Рішення
від 03.12.2024 по справі 260/6577/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 грудня 2024 року м. Ужгород№ 260/6577/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дору Ю.Ю., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОК ВУД" до Закарпатської митниці про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "КРОК ВУД" (далі - позивач, ТОВ "Крок Вуд") звернулося до Закарпатської митниці (далі - відповідач), в якій просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення Закарпатської митниці від 10 вересня 2024 року №КТ-UA305000-0048-2024 про визначення коду товару за поданою митною декларацією №24UA305180003422U0 від 09.09.2024 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 09.09.2024 року шляхом електронного декларування була подана митна декларація типу ІМ40 ДЕ №24UA305180003422U0 та документи, а саме: Контракт №27052024 від 27.05.2024 року, проформа інвойс №00279/2024 від 26.08.2024 року, CMR №00309 від 03.09.2024 року, пакувальний лист 279/0309 від 03.09.2024 та копія декларації країни відправлення №24DE245279035031J7 від 03.09.2024 року, технічна документація на вироби та фото. По вище вказаній митній декларації зокрема задекларовано: товар №1 - Фотоелектрична панель JA SOLAR JAM72D40 580W MB N- TYPE BIFACIAL DOUBLE GLASS (SF) для сонячних станцій, складається з 144 (6x24) фотоелектричних елементів; тип панелі - монокристалічна; потужність 590 Вт.; струм при максимальній потужності - 13.59 А; напруга при максимальній потужності - 43.41 В; струм короткого замикання - 14.35 А; напруга холостого ходу -52 В; кількість елементів - 144 шт.; торговельна марка: JA Solar; Виробник: J A Solar Technology Co.; Країна виробник - Китай; та заявлено в гр.. 33 МД код товару за УКТЗЕД 8541430000; товар № 2 - Інвертор потужністю понад 7,5 кВ-А: інвертор Growatt МАХ 125KTL3-X LV -4 шт.; технічні параметри: номінальна потужність, кВт 125; номінальна напруга 230В/400В (340-440В); частота, Гц - 50-60 Гц; торговельна марка: Growatt; виробник: Shenzhen Growatt New Energy Co., Ltd.; країна виробник - Китай та заявлено в гр.33 МД код товару за УКТЗЕД 8504408800.

Під час здійснення контролю за правильністю визначення коду УКТЗЕД товарів, які заявлені до декларування за МД 1М40 ДЕ №24UA305180003422U0, митним органом відповідно до оскаржуваного рішення № KT-UA305000-0048-2024 від 10.09.2024 року об`єднано два товари, що визначені у митній декларації під №1 та №2 в один як «Сонячна фотоелектрична електрогенеруюча система» та відповідно якому визначено код за УКТЗЕД 8501800030. На виконання вказаного рішення про визначення коду товару ТОВ «КРОК ВУД» подало митну декларацію №24UA305180003485U5 від 13.09.2024 року, в якій задекларувало товар з врахуванням визначеного даним рішенням коду товару.

Позивач вважає, що рішення про визначення коду товару № КТ- UA305000-0048-2024 від 10.09.2024 року є прийнятими всупереч нормам митного законодавства, є протиправним та таким, що підлягає до скасування.

Відповідач проти позову заперечив, надіславши на адресу суду відзив на позовну заяву. Згідно вказаного відзиву відповідач вказав, що оскаржуване рішення прийняте у відповідності до вимог Митного кодексу України та 09.09.2024 товариством з обмеженою відповідальністю «Крок Вуд» було подано до митного оформлення митну декларацію (далі - МД) №24UA305180003422U0. Згідно поданої митної декларації було задекларовано 4 товари: фотоелектричні сонячні панелі JA SOLAR JAM72D40 потужністю 590Вт (648шт.), які заявлено за кодом 8541430000 згідно УКТ ЗЕД; інвертори Growatt MAX 125KTL3-X LV потужністю 125кВт (4шт.), які заявлено за кодом 8504408800 згідно УКТ ЗЕД; електричні провідники (кабелі), які заявлено за кодом 8544601010 згідно УКТ ЗЕД; комплекти кабельних з`єднувачів, які заявлено за кодом 8535900000 згідно УКТ ЗЕД.

За вказаною митною декларацією №24UA305180003422U0 автоматизованою системою управління ризиками також було, зокрема, згенеровано форму контролю 118-3 «Здійснення контролю правильності класифікації товарів згідно з УКТЗЕД спеціалізованим підрозділом митниці для прийняття рішення про визначення коду товару», в якій було зазначено: «Можливе заявлення в митній декларації недостовірних відомостей щодо коду товару згідно з УКТ ЗЕД, що може призвести до зменшення митних платежів. Ймовірна класифікація за кодом 8501800030 згідно з УКТЗЕД».

За результатами перевірки правильності класифікації товарів на підставі поданих до митного оформлення документів згідно МД №24UA305180003422U0 та з урахуванням профілю ризику, згенерованою автоматизованою системою управління ризиками Закарпатською митницею було прийнято оскаржуване рішення щодо класифікації товарів № 24UA30518000048-CT від 10.09.2024, згідно з яким товар №1 - фотоелектричні сонячні панелі JA SOLAR JAM72D40 потужністю 590Вт (648шт.) та товар №2 - інвертори Growatt MAX 125KTL3-X LV потужністю 125кВт (4шт.) класифіковано у товарній підкатегорії 8501800030 згідно з УКТ ЗЕД, як сонячну фотоелектричну електрогенеруючу систему (фотоелектричний генератор змінного струму).

Відповідач вважає прийняте рішення таким, що відповідає вимогам МК України, а позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Ухвалою суду від 16.10.2024 р. відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення та виклику учасників справи.

Дослідивши матеріали справи суд встановив наступне.

09.09.2024 товариством з обмеженою відповідальністю «Крок Вуд» було подано до митного оформлення митну декларацію (далі - МД) №24UA305180003422U0. Згідно поданої митної декларації було задекларовано 4 товари: фотоелектричні сонячні панелі JA SOLAR JAM72D40 потужністю 590Вт (648шт.), які заявлено за кодом 8541430000 згідно УКТ ЗЕД; інвертори Growatt MAX 125KTL3-X LV потужністю 125кВт (4шт.), які заявлено за кодом 8504408800 згідно УКТ ЗЕД; електричні провідники (кабелі), які заявлено за кодом 8544601010 згідно УКТ ЗЕД; комплекти кабельних з`єднувачів, які заявлено за кодом 8535900000 згідно УКТ ЗЕД. Разом з митною декларацією до митного оформлення було подано товаросупровідні документи: зовнішньоекономічний контракт від 27.05.2024 року № 27052024; рахунок-проформа від 26.08.2024 року № 00279/2024; пакувальний лист від 03.09.2024 року № 279/0309; автотранспортна накладна CMR від 03.09.2024 року № 00309; копія декларації країни відправлення від 03.09.2024 № 24DE245279035031J7; акт про проведення фізичного огляду товарів від 06.09.2024 року; технічна документація на товари та їх фото (додані до позовної заяви), а також гарантійне зобов`язання підприємства ТОВ «Крок Вуд» від 09.09.2024 року № 219, в якому вказано, що на адресу вказаного підприємства згідно інвойсу від 26.08.2024 № 00279/2024 надійшов комплект обладнання, який постачається для використання у власній виробничій діяльності і не призначений для продажу чи передачі іншим (стороннім) особам, що являється документальним підтвердженням спільного використання товарів, вказаних у інвойсі.

За вказаною митною декларацією №24UA305180003422U0 автоматизованою системою управління ризиками також було, зокрема, згенеровано форму контролю 118-3 «Здійснення контролю правильності класифікації товарів згідно з УКТЗЕД спеціалізованим підрозділом митниці для прийняття рішення про визначення коду товару», в якій було зазначено: «Можливе заявлення в митній декларації недостовірних відомостей щодо коду товару згідно з УКТ ЗЕД, що може призвести до зменшення митних платежів. Ймовірна класифікація за кодом 8501800030 згідно з УКТЗЕД.

За результатами перевірки правильності класифікації товарів на підставі поданих до митного оформлення документів згідно МД №24UA305180003422U0 та з урахуванням профілю ризику, згенерованою автоматизованою системою управління ризиками Закарпатською митницею було прийнято оскаржуване рішення щодо класифікації товарів № 24UA30518000048-CT від 10.09.2024, згідно з яким товар №1 - фотоелектричні сонячні панелі JA SOLAR JAM72D40 потужністю 590Вт (648шт.) та товар №2 - інвертори Growatt MAX 125KTL3-X LV потужністю 125кВт (4шт.) класифіковано у товарній підкатегорії 8501800030 згідно з УКТ ЗЕД, як сонячну фотоелектричну електрогенеруючу систему (фотоелектричний генератор змінного струму).

Позивач, вважаючи, що рішення Закарпатської митниці від 10.09.2024 р. №КТ- UA305000-0048-2024 про визначення коду товару за поданою митною декларацією №24UA305180003422U0 від 09.09.2024 р. є протиправним звернувся із даним позовом до Закарпатського окружного адміністративного суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 246 Митного кодексу України (надалі МК України) метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

Частинами першою та другою статті 69 Митного кодексу України встановлено, що товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТЗЕД. Органи доходів і зборів здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТЗЕД.

За приписами етапі 67 Митного кодексу України українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД) складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів та затверджується законом про Митний тариф України. В УКТЗЕД товари систематизовано за розділами, групами, товарними позиціями, товарними підпозиціями, найменування і цифрові коди яких уніфіковано з Гармонізованою системою опису та кодування товарів. Для докладнішої товарної класифікації використовується сьомий, восьмий, дев`ятий та десятий знаки цифрового коду. Структура десятизнакового цифрового кодового позначення товарів в УКТЗЕД включає код групи (перші два знаки), товарної позиції (перші чотири знаки), товарної підпозиції (перші шість знаків), товарної категорії (перші вісім знаків), товарної підкатегорії (десять знаків).

Указом Президента України від 17 травня 2002 року "Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів" Україна приєдналась до вказаної системи.

Згідно з пунктом "а" статті 3 Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів (дата підписання: 14 червня 1983 року), що є частиною національного законодавства, Договірна Сторона Конвенції зобов`язується, що її митно-статистичні номенклатури будуть знаходиться відповідно до Гармонізованої системи з моменту набуття чинності справжньої Конвенції по відношенню до цієї Сторони. Тим самим вона зобов`язується по відношенню до своєї номенклатури митних тарифів і статистичної номенклатури: використовувати всі товарні позиції і субпозиції Гармонізованої системи, а також цифрові коди, що відносяться до них, без яких-небудь доповнень або змін; застосовувати основні правила класифікації для тлумачення Гармонізованої системи, а також всі примітки до розділів, груп і субпозицій і не змінювати об`єм розділів, груп, товарних позицій і субпозицій Гармонізованої системи; дотримуватись порядку кодування, прийнятий в Гармонізованій системі.

За змістом пунктів 1, 2, 3, 4, 6 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД додатку до Закону України "Про митний тариф України" від 19 вересня 2013 року N 584-VII, класифікація товарів в У КТЗЕД здійснюється за такими правилами:

Назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування У КТЗЕД; для юридичних цілей класифікація товарів в У КТЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил:

(а) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який виріб стосується також некомплектного чи незавершеного виробу за умови, що він має основну властивість комплектного чи завершеного виробу. Це правило стосується також комплектного чи завершеного виробу (або такого, що класифікується як комплектний чи завершений згідно з цим правилом), незібраного чи розібраного; (Ь) будь-яке посилання в назві товарної позиції на будь-який матеріал чи речовину стосується також сумішей або сполук цього матеріалу чи речовини з іншими матеріалами чи речовинами. Будь-яке посилання на товар з певного матеріалу чи речовини розглядається як посилання на товар, що повністю або частково складається з цього матеріалу чи речовини. Класифікація товару, що складається більше ніж з одного матеріалу чи речовини, здійснюється відповідно до вимог правила 3.

У разі коли згідно з правилом 2 (Ь) або з будь-яких інших причин товар на перший погляд (prima facie) можна віднести до двох чи більше товарних позицій, його класифікація здійснюється таким чином: (а) перевага надається тій товарній позиції, в якій товар описується конкретніше порівняно з товарними позиціями, де дається більш загальний його опис. Проте в разі коли кожна з двох або більше товарних позицій стосується лише частини матеріалів чи речовин, що входять до складу суміші чи багатокомпонентного товару, або лише частини товарів, що надходять у продаж у наборі для роздрібної торгівлі, такі товарні позиції вважаються рівнозначними щодо цього товару, навіть якщо в одній з них подається повніший або точніший опис цього товару; (Ь) суміші, багатокомпонентні товари, які складаються з різних матеріалів або вироблені з різних компонентів, товари, що надходять у продаж у наборах для роздрібної торгівлі, класифікація яких не може здійснюватися згідно з правилом 3 (а), повинні класифікуватися за тим матеріалом чи компонентом, який визначає основні властивості цих товарів, за умови, що цей критерій можна застосувати; (с) товар, класифікацію якого не можна здійснити відповідно до правила 3 (а) або З (b), повинен класифікуватися в товарній позиції з найбільшим порядковим номером серед номерів товарних позицій, що розглядаються.

Товар, який не може бути класифікований згідно з вищезазначеними правилами, класифікується в товарній позиції, яка відповідає товарам, що найбільше подібні до тих, що розглядаються.

Для юридичних цілей класифікація товарів у товарних підпозиціях, товарних категоріях і товарних підкатегоріях здійснюється відповідно до назви останніх, а також приміток, які їх стосуються, з урахуванням певних застережень (mutatis mutandis), положень вищезазначених правил за умови, що порівнювати можна лише назви одного рівня деталізації. Для цілей цього правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів і груп, якщо в контексті не зазначено інше.

При прийнятті класифікаційного рішення було враховано норми Митного тарифу України, затвердженого Законом України "Про Митний тариф України" від 19 жовтня 2022 року № 2697-ІХ та визначальні характеристики товару.

Для класифікації товарів в Україні використовується Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТ ЗЕД), яку розроблено на виконання Україною своїх міжнародних зобов`язань, а саме положень Міжнародної конвенції про Гармонізовану Систему опису та кодування товарів (далі - ГС), Договірною стороною якої Україна стала згідно з Указом Президента України від 17 травня 2002 року № 466/2002 «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів» з набуттям усіх прав та зобов`язань, передбачених статтями Конвенції.

Чинна УКТ ЗЕД побудована на основі ГС версії 2022 року і встановлена Законом України від 19 жовтня 2022 року № 2697-ІХ «Про Митний тариф України».

З метою забезпечення єдиного тлумачення і застосування УКТ ЗЕД в Україні запроваджено Пояснення до УКТ ЗЕД, побудовані на основі пояснень до ГС версії 2022 року та Комбінованої номенклатури Європейського Союзу і затверджені наказом Держмитслужби від 14.12.2022 №543 (далі - Пояснення до УКТ ЗЕД)

Класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється з урахуванням Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД (далі - ОПІ), які затверджені Законом України «Про митний тариф України», та характеристик товару, визначальних для його класифікації, які встановлюються за результатами вивчення технічної документації, паспортних даних на товар, товаросупровідних документів, інформації про товар, розміщеної у відкритому доступі мережі Інтернет, та у разі потреби, результатів лабораторних досліджень конкретного товару.

Відповідно до Правила 1 ОПІ назви розділів, груп та підгруп наводяться лише для зручності користування. Для юридичних цілей класифікація товарів проводиться виходячи з найменувань товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо такі тексти назв та примітки не вимагають іншого, відповідно до таких положень.

Положеннями Правила 6 ОПІ визначено, що для юридичних цілей класифікація товарів у підпозиціях будь-якої товарної позиції проводиться відповідно до назви підпозицій і приміток, які стосуються підпозицій, а також визначених Правил, за умови, що порівнювати можна лише підпозиції одного рівня. У цілях цього Правила також можуть застосовуватися відповідні примітки до розділів та груп, якщо не обумовлено інше.

Згідно з текстовим описом товарної позиції 8501 УКТ ЗЕД у ній розглядаються «Двигуни та генератори, електричні (крім електрогенераторних установок)». У поясненнях до товарної позиції 8501 зазначено, що до цієї товарної позиції також входять фотоелектричні генератори, які являють собою панель фотоелементів у поєднанні з іншими пристроями, наприклад, акумуляторними батареями та електронними пристроями керування (регулятор напруги, інвертор і т.п.) і панелями чи блоками, укомплектованими простими елементами (наприклад, діодами для регулювання напрямку струму), які безпосередньо живлять, наприклад, двигун або електролізер.

Відповідно до Примітки 4 до Розділу XVI у разі якщо машина (включаючи комбінацію машин) складається з окремих комплектувальних вузлів (незалежно від того, розміщені вони окремо чи з`єднані між собою трубопроводами, трансмісійними механізмами, електричними кабелями чи іншими пристроями), призначених для забезпечення одночасного виконання чітко визначених функцій, включених до однієї з товарних позицій групи 84 або 85, таку машину потрібно класифікувати у товарній позиції, що відповідає визначеній функції (роздруківка Приміток до Розділу XVI Митного тарифу додається).

Згідно з листом Державної митної служби України від 11.09.2024 №15/15-04-01/7/4826 щодо класифікації сонячних панелей, інверторів, електричних акумуляторів класифікація зазначених товарів здійснюється наступним чином:

у разі документального підтвердження спільного використання товарів вони класифікуються у товарній позиції 8501 згідно Примітки 4 до Розділу XVI УКТ ЗЕД;

в іншому випадку - у товарних позиціях 8541, 8504, 8507, що відповідають їх функціональним характеристикам.

Згідно з гарантійним зобов`язанням ТОВ «Крок Вуд» від 09.09.2024 № 219, поданим до митного оформлення разом з МД №24UA305180003422U0, на адресу вказаного підприємства згідно інвойсу від 26.08.2024 №00279/2024 надійшов комплект обладнання, який постачається для використання у власній виробничій діяльності і не призначений для продажу чи передачі іншим (стороннім) особам, що являється документальним підтвердженням спільного використання товарів, вказаних у інвойсі.

Таким чином, підприємством «Крок Вуд» самостійно у визначеному законом порядку було надано підтвердження того, що товари, які надійшли на його адресу згідно інвойсу від 26.08.2024 №00279/2024 являються комплектом обладнання і призначене для використання у власній виробничій діяльності.

Крім того, спільне використання даного обладнання може бути підтверджене звичайними математичними розрахунками потужності даної системи, які не потребують спеціальних знань. Згідно з наданою декларантом технічною інформацією товарів загальна потужність 648-ми сонячних панелей, потужність кожної з яких 590Вт, складає 648*590=382320Вт, тобто 382,32кВт, а загальна потужність 4-ьох інверторів, потужність кожного з яких 125кВт, складає 125*4=500кВт. Дані розрахунки та інформація, наявна у гарантійному зобов`язанні ТОВ «Крок Вуд» підтверджують, що вказана сонячна фотоелектрична електрогенеруюча система повністю відповідає текстовому опису товарної позиції 8501 УКТ ЗЕД та примітці 4 до Розділу XVI УКТ ЗЕД і повинна класифікуватись у товарній підкатегорії 8501800030.

Крім того, правомірність оскаржуваного рішення підтверджується наявністю діючих рішень митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей, які згідно з ч.7 статті 69 Митного кодексу України є обов`язковими. Дані рішення наявні у програмно-інформаційних комплексах, якими користуються декларанти або уповноважені ними особи під час декларування товарів та подання митних декларацій до митного оформлення, а також наявні у вільному доступі на офіційному сайті Державної митної служби України.

Таким чином, митним органом встановлено, що декларантом, за наявності всіх необхідних документів (зокрема, технічної інформації та гарантійного зобов`язання підприємства), не враховано положення Правил 1, 6 Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, пояснень до товарної позиції 8501 та діючих класифікаційних рішень на аналогічні товари, які згідно з ч.7 статті 69 Митного кодексу України для митних цілей є обов`язковими.

Частиною першою статті 246 Митного кодексу України визначено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

За приписами частини 3 статті 318 Митного кодексу України митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи.

Відповідно до статті 248 Митного кодексу України митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію.

Засвідчення органом доходів і зборів прийняття товарів, транспортних засобів комерційного призначення та документів на них до митного оформлення здійснюється шляхом проставляння відбитків відповідних митних забезпечень (у тому числі за допомогою інформаційних технологій), інших відміток на митній декларації або документі, який відповідно до законодавства її замінює, а також на товаросупровідних та товарно-транспортних документах у разі їх подання на паперовому носії.

Митна декларація реєструється та приймається органом доходів і зборів у порядку, що визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику (частина 1 статті 264 Митного кодексу України).

Митна декларація приймається для митного оформлення, якщо вона подана за встановленою формою, підписана особою, яка її подала, і перевіркою цієї декларації встановлено, що вона містить всі необхідні відомості і до неї додано всі документи, визначені цим Кодексом. Факт прийняття митної декларації засвідчується посадовою особою органу доходів і зборів, яка її прийняла, шляхом проставлення на ній відбитка відповідного митного забезпечення та інших відміток (номера декларації, дати та часу її прийняття тощо), у тому числі з використанням інформаційних технологій (частина 6 статті 264 Митного кодексу України).

Згідно з частинами 3 - 5 статті 69 Митного кодексу України товари на вимогу посадової особи органу доходів і зборів декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.

Порядок роботи відділу митних платежів (далі - ВМП), підрозділу митного оформлення (далі - ПМО) та митного поста під час здійснення контролю правильності класифікації товарів, прийняття попередніх рішень про класифікацію товарів та рішень про визначення коду товару, здійснення митних процедур, пов`язаних з контролем правильності класифікації товарів при митному контролі та оформленні товарів, що переміщуються через митний кордон України (далі - товари), порядок взаємодії з іншими структурними підрозділами митного органу при вирішенні питань класифікації товарів, а також здійснення оформлення та реєстрації рішень, надання звітності та інші питання роботи ВМП, ПМО, митного поста у напрямі класифікації товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТЗЕД) регламентовано Порядком роботи відділу митних платежів, підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30 травня 2012 року №650 (далі - Порядок 650).

Пунктом 2 розділу 1 вказаного Порядку 650, класифікація товару - класифікація товару - визначення коду товару відповідно до вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, передбачених Законом України «Про Митний тариф України» (далі - Основні правила інтерпретації УКТ ЗЕД), з урахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рішень Комітету з Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації, методичних рекомендацій щодо класифікації окремих товарів згідно з вимогами УКТ ЗЕД, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику відповідно до вимог Митного кодексу України (далі - Кодекс), до початку переміщення товару через митний кордон України, під час митного оформлення та після завершення митного оформлення.

Контроль правильності класифікації товарів - перевірка відповідності опису товару та відповідного йому коду в митній декларації вимогам Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД під час проведення процедур його митного контролю та митного оформлення або після них.

Посадова особа ПМО чи митного поста згідно з цим Порядком здійснює контроль правильності класифікації товарів під час проведення процедур митного контролю та оформлення товарів (пункт 3 Розділу І Порядку 650).

Відповідно до п. 2 Розідлу II Порядку 650, контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності: опису товару в митній декларації процедурі декларування відповідно до вимог Кодексу; відомостей про товар та код товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, із врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, відповідно до вимог Кодексу.

Відповідно до пунктів 11-12 Розідлу II Порядку 650, рішення приймається у разі необхідності зміни задекларованого коду товару згідно з УКТ ЗЕД на підставі встановлених характеристик товару, які є визначальними для його класифікації. Для прийняття Рішення використовуються відомості, які містяться у митній декларації, інших документах, поданих для митного оформлення, а також документи та відомості, надані разом із Запитом та/або у порядку, передбаченому пунктом 12 цього розділу (п.П).У разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі відомостей, які містяться у митній декларації, інших документах, поданих для митного оформлення, документів та відомостей, наданих разом із Запитом, посадова особа Підрозділу або підрозділу митних компетенцій у паперовій або електронній формі надсилає повідомлення декларанту або уповноваженій ним особі про необхідність надання додаткових документів та/або відомостей, які підтверджують задекларований код товару згідно з УКТ ЗЕД. Строк надання додаткових документів та/або відомостей не має перевищувати 10 календарних днів з дня отримання такого повідомлення.

Державною митною службою України 11 вересня 2024 року опубліковане роз`яснення із рекомендаціями щодо класифікації сонячних панелей, інверторів та електричних акумуляторів.

Даним роз`ясненням визначено умови об`єднання пристроїв та визначення для них одного коду за УКТЗЕД. Так, вказаним роз`ясненням визначено, що згідно текстового опису товарної позиції 8501 У KT ЗЕД, в ній розглядаються «Двигуни та генератори, електричні (крім електрогенераторних установок)».

У поясненнях до товарної позиції 8501 зазначено, що до цієї товарної позиції також входять фотоелектричні генератори, які являють собою панель фотоелементів у поєднанні з іншими пристроями, наприклад, акумуляторними батареями та електронними пристроями керування (регулятор напруги, інвертор і т.п.) і панелями чи блоками, укомплектованими простими елементами (наприклад, діодами для регулювання напрямку струму), які безпосередньо .живлять, наприклад, двигун або електролізер.

Відповідно до Примітки 4 до Розділу XVI. у разі якщо машина (включаючи комбінацію машин) складається з окремих комплектувальних вузлів (незалежно від того, розміщені вони окремо чи з`єднані між собою трубопроводами, трансмісійними механізмами. електричними кабелями чи іншими пристроями), призначених для забезпечення одночасного виконання чітко визначених функцій, включених до однієї з товарних позицій групи 84 або 85, таку машину потрібно класифікувати у товарній позиції, що відповідає визначеній функції.

Таким чином, для об`єднання пристроїв товарних позицій 8541, 8504 та 8507 необхідна технічна документація (проект, схема креслення, розрахунок тощо) щодо можливості їх спільного використання з метою перетворення енергії та подачі її споживачам (товарна позиція 8501).

Як встановлено судом, до митного оформлення разом з МД № 24UA305180003422U0 від 09.09.2024 року було подане гарантійне зобов`язання ТОВ «Крок Вуд» від 09.09.2024 року № 219, яке являє собою документальне підтвердження спільного використання товарів, вказаних у інвойсі, поданому до митного оформлення разом з МД.

Позивачем було подано до Закарпатської митниці звернення ТОВ «Крок Вуд» від 12.09.2024 № 223, в якому зазначено, що товариством з обмеженою відповідальністю «Крок Вуд» закладено стислий бюджет для монтажу декількох таких електрогенеруючих установок, що є підтвердженням факту ввезення товарів згідно МД №24UA305180003422U0 з метою їх спільного використання у якості сонячної фотоелектричної електрогенеруючої системи.

Щодо позиції Позивача про те, що Закарпатською митницею не надсилався запит декларанту щодо необхідності надання додаткових документів, суд зазначає наступне. Направлення декларанту або уповноваженій ним особі посадовою особою підрозділу митного органу запиту щодо необхідності надання додаткових документів для підтвердження заявлених кодів товарів не є обов`язковим.

Так, зокрема, відповідно до п.12 Розділу ІІ Порядку роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 650 від 30.05.2012 року (у редакції наказу від 23.12.2022 року № 455) запит декларанту щодо необхідності надання додаткових документів та/або відомостей, які підтверджують задекларований код товару згідно з УКТ ЗЕД надсилається у разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі відомостей, які містяться у митній декларації, інших документах, поданих для митного оформлення, документів та відомостей, наданих разом із Запитом. Проте, як вбачається із матеріалів справи, ТОВ «Крок Вуд», разом з митною декларацію № 24UA305180003422U0 від 09.09.2024 року декларантом надано всі документи та відомості, необхідні для класифікації товарів, в тому числі технічну документацію на товари, гарантійне зобов`язання підприємства та фотографії товарів.

Доводи позивача щодо того, що Закарпатська митниця керувалася припущеннями при прийнятті оскаржуваного рішення, об`єднуючи два товари із чотирьох не знайшли свого підтвердження в ході судового розгляду. Як вбачається із матеріалів справи, оскаржуване рішення щодо класифікації товарів № 24UА30518000048-КТ від 10.09.2024 було прийнято на основі документів, які вказані у графі 3 даного рішення та з урахуванням нормативно-правових актів та інших джерел вказаних у графі 5 рішення, а саме: Українська класифікація товарів зовнішньоекономічної діяльності (Закон від 19.10.2022 № 2697-ІХ "Про Митний тариф України"); Митний кодекс України від 13.03.12 № 4495-УІ (зі змінами та доповненнями); Пояснення до УКТЗЕД, затверджені наказом ДМСУ № 543 від 14.12.2022; Порядок роботи митних органів при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджений наказом Мінфіну від 30.05.2012 №650 (у редакції наказу Мінфіну від 23.12.2022 №455); Правила 1, 6 ОПІ; пояснення до товарної позиції 8501; класифікаційні рішення на аналогічні товари, наявні в АСМО "Інспектор"; технічна інформація та гарантійне зобов`язання, надані декларантом.

Щодо рішення митного органу з приводу не включення електричних провідників (кабелів) та комплектів кабельних з`єднувачів до комплекту сонячної фотоелектричної електрогенеруючої системи суд зазначає наступне.

Згідно з правилами класифікації частин машин, обладнання і механізмів, передбачених поясненнями до Розділу XVI УКТ ЗЕД загалом частини, придатні для використання переважно в конкретних машинах чи апаратах (включаючи машини та апарати товарної позиції 8479 або 8543) або в групах машин чи апаратів тієї самої товарної позиції, включаються до тієї самої товарної позиції, що і машини чи апарати. Однак, зазначене правило не стосується частин, які самі утворюють виріб, охоплений однією з товарних позицій цього розділу, оскільки вони у всіх випадках включаються до відповідних товарних позицій, навіть якщо вони спеціально призначені для роботи як частина конкретної машини. Зокрема, це стосується електричної апаратури для комутації, захисту і т.п. електричних кіл (перемикачі, запобіжники, з`єднувальні коробки та ін.) (товарні позиції 8535 та 8536). Також, вищенаведені положення щодо класифікації частин, не стосуються частин товарів, включених, серед іншого, до товарної позиції 8544 (ізольовані проводи). Таким чином, Закарпатською митницею було дотримано вимоги пояснень до Розділу XVI УКТ ЗЕД, згідно з якими товар 3 (електричні провідники, заявлені у товарній позиції 8544) та товар 4 (комплекти кабельних з`єднувачів, заявлені у товарній позиції 8535) не можуть класифікуватись разом з комплектом сонячної фотоелектричної електрогенеруючої системи.

Суд вказує, що відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

А згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи вищевказане, суд приходить до переконання, що дії Закарпатської митниці від 10 вересня 2024 року №КТ-UA305000-0048-2024 при винесенні рішення про визначення коду товару за поданою митною декларацією №24UA305180003422U0 від 09.09.2024 року. Є правомірними, а позовні вимоги до задоволення не підлягають.

Відповідно до ст. 139 КАС України, у зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 205, 241 - 246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "КРОК ВУД" (89308, Закарпатська область, Мукачівський район, с.Сасівка, буд.12, код ЄДРПОУ 36586411) до Закарпатської митниці (88000, Закарпатська область, м.Ужгород, вул.Собранецька, буд.20, код ЄДРПОУ ВП 43985560) про визнання протиправним та скасування рішення Закарпатської митниці від 10 вересня 2024 року №КТ-UA305000-0048-2024 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяЮ.Ю.Дору

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено06.12.2024
Номер документу123505156
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення коду товару за УКТЗЕД

Судовий реєстр по справі —260/6577/24

Ухвала від 27.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 03.12.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні