СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 грудня 2024 року Справа № 480/2743/24
Сумський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Осіпової О.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/2743/24 за позовом Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» в особі члена ФГ - голови ОСОБА_1 до Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області Волошенко Т.А. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Фермерське господарство «БОНДАРЕНКО-2019» в особі члена ФГ - голови ОСОБА_1 звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, в якій просить:
1. Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, як суб`єкта проведення державної реєстрації від 28.12.2023р. про відмову у державній реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань змін до відомостей про юридичну особу та Статуту Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо виключення зі складу членів (учасників) Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» колишнього члена (учасника) фермерського господарства з підстав за відсутності заяви виключної фізичної особи (колишнього члена (учасника) про вихід із складу засновків (учасників), справжність підпису на якій повинна бути нотаріально засвідчена, та зміни відомостей про учасників Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019».
2. Зобов`язати державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, як суб`єкта проведення державної реєстрації, повторно розглянути звернення Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО -2019» та провести реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу з урахуванням змін до установчих документів та Статуту Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо складу учасників даної юридичної особи у зв`язку з виключенням зі складу та числа членів (учасників) Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» колишнього члена (учасника) фермерського господарства без заяви виключної фізичної особи про вихід із складу засновків (учасників), справжність підпису на якій повинна бути нотаріально засвідчена.
Свої вимоги мотивує тим, що у діяльності ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» стали виникати проблеми щодо реалізації права на здійснення діяльності за умови наявності реєстраційних облікових даних колишнього співзасновника - члена ФГ Бондаренко Наталії Борисівни у складі господарства, яка відмовляється взагалі вчиняти будь-які дії на сприяння діяльності фермерського господарства, або стосовно припинення свого членства у ньому, або виходу з його складу, більш того подавати з цього приводу заяву про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та яка передбачена п.10 ч.4 ст.17 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003р. № 755-ІV.
Пунктом 3.6 Статуту ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» в редакції, затвердженого протоколом № 1 від 14.01.2019р., регламентовано, що член фермерського господарства може бути виключений зі складу членів фермерського господарства на підставі рішення загальних зборів членів фермерського господарства у разі невиконання або неналежного виконання ним обов`язків, передбачених законодавством або цим статутом, визнання його недієздатним, обмежено дієздатним або безвісно відсутньою, а також з інших підстав, встановленим цим статутом.
Тому 18.11.2023р. членами ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» на загальних зборах засновників ФГ прийняте рішення про виключення ОСОБА_2 з числа членів та співзасновників Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» (протокол № 4), а 19.12.2023р. - прийняті рішення про перерозподіл та оновлення часток у статутному фонді ФГ з урахуванням повернення частки виключеного члена ФГ, затвердження змін до Статуту ФГ (у новій редакції з перерозподілом часток та без зазначення виключного учасника ФГ (фізичної особи ОСОБА_2 )) та доручено голові провести необхідні реєстраційні дії (протокол № 5 та № 6).
Належно оформлений пакет документів для проведення необхідних реєстраційних дій про припинення з підстав виключення вибулого члена ФГ та внесення змін у діючий Статут ФГ подані для реєстрації до Центру надання адміністративних послуг (ЦНАП) Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (Відділ «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради»).
Однак, 28.12.2023р. у проведенні державної реєстрації було відмовлено з підстав відсутності волевиявлення та письмової згоди на це самої ОСОБА_2 , яка повинна бути нотаріально засвідчена, з чим позивач не погоджується, оскільки співзасновники, члени (учасники) та керівництво ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» позбавлені можливості надати реєстраційній установі заяву фізичної особи ОСОБА_2 про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій повинна бути нотаріально засвідчена.
Більш того, позивач звертає увагу на організаційне вирішення питання стосовно фізичної особи ОСОБА_2 , як особи, яка втратила статус члена сім`ї (розірвання шлюбу) відповідно до інших членів (учасників) ФГ, родичкою для інших членів (учасників) ФГ не доводиться та самоусунулася від виконання обов`язків у складі ФГ, що є підставою для виключення зі складу членів фермерського господарства на підставі рішення загальних зборів членів фермерського господарства протоколом від 18.11.2023р.
Ухвалою від 12.04.2024р. позовна заява залишена без руху та надано строк для усунення недоліків.
18.04.2024р. провадження у справі відкрито, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження та встановлено відповідачу 15-денний строк для подання відзиву на позовну заяву, доказів, які підтверджують обставини, на яких ґрунтуються заперечення відповідача.
Відповідач був належним чином повідомлений про розгляд цієї справи шляхом доставки ухвали про відкриття провадження у справі в його електронний кабінет(а.с.89).
На момент розгляду справи від представника відповідача - Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області відзив на позов до суду не надходив.
Ухвалою від 06.11.2024р. залучено до участі у справі державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області Волошенко Т.А. (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Незалежності, 5) в якості співвідповідача та встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву.
Від відповідача - державного реєстратора надійшов відзив на позовну заяву, в якому у задоволенні позову просив відмовити, оскільки згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у графі засновники юридичної особи ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА «БОНДАРЕНКО-2019» (42762533) зазначено ОСОБА_2 , відповідно до опису структури власності станом на 07.10.2021 року, також вказано ОСОБА_2 засновником ФЕРМЕРСЬКОГО ГОСПОДАРСТВА «БОНДАРЕНКО-2019» (42762533). Розмір внеску до статутного фонду засновника ОСОБА_2 визначено 100 грн.
Таким чином, ОСОБА_2 має статус засновника, а не члена цього господарства, тому на неї розповсюджуються права та обов`язки саме засновника юридичної особи.
Зі змісту пункту 10) частини четвертої статті 17 «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» випливає, що у випадку зміни засновників додаткова подається заява про вихід зі складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена.
На момент проведення державної реєстрації така заява подана не була, тому були наявні підстави для відмови у проведенні державної реєстрації, а саме відповідно до пункту 4) частини першої статті 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» підставою для відмови у державній реєстрації подання документів або відомостей, передбачених цим Законом, не в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 21.01.2019р. засновано та створено юридичну особу - Фермерське господарство «БОНДАРЕНКО-2019» як форма підприємницької діяльності громадян на комерційних засадах зі статутним капіталом (фондом) 602.00 грн., за видами діяльності «вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, та іншими видами господарської діяльності (розведення великої рогатої худоби молочних порід, овець і кіз, свиней, свійської птиці, оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин», тощо.
Засновниками Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» виступили фізичні особи - члени сім`ї та родичі:
ОСОБА_1 зі статутним капіталом (розмір внеску до статутного фонду) 102.00 грн., що дорівнює 17%,
ОСОБА_2 зі статутним капіталом (розмір внеску до статутного фонду) 100.00 грн., що дорівнює 16.6%,
ОСОБА_3 зі статутним капіталом (розмір внеску до статутного фонду) 100.00 грн., що дорівнює 16.6%,
ОСОБА_4 зі статутним капіталом (розмір внеску до статутного фонду) 100.00 грн., що дорівнює 16.6%,
ОСОБА_5 зі статутним капіталом (розмір внеску до статутного фонду) 100.00 грн., що дорівнює 16.6%,
ОСОБА_6 зі статутним капіталом (розмір внеску до статутного фонду) 100.00 грн., що дорівнює 16.6%.
Юридична особа створена як сімейне фермерське господарство.
Перелічені фізичні особи доводяться один одному родичами ( ОСОБА_6 (батько), ОСОБА_4 (мати), ОСОБА_1 (син), ОСОБА_5 (син)) та членами сім`ї (подружжя ОСОБА_6 та ОСОБА_4 (батьки), ОСОБА_1 та ОСОБА_3 (син та невістка), ОСОБА_5 та ОСОБА_2 (син та невістка)).
Керівником ФГ обраний ОСОБА_1 - Голова.
За умови, що засновники (члени - учасники ФГ) вступили до ФГ із земельними ділянками, що належать громадянам - засновникам ФГ на праві приватної власності та оренди (п.9.1.1 Статуту в редакції, затвердженим протоколом №1 від 14.01.2019р.), співзасновник (член - учасник) ФГ ОСОБА_2 вступила без земельної ділянки.
Рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 3.03.2023р. №583/331/23 (2/583/270/23), яке набрало законної сили 04.04.2023р., задоволений позов ОСОБА_5 (одного з співзасновників та членів сім`ї) до ОСОБА_2 про розірвання шлюбу.
Рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 02.05.2023р. № 583/1139/23 (2/583/388/23), яке набрало законної сили 08.08.2023р., задоволений позов ОСОБА_5 до ОСОБА_2 про стягнення аліментів на утримання неповнолітньої дитини зі стягненням з ОСОБА_2 на користь ОСОБА_5 аліменти на утримання сина ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в розмірі 1/4 частини від усіх видів заробітку (доходів) платника аліментів, але не менше 50 відсотків прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, щомісячно, до досягнення дитиною повноліття, починаючи стягнення з 20.03.2023р.
Рішенням Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 02.06.2023р. №583/718/23 (2/583/323/23) позовні вимоги ОСОБА_2 задоволено.
В порядку поділу спільного сумісного майна подружжя визнано за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , право власності на 1/2 частину двокімнатної квартири, жилою площею 28,7 кв.м, загальною площею 49,7 кв.м, корисною площею 49,7 кв.м., а саме: сіни 1, коридор 2, кухня 3, житлова 4, 5, ванна 6, 1/6 сараю літ. «Б», 1/6 туалету літ. «Д», погріб літ. «З», 1/6 огорожі №1, 2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
В порядку поділу спільного сумісного майна подружжя визнано за ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , право власності на 1/2 частину двокімнатної квартири, жилою площею 28,7 кв.м, загальною площею 49,7 кв.м, корисною площею 49,7 кв.м., а саме: сіни 1, коридор 2, кухня 3, житлова 4, 5, ванна 6, 1/6 сараю літ. «Б», 1/6 туалету літ. «Д», погріб літ. «З», 1/6 огорожі №1, 2, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Стягнуто з ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , на користь ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , грошову компенсацію в сумі 91605 (дев`яносто одна тисяча шістсот п`ять) грн вартості 1/2 частки у спільному рухомому майні - транспортному засобі автомобілі марки «VOLKSWAGEN CADDY», 2007 року випуску, білого кольору, номер кузова НОМЕР_1 , номер двигуна НОМЕР_2 .
Позовні вимоги ОСОБА_5 задоволено.
В порядку поділу спільного сумісного майна подружжя визнано за ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , право власності на 1/4 частину двокімнатної квартири, жилою площею 35,5 кв.м, загальною площею 55,1 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2 .
В порядку поділу спільного сумісного майна подружжя визнано за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , право власності на 1/4 частину двокімнатної квартири, жилою площею 35,5 кв.м, загальною площею 55,1 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2
Постановою Сумського апеляційного суду від 12.10.2023р. рішення суду в цій частині залишено без змін.
Згідно з п.3.5 Статуту ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» в редакції, затвердженій протоколом № 1 від 14.01.2019р., член фермерського господарства має право в будь-який час вийти зі складу членів фермерського господарства незалежно від згоди інших членів фермерського господарства за умови попереднього їх повідомлення не пізніше ніж за місяць до виходу зі складу членів фермерського господарства.
Пунктом 3.6 Статуту ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» в редакції, затвердженій протоколом № 1 від 14.01.2019р., регламентовано, що член фермерського господарства може бути виключений зі складу членів фермерського господарства на підставі рішення загальних зборів членів фермерського господарства у разі невиконання або неналежного виконання ним обов`язків, передбачених законодавством або цим статутом, визнання його недієздатним, обмежено дієздатним або безвісно відсутньою, а також з інших підстав, встановленим цим статутом.
За приписами п.3.7 Статуту ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» в редакції, затвердженій протоколом № 1 від 14.01.2019р., при виході або виключення членами фермерського господарства зі складу членів фермерського господарства він має право одержати вартість своєї частки у майні фермерського господарства, а також частину прибутку, яка визначається відповідно до законодавства України.
14.10.2023р. членами ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» на загальних зборах членів (учасників), як засновників ФГ, прийняте рішення (протокол загальних зборів № 3) вирішено:
провести збори співзасновків Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» з порядком денним для вирішення питання про виключення з членів Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» фізичної особи ОСОБА_2 ;
збори співзасновків Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» оголосити на 18.11.2023р. о 15.00 годині за адресою проведення - вул.Північна, 2-А, с.Сонячне, Охтирський район, Сумська область;
про дату, час і місце проведення таких зборів співзасновків Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» повідомити ОСОБА_2 з використанням поштових послуг АТ «Укрпошта»;
попередити ОСОБА_2 що у разі особистої неявки або не представлення своїх прав і інтересів представником з належними представницькими повноваженнями на день, час та місце проведення зборів засновків Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019», питання за наведеним порядком денним буде вирішено відповідно до Статутних завдань співзасновків Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» та норм чинного законодавства;
організаційні питання за наведеним переліком покласти на голову Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» надавши повноваження на відповідні витрати для організації проведення за рахунок Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» та поштових витрат для повідомлення ОСОБА_2 ;
тексти рішень Охтирського міськрайонного суду Сумської області від 03.03.2023р. №583/331/23 (2/583/270/23) та від 02.06.2023р. №583/718/23 (2/583/323/23) приєднати до даного протоколу на підтвердження обставини, якими обґрунтовується втрата ОСОБА_2 статусу члена сім`ї учасників співзасновків Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019».
17.10.2023р. на відому поштову адресу ОСОБА_2 надіслане письмове повідомлення від 16.10.2023р. про призначення зборів співзасновків ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» з порядком денним про виключення з членів фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» фізичну особу ОСОБА_2 , які оголошені на 18.11.2023р. о 15.00 годині за адресою проведення - АДРЕСА_3.
Повідомлення доставлено ОСОБА_2 поштовим зв`язком за послугами АТ «Укрпошта», що підтверджується відстеженням за поштовим штрихкодовим ідентифікатором 4270304411793 та отримано нею 18.10.2023р.
10.11.2023р. на адресу ОСОБА_8 поштовими послугами АТ «Укрпошта» надісланий грошовий переказ на суму 100.00 грн. за цільовим призначенням як повернення внеску до статутного капіталу (фонду) ФГ.
18.11.2023р. членами ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» на загальних зборах засновників ФГ прийняте рішення про виключення ОСОБА_2 з числа членів та співзасновків Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» (протокол № 4).
19.12.2023р. загальними зборами ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» прийняті рішення про перерозподіл та оновлення часток у статутному фонді ФГ з урахуванням повернення частки виключеного члена ФГ, затвердження змін до Статуту ФГ (у новій редакції з перерозподілом часток та без зазначення виключного учасника ФГ (фізичної особи ОСОБА_2 )) та доручено голові провести необхідні реєстраційні дії (протокол № 5 та № 6).
Пакет документів для проведення необхідних реєстраційних дій про припинення з підстав виключення вибулого члена ФГ та внесення змін у діючий Статут ФГ подані для реєстрації до Центру надання адміністративний послуг (ЦНАП) Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (Відділ «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради»).
28.12.2023р. ЦНАП Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (Відділ «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради») видана письмова відмова про проведення державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, код 213070992634, за відсутності заяви фізичної особи про вихід із складу засновків (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена з посиланням на ч.4 ст.17 Закону «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає, що спірні правовідносини врегульовані Законом України N 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Відповідно до ч.2 ст. 6 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний реєстратор: 1) приймає документи; 1-1) встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації; 2) перевіряє наявність у Єдиному державному реєстрі заборони вчинення реєстраційних дій; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 3-1) під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів; 3-2) перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей; 3-3) перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів; 3-4) перевіряє наявність факту застосування санкцій відповідно до Закону України "Про санкції", які унеможливлюють проведення державної реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи; 6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю; 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відповідно до ч.1 ст. 9 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу - підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів; 4) повідомлень про виявлення розбіжностей між відомостями про кінцевих бенефіціарних власників та структуру власності клієнта, зокрема про виявлення неповноти, неточностей чи помилок в інформації про кінцевого бенефіціарного власника або структуру власності, що містяться в Єдиному державному реєстрі; 5) інформації від Національного банку України про визнання структури власності юридичної особи, державне регулювання та нагляд за діяльністю якої здійснює Національний банк України, непрозорою (прозорою).
Згідно з ч.1 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам:
1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію);
2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами);
3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст;
4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством;
5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена;
6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами), якщо інше не передбачено законом. Рішення уповноваженого органу управління юридичної особи (крім акціонерних товариств, громадських формувань та об`єднань співвласників багатоквартирного будинку) щодо зміни керівника юридичної особи у випадках, коли для прийняття такого рішення достатньо голосів не більше 10 осіб, підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами, які голосували за таке рішення та кількості голосів яких достатньо для прийняття рішення, якщо інше не передбачено статутом юридичної особи. Справжність підписів на рішенні уповноваженого органу управління юридичної особи нотаріально засвідчується з обов`язковим використанням спеціальних бланків нотаріальних документів, крім рішень, створених на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та підписаних з використанням кваліфікованого електронного підпису, а також інших випадків, передбачених законом.
Дія абзацу другого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію змін до відомостей про державний орган, орган місцевого самоврядування, громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, а також на державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що вносяться на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування.
Справжність підписів на рішенні, що подається для державної реєстрації змін до відомостей про громадське об`єднання чи благодійну організацію, що містяться в Єдиному державному реєстрі, нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації;
7) рішення про припинення юридичної особи має містити відомості про персональний склад комісії з припинення (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії), її голову або ліквідатора, реєстраційні номери облікових карток платників податків або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), про порядок та строк заявлення кредиторами своїх вимог;
8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, договір (декларація) про створення сімейного фермерського господарства повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству;
9) установчий документ юридичної особи (крім державного органу, органу місцевого самоврядування, юридичної особи, яка створена та діє на підставі модельного статуту) викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками), уповноваженими ними особами або головою та секретарем загальних зборів (у разі прийняття такого рішення загальними зборами, крім випадків заснування юридичної особи). Справжність підписів на установчому документі юридичної особи, викладеному у письмовій формі (крім юридичної особи, створеної на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування) нотаріально засвідчується, крім випадків, передбачених законом.
Дія абзацу першого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію створення юридичної особи (крім створення в результаті виділу, злиття, перетворення, поділу), на державну реєстрацію, що проводиться на підставі установчого документа юридичної особи, створеного на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг та підписаного з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, а також на державну реєстрацію громадського об`єднання, благодійної та релігійної організацій, професійних спілок, їх об`єднань, організацій профспілок, передбачених статутами профспілок та їх об`єднань.
Справжність підписів на установчому документі громадського об`єднання чи благодійної організації нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації;
10) установчі документи банків, інших юридичних осіб, які згідно із законом підлягають погодженню (реєстрації) відповідно Національним банком України, іншими державними органами, подаються з відміткою про їх погодження відповідним органом;
11) внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції;
12) передавальний акт (у разі злиття, приєднання, перетворення) та розподільчий баланс (у разі поділу або виділу) юридичної особи повинні відповідати вимогам, встановленим законом. Справжність підписів на передавальному акті та розподільчому балансі юридичної особи нотаріально засвідчується з обов`язковим використанням спеціальних бланків нотаріальних документів, крім випадків, передбачених законом.
Дія абзацу першого цього пункту в частині нотаріального засвідчення справжності підпису не поширюється на державну реєстрацію державного органу, органу місцевого самоврядування, громадського об`єднання, благодійної та релігійної організацій, на державну реєстрацію, що проводиться на підставі передавального акта чи розподільчого балансу в електронній формі, підписаного з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, а також юридичної особи, створеної на підставі розпорядчого акта державного органу, органу місцевого самоврядування.
Справжність підписів на передавальному акті та розподільчому балансі громадського об`єднання чи благодійної організації на державну реєстрацію, що проводиться на підставі передавального акта чи розподільчого балансу в електронній формі, підписаного з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри, нотаріально засвідчується лише у разі наявності такої вимоги в установчих документах відповідного громадського об`єднання чи благодійної організації;
13) документи, видані відповідно до законодавства іноземної держави, повинні бути легалізовані (консульська легалізація чи проставлення апостиля) в установленому законодавством порядку, якщо інше не встановлено міжнародними договорами;
14) документ, викладений іноземною мовою, повинен бути перекладений на державну мову із засвідченням вірності перекладу з однієї мови на іншу або підпису перекладача в установленому законодавством порядку;
15) зображення та опис символіки повинні бути оформлені з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству;
16) у разі якщо оригінали документів, необхідних для державної реєстрації, відповідно до законодавства залишаються у справах державних органів, органів місцевого самоврядування, що їх видають, заявник подає копії документів, оформлені такими органами відповідно до законодавства.
Відповідно до ч.4 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються такі документи:
1) заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в якій також може зазначатися прохання про реєстрацію такої особи платником податку на додану вартість та/або про обрання спрощеної системи оподаткування, та/або про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій;
2) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв`язку з юридичною особою;
3) реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об`єднання, політичні партії;
4) рішення уповноваженого органу юридичної особи про передачу за договором повноважень виконавчого органу юридичній особі - у разі внесення змін до відомостей про юридичну особу, яка виконує повноваження виконавчого органу товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю, що перебуває у статусі резидента Дія Сіті відповідно до Закону України "Про стимулювання розвитку цифрової економіки в Україні" та передало повноваження виконавчого органу такого товариства юридичній особі;
5) відомості про керівні органи громадського формування (ім`я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв`язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
6) документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов`язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
7) документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених статтею 36 цього Закону;
8) установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
9) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов`язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
10) примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;
12) звіт про результати емісії акцій у випадку, передбаченому абзацами третім і четвертим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;
13) звіт про оцінку майна у випадку, передбаченому абзацом сьомим пункту 48 частини другої статті 9 цього Закону;
14) у разі державної реєстрації змін до відомостей про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи - структура власності за формою та змістом, визначеними відповідно до законодавства;
15) у разі державної реєстрації змін до відомостей про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи - витяг, виписка чи інший документ з торговельного, банківського, судового реєстру тощо, що підтверджує реєстрацію юридичної особи - нерезидента в країні її місцезнаходження, якщо засновником юридичної особи є юридична особа - нерезидент;
16) у разі державної реєстрації змін до відомостей про кінцевих бенефіціарних власників юридичної особи - копія документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство (підданство) особи, яка є кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи (нотаріально засвідчена або засвідчена кваліфікованим електронним підписом особи, уповноваженої на подання документів для державної реєстрації, крім випадків, якщо такий документ оформлений із застосуванням засобів Єдиного державного демографічного реєстру, - для громадян України).
Отже, вищевказаними нормами Закону передбачена можливість подання для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, в тому числі й фермерське господарство, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів цієї юридичної особи, або примірника оригіналу (нотаріально засвідченої копії) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників), або заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи, кожен з яких у сукупності з іншими необхідними у конкретному випадку документами є самостійною підставою для проведення реєстраційних дій.
Відповідно до ч.1 ст. 28 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» підстави для відмови у державній реєстрації:
1) документи подано особою, яка не має на це повноважень;
2) у Єдиному державному реєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони проведення реєстраційної дії;
3) у Державному реєстрі обтяжень рухомого майна містяться відомості про обтяження корпоративних прав - у разі державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи в результаті відчуження її таким засновником (учасником), крім випадків стягнення у дохід держави такої частки як санкції, передбаченої пунктом 1-1 частини першої статті 4 Закону України "Про санкції"; 3-1) заяву про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у зв`язку із зміною частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи в результаті відчуження її таким засновником (учасником), подано щодо засновника (учасника), який на момент подання заяви внесений до Єдиного реєстру боржників (крім випадку, якщо таким засновником (учасником) є державний орган, орган місцевого самоврядування);
3-2) документи подані до неналежного суб`єкта державної реєстрації;
3-3) встановлення факту застосування санкцій відповідно до Закону України "Про санкції", які унеможливлюють проведення державної реєстрації;
4) подання документів або відомостей, передбачених цим Законом, не в повному обсязі;
5) документи суперечать вимогам Конституції та законів України;
6) документи суперечать статуту громадського формування;
7) порушено встановлений законом порядок створення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи;
7-1) порушено встановлену учасником вимогу нотаріального засвідчення справжності підпису під час прийняття рішень з питань діяльності юридичної особи та/або вимоги нотаріального посвідчення правочину, предметом якого є частка такого учасника у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) відповідної юридичної особи;
8) невідповідність найменування юридичної особи вимогам закону;
9) щодо засновника (учасника) юридичної особи, що створюється, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною засновників (учасників) юридичної особи, проведено державну реєстрацію рішення про припинення юридичної особи в результаті її ліквідації;
10-1) щодо юридичної особи, стосовно якої подано заяву про державну реєстрацію змін до відомостей Єдиного державного реєстру, пов`язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи, у Єдиному державному реєстрі міститься запис про судове рішення про визнання юридичної особи банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури;
10-2) щодо юридичної особи, стосовно якої в Єдиному державному реєстрі міститься запис про судове рішення щодо визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу, визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи, якщо таке рішення або його частину визнано недійсними, зміни до установчих документів юридичної особи є підставою для проведення реєстраційних дій;
10-3) невідповідність відомостей, зазначених у заяві про державну реєстрацію, відомостям, зазначеним у документах, поданих для державної реєстрації, або відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом;
10-4) невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для державної реєстрації, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі чи інших інформаційних системах, використання яких передбачено цим Законом;
10-5) подання документів з порушенням встановленого законодавством строку для їх подання, крім документів щодо кінцевого бенефіціарного власника юридичної особи;
11) документи для державної реєстрації припинення юридичної особи подані:
раніше строку, встановленого цим Законом;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті її ліквідації та є засновником (учасником) інших юридичних осіб та/або має не закриті відокремлені підрозділи, та/або є засновником третейського суду;
в Єдиному державному реєстрі відсутній запис про державну реєстрацію юридичної особи, утвореної шляхом реорганізації в результаті злиття, приєднання або поділу;
щодо акціонерного товариства, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованої реєстрації випуску акцій;
щодо юридичної особи - емітента цінних паперів, стосовно якого надійшли відомості про наявність нескасованих випусків цінних паперів;
щодо юридичної особи, що ліквідується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, крім банків, стосовно яких процедура ліквідації здійснюється відповідно до Закону України "Про систему гарантування вкладів фізичних осіб";
щодо юридичної особи, що реорганізується, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати податків і зборів та/або наявність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та відсутні відомості про узгодження плану реорганізації юридичної особи, крім випадків, встановлених законом;
щодо юридичної особи, стосовно якої надійшли відомості про наявність заборгованості із сплати страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування;
щодо юридичної особи, що припиняється в результаті ліквідації, стосовно якої надійшли відомості про відкрите виконавче провадження;
щодо юридичної особи, стосовно якої відкрито провадження у справі про банкрутство;
12) статут товариства з обмеженою відповідальністю або товариства з додатковою відповідальністю поданий зі змінами, прийнятими без врахування голосів, які припадають на частку померлого учасника товариства;
13) заяву про державну реєстрацію створення юридичної особи, державну реєстрацію включення відомостей про юридичну особу до Єдиного державного реєстру, державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, подано із зазначенням кінцевого бенефіціарного власника, який на день подання заяви згідно з відомостями реєстрів помер.
Повідомлення про відмову у проведенні державної реєстрації повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також повинно бути зазначено, який саме пункт чи стаття поданого заявником документа (статуту, протоколу тощо) не відповідає нормам законодавства (ч.3 цієї ж статті).
Відмова у державній реєстрації з підстав, не передбачених цією статтею, а також відмова у державній реєстрації (легалізації) професійної спілки, її організації або об`єднання не допускається (ч.4 цієї ж статті).
Повідомлення про відмову у державній реєстрації із зазначенням виключного переліку підстав для відмови та рішення суб`єкта державної реєстрації про відмову у державній реєстрації розміщуються на порталі електронних сервісів або з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг у день відмови у державній реєстрації (ч.7 ст.28 Закону № 755-IV).
У разі відмови у державній реєстрації документи, подані для державної реєстрації (крім документа про сплату адміністративного збору), повертаються (видаються, надсилаються поштовим відправленням) заявнику не пізніше наступного робочого дня з дня надходження від заявника заяви про їх повернення (ч.8 ст.28 Закону № 755-IV).
Після усунення причин, що були підставою для відмови у державній реєстрації, заявник може повторно подати документи для державної реєстрації (ч.9 ст.28 Закону № 755-IV).
Слід зазначити, що чинним законодавством на державного реєстратора не покладено обов`язок щодо перевірки наявності дійсної волі та волевиявлення осіб, достовірності фактів та подій, викладених в документах, що подаються заявником для проведення державної реєстрації та певних реєстраційних дій.
Частиною 1 ст.1 Закону України «Про фермерське господарство» від 19 червня 2003 року № 973-IV передбачено, що фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.
Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону (ч.2 цієї ж статті).
Фермерське господарство підлягає державній реєстрації як юридична особа або фізична особа - підприємець. Фермерське господарство діє на основі установчого документа (для юридичної особи - статуту, для господарства без статусу юридичної особи - договору (декларації) про створення фермерського господарства). В установчому документі зазначаються найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України (ч.4 ст.1 Закону №973-IV).
Відповідно до ч.5 ст.1 цього Закону фермерське господарство, зареєстроване як юридична особа, має статус сімейного фермерського господарства, за умови що в його підприємницькій діяльності використовується праця членів такого господарства, якими є виключно члени однієї сім`ї відповідно до статті 3 Сімейного кодексу України.
Фермерське господарство без статусу юридичної особи організовується на основі діяльності фізичної особи - підприємця і має статус сімейного фермерського господарства, за умови використання праці членів такого господарства, якими є виключно фізична особа - підприємець та члени її сім`ї відповідно до статті 3 Сімейного кодексу України. Особливості створення та діяльності сімейного фермерського господарства без набуття статусу юридичної особи регулюються положеннями статті 8-1 цього Закону.
Головою сімейного фермерського господарства може бути лише член відповідної сім`ї.
Залучення сімейним фермерським господарством інших громадян відповідно до статті 27 цього Закону може здійснюватися виключно для виконання сезонних та окремих робіт, які безпосередньо пов`язані з діяльністю господарства і потребують спеціальних знань чи навичок.
Згідно зі ст.3 Закону України «Про фермерське господарство» членами фермерського господарства можуть бути подружжя, їх батьки, діти, які досягли 14-річного віку, інші члени сім`ї, родичі, які об`єдналися для спільного ведення фермерського господарства, визнають і дотримуються положень установчого документа фермерського господарства. Членами фермерського господарства не можуть бути особи, які працюють у ньому за трудовим договором (контрактом).
При створенні фермерського господарства одним із членів сім`ї інші члени сім`ї, а також родичі можуть стати членами цього фермерського господарства після внесення змін до його установчого документа.
Для цілей цього Закону до членів сім`ї та родичів голови фермерського господарства відносяться дружина (чоловік), батьки, діти, баба, дід, прабаба, прадід, внуки, правнуки, мачуха, вітчим, падчерка, пасинок, рідні та двоюрідні брати та сестри, дядько, тітка, племінники як голови фермерського господарства, так і його дружини (її чоловіка), а також особи, які перебувають у родинних стосунках першого ступеня споріднення з усіма вищезазначеними членами сім`ї та родичами (батьки такої особи та батьки чоловіка або дружини, її чоловік або дружина, діти як такої особи, так і її чоловіка або дружини, у тому числі усиновлені ними діти).
Статтею 8 цього ж Закону встановлено, що фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою
Разом з тим, судом встановлено наступне.
Відповідно до п.1.3 Статуту Фермерського господарства «Бондаренко-2019», затвердженого рішенням Загальних зборів засновників фермерського господарства - Протоколом №1 від 14.01.2019р. (а.с.39-51), фермерське господарство є комерційною організацією, створеною членами однієї сім`ї, внесли майновий внесок, для здійснення підприємницької діяльності з виробництва сільськогосподарської продукції, а також за її переробки, зберігання, транспортування та реалізації, заснованої на їх особистій трудовій участі і використанні земельної ділянки, наданої для цих цілей відповідно до чинного законодавства України.
Згідно з п.3.1 Статуту членами фермерського господарства можуть бути дієздатні громадяни, які є членами однієї сім`ї.
Членами сім`ї визнаються подружжя, їх батьки (усиновителі), діти (у тому числі усиновлені), брати і сестри, дружини і діти зазначених осіб, а також інші особи, визнані членами сім`ї відповідно до законодавства про шлюб та сім`ю (п.3.2).
Члени фермерського господарства відповідно до законодавства про соціальний захист і соціальне страхування мають право на соціальне страхування, «пенсійне забезпечення і гарантії в разі професійного захворювання, трудового каліцтва, інвалідності і втрати роботи.
Члени фермерського господарства можуть мати інші права, передбачені законодавчими актами та цим статутом (п.3.3).
Відповідно до п.3.4.2 Статуту члени фермерського господарства зобов`язані брати особисту трудову участь у діяльності фермерського господарства, за винятком таких випадків: виходом на пенсію за віком або інвалідності - довічно; переходом на роботу на виборну посаду, проходженням військової служби за призовом, навчанням на денній формі в установах освіти, що забезпечують отримання вищої, середньої спеціального та професійно-технічної освіти, - на час роботи на виборній посаді, проходження військової служби за призовом, навчання з а денною формою у таких установах освіти.
Член фермерського господарства має право в будь-який час вийти зі складу членів фермерського господарства незалежно від згоди інших членів фермерського господарства за умови попереднього їх повідомлення не пізніше ніж за місяць до виходу зі складу членів фермерського господарства (п.3.5).
Член фермерського господарства може бути виключений зі складу членів фермерського господарства на підставі рішення загальних зборів членів фермерського господарства у разі невиконання або неналежного виконання ним обов`язків, передбачених законодавством або цим статутом, визнання його недієздатним, обмежено дієздатним або безвісно відсутньою, а також з інших підстав, встановленим цим статутом (п.3.6).
При виході або виключення члена фермерського господарства зі складу членів фермерського господарства він має право одержати вартість своєї частки у майні фермерського господарства, а також частина прибутку, яка визначається відповідно до законодавства України (п.3.7).
Відповідно до п.7.1 Статуту органами управління ФГ є: загальні збори членів ФГ; голова ФГ. Вищим органом управління ФГ є загальні збори членів ФГ. Виконавчим органом ФГ є Голова ФГ.
Згідно з п.7.2 Статуту до виключної компетенції загальних зборів членів фермерського господарства належать: внесення змін та (або) доповнень до статуту фермерського господарства; зміна розміру статутного фонду фермерського господарства; прийняття до складу членів фермерського господарства, виключення членів фермерського господарства зі складу членів фермерського господарства, в тому числі прийняття рішення про членство спадкоємця (спадкоємців) громадянина, оголошеного померлим, у разі скасування судом рішення про оголошення цього громадянина померлим; обрання на посаду голови фермерського господарства та звільнення його з цієї посади у випадках, передбачених законодавством України; інші питання, віднесені законодавчими актами та статутом фермерського господарства до виключної компетенції загальних зборів членів фермерського господарства.
Рішення загальних зборів членів фермерського господарства оформляються протоколами, які підписуються присутніми на ньому членами фермерського господарства (п.7.7 Статуту).
Отже, в установчому документі позивача як фермерським господарством, створеним членами однієї сім`ї, містяться положення, які визначають органи управління, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України, як це передбачено ч.4 ст.1 Закону №973-IV.
Як вбачається з матеріалів справи, 18.11.2023р. членами ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» на загальних зборах засновників ФГ прийняте рішення про виключення ОСОБА_2 з числа членів та співзасновників Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» внаслідок розірвання шлюбу за рішенням суду із ОСОБА_5 , а тому вона втратила статус члена сім`ї, яка створила це господарство, та не бере жодної участі в його діяльності (протокол № 4) (а.с.24-26)
19.12.2023р. загальними зборами ФГ «БОНДАРЕНКО-2019» прийняті рішення про перерозподіл та оновлення часток у статутному фонді ФГ з урахуванням повернення частки виключеного члена ФГ, затвердження змін до Статуту ФГ (у новій редакції з перерозподілом часток та без зазначення виключного учасника ФГ (фізичної особи ОСОБА_2 )) та доручено голові провести необхідні реєстраційні дії (протокол № 5 та № 6) (а.с.21-22,29).
Відповідно до п.10 ч.4 ст.17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, в тому числі й фермерське господарство, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів цієї юридичної особи, або примірника оригіналу (нотаріально засвідченої копії) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників), або заяви фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи.
Вказані вище вимоги були виконані позивачем, оскільки для здійснення відповідної реєстраційної дії ним було подано нотаріально засвідчені копії рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи.
З огляду на це, суд дійшов висновку, що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, як суб`єкта проведення державної реєстрації від 28.12.2023р. про відмову у державній реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань змін до відомостей про юридичну особу та Статуту Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо виключення зі складу членів (учасників) Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» колишнього члена (учасника) фермерського господарства з підстав за відсутності заяви виключної фізичної особи (колишнього члена (учасника) про вихід із складу засновків (учасників), справжність підпису на якій повинна бути нотаріально засвідчена, та зміни відомостей про учасників Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019», є обґрунтованими та мають бути задоволені.
Як наслідок, позовні вимоги про зобов`язання державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, як суб`єкта проведення державної реєстрації, повторно розглянути звернення Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО -2019» та провести реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу з урахуванням змін до установчих документів та Статуту Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо складу учасників даної юридичної особи у зв`язку з виключенням зі складу та числа членів (учасників) Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» колишнього члена (учасника) фермерського господарства без заяви виключної фізичної особи про вихід із складу засновків (учасників), справжність підпису на якій повинна бути нотаріально засвідчена, також належить задовольнити.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Однак, такі докази подані не були.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
У процесі розгляду справи не встановлено інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що з наведених у позовній заяві мотивів і підстав, позовні вимоги підлягають задоволенню.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, відповідно до ст. 139 КАС України, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Охтирської міської ради (а.с.19, зворотній бік) судові витрати в розмірі 1211 грн. 20 коп., сплачених позивачем при зверненні до суду, що підтверджується квитанцією від 06.04.2024р. (а.с.64).
Щодо розподілу судових витрат, зокрема, витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 7000 грн, суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; 3) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; 4) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 5) пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до частини першої та четвертої ст. 134 КАС України витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави. Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
За приписами положень ст. 134 КАС України за результатами розгляду справи витрати на правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами, за винятком витрат суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката (ч. 2 ст. 134 КАС України).
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката визначаються згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат (ч. 3 ст. 134 КАС України).
Для визначення розміру витрат на правничу допомогу та з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги (ч. 4 ст. 134 КАС України).
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи (ч. 5 ст. 134 КАС України).
Отже суд, вирішуючи питання про визначення розміру витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами, виходить зі складності справи та обсягу наданих адвокатом послуг позивачу, часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (послуг), надання до суду доказів, які стосуються спірних правовідносин.
Як вбачається з матеріалів справи, професійна правнича допомога у цій справі надавалася позивачу адвокатом Цурканом В.І.
Представником позивача для підтвердження витрат на професійну правничу допомогу до суду було подано наступні документи, в тому числі: ордер (а.с.60), копію акту приймання-передачі робіт за договором про правничу допомогу на суму 7000грн. від 29.07.20224р. (а.с.98-100), розрахункову квитанцію форма №РК-1 серія ЦВІ №7-04/2024 на суму 7000грн. (а.с.101), копію договору про правничу допомогу від 07.04.2024р. (а.с.102-103).
Слід зазначити, що метою стягнення витрат на правничу допомогу є не тільки компенсація стороні, на користь якої прийняте рішення понесених збитків, але і у певному сенсі має спонукати суб`єкта владних повноважень утримуватися від подачі безпідставних заяв, скарг та своєчасно вчиняти дії, необхідні для поновлення порушених прав та інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом у додатковій постанові від 05.09.2019 у справі №826/841/17, від 04.02.2021 у справі №806/2299/18.
З огляду на викладене, вирішуючи питання про визначення розміру витрат на правничу допомогу, які підлягають розподілу між сторонами, суд виходить з оцінки складності справи та обсягу наданих адвокатом послуг позивачу, часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (послуг).
Враховуючи те, що у цій справі провадження було відкрито за правилами спрощеного позовного провадження, справа є незначної складності, з матеріалів справи вбачається, що надані послуги фактично зводились виключно до формування позовної заяви, суд вважає розмір витрат позивача, пов`язаних з правничою допомогою, неспівмірними із складністю справи та виконаними адвокатом роботами.
Таким чином, при вирішенні питання щодо розподілу витрат, пов`язаних з правничою допомогою адвоката, суд враховує предмет спору та виходячи із критеріїв, визначених частинами 3, 5 статті 134, частиною 9 статті 139 КАС України, вважає, що на користь позивача необхідно стягнути за рахунок відповідача витрати на надання професійної правничої допомоги в розмірі 3000 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» в особі члена ФГ - голови ОСОБА_1 до Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області Волошенко Т.А. про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області, як суб`єкта проведення державної реєстрації від 28.12.2023р. про відмову у державній реєстрації в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань змін до відомостей про юридичну особу та Статуту Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019», що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо виключення зі складу членів (учасників) Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» колишнього члена (учасника) фермерського господарства - Бондаренко Наталії Борисівни.
Зобов`язати державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців Відділу «Центр надання адміністративних послуг Охтирської міської ради» Охтирської міської ради Охтирського району Сумської області (42700, Сумська область, м. Охтирка, вул. Незалежності, 5), як суб`єкта проведення державної реєстрації, повторно розглянути звернення Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО -2019» (вул. Гвардійців Десантників, буд. 3,с. Сонячне,Охтирський район,42768, код ЄДРПОУ 42762533) та провести реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу з урахуванням змін до установчих документів та Статуту Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо складу учасників даної юридичної особи у зв`язку з виключенням зі складу та числа членів (учасників) Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» колишнього члена (учасника) фермерського господарства - Бондаренко Наталії Борисівни.
Стягнути на користь Фермерського господарства «БОНДАРЕНКО-2019» (вул. Гвардійців Десантників, буд. 3,с. Сонячне,Охтирський район,42768, код ЄДРПОУ 42762533) за рахунок бюджетних асигнувань Охтирської міської ради (вул. Батюка, буд. 24,м. Охтирка,Охтирський район, Сумська область,42703, код ЄДРПОУ 36467402) суму сплаченого судового збору у розмірі 1211 (одна тисяча двісті одинадцять ) грн. 20 коп. та витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 3000 (три тисячі) грн. 00 коп.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Осіпова
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.12.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123475624 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
О.О. Осіпова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні