Постанова
від 03.12.2024 по справі 160/11439/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

03 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 160/11439/24

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Головко О.В. (доповідач),

суддів: Суховарова А.В., Ясенової Т.І.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Дніпрі апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 липня 2024 року (суддя Олійник Віктор Миколайович ) в адміністративній справі

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад»

до Державної податкової служби України, Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» звернулося до суду з позовом, в якому просить: визнати протиправними та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків: №10624952/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 14.11.2023 № 187, в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10624963/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 14.11.2023 № 188, в Єдиному реєстрі податкових накладних; № 10624972/23934596 від 27.02.2024 про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 14.11.2023 № 189, в Єдиному реєстрі податкових накладних. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунки коригування від 14.11.2023 № 187, від 14.11.2023 № 188 та від 14.11.2023 № 189 подані Товариством з обмеженою відповідальністю Фірма «Каскад», датою її фактичного надходження.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 липня 2024 року позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків подало апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю. Апеляційна скарга ґрунтується на тому, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи та нормам чинного законодавства, що призвело до прийняття невірного рішення.

У відзиві на апеляційну скаргу позивач просить відмовити в її задоволенні, рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Каскад» зареєстровано в установленому законом порядку та перебуває на податковому обліку в Східному міжрегіональному управлінні ДПС по роботі з великими платниками податків. Основним видом господарської діяльності є «неспеціалізована оптова торгівля» (46.90).

Між Товариством з обмеженою відповідальністю Фірма «Каскад» (продавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «МТ 10 - Інвест» (покупець) було укладено договір купівлі-продажу № КШ-1189 від 23.01.2020.

Відповідно до п. 1.1 Договору, продавець зобов`язується передати у власність покупця, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити відповідно до умов цього Договору металопродукцію, іменовану надалі товар.

Позивачем виписано рахунок-фактуру № КШ-1475 від 13.11.2023 на суму 131 221,61 грн разом з ПДВ.

TOB «МТ 10 - Інвест» 13.11.2023 здійснило оплату на загальну суму 131 221,61 грн.

ТОВ фірма «Каскад» складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 394 від 13.11.2023.

Відповідно до ТТН № 0010411 від 14.11.2023 та видаткової накладної № РН-0011519 від 14.11.2023, товар на загальну суму 134 156,81 грн з ПДВ поставлено в адресу покупця.

ТОВ фірма «Каскад» було подано на реєстрацію розрахунки коригування кількісних та вартісних показників № 187 від 14.11.2023; № 188 від 14.11.2023; № 189 від 14.11.2023, проте згідно з квитанціями від 29.11.2023 № 9323919649, 9323918116, 9323918987 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригувань кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, документ збережено, реєстрація зупинена з підстав: «РК складений та поданий платником податку, який відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію».

Позивачем 21.02.2024 подано до податкового органу пояснення щодо підстав для направлення на реєстрацію розрахунків коригування № 187 від 14.11.2023; № 188 від 14.11.2023; № 189 від 14.11.2023 з долученням копій відповідних документів.

Натомість, Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних 27.02.2024 прийняті рішення № 10624952/23934596, № 10624963/23934596, № 10624972/23934596, згідно з якими позивачеві відмовлено в реєстрації розрахунків коригування.

Зі змісту названих рішень Комісії вбачається, що в реєстрації розрахунків коригування відмовлено з підстав надання платником податків копій документів, складених/оформлених з порушенням законодавства. Додаткова інформація: Платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Не погоджуючись з відмовою в реєстрації розрахунків коригування, TOB фірма «Каскад» звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд апеляційної інстанції виходить з приписів ч. 2 ст. 2 КАС України, якою визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суду перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінетом Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За приписами вказаного Порядку, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Судом встановлено, що квитанції про зупинення реєстрації розрахунків коригування, не містять конкретного переліку документів, необхідних для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію поданих розрахунків коригування.

Суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що можливість надання платником податків достатніх документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної/розрахунку коригування прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного переліку необхідних документів для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Необґрунтоване обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а не будь-яких на власний розсуд, призводить до правової невизначеності.

Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акту індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Також суд апеляційної інстанції звертає увагу, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування, не містять чітких мотивів їх прийняття, адже матеріалами справи підтверджується, що після зупинення реєстрації розрахунків коригування позивачем були надані пояснення та відповідні документи. Рішення не містять висновку податкового органу щодо аналізу наданих платником податків документів та їх недостатності для підтвердження господарських операцій з ТОВ «МТ 10 - Інвест».

Крім того, неправомірним є й посилання податкового органу в оскаржуваних рішеннях на надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, адже таке загальне твердження податкового органу не є конкретним та не дає можливості встановити які з поданих позивачем документів складені з порушенням вимог закону.

Так само є необґрунтованим висновок Комісії, що платник податку відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Такий висновок не дозволяє встановити про які операціє йде мова, з якими контрагентами та яким чином це впливає на право позивача щодо реєстрації розрахунків коригування за взаємовідносинами з ТОВ «МТ 10 - Інвест».

Враховуючи сукупність наведених обставин, суд апеляційної інстанції доходить висновку, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації розрахунків коригування носять протиправний характер та підлягають скасуванню.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують.

Рішення суду першої інстанції ухвалене з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права, підстави для його скасування відсутні.

Керуючись ст.ст. 243, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України суд,-

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Східного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 липня 2024 року в адміністративній справі № 160/11439/24 залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з 03 грудня 2024 року та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повної постанови у випадках, передбачених статтею 328 КАС України.

Повна постанова складена 03 грудня 2024 року.

Головуючий - суддяО.В. Головко

суддяА.В. Суховаров

суддяТ.І. Ясенова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено05.12.2024
Номер документу123478018
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —160/11439/24

Ухвала від 06.01.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 03.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 19.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 12.07.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

Ухвала від 07.05.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Олійник Віктор Миколайович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні