РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2024 року справа № 580/9726/24
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Паламаря П.Г., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом заступника керівника Уманської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, Уманської районної (військової) адміністрації, Монастирищенської міської ради до Управління освіти, молоді та спорту Монастирищенської міської ради про визнання протиправної бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Заступник керівника Уманської окружної прокуратури (20301, м. Умань, вул. Гайдамацька, 16) в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (18029, м. Черкаси, вул. П.Лазаренка, 1), Уманської районної (військової) адміністрації (20301, м. Умань, пл. Соборності, 1), Монастирищенської міської ради (19101, м. Монастирище, вул. Соборна, 117) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління освіти, молоді та спорту Монастирищенської міської ради (19101, м. Монастирище, вул. Соборна, 121) в якому просить:
-визнати протиправною бездіяльність Управління освіти, молоді та спорту Монастирищенської міської ради в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №90467, що розташоване за адресою: вул, Героїв України (Гагаріна), 37, м. Монастирище Уманського району Черкаської області;
-зобов`язати Управління освіти, молоді та спорту Монастирищенської міської ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту -протирадіаційного укриття №90467, що розташоване за адресою: вул. Героїв України (Гагаріна), 37, м. Монастирище Уманського району Черкаської області, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на території Монастирищенської міської територіальної громади знаходиться захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №90467, що розташоване за адресою: вул, Героїв України (Гагаріна), 37, м. Монастирище Уманського району Черкаської області у будівлі ліцею «Успіх» Монастирищенської міської ради, яка в умовах військової агресії російської федерації проти України через недодержання та порушення балансоутримувачем, яким є відділ освіти, культури, молоді та спорту, вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) є обмежено готовою до використання за призначенням, через що нездатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Вказано, що відповідач не вживає заходи, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту у стан, придатний для його використання за цільовим призначенням для укриття людей.
Відповідач відзив на позов не надав, причини неподання не повідомив.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області, Уманська районна (військова) адміністрація, Монастирищенська міська рада пояснень по суті спору не надали.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд встановив таке.
На території Монастирищенської міської територіальної громади знаходиться захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття №90467, що розташоване за адресою: вул, Героїв України (Гагаріна), 37, м. Монастирище Уманського району Черкаської області у будівлі ліцею «Успіх» Монастирищенської міської ради.
Балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту №90467 є відділ освіти, культури, молоді та спорту Монастирищенської міської ради.
25.08.2022 проведено оцінку стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 90467, за результатами якої складено акт від 25.08.2022, в якому встановлено, зокрема, що протирадіаційне укриття визначено як обмежено готове до використання за призначенням та таке, що підлягає ремонту.
10.11.2023, 04.03.2024, 04.06.2024, 16.08.2024 повторно проведено огляд захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття № 90467, за результатами яких складено акти від 10.11.2023, 04.03.2024, 04.06.2024, 16.08.2024 згідно яких протирадіаційне укриття визначено як обмежено придатне до використання за призначенням.
Прокурор зазначає, що бездіяльність відповідача полягає в не здійсненні ним заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №90467, що зумовило звернення позивача до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 року №64/2022 на території України з 24.02.2022 року введено воєнний стан, який неодноразово продовжений і на цей час триває.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» від 12.05.2015 року №389-VІІІ воєнний стан це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
З моменту введення воєнного стану в Україні діє особливий період. З 24.02.2022 року на виконання вимог ч. 16 ст. 32 Кодексу Цивільного захисту України, захисні споруди цивільного захисту, споруди подвійного призначення, найпростіші укриття незалежно від форми власності повинні приводитись у готовність до прийому населення у термін, що не перевищує 24 годин, крім захисних споруд цивільного захисту, що перебувають у постійній готовності до використання за призначенням.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку визначає Порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 1.03.2017 року №138 (далі - Порядок № 138).
Відповідно до п. 9, 11 Порядку №138 утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. Балансоутримувач забезпечує утримання об`єктів фонду захисних споруд у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання, облаштування та експлуатації об`єктів фонду захисних споруд, крім об`єктів, що мають перебувати в постійній готовності. Строк приведення захисної споруди/споруди подвійного призначення в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди/споруди подвійного призначення, який не повинен перевищувати 24 години. Після приведення в готовність об`єктів фонду захисних споруд вони повинні утримуватися та експлуатуватися в такому стані на весь час дії рішення щодо приведення єдиної державної системи цивільного захисту, її складових у режим підвищеної готовності, виникнення надзвичайної ситуації, введення правого режиму надзвичайного стану та в особливий період.
Відповідно до паспорта захисної споруди цивільного захисту сховище (протирадіаційне укриття) № 90467 та облікової картки захисної споруди цивільного захисту, захисна споруда цивільного захисту протирадіаційне укриття належить відділу освіти РДА, який реорганізовано у відділ освіти, молоді та спорту Монастирищенської міської ради, який є балансоутримувачем зазначеного протирадіаційного укриття. Термін приведення сховища в готовність 6-12 год.
Однак за наслідками проведених оцінок стану готовності захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційне укриття визначено як обмежено готове до використання за призначенням.
Питання утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту (далі захисні споруди) внормовано Вимогами щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 року № 579 (далі - Вимоги № 579).
Ці Вимоги призначені для використання міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання - балансоутримувачами захисних споруд (далі балансоутримувачі) (п. 2 Розділ І Вимог № 579).
Згідно п. 1, 2 Розділу ІІ Вимог № 579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни. Під час експлуатації захисних споруд не допускається виконання заходів, що знижують їх захисні властивості, надійність та безпеку.
Відповідно до п. 1 розділу VІ глави 2 Вимог № 579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.
У відповідності до п. 3, 7 розділу VІ глави 2 Вимог № 579 періодичність і зміст оглядів стану захисних споруд та перевірок працездатності їх основного обладнання наведено в додатку 10 до цих Вимог. За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Про результати щорічних оцінок стану готовності, здійснених без залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС, балансоутримувачі інформують вищезазначені органи і підрозділи з наданням копій актів, складених за їх результатами.
Пунктом 8 розділу VІ глави 2 Вимог № 579 встановлено, що під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди, справність ДЕС, експлуатація в режимі захисної споруди протягом 6 годин з перевіркою роботи в режимі чистої вентиляції і фільтровентиляції (у сховищах).
За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням (п. 9 розділу VІ глави 2 Вимог № 579).
Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог. У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням. При цьому, питання підтримання захисних споруд у готовності до використання за призначенням врегульовано главою 3 розділу VІ Вимог № 579.
Згідно з п. 1, 2 розділу VІ глави 3 Вимог № 579 на підставі результатів оцінки стану готовності, а також періодичних оглядів, перевірки працездатності основного обладнання та обстежень захисних споруд їх балансоутримувачі складають плани приведення захисних споруд у готовність до використання за призначенням за формою згідно з додатком 14 до цих Вимог. Підтримання належного технічного стану приміщень захисних споруд і їх ремонт проводяться відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
Відповідно до п. 2 розділу VІІ Глави 1 Вимог № 579 готовність фонду захисних споруд передбачає: належний технічний стан несучих огороджувальних конструкцій, гідроізоляції і захисних пристроїв захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття); надійну герметичність захисної споруди (для сховищ); справність і постійну готовність до роботи спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисної споруди, наявність нормативних аварійних запасів води, паливно-мастильних матеріалів, а також майна, необхідного для життєзабезпечення населення, що підлягає укриттю; підготовленість особового складу формування з обслуговування захисних споруд; належний протипожежний та санітарний стан приміщень споруд фонду захисних споруд.
Пунктом 4 розділу VІІ Глави 1 Вимог № 579 визначено, що у разі введення в Україні або її окремих місцевостях правового режиму воєнного стану першочергові заходи з приведення в готовність сховищ мають бути спрямовані на забезпечення можливості їх використання для укриття населення від звичайних засобів ураження.
Частиною 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.
Судом встановлено, що на балансі відділу освіти, культури, молоді та спорту Монастирищенської міської ради перебуває захисна споруда № 90467. Згідно з даними облікової картки та паспорту протирадіаційного укриття воно прийняте в експлуатацію у 1990 році, знаходиться за адресою: вул. Гагаріна, 37 м. Монастирище.
Відповідно до висновку в актах огляду, виявлено порушення вимог законодавства в стані готовності, експлуатації та використання захисної споруди № 53359, а тому захисна споруда перебувала/перебуває у стані, що виключає можливість її використання за призначенням, через що не здатна забезпечити захист цивільного населення в умовах воєнного стану.
Суд, враховуючи те, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, що передбачено п. 8 ст. 32 КЦЗ України та п. 9 Порядку № 138 погоджується із доводами позивача про те, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не надав належні докази на спростування доводів органу прокуратури, який виступає в інтересах держави, і не довів те, що ним були вжиті необхідні, або можливі заходи з метою приведення укриття у стан готовності до експлуатації відповідно до вимог закону.
З урахуванням зазначеного, позовні вимоги суд вважає обгрунтованими, в зв`язку із чим адміністративний позов належить задовольнити повністю.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З огляду на відсутність у матеріалах справи доказів понесення позивачем вказаних судових витрат, підстави для їх розподілу відсутні.
Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Управління освіти, молоді та спорту Монастирищенської міської ради в частині невжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №90467, що розташоване за адресою: вул. Героїв України (Гагаріна), 37, м. Монастирище Уманського району Черкаської області.
Зобов`язати Управління освіти, молоді та спорту Монастирищенської міської ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №90467, що розташоване за адресою: вул. Героїв України (Гагаріна), 37, м. Монастирище Уманського району Черкаської області, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту.
Копію рішення направити учасникам справи.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Петро ПАЛАМАР
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2024 |
Оприлюднено | 06.12.2024 |
Номер документу | 123520968 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Петро ПАЛАМАР
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні