Рішення
від 29.11.2024 по справі 380/12088/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 листопада 2024 рокусправа № 380/12088/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лунь З.І. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (місцезнаходження: 79015, м.Львів, вул.Кульпарківська, будинок 59, ЄДРПОУ 37741113) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090), в якому просить суд:

-визнати протиправними та скасувати рішення про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яке винесено Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №13713 від 04.04.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (ЄДРПОУ 37741113) критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

-визнати протиправними та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яке винесено Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №16442 від 30.04.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (ЄДРПОУ 37741113) критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку;

-зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (ЄДРПОУ 37741113) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за період здійснення господарської діяльності позивач не мав будь-яких відносин господарського характеру із суб`єктами підприємництва з ознаками фіктивності. Наголошує на тому, що здійснює господарську діяльність, що підтверджується наявністю найманих працівників, основних засобів, укладенням господарських договорів, рухом коштів. Також представник позивача вказує на те, що в оскаржуваних рішеннях відповідача не зазначено конкретні підстави їх прийняття, а саме: не зазначено суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковано конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Тобто позивач вважає, що відповідач не деталізував податкову інформацію, на підставі якої прийнято оскаржувані рішення. Натомість контролюючим органом лише процитовано зміст пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків. Просить позов задовольнити повністю.

Ухвалою від 10.06.2024 вказану позовну заяву залишено без руху та встановлено позивачу п`ятиденний строк для усунення недоліків. У визначений судом строк представник позивач усунув недоліки позовної заяви повністю.

Ухвалою суду від 17.06.2024 відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження, без повідомлення учасників справи та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали подати відзив на позовну заяву.

На адресу суду від представника відповідача надійшло клопотання, у якому просить розгляд справи проводити в порядку загального позовного провадження.

Ухвалою від 11.07.2024 у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи в порядку загального позовного провадження - відмовлено.

На виконання ухвали суду представник Головного управління ДПС у Львівській області подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог повністю. Відзив обґрунтований тим, що за результатами проведеного моніторингу даних ЄРПН та аналізу інформаційних баз даних, у зв`язку з отриманням інформації у процесі поточної діяльності встановлено здійснення ризикових фінансово-господарських операцій по ТзОВ «МОБІЖУК», що відповідає п. 8 критеріїв ризиковості платника податку згідно з кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а саме: код 10 - у податковiй звiтностi платника податку не вiдображенi доходи, нарахованi та виплаченi самозайнятим та/або фiзичним особам за виконанi роботи чи наданi послуги; код 11 - накопичення залишкiв нереалiзованих товарiв за вiдсутностi (недостатностi) мiсць для їх зберiгання (власних, орендованих складських примiщень) вiдповiдно до поданої до контролюючих органiв звiтностi. Також зазначив, що ТзОВ «МОБІЖУК» не було наданні повідомлення про об`єктів оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (довідка 20-ОПП), а відповідно не можливо встановити наявність достатьної кількості складських приміщень у Позивача. Згідно з цим, Позивачем на розгляд Комісії не було надано документів щодо спростування підстав для включення до ризикових. У зв`язку з цим, Комісією Головного управління ДПС у Львівській області, з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №13713 від 04.04.2024 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість ТзОВ «МОБІЖУК» критеріям ризиковості платника податків на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платників податків. Таким чином, з врахуванням дати первинного віднесення Товариства до переліку ризикових платників податку, особливостей господарських операцій які здійснює Товариство, воно не було позбавлене можливості визначити конкретний перелік документів, який наявний у нього та супроводжує певні операції з тим, щоб подати ці документи з метою виключення з переліку ризикових. Вказані обставини, на думку відповідача, є підставами для повної відмови в задоволенні позовних вимог.

Позивач подав суду відповідь на відзив, в якій наводить спростування доводів відповідача, викладених у відзиві.

Інших клопотань та заяв по суті справи до суду не надходило.

Суд встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» зареєстроване 23.05.2011 як юридична особа, за адресою: 79015, м.Львів, вул.Кульпарківська, будинок 59, код ЄДРПОУ 37741113, що підтверджується Інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що розміщена на офіційному сайті Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch), набуло правового статусу суб`єкта господарювання юридичної особи, як платник податків, зборів (обов`язкових платежів), знаходиться на обліку в Головному управлінні ДПС у Львівській області.

Згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основні види діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» є роздрібна торгівля телекомунікаційним устаткуванням у спеціалізованих магазинах (КВЕД 47.42.).

Іншими видами господарської діяльності, які воно здійснює є: 46.51 Оптова торгівля комп`ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням, 77.33 Надання в оренду офісних машин і устаткування, у тому числі комп`ютерів, 82.99 Надання інших допоміжних комерційних послуг, н.в.і.у., 95.11 Ремонт комп`ютерів і периферійного устаткування, 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, 47.19 Інші види роздрібної торгівлі в неспеціалізованих магазинах, 47.79 Роздрібна торгівля уживаними товарами в магазинах, 47.91 Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет, 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами, 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту, 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна, 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки, 95.12 Ремонт обладнання зв`язку, 46.52 Оптова торгівля електронним і телекомунікаційним устаткованням, деталями до нього, 47.11 Роздрібна торгівля в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами, 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах, 47.41 Роздрібна торгівля комп`ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням у спеціалізованих магазинах, 47.54 Роздрібна торгівля побутовими електротоварами в спеціалізованих магазинах, 47.25 Роздрібна торгівля напоями в спеціалізованих магазинах.

ТОВ «МОБІЖУК» є платником ПДВ з моменту реєстрації підприємства і свідоцтво платника ПДВ не було анульоване жодного разу, по підприємству не було записів про відсутність за юридичною адресою.

Основною метою ТОВ «МОБІЖУК» є отримання прибутку шляхом здійснення торгівельної діяльності товаром, то підприємство веде господарську діяльність щодо купівлі, оприбуткування, зберігання, реалізації товару кінцевим споживачам через магазини та інтернет-магазин під ТМ ЖЖУК.

Закупівля товару в основному здійснюється на основний склад зберігання за адресою: Львівська область, Львівський район, село Пасіки-Зубрицькі, вул. Дорожна, 58г. З основного складу, згідно з плануванням, товар переміщається на магазини для реалізації кінцевим споживачам, також товар може переміщатися між Магазинами. Доставка товарів від постачальників та до покупців здійснюється власним або орендованим транспортом, використовуються послуги транспортних компаній, а також транспортними засобами постачальників та покупців.

Між ТОВ «МОБІЖУК» та ІП « І-АР-СІ» укладено Договір поставки №50/Р-27260-2016 від 27.01.2016, згідно з умовами якого ТОВ «МОБІЖУК» є Покупцем. Товар придбавається для подальшої реалізації позивачем у роздрібній мережі магазинів ЖЖУК та інтернет магазині за адресою: https://zhuk.ua кінцевим споживачам. Доставка товару відбувається компаніями перевізників. Відображення господарських операцій в обліку відбувається на підставі первинних документів, а саме видаткових накладних. Товар оприбутковується на склад за адресою: Львівська область, Львівський район, село Пасіки-Зубрицькі, вул. Дорожна, 58г, після чого відображається заборгованість перед постачальником на рахунку 631.

На основі отриманих податкових накладних ТОВ «МОБІЖУК» відображає податковий кредит. Оплата за товар здійснюється з поточного банківського рахунку.

Між ІП « І-АР-СІ» та ТОВ «МОБІЖУК» укладено Угоду про здійснення мотиваційних виплат (бонусів) за досягнення результатів №1 до договору поставки №50/Р-27260-2016 від 27.01.2016 від 01.07.2017, відповідно до якої позивачу нараховується мотиваційні виплати (бонуси). Сторони також підписують додатки до Угоди про здійснення мотиваційних виплат (бонусів) за досягнення результатів №1 до договору поставки №50/Р-27260-2016 від 27.01.2016 від 01.07.2017, в яких визначають рекомендований обсяг закупівлі товарів у ІП «І-АР-СІ» та розмір мотиваційної виплати ТОВ «МОБІЖУК» у разі виконання цих обсягів.

Між сторонами підписуються Акти про узгодження результатів. На основі цих Актів та додаткових угод ТОВ «МОБІЖУК» в обліку відображає доходи по мотиваційних бонусах та заборгованість ІП «І-АР-СІ» перед ТОВ «МОБІЖУК» в своїй господарській діяльності, а також згідно нараховує податкові зобов`язання, реєструючи податкові накладні відповідно до норм чинного законодавства України.

На підставі укладених угод про залік взаємних вимог по договору поставки №50/Р-27260-2016 від 27.01.2016 та угоди про здійснення мотиваційних виплат(бонусів) за досягнення результатів №1 до договору поставки №50/Р-27260-2016 від 27.01.2016 від 01.07.2017, ТОВ «МОБІЖУК» відображає в обліку зменшення дебіторської та кредиторської заборгованості на відповідні суми по цих договорах.

Між ТОВ «МОБІЖУК» та ТОВ «Цифротех» укладено Договір поставки №23.08/19 від 23.08.2019, згідно з яким ТОВ «МОБІЖУК» є покупцем мобільних телефонів, цифрової техніки, електротехнічних товарів тощо з асортименту постачальника.

Товар придбавається для подальшої реалізації позивачем у роздрібній мережі магазинів ЖЖУК та інтернет магазині за адресою: https://zhuk.ua кінцевим споживачам. Доставка товару відбувається власним транспортом постачальника, а також компаніями перевізників. Відображення господарських операцій в обліку відбувається на підставі первинних документів (видаткових накладних). Товар оприбутковується на склад за адресою: Львівська область, Львівський район, село Пасіки-Зубрицькі, вул. Дорожна, 58г, відображається заборгованість перед постачальником на рахунку 631. На основі отриманих податкових накладних, відображається податковий кредит.

Оплата за товар здійснюється з поточного банківського рахунку ТОВ «МОБІЖУК».

Сторони означеного договору також уклали Додаткову угоду№1 про здійснення мотиваційних виплат(бонусів) до договору поставки №23.08/19 від 23.08.2019 від 30.04.2021. За підсумками співпраці по Договору поставки №23.08/19 від 23.08.2019 суми мотиваційних бонусів погоджуються шляхом підписання Додаткових угод, Актів-Приймання передачі послуг.

На основі Актів приймання - передачі послуг ТОВ «МОБІЖУК» в обліку відображає доходи по мотиваційних бонусах та заборгованість ТОВ «Цифротех» перед ТОВ «МОБІЖУК» в своїй господарській діяльності. Також позивач нараховує податкові зобов`язання, реєструючи податкові накладні. На підставі Актів здійснення зарахування зустрічних однорідних вимог по Договору поставки №23.08/19 від 23.08.2019 та Додатковій угоді №1 про здійснення мотиваційних виплат(бонусів) до договору поставки №23.08/19 від 23.08.2019 від 30.04.2021, ТОВ «МОБІЖУК» відображає в обліку зменшення дебіторської та кредиторської заборгованості на відповідні суми по цих договорах.

04.04.2024 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості №13713, відповідно до якого яким встановлено відповідність платника податку ТОВ «МОБІЖУК» - критеріям ризиковості платника податку. Підставою такого віднесення стала нібито відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, зазначених у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету міністрів України № 1165 від 11.12.2019.

Підставою для його прийняття стала, відповідно до Довідника кодів податкової інформації, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023р. № 17, така інформація:

- у податковій звітності платника податку не відображені доходи, нараховані та виплачені самозайнятим та/або фізичним особам за виконані роботи чи надані послуги,

- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Також у рішенні зазначено, що інформацію за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості є:

- придбання товару з 10.10.2023 року до 04.04.2024, згідно з кодом УКТЗЕД операція, визначена як ризикова є 8517, під даним кодом є товар, а саме телефоннi апарати, включаючи смартфони та iншi апарати телефоннi для стiльникових мереж зв`язку та iнших бездротових мереж зв`язку. Платник податку задіяний в ризиковій операції Іноземне підприємство «І-АР-СІ» (ЄДРПОУ 38204199), дата включення його до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості не зазначена.

- постачання послуги з 01.12.2023 по 04.04.2024, згідно з кодом з Державного класифікатора продукції та послуг операція, визначена як ризикова є 73.30 послуги щодо досліджування ринку та визначання громадської думки. Платник податку задіяний в ризиковій операції Іноземне підприємство «І-АР-СІ» (ЄДРПОУ 38204199), дата включення його до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості не зазначена.

- постачання послуги з 15.11.2023 по 04.04.2024, згідно з кодом з Державного класифікатора продукції та послуг операція, визначена як ризикова є 73.30 послуги щодо досліджування ринку та визначання громадської думки. Платник податку задіяний в ризиковій операції ТОВ «Цифротех» (ЄДРПОУ 33164534), дата включення його до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості не зазначена.

19.04.2024ТОВ «Мобіжук» подало до ГУ ДПС у Львівській області пояснення з інформацією щодо суті діяльності Товариства та документи, які підтверджують господарські операції з контрагентами ІП «І-АР-СІ» та ТОВ «Цифротех».

Проте, 30.04.2024, за результатами розгляду цих пояснень та документів, винесено рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №16442 про відповідність платника податку критеріям ризиковості з вказанням тих же підстав та за наявності тієї ж інформації, що зазначені і в рішенні №13713 від 04.04.2024. Також в рішенні №16442 від 30.04.2024 за результатами розгляду поданих документів вказано, що ТОВ «МОБІЖУК» не подано наступних копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку:

- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг,

- договір з додатками до нього,

- первинні документи щодо навантаження продукції,

- первинні документи щодо розвантаження продукції,

- документ щодо підтвердження відповідності продукції (декларації відповідності).

З метою виключення Товариства з переліку ризикових, останнім подано до контролюючого органу скарги на рішення про відповідність платників ПДВ критеріям ризиковості платника (з додатками) щодо спростування обставин, які вказані в оскаржуваних рішеннях.

За результатами розгляду цих скарг на рішення про відповідність платників ПДВ критеріям ризиковості платника №13713 від 04.04.2024, №16442 від 30.04.2024 та доданих до них документів, контролюючим органом прийнято Рішення, якими залишено скарги без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін.

Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.

Предметом розгляду у цій справі є оцінка правомірності рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Львівській області №13713 від 04.04.2024, №16442 від 30.04.2024 про відповідність ТОВ «МОБІЖУК» критеріям ризиковості платника податку; наявності підстав для зобов`язання Головного управління ДПС у Львівській області виключити ТОВ «МОБІЖУК» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

Суд, при вирішенні спору по суті, зазначає таке.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України (далі по тексту - ПК України), зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі ПК України, в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів визначені Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року №1165 (далі - Порядок №1165).

Згідно з пунктом 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом 7цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації).

Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено такі критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1.Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банку/небанківського надавача платіжних послуг, крім рахунків у Казначействі (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 підпункту 49.18статті 49 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), з урахуванням вимог підпункту 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Кодексу, з урахуванням вимог підпункту 69.1пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення Кодексу.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, що стала підставою для розгляду питання про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, який оприлюднюється на офіційному веб-сайті ДПС.

Згідно з пункту 6 Порядку №1165 питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Як видно з оскаржуваних рішень комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Львівській області №13713 від 04.04.2024, №16442 від 30.04.2024 про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, в якості підстави для відповідності позивача Критеріям ризиковості платника податку, відповідачем вказаний п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Положеннями пункту 6 Порядку №1165 визначено, що комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

-інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Додатком 4 до Порядку №1165 затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Як видно з матеріалів справи, оскаржувані рішення прийнято з підстав відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку, а саме пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Додатком №1 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пункт 8 яких передбачає, що такий критерій, як наявність у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Згідно з додатком 4 Порядку №1165 в рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку обов`язково зазначається підстава його прийняття, зокрема, відповідний пункт критеріїв ризиковості платника податку та у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку розшифровується, яка саме податкова інформація.

Суд зазначає, що загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23.10.2018 у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21.05.2019 у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02.07.2019 у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).

В той же час суд враховує той факт, що надані позивачем документи підтверджували фактичне здійснення операції з постачання товару на адресу контрагента, кількісні та вартісні показники цих операцій і були достатніми для реєстрації податкової накладної.

З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.

Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16.04.2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28.10.2019 касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).

Крім цього висновок контролюючого органу про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку ґрунтується в тому числі і на тому, що серед контрагентів позивача є суб`єкти господарювання, які здійснюють сумнівні господарські операції.

Тобто, негативна податкова інформація стосується не господарської діяльності позивача, а його контрагентів.

Разом з тим, відповідачем як суб`єктом владних повноважень жодних доказів на підтвердження зазначеної інформації суду не надано.

Доказів того, що контролюючий орган досліджував обставини господарської діяльності позивача станом на момент прийняття оскаржуваних рішень, до суду не надано.

Також відповідачем не надано суду жодних доказів на підтвердження фактичної відсутності у контрагентів позивача об`єктивної неможливості здійснення господарської діяльності з надання послуг, адже у комерційній діяльності виконання послуг не завжди вимагає наявності власних основних засобів, значної кількості персоналу, оскільки наявна можливість укладення договорів оренди, найму тощо.

Судова практика вирішення податкових спорів виходить з презумпції добросовісності платника, яка передбачає економічну виправданість дій платника, що мають своїм наслідком отримання податкової вигоди, та достовірність у бухгалтерській та податковій звітності платника.

Зазначена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду, викладеному у постанові від 23.07.2020 у справі №240/6806/17.

Крім того, така позиція Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, викладеною у постанові від 05.01.2021 у справі №640/11321/20 та у постанові від 05.01.2021 у справі №640/10988/20, в яких суд дійшов висновку, що порядок №1165, який є чинним та діяв під час прийняття спірних рішень, прямо передбачає можливість оскарження рішень про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості. При вирішенні спорів такої категорії суди попередніх інстанцій з огляду на правове регулювання характер цих відносин мають досліджувати і надавати оцінку змісту оскаржуваного Рішення, змісту протоколу засідання комісій та наданих податковим органом документів, порядку прийняття рішення та повноваженням комісії.

У формі рішення вказано про необхідність зазначення пункту критерію ризиковості платника податку, а у разі відповідності суб`єкта пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку необхідно також зазначити, яка саме інформація була підставою для висновків про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно ч.5 ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Щодо виключення позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості суд зазначає таке.

Положеннями п. 6 Порядку №1165 закріплено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Суд ураховує, що відповідно до пунктів 4, 10 ч.2 ст.245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема, визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

З урахуванням встановлених обставин справи та наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку про те, що оскаржуване рішення щодо включення позивача до переліку ризикових платників податку на додану вартість не відповідають критеріям, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, та порушують права позивача як платника податку, тому з метою повного та ефективного захисту порушених прав, виходячи із наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, суд приходить до висновку про наявність підстав для виключення позивача з переліку ризикових платників податку на додану вартість, а тому адміністративний позов в цій частині підлягає задоволенню.

Частиною 1 ст.77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, проаналізувавши обставини справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не спростовано встановлені судом обставини та не доведено правомірності своїх дій, тому суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.

Судовий збір, сплачений позивачем, відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, підлягає стягненню за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління ДПС у Львівській області на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 242-246, 250, 257-262 КАС України, суд

в и р і ш и в :

адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (місцезнаходження: 79015, м.Львів, вул.Кульпарківська, будинок 59, ЄДРПОУ 37741113) до Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправними та скасувати рішення про відповідність/ невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яке винесено Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №13713 від 04.04.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (ЄДРПОУ 37741113) критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Визнати протиправними та скасувати рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, яке винесено Комісією Головного управління ДПС у Львівській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №16442 від 30.04.2024 про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (ЄДРПОУ 37741113) критеріям ризиковості платника на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (ЄДРПОУ 37741113) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (місцезнаходження: 79026, м.Львів, вул.Стрийська, 35, код ЄДРПОУ 43968090) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «МОБІЖУК» (місцезнаходження: 79015, м.Львів, вул.Кульпарківська, будинок 59, ЄДРПОУ 37741113) 9084 (дев`ять тисяч вісімдесят чотири)грн00коп. судового збіру.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

СуддяЛунь З.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.11.2024
Оприлюднено05.12.2024
Номер документу123473890
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —380/12088/24

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 29.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Лунь Зоряна Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні