Герб України

Рішення від 03.12.2024 по справі 400/2901/24

Миколаївський районний суд миколаївської області

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 грудня 2024 р. № 400/2901/24 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1 ,

до відповідачаМіністерства оборони України, просп. Повітряних Сил, 6,м. Київ,03168, просп. Повітрофлотський, 6,м. Київ,03168

провизнання протиправним та скасування протоколу від19.06.2023 №10/дв, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Позивачка звернулась до суду з адміністративним позовом до Міністерства оборони України (далі також відповідач), в якому просять суд: визнати протиправним та скасувати протокол комісії Міністерства оборони України із розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 19.06.2023 №10/дв в частині, що стосується повернення на доопрацювання документів ОСОБА_1 ; зобов`язати Міністерство оборони України призначити та виплатити ОСОБА_1 1/3 частини одноразової грошової допомоги у сумі 5 000 000 грн.

Ухвалою від 03.04.2024 року суд відкрив провадження у справі та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження, з викликом сторін у судове засідання.

В обґрунтування вимог зазначено наступне:

Позивачка, ОСОБА_1 , із січня 2021 року проживала як жінка та чоловік без реєстрації шлюбу із загиблим ІНФОРМАЦІЯ_4 головним сержантом ОСОБА_2 . Наведений факт є встановленим рішенням Братського районного суду Миколаївської області від 31.01.2023 по справі № 471/926/22. 12.09.2022 року Позивачці, як дружині загиблого ОСОБА_2 , було вручено сповіщення про його загибель.

Після загибелі чоловіка, позивачкою була написана заява на отримання одноразової грошової допомоги, яка була подана до ІНФОРМАЦІЯ_1 .

17.04.2023 року ІНФОРМАЦІЯ_2 заява та документи ОСОБА_1 були направлені до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України для прийняття рішення.

Листом фінансово-економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_3 від 11.10.2023 року позивачку було повідомлено, що протоколом від 19.06.2023 року № 10/д комісія Міністерства оборони України прийшла до висновків про повернення документів на доопрацювання із метою встановлення факту перебування на утриманні.Так, Позивачкою було повідомлено, що матір`ю загиблого військовослужбовця було отримано суму одноразової грошової допомоги у розмірі 5 000 000, іще 5 000 000 грн. було заморожено.

Отже, позивачка, як дружина загиблого чоловіка, відповідно положень постанови КМУ 28 лютого 2022 р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» має право на отримання іншої частки у розмірі 5 000 000 грн., тому звернулася до суду за захистом своїх прав..

Відповідач надав відзив, в якому у задоволенні позову просив відмовити. Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначив наступне: ОСОБА_2 загинув ІНФОРМАЦІЯ_4 у перiод дiї воєнного стану, що пiдтверджено свiдоцтвом про смерть НОМЕР_1 вiд 27.09.2022, і на цю датy визначається право осiб на одержання одноразової грошової допомоги. Вiдповiдно до п. 2 постанови Кабiнетy Міністрів України вiд 28.02.2022 № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" (в редакції на дату смерті військовослужбовця) сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

У редакцiї ст. 16-1 згаданого Закону, чиннiй на дату cмерті вiйськовослужбовця, зaзначено, що право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають: батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сiм`ї, якi мають право на пенсiю у разi втрати годувальника вiдповiдно до ЗУ "Про пенсійне забезпечення осiб, звільнених з військової служби, та деяких iнших ociб".

Вiдповiдно до наданих документiв до Комісії МОУ позивачка не вiдноситься до одного з подружжя.

Рішенням Братського районного суду Миколаївської області від 31.01.2023 по справі № 471/926/22 встановлено факт спільного проживання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 без реєстрації шлюбу із січня 2021 року по 9 вересня 2022 року. Відповідно до частин 1, 2 ст. 21, ч. 1 ст. 36 Сімейного кодексу України шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований у органі державної реєстрації актів цивільного стану. Проживання однією сім`єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення у них прав та обов`язків подружжя. Шлюб є підставою для виникнення прав та обов`язків подружжя.

Відтак Комісією МОУ, правомірно, відповідно до приписів п. 13 Порядку призначення і виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті), інвалідності або часткової втрати працездатності без встановлення інвалідності військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, які призвані на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори чи для проходження служби у військовому резерві, затвердженого постановою КМУ № 975 від 25 грудня 2013 року (далі - Порядок № 975) та п. 4.5. Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 25 січня 2023 року № 45 (далі - Порядок № 45), документи ОСОБА_1 було вирішено повернути на доопрацювання з метою надання документів (рішення суду), за якими було б встановлено факт перебування заявниці на утриманні загиблого відповідно до ЗУ "Про пенсiйне забезпечення осiб, звiльнених з військової служби, та деяких інших осіб", що дають право на отримання одноразової грошової допомоги.

За приписами статті 16-1 Закону № 2011-ХІІ право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення). Пунктом 2 Постанови № 168 установлено, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Особи, які мають право на отримання ОГД, передбаченої цією постановою, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі особи, зазначеної у пункті 1 цієї постанови, в період дії воєнного стану, що зазначена у свідоцтві про смерть. Державні органи, які зазначені у пункті 1 цієї постанови, мають право отримувати інформацію з державних реєстрів щодо осіб, які мають право на отримання ОГД.

Відповідно до пункту 4.1. Порядку № 45 члени сім`ї звертаються до районного (міського) ІНФОРМАЦІЯ_1 незалежно від місця реєстрації та подають документи, зазначені в додатку 2. Районний (міський) ІНФОРМАЦІЯ_1 приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів, не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів (додаток 5) надсилає їх обласному (Київському міському) ІНФОРМАЦІЯ_1 за підпорядкуванням (абзац перший пункту 4.2. Порядку № 45).

Згідно з абзацом третім пункту 4.3. Порядку № 45 результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ІНФОРМАЦІЯ_1 зазначаються у висновку (додаток 4) та доповіді (додаток 3), які разом з іншими документами, зазначеними в додатку 6, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України (через Управління соціальної підтримки). В подальшому документи опрацьовуються структурними підрозділами апарату Міністерства оборони України і ІНФОРМАЦІЯ_5 відповідно до їх повноважень та подаються на розгляд Комісії Міноборони. Згідно з пунктом 4.5 Порядку № 45 після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово - економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_3 для інформування обласних (Київського міського, районних, міських) ІНФОРМАЦІЯ_1, та, у разі її призначення, готує проєкти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного (Київського міського) ІНФОРМАЦІЯ_1.

Отже, рішення Комісії МОУ від 19.06.2023 № 10/д про повернення документів, поданих ОСОБА_1 , законне та прийняте в межах наданих повноваженьтому підстав для задоволення позову не має

Суд розглянув справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

З`ясувавши усі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у їх сукупності, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дослідивши матеріали, що містяться у справі, суд встановив наступне:

Позивачка, ОСОБА_1 , із січня 2021 року проживала як жінка та чоловік без реєстрації шлюбу із загиблим ІНФОРМАЦІЯ_4 головним сержантом ОСОБА_2 . Наведений факт є встановленим рішенням Братського районного суду Миколаївської області від 31.01.2023 по справі № 471/926/22. 12.09.2022 року позивачці, як дружині загиблого ОСОБА_2 , було вручено сповіщення про його загибель.

Після загибелі чоловіка, позивачкою була написана заява на отримання одноразової грошової допомоги, яка була подана до ІНФОРМАЦІЯ_1 .

17.04.2023 року ІНФОРМАЦІЯ_2 заява та документи ОСОБА_1 були направлені до Департаменту соціального забезпечення Міністерства оборони України для прийняття рішення.

Листом фінансово-економічного управління ІНФОРМАЦІЯ_3 від 11.10.2023 року було повідомлено, що протоколом від 19.06.2023 року № 10/д комісія Міністерства оборони України прийшла до висновків про повернення документів на доопрацювання із метою встановлення факту перебування на утриманні.Так, Позивачкою було повідомлено, що матір`ю загиблого військовослужбовця було отримано суму одноразової грошової допомоги у розмірі 5 000 000, іще 5 000 000 грн. було заморожено.

Отже, позивачка, як дружина загиблого чоловіка, відповідно положень постанови КМУ 28 лютого 2022 р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» має право на отримання іншої частки у розмірі 5 000 000 грн., тому звернулася до суду за захистом своїх прав..

При вирішенні спору по суті суд виходить із зазначеного вище та викладеного нижче:

Відповідно п. 2 постанови КМУ 28 лютого 2022 р. № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», установити, що сім`ям загиблих осіб, зазначених у пункті 1 цієї постанови, виплачується одноразова грошова допомога в розмірі 15 000 000 гривень, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

Як передбачено у статті 16-1 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", У випадках, зазначених у підпунктах 1-3 пункту 2 статті 16 цього Закону, право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого). Утриманцями вважаються члени сім`ї, які мають право на пенсію у разі втрати годувальника відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за загиблого (померлого) військовослужбовця, військовозобов`язаного або резервіста (особу, звільнену з військової служби, смерть якої настала протягом року після звільнення).

Ті самі положення містяться і у наказі Міністерства оборони України від 25.01.2023 р. № 45, Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30 січня 2023 р. за № 176/39232, «Про затвердження Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану», де вказано, що сім`ям загиблих військовослужбовців відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану" виплачується ОГД, яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 161 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях цих країн, осіб, які засуджені за державну зраду, колабораційну діяльність, пособництво державі-агресору.

Суд бере до уваги , що рішенням Братського районного суду Миколаївської області від 31.01.2023 по справі № 471/926/22 було встановлено факт сумісного проживання її із січня 2021 року як жінка та чоловік без реєстрації шлюбу із загиблим ІНФОРМАЦІЯ_4 головним сержантом ОСОБА_2 .

Саме тому, спірний протокол засідання комісії Міністерства оборони України із розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум в частині повернення документів позивачці на доопрацювання є протиправним, так як надання додатково документів, які підтверджують факт знаходження її на утриманні загиблого не є необхідним, адже рішення суду було встановлено її факт сумісного проживання разом із загиблим.

Пунктами 1-9 частини 1 статті 315 ЦПК України визначено факти, справи про встановлення яких розглядаються судом, зокрема, пунктом 5 ч.1.ст.315 цього Кодексу - про проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу.

Статтею 3 Сімейного кодексу України встановлено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.

З цього законодавчо сформульованого поняття сім`ї випливає, що ознаками сім`ї є, зокрема, спільне проживання, спільний побут та ведення спільного господарства.

Відповідно до ч. 4 ст. 3 СК України сім`я створюється на підставі шлюбу, кровного споріднення, усиновлення, а також на інших підставах, не заборонених законом і таких, що не суперечать моральним засадам суспільства.Відповідач не визнає позов, обґрунтовуючи це тим, що підставою для виникнення прав та обов`язків подружжя є саме шлюб, а не рішення Братського районного суду Миколаївської області від 31.01.2023 по справі № 471/926/22, яким встановлено факт спільного проживання ОСОБА_1 та ОСОБА_2 без реєстрації шлюбу із січня 2021 року по 9 вересня 2022 року.

Відповідно до ч. 4 ст. 16-1 Закону України « Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII до осіб, які мають право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги відносяться: жінка (чоловік), з якою (з яким) загибла (померла) особа проживали однією сім`єю, але не перебували у шлюбі між собою або в будь-якому іншому шлюбі, за умови що цей факт встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили. Тобто, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо призначення і виплати одноразової грошової допомоги від 9 грудня 2023 року №3515-IX до ст. 16-1 ЗУ про соціальний і правовий захист військовослужбовців (набули чинності 29.03.2024) в частині отримувачів одноразової грошової допомоги, було додано, "жінка (чоловік), з якою (з яким) загибла (померла) особа проживали однією сім`єю, але не перебували у шлюбі між собою або в будь-якому іншому шлюбі, за умови що цей факт встановлено рішенням суду, яке набрало законної сили"

Законодавець змінами у законі України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20.12.1991 № 2011-XII легалізував право цивільних дружин на отримання одноразової грошової допомоги.

На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч. 1 ст. 9 КАС України).

Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог.

Судовий збір відповідно до ст.139 КАС України підлягає поверненню позивачу за рахунок коштів відповідача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1.Позов задовольнити.

2.Визнати протиправним та скасувати протокол комісії Міністерства оборони України із розгляду питань, пов`язаних із призначенням і виплатою одноразової грошової допомоги та компенсаційних сум від 19.06.2023 №10/дв в частині, що стосується повернення на доопрацювання документів ОСОБА_1 ;

3.Зобов`язати Міністерство оборони України призначити та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 ) 1/3 частини одноразової грошової допомоги у сумі 5 000 000 грн.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства оборони України (просп. Повітряних Сил, 6,м. Київ,03168 /ЄДРПОУ 00034022) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ) судові витрати в розмірі 1211,20 грн.

4. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено05.12.2024
Номер документу123474541
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —400/2901/24

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 23.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 25.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 03.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 03.05.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 03.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні