КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2024 року Київ № 320/3988/23
Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
До Київського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної разової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, передбаченому ч. 5 ст. 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»;
- зобов`язати Київський міський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, здійснити перерахунок, нарахувати і виплатити ОСОБА_1 недоплачену щорічну разову грошову допомогу до 05 травня за 2022 рік, як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, виходячи із розрахунку мінімальної пенсії за віком, встановленої Законом України «Про Державний бюджет України на 2022 рік», з урахуванням раніше виплаченої суми допомоги;
- стягнути з Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати на професійну правову допомогу у розмірі 2000,00 грн.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач має статус учасника бойових дій і має право на пільги, встановлені Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а отже має право на отримання одноразової грошової допомоги до 5 травня в розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком. Водночас, відповідач протиправно не виплатив грошову допомогу у повному розмірі, як передбачено приписами статті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
20.02.2023 протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями головуючим суддею у справі було визначено Шевченко А.В.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 27.02.2023 позовну заяву залишено без руху.
Відповідно до розпорядження керівника апарату Київського окружного адміністративного суду, у зв`язку з перебуванням судді Шевченко А.В. у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку з метою додержання процесуальних строків, встановлених КАСУ у справі призначено повторний автоматизований розподіл справи.
26.02.2024 протоколом повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями головуючим суддею у справі було визначено Горобцову Я.В.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 06.05.2024 адміністративну справу прийнято до провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, де заперечив проти задоволення позову, просив відмовити у його задоволенні. Вказав, що відповідачем одночасно подано до Житомирського окружного адміністративного суду та Київського окружного адміністративного суду декілька позовних заяв з тим самим предметом та з однакових підстав, а саме справи №240/6452/23 та №320/3988/23. При цьому, 03.05.2024 у справі №240/6452/23 Житомирським окружним адміністративним судом було прийнято рішення, де задоволено частково позовні вимоги ОСОБА_1 .
Визнано протиправними дії Житомирського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, щодо відмови ОСОБА_1 у здійсненні перерахунку та доплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік.
Стягнуто з Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на користь ОСОБА_1 , як учасника бойових дій, недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, яка, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги, становить 8179,00 грн. (вісім тисяч сто сімдесят дев`ять). У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Крім того, відповідач вказав, що виплата позивачу допомоги до 05 травня 2022 Київським міським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат не проводилася, оскільки списку для виплати від уповноважених установ не надходило відтак на момент подачі позову предмет спору відсутній.
Розглянувши подані документи і матеріали, відзив на позовну заяву, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов таких висновків.
ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 12.05.2016.
Вказує, що позивачем була отримана щорічна разова грошова допомога до 5 травня, як учаснику бойових дій за 2022 рік в сумі 1491 грн замість передбачених частиною 5 ст. 13 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» - 9 670,00 грн. Перерахунку та доплати вказаної виплати до розмірів передбачених Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» станом на момент звернення до суду не здійснено.
Не погодившись із такою бездіяльносітю відповідачем належного до виплати розміру соціальної виплати, позивач звернулася до суду з позовом.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами у справі, суд зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус ветеранів війни, створення належних умов для їх життєзабезпечення визначає Закон України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» (далі Закон № 3551-XII).
01 січня 1999 року набрав чинності Закон №367-ХІV, яким статтю 12 Закону № 3551-XII доповнено частиною четвертою такого змісту:
«Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком».
Підпунктом «б» підпункту 1 пункту 20 розділу ІІ Закону України від 28 грудня 2007 року №107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі Закон №107-VI) текст вказаної вище частини статті 12 Закону № 3551-XII викладено в такій редакції:
«Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».
Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 положення пункту 20 розділу ІІ Закону №107-VI, яким внесено зміни до статті 12 Закону № 3551-XII, визнані неконституційними.
Протягом 2012-2014 років на підставі законів України про Державний бюджет України на відповідні роки норми і положення статті 12 Закону № 3551-XII застосовувалися у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів бюджетів усіх рівнів, бюджету Пенсійного фонду України та бюджетів інших фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону № 3551-XII фінансування витрат, пов`язаних з введенням в дію цього Закону, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів.
Правові засади функціонування бюджетної системи України, її принципи, основи бюджетного процесу і міжбюджетних відносин та відповідальність за порушення бюджетного законодавства визначаються Бюджетним кодексом України.
Згідно з підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України від 28 грудня 2014 року №79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» розділ VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Конституційний Суд України Рішенням від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
При цьому Конституційний Суд України у пункті 2.2 мотивувальної частини вказаного Рішення, посилаючись на положення свого Рішення від 22 травня 2008 року №10-рп/2008, дійшов висновку про те, що БК України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.
Таким чином, на час виникнення спірних відносин Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року №3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону №367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Водночас Кабінет Міністрів України Додатком до Порядку використання у 2022 році коштів державного бюджету, передбачених для виплати щорічної разової грошової допомоги ветеранам війни і жертвам нацистських переслідувань, затвердженого Постановою від 07.05.2022 № 540 «Деякі питання виплати у 2022 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань» (далі Порядок № 540) установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, здійснюється у розмірі 1491 гривня.
Таким чином, щодо регулювання спільних правовідносин існує колізія нормативно-правових актів, а саме положень Закону № 3551-XII у редакції Закону №367-ХІV та Постанови № 540 щодо розміру виплати разової грошової допомоги до 5 травня.
Разом з тим, Верховний Суд у постанові від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22 відступив від висновку щодо застосування положень статті 13 Закону № 3551-XII, частини другої статті 20 Закону № 389-VІІІ, частини сьомої статті 20 та абзацу третього підпункту 2 пункту 22 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України та Порядку № 540 у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 01.12.2022 у справі №580/2869/22, відповідно до якого правомірним є нарахування та виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік у розмірі, визначеному Порядком № 540, та сформулював наступний висновок:
« 1) держава не може в односторонньому порядку відмовитися від зобов`язання щодо соціального захисту осіб, які вже виконали свій обов`язок перед державою щодо захисту її суверенітету і територіальної цілісності без запровадження рівноцінних або більш сприятливих умов соціального захисту осіб, які захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність (ветеранів війни, учасників бойових дій, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни), та членів їхніх сімей;
(2) Бюджетним кодексом України не можна доручати Кабінету Міністрів України встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом регулювання спеціального Закону № 3551-ХІІ;
(3) тимчасове обмеження окремих соціальних пільг особам, які захищають або захищали Батьківщину, її суверенітет і територіальну цілісність, та членів їхніх сімей, у разі запровадження режиму воєнного стану, за умови додержання вимог пункту 5 частини першої статті 6 Закону № 389-VIII, може відбуватись за умови внесення змін до спеціального Закону № 3551-ХІІ, який регулює відносини забезпечення соціального захисту ветеранів війни та членів їх сімей, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників та Захисниць, а не шляхом внесення змін до бюджетного законодавства з подальшим ухваленням Кабінетом Міністрів України рішення щодо визначення розмірів соціальних гарантій;
(4) Уряд в додатку до Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, інвалідам війни здійснюється у розмірах: I групи 4421 гривня, II групи 3906 гривень, III групи 3391 гривня, тобто визначив інші, ніж у вказаному Законі, розміри щорічної допомоги до 5 травня, що свідчить про невідповідність такого нормативного акта Кабінету Міністрів України положенням Закону № 3551-XII, який має вищу юридичну силу, а відтак положення цього Порядку щодо визначення розмірів такої щорічної разової грошової допомоги не можуть бути застосовані у відносинах її виплати у 2022 році;
(5) виплата інвалідам війни щорічної разового грошової допомоги до 5 травня у 2022 році має здійснюватися відповідно до статті 13 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, у таких розмірах:
I групи десять мінімальних пенсій за віком;
II групи вісім мінімальних пенсій за віком;
III групи сім мінімальних пенсій за віком.
Застосовуючи наведені вище правові висновки Верховного Суду до спірних відносин, які виникли у справі, яка переглядається, Судова палата виходить із того, що оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 13 Закону № 3551-XII і Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, з огляду на положення частини третьої статті 7 КАС України, якою визначаються загальні засади пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги особам з інвалідністю внаслідок війни у 2022 році слід застосовувати не Порядок № 540, а Закон №3551-XII, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.»
Крім того, Верховний Суд у постанові від 17.08.2023 у справі №200/5155/22, вирішуючи спір з приводу нарахування та виплати щорічної грошової допомоги до 5 травня учаснику бойових дій відповідно до положень статті 12 Закону № 3551-XII у редакції Закону №367-ХІV виснував таке:
«Уряд у Порядку № 540 установив, що у 2022 році виплата щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, зокрема, учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, здійснюється у розмірі 1491 гривня.
Відповідно до статті 12 Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону № 367-ХІV, щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
Оскільки на час виплати позивачу у 2022 році щорічної разової грошової допомоги до 5 травня одночасно діяли положення статті 12 Закону № 3551-XII та Порядку № 540, які по-різному визначають розмір виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, для визначення розміру разової грошової допомоги учасникам бойових дій у 2022 році слід застосовувати Закон № 3551-ХІІ, який має вищу юридичну силу та є спеціальним законом у цій сфері відносин.»
Відповідно до частини п`ятої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Таким чином, суд, ураховуючи правовий висновок, викладений у постановах Верховного Суду від 13.06.2023 у справі № 560/8064/22, від 17.08.2023 у справі №200/5155/22 та той факт, що Закон № 3551-ХІІ має вищу юридичну силу, ніж Порядок № 540, та є спеціальним законом у цій сфері відносин, виснуває, що для визначення розміру разової грошової допомоги у 2022 році позивачу як учаснику бойових дій слід застосувати норму Закону № 3551-ХІІ у редакції Закону №367-XIV.
Разом з тим, як встановлено судом, ОСОБА_1 звернувся до Житомирського окружного адміністративного суду у справі №240/6452/23 з адміністративним позовом до Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, де просив визнати протиправною бездіяльність щодо не нарахування та невиплати щорічної разової грошової допомоги 5 травня за 2022 рік у розмірі 5-ти мінімальних пенсій за віком та зобов`язання здійснити перерахунок щорічної разової грошової допомоги 5 травня за 2022 у сумі 8179,00 грн.
Суд у справі №240/6452/23 встановив, що ОСОБА_1 є учасником бойових дій, що було підтверджено відповідним посвідченням. При цьому, останній не погоджуючись з невиплатою Житомирським обласним центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік, звернувся до відповідача. За наслідками розгляду такої заяви, Житомирський обласний центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат листом повідомив, що відповідно до списку, було нараховано разову грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі 1491 грн. Одночасно надав розрахунок недоотриманої допомоги в розмірі 8179,00 грн.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 03.05.2023 у справі 240/6452/23 позов ОСОБА_1 до Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (вул. Чуднівська, 105, м. Житомир, 10005 ЄДРПОУ: 20405992) задоволено частково.
Визнано протиправними дії Житомирського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, щодо відмови ОСОБА_1 у здійсненні перерахунку та доплати разової грошової допомоги до 5 травня за 2022 рік.
Стягнуто з Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на користь ОСОБА_1 як учасника бойових дій, недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, яка, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги, становить 8179,00 грн. (вісім тисяч сто сімдесят дев`ять).
У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Стягнуто з Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на користь ОСОБА_1 1000 (одну тисячу) гривень понесених витрат на правничу допомогу.
Крім того, Житомирський окружний адміністративний суд, у рішенні від 03.05.2023 у справі № 240/6452/23 зазначив, що Житомирським обласним центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат було визнано, що ОСОБА_1 недоотримана щорічна разова допомога до 5 травня за 2022 рік у розмірі 8179,00 гривні.
Відповідно до Єдиного реєстру судових рішень, відсутні відомості про апеляційний перегляд рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03.05.2023 у справі 240/6452/23, тобто рішення набрало законної сили.
Таким чином ініціюючи повторний розгляд спору з тим самим предметом позову і з тих самих підстав за результатами розгляду якого вже є рішення суду, що набрало законної сили позивач прагне повторно вирішити вже вирішений судом спір та ставить під сумнів правовідносини, які набули статусу вирішених.
У цьому контексті суд акцентує, що згідно зі ст.129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання. Тобто, перш за все для всіх учасників спору.
Отже, відповідач не може повторно здійснити виплату одноразової щорічної допомоги до 5 травня 2022, яка передбачена Законом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», оскільки рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 03.05.2023 у справі №240/6452/23 стягнуто з Житомирського обласного центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на користь ОСОБА_1 як учасника бойових дій, недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2022 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, яка, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги, становить 8179,00 грн. (вісім тисяч сто сімдесят дев`ять).
За нормами частин 1 та 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що відповідач спростував, а позивач не підтвердив правомірність заявлених позовних вимог, а тому, в їх задоволені необхідно відмовити.
Щодо розподілу судових витрат.
Враховуючи положення статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України та відсутність підстав для задоволення позовних вимог, немає підстав для стягнення на користь позивачки сплаченого нею судового збору.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
в и р і ш и в:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Київського міського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Я.В. Горобцова
Горобцова Я.В.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123472912 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Горобцова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні