Чуприна О.В.

Виготовлено з автоматизованої системи документообігу суду.

Рішення не набрало законної сили.

Суддя


Чуприна О.В.

/підпис/

"____"


2024 року

м.п.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено05.12.2024
Номер документу123472748
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —300/8055/24

Рішення від 03.12.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні