Справа № 758/3421/24
3/758/2112/24
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2024 року м. Київ
Суддя Подільського районного суду м. Києва Якимець О. І., за участю секретаря судового засідання Карпишиної К.С., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві матеріали справи про притягнення до адміністративної відповідальності стосовно директора ТОВ «Сервіс-Чемпіон» (код ЄДРПОУ 33944030, м. Київ, вул. Гната Юри, 9, кв. (офіс) 414) ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт громадянина України НОМЕР_1 виданий Залізничним РВ УМВС України в м. Києві 18.04.1996, РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) за ознаками вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України,
в с т а н о в и в:
відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0017/90300/24 від 22.01.2024 зазначено наступне.
06.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» відділу митного оформлення №3-6 митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки, транспортними засобами р.н. НОМЕР_3, підприємство перевізник ТОВ «Сервіс-Чемпіон» (03148, м. Київ, Святошинський р-н, вул. Гната Юри, буд. 9, кв. (офіс) 414, код ЄДРПОУ 33944030) на митну територію України на адресу ТОВ «Сервіс-Чемпіон» (03148, м. Київ, Святошинський р-н, вул. Гната Юри, буд. 9, кв. (офіс) 414, код ЄДРПОУ 33944030) ввезено товар «Паливо дизельне» у кількості 22 722кг, 27,36 тис. л. при 15оС, вартістю 20 790,63 євро.
Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів:
митної декларації типу «ЕА»: від 06.02.2023 №23UA903220002874U6;
міжнародної товаротранспортної накладної (CMR): від 04.02.2023 №LV-VENK-030223/09;
рахунка (invoice): від 03.02.2023 №VG-230203-010;
сертифікату (паспорту) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 та зовнішньоекономічного контракту від 19.08.2022 № VG-SH-DG-19.08.2022-1.
Відповідно до умов зовнішньоекономічного контракту від 19.08.2022 № VG-SH-DG-19.08.2022-1 продавцем та відправником товару виступає естонське підприємство «VENKON GROUP OU» (Vana-Veski tee 19,75304 Jarvekula, Estonia), а покупцем та одержувачем товару є ТОВ «Сервіс-Чемпіон».
06.02.2023 зазначений товар був випущений у вільний обіг за митною декларацією типу «ІМ 40 ЕА» №23UA903220002874U6. В гр. 34 зазначеної митної декларації декларантом заявлено країну походження товару - LT (Литовська Республіка). Крім того, з метою підтвердження фізико-хімічних характеристик товару до митних органів надано сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959, відповідно до якого товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає стандарту LST EN 590:2022, відомості про який внесені до гр. 44 митної декларації типу «ІМ 40 ЕА» від 06.02.2023 №23UA903220002874U6.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з російської федерації» та від 09.04.2022 № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації.
Відповідно до положень пункту 8 розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі Технічний регламент), «кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива». Пунктом 5 Технічного регламенту до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів передбачено введення в обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з російської федерації та республіки білорусь та/або палива, власниками якого є юридичні особи, які зареєстровані на території російської федерації та республіки білорусь, або кінцевими бенефіціарами яких є російська федерація та республіка білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»), на підставі документа, що підтверджує відповідність нафтопродуктів вимогам цього Технічного регламенту, виданого іноземним суб`єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 590 (паливо дизельне) або їх аналогів.
З метою дотримання вищезазначених заборон та обмежень, посадовими особами ТОВ «Сервіс-Чемпіон» під час переміщення товару через митний кордон України до митних органів, з метою підтвердження відомостей про фізико-хімічні показники товару, відповідності нафтопродукту стандартам EN 590 (паливо дизельне) і його ідентифікації, надано документ про якість, а саме сертифікат (паспорт) від 29.12.2022 року № 161986_4866959, який містить відповідні штампи (печатки) заводу виробника - «Orlen Lietuva».
Першого березня 2023 року листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva».
З метою здійснення перевірки законності ввезення на митну територію України даного товару Енергетичною митницею були направлені проєкти запитів до митних органів Литовської та Латвійської Республік (лист Енергетичної митниці від 15.03.2023 № 7.6-3/7.6-20.1/26/4/866).
Відповідно до інформації та копій документів, наданих митним органом Латвійської Республіки (лист Держмитслужби від 20.07.2023 № 26/26-04/7.6/1789) відправником товару є естонське підприємство VENKON GROUP OU» (Vana-Veski tee 19,75304 Jarvekula, Estonia), місце завантаження «SIA PARS Terminals» (Tvaika street 7A Riga, Latvia), одержувачем та покупцем товару в Україні є ТОВ «Сервіс-Чемпіон», а також надано копії товаросупровідних документів.
Проте, відповідно до інформації та копій документів, наданих митним органом Литовської Республіки (лист Держмитслужби від 06.11.2023 № 26/26-04/7.6/2878), сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 який був наданий митним органам України під час ввезення та випуску товару у вільний обіг, відрізняється від дійсно виданого литовським підприємством АВ «Orlen Lietuva» сертифіката (паспорта) якості від 29.12.2022 №161986_4866959 (відрізняються фактичні показники товару).
Крім того, митним органом Литовської Республіки поінформовано Держмитслужбу України та надано копії документів, згідно яких, сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 був виданий на партію товару «паливо дизельне» у кількості 423 269 кг, покупець товару SIA «Orlen Latvija» (Латвійська Республіка).
Тобто, директором ТОВ «Сервіс-Чемпіон» до митних органів України був наданий сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959, який відрізняється від дійсно виданого литовським підприємством АВ «Orlen Lietuva сертифіката (паспорта) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959.
Таким чином, директором ТОВ «Сервіс-Чемпіон», ОСОБА_1 , вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Паливо дизельне» у кількості 22 722кг, 27,36 тис. л. при 15оС, вартістю 20 790,63 євро або 831 332,05 грн (станом на 06.02.2023 курс становив 1 Євро = 39,9859 грн) з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом та таких, що містять неправдиві відомості щодо кількості товару, чим вчинив порушення митних правил передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, за що передбачена адміністративна відповідальність.
Відповідно до ч. 2 ст. 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з даними картки обліку особи, яка здійснює операції з товарами, ТОВ «Сервіс-Чемпіон» є гр. ОСОБА_1 . Відповідно до ст. 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і вирішує питання діяльності підприємства.
Згідно з інформацією розміщеною в АСМО «Інспектор» ПІК «Провадження в справах про ПМП» Держмитслужби встановлено, що гр. ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за вчинення правопорушень відповідальність за які передбачена ст. ст. 482, 483 Митного кодексу України не притягувався.
Таким чином, в діях директора ТОВ «Сервіс-Чемпіон» ОСОБА_1 , наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення документів, одержаних незаконним шляхом та таких, що містять неправдиві відомості щодо кількості товару.
Згідно протоколу опитування в справі про порушення митних правил №0017/90300/24, опитано заступника начальника оперативного відділу управління боротьби з контрабандою та порушеннями митних правил Енергетичної митниці (а.с.80-82) зазначено, що 22.01.2024 ОСОБА_2 був складений протокол про порушення митних правил №0018/90300/24 у відношенні керівника ТОВ «Сервіс-Чемпіон» ОСОБА_1 . Керівник ТОВ «Сервіс-Чемпіон» отримав сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 з порушенням установленого порядку. Поставка товару здійснювалась не з місця виробництва товару - заводу виробника, а з території вільної зони Ризького порту підприємством SIA «Pars Terminals» (Tvaika str. 7A, Riga, Latvia), продавцем товару виступало естонське підприємство «VENKON GROUP OU» (Vana-Veski tee 19,75304 Jarvekula. Estonia). Зазначений сертифікат був виданий при реалізації товару підприємством SIA «Orlen Latvija» (Tvaika str. 7A, Riga, Latvia), яке не є ні відправником, ні продавцем товару при поставці останнього в Україну. Також згідно з даними розміщеними в базі даних АСМО «Інспектор» - з території вільної зони Ризького порту (підприємством SIA «Pars Terminals») з використанням сертифікату (паспорту) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 на митну територію України ввезено товар «паливо дизельне» у загальній кількості близько 3 702,350 тон тоді, як зазначений сертифікат, відповідно отриманої від Public Company «Orlen Lietuva» інформації виданий на кількість - 423,269 тон (423 269 кг).
У сертифікаті (паспорті) якості від 29.12.2022 №161986_4866959, заводом виробником визначено густину товару при 15° С на рівні 836,7 кг/м3, тоді, як в наданому керівником ТОВ «Сервіс-Чемпіон» паспорті, з аналогічними реквізитами (від 29.12.2022 №161986_4866959), густину товару при 15° С зазначено на рівні 830,5 кг/м3, що призвело до зменшення кількості товару щодо якого, відповідно до Податкового кодексу України (ст. 214, 215 розділ VI «Акцизний податок»), розраховується сума акцизного податку при імпорті товару в Україні.
У судовому засіданні допитаний у якості свідка ОСОБА_2 підтримав свої пояснення надані в протоколі опитування. Різниця кількості у літрах - 0,203 тис.л, (фактично ввезено більше). Однак сертифікат видавався на інший товар, адже фізико-хімічні характеристики товару інші. Тобто, ОСОБА_1 надано паспорт та сертифікат якості, які за характеристиками товару не відповідають товару виробленому заводом-виробником.
Представник особи - адвокат Бондаренко Г. П. на адресу суду надіслала письмові пояснення, за змістом яких просила провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 483 МК України закрити за відсутністю у його діях складу адміністративного правопорушення. Зазначила, що ОСОБА_1 являється директором товариства з обмеженою відповідальністю «Сервіс-Чемпіон», яке є імпортером в Україну нафтопродуктів. ТОВ «Сервіс-Чемпіон» 19.08.2022 було укладено контракт №VG-SH-DG-19.08.2022-1 з компанією «VENKON GROUP OU», згідно якого остання виступила продавцем, а товариство - покупцем, нафтопродуктів, зокрема дизельного палива. На виконання вказаного контракту продавцем було поставлено товар: паливо дизельне, стандарт LST EN 590:2022, Клас F. Для декларування партії товару у кількості 22722 кг, або 27,360 тис. літрів при 15оС до Енергетичної митниці агентом з митного оформлення ОСОБА_3 06.02.2023 було подано попередню митну декларацію типу ІМ 40 ЕА №23UA903220002874U6, за якою товар було оформлено Енергетичною митницею та випущено у вільний обіг. У грудні 2023 року ТОВ «Сервіс-Чемпіон» було отримано запрошення від Енергетичної митниці № 7.6-3/7.6-20.1/13/5879 від 12.12.2023, у відповідь на яке було надано пояснення. Не дивлячись на змістовні та обґрунтовані пояснення ОСОБА_1 Енергетичною митницею 22 січня 2024 року було складено відносно нього протокол про порушення митних правил №0017/90300/23 за ознаками порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст. 483 МК України. З даним протоколом ОСОБА_1 не погоджується, в своїх діях не вбачає порушення митних правил, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України. Зазначає, що у протоколі про порушення митних правил вказано, що в діях директора ТОВ «Сервіс-Чемпіон» ОСОБА_1 наявні ознаки порушення митних правил, передбачених ч.1 ст.483 Митного кодексу України, а саме переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю шляхом подання митному органу як підстави для переміщення товарів документів, одержаних незаконним шляхом та таких, що містять неправдиві відомості щодо кількості товару. Також в протоколі сказано, що директором ТОВ «Сервіс-Чемпіон», гр. ОСОБА_1 до митних органів України був наданий сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 №161986_4866959, який відрізняється від дійсно виданого литовським підприємством АВ «Orlen Lietuva сертифіката (паспорта) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959. Звертає увагу, що товар дизельне паливо, задекларований та випущений за митною декларацією №23UA903220002874U6, був переміщений через митний кордон України та оформлений Енергетичною митницею у митному режимі імпорту без будь-яких зауважень, згідно поданих товаросупровідних та інших документів. Сертифікат якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 було отримано ТОВ «Сервіс-Чемпіон» від продавця товару та відправника «VENKON GROUP OU», що прямо передбачено п. 3.2. контракту №VG-SH-DG-19.08.2022-1, де зазначено, що паспорт якості або сертифікат якості додається до кожної відвантаженої партії. Передача сертифікату якості підтверджується інформацією у графі 5 «Додані документи» міжнародної товаротранспортної накладної CMR № №LV-VENK- 030223/09 від 04.02.2023, де вказано документи, які відправник надає перевізнику разом з автомобільною накладною, зокрема і відповідний сертифікат якості №161986_4866959. У матеріалах справи наявний лист митного управління Служби державних доходів Латвійської Республіки від 06.06.2023 №РО21-5.3/27.5.4/7354, яким надано інформацію стосовно митного оформлення дизельного палива на експорт в Україну. Даний лист та додані до нього митні та товаросупровідні документи підтверджують, що на митну територію України на адресу ТОВ «Сервіс-Чемпіон» було переміщено товар дизельне паливо на підставі саме тих документів, що були подані до митного оформлення агентом ОСОБА_3 . Інформація про кількість товару, придбаного у «VENKON GROUP OU», а саме 22722 кг дизельного палива, вказана в інвойсі та міжнародній товарно-транспортній накладній. На підставі цих документів агентом з митного оформлення було заповнено митну декларацію №23UA903220002874U6, у графах 35 та 38 яких вказано вагу товару - 22722 кг. Цю ж саму кількість товару було оформлено митними органами Латвійської Республіки, звідки постачався товар в Україну, що підтверджено у графах 35 та 38 митної декларації країни відправлення Т1 №23LV00021010205500. Таким чином, Енергетичною митницею до матеріалів справи не наданого доказів того, що документи, подані до митних органів агентом з митного оформлення ТОВ «Сервіс Чемпіон», містять неправдиві дані щодо кількості товару. При цьому у протоколі №0017/90300/23 взагалі не зазначено, які саме документи з поданих до митного оформлення містять такі неправдиві відомості та які відомості щодо кількості товару є правдивими та підтвердженими.
З урахуванням поданих учасниками справи заяв, дослідивши матеріали справи, суд приходить до наступного висновку.
Згідно ч. 1 ст. 486 Митного кодексу України (далі - МК України) завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Відповідно до ст. 487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
За змістом ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються із наступних джерел: протоколу про порушення митних правил, протоколів процесуальних дій, додатків до зазначених протоколів; пояснень свідків; пояснень особи, яка притягується до відповідальності; висновку експерта; інших документів (належним чином завірених копій або витягів з них) та інформації у тому числі тієї, що перебуває в електронному вигляді, а також товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил.
Так, відповідно до ст. 458 МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений цим Кодексом та іншими актами законодавства України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, пред`явлення їх митним органам для проведення митного контролю та митного оформлення, а також здійснення операцій з товарами, що перебувають під митним контролем або контроль за якими покладено на митні органи цим Кодексом чи іншими законами України, і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Підставою притягнення особи до адміністративної відповідальності є наявність в її діях складу адміністративного правопорушення - сукупності юридичних ознак (об`єктивних і суб`єктивних), що визначаються вчинене протиправне діяння як конкретне адміністративне правопорушення.
Тобто, при складанні протоколу про порушення митних правил враховуються ознаки складу правопорушення, які мають узгоджуватись з диспозицією статті, до відповідальності за якою притягується особа. У іншому випадку відсутність однієї із ознак складу правопорушення виключає можливість притягнення особи до відповідальності.
Згідно з ч. 1 ст. 483 МК України відповідальність настає за переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю, тобто з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів або способів, що утруднюють виявлення таких товарів, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи документів, одержаних незаконним шляхом, або таких, що містять неправдиві відомості щодо найменування товарів, їх ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача, кількості вантажних місць, їх маркування та номерів, неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості.
Безпосереднім об`єктом посягання при вчиненні правопорушення, передбаченого ст. 483 МК України, є встановлений порядок переміщення товарів через митний кордон України.
Об`єктивною стороною правопорушення є дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України, тобто, розуміється активна поведінка (вчинок) особи.
Переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон різними шляхами, зокрема, шляхом подання до митного органу України підроблених документів, які містять неправдиві дані.
Суб`єктивна сторона вказаного правопорушення характеризується прямим умислом, тобто усвідомленням особою, яка вчинила правопорушення характеру незаконного переміщення товарів через митну територію України.
Відповідно до п. 6 Постанови Пленуму Верховного Суду України №8 від 03 червня 2005 року «Про судову практику у справах про контрабанду та порушення митних правил» незаконне переміщення предметів із приховуванням від митного контролю - це їх переміщення через митний кордон України з використанням спеціально виготовлених сховищ (тайників) та інших засобів чи способів, що утруднюють їх виявлення, або шляхом надання одним товарам вигляду інших, або з поданням митному органу як підстави для переміщення товарів підроблених документів чи одержаних незаконним шляхом або таких, що містять неправдиві дані.
Підставою для переміщення товарів через митний кордон є визначені нормативними актами документи, без яких неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон. Це, зокрема, можуть бути митна декларація, контракт, коносамент, ліцензія, квота, товаросупровідні документи, дозвіл відповідних державних органів.
Документами, що містять неправдиві дані, є, зокрема, такі, в яких відомості щодо суті угоди, найменування, асортименту, ваги, кількості чи вартості товарів, а також їх відправника чи одержувача, держави, з якої вони вивезені чи в яку переміщуються, не відповідають дійсності.
Згідно матеріалів справи, 06.02.2023 через митний кордон України пункт пропуску «Ягодин - Дорогуск» відділу митного оформлення №3-6 митного поста «Ягодин» Волинської митниці з Латвійської Республіки, транспортними засобами р.н. НОМЕР_3, підприємство перевізник ТОВ «Сервіс-Чемпіон» (03148, м. Київ, Святошинський р-н, вул. Гната Юри, буд. 9, кв. (офіс) 414, код ЄДРПОУ 33944030) на митну територію України на адресу ТОВ «Сервіс-Чемпіон» (03148, м. Київ, Святошинський р-н, вул. Гната Юри, буд. 9, кв. (офіс) 414, код ЄДРПОУ 33944030) ввезено товар «Паливо дизельне» у кількості 22 722кг, 27,36 тис. л. при 15оС, вартістю 20 790,63 євро.
Переміщення товару через митний кордон України було здійснено на підставі наступних документів: митної декларації типу «ЕА»: від 06.02.2023 №23UA903220002874U6; міжнародної товаротранспортної накладної (CMR): від 04.02.2023 №LV-VENK-030223/09; рахунка (invoice): від 03.02.2023 №VG-230203-010; сертифікату (паспорту) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 та зовнішньоекономічного контракту від 19.08.2022 № VG-SH-DG-19.08.2022-1.
Відповідно до умов зовнішньоекономічного контракту від 19.08.2022 № VG-SH-DG-19.08.2022-1 продавцем та відправником товару виступає естонське підприємство «VENKON GROUP OU» (Vana-Veski tee 19,75304 Jarvekula, Estonia), а покупцем та одержувачем товару є ТОВ «Сервіс-Чемпіон».
06.02.2023 зазначений товар був випущений у вільний обіг за митною декларацією типу «ІМ 40 ЕА» №23UA903220002874U6. В гр. 34 зазначеної митної декларації декларантом заявлено країну походження товару - LT (Литовська Республіка). Крім того, з метою підтвердження фізико-хімічних характеристик товару до митних органів надано сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959, відповідно до якого товар виготовлений підприємством Public Company «Orlen Lietuva» та відповідає стандарту LST EN 590:2022, відомості про який внесені до гр. 44 митної декларації типу «ІМ 40 ЕА» від 06.02.2023 №23UA903220002874U6.
Постановами Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1147 «Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з російської федерації» та від 09.04.2022 № 426 «Про застосування заборони ввезення товарів з російської федерації» заборонено ввезення на митну територію України в митному режимі імпорту товарів з російської федерації.
Відповідно до положень пункту 8 розділу «Вимоги щодо обігу палива на ринку» Технічного регламенту щодо вимог до автомобільних бензинів, дизельного, суднових та котельних палив, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927 (далі Технічний регламент), «кожна партія палива, що вводиться в обіг або перебуває в обігу, повинна мати документ про якість (паспорт якості) палива». Пунктом 5 Технічного регламенту до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом наступних 90 календарних днів передбачено введення в обіг палив, які ввозяться на митну територію України з держав - членів ЄС та інших держав (крім палива походженням з російської федерації та республіки білорусь та/або палива, власниками якого є юридичні особи, які зареєстровані на території російської федерації та республіки білорусь, або кінцевими бенефіціарами яких є російська федерація та республіка білорусь, фізичні та юридичні особи, стосовно яких застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (санкції) відповідно до Закону України «Про санкції»), на підставі документа, що підтверджує відповідність нафтопродуктів вимогам цього Технічного регламенту, виданого іноземним суб`єктом господарювання або органом з оцінки відповідності мовою оригіналу, що підтверджує відповідність нафтопродуктів стандартам EN 590 (паливо дизельне) або їх аналогів.
01.03.2023 року листом № 20/20-01-01/7.6/211 Держмитслужба проінформувала Енергетичну митницю стосовно використання суб`єктами ЗЕД, з метою приховування походження нафтопродуктів зокрема вироблених в російській федерації, підроблених сертифікатів якості виданих публічною компанією «Orlen Lietuva» (а.с.23).
15.03.2023 направлено запит до митних органів Латвійської та Литовської республік (а.с.24), оскільки за результатами перевірки законності ввезення на митну територію України товару «паливо дизельне, сорт F» у кількості 2142,313 тон, відправку якого здійснено латвійським підприємством SIA «Pars Terminals» (Tvaika str. 7A, Riga, Latvia), зазначений товар оформлений в Енергетичній митниці за 87 митними деклараціями. Під час декларування вантажів українськими підприємствами , з метою підтвердження фізико-хімічних властивостей товару в усіх випадках надавалася копія сертифікату від 29.12.2022 № 161986_4866959.
Відповідно до інформації наданої митним органом Латвійської Республіки (лист № 26/26-04/11/1789) відправником товару є естонське підприємство VENKON GROUP OU» (Vana-Veski tee 19,75304 Jarvekula, Estonia), місце завантаження «SIA PARS Terminals» (Tvaika street 7A Riga, Latvia), одержувачем та покупцем товару в Україні є ТОВ «Сервіс-Чемпіон», а також надано копії товаросупровідних документів.
Відповідно до інформації наданої митним органом Литовської Республіки (а.с.28), сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 який був наданий митним органам України під час ввезення та випуску товару у вільний обіг, відрізняється від дійсно виданого литовським підприємством АВ «Orlen Lietuva» сертифіката (паспорта) якості від 29.12.2022 №161986_4866959 (відрізняються фактичні показники товару).
Крім того зазначено, що сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 був виданий на партію товару «паливо дизельне» у кількості 423 269 тон (423 269 кг), паливо дизельне клас F, код товару 27101943, покупцем товару є SIA «Orlen Latvija» (Латвійська Республіка).
Таким чином, кількість товару, на який був виданий сертифікат № 161986_4866959 від 29.12.2022 становить 423,269 тон (423 269 кг).
Згідно протоколу опитування в справі про порушення митних правил №0017/90300/24 (а.с.80-82) поставка товару здійснювалась не з місця виробництва товару - заводу виробника, а з території вільної зони Ризького порту підприємством SIA «Pars Terminals» (Tvaika str. 7A, Riga, Latvia), продавцем товару виступало естонське підприємство «VENKON GROUP OU» (Vana-Veski tee 19,75304 Jarvekula. Estonia).
Зазначений сертифікат був виданий при реалізації товару підприємством SIA «Orlen Latvija» (Tvaika str. 7A, Riga, Latvia), яке не є ні відправником, ні продавцем товару при поставці останнього в Україну.
Також згідно з даними розміщеними в базі даних АСМО «Інспектор» - з території вільної зони Ризького порту (підприємством SIA «Pars Terminals») з використанням сертифікату (паспорту) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 на митну територію України ввезено товар «паливо дизельне» у загальній кількості близько 3 702,350 тон тоді, як зазначений сертифікат, відповідно отриманої від Public Company «Orlen Lietuva» інформації виданий на кількість - 423,269 тон (423 269 кг).
Стосовно розбіжності у фактичних показниках товару, у паспорті якості від 29.12.2022 №161986_4866959, виданого заводом виробником визначено густину товару при 15° С на рівні 836,7 кг/м3, тоді, як в наданому керівником ТОВ «Сервіс-Чемпіон» паспорті - густину товару при 15° С зазначено на рівні 830,5 кг/м, що призвело до зменшення кількості товару щодо якого, відповідно до Податкового кодексу України (ст. 214, 215 розділ VI «Акцизний податок»), розраховується сума акцизного податку при імпорті товару в Україні та наявні розбіжності щодо показників (а.с.82).
У грудні 2023 року ТОВ «Сервіс-Чемпіон» було отримано запрошення від Енергетичної митниці № 7.6-3/7.6-20.1/13/5879 від 12.12.2023, у відповідь на яке надано наступні пояснення.
Від імені ТОВ «Сервіс-Чемпіон» контракт №VG-SH-DG-19.08.2022-1 від 19.08.2022 з «VENKON GROUP OU» укладав директор ОСОБА_1 , про що зазначено у самому контракті. Контракт укладався шляхом підписання його сторонами та обміном електронними сканованими примірниками, які були надіслані на електронну пошту, з подальшим обміном оригіналами. Замовлення товару здійснював директор шляхом направлення замовлень продавцю. ТОВ «Сервіс-Чемпіон» не укладало договорів на перевезення, оскільки самостійно здійснює перевезення палива власним транспортом, про що зазначено у міжнародних товарно-транспортних накладних СМР. Розпорядження водіям надавав заступник директора з питань перевезень - ОСОБА_4 шляхом надання подорожнього листа та посвідчення про відрядження.. Документи на товари були отримані від продавця «VENKON GROUP OU» шляхом направлення їх на електронну пошту нашого підприємства, оригінали документів було передано водіям після завантаження товару для пред`явлення митниці на кордоні. Згідно контракту №VG-SH-DG-19.08.2022-1 від 19.08.2022 якість товару підтверджується паспортами якості або сертифікатами якості, кількість товаротранспортними накладними, вартість - рахунками-фактурами. У відповідності до контракту №VG-SH-DG-19.08.2022-1 від 19.08.2022 (п. 3.2.) з кожною партією товару продавець передавав покупцю паспорт якості або сертифікат якості, товар відправлявся на підставі товаротранспортних накладних. Товар було переміщено та оформлено в режимі імпорту без будь-яких зауважень з боку митних органів, що означає що водіями та агентом з митного оформлення було подано весь необхідний пакет документів для пропуску товару на митну територію України. ТОВ «Сервіс-Чемпіон» отримав від продавця товару компанії «VENKON GROUP OU» сертифікат якості №161986 4866959 від 29.12.2022 на електронну пошту. Також водіям продавець надавав цей сертифікат якості в місці завантаження. (а.с.79).
Відповідно до заявлених у гр. 31 митній декларації відомостей та товаросупровідних документів, перевозиться товар «Паливо дизельне клас F, стандарт LST EN 590:202, фракційний склад 46,8 об. % переганяється за температури 250 град С; 85 об. % переганяється за температури 319 град С; 95 об. % переганяється за температури 340,1 град С; густина при +15 градС - 0,8305 мг/кг; масова частка сірки 8,8 мг/кг (0,00088 мас.%); температура спалаху в закритому тиглі 59,5 град.С; наливом 27,360 тис.л при темп.15 град.С, країна виробник - Литва» (а.с.9).
На запит митних органів України, митним органом Литовської Республіки повідомлено(а.с.28), що сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 який був наданий митним органам України під час ввезення та випуску товару у вільний обіг, відрізняється від дійсно виданого литовським підприємством АВ «Orlen Lietuva» сертифіката (паспорта) якості від 29.12.2022 №161986_4866959 (відрізняються фактичні показники товару) (а.с.29).
Також зазначено, що сертифікат (паспорт) якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 був виданий на партію товару «паливо дизельне» у кількості 423 269 тон (423 269 кг), паливо дизельне клас F, код товару 27101943, покупцем товару є SIA «Orlen Latvija» (Латвійська Республіка).
Пунктом 5 частини 8 статті 257 МК України встановлено обов`язок декларанта вносити до митної декларації відомості про товари, зокрема: найменування, торговельний опис, що дає змогу ідентифікувати та класифікувати товар, код товару згідно з УКТЗЕД, найменування країни походження (за наявності), опис упаковки (кількість, вид), кількість у кілограмах (вага брутто та вага нетто) та інших одиницях виміру, фактурна вартість товарів, митна вартість товарів та метод визначення, ставки податків, суми митних платежів, та інші відомості.
Як визначено статтею 266 МК України, декларант зобов`язаний: здійснювати декларування товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом; на вимогу органу доходів і зборів пред`явити товари, транспортні засоби комерційного призначення для митного контролю і митного оформлення; надати органу доходів і зборів передбачені законодавством документи і відомості, необхідні для виконання митних формальностей.
Відповідно до частини 1 статті 257 МК України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.
Отже, згідно вимог ст. ст. 257-264, 266 МК України встановлений обов`язок декларанта надати митному органу передбачені законодавством документи та достовірні відомості про товар, які необхідні для виконання митних формальностей, декларант зобов`язаний належним чином відобразити у декларації товар, який перевозиться, та надати достовірні товаросупровідні документи для переміщення товару через митний кордон України. Посилання на те, що зазначене не призвело до звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, суд не враховує, оскільки ОСОБА_1 не ставиться в провину ст. 485 МК України (неправомірне звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру).
Суд зазначає, що враховуючи специфіку товару, який поставляється, та ринок цього товару, наданні пояснення що ОСОБА_1 не створювалися товаросупровідні документи та сертифікат якості №161986_4866959, вони були одержані від продавця, а тому ні він, ні водій чи агент з митного оформлення не несуть відповідальності за дані, які в них містяться, суд сприймає критично, адже зазначене є способом реалізації права на захист, оскільки особи, які декларували та перевозили товар, діяли з його відома, у зв`язку з зайняттям ним посади керівника підприємства.
Оскільки наданий для митного оформлення ТОВ «Сервіс-Чемпіон» сертифікат якості від 29.12.2022 № 161986_4866959 відрізняється за кількісними та якісними показниками товару від сертифікату якості виданого литовським підприємством АВ «Orlen Lietuva» від 29.12.2022 №161986_4866959, суд дійшов висновку, що директором ТОВ «Сервіс-Чемпіон» ОСОБА_1 було вчинено дії спрямовані на переміщення через митний кордон України товару «Паливо дизельне» у кількості у кількості 22 722 кг, 27,36 тис. л. при 15оС, вартістю 20 790,63 євро або 831 332,05 грн (станом на 06.02.2023 курс становив 1 Євро = 39,9859 грн) шляхом надання до митного органу, як підстави для переміщення, документів одержаних незаконним шляхом та таких, що містять неправдиві відомості щодо кількості товару, чим вчинено порушення митних правил, передбачене ч. 1 ст. 483 Митного кодексу України.
Вирішуючи питання про призначення виду стягнення за порушення митних правил, суддя бере до уваги, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Відповідно до санкції статті 483 МК України така передбачає накладення штрафу в розмірі від 50 до 100 відсотків вартості товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил з конфіскацією товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю, або з конфіскацією товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил, а також товарів, транспортних засобів із спеціально виготовленими сховищами (тайниками), що використовувалися для приховування товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил від митного контролю.
Відповідно до ч. 1 ст. 465 МК України конфіскація як адміністративне стягнення за порушення митних правил полягає у примусовому вилученні товарів, транспортних засобів, зазначених у пункті 3 статті 461 цього Кодексу, і безоплатній передачі їх у власність держави.
Проте у даному випадку конфіскація товарів, безпосередніх предметів вчинення адміністративного правопорушення, не може бути застосована, оскільки відсутня інформація щодо збереження таких товарів на момент розгляду справи.
З огляду на викладене, враховуючи обставини справи, вважаю за необхідне застосувати до особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків вартості товарів, що складає 415 666, 00 грн.
Відповідно до Закону України «Про судовий збір» до стягнення із ОСОБА_1 підлягає судовий збір в сумі 605 грн 60 коп.
Керуючись ст.ст. 335, 459, 467, 483, 486, 487, 489, 495, 522, 527, 541 МК України, ст.ст. 33, 251-252, 268, 277, 283-285, 294 КУпАП, суддя,
ПОСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 483 МК України, та накласти штраф у розмірі 50 відсотків товару у розмірі 415 666 (чотириста п`ятнадцять тисяч шістсот шістдесят шість) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в сумі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 коп.
Постанова судді у справах про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд міста Києва.
Штраф має бути сплачений добровільно не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення штрафу після набрання нею законної сили, а в разі оскарження постанови, не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. У разі несплати штрафу у добровільному порядку у встановлений строк, копія постанови буде направлена до відділу державної виконавчої служби для примусового виконання.
Строк пред`явлення постанови до виконання три місяці з моменту набрання нею законної сили.
Суддя: О.І. Якимець
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123510585 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Переміщення або дії, спрямовані на переміщення товарів через митний кордон України з приховуванням від митного контролю |
Адмінправопорушення
Подільський районний суд міста Києва
Якимець О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні