ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2024 року Чернігів Справа № 620/12713/24
Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Баргаміної Н.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в приміщенні суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління освіти Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Управління освіти Чернігівської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради про визнання протиправними дій Управління освіти Чернігівської міської ради щодо встановлення коду ознаки доходу «128» виплати допомоги за успіхи у навчанні, ОСОБА_2 , учениці гімназії №31 за 2021-2023 роки через управління освіти Чернігівської міської ради відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №89 від 18.02.2021 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №476 від 12.08.2021 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №23 від 20.01.2022 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №217 від 07.07.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №48 від 06.02.2023 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №481 від 03.08.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; зобов`язання Управління освіти Чернігівської міської ради змінити код ознаки доходу «128» на «147» виплати допомоги за успіхи у навчанні, ОСОБА_2 , учениці гімназії №31 за 2021-2023 роки через управління освіти Чернігівської міської ради відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №89 від 18.02.2021 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №476 від 12.08.2021 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №23 від 20.01.2022 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №217 від 07.07.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської і міської ради № 48 від 06.02.2023 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради № 481 від 03.08.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що ОСОБА_2 , опікуном якої є позивач, отримувала грошову допомогу за успіхи у навчанні, в період з 2021-2023 роки, код ознаки доходу якої був «128», як соціальна виплата з відповідного бюджету, натомість у 2024 році - «147», як допомога, що надається дітям-сиротам та дітям, що позбавленні батьківського піклування. Вказує, що у зв`язку з цим Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради зменшує розмір державної соціальної допомоги на суму отриманої допомоги за високі успіхи у навчанні за 2021-2023 роки та знімає кожного місяця частину переплати 4200 гривень.
Відповідачем було подано відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову, посилаючись на те, що за результатами навчальних досягнень за один навчальний семестр (лютий, липень), управління освіти Чернігівської міської ради подавало на розгляд виконавчого комітету Чернігівської міської ради проєкти рішень про надання допомоги за успіхи у навчанні у закладах загальної середньої освіти міста Чернігова комунальної форми власності учням з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які мають статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України. Надалі, через централізовану бухгалтерію управління освіти Чернігівської міської ради здійснювалась виплата зазначеної допомоги дітям, які були зазначені у рішенні виконавчого комітету міської ради. Подання податкової звітності щодо виплати вказаних вище допомог, зокрема «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору», також здійснюється безпосередньо спеціалістами централізованої бухгалтерії управління освіти, при заповненні податкової звітності у частині зазначення ознаки доходу при здійсненні виплат зазначався код «128», який розшифровується як - соціальні виплати з відповідних бюджетів. Вказує, що у вересні 2024 року позивач зверталась до управління освіти Чернігівської міської ради щодо внесення змін до поданої податкової звітності у частині зміни ознаки доходу, у відповідь на нього управління повідомило, що із врахуванням листа Головного управління ДПС у Чернігівській області та довідника ознаки доходу фізичних осіб, підстави для внесення змін до поданої податкової звітності відсутні.
Третя особа пояснення щодо позову або відзиву не подала.
Процесуальні дії у справі: ухвалою суду від 29.10.2024 було продовжено Управлінню освіти Чернігівської міської ради процесуальний строк на подання відзиву на позовну заяву з доданими документами та долучено їх до справи; ухвалою суду від 29.10.2024 в задоволенні клопотання Управління освіти Чернігівської міської ради про витребування доказів було відмовлено; ухвалою суду від 29.10.2024 було витребувано в Управління освіти Чернігівської міської ради належним чином завірені копії Податкових розрахунків сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, складених відносно ОСОБА_2 за 2021-2024 роки.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 є дитиною, позбавленою батьківського піклування.
Рішенням виконавчого комітету Деснянської районної у місті Чернігові ради від 06.12.2010 № 330 було встановлено опіку над ОСОБА_2 , призначено опікуном ОСОБА_1 (а.с. 12-14).
ОСОБА_1 перебуває на обліку в Департаменті соціальної політики Чернігівської міської ради як отримувач допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування (а.с. 21-22).
На запит адвоката позивача від 10.06.2024 № 36 щодо отримання ОСОБА_2 грошової допомоги, що передбачена Положенням про порядок виплати допомоги за успіхи у навчанні у закладах загальної середньої освіти міста Чернігова, Управлінням освіти Чернігівської міської ради листом від 19.06.2024 № 258/24/вих/02.09/2-09/22/2024/ПІ було повідомлено, що відповідно до затвердженої Програми розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, попередження дитячої бездоглядності та безпритульності, соціальної підтримки сімей з дітьми у місті Чернігові на 2021-2023 роки, затвердженої рішенням Чернігівської міської ради від 01.12.2020 № 2/VІІІ-25, ОСОБА_2 , ученицею гімназії № 31 гуманітарно-естетичного профілю, у період з 2021 року по 2023 рік через Управління освіти Чернігівської міської ради було виплачено (а.с. 27-29):
- відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №89 від 18.02.2021 (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень;
- відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №476 від 12.08.2021 (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень;
- відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №23 від 20.01.2022 (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень;
- відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №217 від 07.07.2022 (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень;
- відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №48 від 06.02.2023 (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень;
- відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №481 від 03.08.2023 (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень.
Відповідно до Програми розвитку сімейних форм виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, попередження дитячої бездоглядності та безпритульності, соціальної підтримки сімей з дітьми у місті Чернігові на 2024-2028 роки, затвердженою рішенням Чернігівської міської ради від 31.07.2023 № 33/VIII-17, ОСОБА_2 , учениці гімназії № 31 гуманітарно-естетичного профілю, у період з 2024 року до сьогодні через Управління освіти Чернігівської міської ради було виплачено відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради № 208 від 09.04.2024 допомогу за успіхи у навчанні (за результатами І семестру) у розмірі 2 077,40 грн.
У зв`язку з проведенням вказаних виплат, Управлінням освіти Чернігівської міської ради було подано за спірний період відповідні Податкові розрахунки сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за І, ІІІ квартали 2021 року, за І, ІІІ квартали 2022 року, за І, ІІІ квартали 2023 року, в додатках 4 ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору», в яких відображено вказані виплати за ознакою доходу «128» (в 2021 та 2022 роках отримувач ОСОБА_1 ( НОМЕР_1 ), а в 2023 році - ОСОБА_2 ( НОМЕР_2 )) (а.с. 91-101, зворот а.с. 104 - а.с. 108).
Листом від 16.05.2024 № К-560 Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради повідомив позивача, що за інформацією, отриманою з Управління освіти Чернігівської міської ради, позивач, як опікун, отримала дохід в управлінні за І, ІІІ квартали 2022 року та за І, ІІІ квартали 2023 року дохід отримала ОСОБА_2 відповідно до рішень виконавчого комітету Чернігівської міської ради «Про надання допомоги за успіхи у навчанні (за результатами семестрів навчального року) учням з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які мають статус члена сім`ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці України» згідно з наказом управління про виплату такої допомоги. Вказано, що на дитину виплачена допомога за рахунок держави, яка має враховуватися при розрахунку допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування (а.с. 21-22).
Не погоджуючись з встановленням коду ознаки доходу «128» в 2021-2023 роках, позивач звернулась до суду за захистом прав ОСОБА_2 .
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно статті 1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» громадяни України, в сім`ях яких виховуються та проживають неповнолітні діти, мають право на державну допомогу у випадках та на умовах, передбачених цим Законом та іншими законами України.
Статтею 3 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» передбачено, що відповідно до цього Закону призначаються такі види державної допомоги сім`ям з дітьми: допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.
Відповідно до статті 16 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, призначається особам, призначеним в установленому законом порядку опікунами чи піклувальниками дітей, які позбавлені батьківського піклування. Така допомога вважається власністю дитини.
Згідно статті 18 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, надається у розмірі, що становить 2,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку, на дітей з інвалідністю, над якими встановлено опіку чи піклування, - 3,5 розміру прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку.
У разі якщо на дитину (на дитину з інвалідністю) виплачуються призначені у встановленому порядку пенсія, аліменти, стипендія, державна допомога (крім державної соціальної допомоги, що виплачується на дітей з інвалідністю відповідно до законодавства), розмір допомоги на дитину, над якою встановлено опіку чи піклування, визначається як різниця між 2,5 розміру прожиткового мінімуму (для дитини з інвалідністю, над якою встановлено опіку чи піклування, - 3,5 розміру прожиткового мінімуму) для дитини відповідного віку та розміром призначених пенсії, аліментів, стипендії, державної допомоги.
Наказом Міністерства фінансів України 13.01.2015 № 4, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за № 111/26556, було затверджено форму Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску та Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску (далі - Порядок).
Згідно пункту 4 вказаного Порядку в додатку 4 до Розрахунку «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» (далі - 4ДФ) у розділі I «Персоніфіковані дані про суми нарахованого (виплаченого) на користь фізичних осіб доходу та нарахованих (перерахованих) до бюджету податку на доходи фізичних осіб та військового збору» 4ДФ (далі - розділ I): у графі 6 «Ознака доходу» зазначається ознака доходу, наведена у розділі 1 «Довідник ознак доходів фізичних осіб» додатку 2 до Порядку. Ознака доходу визначається до нарахованого доходу. Якщо доходи виплачуються у звітному місяці (кварталі) не в повному обсязі і їх остаточна виплата буде здійснюватися у наступних місяцях (кварталах), ознака доходу в разі виплати повинна вказуватися відповідно до нарахованого у попередньому місяці (кварталі) доходу.
Так, у додатку 2 «1. Довідник ознак доходів фізичних осіб» до Порядку визначено, що під ознаку «128» підпадає сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій, вартість соціальних послуг та реабілітаційної допомоги (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю згідно із законом, а також вартість соціальної допомоги в натуральній формі малозабезпеченим сім`ям, що отримана від надавачів соціальних послуг відповідно до Закону України «Про соціальні послуги», у тому числі (але не виключно) (підпункт 165.1.1 пункту 165.1 статті 165 розділу IV Кодексу).
Так, підпунктом 165.1.1 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України передбачено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій, вартість соціальних послуг та реабілітаційної допомоги (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України, а також вартість соціальної допомоги в натуральній формі малозабезпеченим сім`ям, що отримана від надавачів соціальних послуг відповідно до Закону України "Про соціальні послуги", у тому числі (але не виключно):
а) сума грошової допомоги, яка надається згідно із законом, указами Президента України та актами Кабінету Міністрів України членам сімей військовослужбовців, поліцейських чи осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, органів і підрозділів цивільного захисту, Державної кримінально-виконавчої служби України, Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України, які загинули (безвісно пропали) або померли під час виконання службових обов`язків та/або захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України;
б) сума державних премій України або стипендій України, призначених законом, постановами Верховної Ради України, указами Президента України, винагород спортсменам - чемпіонам України, призерам спортивних змагань міжнародного рівня, у тому числі спортсменам з інвалідністю, а також вартість державних нагород чи винагород від імені України, крім тих, що виплачуються коштами чи іншим майном, сума Нобелівської чи Абелівської премій, а також сума міжнародних премій у сфері наукової, науково-технічної діяльності, стипендій, грантів, що виплачуються (надаються) в рамках фінансування наукових (науково-технічних) проектів, виконання яких здійснюється відповідно до міжнародних договорів України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, та які зареєстровані відповідно до статті 66 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність";
в) сума коштів з Державного бюджету України дійсним членам (академікам) та членам-кореспондентам Національної академії наук України, Української академії аграрних наук, Академії медичних наук України, Академії педагогічних наук України, Академії правових наук України та Академії мистецтв України як щомісячна довічна плата за звання дійсного члена та члена-кореспондента;
г) сума допомоги, яка виплачується (надається) жертвам нацистських переслідувань або їх спадкоємцям з бюджетів або інших джерел, визначених міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, а також особам, які мають звання "Праведник Миру";
ґ) сума допомоги, яка виплачується (надається) особам, визнаним репресованими та/або реабілітованими згідно із законом, або їх спадкоємцям з бюджетів або інших джерел, визначених міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;
е) сума пенсій (включаючи суму їх індексації, нараховану відповідно до закону) або щомісячного довічного грошового утримання, отримувана платником податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом, а також пенсій з іноземних джерел, якщо згідно з міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, такі пенсії не підлягають оподаткуванню чи оподатковуються в країні їх виплати;
є) сума грошової компенсації за витрату часу, розмір якої встановлюється Кабінетом Міністрів України, яку отримують фізичні особи за ведення записів та подання відомостей відповідно до програм державних вибіркових обстежень, що проводяться органами державної статистики;
ж) сума грошової компенсації, що виплачується військовослужбовцям за належне їм для отримання жиле приміщення;
з) сума щорічної разової грошової допомоги, яка надається згідно із Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
и) сума грошової допомоги (у тому числі в натуральній формі), що надається фізичним особам або членам їхніх сімей (діти, дружина, батьки), військовослужбовцям, призваним на військову службу за призовом у зв`язку з мобілізацією, відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", та/або компенсаційні виплати з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період;
і) вартість соціальних послуг, які надаються згідно із Законом України "Про соціальні послуги" та Класифікатором соціальних послуг надавачем соціальних послуг, якого включено до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг, за рахунок надавачів соціальних послуг отримувачу соціальних послуг, якого включено до Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг.
Винятки, передбачені цим підпунктом, не поширюються на виплату заробітної плати, грошової (вихідної) допомоги при виході на пенсію (у відставку) та виплату, пов`язану з тимчасовою втратою працездатності.
Разом з тим, під ознаку доходу «147» підпадає вартість майна, а також сума грошової допомоги, що надаються дітям-сиротам чи дітям, позбавленим батьківського піклування (у тому числі випускникам професійно-технічних навчальних закладів і вищих навчальних закладів I - IV рівнів акредитації) (підпункт 165.1.23 пункту 165.1 статті 165 розділу IV Кодексу).
Так, підпунктом 165.1.23 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України передбачено, що до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються такі доходи: вартість майна, а також сума грошової допомоги, що надаються дітям-сиротам чи дітям, позбавленим батьківського піклування (у тому числі випускникам професійно-технічних навчальних закладів і вищих навчальних закладів I - IV рівнів акредитації), у порядку і розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Як вже було встановлено судом, ОСОБА_2 , опікуном якої є позивач, отримувала грошову допомогу за успіхи у навчанні, призначену на підставі рішень виконавчого комітету Чернігівської міської ради, яка в період з 2021-2023 років в податковій звітності була відображена за ознакою доходу «128».
На звернення Управління освіти Чернігівської міської ради щодо правильності подання податкової звітності щодо виплати, зокрема, грошової допомоги за успіхи у навчанні, Головним управлінням ДПС у Чернігівській області листом від 21.08.2024 № 4749/5/25-01-24-01-06 було надано роз`яснення, що згідно з Довідником ознак доходів фізичних осіб, наведеним у додатку 2 до Порядку, сума державної та соціальної матеріальної допомоги, державної допомоги, компенсацій, вартість соціальних послуг та реабілітаційної допомоги (включаючи грошові компенсації особам з інвалідністю, на дітей з інвалідністю при реалізації індивідуальних програм реабілітації осіб з інвалідністю, суми допомоги по вагітності та пологах), винагород і страхових виплат, які отримує платник податку з бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування та у формі фінансової допомоги особам з інвалідністю з Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю (підпункт 165.1.1 пункту 165.1 статті 165 розділу IV Кодексу) відображається податковим агентом у додатку 4ДФ до Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску за ознакою доходу «128» (зворот а.с 60, а.с. 61 та його зворот).
Аналогічна за змістом відповідь була надана Головним управлінням ДПС у Чернігівській області на звернення позивача (а.с. 81-82, 124-127).
Так, аналізуючи положення Довідника ознак доходів фізичних осіб та вищевказані положення Податкового кодексу України, суд зазначає, що отримувана ОСОБА_2 допомога за успіхи у навчанні у закладах загальної середньої освіти міста Чернігова не підпадає під види доходів, визначені підпунктом 165.1.23 пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України, оскільки не є грошовою допомогою, що надається дітям-сиротам чи дітям, позбавленим батьківського піклування (у тому числі випускникам професійно-технічних навчальних закладів і вищих навчальних закладів I - IV рівнів акредитації), у порядку і розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України, а тому не повинна була відображатися під ознакою доходу «147» додатку 4 ДФ «Відомості про суми нарахованого доходу, утриманого та сплаченого податку на доходи фізичних осіб та військового збору» Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску.
Натомість, отримувана допомога має бути облікована за ознакою доходу «128», оскільки під таку ознаку підпадають суми соціальної матеріальної допомоги, якою і є грошова допомога за успіхи у навчанні, призначена на підставі рішень виконавчого комітету Чернігівської міської ради.
Також суд вважає за необхідне зазначити, що вказання відповідачем ознаки доходу «128» чи «147» в Податкових розрахунках сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого єдиного внеску, щодо виплати грошової допомоги за успіхи у навчанні, призначеної на підставі рішень виконавчого комітету Чернігівської міської ради, в даному випадку, не впливає на розмір допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, оскільки така виплата не є пенсією, аліментами, стипендією чи державною допомогою, які згідно статті 18 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» вираховуються з допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування.
Крім того, суд зазначає, що відповідальним за нарахування та виплату позивачу допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, є Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради, яким листом від 21.10.2024 № 3-26 було повідомлено Управління освіти Чернігівської міської ради про те, що на підставі вимог Головного управління Національної сервісної служби у Чернігівській області за результатами перевірки, Департаментом зроблено відповідний перерахунок та доплачено належну опікуну ОСОБА_1 суму недоотриманих коштів допомоги за період з 01.12.2022 по 25.09.2024 в розмірі 2566,74 грн (а.с. 69).
Стосовно інших посилань учасників справи, то суд критично оцінює такі з огляду на їх необґрунтованість, та зазначає, що згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій Управління освіти Чернігівської міської ради щодо встановлення коду ознаки доходу «128» виплати допомоги за успіхи у навчанні, ОСОБА_2 , учениці гімназії №31 за 2021-2023 роки через управління освіти Чернігівської міської ради відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №89 від 18.02.2021 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №476 від 12.08.2021 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №23 від 20.01.2022 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №217 від 07.07.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №48 від 06.02.2023 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №481 від 03.08.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; зобов`язання Управління освіти Чернігівської міської ради змінити код ознаки доходу «128» на «147» виплати допомоги за успіхи у навчанні, ОСОБА_2 , учениці гімназії №31 за 2021-2023 роки через управління освіти Чернігівської міської ради відповідно до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №89 від 18.02.2021 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №476 від 12.08.2021 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №23 від 20.01.2022 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; до рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради №217 від 07.07.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської і міської ради № 48 від 06.02.2023 року (за результатами І семестру) у розмірі 700 гривень; рішення виконавчого комітету Чернігівської міської ради № 481 від 03.08.2022 року (за результатами II семестру) у розмірі 700 гривень.
Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову ОСОБА_1 необхідно відмовити повністю.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 9, 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління освіти Чернігівської міської ради (просп. Перемоги, 141, м. Чернігів, Чернігівська обл., Чернігівський р-н, 14013, код ЄДРПОУ 02147598), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Департамент соціальної політики Чернігівської міської ради (вул. Івана Мазепи, 19, м. Чернігів, 14017, код ЄДРПОУ 43649464) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 03.12.2024.
Суддя Наталія БАРГАМІНА
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123476824 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Наталія БАРГАМІНА
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні