Ухвала
від 03.12.2024 по справі 904/2573/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027

E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63

УХВАЛА

03.12.2024 м. ДніпроСправа № 904/2573/24

За позовом Дніпровської міської ради, м. Дніпро, Україна

до Російської Федерації в особі Міністерства юстиції Російської Федерації, м. Москва, Російська Федерація

про стягнення шкоди, завданої внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України

Суддя Красота О.І.

Представники:

від Позивача: Пренко А.В., виписка з ЄДРПОУ

від Відповідача: не з`явився

СУТЬ СПОРУ:

Дніпровська міська рада звернулась до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Російської Федерації в особі Міністерства юстиції Російської Федерації і просила суд стягнути шкоду, завдану внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, у розмірі 7 333 958,07 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що:

1. Внаслідок ведення агресивної війни та агресивних дій збройні сили Російської Федерації 10.10.2022 вчинили терористичний акт шляхом ракетної атаки, внаслідок чого була пошкоджена будівля Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 69 Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Калинова, 112.

18.11.2022 комісією з обстеження майна, зруйнованого внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації, повноваження якої визначені рішенням виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 01.07.2022 № 624 "Про створення комісій з обстеження пошкоджених будівель і споруд, об`єктів незавершеного будівництва внаслідок збройної агресії російської федерації" (зі змінами), на підставі листа директора Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 69 Дніпровської міської ради було проведено обстеження будівлі останнього, за результатами якого складено акт № 69 від 18.11.2022. Відповідно до вказаного акту, за результатами обстеження комісією встановлено, що внаслідок вибухової хвилі від ракетного обстрілу, який відбувся 10.10.2022, у будівлі за адресою: м. Дніпро, вул. Калинова, 112, пошкоджено скління у дерев`яних рамах, 2 од., загальною площею 14,1 кв.м. Внаслідок цього виникла необхідність у проведенні поточного ремонту, у зв`язку з чим Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було укладено відповідний договір № 308ПТР/22 від 01.12.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "НЬЮ БІЛД ІСТЕЙТ". Сума оплати за договором склала 126 507,34 грн.

2. Внаслідок ведення агресивної війни та агресивних дій збройні сили Російської Федерації 10.10.2022 вчинили терористичний акт шляхом ракетної атаки, внаслідок чого була пошкоджена будівля Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 237 Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Авіаційна, 38-Б.

03.11.2022 комісією з обстеження майна, зруйнованого внаслідок збройної агресії російської федерації на території Новокодацького району міста Дніпра на підставі заяви директора Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу № 237 Дніпровської міської ради було проведено обстеження будівлі останнього, за результатами якого складено акт № 65 від 03.11.2022. За результатами обстеження комісією встановлено вибиті шибки 4 шт. та рекомендовано балансоутримувачу будівлі виконати роботи із відновлення об`єкта шляхом поточного ремонту зі скління та ремонту вікон. Внаслідок цього виникла необхідність у проведення поточного ремонту, у зв`язку з чим Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було укладено відповідний договір № 266ПТР/22 від 07.11.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "НЬЮ БІЛД ІСТЕЙТ". Сума оплати за договором склала 59 029,87 грн.

3. Внаслідок ведення агресивної війни та агресивних дій збройні сили Російської Федерації 10.10.2022 вчинили терористичний акт шляхом ракетної атаки, внаслідок чого була пошкоджена будівля Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 366 Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Калинова, 92.

18.11.2022 комісією з обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації на підставі заяви директора Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 366 Дніпровської міської ради було проведено обстеження будівлі останнього, за результатами якого складено акт № 67 від 18.11.2022. За результатами обстеження комісією виявлені часткові пошкодження склопакетів, рам та запірних механізмів на металопластикових вікнах (4 од.) та пошкодження рам металопластикових дверей (6 од.). Внаслідок цього виникла необхідність у проведення поточного ремонту, у зв`язку з чим Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було укладено відповідний договір № 295ПТР/22 від 25.11.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "ЦСЛ КОМПАНІ". Сума оплати за договором склала 503 796,32 грн.

4. Внаслідок ведення агресивної війни та агресивних дій збройні сили Російської Федерації 10.10.2022 вчинили терористичний акт шляхом ракетної атаки, внаслідок чого була пошкоджена будівля Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 45" Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Софії Ковалевської, 88-А.

18.11.2022 комісією з обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації на підставі заяви директора Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 45" Дніпровської міської ради було проведено обстеження будівлі останнього, за результатами якого складено акт № 68 від 18.11.2022. За результатами обстеження комісією було встановлено, що внаслідок вибухової хвилі від ракетного обстрілу, який відбувся 10.10.2022, у будівлі за адресою: м. Дніпро, вул. Софії Ковалевської, 88-А, пошкоджено скління у дерев`яних рамах, 31 од., загальною площею 370,34 кв.м. Внаслідок цього виникла необхідність у проведення поточного ремонту, у зв`язку з чим Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було укладено відповідний договір № 292ПТР/22 від 14.11.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "НЬЮ БІЛД ІСТЕЙТ". Сума оплати за договором склала 3 298 998,10 грн.

5. Внаслідок ведення агресивної війни та агресивних дій збройні сили Російської Федерації 10.10.2022 вчинили терористичний акт шляхом ракетної атаки, внаслідок чого була пошкоджена будівля Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 69" Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Софії Ковалевської, 86-А.

18.11.2022 комісією з обстеження будівлі, пошкодженої внаслідок збройної агресії російської федерації на підставі заяви директора Комунального закладу освіти "Середня загальноосвітня школа № 69" Дніпровської міської ради було проведено обстеження будівлі останнього, за результатами якого складено акт № 74 від 18.11.2022. За результатами обстеження комісією було встановлено, що внаслідок вибухової хвилі від ракетного обстрілу, який відбувся 10.10.2022, у будівлі за адресою: м. Дніпро, вул. Софії Ковалевської, 86-А, пошкоджено скління у дерев`яних рамах, 10 од., загальною площею 102,24 кв.м. Внаслідок цього виникла необхідність у проведення поточного ремонту, у зв`язку з чим Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було укладено відповідний договір № 291ПТР/22 від 15.11.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "ПРАГМАТ ДСК". Сума оплати за договором склала 836 196,02 грн.

6. Внаслідок ведення агресивної війни та агресивних дій збройні сили Російської Федерації 18.10.2022 вчинили терористичний акт шляхом ракетної атаки, внаслідок чого була пошкоджена будівля Комунального закладу освіти "Спеціалізована школа № 129 фізико-математичного профілю" Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Космонавтів, 12.

18.11.2022 комісією з обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації на підставі заяви директора Комунального закладу освіти "Спеціалізована школа № 129 фізико-математичного профілю" Дніпровської міської ради було проведено обстеження будівлі останнього, за результатами якого складено акт № 73 від 18.11.2022. За результатами обстеження комісією було встановлено, що внаслідок вибухової хвилі від ракетного обстрілу, який відбувся 18.10.2022, у будівлі за адресою: м. Дніпро, вул. Космонавтів, 12, пошкоджено скління у дерев`яних рамах, 11 од., загальною площею 86,3 кв.м. Внаслідок цього виникла необхідність у проведення поточного ремонту, у зв`язку з чим Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було укладено відповідний договір № 310ПТР/22 від 01.12.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "ЦСЛ КОМПАНІ". Сума оплати за договором склала 726 600,01 грн.

7. Внаслідок ведення агресивної війни та агресивних дій збройні сили Російської Федерації 18.10.2022 вчинили терористичний акт шляхом ракетної атаки, внаслідок чого була пошкоджена будівля Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 220 Дніпровської міської ради, за адресою: м. Дніпро, вул. Роторна, 5.

18.11.2022 комісією з обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації на підставі заяви директора Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) № 220 Дніпровської міської ради було проведено обстеження будівлі останнього, за результатами якого складено акт № 71 від 18.11.2022. За результатами обстеження комісією було встановлено, що внаслідок вибухової хвилі від ракетного обстрілу, який відбувся 18.10.2022, у будівлі за адресою: м. Дніпро, вул. Роторна, 5, відбулось часткове пошкодження/руйнування скління у рамах дерев`яних вікон, 14 од., та часткове пошкодження металопластикових вікон, 10 од., загальна площа пошкоджень 181,78 кв.м. Внаслідок цього виникла необхідність у проведення поточного ремонту, у зв`язку з чим Департаментом гуманітарної політики Дніпровської міської ради було укладено відповідний договір № 298ПТР/22 від 28.11.2022 з Товариством з обмеженою відповідальністю "ЦСЛ КОМПАНІ". Сума оплати за договором склала 1 152 830,41 грн.

З огляду на вказане вище, Позивач просить суд стягнути з Відповідача шкоду, завдану внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України, у загальному розмірі 7 333 958,07 грн.

Ухвалою суду від 18.06.2024 позовну заяву залишено без руху; встановлено Позивачу семиденний строк з дня вручення цієї ухвали усунути недоліки позовної заяви, а саме:

- надати документи, які підтверджують направлення Відповідачу копій позовної заяви і доданих до неї документів, або будь-які інші докази належного повідомлення Відповідача;

- уточнити позовну заяву в частині місцезнаходження Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради;

- надати належні докази надіслання Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради копії позовної заяви з додатками.

Ухвалою суду від 28.06.2024 повернуто Дніпровській міській раді позовну заяву за № 7/11-1359 від 06.06.2024 і додані до неї документи.

28.06.2024 від Позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви, до якої додано уточнену позовну заяву щодо місцезнаходження Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.

Постановою Центрального апеляційного господарського суду від 01.10.2024 апеляційну скаргу Дніпровської міської ради на ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 28.06.2024 у справі № 904/2573/24 задоволено; ухвалу Господарського суду Дніпропетровської області від 28.06.2024 у справі № 904/2573/24 скасовано; справу № 904/2573/24 направлено для продовження розгляду до Господарського суду Дніпропетровської області.

09.10.2024 від Позивача надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи оригіналу позовної заяви з додатками.

Ухвалою суду від 09.10.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження; призначено підготовче засідання на 07.11.2024 о 12:00 год.

Представник Позивача у підготовчому засіданні 07.11.2024 надав пояснення щодо позовних вимог.

Відповідач у підготовче засідання 07.11.2024 не з`явився, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляв, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується оголошенням на сайті Судової влади України.

Ухвалою суду від 07.11.2024 відкладено підготовче засідання на 03.12.2024 о 14:00 год.; до підготовчого засідання Позивачу надати:

- письмові пояснення з приводу залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Позивача - Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради;

- письмові пояснення стосовно наявності / відсутності фотоматеріалів до кожного Акту комісійного обстеження, наданого до позову.

14.11.2024 та 22.11.2024 від Позивача надійшли додаткові пояснення на виконання вимог ухвали суду від 07.11.2024.

Представник Позивача у підготовчому засіданні 03.12.2024 надав пояснення щодо позовних вимог.

Відповідач у підготовче засідання 03.12.2024 не з`явився, клопотання про відкладення розгляду справи не заявляв, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, що підтверджується оголошенням на сайті Судової влади України.

Відповідно до ст. 50 Господарського процесуального кодексу України треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, можуть вступити у справу на стороні позивача або відповідача до закінчення підготовчого провадження у справі або до початку першого судового засідання, якщо справа розглядається в порядку спрощеного позовного провадження, у разі коли рішення у справі може вплинути на їхні права або обов`язки щодо однієї із сторін. Їх може бути залучено до участі у справі також за заявою учасників справи. Якщо суд при вирішенні питання про відкриття провадження у справі або при підготовці справи до розгляду встановить, що рішення господарського суду може вплинути на права та обов`язки осіб, які не є стороною у справі, суд залучає таких осіб до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору. У заявах про залучення третіх осіб і у заявах третіх осіб про вступ у справу на стороні позивача або відповідача зазначається, на яких підставах третіх осіб належить залучити до участі у справі. Про залучення третіх осіб до участі у справі суд постановляє ухвалу, в якій зазначає, на які права чи обов`язки такої особи та яким чином може вплинути рішення суду у справі. Вступ у справу третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, не тягне за собою розгляду справи спочатку.

З огляду на те, що саме Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради є стороною за Договорами про надання послуг з поточного ремонту з усунення аварій № 308ПТР/22 від 01.12.2022, № 266ПТР/22 від 07.11.2022, № 295ПТР/22 від 25.11.2022, № 292ПТР/22 від 14.11.2022, № 291ПТР/22 від 15.11.2022, № 310ПТР/22 від 01.12.2022, № 298ПТР/22 від 28.11.2022 та рішення суду може вплинути на його права та обов`язки, існує необхідність залучення останнього до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Позивача.

Крім того, Позивач у позовній заяві зазначає, що відповідно до п. 8 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації (затвердженого постановою КМУ від 20.03.2022 № 326) була проведена фіксація фактів пошкоджень або руйнування будівель та споруд, зумовлених збройною агресією РФ, відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії РФ, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд (затвердженого постановою КМУ від 19.04.2022 № 473), до того ж, Позивач посилається на підпункт 7 пункту 2 цього Порядку.

У той же час, постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326 затверджено Порядок визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

Відповідно до п. 5 вказаної вище постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326 "Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації" визначено про надання місцевим державним адміністраціям (на період воєнного стану - військовим адміністраціям), виконавчим комітетам сільських, селищних та міських рад право проводити аналітичну і стандартизовану оцінку шкоди та збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

Пунктом 1 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, (далі - Порядок) передбачено, що цей Порядок встановлює процедуру визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації (далі - шкода та збитки), починаючи з 19 лютого 2014 року.

Пунктом 11 Порядку визначено, що суб`єктом подання є держава Україна, включаючи міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування (на період воєнного стану - військові адміністрації у разі утворення), державні, комунальні підприємства, установи та організації, що належать до сфери їх управління (перебувають в управлінні) (категорія B) де (крім іншого) підпунктом 2 пункту 11 Порядку вказано про те, що втрати об`єктів громадських будівель, - збитки, спричинені громадським будівлям (зокрема, заклади освіти, фізичної культури і спорту, сфер молодіжної політики (молодіжні центри), утвердження української національної та громадянської ідентичності, соціального захисту, охорони здоров`я, культури, адміністративні будівлі) (B2.2).

Відповідальними органами є міністерства, інші центральні та місцеві органи виконавчої влади, інші державної органи та органи місцевого самоврядування (на період воєнного стану - військові адміністрації у разі утворення).

Відповідно до п. 8 Порядку фіксація фактів пошкоджень або руйнування будівель та споруд, зумовлених збройною агресією Російської Федерації, здійснюється відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов`язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2022 р. № 473 (далі - Порядок невідкладних робіт).

Крім того, пунктом 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, передбачено, що визначення шкоди та збитків здійснюється окремо за певними напрямами.

Підпункт 7 пункту 2 цього Порядку встановлює, що втрати об`єктів громадських будівель - напрям, що включає втрати громадських будівель (об`єктів освіти, спорту, соціального захисту, охорони здоров`я, культури, адміністративних будівель тощо), фактичні витрати, здійснені для їх відновлення.

Основні показники, які оцінюються:

· вартість зруйнованих та пошкоджених громадських будівель;

·фактичні витрати, здійснені для відновлення пошкоджених громадських будівель;

·витрати на демонтаж зруйнованих об`єктів громадських будівель;

·інші показники та параметри, якими визначається розмір шкоди та збитків внаслідок втрати об`єктів громадських будівель, спричинених збройною агресією Російської Федерації.

Визначення шкоди та збитків здійснюється відповідно до методики, затвердженої наказом Мінінфраструктури.

Відповідальним за визначення шкоди та збитків за наведеним напрямом є Мінінфраструктури.

Станом на час розгляду справи, методика визначення шкоди та збитків, яка затверджена наказом Мінінфраструктури, відсутня.

Пунктом 5 Порядку зазначено, що під час підготовки проектів методик, передбачених підпунктами 3, 4, 6-8, 10, 15-21 пункту 2 цього Порядку, а також визначення шкоди та збитків відповідно до зазначених методик відповідальні за визначення шкоди та збитків центральні та місцеві органи виконавчої влади зобов`язані керуватися Загальними засадами оцінки збитків, завданих майну та майновим правам внаслідок збройної агресії Російської Федерації, згідно з додатком (далі - Загальні засади).

Як вказувалось вище, відповідно до п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 № 326 "Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації" визначено про надання місцевим державним адміністраціям (на період воєнного стану - військовим адміністраціям), виконавчим комітетам сільських, селищних та міських рад право проводити аналітичну і стандартизовану оцінку шкоди та збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації.

Пунктом 2 Загальних засад встановлено, що у цих Загальних засадах і методиках оцінки шкоди та збитків, передбачених пунктом 5 Порядку, терміни вживаються у такому значенні (крім іншого):

акт оцінки збитків - документ, що є результатом стандартизованої оцінки і містить висновки про вартість майна та (або) розмір збитків, підтверджує виконані процедури з оцінки, проведеної органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якому Кабінетом Міністрів України надано повноваження щодо визначення розміру збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації;

аналітична оцінка збитків - розрахунок вартісного виразу збитків та їх обсягу, який ґрунтується на укрупнених, агрегованих вихідних даних та проводиться шляхом застосування непрямих методів оцінки, аналітичних інструментів, зокрема макроекономічного моделювання, з метою визначення прогнозних розрахунків за секторами економіки, у тому числі для визначення загальних втрат та збитків економіки, для прогнозування загальнодержавних або секторальних витрат на відновлення. Аналітична оцінка збитків проводиться з урахуванням положень цих Загальних засад, але не підпадає під регулювання Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" та не є професійною оціночною діяльністю;

аналітичний звіт - документ, що є результатом аналітичної оцінки збитків;

Оцінка збитків, завданих постраждалим, здійснюється шляхом проведення аналітичної оцінки збитків, стандартизованої, незалежної оцінки збитків або є результатом проведення судової експертизи (п. 5 Загальних засад).

Аналітична оцінка шкоди та збитків проводиться органами державної влади або органами місцевого самоврядування самостійно або із залученням фахівців, підприємств, установ, організацій будь-якої форми власності, а також може проводитися самостійно підприємствами, установами, організаціями з урахуванням вимог стандартної методології, що визначені цими Загальними засадами та відповідними методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку.

Особливості проведенняаналітичної оцінки та форми її проведення визначаються методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку.

Стандартизована оцінка збитків проводиться органами державної влади або органами місцевого самоврядування, яким Кабінетом Міністрів України надано повноваження щодо визначення розміру збитків, завданих внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, ракетно-бомбових ударів, спричинених збройною агресією Російської Федерації, із використанням стандартного набору вихідних даних та дотриманням вимог стандартної методології, що визначені цими Загальними засадами та відповідними методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку.

Незалежна оцінка збитків проводиться суб`єктами оціночної діяльності - суб`єктами господарювання, визнаними такими Законом України Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні (далі - суб`єкти оціночної діяльності), із дотриманням національних стандартів оцінки майна та Міжнародних стандартів оцінки майна з урахуванням особливостей, що визначені цими Загальними засадами та методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку.

Проведення судової експертизи, що пов`язана з оцінкою збитків, та діяльність судових експертів, що пов`язана з оцінкою майна, здійснюються на умовах і в порядку, передбачених Законом України Про судову експертизу, з урахуванням особливостей методичного регулювання оцінки збитків, спричинених втратою, руйнуванням та пошкодженням майна державної, комунальної та приватної форм власності в ході збройної агресії Російської Федерації, визначених цими Загальними засадами та методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку. При цьому в дослідницькій частині висновку судового експерта відображаються усі процедури, пов`язані з оцінкою збитків, що визначені методиками оцінки шкоди та збитків, передбаченими пунктом 5 Порядку. Організаційні засади проведення судовими експертами експертних досліджень визначаються законодавством з питань судово-експертної діяльності.

Крім того, пунктом 7 Порядку визначено, що судовими експертами під час визначення шкоди та збитків можуть застосовуватися методики проведення судових експертиз, які внесені до Реєстру методик проведення судових експертиз, методичні рекомендації тощо.

Організаційні засади оцінки збитків, визначаються пунктами 10-20 Загальних засад та методичними засадами визначення розміру збитків, спричинених збройною агресією (крім проведення аналітичної оцінки збитків), визначених пунктами 21-29 Загальних засад.

Пунктом 13 Організаційних засад оцінки збитків визначено, що умовою завдання на проведення оцінки збитків або складовою рішення органу державної влади або органу місцевого самоврядування є дата оцінки.

Датою оцінки є дата, на яку проводиться оцінка збитків. Дата оцінки встановлюється з урахуванням положень частини третьої статті 225 Господарського кодексу України та є будь-якою датою, що передує або збігається з датою подання позову до суду (датою звернення до відповідного органу про компенсацію), але не раніше 23 лютого 2022 року.

Таким чином, з огляду на вказане вище, місцеві органи виконавчої влади зобов`язані керуватися Загальними засадами оцінки збитків, завданих майну та майновим правам внаслідок збройної агресії Російської Федерації, шляхом підтвердження визначеного розміру збитків (з урахуванням п. 19 Загальних засад) на підставі аналітичного звіту - документу, що є результатом аналітичної оцінки збитків, акту оцінки збитків - документу, що є результатом стандартизованої оцінки, незалежної оцінки збитків, яка проводиться суб`єктом оціночної діяльності або проведення судової експертизи для отримання висновку судового експерта з відображенням усіх процедур, пов`язаних з оцінкою збитків.

До позовної заяви Дніпровської міської ради в обґрунтування розміру завданих збитків (шкоди) не додано доказів проведення оцінки збитків в жодний із вищенаведених способів. Але ж суд самостійно позбавлений можливості здійснити таку оцінку збитків; тому постає питання щодо призначення у справі судової експертизи з метою оцінки (визначення розміру) реальних збитків, завданих майну територіальної громади внаслідок втрати, руйнування або пошкодження цього майна у зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації.

Для роз`яснення цих питань, що виникли при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, виникла необхідність у призначенні судової експертизи.

Згідно з ч. 1 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов:

1) для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо;

2) жодною стороною не наданий висновок експерта з цих самих питань або висновки експертів, надані сторонами, викликають обґрунтовані сумніви щодо їх правильності, або за клопотанням учасника справи, мотивованим неможливістю надати експертний висновок у строки, встановлені для подання доказів, з причин, визнаних судом поважними, зокрема через неможливість отримання необхідних для проведення експертизи матеріалів.

Відповідно до ч.ч. 2-7 ст. 99 Господарського процесуального кодексу України у разі необхідності суд може призначити декілька експертиз, додаткову чи повторну експертизу. При призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. У разі необхідності може бути призначено декілька експертів для підготовки одного висновку (комісійна або комплексна експертиза). Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта. Призначений судом експерт невідкладно повинен повідомити суд про неможливість проведення ним експертизи через відсутність у нього необхідних знань або без залучення інших експертів.

Згідно з ч. 3 ст. 177 Господарського процесуального кодексу України підготовче провадження має бути проведене протягом шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі. У виняткових випадках для належної підготовки справи для розгляду по суті цей строк може бути продовжений не більше ніж на тридцять днів за клопотанням однієї із сторін або з ініціативи суду.

Таким чином, суд дійшов висновку про продовження строку розгляду справи у підготовчому провадженні на 30 днів за ініціативою суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 183 Господарського процесуального кодексу України суд відкладає підготовче засідання в межах визначеного цим Кодексом строку підготовчого провадження у випадках: визначених частиною другою статті 202 цього Кодексу; залучення до участі або вступу у справу третьої особи, заміни неналежного відповідача, залучення співвідповідача; в інших випадках, коли питання, визначені частиною другою статті 182 цього Кодексу, не можуть бути розглянуті у даному підготовчому засіданні.

У позовній заяві Позивач посилається на рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 01.07.2022 № 624 "Про створення комісій з обстеження пошкоджених будівель і споруд, об`єктів незавершеного будівництва внаслідок збройної агресії російської федерації" (зі змінами), водночас, до матеріалів справи вказане рішення не додано, тому існує необхідність його огляду та долучення до матеріалів справи, а також незрозуміло за яким критерієм визначалися Виконавці робіт за договорами № 308ПТР/22 від 01.12.2022, № 266ПТР/22 від 07.11.2022, № 295ПТР/22 від 25.11.2022, № 292ПТР/22 від 14.11.2022, № 291ПТР/22 від 15.11.2022, № 310ПТР/22 від 01.12.2022, № 298ПТР/22 від 28.11.2022.

До того ж, Позивач у додаткових поясненнях посилається на п. 13 Порядку, однак цей Порядок містить посилання на розроблення та затвердження в установленому законодавством порядку проектної документації. У зв`язку з цим Позивачу необхідно надати письмові пояснення стосовно наявності/відсутності відповідно розробленої та затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації за кожним пошкодженим об`єктом.

З огляду на обставини справи, а також з метою повного, об`єктивного та всебічного розгляду справи по суті, суд вважає за необхідне відкласти підготовче засідання.

Керуючись ст.ст. 50, 99, 177-185, 232-235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Продовжити строк розгляду справи у підготовчому провадженні на 30 днів.

Відкласти підготовче засідання на 21.01.2025 о 12:00 год.

Засідання відбудеться у приміщенні Господарського суду Дніпропетровської області в залі судових засідань № 3-402, за адресою: м. Дніпро, вул. Володимира Винниченка, 1.

Залучити до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні Позивача - Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради (49000, м. Дніпро, пр. Д. Яворницького, 75, код ЄДРПОУ 40506248).

Третій особі - письмові пояснення щодо позову, які мають відповідати вимогам ст. 168 ГПК України, протягом 10 днів з дня вручення цієї ухвали.

Для вирішення питання про призначення у справі судової експертизи з метою оцінки (визначення розміру) реальних збитків, завданих майну територіальної громади внаслідок його втрати, руйнування або пошкодження у зв`язку зі збройною агресією Російської Федерації, запропонувати сторонам та Третій особі протягом 15 днів з дня отримання цієї ухвали надати перелік запитань, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта; кандидатуру експерта або експертну установу, яким слід доручити проведення цього експертного дослідження.

Дніпровській міській раді (Позивачу) підтвердити згоду на попередню оплату вартості експертного дослідження за рахунок власних коштів, з подальшим розподілом судових витрат відповідно до вимог чинного ГПК України.

Дніпровській міській раді (Позивачу) та Третій особі протягом 15 днів з дня отримання цієї ухвали надати пояснення з приводу критерію визначення Виконавців робіт за договорами № 308ПТР/22 від 01.12.2022, № 266ПТР/22 від 07.11.2022, № 295ПТР/22 від 25.11.2022, № 292ПТР/22 від 14.11.2022, № 291ПТР/22 від 15.11.2022, № 310ПТР/22 від 01.12.2022, № 298ПТР/22 від 28.11.2022, а також Позивачу надати на адресу суду рішення виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 01.07.2022 № 624 "Про створення комісій з обстеження пошкоджених будівель і споруд, об`єктів незавершеного будівництва внаслідок збройної агресії російської федерації" (зі змінами) та письмові пояснення стосовно наявності/відсутності відповідно розробленої та затвердженої в установленому законодавством порядку проектної документації за кожним пошкодженим об`єктом.

Роз`яснити учасникам справи, що їх явка в судове засідання не є обов`язковою, а також про їх право на участь в судовому засіданні в режимі відеоконференції, у тому числі поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів за відповідною заявою.

Ухвала набирає законної сили 03.12.2024 та не підлягає оскарженню окремо від рішення суду.

Суддя О.І. Красота

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено06.12.2024
Номер документу123495611
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —904/2573/24

Ухвала від 21.01.2025

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 03.12.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 07.11.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 09.10.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Постанова від 01.10.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 05.08.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 23.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 12.07.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 28.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

Ухвала від 18.06.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Красота Олександр Іванович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні