РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
03 грудня 2024 р. Справа № 120/10090/24
Суддя Вінницького окружного адміністративного суду Альчук М.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту та охорони здоров`я Джулинської сільської ради, за участі третьої особи на стороні позивача - ОСОБА_2 , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом Управління соціального захисту та охорони здоров`я Джулинської сільської ради, за участі третьої особи на стороні позивача - ОСОБА_2 , про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю прийнятого Позовні вимоги обґрунтовано протиправністю прийнятого відповідачем рішення про відмову призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Зокрема, зауважує, що комісія діяла упереджено, що призвело до позбавлення хворої матері права на отримання соціальних послуг. Також акцентує увагу на відповідачем рішення про відмову призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі. Зокрема, зауважує, що комісія діяла упереджено, що призвело до позбавлення хворої матері права на отримання соціальних послуг. Також акцентує увагу на
До суду надійшли письмові пояснення від третьої особи, у якій остання просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач скористався своїм правом на подання відзиву у якому заперечив проти задоволення позову Так, наголошує, що потреба хворої матері позивача у сторонній допомозі не є окремим предметом розгляду в розумінні Постанови № 859. Так, зауважує, що прийняття рішень про надання/відмову у наданні соціальних послуг здійснюється уповноваженим органом в рамках окремого провадження в порядку Закону України "Про соціальні послуги".
Від позивача надійшла відповідь на відзив, у якому останній вказує на безпідставність доводів відповідача. Серед іншого вказує на те, що порушення відповідача призвели до незаконного рішення, яким позивача позбавили права на компенсацію витрат, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Ознайомившись з матеріалами справи, суд встановив наступні обставини.
Позивач звернувся до Управління соціального захисту та охорони здоров`я Джулинської сільської ради із заявою про призначення та виплати компенсації, як фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зокрема із такими документами: заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, заяву про згоду отримувати соціальні послуги ОСОБА_2 , довідку висновок ЛКК КНП "Центру ПМСД Джулинської сільської ради" № 96/4 про наявність порушень функцій організму через які невиліковні хворі особи не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися і потребують соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі.
Рішенням Управління соціального захисту та охорони здоров`я Джулинської сільської ради про призначення/перерахунок компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі від 01.07.2024 року відмовлено у призначенні компенсації.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивач звернувся за захистом своїх прав до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд керується таким.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Основні організаційні та правові засади надання соціальних послуг, спрямованих на профілактику складних життєвих обставин, подолання або мінімізацію їх негативних наслідків, особам/сім`ям, які перебувають у складних життєвих обставинах визначає Закон України Про соціальні послуги від 17.01.2019 № 2671-VIII (далі - Закон № 2671-VIII).
Згідно з п. 17 ст. 1 Закону № 2671-VIII соціальні послуги - дії, спрямовані на профілактику складних життєвих обставин, подолання таких обставин або мінімізацію їх негативних наслідків для осіб/сімей, які в них перебувають. Особі/сім`ї можуть надаватися одна або одночасно декілька соціальних послуг. Порядок організації надання соціальних послуг затверджується Кабінетом Міністрів України.
Частиною 6 ст. 13 Закону № 2671-VIII передбачено, що фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є: 1) особами з інвалідністю I групи; 2) дітьми з інвалідністю; 3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; 4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; 5) дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежні), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги. Перелік зазначених тяжких захворювань, розладів, травм, станів дітей, яким не встановлено інвалідність, затверджує Кабінет Міністрів України.
При цьому, ч. 7 ст. 13 Закону № 2671-VIII визначено, що фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України 23.09.2020 прийнято постанову № 859 "Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі", яка набрала чинності 25.09.2020.
Вказаною постановою затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі - Порядок № 859).
Згідно з п. 1 Порядку № 859 цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є: особами з інвалідністю I групи; дітьми з інвалідністю; громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися; дітьми, яким не встановлено інвалідність, але які є хворими на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дітьми, які отримали тяжку травму, потребують трансплантації органа, потребують паліативної допомоги відповідно до переліку тяжких захворювань, розладів, травм, станів, що дають право на одержання державної допомоги на дитину, якій не встановлено інвалідність, надання такій дитині соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2018 № 1161.
Відповідно до п. 3 Порядку № 859 компенсація призначається і виплачується структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних у м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчими органами сільських, селищних, міських рад (далі - уповноважені органи) за місцем проживання / перебування осіб, яким надаються соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Пунктом 6 Порядку № 859 визначено, що для отримання компенсації фізичною особою, яка надає соціальні послуги, подаються до структурного підрозділу заява про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та документи/відомості у паперовій або електронній формі, зазначені в пункті 7 цього Порядку.
При цьому, згідно з п. 7 Порядку № 859 уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.
Повідомлення про прийняття заяви із пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час подання заяви або надсилається їй протягом одного робочого дня із дати подання заяви на поштову або електронну адресу заявника.
Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, структурний підрозділ протягом трьох днів з дати отримання заяви надсилає на поштову або електронну адресу заявника повідомлення про те, які документи потрібно подати. Якщо їх буде подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважатиметься день її прийняття структурним підрозділом або відправлення поштою.
Комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, здійснюється фахівцями уповноваженого органу разом із представниками закладу охорони здоров`я, надавачів соціальних послуг із залученням особи, яка потребує надання соціальних послуг, та/або її законного представника.
Показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг (додаток до Порядку) визначаються на підставі вивчення питання щодо можливості виконання особою, яка потребує надання соціальних послуг, різних видів життєдіяльності здійснюється за допомогою анкетування, яке проводиться з використанням шкали оцінки можливості виконання елементарних дій (таблиця 1) та шкали оцінки можливості виконання складних дій (таблиця 2) з метою визначення: залежності від будь-якої сторонньої допомоги (фізичної, психологічної, нагляду); можливості самостійно задовольняти свої основні життєві потреби; ступеня залежності та передбачуваної тривалості індивідуальної потреби у сторонній допомозі, причини, що її викликають.
За результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, уповноваженим органом готується висновок за формою згідно з додатком.
Особа потребує надання соціальних послуг, якщо за результатами комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, їй установлено IV чи V групу рухової активності.
Водночас, відповідно до висновку, якщо за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше ніж 54 бали, особа не потребує надання індивідуальних соціальних послуг з догляду, що не дає право на призначення і виплату компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Отже, із аналізу вказаних правових приписів Порядку № 859 слідує, що для призначення виплати компенсації заявник подає відповідну заяву про згоду надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та вичерпний перелік документів, передбачених пунктом 7 Порядку № 859.
При цьому, уповноважений орган має обов`язок прийняти та розглянути подані фізичною особою документи з визначенням ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Матеріали справи свідчать про те, що позивачем було подано саме заяву про призначення йому компенсації.
Так, Джулинською сільською радою Управління соціального захисту та охорони здоров`я створено комісію з комплексного визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Надалі, відповідно до вимог законодавства, відповідачем з метою визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, складено показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Згідно з висновком про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, сума балів становить 71,5.
Оскільки за результатами комплексного визначення індивідуальних потреб сума балів становить більше, ніж 54 бали то згідно з додатком до Порядку № 859, в якому затверджено показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг, особа не потребує надання соціальних послуг з догляду.
При цьому суд критично оцінює доводи позивача про те, що комплексне визначення індивідуальних потреб його матері проведено не об`єктивно, оскільки вказані доводи є не обґрунтованими, на підтвердження таких не надано жодних доказів.
Судом враховано, що членами комісії були не лише уповноважені особи сільської ради з соціальної сфери, а і директор КНП "Центр ПМСД" Джулинської сільської ради.
Тобто, такі доводи фактично є власними міркуваннями позивача.
В свою чергу, слід зазначити, що суд не є тим органом, який наділений повноваженнями встановлювати потребу громадян у наданні їм соціальних послуг та їх виду, оскільки для цього і створені ЛКК, представники яких володіють спеціальними знанням у галузі медицини, а також суд не наділений повноваженнями визначати оцінку можливостей виконання дій особи, яка потребує надання соціальних послуг, адже такі віднесені до компетенції уповноваженого органу.
Суд позбавлений можливості надавати оцінку перебігу хвороби та обставинам, що були наявні при оцінці стану здоров`я позивачки ЛКК КНП "Центр ПМСД" Джулинської сільської ради, призначенні компенсації невістці, що здійснювала догляд та при визначення ступеня індивідуальних потреб уповноваженою комісією.
Більше того, суд звертає увагу, що прийняття рішення відбувається за допомогою програмного забезпечення ASOPD КОМТЕХ-СОЦ щодо врахування ознаки рухової активності та введення балів згідно висновку ступеня індивідуальних потреб при призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній.
Під час проведення розрахунку компенсаційної виплати програмне забезпечення формує автоматично рішення і повідомлення про відмову з причиною, якщо кількість балів індивідуальних потреб від 55 і вище відповідно до п. 7 Порядку № 859 та додатку до Порядку № 859, в якому затверджено показники, за якими здійснюється комплексне визначення ступеня індивідуальних потреб особи, яка потребує надання соціальних послуг.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 24 Закону № 2671-VIII підставою для відмови у наданні соціальних послуг є: відсутність потреби у соціальних послугах за результатами оцінювання потреб особи/сім`ї.
Таким чином, за результатами оцінювання потреб особи, відповідачем було видано рішення від 01.07.2024 року про відмову в призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, яке прийнято на підставі ст.24 Закону 2671-VIII.
Окрім того, зміст рішення чітко вказує на підстави відмови у призначенні доплати.
З урахуванням вищезазначеного, суд зауважує, що оскаржуване рішення прийнято відповідачем на підставі діючого (не скасованого) висновку про результати комплексного визначення індивідуальних потреб особи.
Отже відмова позивачу у призначенні компенсації є правомірною, законною та обґрунтованою та прийнятою у відповідності до норм Закону № 2671-VIII та Порядку № 859.
Принагідно суд зауважує, що наявність чи відсутність у фізичної особи права на компенсацію за надання соціальних послуг на непрофесійній основі не обмежує право особи на отримання соціальних послуг.
Також суд вказує на те, що рішення про надання соціальних послуг ОСОБА_2 відповідачем не розглядалося та не приймалося.
Відтак, судом при розгляді цієї справи не встановлено вчинення відповідачем протиправних дій або прийняття протиправних рішень стосовно позивача, тому адміністративний позов задоволенню не підлягає.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) та пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.
У силу приписів ст. 139 КАС України судові витрати не розподіляються.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, -
ВИРІШИВ:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту та охорони здоров`я Джулинської сільської ради (вул. Грушевського, 1А, с. Джулинка, Гайсинський р-н, Вінницька обл., код ЄДРПОУ 44060708), за участі третьої особи на стороні позивача ОСОБА_2 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
СуддяАльчук Максим Петрович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123502240 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Альчук Максим Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні