Справа № 560/6900/24
РІШЕННЯ
іменем України
03 грудня 2024 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П.
за участю:секретаря судового засідання Святецької М.В. представника позивача: Муращика О.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державного закладу "Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України" про визнання протиправним та скасування рішення та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Державного закладу "Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України", в якому просить визнати протиправними та скасувати рішення Державного закладу Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України від 09 листопада 2023 року про скасування 2 групи інвалідності довічно ОСОБА_1 , винесене Дунаєвецькою міжрайонною МСЕК від 23 лютого 2023 року та визнання позивача особою з інвалідністю 3 групи терміном до 01 березня 2024 року. Залишити в силі рішення Дунаєвецької міжрайонної МСЕК від 23 лютого 2023 року щодо встановлення ОСОБА_1 інвалідом 2 групи довічно.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ОСОБА_1 у 2000 році після оперативного втручання та лікування у Хмельницькій дитячій лікарні у травматологічному відділенні, визнаний дитиною-інвалідом та перебував на обліку в управлінні соціального захисту населення і отримував державне соціальне забезпечення.
У 2006 році, ОСОБА_1 проходив медичне обстеження у Хмельницькій медико-соціальній експертній комісії. Та відповідно до довідки МСЕК позивачу встановлено інвалідність терміном 1 рік.
У 2023 році на повторному огляді Дунаєвецька міжрегіональна медико-соціальна експертна комісія встановила ОСОБА_1 другу групу інвалідності довічно, що підтверджується випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №121175.
Державним закладом Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України за дорученням ВРЗСГСД Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області, в межах кримінального провадження №12023240000000447 проведено медико-соціальну експертизу, відносно ОСОБА_1 за результатами якої складено виписку з акта огляду МСЕК серії АВ №0033927, якою при повторному огляді встановлено позивачу третю групу інвалідності до 01 березня 2024 року.
Відтак, позивач вважає, що ДЗ «ЦМСЕК МОЗ України» в порушення Положення про медико-соціальну експертизу скасував рішення Дунаєвецької міжрегіональної медико-соціальної експертної комісії серії 12ААГ №121175 від 23.02.2023 про визнання позивача особою з інвалідністю другої групи, оскільки медичне обстеження з вивченням документів хворого не проводилось, а проведене опитування відбувалось за відсутності підстав для проведення медико-соціальної експертизи.
Ухвалою суду відкрито провадження в адміністративній справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Від відповідача на адресу суду надійшов відзив, в якому останній просить відмовити в задоволенні позовних вимог. Вказує, що за дорученням Міністерства охорони здоров`я ДЗ "Центральна МСЕК МОЗ України" здійснює перевірку. Згідно п.13 Положення "Про медико-соціальну експертизу" затвердженою постановою КМУ від 03.12.2009 № 1317. ДЗ ЦМСЕК МОЗ України наділена повноваженнями: здійснює організаційно-методичне керівництво обласними, Київським та Севастопольським міськими центрами (бюро) медико-соціальної експертизи; розробляє комплексні заходи щодо профілактики і зниження рівня інвалідності, а також удосконалення порядку проведення реабілітації інвалідів; проводить перевірку обґрунтованості рішень, прийнятих обласними. Київською та Севастопольською центральними міськими комісіями, і в разі необхідності скасовує їх; повторно оглядає осіб, які оскаржили рішення обласних, Київської та Севастопольської центральних міських комісій, перевіряє якість розроблених ними індивідуальних програм реабілітації, здійснює контроль за повнотою і якістю виконання програми;проводить у складних випадках огляд хворих та інвалідів за направленнями обласних, Київського та Севастопольського міських центрів (бюро) медико-соціальної експертизи; надає консультаційну допомогу фахівцям з питань проведення медико-соціальної експертизи та обласним, Київській та Севастопольській центральним міським комісіям; направляє в особливо складних випадках осіб, що звертаються для встановлення інвалідності, для проведення медико-соціального експертного обстеження до клініки Українського державного науково-дослідного інституту медико-соціальних проблем інвалідності (м. Дніпропетровськ) та Науково-дослідного інституту реабілітації інвалідів (м. Вінниця); впроваджує у практику роботи комісій наукові принципи і методи, розроблені науково-дослідними інститутами, готує пропозиції щодо вдосконалення медико-соціальної експертизи, узагальнює і поширює передовий досвід роботи; бере участь в акредитації обласних, Київського та Севастопольського міських центрів (бюро) медико-соціальної експертизи та атестації лікарів, які входять до складу комісій, вживає заходів до підвищення їх кваліфікації; проводить разом з профспілковими та громадськими організаціями інвалідів конференції, наради, семінари з питань профілактики інвалідності, реабілітації та адаптації інвалідів; бере участь у здійсненні заходів щодо профілактики інвалідності.
Вказує, що в ході перевірки, комісією проведено медико-соціальну експертизу ОСОБА_1 , на його адресу направлений лист-сповіщення для прибуття до закладу, він не прибув.
За результатами призначеної в кримінальному провадженні № 12023240000000447 медико-соціальної експертизи 09.11.2023 року комісією проведено медико-соціальну експертизу відносно ОСОБА_1 . Рішення оформлено в Акті огляду медико-соціальною експертною комісією №136, відомості про результати розгляду внесені до Журналу - протоколів засідань.
Від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній просить задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою суду від 01.10.2024 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження до розгляду справи №560/6900/24 за правилами загального позовного провадження та призначити підготовче засідання.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав просив їх задовольнити в повному обсязі.
Відповідач уповноваженого представника в судове засідання не направив, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлений.
Дослідивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що у 2006 році, ОСОБА_1 проходив медичне обстеження у Хмельницькій медико-соціальній експертній комісії та відповідно до довідки МСЕК позивачу встановлено інвалідність терміном 1 рік.
Відповідно до виписки із акту огляду МСЕК серії ХМ №249803 06 травня 2012 року на повторному медичному обстеженні, позивачу встановлено третю групу інвалідності довічно.
У 2023 році на повторному огляді Дунаєвецька міжрегіональна медико-соціальна експертна комісія встановила ОСОБА_1 другу групу інвалідності довічно, що підтверджується випискою з акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №121175.
Державним закладом Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України за дорученням ВРЗСГСД Головного управління Національної поліції в Хмельницькій області, в межах кримінального провадження №12023240000000447 проведено медико-соціальну експертизу, відносно ОСОБА_1 за результатами якої складено виписку з акта огляду МСЕК серії АВ №0033927, якою при повторному огляді встановлено позивачу третю групу інвалідності до 01 березня 2024 року.
Не погоджуючись з прийнятими рішеннями, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", особою з інвалідністю є особа зі стійким розладом функцій організму, що при взаємодії із зовнішнім середовищем може призводити до обмеження її життєдіяльності, внаслідок чого держава зобов`язана створити умови для реалізації нею прав нарівні з іншими громадянами та забезпечити її соціальний захист.
Постановою Кабінету Міністрів України від 03 грудня 2009 року №1317 затверджено Положення про медико-соціальну експертизу та Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності.
Відповідно до п. 3 Положення про медико-соціальну експертизу, медико-соціальна експертиза проводиться особам, що звертаються для встановлення інвалідності, за направленням лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
Медико-соціальну експертизу проводять медико-соціальні експертні комісії (далі - комісії), з яких утворюються в установленому порядку центри (бюро), що належать до закладів охорони здоров`я при Міністерстві охорони здоров`я Автономної Республіки Крим, управліннях охорони здоров`я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій (п. 4 Положення про медико-соціальну експертизу).
Комісії у своїй роботі керуються Конституцією і законами України, актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами відповідних державних замовників, інших центральних органів виконавчої влади, що регулюють відносини державних замовників, інших центральних органів виконавчої влади, що регулюють відносини у зазначеній сфері, та цим Положенням, іншими нормативно-правовими актами з питань медико-соціальної експертизи (п. 5 Положення про медико-соціальну експертизу).
Відповідно до п. 20 Положення про медико-соціальну експертизу, наказом Міністерства охорони здоров`я України від 05 вересня 2011 року №561 затверджено Інструкцію про встановлення груп інвалідності (далі - Інструкція).
Пунктом 1.4 Інструкції визначено, що медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, здійснення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб інваліда, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності.
При огляді у МСЕК проводяться: вивчення документів, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлене захворюваннями, наслідками травм або вродженими вадами, які спричиняють обмеження нормальної життєдіяльності особи; опитування хворого; об`єктивне обстеження та оцінка стану всіх систем організму, необхідних лабораторних, функціональних та інших методів дослідження усіма членами комісії (п. 1.10 Інструкції).
Відповідно до п. 24 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, рішення Кримської республіканської, обласної, центральної міської комісії може бути оскаржене до МОЗ.
МОЗ за наявності фактів порушення законодавства про медико-соціальну експертизу доручає ДЗ "ЦМСЕК МОЗ України" або Кримській республіканській, Київській та Севастопольській міським або обласній комісії іншої області повторно розглянути з урахуванням усіх наявних обставин питання, з якого оскаржується рішення, а також вживає інших заходів впливу для забезпечення дотримання законодавства під час проведення медико-соціальної експертизи.
Відповідно до п. 13 Положення №1317, ДЗ "ЦМСЕК МОЗ України", зокрема проводить перевірку обґрунтованості рішень, прийнятих обласними, Київською та Севастопольською центральними міськими комісіями, і в разі необхідності скасовує їх.
Медико-соціальна експертиза проводиться після повного медичного обстеження, проведення необхідних досліджень, оцінювання соціальних потреб особи з інвалідністю, визначення клініко-функціонального діагнозу, професійного, трудового прогнозу, одержання результатів відповідного лікування, реабілітації за наявності даних, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, наслідками травм чи вродженими вадами, які спричиняють обмеження життєдіяльності. (п. 17 Положення про медико-соціальну експертизу).
У відповідності з вимогами п. 22 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності, повторний огляд осіб з інвалідністю з нестійкими, оборотними змінами та порушеннями функцій організму з метою визначення ефективності реабілітаційних заходів, стану здоров`я і ступеня соціальної адаптації проводиться раз на один - три роки. Повторний огляд осіб з інвалідністю, а також осіб, інвалідність яких встановлено без зазначення строку проведення повторного огляду, проводиться раніше зазначеного строку за заявою такої особи з інвалідністю, інших заінтересованих осіб у разі настання змін у стані здоров`я і працездатності або за рішенням суду.
Суд встановив, що повторний огляд позивача ДЗ "ЦМСЕК МОЗ України" 28.08.2023 відбувся без наявності жодної із підстав передбаченої п. 22 Положення про порядок, умови та критерії встановлення інвалідності. Позивач заяви про повторний огляд не подавав, як і відсутні заяви інших осіб в межах змін у стані здоров`я позивача та відсутнє рішення суду про проведення медико-соціальної експертизи, а надходження до ДЗ "ЦМСЕК МОЗ України" доручення Головного слідчого управління Національної поліції України про проведення медико - соціальної експертизи відносно позивача не є підставою для проведення експертного дослідження згідно з Положенням.
Крім того, судом також враховано відсутність направлення лікувально-профілактичного закладу охорони здоров`я після проведення діагностичних, лікувальних і реабілітаційних заходів за наявності відомостей, що підтверджують стійке порушення функцій організму, обумовлених захворюваннями, яке є обов`язковим згідно п. 3 Положення про медико-соціальну експертизу.
Також, в порушення п. 1.10 Інструкції №561 медико - соціальна експертиза ДЗ "ЦМСЕК МОЗ України" щодо обстеження проведена без опитування хворого і об`єктивного обстеження та оцінки стану всіх систем організму, необхідних лабораторних, функціональних та інших методів дослідження усіма членами комісії.
За таких обставин, суд погоджується з доводами представника позивача в частині скасування рішення про скасування позивачу II групи інвалідності, оскільки інші вимоги є похідними від спірного рішення, а тому не підлягають до задоволення.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.
Необхідно зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).
Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність дій та рішення при розгляді цієї адміністративної справи.
Частиною 1 ст. 9 КАС України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого: 1) суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України; 2) суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Проаналізувавши надані сторонами докази по справі та вищенаведені норми законодавства, суд дійшов висновку про існування правових підстав для часткового задоволення позову.
Відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати зі сплати судового збору підлягають частковому відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Державного закладу "Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України"№1234/9 про скасування ОСОБА_1 другої групи інвалідності з дитинства та встановлення третьої групи інвалідності з дитинства з 22.02.2023 до 01.03.2024, викладене в протоколі №136 від 09.11.2023.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державного закладу "Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України" на користь ОСОБА_1 судовий збір у розмірі 605 (шістсот п`ять) грн. 60 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 04 грудня 2024 року
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Державний заклад "Центральна медико-соціальна експертна комісія Міністерства охорони здоров`я України" (вул. Юрія Коцюбинського, 9,м. Київ,04053 , код ЄДРПОУ - 38260065)
Головуючий суддя О.П. Шевчук
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123518937 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них осіб з інвалідністю |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Шевчук О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні