Рішення
від 04.12.2024 по справі 420/28090/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/28090/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2024 рокум. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіПотоцької Н.В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) адміністративну справу за позовом Юридичного департаменту Одеської міської ради до Громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА», третя особа: Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради про припинення діяльність громадського формування шляхом примусового розпуску,

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду перебуває адміністративна справа за позовом Юридичного департаменту Одеської міської ради до Громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА», третя особа: Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради, в якому позивач просить:

- припинити діяльність громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» (код ЄДРПОУ 39280684, зареєстроване за адресою: 65006, м. Одеса, вул. Градоначальницька, буд. 17, кв. 1) шляхом примусового розпуску.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до інформації, наданої Департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради та Одеським районним управлінням поліції № 1 ГУНП в Одеській області, громадське формування «НІЧНА ВАРТА» роботу у забезпеченні правопорядку не здійснює, зв`язки з територіальними органами внутрішніх справ не підтримує, звіти про проведену роботу протягом 2022-2024 років не надавало, будь-який зв`язок з формуванням відсутній, що свідчить про його формальне існування.

Юридичний департамент Одеської міської ради як уповноважений орган з питань державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців звернувся до суду з позовом щодо заборони діяльності громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА», оскільки останнім порушено вимоги законодавства щодо його діяльності.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 09.09.2024 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження (відповідно до ст. 262 КАСУ) без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Позовну заяву з додатками направлено на адресу громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» (65006, м. Одеса, вул. Градоначальницька, 17, кв.1) засобами поштового зв`язку, та 13.09.2024 року була повернута за зворотною адресою у зв`язку із закінченням встановленого строку зберігання, що підтверджується роздруківкою з сайту ПАТ «Укрпошта» за трек-номером 0504045897069.

Ухвалу суду від 09.09.2024 року про відкриття провадження по справі направлено на адресу громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» (65006, м. Одеса, вул. Градоначальницька, 17, кв.1) засобами поштового зв`язку, та 23.10.2024 року була повернута за зворотною адресою у зв`язку із відсутністю адресата за вказаною адресою, що підтверджується роздруківкою з сайту ПАТ «Укрпошта» за трек-номером 0600298152875.

Крім того, з наявних у Єдиному державному реєстрі судових рішень відомостей вбачається, що ухвала Одеського окружного адміністративного суду від 09.09.2024 року про відкриття провадження по справі №420/28090/24 оприлюднена 11.09.2024.

19.09.2024 року до суду за вхід. №ЕС/44094/24 від представника Департаменту муніципальної безпеки Одеської міської ради надійшли пояснення третьої особи, в яких зазначено, що громадське формування «НІЧНА ВАРТА» фактично не здійснює статутної діяльності, не надає допомогу правоохоронним органам у забезпеченні громадського порядку, запобіганні адміністративним правопорушенням та злочинам, не бере участі у патрулюванні та заходах органів Національної поліції, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень, не взаємодіє і не співпрацює з органами Національної поліції, органами місцевого самоврядування, не звітує про результати своєї діяльності перед департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради, Головним управління Національної поліції в Одеській області області.

Враховуючи дані обставини, є підстави вважати, що департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради не має змоги координувати діяльність зазначеного громадського формування.

Таким чином, громадське формування «НІЧНА ВАРТА» не виконує свої статутні обов`язки з охорони громадського порядку, тобто існує лише формально.

Правом подати письмовий відзив на позовну заяву станом на день розгляду справи відповідач не скористався, відповідно суд, керуючись ч. 6 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, вирішив справу за наявними матеріалами.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

02.07.2014 року державним реєстратором Голоцван І.В. проведена державна реєстрація громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» (код ЄДРПОУ 39280684), номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 1 556 102 0000 053103.

Громадське формування «НІЧНА ВАРТА» зареєстроване за адресою: 65006, м. Одеса, вул. Градоначальницька, 17, кв.1.

Керівником громадського формування «НІЧНА ВАРТА» є ОСОБА_1 .

Основним видом діяльності відповідача є «Діяльність інших громадських організацій» (94.99).

Згідно зі Статутом громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА», затвердженим загальними зборами громадського формування, протокол №1 від 16.12.2013 року, громадське формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» створюється відповідно до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону». Формування створюється на добровільних засадах і в установленому цим Законом порядку як громадське об`єднання для участі в охороні громадського порядку, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (розділ І Статуту).

Основними завданнями формування є:

- у сфері охорони громадського порядку є: надання допомоги органам внутрішніх справ у забезпеченні громадського порядку та громадської безпеки, запобіганні адміністративних правопорушень та злочинів; інформування органів та підрозділів внутрішніх справ про скоєні або ті, що готуються злочини, місця зосередження злочинних угруповань; сприяння органам внутрішніх справ у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх, заходах по захисту державної та іншої власності, а також громадян від злочинних посягань;

- у разі виникнення стихійного лиха та інших надзвичайних обставин: надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень; участь урятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку (розділ II Статуту).

Громадське формування «НІЧНА ВАРТА» тривалий час не співпрацює з органами Національної поліції, що підтверджується копіями листів управління превентивної діяльності Головного управління Національної поліції в Одеській області від 14.11.2023 року № 3/4460 та Одеського районного управління поліції № 1 Головного управління Національної поліції в Одеській області від 17.04.2024 року № 60. 2678.

Департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради на адресу громадського формування «НІЧНА ВАРТА» було направлено листи від 09.10.2023 року № 01.1-17/458, від 10.11.2023 року № 01.1-17/559, від 23.01.2024 року № 01.1-17/47, від 08.07.2024 року № 01.1-17/409 з проханням про надання інформації щодо діяльності протягом 2022 - 2024 років. Відповіді на вищевказані листи отримано не було.

Департаментом муніципальної безпеки Одеської міської ради на адресу Юридичного департаменту Одеської міської ради направлено лист від 23.07.2024 року № 01.1.17/447 з проханням розглянути питання щодо припинення діяльності громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА».

Вважаючи, що відповідач не виконує покладені на нього обов`язки з охорони громадського порядку, позивач звернувся до суду з цим позовом.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.

Спірні правовідносини врегульовані Законами України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» від 22 червня 2000 року № 1835-III, «Про громадські об`єднання» від 22 березня 2012 року № 4572-VI, 2Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань2 від 15 травня 2003 року № 755-IV.

Відповідно до статті 1 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», громадяни України відповідно до Конституції України мають право створювати в установленому цим Законом порядку громадські об`єднання для участі в охороні громадського порядку і державного кордону, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам, Державній прикордонній службі України та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

Крім того, громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону можуть бути створені на засадах громадської самодіяльності як зведені загони громадських формувань, спеціалізовані загони (групи) сприяння Національній поліції та Державній прикордонній службі України, асоціації громадських формувань тощо.

За приписами статті 3 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону створюються і діють у взаємодії з правоохоронними органами, Державною прикордонною службою України, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, додержуючись принципів гуманізму, законності, гласності, добровільності, додержання прав та свобод людини і громадянина, прав і законних інтересів юридичних осіб, рівноправності членів цих формувань.

Координацію ж діяльності таких громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюють відповідно місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.

Одночасно, слід звернути увагу на те, що повсякденна (оперативна) діяльність таких формувань організовується, спрямовується і контролюється відповідними органами Національної поліції, підрозділами Державної прикордонної служби України.

Громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону не мають права займатися підприємницькою або іншою діяльністю з метою одержання прибутку.

Також, використання громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону України для виконання завдань, не передбачених цим Законом, забороняється.

Відповідно до положень абзацу 1 статті 5 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» громадське формування з охорони громадського порядку і державного кордону діє на основі положення (статуту) про нього.

При цьому, статтею 8 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» передбачено, що діяльність громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону може бути припинена шляхом примусового розпуску або саморозпуску відповідно до закону. У разі порушення громадським формуванням вимог чинного законодавства щодо його діяльності за заявою реєструючого органу його діяльність може бути заборонена за рішенням суду у встановленому законом порядку.

Положеннями пунктів 1, 2, 3 частини першої статті 9 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» визначено, що основними завданнями громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону є:

- у сфері охорони громадського порядку: надання допомоги органам Національної поліції у забезпеченні громадського порядку і громадської безпеки, запобіганні адміністративним проступкам і злочинам; інформування органів Національної поліції про вчинені або ті, що готуються, злочини, місця концентрації злочинних угруповань; сприяння органам Національної поліції у виявленні і розкритті злочинів, розшуку осіб, які їх вчинили, захисті інтересів держави, підприємств, установ, організацій, громадян від злочинних посягань; участь у забезпеченні безпеки дорожнього руху та боротьбі з дитячою бездоглядністю і правопорушеннями неповнолітніх;

- у сфері охорони державного кордону: надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні та затриманні осіб, які порушили або намагаються порушити державний кордон чи провадять іншу протиправну діяльність на кордоні; сприяння військовослужбовцям Державної прикордонної служби України в охороні державного кордону, виключної (морської) економічної зони України, а також здійснення контролю за дотриманням режиму державного кордону, прикордонного режиму і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, проведення разом з ними пропуску громадян до місць відпочинку і роботи; надання допомоги підрозділам Державної прикордонної служби України у виявленні умов та причин, які можуть призвести до злочинної діяльності на кордоні, і вжиття заходів до їх усунення; участь у спостереженні за місцями роботи і відпочинку поблизу кордону та за прикордонними інженерними спорудами; участь у заходах Державної прикордонної служби України з профілактики порушень або спроб порушення державного кордону і режиму в пунктах пропуску через державний кордон, незаконного переміщення через державний кордон вантажів, предметів, матеріалів та іншого майна;

- у разі виникнення надзвичайних ситуацій: надання невідкладної допомоги особам, які потерпіли від нещасних випадків чи правопорушень; участь у рятуванні людей і майна, підтриманні громадського порядку у разі стихійного лиха та інших надзвичайних обставин.

При цьому, статтею 11 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» передбачено, що громадські формування з охорони громадського порядку і державного кордону проводять свою діяльність під контролем органів Національної поліції, підрозділів Державної прикордонної служби України шляхом:

1) спільного з поліцейськими, прикордонниками патрулювання і виставлення постів на вулицях, майданах, залізничних вокзалах, в аеропортах, морських і річкових портах, у місцях компактного проживання громадян, розташування підприємств, установ, організацій, навчальних закладів, а також у місцях можливої появи порушників кордону в межах району, що контролюється Державною прикордонною службою України, прикордонної смуги; участі в забезпеченні охорони громадського порядку під час проведення масових заходів, погоджених у випадках, передбачених законом, з виконавчими органами місцевого самоврядування;

2) проведення разом з прикордонниками огляду на маршрутах можливого руху порушників державного кордону, місць їх укриття, транспортних засобів, суміжної з державним кордоном місцевості з метою встановлення причин та умов перебування невідомих осіб;

3) участі у заходах правоохоронних органів, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень.

Також, у відповідності до статті 16 зазначеного Закону, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування у межах своєї компетенції спільно з органами Національної поліції та підрозділами Державної прикордонної служби України здійснюють координацію та контроль за діяльністю громадських формувань, заслуховують повідомлення і звіти керівників зазначених формувань.

Окрім того, як вже зазначалося вище, згідно приписів 20 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» контроль за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування у порядку, встановленому законом. Органи, що проводять реєстрацію зазначених громадських формувань, здійснюють контроль за дотриманням ними вимог положення (статуту). Представники цих органів мають право спостерігати за проведенням громадськими формуваннями заходів, вимагати необхідні документи, одержувати пояснення. Контроль за джерелами і розмірами надходжень коштів до цих громадських формувань здійснюється відповідно до закону. У разі порушення фінансової дисципліни з боку громадського формування з охорони громадського порядку і державного кордону воно несе відповідальність згідно з законом.

Статтею 25 Закону України «Про громадські об`єднання» врегульовано, що припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється:

1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації;

2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.

При цьому, припинення діяльності громадського об`єднання відбувається в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».

Державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України «Про виконавче провадження».

Як встановлено в ході розгляду справи, Громадське формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА», створене як громадське об`єднання на добровільних засадах для участі в охороні громадського порядку, сприяння органам місцевого самоврядування, правоохоронним органам та органам виконавчої влади, а також посадовим особам у запобіганні та припиненні адміністративних правопорушень і злочинів, захисті життя та здоров`я громадян, інтересів суспільства і держави від протиправних посягань, а також у рятуванні людей і майна під час стихійного лиха та інших надзвичайних обставин (розділ І Статуту)

Як зазначено позивачем та не спростовано відповідачем, Громадське формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА», фактично не здійснює статутну діяльність, не надає допомогу правоохоронним органам у забезпеченні громадського порядку, запобіганні адміністративним правопорушенням та злочинам, не бере участі у патрулюванні та заходах органів Національної поліції, спрямованих на боротьбу з окремими видами правопорушень, не взаємодіє і не співпрацює з органами Національної поліції, органами місцевого самоврядування, не звітує про результати своєї діяльності перед відповідними виконавчим органами Одеської міської ради, територіальними органами Національної поліції в Одеській області.

Враховуючи встановлені обставини, є підстави вважати, що Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради не має змоги координувати діяльність вказаного громадського формування.

Проаналізувавши вищевикладене, суд дійшов висновку про те, що Громадське формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» не виконує свої статутні обов`язки з охорони громадського порядку, тобто існує лише формально.

В силу положень статті 8 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» Громадське формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» підлягає припиненню шляхом примусового розпуску (ліквідації).

З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги позивача є правомірними та такими, що підтверджені матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті заявлених позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються.

Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

Згідно п.41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про те, що адміністративний позов слід задовольнити.

При розв`язанні спору, суд зважає на практику Європейського суду з прав людини щодо застосування ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція; рішення від 21.01.1999р. у справі "Гарсія Руїз проти Іспанії", від 22.02.2007р. у справі "Красуля проти Росії", від 05.05.2011р. у справі "Ільяді проти Росії", від 28.10.2010р. у справі "Трофимчук проти України", від 09.12.1994р. у справі "Хіро Балані проти Іспанії", від 01.07.2003р. у справі "Суомінен проти Фінляндії", від 07.06.2008р. у справі "Мелтекс ЛТД (MELTEX LTD) та Месроп Мовсесян (MESROP MOVSESYAN) проти Вірменії") і тому надав оцінку усім обставинам справи, котрі мають юридичне значення для правильного вирішення спору, та дослухався до усіх аргументів сторін, які ясно і чітко сформульовані та здатні вплинути на результат вирішення спору.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно до частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки під час розгляду даної справи, суд не залучав свідків та не призначав судові експертизи, то судові витрати понесені позивачем, з відповідача не стягуються.

Керуючись ст. ст. 2-9, 12, 90, 139, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 293-297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Юридичного департаменту Одеської міської ради до Громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА», третя особа: Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради про припинення діяльність громадського формування шляхом примусового розпуску задовольнити повністю.

Припинити діяльність громадського формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» (код ЄДРПОУ 39280684, зареєстроване за адресою: 65006, м. Одеса, вул. Градоначальницька, буд. 17, кв. 1) шляхом примусового розпуску.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення підписано 04.12.2024 року у зв`язку з перебуванням головуючого судді у відпустці.

Юридичний департамент Одеської міської ради (адреса: 65026, м. Одеса, пл. Думська, 1, код ЄДРПОУ: 26302537)

Громадське формування з охорони громадського порядку «НІЧНА ВАРТА» (адреса: 65006, м. Одеса, вул. Градоначальницька, 17, кв.1, код ЄДРПОУ: 39280684, тел. (063) 593-17-79)

Третя особа: Департамент муніципальної безпеки Одеської міської ради (адреса: 65007, м. Одеса, вул. Розкидайлівська, 67А, код ЄДРПОУ: 39431426)

Головуючий суддяНінель ПОТОЦЬКА

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2024
Оприлюднено06.12.2024
Номер документу123517140
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/28090/24

Рішення від 04.12.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні