Постанова
від 03.12.2024 по справі 280/5213/24
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

03 грудня 2024 року м. Дніпросправа № 280/5213/24Суддя І інстанції Конишева О.В.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Сафронової С.В., Коршуна А.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області

на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» до Головного управління ДПС у Запорізькій області, Державної податкової служби України про визнання дій протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії, -

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» звернулося до суду з вищевказаним позовом, в якому, просило:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031003/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.04.2024 року № 150.

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031000/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.04.2024 року № 151.

3. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030998/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 25.04.2024 року № 152.

4. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031009/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 154.

5. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031008/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 155.

6. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031006/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 156.

7. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031007/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 157.

8. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031005/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 158.

9. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031004/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 26.04.2024 року № 159.

10. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031015/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року № 161.

11. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031019/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року № 162.

12. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031014/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

13. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030985/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

14. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031023/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

15. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11031010/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 27.04.2024 року №

16. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030995/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2024 року № 167.

17. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030997/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2024 року № 168.

18. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030993/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 28.04.2024 року № 169.

19. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Запорізькій області від 10.05.2024 року № 11030991/39281405, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної від 29.04.2024 року № 171.

20. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 25.04.2024 року № 150, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

21. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 25.04.2024 року № 151, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

22. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 25.04.2024 року № 152, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

23. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 154, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

24. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 155, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

25. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 156, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

26. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 157, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

27. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 158, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

28. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 26.04.2024 року № 159, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

29. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 27.04.2024 року № 161, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

30. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 27.04.2024 року № 162, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

31. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 27.04.2024 року № 163, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

32. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕИЙДІНГ» від 27.04.2024 року № 164, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

33. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 27.04.2024 року № 165, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

34. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 27.04.2024 року № 166, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

35. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 28.04.2024 року № 167, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

36. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 28.04.2024 року № 168, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

37. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 28.04.2024 року № 169, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

38. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» від 29.04.2024 року № 171, датою її фактичного надання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що в рішеннях про відмову в реєстрації податкової накладної не зазначено підкреслень тих документів, які на думку контролюючого органу не надані, що робить це рішення формальним, та таким, що не гуртується на результатах аналізу пакету документів платника податків, які надавалися до перевірки і свідчать про реальний характер господарської операції. В свою чергу позивачем надано усі документи, які дають змогу ідентифікувати та зрозуміти сутність господарської операції.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року позов було задоволено.

Не погодившись з прийнятим рішенням Головне управління ДПС у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просило рішення суду скасувати та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Вказує, судом першої інстанції не було надано оцінки аргументам відповідача щодо відсутності реєстрації потужностей у первинних постачальників позивача. Позивачем не було підтверджено факту надання на розгляд Комісії контролюючого органу документального підтвердження права власності або іншого похідного від такого права позивача на транспортні засоби т а причепи/напівпричепи, які були використані для перевезення сировини від контрагентів. Ні в одному з поданих на розгляд позивачем договорів та додатків до таких договорів з постачальниками насіння соняшнику не виконано вимоги ч. 4 ст. 180 ГК України. Судом не було надано оцінку доводам апелянта щодо неподання позивачем повного документального підтвердження технологічного процесу виготовлення олії соняшникової нерафінованої невимороженої першого ґатунку. Рішення коммісії були ухвалені правомірно з урахуванням покладених на неї функцій щодо контролю за правомірністю відшкодування податку на додану вартість.

У письмовому відзиві на апеляційну скаргу ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» просить відмовити у її задоволенні та залити без змін рішення суду першої інстанції.

Дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального права, правову оцінку досліджених судом доказів у справі, суд апеляційної інстанції приходить до висновку що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що на виконання Договору поставки № 01/12/2023-2 від 01.12.2023 між ТОВ АГРО ТРЕЙДІНГ (Постачальник) та ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД» (ЄДРПОУ 41161689) (Покупець), предметом якого є постачання : Олія соняшникова нерафінована невиморожена першого ґатунку код товару згідно з УКТ ЗЕД 1512, Продавцем було реалізовано олію соняшникову в кількості 466,65 тон за видатковими накладними № 694 від 25.04.2024 на суму 933698,88 грн з ПДВ; №695 від 25.04.2024 на суму 1 017 746,46 грн з ПДВ; № 696 від 25.04.2024 на суму 969 082,38 грн з ПДВ; № 718 від 26.04.2024 на суму 985 363,26 грн з ПДВ; №719 від 26.04.2024 року на суму 986 103,30 грн з ПДВ; №720 від 26.04.2024 на суму 915 429,48 грн з ПДВ; № 721 від 26.04.2024 на суму 848 455,86 грн з ПДВ; № 722 від 26.04.2024 року на суму 950 581,38 грн з ПДВ; № 723 від 26.04.2024 року на суму 1 053 076,92 грн з ПДВ; № 724 від 27.04.2024 року на суму 965 012,16 грн з ПДВ; № 725 від 27.04.2024 року на суму 923 939,94 грн з ПДВ; № 726 від 27.04.2024 на суму 947 251,20 грн з ПДВ; №727 від 27.04.2024 року на суму 837 725,28 грн з ПДВ; № 728 від 27.04.2024 на суму 960 571,92 грн з ПДВ; № 730 від 27.04.2024 року на суму1 046 046,54 грн з ПДВ; №731 від 28.04.2024 року на суму 1 049 746,74 грн з ПДВ; №732 від 28.04.2024 року на суму 945 401,10 грн з ПДВ; №733 від 28.04.2024 року на суму 915 799,50 грн з ПДВ № 741 від 29.04.2024 на суму 955 021,62 грн з ПДВ.

Транспортування відбувалось згідно ТТН .

Перевезення товару від ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» до ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД» відбувалось автотранспортом сторонніх підприємств та за рахунок продавця згідно товарно-транспортних накладних: № 2504/01; № 2504/03; № 2504/05; № 2604/01; № 2604/02; № 2604/03; № 2604/04; № 2604/05; № 2604/10; № 2704/01; № 2704/02; № 2704/05; № 2704/08; № 2704/10; № 2704/11; № 2804/01; № 2804/02; № 2804/04; №2904/02. По даті першої події (відвантаження) виписана податкова накладна від 25.04.2024 року № 150; від 25.04.2024 року № 152; від 25.04.2024 року №151; від 26.04.2024 року №158; від 26.04.2024 № 157; від 26.04.2024 № 159; від 26.04.2024 № 156; від 26.04.2024 № 155; від 26.04.2024 року № 154; від 27.04.2024 року № 166; від 27.04.2024 року № 165; від 27.04.2024 року № 164; від 27.04.2024 року № 163; від 27.04.2024 року № 162; від 27.04.2024 року № 161; від 28.04.2024 року № 167; від 28.04.2024 року № 168; від 28.04.2024 року № 169; від 29.04.2024 № 171.

Для виробництва олії соняшникової нерафінованої невимороженої першого ґатунку, вказаної в заблокованих податкових накладних було придбано сировину: Насіння соняшнику у СФГ «ПАВЛІВСЬКЕ» ( код 30868235 ) за видатковою накладною: №81 від 17.04.2024 року на суму 1 116 047,61 грн з ПДВ; № 86 від 20.04.2024 року на суму 099 947,60 грн з ПДВ; № 82 від 18.04.2024 року на суму 1 184 100,03 грн з ПДВ. ПСП «АГРОФІРМА «ПЕРШЕ ТРАВНЯ» (код 25543635) за видатковою накладною №37 від 19.04.2024 р. на суму 3 155 693,85 грн з ПДВ;№ 38 від 20.04.2024 року на суму 033 834,37 грн з ПДВ. ТОВ АГРОФІРМА «СЛАВУТИЧ» (код 25520143) за видатковою накладною № 149 від 19.04.2024 р. на суму 3 133 913,37 грн з ПДВ; № 152 від 20.04.2024 року на суму 1 932 357,16 грн з ПДВ; СФГ ОСОБА_1 (код НОМЕР_1 ) за видатковою накладною №32 від 17.04.2024 року на суму 790 564,07 грн з ПДВ; ТОВ «ДРУЖБА» (код 30699144) за видатковою накладною № 56 від 17.04.2024 року на суму 1 630 565,58 грн з ПДВ, № 58 від 18.04.2024 року на суму 2 362 521,54 грн з ПДВ; ТОВ «Агроколос-Трейд» (код 43696975) за видатковою накладною № 5 від 19.04.2024 року на суму 1 850 081,19 грн з ПДВ,№4 від 18.04.2024 року на суму 2 289 351,48 грн з ПДВ, № 3 від 17.04.2024 року на суму 2 324 071,5о грн з ПДВ; доставка здійснювалась згідно товарно-транспортних накладних за рахунок ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ». Оплата товару здійснена згідно платіжного доручення: № 250 від 12.01.2024 р. на суму 1 193 009,54 грн з ПДВ; № 225 від 11.01.2024 на суму 1 842 164,74 грн з ПДВ; №251 від 12.01.2024 р. на суму 1 073 735,79 грн з ПДВ.

Відповідно до вимог ст. 201 Податкового кодексу України Товариство з обмеженою відповідальністю «АГРО ТРЕЙДІНГ» через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронної звітності» засобами телекомунікаційного зв`язку складено і направлено на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні по взаємовідносинах з ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД»: від 25.04.2024 року № 150, від 25.04.2024 року № 151, від 25.04.2024 року № 152, від 26.04.2024 року № 154, від 26.04.2024 року № 155, від 26.04.2024 року № 156, від 26.04.2024 року № 157, від 26.04.2024 року № 158, від 26.04.2024 року № 159, від 27.04.2024 року № 161, від 27.04.2024 року № 162, від 27.04.2024 року № 163, від 27.04.2024 року № 164, від 27.04.2024 року № 165, від 27.04.2024 року № 166, від 28.04.2024 року № 167, від 28.04.2024 року № 168, від 28.04.2024 року № 169, від 29.04.2024 року № 171.

Згідно з отриманими позивачем Квитанціями ПН прийняті, але реєстрація зупинена на підставі того, що «Обсяг постачання товару/послуги 1512 ,перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.»

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.

06.05.2024 року ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» було направлено Повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових в яких платнику податку пропонується додатково надати копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у поданих на реєстрації податкових накладних:

Надати оборотно-сальдові відомості по рахунках: 361,681; складський облік соняшника; калькуляція на продукцію та сертифікати якості.

Позивач скористався своїм правом та надав на розгляд Комісії Повідомлення про подання додаткових пояснень та/або документів, які необхідні для розгляду питання прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

З урахуванням поданих ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» пояснень та копій документів, Комісією відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (пункт 10) було направлено позивачу рішення:

№11031003/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №150 від 25.04.2024;

№11031000/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №151 від 25.04.2024;

№11030998/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №152 від 25.04.2024;

№11031009/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №154 від 26.04.2024;

№11031008/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №155 від 26.04.2024;

№11031006/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №156 від 26.04.2024;

№11031007/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №157 від 26.04.2024;

№11031005/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №158 від 26.04.2024;

№11031004/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №159 від 26.04.2024;

№11031015/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №161 від 27.04.2024;

№11031019/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №162 від 27.04.2024;

№11031014/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №163 від 27.04.2024;

№11030985/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №164 від 27.04.2024;

№11031023/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №165 від 27.04.2024;

№11031010/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №166 від 27.04.2024;

№11030995/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №167 від 28.04.2024;

№11030997/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №168 від 28.04.2024;

№11030993/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №169 від 28.04.2024;

№11030991/39281405 від 10.05.2024 про відмову в реєстрації №171 від 29.04.2024

з наступним обґрунтуванням: «ненаданням/частковим наданням додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку».

За результатом адміністративного оскарження вказані рішення були залишені без змін.

Не погодившись з рішенням про відмову у реєстрації податкової накладної, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Не погоджуючись з таким рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості акта індивідуальної дії, та породжують неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку позивача виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції виходячи з наступного.

Згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. За операціями з виконання підрядних будівельних робіт суб`єкти підприємницької діяльності можуть застосовувати касовий метод податкового обліку відповідно до підпункту 14.1.266 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу.

Як зазначено у п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

У Додатку №1 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, наведені «Критерії ризиковості платника податку на додану вартість»: 1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах. 2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах. 3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами. 4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками. 5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ). 6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України. 7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України. 8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

У Додатку №3 до «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, наведені «Критерії ризиковості здійснення операцій»: 1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС. 2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення. 3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу. 4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається). 5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги. 6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.

Відповідно до п.25 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з п.30 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, комісія контролюючого органу складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше семи членів.

У п.40, п.42-п.46 «Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 за №1165, зазначено, що Голова, заступник голови, секретар та члени комісії контролюючого органу беруть участь у засіданні особисто та не мають права делегувати своїх представників для участі в її засіданні. Засідання комісії контролюючого органу є правоможним за умови присутності на ньому не менше двох третин її затвердженого персонального складу. Засідання комісії контролюючого органу проводиться у разі наявності матеріалів для розгляду. У разі потреби член комісії контролюючого органу подає голові комісії пропозиції щодо проведення додаткового засідання. Рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування. Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії. У разі рівного розподілу голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні. Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення. Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні. Ведення обліку матеріалів щодо роботи комісії контролюючого органу здійснюється секретарем такої комісії. Присутній на засіданні комісії контролюючого органу член комісії, який не згоден з рішенням комісії або утримався від голосування, повинен викласти у письмовій формі свою окрему думку, яка додається до матеріалів засідання такої комісії. … 42. Рішення, прийняті комісіями контролюючих органів, підлягають реєстрації засобами інформаційних систем ДПС. 43. Матеріали засідання комісії контролюючого органу зберігаються десять років. 44. Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні). 45. Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу. 46. У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

В той же час контролюючим органом не надано результатів проведених перевірок поданих платником податку копій документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні), а також протоколів засідання Комісії під час прийняття Рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, матеріалів щодо роботи комісії, тощо, що свідчить про порушення процедури розгляду матеріалів.

Відповідно до п.19 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних», затвердженого 29.12.2010 постановою Кабінету Міністрів України №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України №341 від 26.04.2017) (надалі «Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних»), податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно з п.20 «Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12 грудня 2019 року затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), яким визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.2. Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Пунктом 3 Порядку №520 визначено, що комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

Згідно п.4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі

Відповідно до п.5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Згідно п.6 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Пунктом 7 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.п. 9-13 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Підставою для відмови податковим органом позивачу у реєстрації податкових накладних, стало: ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Єдиному реєстрі податкових накладних, при отримання повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку.

Спростовуючи доводи контролюючого органу про те, що позивачем для перевезення насіння соняшнику від постачальників було використано власні транспортні засоби та напівпричепи, які перераховані у відзиві на позовну заяву та зазначено, що оскільки у ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» відсутні зареєстровані потужності для перевезення сировини рослинного походження, то у позивача відсутнє право на таке перевезення, суд прешої інстанції вірно виходив з наступного.

Не підлягає державній реєстрації як окрема потужність транспортний засіб, що використовується оператором ринку у зв`язку з експлуатацією іншої належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл. Транспортні засоби, що використовуються оператором ринку виключно для перевезення харчових продуктів, яке не пов`язане з експлуатацією належної йому зареєстрованої потужності або потужності, на яку видано експлуатаційний дозвіл, підлягають кумулятивній державній реєстрації, для якої подається одна заява (незалежно від кількості відповідних транспортних засобів) та за результатами якої присвоюється один особистий реєстраційний номер. Транспортний засіб, що використовується як потужність з реалізації харчових продуктів кінцевим споживачам, підлягає державній реєстрації як окрема потужність (ч. 1 ст. 25 ЗУ № 2681-III).

Оскільки, ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» використовує свої транспортні засоби лише для перевезення Насіння соняшнику від постачальників, то в даному випадку державна реєстрація потужностей ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» для перевезення сировини рослинного пошкодження не потрібна.

Таким чином, відсутність реєстрації потужності лише для перевезення сировини рослинного походження не впливає на реєстрацію господарських операцій та як наслідок не підлягає перевірці при прийнятті рішення про реєстрацію податкових накладних.

Крім того, суд першої інстанції вірно зауважив, що приймаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган жодним чином нічого не вказав про відсутність права у ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» на перевезення сировини рослинного походження, як на підставу у відмові у реєстрації відповідних податкових накладних.

З приводу відсутності у суб`єктів господарювання, які поставляли позивачу насіння соняшнику, зареєстрованих потужностей для первинного виробництва сировини рослинного походження, що відповідно до ч. 8 ст. 20 Закону №2681-III, виключає економічний ефект від такої діяльності, оскільки обіг таких харчових продуктів заборонено, суд вірно зазначив, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій платника податку на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами ПК України.

Таким чином, наявність чи відсутність реєстрації потужності з виробництва та/або обігу харчових продуктів жодним чином не впливає на реєстрацію господарських операцій та як наслідок не підлягає перевірці при прийнятті рішення про реєстрацію податкових накладних.

Відхиляючи доводи відповідача з приводу того, що ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» не було подано на розгляд Комісії контролюючого органу документального підтвердження права власності або іншого похідного від такого права ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» на транспортні засоби та причепи/напівпричепи, які були використані для перевезення сировини від ТОВ «Агроколос-Трейд», СФГ «ПАВЛІВСЬКЕ», ТОВ «АГРОФІРМА «СЛАВУТИЧ» та ПСП «АГРОФІРМА «ПЕРШЕ ТРАВНЯ». ГУ ДПС у Запорізькій області вказує ще й на те, що за цими об`єктами не було здійснено повідомлення про зазначені об`єкти, пов`язані з оподаткуванням за формою 20-ОПП. Відповідно, на думку відповідача, у контролюючого органу виникли, на його думку, обґрунтовані сумніви щодо реалізації проведення господарської операції з постачання Насіння соняшнику, а саме чи було дійсно доставлено сировину для переробки та виготовлення продукції, яка в подальшому була реалізована ТОВ «ОПТІМУСАГРО ТРЕЙД» суд прешої інстанції вірно зазанчив наступне.

Так позивачем при подачі ним скарги на рішення комісії про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, подавалися «Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою 20-ОПП», тому твердження у ГУ ДПС у Запорізькій області стосовно того, що у контролюючого органу не було документального підтвердження, що за причепами/напівпричепами ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ», які були використані для перевезення сировини, не було здійснено повідомлення про зазначені об`єкти, пов`язані з оподаткуванням за формою 20-ОПП є хибним.

При цьому приймаючи рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, контролюючий орган жодним чином не вказав про відсутність Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність, за формою 20-ОПП, як на підставу у відмові у реєстрації відповідних податкових накладних.

Надаючи оцінку доводам ГУ ДПС у Запорізькій області у відзиві, що ні в одному з поданих на розгляд ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» договорів з постачальниками насіння соняшнику не виконано вимоги ч. 4 ст. 180 ГК України, зокрема не вказано рік врожаю Насіння соняшнику, що реалізується, а також клас Насіння соняшнику, що впливає на кінцевий результат обробки насіння... Крім того, партії насіння соняшнику не супроводжувалися свідоцтвом про вміст пестицидів, токсичних елементів, мікотоксинів, радіонуклідів і посвідчення або сертифікатом про якість. За таких обставин, контролюючий орган не може оцінити достатність поставлених партій насіння соняшнику для виконання зобов`язань позивача за Договором поставки, суд першої інстанції вірно виходив з наступного.

Господарський договір є однією з підстав виникнення прав та обов`язків його контрагентів у сфері господарювання. У силу укладення договору певного виду сторони підпорядковують свої відносини як загальним положенням про зобов`язання, визначеним ГК або ЦК, так і відповідним законодавчим актам, що регулюють такий вид господарських відносин. Змістом договору охоплюються не тільки ті умови (права та обов`язки сторін у зобов`язальних правовідносинах), що визначені угодою між сторонами, а й ті, які імперативно визначені законодавством для окремих видів договорів.

Так, дійсно, аналізуючи зміст ст. 180 ГК України, можна дійти висновку, що істотними умовами договору є: предмет договору; ціна договору; строк дії.

Відповідно до змісту ч. ч. 3, 4 ст. 180 ГК України, при укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору (ч. 3). Умови про предмет у господарському договорі повинні визначати найменування (номенклатуру, асортимент) та кількість продукції (робіт, послуг), а також вимоги до їх якості. Вимоги щодо якості предмета договору визначаються відповідно до обов`язкових для сторін нормативних документів, зазначених у ст. 15 цього Кодексу, а у разі їх відсутності - в договірному порядку, з додержанням умов, що забезпечують захист інтересів кінцевих споживачів товарів і послуг (ч. 4).

Частиною 1 ст. 15 ГК України закріплено, що у сфері господарювання застосовуються технічні регламенти, стандарти, кодекси усталеної практики та технічні умови.

Договір поставки укладається на розсуд сторін або відповідно до державного замовлення (ч. 2 ст. 265 ГК України).

Сторони для визначення умов договорів поставки мають право використовувати відомі міжнародні звичаї, рекомендації, правила міжнародних органів та організацій, якщо це не заборонено прямо або у виключній формі цим Кодексом чи законами України (ч. 4 ст. 265 ГК України).

З змістом ст. 266 ГК України предметом поставки є визначені родовими ознаками продукція, вироби з найменуванням, зазначеним у документації до зразків (еталонів), прейскурантах чи товарознавчих довідниках. Предметом поставки можуть бути також продукція, вироби, визначені індивідуальними ознаками (ч. 1). Загальна кількість товарів, що підлягають поставці, їх часткове співвідношення (асортимент, сортамент, номенклатура) за сортами, групами, підгрупами, видами, марками, типами, розмірами визначаються специфікацією за згодою сторін, якщо інше не передбачено законом (ч. 2).

Як вказано у п. 1.2 договорах поставки, які укладались ТОВ »АГРО ТРЕЙДІНГ» з різними контрагентами, ціна, кількість, якість, номенклатура, асортимент за одиницю Товару вказується в Додатках (специфікаціях, накладних) до цього Договору.

За таких обставин доводи апелянта про те, що ТОВ «АГРО ТРЕЙДІНГ» порушено ч. 4 ст. 180 ГК України при укладанні договорів поставки із постачальниками є безпідставними, оскільки сторони є вільними під час укладання договорів. Тим паче, що товар є придатним, відповідає всім вимогам ДСТУ.

Колегія суддів зазначає, здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту з операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства; здійснення моніторингу не повинно підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу; приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарської операцій позивача на предмет їх реальності; змістовна оцінка господарської операції може бути проведена лише за результатами здійснення податкової перевірки, підстави та порядок проведення якої визначений нормами Податкового кодексу України; при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.

Визнаючи протиправними та скасовуючи рішення відповідача про відмову реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних суд першої інстанції вірно виходив з тих обставин, що останні прийнято без додержання процедури розгляду матеріалів, не наведено мотивації віднесення платника до ризикових.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Дійшовши обґрунтованого висновку про протиправність оскарженого рішення відповідача, суд першої інстанції вірно виходив із того, що належним способом захисту порушеного права є не лише скасування такого рішення відповідача, а й зобов`язання останнього зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.

Керуючись п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Запорізькій області - залишити без задоволення.

Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня набрання законної сили.

В повному обсязі постанова складена 03 грудня 2024 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяС.В. Сафронова

суддяА.О. Коршун

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.12.2024
Оприлюднено06.12.2024
Номер документу123522163
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/5213/24

Постанова від 03.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 25.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 26.08.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 27.06.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні