Постанова
від 02.12.2024 по справі 160/13662/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

02 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/13662/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року (суддя Неклеса О.М.) в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до суду із адміністративним позовом до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

визнати протиправною бездіяльність Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області щодо не підготовки, не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області своєчасно у відповідності до вимог пенсійного законодавства України та не надання особисто в руки ОСОБА_1 повідомлення про зміни у розмірі грошового забезпечення та оновленої довідки про розмір грошового забезпе чення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області ОСОБА_1 станом на 01.09.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262- XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», абзацу 2 пункту 3 частини II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06.12.2016 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (в редакції від 22.05.2021 з врахуванням положень п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (в редакції від 30.08.2017), абз. 1, 2, 4, 5 пункту 5 постанови КМУ №45 від 13.02.2008 (саме в редакції від 01.01.2016), постанови КМУ від 22.12.1995 №1037, постанови КМУ від 15.06.1994 №414 «Про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці», наказу Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 02.01.2023 №1 «Про основні напрямки бюджетної політики Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України на 2023 рік», наказу Адміністрації Держспецзв`язку від 05.03.2022 №20, п.п. 1.1.23, 1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 16.09.2023 року №58-ОС, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та всіх інших додаткових щомісячних видів грошового забезпечення та премії, у середніх розмірах, які були фактично виплачені у вересні 2023 року, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (тобто станом на 01.01.2023), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 7, 14, 15, 16 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 (в редакції від 30.08.2017), для проведення перерахунків розміру пенсії з 01.10.2023 з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, у справах №160/15594/21, №160/11917/22, №160/8363/23, №160/25445/23, №160/25084/23, №160/4932/24.

зобов`язати Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області підготувати, оформити і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області у відповідності до вимог пенсійного законодавства України, а також видати особисто в руки повідомлення про зміни у розмірі грошового забезпечення та онов леної довідки про розмір грошового забезпечення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області» ОСОБА_1 станом на 01.09.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», абзацу 2 пункту 3 частини II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06.12.2016 №1774-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (в редакції від 22.05.2021), з врахуванням положень п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (в редакції від 30.08.2017), абз. 1, 2, 4, 5 пункту 5 постанови КМУ №45 від 13.02.2008 (саме в редакції від 01.01.2016), постанови КМУ від 22.12.1995 №1037, постанови КМУ від 15.06.1994 № 414 «Про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці», Наказу Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 02.01.2023 №1 «Про основні напрямки бюджетної політики Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України на 2023 рік», наказу Адміністрації Держспецзв`язку від 05.03.2022 №20, п.п.1.1.23, 1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 16.09.2023 року №58-ОС, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та всіх інших додаткових щомісячних видів грошового забезпечення та премії, у середніх розмірах, які були фактично виплачені у вересні 2023 року, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (тобто станом на 01.01.2023), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 7, 14, 15, 16 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 (в редакції від 30.08.2017), для проведення перерахунків розміру пенсії з 01.10.2023 року з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, у справах №160/15594/21, №160/11917/22, №160/8363/23, №160/25445/23, №160/25084/23, №160/4932/24.

визнати протиправною бездіяльність Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області щодо не підготовки, не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області своєчасно у відповідності до вимог пенсійного законодавства України та не надання особисто в руки повідомлення про зміни у розмірі грошового забезпечення та оновленої довідки про розмір грошового забезпе чення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області» ОСОБА_1 станом на 01.10.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», абзацу 2 пункту 3 частини II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06.12.2016 у №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (в редакції від 22.05.2021), з врахуванням положень п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (в редакції від 30.08.2017), абз. 1, 2, 4, 5 пункту 5 постанови КМУ №45 від 13.02.2008 (саме в редакції від 01.01.2016), постанови КМУ від 22.12.1995 №1037, постанови КМУ від 15.06.1994 №414 «Про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці», наказу Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 02.01.2023 №1 «Про основні напрямки бюджетної політики Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України на 2023 рік», наказу Адміністрації Держспецзв`язку від 05.03.2022 №20, п.п.1.1.23 -1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 13.10.2023 року №64-ОС, п.п. 1.1.23 - 1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 16.10.2023 року №65-ОС, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та всіх інших додаткових щомісячних видів грошового забезпечення та премії, у середніх розмірах, які буди фактично виплачені у жовтні 2023 року, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (тобто станом на 01.01.2023), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 7, 14, 15, 16 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 (в редакції від 30.08.2017), для проведення перерахунків розміру пенсії з 01.11.2023 року з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, у справах №160/15594/21, №160/11917/22, №160/8363/23, №160/25445/23, №160/25084/23, №160/4932/24.

зобов`язати Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області підготувати, оформити і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області у відповідності до вимог пенсійного законодавства України, а також видати особисто в руки повідомлення про зміни у розмірі грошового забезпечення та онов леної довідки про розмір грошового забезпечення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області ОСОБА_1 станом на 01.10.2023 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», абзацу 2 пункту 3 частини II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06.12.2016 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (в редакції від 22.05.2021), з врахуванням положень п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (в редакції від 30.08.2017), абз. 1, 2, 4, 5 пункту 5 постанови КМУ №45 від 13.02.2008 (саме в редакції від 01.01.2016), постанови КМУ від 22.12.1995 №1037, постанови КМУ від 15.06.1994 №414 «Про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці», наказу Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 02.01.2023 №1 «Про основні напрямки бюджетної політики Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України на 2023 рік», наказу Адміністрації Держспецзв`язку від 05.03.2022 №20, п.1.1.23-1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 13.10.2023 №64-ОС, п.п. 1.1.23 - 1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 16.10.2023 №65-ОС, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та всіх інших додаткових щомісячних видів грошового забезпечення та премії, у середніх розмірах, які були фактично виплачені у жовтні 2023 року, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (тобто станом на 01.01.2023 року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 7, 14, 15, 16 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 (в редакції від 30.08.2017 ), для проведення перерахунків розміру пенсії з 01.11.2023 року з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, у справах №160/15594/21, №160/11917/22, №160/8363/23, №160/25445/23, №160/25084/23, №160/4932/24.

визнати протиправною бездіяльність Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області щодо не підготовки, не оформлення і не надання до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області своєчасно у відповідності до вимог пенсійного законодавства України та не надання особисто в руки повідомлення про зміни у розмірі грошового забезпечення та оновленої довідки про розмір грошового забезпе чення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області ОСОБА_1 станом на 01.01.2024 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 року №2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», абзацу 2 пункту 3 частини II «Прикінцеві та перехідні положення`Закону України від 06.12.2016 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (в редакції від 22.05.2021 року), з врахуванням положень п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року №704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (в редакції від 30.08.2017 ), абз. 1, 2, 4, 5 пункту 5 постанови КМУ №45 від 13.02.2008 (саме в редакції від 01.01.2016 ), постанови КМУ від 22.12.1995 №1037, постанови КМУ від 15.06.1994 №414 «Про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці», наказу Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 02.01.2023 №1 «Про основні напрямки бюджетної політики Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України на 2023 рік», наказу Адміністрації Держспецзв`язку від 05.03.2022 №20, п.п. 1.1.23-1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 13.10.2023 №64-OC, п.п.1.1.23, 1.1.24, 1.1.28 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку від 17.01.2024 року №l-OC, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та всіх інших додаткових щомісячних видів грошового забезпечення та премії, у середніх розмірах, які були фактично виплачені у січні 2024 року, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (тобто станом на 01.01.2024), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 7, 14, 15, 16 до постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30.08.2017 (в редакції від 30.08.2017), для проведення перерахунків розміру пенсії з 01.02.2024 року з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, у справах №160/15594/21, №160/11917/22, №160/8363/23, №160/25445/23, №160/25084/23, №160/4932/24.

зобов`язати Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області підготувати, оформити і надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області у відповідності до вимог пенсійного законодавства України, а також видати особисто в руки повідомлення про зміни у розмірі грошового забезпечення та онов леної довідки про розмір грошового забезпечення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області ОСОБА_1 станом на 01.01.2024 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року №2011-ХІІ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», абзацу 2 пункту 3 частини II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 06.12.2016 №1774-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (в редакції від 22.05.2021), з врахуванням положень п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (в редакції від 30.08.2017), абз. 1, 2, 4, 5 пункту 5 постанови КМУ №45 від 13.02.2008 (саме в редакції від 01.01.2016), постанови КМУ від 22.12.1995 року №1037, постанови КМУ від 15.06.1994 №414 «Про види, розміри і порядок надання компенсації громадянам у зв`язку з роботою, яка передбачає доступ до державної таємниці», наказу Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 02.01.2023 №1 «Про основні напрямки бюджетної політики Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України на 2023 рік», наказу Адміністрації Держспецзв`язку від 05.03.2022 №20, п.п.1.1.23-1.1.24 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 13.10.2023 №64-ОС, п.п. 1.1.23, 1.1.24, 1.1.28 витягу з наказу начальника Управління Держспецзв`язку від 17.01.2024 року №1-ОС, із зазначенням відомостей про розміри посадового окладу, окладу за військове звання та всіх інших додаткових щомісячних видів грошового забезпечення та премії, у середніх розмірах, які були фактично виплачені у січні 2024 року, розмір яких визначається із застосуванням розміру посадового окладу та окладу за військовим званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (тобто станом на 01.01.2024), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 7, 14, 15, 16 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 (в редакції від 30.08.2017 ), для проведення перерахунків розміру пенсії з 01.02.2024 з урахуванням судових рішень, які набрали законної сили, у справах №160/15594/21, №160/11917/22, №160/8363/23, №160/25445/23, №160/25084/23, №160/4932/24.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ОСОБА_1 , відповідно до положень Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 09.04.1992 року №2262-ХІІ з 13.10.2010 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Дніпропетровській області та отримує пенсію за вислугу років. Після набрання законної сили постановою Шостого апеляційного адміністративного суду у справі №826/6453/18, якою скасовано пункт 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2018 №103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби та деяким іншим категоріям осіб», пункт 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 діє у редакції, що діяла до внесення до неї змін пунктом 6 постанови Кабінету Міністрів України від 21.08.2018 №103, а тому має право на перерахунок розміру грошового забезпечення з урахуванням розмірів посадового окладу та окладу за спеціальним званням, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14 до постанови Кабінету Міністрів України №704 від 30.08.2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» для здійснення перерахунку основного розміру пенсії. Позивач вказує, що за інформацією відповідача по посаді «Головний спеціаліст управління ДССЗЗІ України у Дніпропетровській області» наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 21 серпня 2023 року № 748 було внесено зміни до наказу Адміністрації Держсецзв`язку від 02.01.2023 №1 по преміюванню з 01 вересня 2023 року за посадами осіб офіцерського складу територіальних органів Адміністрації Держспецзв`язку, територіальних підрозділів, Головного управління та підрозділів урядового фельд`єгерського зв`язку Держспецзв`язку, закладів та установ Держспецзв`язку 320% посадових окладів. За липень- вересень 2023 року саме з 01.09.2023 було змінено розмір премії на 320 % від посадового окладу. Згідно з наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 03 жовтня 2023 року № 876 було внесено зміни до наказу Адміністрації Держсецзв`язку від 02.01.2023 №1 по преміюванню та надбавки за особливості проходження служби з 01 жовтня 2023 року: «…за посадами осіб офіцерського складу територіальних органів Адміністрації Держспецзв`язку (окрім Головного управління урядового зв`язку Держспецзв`язку), територіальних підрозділів, підрозділів урядового фельд`єгерського зв`язку Держспецзв`язку, закладів (окрім Департаменту забезпечення Держспецзв`язку) та установ Держспецзв`язку 350% посадових окладів, за посадами інших військовослужбовців структурних підрозділів Адміністрації Держспецзв`язку та підрозділів Держспецзв`язку 45% посадових окладів, окладів за військовим званням та надбавки за вислугу років. За жовтень 2023 року» по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області) з 01.10.2023 було змінено розмір надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцями» на 45 % (від розміру посадового окладу + окладу за військовим званням «майор» + «надбавка за вислугу років»), що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 13.10.2023 № 64-ОС (пункт 1.1.23, пункт 1.1.24)», а також було змінено розмір премії на 350 % від посадового окладу, що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 16.10.2023 № 65-ОС (підпункти 1.1.23 1.1.24)». За січень 2024 року» по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області) з 01.10.2023 було змінено розмір «надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцями» на 45 % (від розміру посадового окладу + окладу за військовим званням «майор» + «надбавка за вислугу років»), що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 13.10.2023 № 64-ОС (підпункт 1.1.23 1.1.24)», а також було змінено розмір премії на 350 % від посадового окладу, що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 17.01.2024 № 1- ОС (підпункти 1.1.23, 1.1.24, 1.1.28)». Позивач наголошує, що оскільки з 01.09.2023, 01.10.2023 та 01.01.2024 змінився розмір грошового забезпечення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області, вона має право вимагати та отримати від відповідача оновлені довідки про розмір грошового забезпечення. Таким чином, позивач вважає, що відповідачем було протиправно відмовлено у видачі оновлених довідок станом на 01.09.2023, 01.10.2023, 01.01.2024 про розмір грошового забезпечення позивача із зазначенням всіх складових грошового забезпечення. Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з даною позовною заявою.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, його оскаржила позивачка, подавши апеляційну скаргу, та з наведених в ній підстав, покликаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове судове рішення, яким адміністративний позов задоволено.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги вказує на невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи внаслідок залишення без уваги доводів, викладених у позовній заяві.

У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Увідповіді на відзив позивачка заперечила проти доводів відповідача.

Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзиву, колегія суддів дійшла таких висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що 02.01.2024 позивач звернулася із заявою від 03.01.2024 за реєстраційним обліковим № К-2 до начальника Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області ОСОБА_2 щодо: «Щодо направлення до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області та видачі особисто листа-повідомлення про настання істотних підстав для перерахунку пенсії ОСОБА_1 та довідки про розмір грошового забезпечення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області» станом на 01.01.2024 із обов`язковим зазначенням всіх основних та додаткових щомісячних складових грошового забезпечення, премії.

16.02.2024 на запит за Законом України «Про доступ до публічної інформації» позиач отримала особисто від ГУ ПФУ в Дніпропетровській області лист-відповідь ГУ ПФУ в Дніпропетровській області від 15.02.2024 вих. реєстр. №0400-010311-6/31676, на лист Управління від 16.01.2024 вих. № 30/02 132, у тексті якої було зазначено, що рішенням Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 по справі №826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови № 103. Звертаємо увагу, що на даний час Урядом України не приймалось будь-яких рішень про проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, тому підстави направити список на ОСОБА_1 відповідно до додатку 1 Порядку № 45 відсутні.

28.03.2024 на адресу електронної пошти позивач отримала лист-відповідь Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 28.03.2024 вих. № 30/02 597 з додатком № 1 до нього стосовно заяви від 03.01.2024 вх. реєстр. № К 2, яким Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області фактично відмовило у надсиланні до ГУ ПФУ в Дніпропетровській області та видачі довідки про розміри грошового забезпечення станом на 01.01.2024 по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області.

Позивач неодноразово зверталась до відповідача із запитами щодо отримання копій документів про розмір грошового забезпечення Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області».

У зв`язку з не отриманням в повному обсязі відповідей по суті своїх звернень, позивач зверталася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду.

Так, рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 04.04.2024 у справі №160/4932/24 адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Дніпропетровській області про визнання протиправними бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Визнано протиправною відмову Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області у наданні інформації на запит на публічну інформацію ОСОБА_1 від 03.01.2024 за обл. №2 та від 25.01.2024 за обл. №4.

Зобов`язано Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області надати ОСОБА_1 інформацію на запит на публічну інформацію від 03.01.2024 за обл. №2 та на запит на публічну інформацію від 25.01.2024 за обл. №4, згідно із вимогами Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.12.2023 у справі №160/24445/23 позов ОСОБА_1 до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України в Дніпропетровській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії було задоволено.

Визнано протиправною бездіяльність Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області щодо ненадання публічної інформації за запитами ОСОБА_1 від 17.07.2023 вх. №8 стосовно п.1 запиту, від 19.07.2023 вх. №719 стосовно «Щодо питання 1, 3» (вих. №01/04-4413/СЕД від 19.07.2023) та від 15.09.2023 вх. №12 стосовно п.1, 2, 3 запиту.

Зобов`язано Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області надати ОСОБА_1 відповіді та документи на запити від 17.07.2023 вх. №8 стосовно п. 1 запиту, від 19.07.2023 вх. №719 стосовно «Щодо питання 1, 3» (вих. №01/04-4413/СЕД від 19.07.2023), від 15.09.2023 вх. №12 стосовно п. 1, 2, 3.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 21.12.2023 у справі №160/25084/23 позовну заяву ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , проживання: АДРЕСА_1 ) до Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 34775616, місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, вул. Святослава Хороброго, буд. 23) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задоволено.

Визнано протиправною відмову Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 34775616, місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, вул. Святослава Хороброго, буд. 23) у наданні інформації на запит на публічну інформацію ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , проживання: АДРЕСА_1 ) від 22.09.2023 за обл. №14.

Зобов`язано Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 34775616, місцезнаходження: 49600, м. Дніпро, вул. Святослава Хороброго, буд. 23) надати ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 , проживання: АДРЕСА_1 ) інформацію на запит на публічну інформацію від 22.09.2023 за обл. №14 згідно із вимогами Закону України «Про доступ до публічної інформації».

Після набрання законної сили вище перелічених судових рішень, на виконання цих рішень, управлінням були надані запитувані документи.

Так, згідно з наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 21 серпня 2023 року № 748 було внесено зміни до наказу Адміністрації Держсецзв`язку від 02.01.2023 №1 по преміюванню з 01 вересня 2023 року: за посадами осіб офіцерського складу територіальних органів Адміністрації Держспецзв`язку, територіальних підрозділів, Головного управління та підрозділів урядового фельд`єгерського зв`язку Держспецзв`язку, закладів та установ Держспецзв`язку 320% посадових окладів. Наказ набирав чинності з 01.09.2023.»

За інформацією зі сканкопій витягів з наказів начальника Управління Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України у Дніпропетровській області за липень- вересень 2023 року» по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області вих. №30/02-805 від 01.05.2024 та витягів з відомості нарахування грошового забезпечення за серпень-вересень по посаді «Головний спеціаліст до вих. № 30/02-799 від 01.05.2024 саме з 01.09.2023 було змінено розмір премії на 320 % від посадового окладу.

Згідно з наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 03 жовтня 2023 року № 876 було внесено зміни до наказу Адміністрації Держсецзв`язку від 02.01.2023 №1 по преміюванню та надбавки за особливості проходження служби з 01 жовтня 2023 року: за посадами осіб офіцерського складу територіальних органів Адміністрації Держспецзв`язку (окрім Головного управління урядового зв`язку Держспецзв`язку), територіальних підрозділів, підрозділів урядового фельд`єгерського зв`язку Держспецзв`язку, закладів (окрім Департаменту забезпечення Держспецзв`язку) та установ Держспецзв`язку 350% посадових окладів, за посадами інших військовослужбовців структурних підрозділів Адміністрації Держспецзв`язку та підрозділів Держспецзв`язку 45% посадових окладів, окладів за військовим званням та надбавки за вислугу років. Цей наказ набрав чинності з 01.10.2023.

За інформацією витягу з відомостей про нарахування грошового забезпечення за жовтень 2023 року по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області) з 01.10.2023 року було змінено розмір «надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцями» на 45 % (від розміру посадового окладу + окладу за військовим званням «майор» + «надбавка за вислугу років»), що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області» від 13.10.2023 року № 64-ОС (пункт 1.1.23, пункт 1.1.24)», а також було змінено розмір премії на 350 % від посадового окладу, що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 16.10.2023 року № 65-ОС (підпункти 1.1.23 1.1.24)».

За інформацією витягу з відомостей про нарахування грошового забезпечення за січень 2024 року по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області) з 01.10.2023 року було змінено розмір «надбавки за особливості проходження служби військовослужбовцями» на 45 % (від розміру посадового окладу + окладу за військовим званням «майор» + «надбавка за вислугу років»), що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 13.10.2023 року № 64-ОС (підпункт 1.1.23 1.1.24)» , а також було змінено розмір премії на 350 % від посадового окладу, що відповідає «Витягу з наказу начальника управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області від 17.01.2024 року № 1- ОС (підпункти 1.1.23, 1.1.24, 1.1.28 )».

Позивач вважає, що у зв`язку зі зміною розмірів таких додаткових щомісячних складових грошового забезпечення як «надбавка за особливості проходження служби військовослужбовцями» та премія з 01.09.2023 року, 01.10.2023 року та з 01.01.2024 року, вона набула право на отримання оновлених довідок для перерахунку її пенсії.

Оскільки відповідач не виготовив та не направив позивачу та Головному управлінню ПФУ в Дніпропетровській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення по посаді «Головний спеціаліст» Управління Держспецзв`язку у Дніпропетровській області ОСОБА_1 станом на 01.09.2023, станом на 01.10.2023, станом на 01.01.2024, позивачка звернулася до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, колегія суддів зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Аналіз даної норми дає змогу дійти висновку, що діяльність органів державної влади здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу «заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом». Застосування такого принципу суттєво обмежує цих суб`єктів у виборі варіантів чи моделі своєї поведінки, а також забезпечує використання ними владних повноважень виключно в межах закону і тим самим істотно обмежує можливі зловживання з боку держави та її органів.

Вчинення ж державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

Відповідно до частини п`ятої статті 17 Конституції України держава забезпечує соціальний захист громадян України, які перебувають на службі у Збройних Силах України та в інших військових формуваннях, а також членів їхніх сімей.

Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на військовій службі, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців, є положення частини третьої статті 43 та частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII.

Так, згідно з частиною третьою статті 43 Закону № 2262-XII пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Механізм проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, визначений Порядком № 45, згідно із пунктом 1 якого пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Аналіз наведених вище норм права в системному взаємозв`язку вказує, що підставою для проведення перерахунку пенсії особам, які отримують пенсію за нормами Закону № 2262-ХІІ, є зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, проведені на підставі рішення Кабінету Міністрів України, оскільки саме цьому органу законодавчо надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів грошового забезпечення для такого перерахунку. Перерахунок пенсії здійснюється головними управліннями Пенсійного фонду після надходження від уповноваженого органу відповідної довідки та виключно з урахуванням тих складових грошового забезпечення, які вказані у такій довідці.

Частиною четвертою статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» передбачено, що грошове забезпечення виплачується у розмірах, що встановлюються Кабінетом Міністрів України, та повинно забезпечувати достатні матеріальні умови для комплектування Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів кваліфікованим особовим складом, враховувати характер, умови служби, стимулювати досягнення високих результатів у службовій діяльності.

Постановою № 704 встановлено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Пунктом 2 постанови № 704 установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Додатком 1 до постанови № 704 визначено тарифну сітку розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу.

Пунктом 4 постанови № 704 (в первинній редакції на дату прийняття) встановлено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14.

Також додатки 1, 12, 13, 14 до постанови № 704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

21.02.2018 Кабінет Міністрів України ухвалив постанову № 103, пунктом 6 якої внесено зміни до постанов Кабінету Міністрів України, що додаються. Зокрема, у постанові № 704 пункт 4 викладено в такій редакції: « 4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.».

Тобто, на момент набрання чинності постановою № 704 (01.03.2018) пункт 4 було викладено в редакції змін, викладених згідно із пунктом 6 постанови № 103, а саме: « 4. Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року, на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14».

Отже, станом на 01.03.2018 пункт 4 постанови № 704 визначав, що при обчисленні розмірів посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу використовується такий показник як розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року.

Водночас, колегія суддів зазначає, що Закон України від 05.10.2000 № 2017-III «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» (далі - Закон № 2017-III) визначає правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій, згідно із положеннями статті 1 якого державні соціальні стандарти - це встановлені законами, іншими нормативно-правовими актами соціальні норми і нормативи або їх комплекс, на базі яких визначаються рівні основних державних соціальних гарантій.

У свою чергу базовим державним соціальним стандартом є прожитковий мінімум, встановлений законом, на основі якого визначаються державні соціальні гарантії та стандарти у сферах доходів населення, житлово-комунального, побутового, соціально-культурного обслуговування, охорони здоров`я та освіти (стаття 6 Закону № 2017-III).

Прожитковий мінімум щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України на відповідний рік.

При цьому, згідно із частиною другою статті 92 Конституції України виключно законами України встановлюються, Державний бюджет України і бюджетна система України (пункт 1) та порядок встановлення державних стандартів (пункт 3).

Законодавець делегував Кабінету Міністрів України повноваження на встановлення умов, порядку та розміру перерахунку пенсій особам, звільненим з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб.

Так, під «умовами» слід розуміти встановлення Кабінетом Міністрів України необхідних обставин, які роблять можливим здійснення перерахунку пенсії.

Під «порядком» розуміється, що Кабінет Міністрів України має право на встановлення певної послідовності, черговості, способу виконання, методики здійснення перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.

Величина грошового забезпечення як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється Кабінетом Міністрів України в межах повноважень щодо визначення розміру перерахунку пенсій.

Відтак, на думку колегії суддів зазначення у пункті 4 постанови № 704 в формулі обрахунку розміру посадового окладу та окладу за військовим (спеціальним) званням базового державного соціального стандарту (прожиткового мінімуму для працездатних осіб) як розрахункової величини для їх визначення, не суперечить делегованим Уряду повноваженням щодо визначення розміру грошового забезпечення для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ.

Разом з цим, колегія суддів наголошує на тому, що Кабінет Міністрів України не уповноважений та не вправі установлювати розрахункову величину для визначення посадових окладів із застосуванням прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який не відповідає нормативно-правовому акту вищої юридичної сили.

При цьому колегія суддів зазначає, що пунктом 8 Прикінцевих положень Закону України від 23.11.2018 № 2629-VIII «Про Державний бюджет України на 2019 рік» було установлено, що у 2019 році для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів як розрахункова величина застосовується прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на 1 січня 2018 року.

В свою чергу, Закон України від Закон України від 14.11.2019 № 294-IX «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (далі - Закон № 294-IX), Закон України від 15.12.2020 № 1082-IX «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (далі - Закон №1082-IX) та Закон України від 02.12.2021 № 1928-IX «Про Державний бюджет України на 2022 рік» (далі - Закон № 1928-IX), Закон України від 03.11.2022 № 2710-IX «Про Державний бюджет України на 2023 рік» (далі - Закон №2710-IX) таких застережень щодо застосування як розрахункової величини для визначення, зокрема грошового забезпечення, прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого на 01.01.2018 на 2020, 2021, 2022, 2023 роки відповідно не містить.

Тобто, положення пункту 4 постанови № 704 в частині визначення розрахунковою величиною для визначення розмірів посадових окладів, розрахованих згідно з постановою № 704, прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року до 01.01.2020 - набрання чинності Законом № 294-IX не входили в суперечність із актом вищої юридичної сили.

Так, частина третя статті 1-1 Закону № 2262-XII містить безумовне застереження про те, що зміна умов і норм пенсійного забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, здійснюється виключно шляхом внесення змін до цього Закону та Закону України від 09.07.2003 № 1058-IV «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування».

Юридична природа соціальних виплат, у тому числі пенсій, розглядається не лише з позицій права власності, але й пов`язує з ними принцип захисту «законних очікувань» (reasonable expectations) та принцип правової визначеності (legal certainty), що є невід`ємними елементами правової держави та принципу верховенства права.

У справі «Кечко проти України» (заява № 63134/00) ЄСПЛ наголосив, що в межах свободи дій держави перебуває право визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідних для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними (пункт 23). Тобто коли соціальна чи інша подібна виплата закріплена законом, вона має виплачуватися на основі чітких і об`єктивних критеріїв, і якщо людина очевидно підходить під ці критерії - це породжує у такої людини виправдане очікування в розумінні статті 1 Першого протоколу.

Відповідно до статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України. У разі невідповідності правового акта Конституції України, закону України, міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, або іншому правовому акту суд застосовує правовий акт, який має вищу юридичну силу, або положення відповідного міжнародного договору України.

Верховний Суд неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи, тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися навіть у випадках, коли вони є чинними (постанови від 12.03.2019 у справі № 913/204/18, від 10.03.2020 у справі № 160/1088/19).

Отже, з огляду на визначені в частині третій статті 7 КАС України правила, а також враховуючи на те, що з 01.01.2020 положення пункту 4 постанови № 704 в частині визначення розрахунковою величиною для визначення посадових окладів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 року не відповідає правовим актам вищої юридичної сили, згідно із якими прожитковий мінімум як базовий державний стандарт був змінений законодавцем на відповідний рік, у тому числі для визначення посадових окладів, заробітної плати, грошового забезпечення працівників державних органів, до спірних правовідносин підлягає застосуванню пункт 4 постанови № 704 в частині, що не суперечить нормативно-правовому акту, який має вищу юридичну силу - Закону № 1082-ІХ із використанням для визначення розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (через його збільшення на відповідний рік).

При цьому колегія суддів зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону № 2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» від 30.01.2007 №3-1 (далі - Порядок № 3-1).

Відповідно до пункту 23 Порядку № 3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону № 2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

Згідно з пунктом 24 Порядку № 3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону № 2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.

Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком № 45, повідомляють орган ПФУ.

Аналогічний правовий висновок міститься, зокрема, у постанові Верховного Суду України від 22.04.2014 у справі № 21-484а13 та у постанові Верховного Суду від 10.10.2019 у справі № 553/3619/16-а.

Як було зазначено вище, 30.08.2017 Кабінет Міністрів України прийняв постанову №704, яка набрала чинності 01.03.2018 та якою затверджено тарифні сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів, схеми тарифних розрядів, тарифних коефіцієнтів, додаткові види грошового забезпечення, розміри надбавки за вислугу років, пунктом 2 якої установлено, що грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу складається з посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премії) та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Таким чином, через зростання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, зокрема згідно із Законом № 1082-IX виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з постановою № 704 у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ та статті 9 Закону №2011-ХІІ, визначених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

При цьому, колегія суддів звертає увагу на те, що встановлене положеннями пункту 3 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1774-VІІІ обмеження щодо застосування мінімальної заробітної плати як розрахункової величини для визначення посадових окладів, розрахованих згідно з постановою № 704 жодним чином не впливає на спірні правовідносини, оскільки такою розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. Розмір мінімальної заробітної плати не є розрахунковою величиною для визначення посадових окладів, а застосований з іншою метою - для визначення мінімальної величини, яка враховується, як складова при визначенні розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням.

Разом з цим, до моменту отримання належної довідки від відповідача у пенсійного органу не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 45 перерахунок пенсії здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону.

Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Верховного Суду від 02 серпня 2022 року у справі №440/6017/21, від 29 червня 2023 року у справі №380/7813/22.

З аналізу вищенаведених норм слідує, що розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року.

Водночас, колегія суддів зазначає, що 20.05.2023 набрала чинності Постанова № 481, якою вирішено: 1. Скасувати підпункт 1 пункту 3 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених Постановою № 103; 2. Внести зміни до п.4 Постанови №704, виклавши абзац перший в такій редакції: Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб розраховуються виходячи з розміру 1762 гривні та визначаються шляхом множення на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14; 3. Установити, що видатки, пов`язані з виконанням пункту 2 цієї постанови, здійснюються в межах асигнувань на грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб, передбачених у державному бюджеті на відповідний рік для утримання відповідних державних органів.

Отже, з 20.05.2023 у зв`язку із внесенням Постановою від 12.05.2023 № 481 змін до Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 та Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704, розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб розраховуються виходячи з розміру 1762 грн та визначаються шляхом множення на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14, а не виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2024, як вказує позивач.

Тобто, встановлення з 01.01.2024 абз. 4 ст. 7 Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» прожиткового мінімуму для працездатних осіб у розмірі 3028 грн не має своїм наслідком збільшення базової величини, з якої обраховується розміри посадових окладів, окладів (спеціальним) званням військовослужбовців, а отже і самого грошового забезпечення військовослужбовців.

Таким чином, з 01.01.2024 не настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії військовослужбовців, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», а тому підстави для видачі довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2024 відсутні.

Як встановлено матеріалами справи, позивачка звернулася до відповідача із заявою про видачу довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.09.2023, станом на 01.10.2023, станом на 01.01.2024.

Водночас, колегія суддів не заперечуючи право позивачки на перерахунок її пенсії, з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, у тому числі із урахуванням у його складі премії, вважає, що їх розмір має бути обчислений за нормами, чинними станом на момент виникнення підстав для перерахунку пенсії, тобто станом на момент підвищення грошового забезпечення на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Проте, станом на 01.09.2023, станом на 01.10.2023, станом на 01.01.2024 за рішеннями Уряду відбулися зміни розміру грошового забезпечення громадян, які мають право на пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ за відповідною посадою, як обов`язкової передумови для виникнення у відповідача обов`язку для видачі нової довідки про розмір грошового забезпечення, відсутні правові підстави для видачі позивачу оновленої довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, оскільки, як вже зазначалося розрахунковою величною є, прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року, крім того, після набрання чинності 20.05.2023 Постановою №481, змінилися правила обчислення посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу та деяких інших осіб, за якими станом на 01.09.2023, станом на 01.10.2023 та станом на 01.01.2024 розмір грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців не підвищився.

Щодо наявності у позивачки права на перерахунок пенсії узв`язку з тим, що станом на 01.09.2023, станом на 01.10.2023, станом на 01.01.2024 було збільшено в т.ч. премії діючих військовослужбовців за прирівняною посадою позивача.

Згідно з ч.5 ст.242 КАС України суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду.

Висновки Верховного Суду стосовно показників відсоткового значення розміру премії як виду грошового забезпечення у цілях обчислення розміру раніше вже призначеної пенсії у порядку ст.63 Закону України від 09.04.1992 №2662-ХІІ сформульовані, зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 12.12.2018 по справі №802/2196/17-а (Пз/9901/1/18) (провадження № 11-308заі18), у постанові Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 по справі № 592/5164/16-а, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2024 у справі №380/19324/23, у постанові Верховного Суду від 17.10.2023 по справі №140/5557/22, у постанові Верховного суду від 11.06.2024 по справі №520/17087/23.

Суть правових позицій Верховного Суду у перелічених судових актах узагальнено може бути сформульована як: 1) на період дії воєнного стану, виплата грошового забезпечення особам офіцерського, старшинського, сержантського та рядового складу може встановлюватися за окремим рішенням Міністра оборони України; 2) 01.02.2023 з метою виконання завдань Президента України та Кабінету Міністрів України, направлених на забезпечення належного соціального захисту військовослужбовців Збройних Сил України та Державної спеціальної служби транспорту, організації виконання Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» і забезпечення виконання поставлених перед Міністерством оборони України завдань щодо своєчасної виплати військовослужбовцям і працівникам належних видів грошового забезпечення та заробітної плати та нагородження особового складу, керуючись вимогами пункту 17 розділу І Порядку № 260 Міністр оборони України видав Окреме доручення № 2683/з, яке адресоване керівникам військових формувань, які входять складу Збройних Сил України, системи Міністерства оборони України, є розпорядчим актом, прийняття якого було зумовлене введенням в Україні воєнного сану Указом Президента України від 24.02.2022 № 64 «Про введення воєнного стану в Україні», та метою якого, є належна та своєчасна виплата у 2023 році грошового забезпечення військовослужбовцям Збройних Сил України та Державної спеціальної служби транспорту, категорії яких чітко визначено в додатках до цього документу Міністра оборони України та не є рішенням Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Зазначене рішення є відомчим, внутрішнім документом, який носить тимчасовий характер, не містить нормативно-правових приписів та не породжує будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсій; 3) накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії. Встановлені зазначеними наказами премії не можуть розповсюджуватися на колишніх військовослужбовців. Відтак встановлення премії, передбаченої наказами Міністра оборони України, не є підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців відповідно до Закону № 2262-XII; 4) відсутність права на отримання довідки про розмір грошового забезпечення, яке враховується для перерахунку його пенсії, визначеного станом на 01.02.2023 з урахуванням Окремого доручення Міністра оборони України від 01.02.2023 №2683/з; 5) рішення (телеграма) Міністра оборони України від 14 січня 2022р. № 248/269 щодо зазначення конкретного відсотка премії не є рішенням Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нову довідку про розмір грошового забезпечення.

Разом з цим колегія суддів звертає увагу, що на відповідача покладена функція із складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Поряд з цим, у спірних правовідносинах таким рішенням Кабінету Міністрів України є Постанова № 704. Після прийняття Постанови № 704 Кабінетом Міністрів України рішень щодо зміни розмірів хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, які мають право на пенсію за Законом №2262-ХІІ, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не приймалось.

Також, колегія суддів враховує висновок Великої Палати Верховного Суду у постанові від 13 травня 2020 року у справі № 592/5164/16-а, відповідно до якого премія, яку позивачка просила врахувати для обчислення нового розміру пенсії, має тимчасовий характер. Виплата такої премії дозволена за наявності підстав тільки в межах видатків, передбачених у кошторисі Міністерства оборони України для грошового забезпечення діючих військовослужбовців. При цьому розмір такої премії для конкретного військовослужбовця заздалегідь не є фіксованим, а здебільшого залежить від якості та особливостей проходження ним військової служби. Наведене, на думку Великої Палати Верховного Суду, свідчить про те, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії. Встановлені зазначеними наказами премії не можуть розповсюджуватися на колишніх військовослужбовців. Відтак встановлення премії, передбаченої наказами Міністра оброни України, не є підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців відповідно до Закону № 2262-ХІІ.

З викладених вище міркувань колегія суддів доходить до переконання, що запровадження премії, надбавки за особливості проходження служби, передбаченої наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 21 серпня 2023 року № 748, наказом Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 03 жовтня 2023 року № 876, є тимчасовою матеріальною стимулюючою виплатою для діючого військовослужбовця та не є підставою для перерахунку пенсій військовослужбовців відповідно до частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ.

Крім того, колегія суддів вважає правильним висновок суду першої внстанції, що накази Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України щодо зазначення конкретного відсотка премії та надбавки за особливості проходження служби не є рішенням Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нові довідки про розмір грошового забезпечення.

За таких обставин колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції щодо відсутності підстав для задоволення позовних вимог.

Ухвалюючи дане судове рішення, колегія суддів керується ст. 322 КАС України, ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини (рішення Серявін та інші проти України) та Висновком № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів (п. 41) щодо якості судових рішень.

Як зазначено в п. 58 рішення Європейського суду з прав людини по справі Серявін та інші проти України, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пунктом 41 Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів зазначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 311, 315, 316, 321, 322, 328, 329 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 липня 2024 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.

Головуючий - суддяТ.І. Ясенова

суддяО.В. Головко

суддяА.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено05.12.2024
Номер документу123477958
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них

Судовий реєстр по справі —160/13662/24

Постанова від 02.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

Ухвала від 31.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Неклеса Олена Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні