ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2024 рокуЛьвівСправа № 380/25291/23 пров. № А/857/24417/24
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого судді: Глушка І.В.,
суддів: Довгої О.І., Запотічного І.І.,
за участю секретаря судового засідання: Юник А.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року, ухвалене суддею Братичак У.В. у м.Львові у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження у справі №380/25291/23 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування розпорядження, зобов`язання до вчинення дій, -
ВСТАНОВИВ:
27 жовтня 2023 року позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «Шольц Утилізатор АГ» звернувся в суд з адміністративним позовом до відповідача Головного управління ДПС у Львівській області, у якому просив визнати протиправним та скасувати розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області «Про анулювання ліцензій» №773-РЛ від 24.10.2023 в частині анулювання ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» реєстраційний номер №990211202300006, з терміном дії з 17.02.2023 по 17.02.2028;
- зобов`язати Головне управління ДПС у Львівській області видалити з відповідного Ліцензійного реєстру інформацію щодо анулювання ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» реєстраційний номер №990211202300006 від 17.02.2023 та поновити інформацію (внести відомості) у відповідному Ліцензійному реєстрі про ліцензію на право оптової торгівлі тютюновими виробами реєстраційний номер №990211202300006 від 17.02.2023, яка видана Товариству з обмеженою відповідальністю «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА».
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2024 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким в задоволенні адміністративного позову відмовити.
Заслухавши суддю-доповідача, представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що апеляційну скаргу слід задовольнити з наступних підстав.
Враховуючи вимоги частини 2 статті 19 Конституції України та частини 2 статті 2 КАС України, законодавцем визначено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці європейських країн.
Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.
Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» є юридичною особою, яка зареєстрована за адресою: вул. Шевченка, 323, 2 поверх, офіс 2, м.Львів, 79069 та обліковується в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом 44763591, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, наявний в матеріалах справи.
Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, видами економічної діяльності ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» є: 46.35 Оптова торгівля тютюновими виробами (основний); 46.19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами; 47.26 Роздрібна торгівля тютюновими виробами в спеціалізованих магазинах; 47.41 Роздрібна торгівля комп`ютерами, периферійним устаткуванням і програмним забезпеченням у спеціалізованих магазинах; 52.10 Складське господарство; 52.24 Транспортне оброблення вантажів.
Між ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» (Орендар) та фізичною особою ОСОБА_1 (Орендодавець) 12.08.2022 було укладено Договір оренди нерухомого приміщення №12/08 (далі - Договір), за умовами якого Орендодавець передає, а Орендар приймає у строкове платне користування (оренду) нежитлове приміщення (Приміщення) загальною площею 35 кв.м. Приміщення розташоване за адресою: вул. Шевченка, 323, 2 поверх, офіс 2, м.Львів. Приміщення передається Орендарю для використання як офіс (пп. 1.1, 1.2, 1.3 Договору).
Приміщення, зазначене в п. 1.1 Договору належить Орендодавцю на підставі наступних правовстановлюючих документів: Витяг про реєстрацію права власності на нерухоме майно №17240992 від 27.12.2007 (пп. 1.5 Договору).
За змістом пп. 3.2 Договору розмір орендної плати в місяць становить 3500 (п`ять тисяч) гривень 00 копійок, з них 2870,00 грн на рахунок Орендодавцю та 630,00 грн - податок з доходів фізичних осіб та 52,50 грн - військовий збір.
Цей Договір укладено строком на один рік, що діє з « 12» серпня 2022 року до « 11» серпня 2023 року включно (п.п. 7.1 Договору).
Відповідно до Акта приймання-передачі від 12.08.2022 (додаток №1 до Договору оренди нежитлового приміщення №12/08 від 12.08.2022), фізична особа ОСОБА_1 (Орендодавець) згідно з умовами Договору передає, а ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» (Орендар) приймає, у строкове платне користування (оренду) нежитлове приміщення загальною площею 35 кв.м, що знаходиться за адресою: 79069, м.Львів, вул. Шевченка, буд. 323, 2 поверх, офіс №2 для використання як офіс.
Головним управлінням ДПС у Львівській області 17.02.2023 видано ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» (ЄДРПОУ 44763591) ліцензію на право оптової торгівлі тютюновими виробами (реєстраційний номер 990211202300006) терміном дії з 17.02.2023 по 17.02.2028 за місцезнаходженням: вул. Шевченка, 323, 2 поверх, офіс 2, м.Львів, 79069. Ліцензія надає власнику ліценції право здійснювати оптову торгівлю тютюновими виробами, вітчизняного та імпортного виробництва.
Згідно з Додатковим договором №1 від 10.08.2023 до Договору оренди нежитлового приміщення №12/08 від 12.08.2022, укладеним між фізичною особою ОСОБА_1 та ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА», сторони вирішили продовжити дію Договору оренди нежитлового приміщення №12/08 від 12.08.2022 ще на один рік, а саме до «10» серпня 2024 року.
Наказом Головного управління ДПС у Львівській області №3897-ПП від 20.10.2023 «Про проведення фактичних перевірок» з метою посилення контролю за виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального, запобігання порушень у сфері оптової та роздрібної торгівлі алкогольними напоями, тютюновими виробами та пальним, на підставі статей 20, 61, 62, підпункту 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 та підпунктів 80.2.5 та 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, статті 16 Закону України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовується в електронних сигаретах та пального» призначено провести фактичну перевірку з 23.10.2023 по 01.11.2023 ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 44763591) за адресою: 79069, м. Львів, вул. Шевченка, буд. 323, 2 поверх, офіс №2, щодо дотримання вимог Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI, Закону України №481/95-ВР, Закону України від 06.07.1995 №265/95-ВР «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законодавчих актів, що регулюють виробництво, зберігання та обіг підакцизних товарів, зокрема спирту, тютюнових виробів та алкогольних напоїв.
На підставі наказу Головного управління ДПС у Львівській області №3897-ПП від 20.10.2023 «Про проведення фактичних перевірок» відповідачем видано направлення на перевірку ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» від 20.10.2023 № 7672 та № 7673.
В подальшому Головним управлінням ДПС у Львівській області складено акти про неможливість проведення перевірки від 20.10.2023 № 1357/13-01-09-01/44763591 та від 24.10.2023 № 1368/13-01-09-01/44763591, в яких зазначено, що відповідно до наказу Головного управління ДПС у Львівській області №3897-ПП від 20.10.2023 та направлень на перевірку від 20.10.2023 № 7672 та № 7673, старшими інспекторами здійснено виїзди 19.10.2023, 23.10.2023 та 24.10.2023 для проведення фактичної перевірки ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» за адресою: 79069, м. Львів, вул. Шевченка, буд. 323, 2 поверх, офіс №2. В результаті виїздів встановлено, що суб`єкт господарювання та посадові особи за вищевказаною адресою на момент перевірки відсутні. В акті не зазначено про наявність будь-яких додатків, фото- та відео- матеріалів виїзду.
У зв`язку з вищенаведеним, уповноважені на проведення фактичної перевірки інспектори звернулися до Начальника управління контролю за підакцизними товарами з доповідною запискою №283/13-01-09-01/44763591 від 24.10.2023, у якій просили розглянути питання про анулювання ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА».
На підставі вищевказаної доповідної записки відповідачем 24.10.2023 винесено розпорядження №773-РЛ від 24.10.2023 про анулювання ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 44763591) ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами №990211202300006 терміном дії з 17.02.2013 до 17.02.2028.
ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА», вважаючи розпорядження Головного управління ДПС у Львівській області №773-РЛ від 24.10.2023 в частині анулювання ліцензії на право оптової торгівлі тютюновими виробами протиправним, звернувся до суду з вимогою про його скасування.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що Головним управлінням ДПС у Львівській області не було надано належних та допустимих доказів на підтвердження факту відсутності «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» за місцем здійснення діяльності.
Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд апеляційної інстанції зазначає таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства врегульовані Податковим кодексом України (надалі ПК України).
Нормативно-правовим актом, який визначає основні засади державної політики щодо регулювання виробництва, експорту, імпорту, оптової і роздрібної торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями, тютюновими виробами, рідинами, що використовуються в електронних сигаретах, та пальним, забезпечення їх високої якості та захисту здоров`я громадян, а також посилення боротьби з незаконним виробництвом та обігом алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального на території України, є Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» від 19.12.1995 №481/95-ВР (далі - Закон №481/95-ВР).
В розумінні статті 1 вказаного Закону №481/95-ВР «ліцензія» (спеціальний дозвіл) -документ державного зразка, який засвідчує право суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) на провадження одного із зазначених у цьому Законі видів діяльності протягом визначеного строку; анулювання ліцензії позбавлення суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) права на провадження діяльності, зазначеної в ліцензії.
Відповідно до ст.15 цього Закону №481/95-ВР «ліцензія» анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного розпорядження на підставі: встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у т.ч. іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.
Орган ліцензування на наступний робочий день після прийняття розпорядження про анулювання ліцензії: вносить інформацію щодо розпорядження про анулювання ліцензії до Єдиного реєстру ліцензіатів та місць обігу пального та/або Єдиного реєстру ліцензіатів з виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, а також оприлюднює його на своєму офіційному веб-сайті.
Ліцензія анулюється та вважається недійсною з моменту одержання суб`єктом господарювання письмового розпорядження про її анулювання.
Процедуру створення та ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним (Єдиний реєстр ліцензіатів та місць обігу пального) визначено Порядком ведення Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №545 (далі - Порядок №545).
Аналізуючи оскаржуване розпорядження ГУ ДПС у Львівській області від 24.10.2023 №773-РЛ, колегія суддів суду апеляційної інстанції зазначає, що підставою для анулювання ліцензії реєстраційний номер №990211202300006 терміном дії з 17.02.2013 до 17.02.2028 є встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії. Разом з тим, згідно доданого позивачем до позовної заяви Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» зареєстроване на адресою: Україна, 79069, Львівська обл., місто Львів, вул. Т. Шевченка, будинок 323, поверх 2, офіс 2, код ЄДРПОУ 44763591.
Згідно з пунктом 45.2 статті 45 Податкового кодексу України (ПК України) податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Податковою адресою підприємства, переданого у довірче управління, є місцезнаходження довірчого власника.
Відповідно до підпункту 191.1.16 пункту 191.1 статті 191 ПК України контролюючі органи, визначені підпунктом 41.1.1 пункту 41.1 статті 41 цього Кодексу, виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу, зокрема, як здійснюють заходи щодо запобігання та виявлення порушень законодавства у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального.
Приписами підпунктів 20.1.4, 20.1.10 пункту 20.1 статті 20 ПК України передбачено, що контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення; здійснювати контроль за додержанням законодавства з питань регулювання обігу готівки (крім банків), порядку проведення готівкових розрахунків за товари (послуги), за наявністю ліцензій на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, торгових патентів, за додержанням порядку приймання готівки для подальшого переказу (крім приймання готівки банками), за дотриманням суб`єктами господарювання установлених законодавством обов`язкових вимог щодо забезпечення можливості розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.
Згідно з підпунктом 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 ПК України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).
Відповідно до пункту 80.1. статті 80 ПК України фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи).
Пунктом 80.10. статті 80 ПК України визначено, що порядок оформлення результатів фактичної перевірки встановлено статтею 86 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з таких підстав: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах і пального, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, та/або масовими витратомірами, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального.
Отже, податковий орган, що здійснює контроль за дотриманням норм Закону №481/95-ВР та видає ліцензії, зокрема, на право оптової торгівлі пальним, має право проводити фактичні перевірки платників податків, що отримали такі ліцензії, зокрема, на підставі підпункту 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 ПК України за рішенням керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, у разі здійснення функцій, визначених законодавством у сфері регулювання виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального, і у випадку виявлення за наслідками такої перевірки факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії, приймати розпорядження про анулювання виданої такому суб`єкту господарювання ліцензії на право оптової торгівлі пальним на підставі статті 15 Закону №481/95-ВР, про що вносити відповідні відомості до Єдиного державного реєстру суб`єктів господарювання, які отримали ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним, та місць виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним щодо анулювання такої ліцензії суб`єкта господарювання згідно з приписами Порядку №545. Таким чином, для прийняття контролюючим органом розпорядження про анулювання ліцензії суб`єкта господарювання на право оптової торгівлі пальним у порядку статті 15 Закону №481/95-ВР, має бути встановлено та підтверджено відповідними доказами факт відсутності такого суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцезнаходженням та/або за місцезнаходженням провадження діяльності, які зазначені у виданій ліцензії.
Зі змісту актів про неможливість проведення фактичної перевірки вбачається, що така перевірка призначена на підставі наказів від 09.10.2023 №3732-ПП та від 20.10.2023 №3897-ПП. Як зазначалося вище, підставою для прийняття оскаржуваного розпорядження стали акти про неможливість проведення фактичної перевірки від 20.10.2023 № 1357/13-01-09-01/44763591 та від 24.10.2023 № 1368/13-01-09-01/44763591, де зазначено про здійснення виїзду на податкову адресу ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» з метою проведення фактичної перевірки; під час виходу встановлено, що за такою адресою суб`єкт господарювання та посадові особи на момент перевірки не знаходяться.
Наказом ДПС України №470 від 04 вересня 2020 року (зі змінами, внесеними наказом ДПС від 06 жовтня 2022 року №733) затверджено Методичні рекомендації щодо порядку взаємодії між підрозділами органів Державної податкової служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків (далі - Методичні рекомендації), які розроблено відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) та рекомендовано для застосування посадовими особами ДПС та її територіальних органів (далі органи ДПС) (з урахуванням визначених статтею 19-1 Кодексу функцій) при організації, проведенні та реалізації матеріалів документальних перевірок платників податків з питань дотримання податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на органи ДПС, фактичних перевірок щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, дотримання вимог законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства стосовно укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами), порядку розрахунків з використанням електронних платіжних засобів за товари (послуги), а також тимчасово, на період до припинення або скасування дії воєнного стану в Україні, під час здійснення контролю за дотриманням платниками податків вимог законодавства щодо встановлених державою фіксованих цін, граничних цін та граничних рівнів торговельної надбавки (націнки).
Положеннями пункту 1.4.5 вищезазначених Методичних рекомендацій визначено організацію роботи у разі неможливості проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків за місцезнаходженням та передбачено, що у разі коли при організації документальної планової та позапланової виїзної або фактичної перевірки встановлено неможливість її проведення (у тому числі у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою та/або адресою об`єктів оподаткування) посадовими (службовими) особами територіального органу ДПС/апарату ДПС, невідкладно складається у двох примірниках у довільній формі та підписується акт про неможливість проведення перевірки, що засвідчує цей факт.
У такому акті рекомендується зазначати інформацію про дату встановлення факту та причини неможливості проведення перевірки (у тому числі у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою та/або адресою об`єктів оподаткування, у зв`язку з отриманням інформації оператора поштового зв`язку щодо неможливості вручення платнику податків або повернення без вручення письмового запиту територіальному органу ДПС/апарату ДПС про надання пояснень та їх документальних підтверджень, надісланого такому платнику податків з метою організації перевірки тощо), податкова адреса та/або адреса об`єктів оподаткування платника податків, за якою встановлено відсутність платника, інформацію про підстави для проведення перевірки (реквізити наказу, направлень тощо - зазначаються у випадку, якщо факт неможливості проведення перевірки встановлено після їх оформлення) та інші фактичні обставини, що засвідчують такі факти. До такого акта додаються матеріали, що підтверджують факти, наведені у такому акті.
Підрозділ органу ДПС, який здійснює (очолює) перевірку та встановив неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків (посадових осіб платника податків або його законних (уповноважених) представників) за податковою адресою, протягом 2 робочих днів з дня, наступного за днем складання цього акта, доповідною запискою повідомляє про це керівника (його заступника) відповідного органу ДПС та готує запит на встановлення місцезнаходження платника податків.
До запиту додаються копія акта про неможливість проведення перевірки у зв`язку з відсутністю платника податків за податковою адресою, копія наказу про проведення перевірки (у разі його складання) та інші документи (або їх копії), що підтверджують відсутність платника податків за місцезнаходженням.
Такий запит підписується керівником (його заступником або уповноваженою особою) органу ДПС, працівники якого здійснюють (очолюють) перевірку, реєструється та направляється у загальновстановленому порядку, визначеному відповідним нормативно-правовим актом до відповідного органу.
При отриманні органом ДПС від відповідного органу інформації щодо встановлення місцезнаходження платника податків, структурним підрозділом, який здійснює (очолює) перевірку (ініціатором запиту), вживаються заходи з організації та проведення перевірки платника податків.
Слід зазначити, що положення пункту 81.2 статті 81 ПК України та пункту 1.4.5 Методичних рекомендацій встановлюють імперативну вимогу щодо додання до акту про неможливість проведення перевірки відповідних матеріалів.
За таких обставин, сам лише акт про неможливість проведення перевірки не є достатнім для того, щоб зробити висновок про доведеність факту відсутності платника податків за місцем здійснення діяльності.
Суд апеляційної інстанції, здійснивши перевірку рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень щодо відповідності визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України критеріям, вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу
Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ч.ч.1-3 ст.90 КАС України).
З матеріалів справи слідує, що контролюючим органом розпочато процедуру проведення перевірки на підставі здійснення своїх функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального. А позивач при обґрунтуванні своїх вимоги не наводить аргументів щодо відсутності підстав для проведення перевірки та її незаконності.
Позиціії сторін зводяться до перевірки доводів контролюючого органу про встановлення факту відсутності ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню.
Згідно абзацу 24 статті 3 Закону № 481/95-ВР ліцензія анулюється шляхом прийняття органом, який видав ліцензію, відповідного рішення про анулювання у формі розпорядження про таке анулювання, зокрема, на підставі акта про встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню. До такого акта долучається мультимедійна інформація щодо фіксації зазначеного факту технічними приладами та/або технічними засобами, що здійснюють або мають функції фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису, та/або засобами фото-, кінозйомки, відеозапису чи звукозапису.
Суд апеляційної інстанції зауважує, що встановлення факту відсутності суб`єкта господарювання - ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» за адресою: вул. Шевченка, 323, 2 поверх, офіс 2, м.Львів зафіксовано актами «Про неможливість проведення перевірки» від 20.10.2023 № 1357/13-01-09-01/44763591 та від 24.10.2023 № 1368/13-01-09-01/44763591 та підтверджено відеоматеріалами.
Суд звертає також увагу на те, що з наданих доказів видно, що за вказаною позивачем адресою місцезнаходження відсутні ознаки діяльності ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА», перебування його працівників, чи інших доказів, які б давали уявлення про його реальне місцезнаходження за цією адресою.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає, що наявні в матеріалах справи відеодокази є належними, допустимими, достовірними та достатніми і у своїй сукупності дають можливість суду встановити всі обставини цієї справи; позивачем не доведено і судом не встановлено, що такі докази можуть бути здобуті з порушенням порядку, встановленого законом, тому такі судом приймаються до уваги і враховуються під час розгляду справи.
Суд апеляційної інстанції наголошує на тому, що факт відсутності за зазначеною адресою уповноважених осіб товариства позивачем не заперечується.
Слід зазначити, що позивач як на підставу відсутності за адресою місцезнаходження: вул. Шевченка, 323, 2 поверх, офіс 2, м.Львів покликається на наказ директора ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» №03-К від 01.09.2022 «Про запровадження дистанційної роботи», яким встановлено дистанційний режим роботи.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що цим наказом встановлено «з 01.09.2023 запровадити дистанційну роботу працівників підприємства поза офісним приміщенням».
Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції вважає слушними доводи відповідача що, з огляду на дату цього наказу, його зміст викликає сумнів, оскільки позивач станом на 01.09.2022 (дата створення наказу) не міг бути обізнаний із необхідністю дистанційної роботи у зв`язку із збройною агресією росії проти України у 2023 році. Більше того, даний наказ підтверджує відсутність саме працівників, а не відповідного суб`єкта господарювання за адресою: вул. Шевченка, 323, 2 поверх, офіс 2, м.Львів.
Доводи позивача про те, що факт місцезнаходження ТОВ «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» за адресою: вул. Шевченка, 323, 2 поверх, офіс 2, м.Львів, підтверджується договором оренди, колегія суддів суду апеляційної інстанції вважає необґрунтованими, оскільки цей договір оренди підтверджує лише намір здійснення господарської операції з оренди приміщення.
Отже, за встановлених обставин цієї справи, у контексті наведених вимог законодавства, якими врегульовані спірні правовідносини, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що оскільки факт відсутності Товариства з обмеженою відповідальністю «ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА» за місцезнаходженням діяльності суб`єкта господарювання підтверджено належними та допустимими доказами, а факт відсутності суб`єкта господарювання за місцем провадження діяльності, яка підлягає ліцензуванню, є самостійною підставою відповідно до п. 52 ч. 1 ст. 15 Закону № 481/95-ВР для анулювання ліцензії, позовні вимоги про визнання протиправним та скасування розпорядження контролюючого органу в частині анулювання ліцензії позивача на право оптової торгівлі тютюновими виробами суб`єкту господарювання та зобов`язання видалити запис про анулювання такої ліцензії з відповідного Ліцензійного реєстру задоволенню не підлягають.
Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .
Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи
Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Суд першої інстанції не виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин не вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного рішення, яке підлягає скасуванню.
Судові витрати розподілу не підлягають з огляду результат вирішення апеляційної скарги, характер спірних правовідносин та виходячи з вимог ст. 139 КАС України.
Керуючись статтями 139, 242, 308, 309, 310, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного суду України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Львівській області задовольнити, а рішення Львівського окружного адміністративного суду від 14 березня 2024 року у справі №380/25291/23 скасувати.
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ПРАЙД СОЛЮШНС УКРАЇНА до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування розпорядження, зобов`язання до вчинення дій відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий суддя І. В. Глушко судді О. І. Довга І. І. Запотічний Повне судове рішення складено 02.12.24
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 05.12.2024 |
Номер документу | 123479651 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Онишкевич Тарас Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні