РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 листопада 2024 року справа № 580/5944/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Паламаря П.Г.,
за участю:
секретаря судового засідання Трегулова Б.Л.,
представник позивача Тищенка Ю.П., Шимановського А.В. (за ордером),
представника відповідача Войцеховського М.Ю. (за ордером),
розглянувши у порядку загального позовного провадження в режимі відеоконференції адміністративну справу за позовом Руськополянської сільської ради до Черкаської міської ради про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Руськополянська сільська рада (19602, Черкаська область, Черкаський район, с. Руська Поляна, вул. Шевченка, 67) звернулася до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Черкаської міської ради (18002, м. Черкаси, вул. Б.Вишневецького, 36) в якому просить:
-визнати протиправним та скасувати рішення Черкаської міської ради від 19.02.2024 року № 54-1;
-зобов`язати Черкаську міську раду повторно розглянути проект землеустрою щодо встановлення меж території Руськополянської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, рішення Черкаської міської ради від 19.02.2024 року № 54-1 не відповідає положенням ст. 186 Земельного кодексу України, оскільки земельні ділянки зокрема і селище Оршанець розташовані адміністративних межах Руськополянської сільської ради згідно рішення Черкаської районної ради народних депутатів від 06.05.1993 №12-21.
Представники позивача в судових засіданнях позовні вимоги підтримали повністю.
Представник Черкаської міської ради в судових засіданнях позовні вимоги не визнав, проти задоволення позову заперечив, надавши відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що рішення Черкаської районної ради народних депутатів від 06.05.1993 №12-21 прийнято з перевищенням повноважень передбачених п. 4 Положенням про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженим Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12.03.1981 року №1654-X, яким встановлено, що встановлення і перенесення адміністративних центрів, встановлення і зміна меж сільрад проводяться виконавчим комітетом обласної Ради народних депутатів за поданням виконавчих комітетів відповідних районних, міських (міст обласного підпорядкування) Рад народних депутатів. Водночас наголошено, що рішенням Черкаської обласної Ради народних депутатів від 30.10.92 №1221 «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої окремих районів області» селище Оршанець було підпорядковане Соснівській районній Раді народних депутатів м. Черкаси, як це передбачено у п.11 Розділу ІІ Положення. При цьому, розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №728-р та від 06.05.2020 №541-р, якими затверджено території територіальних громад Черкаської області, селище Оршанець позначено таким, що знаходиться в межах міста Черкаси та не входить в межі Руськополянської територіальної громади.
Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Постановою Президії Верховної Ради України від 15.06.1992 №2437-ХІІ новозбудованому населеному пункту Соснівської районної Ради народних депутатів міста Черкаси Черкаської області присвоєно найменування селище Оршанець.
Рішенням Черкаської обласної Ради народних депутатів від 30.10.1992 №12-21 «Про зміни в адміністративно - територіальному устрої окремих районів області» селище Оршанець підпорядковано Соснівській районній Раді народних депутатів міста Черкаси.
Рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 №3-505 «Про затвердження Генерального плану міста Черкаси» затверджено Генеральний план міста Черкаси.
При чому, згідно розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №728-р та від 06.05.2020 №541-р, затверджено території територіальних громад Черкаської області, селище Оршанець позначено таким, що знаходиться в межах міста Черкаси та не входить в межі Руськополянської територіальної громади.
19.02.2024 рішенням Черкаської міської ради № 54-1 «Про відмову у погодженні проекту землеустрою щодо встановлення меж території Руськополянської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області» розглянувши звернення Державного підприємства «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» №69-24 від 13.02.2024 про погодження проекту землеустрою щодо встановлення меж території Руськополянської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області, відмовлено Руськополянській сільській територіальній громаді Черкаського району Черкаської області у погодженні проекту землеустрою щодо встановлення меж території Руськополянської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області.
Причинами відмови зазначено, що до адмінтериторії міста Черкаси входить селище Оршанець взяте на облік постановою Президії Верховної Ради України від 15.06.92 №2437-ХІІ «Про присвоєння найменування новозбудованому населеному пункту Черкаської області» та підпорядковане Соснівській районній Раді народних депутатів м. Черкаси згідно рішення Черкаської обласної Ради народних депутатів від 30.10.92 № 12-21 «Про зміни в адміністративно-територіальному устрої окремих районів області». При чому, Генеральним планом м. Черкаси, затвердженого рішенням Черкаської міської ради 29.12.2011 №3-505 «Про затвердження Генерального плану міста Черкаси» та містобудівною документацією «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація)», затвердженої рішенням міської ради від 13.05.2021 № 5-318 передбачено включення до перспективної міської межі частини земель Геронимівської сільради. Рішенням Руськополянської сільської ради від 10.08.2018 року № 38-16/VII погоджено проект містобудівної документації «Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація). Перелік територій, що включаються в перспективну межу міста зазначено в пояснювальній записці затвердженого Генерального плану міста Черкаси та в проекті землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси. Лісові насадження та озеленені території в районі Дахнівки та Поляни м. Черкаси повинні бути включені в межі міста Черкаси з метою організації рекреаційної та лісопаркової зони. Території до обвідної дороги в західній та південно-західній частині міста Черкаси повинні включатися в його межі для розміщення підприємств логістики, розширення кладовищ, які знаходяться в постійному користуванні Черкаського комунального підприємства «Комбінат комунальних підприємств», розміщення об`єктів обслуговування, житлової забудови для жителів міста Черкаси.
Наголошено, що в пояснювальної записки не враховано містобудівну документацію, що суперечить вимогам пункту 2 статті 25 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», а також шостий абзац статті 46-1 Закону України «Про землеустрій» при розробленні проектів землеустрою щодо встановлення меж територій територіальних громад не допускається встановлення межі території територіальної громади, що змінюватиме межі адміністративно-територіальних одиниць, а саме зміна меж міста Черкаси.
Не погоджуючись з вчиненими діями, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку правовідносинам, суд зазначає таке.
Згідно пункту д ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить організація землеустрою.
Питання встановлення та зміни меж адміністративно-територіальних одиниць врегульовано главою 29 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 173 Земельного кодексу України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій. Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.
Згідно ст. 174 Земельного кодексу України рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України. Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ приймаються відповідними сільськими, селищними, міськими радами. У разі якщо встановлення і зміна меж сіл, селищ призводить до зміни меж території територіальної громади, рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ приймається Кабінетом Міністрів України на підставі подання відповідних сільських, селищних, міських рад. Рішення про встановлення і зміну меж районів у містах приймається міською радою за поданням відповідних районних у містах рад.
Пунктом 1 ч. 3 ст. 186 Земельного кодексу України передбачено, що проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць погоджуються сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення таких меж. У разі розширення меж адміністративно-територіальної одиниці за рахунок території, що не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією. У разі встановлення меж міст проект також погоджується Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою. Рішення Верховної Ради України, органу місцевого самоврядування про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальної одиниці одночасно є рішенням про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці. Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж районів у містах погоджуються з відповідною районною у місті радою, районною у місті державною адміністрацією (у разі їх утворення).
Судом із матеріалів справи встановлено, що спірним рішенням Черкаської міської ради від 19.02.2024 № 54-1 відмовлено Руськополянській сільській територіальній громаді Черкаського району Черкаської області у погодженні проекту землеустрою щодо встановлення меж території Руськополянської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області за рахунок адмінтериторії міста Черкаси - селище Оршанець, згідно постанови Президії Верховної Ради України від 15.06.92 №2437-ХІІ та рішення Черкаської обласної Ради народних депутатів від 30.10.92 №12-2.
При чому, проект землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розроблявся без урахування затвердженого Генерального плану м. Черкаси, що суперечить ст. 173 Земельного кодексу України.
Так, згідно ч. 8 ст. 186 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.
Крім того, ч. 10 ст. 186 Земельного кодексу України передбачено, що висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.
Таким чином, оскільки проект землеустрою щодо встановлення меж території Руськополянської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області суперечить постанові Президії Верховної Ради України від 15.06.92 №2437-ХІІ та рішенню Черкаської обласної Ради народних депутатів від 30.10.92 №12-2, а також Генеральному плану м. Черкаси, в тому числі встановлення меж території Руськополянської сільської територіальної громади Черкаського району Черкаської області за рахунок адмінтериторії міста Черкаси (селище Оршанець), прийняте рішення є правомірним та містить причини невідповідності документації із землеустрою положенням вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів і документації із землеустрою.
Також, суд погоджується з доводами представника відповідача, що рішення Черкаської районної ради народних депутатів від 06.05.1993 №12-21 прийнято в супереч п. 4 Положенням про порядок вирішення питань адміністративно-територіального устрою Української РСР, затвердженим Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 12.03.1981 року №1654-X, яким визначалося, що встановлення і зміна меж сільрад проводяться виконавчим комітетом обласної Ради народних депутатів за поданням виконавчих комітетів відповідних районних, міських (міст обласного підпорядкування) Рад народних депутатів.
Підсумовуючи вищенаведене у сукупності, суд доходить висновку про відсутність підстав для задоволення даного позову.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Керуючись статтями 6, 9, 14, 242-245, 255, 295, 370 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову відмовити.
Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Суддя Петро ПАЛАМАР
Повний текст рішення виготовлено 03.12.2024
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123519178 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Петро ПАЛАМАР
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні