ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"05" грудня 2024 р. справа № 300/8612/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області до Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання дій протиправними та скасування постанови від 31.10.2024 про накладення штрафу, -
Стислий виклад доводів сторін. Процесуальні дії суду:
Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі позивач, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області) звернулося до суду з адміністративним позовом до Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (далі відповідач), в якому просить суд: визнати протиправними дії головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Іваночко В.Ю. щодо винесення постанови від 31.10.2024 ВП № 76012125 про накладення штрафу; скасувати постанову головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Іваночко В.Ю. від 31.10.2024 ВП № 76012125 про накладення на Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області штрафу в розмірі 5100,00 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що 31.10.2024 головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Іваночком В.Ю., всупереч вимог Закону України "Про виконавче провадження", прийнято постанову про накладення штрафу на ГУ ПФУ в Івано-Франківській області в сумі 5100,00 грн. у виконавчому провадженні № 76012125 за невиконання боржником без поважних причин виконавчого листа № 300/1618/24 від 17.07.2024. Представник позивача вказала на відсутність в державного виконавця підстав для прийняття вказаної постанови про накладення штрафу від 31.10.2024, оскільки ГУ ПФУ в Івано-Франківській області в добровільному порядку до відкриття виконавчого провадження 12.09.2024 здійснило перерахунок пенсії ОСОБА_1 . Так, рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 у справі № 300/1618/24 зобов`язано ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії по інвалідності без обмеження її максимального розміру, згідно рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.08.2022 у справі №300/2907/22, від 14.07.2023 у справі №300/3374/23, від 24.08.2023 у справі №300/3079/23, від 05.09.2023 у справі №300/4568/23, з урахуванням проведених платежів. В цій частині рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 у справі № 300/1618/24 постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.06.2024 залишено без змін. В травні 2024 року Пенсійним фондом України було доопрацьовано програмне забезпечення та переглянуто пенсійну справу ОСОБА_1 , проведено перерахунок його пенсії, розмір якої з 01.03.2023 визначено 33971,13 грн., з 01.03.2024 визначено 36333,51 грн. Доплата, нарахована на виконання рішення суду від 24.08.2023 у справі № 300/3079/23 за період з 01.06.2023 по 29.02.2024 в сумі 9309,24 грн., та доплата, нарахована на виконання рішення суду від 05.09.2023 у справі № 300/4568/23 за період з 01.03.2023 по 31.12.2023 в сумі 43550,72 грн., включені в Реєстр, виплата за яким буде проведена лише за наявності фінансування з Державного бюджету, оскільки відповідно до статті 8 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України та буде виплачена в порядку черговості лише при наявності фінансування з Державного бюджету. Про вжиті заходи ГУ ПФУ в Івано-Франківській області повідомило державного виконавця листом, однак головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Іваночком В.Ю. залишено поза увагою вищевказані обставини та прийнято постанову про накладення штрафу в сумі 5100,00 грн. Представник позивача зазначила, що на час прийняття державним виконавцем рішення про накладення штрафу має бути встановленим факт невиконання боржником судового рішення без поважних причин. Окрім цього, представник позивача додатково зазначила, що бюджет Пенсійного фонду України на 2024 рік не затверджений. ГУ ПФУ в Івано-Франківській області вчинило та продовжує здійснювати всі можливі та залежні від нього дії щодо виплати доплати, нарахованої на виконання рішення суду від 24.08.2023 у справі № 300/3079/23 за період з 01.06.2023 по 29.02.2024 в сумі 9309,24 грн., та доплати, нарахованої на виконання рішення суду від 05.09.2023 у справі № 300/4568/23 за період з 01.03.2023 по 31.12.2023 в сумі 43550,72 грн., шляхом занесення відомостей до відповідного Реєстру. Наступним етапом є виділення із Державного бюджету України відповідних коштів і їх перерахування боржнику в порядку черговості та в межах наявних бюджетних призначень.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.11.2024 позовну заяву залишено без руху через її невідповідність вимогам статті 161 Кодексу адміністративного судочинства України та надано позивачу десятиденний строк з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення її недоліків
22.11.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшла заява представника позивача від 22.11.2024 про усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 25.11.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі та призначено судовий розгляд на 05.12.2024.
04.12.2024 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника ГУ ПФУ в Івано-Франківській області від 05.07.2024 про розгляд справи без її участі (а.с. 50-51).
Представник Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції в судове засідання 05.12.2024 не з`явився та не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.
Суд зазначає, що особливості подання заяв по суті справи в окремих категоріях адміністративних справ визначені статтею 269 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України), відповідно до частини 1 якої, у справах, визначених, в тому числі, статтею 287 цього Кодексу, заявами по суті справи є позовна заява та відзив на позовну заяву (відзив). Копії позовної заяви та доданих до неї документів направляються відповідачу та іншим учасникам справи до електронного кабінету, а за його відсутності - електронною поштою, якщо така відома суду, або надаються для ознайомлення в судовому засіданні (частина друга статті 269 КАС України).
Отже, повідомлення сторін про розгляд даної справи, зокрема визначеної статтею 287 Кодексу адміністративного судочинства України здійснено вчасно.
Згідно з частиною четвертою статті 287 КАС України адміністративна справа з приводу рішень, дій або бездіяльності державного виконавця чи іншої посадової особи органу державної виконавчої служби, приватного виконавця вирішується судом протягом десяти днів після відкриття провадження у справі. У разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється (частина четверта статті 229 КАС України).
Таким чином, суд дійшов висновку про розгляд справи за відсутності сторін чи їх представників, повідомлених належним чином про місце, дату й час розгляду справи на підставі поданих сторонами доказів, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.
Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 в справі № 300/1618/24 задоволено позов ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області: визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови у здійсненні з 01.03.2023 перерахунку та виплати пенсії ОСОБА_1 , яка призначена по інвалідності, без обмеження її максимального розміру; зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії по інвалідності без обмеження її максимального розміру, згідно рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.08.2022 у справі №300/2907/22, від 14.07.2023 у справі №300/3374/23, від 24.08.2023 у справі №300/3079/23, від 05.09.2023 у справі №300/4568/23, з урахуванням проведених платежів; відмовлено у задоволенні решти позовних вимог.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.06.2024 задоволено апеляційну скаргу ОСОБА_1 : скасовано рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 у справі № 300/1618/24 в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалено нову постанову у відповідній частині, яким задоволено позовні вимоги в даній частині та викладено в такій редакції: «Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо нездійснення з 01.03.2023р. перерахунку та виплати пенсії по інвалідності ОСОБА_1 з урахуванням підвищення до пенсії, як особі з інвалідністю внаслідок війни II групи, відповідно до положень п.1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення» від 28.12.2011р. №1381 (в редакції станом на 01.03.2023р.) у розмірі 25% від суми основного розміру пенсії в розмірі 13913,41 грн., із врахуванням сум підвищення (індексації) пенсії за 2022 рік в розмірі 1947,88 грн. та за 2023 рік в розмірі 3905,84 грн., а саме із загальної суми 19767,10 грн.; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2023р. перерахунок та виплату пенсії по інвалідності з урахуванням підвищення до пенсії як інваліду внаслідок війни, згідно Рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.08.2023р. у справі №300/3079/23 та від 05.09.2023р. у справі №300/4568/23, відповідно до положень п.1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення» від 28.12.2011р. №1381 (в редакції станом на 01.03.2022р.) у розмірі 25% від суми основного розміру пенсії в розмірі 13913,41 грн., із врахуванням сум підвищення (індексації) пенсії за 2022 рік в розмірі 1947,88 грн та за 2023 рік в розмірі 3 905,84 грн., а саме із загальної суми 19767,10 грн.». В решті рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 у справі № 300/1618/24 залишено без змін.
На виконання судового рішення від 17.04.2024 в справі № 300/1618/24, Івано-Франківський окружний адміністративний суд 17.07.2024 видав виконавчий лист № 300/1618/24 про зобов`язання Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії по інвалідності без обмеження її максимального розміру, згідно рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.08.2022 у справі №300/2907/22, від 14.07.2023 у справі №300/3374/23, від 24.08.2023 у справі №300/3079/23, від 05.09.2023 у справі №300/4568/23, з урахуванням проведених платежів.
Головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ) Іваночко В.Ю. 12.09.2024 прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження № 76012125 щодо виконання вищезазначеного виконавчого листа (а.с. 8-9).
ГУ ПФУ в Івано-Франківській області листом від 23.09.2024 № 0900-0904-5/50675 направило відповідачу повідомлення про добровільне виконання, в якому заначило таке:
«В травні 2024 року Пенсійним фондом України було доопрацьовано програмне забезпечення ПВП ДКГ в частині проведення з 01 березня 2023 року перерахунку пенсії щодо встановлення підвищення, передбаченого абзацом першим пункту першого постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.2011 №1381 Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення, з урахуванням вимог постанов Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 №168 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівна соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році та від 23.02.2024 № 185 Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році, а саме: доопрацьовано алгоритм обчислення збільшення на 25 відсотків розмірів пенсій особам з інвалідністю внаслідок війни, обчислені відповідно до статей 13 і 21 Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, з урахуванням Індексації пенсії на визначений щороку Кабінетом Міністрів України коефіцієнт збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (збільшення на 25 відсотків).
Враховуючи вищенаведене ГУ ПФУ в Івано-Франківській області переглянуто пенсійну справу ОСОБА_1 та підвищення 25 відсотків розраховується з врахуванням збільшення пенсії з 01.03.2022 на 14%, збільшення пенсії з 01.03.2023 на 19,7% та збільшення пенсії з 01.03.2024 на 1, 0796%.
Внаслідок проведеного перерахунку розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 з 01.03.2023 обчислено згідно наступного алгоритму:
Розмір грошового забезпечення 17391,76 грн,
Розмір пенсії станом на 01.03.2023 - 33971,13 грн, де;
13913,41грн - основний розмір (17391,76*80%),
1947,88грн - індексація відповідно до ПКМУ №118 (13913,41*14%)
3905,84грн - індексація 2023 (згідно рішення суду),
2000,00грн - щомісячна доплата відповідно до ПКМУ №713,
4941,78 грн - підвищення на 25% (13913,41 + 1947,88 + 3905,84)*25%,
837,20 грн - підвищення особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи (2093,00*40%),
50,00грн - цільова грошова допомога,
1046,50 грн - надбавка на неповнолітню дитину (2093,00*50%)
5328,52грн - надбавка за проживання в гірській місцевості.
Розмір пенсії з 01.03.2024 становить 36333,51 грн, де:
13913,41грн - основний розмір (17391,76*80%),
1947,88грн - індексація 2022 (13913,41*14%)
3905,84грн - індексація 2023 (згідно рішення суду),
1381,96 грн - індексація 2024 ((13913,41 + 1947,88+1500,0)*0,0796),
2000,00грн - щомісячна доплата відповідно до ПКМУ №713,
5287,27грн - підвищення на 25% (13913,41+1947,88+3905,84+1381,96)*25%,
944,40 грн - підвищення особі з інвалідністю внаслідок війни 2 групи (2361,00*40%),
50,00грн - цільова грошова допомога,
1180,50 грн - надбавка на неповнолітню дитину (2361,00*50%),
5722,25 грн - надбавка за проживання в гірській місцевості.
Доплата пенсії по зазначеному рішенні суду відсутня, оскільки включена до доплати нарахованої на виконання рішення суду від 26.09.2023 у справі № 300/3373/23 та становить 4889,15 грн. за період з 01.03.2023 по 31.03.2024 року.
Доплату яка нарахована на виконання рішення суду від 24.08.2023 у справі №300/3079/23 за період з 01.06,2023 по 29.02,2024 в сумі 9309.24 грн. та доплату нараховану на виконання рішення суду від 05.09.2023 у справі №300/4568/23 за період з 01.03.2023 по 31.12.2023 в сумі 43550,72 грн. включено в реєстр, виплата за яким буде проведена лише при наявності фінансування з Державного бюджету, так як відповідно до ст. 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України (а.с. 10-14).»
31.10.2024 головним державним виконавцем відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) Іваночко В.Ю., у межах виконавчого провадження № 76012125 прийнято постанову про накладення на ГУ ПФУ в Івано-Франківській області штрафу в розмірі 5100 грн. за невиконання судового рішення (а.с. 6-7).
В постанові від 31.10.2024 про накладення штрафу головний державний виконавець відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ) зазначив, що у відповіді, яку боржник надав на постанову про відкриття виконавчого провадження вказано, що розмір нарахованої пенсії становить 36333,51 грн. Проте рішення по справі № 300/1618/24 вказує на те, що перерахунок пенсії повинен здійснюватися без обмеження її максимальним розміром, тобто пенсія повинна становити 36510,57 грн.
Вважаючи протиправною постанову головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Іваночка В.Ю. від 31.10.2024 про накладення штрафу у виконавчому провадженні № 76012125, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області звернулось з цим позовом до суду, в якому просить скасувати таку постанову.
Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права:
Умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню у разі невиконання їх у добровільному порядку, визначає Закону України Про виконавче провадження.
Так, згідно статті 1 Закону України Про виконавче провадження, виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) це сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.
Пунктом 1 частини першої статті 1 Закону України Про виконавче провадження визначено, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України Про виконавче провадження примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
Відповідно до частини першої статті 13 Закону України Про виконавче провадження під час здійснення виконавчого провадження виконавець вчиняє виконавчі дії та приймає рішення шляхом винесення постанов, попереджень, внесення подань, складення актів та протоколів, надання доручень, розпоряджень, вимог, подання запитів, заяв, повідомлень або інших процесуальних документів у випадках, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Частиною першою статті 18 Закону України Про виконавче провадження визначено, що виконавець зобов`язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 18 Закону України Про виконавче провадження виконавець зобов`язаний: здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.
Згідно з частиною першою статті 26 Закону України Про виконавче провадження виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону: 1) за заявою стягувача про примусове виконання рішення; 2) за заявою прокурора у разі представництва інтересів громадянина або держави в суді; 3) якщо виконавчий документ надійшов від суду у випадках, передбачених законом; 4) якщо виконавчий документ надійшов від суду на підставі ухвали про надання дозволу на примусове виконання рішення іноземного суду (суду іноземної держави, інших компетентних органів іноземної держави, до повноважень яких належить розгляд цивільних чи господарських справ, іноземних чи міжнародних арбітражів) у порядку, встановленому законом; 5) у разі якщо виконавчий документ надійшов від Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
Частиною п`ятою статті 26 Закону України Про виконавче провадження встановлено, що виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов`язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей. У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.
Відповідно до частини шостої статті 26 Закону України Про виконавче провадження за рішенням немайнового характеру виконавець у постанові про відкриття виконавчого провадження зазначає про необхідність виконання боржником рішення протягом 10 робочих днів (крім рішень, що підлягають негайному виконанню, рішень про встановлення побачення з дитиною).
Порядок виконання рішень, за якими боржник зобов`язаний вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, визначено статтею 63 Закону України Про виконавче провадження.
Так, згідно з частиною першою статтею 63 Закону України Про виконавче провадження за рішеннями, за якими боржник зобов`язаний особисто вчинити певні дії або утриматися від їх вчинення, виконавець наступного робочого дня після закінчення строку, визначеного частиною шостою статті 26 цього Закону, перевіряє виконання рішення боржником. Якщо рішення підлягає негайному виконанню, виконавець перевіряє виконання рішення не пізніш як на третій робочий день після відкриття виконавчого провадження.
У разі невиконання без поважних причин боржником рішення виконавець виносить постанову про накладення на боржника штрафу, в якій також зазначаються вимога виконати рішення протягом 10 робочих днів (за рішенням, що підлягає негайному виконанню, - протягом трьох робочих днів) та попередження про кримінальну відповідальність (частина друга статтею 63 Закону України Про виконавче провадження).
Відповідальність за невиконання рішення, що зобов`язує боржника вчинити певні дії, передбачена статтею 75 Закону України Про виконавче провадження.
Так, відповідно до частини першої статті 75 Закону України Про виконавче провадження у разі невиконання без поважних причин у встановлений виконавцем строк рішення, що зобов`язує боржника виконати певні дії, та рішення про поновлення на роботі виконавець виносить постанову про накладення штрафу на боржника - фізичну особу у розмірі 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб - 200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на боржника - юридичну особу - 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян та встановлює новий строк виконання.
Згідно з частиною другою статті 75 Закону України Про виконавче провадження у разі повторного невиконання рішення боржником без поважних причин виконавець у тому самому порядку накладає на нього штраф у подвійному розмірі та звертається до органів досудового розслідування з повідомленням про вчинення кримінального правопорушення.
Верховний Суд в постанові від 21.04.2021 за результатом розгляду справи № 1440/2242/18 дійшов таких висновків:
… Аналізуючи наведені положення Закону № 1404 в контексті цієї справи, потрібно зауважити, що накладення штрафу за невиконання рішення, що зобов`язує боржника до вчинення певних дій, є видом юридичної відповідальності боржника за невиконання покладеного на нього зобов`язання.
Застосування такого заходу реагування є обов`язком державного виконавця і націлено на забезпечення реалізації мети виконавчого провадження як завершальної стадії судового провадження.
Умовою для накладення на боржника у виконавчому проваджені штрафу є невиконання ним виконавчого документа (судового рішення) без поважних причин. У залежності від характеру правовідносин і змісту зобов`язання, примусове виконання якого відбувається у межах виконавчого провадження, поважними причинами можуть визнаватися такі обставини, які створили об`єктивні перешкоди для невиконання зобов`язання, і подолання яких для боржника було неможливим або ускладненим.
Аналіз правових норм, що підлягають застосуванню до спірних правовідносин, дає підстави для висновку про те, що невиконання боржником рішення суду лише без поважних на те причин, тягне за собою певні наслідки, встановлені нормами Закону № 1404. Тобто на час прийняття державним виконавцем рішення про накладення штрафу має бути встановленим факт невиконання боржником судового рішення без поважних причин.
Поважними, в розумінні наведених норм Закону № 1404, можуть вважатися об`єктивні причини, які унеможливили або значно ускладнили виконання рішення боржником та які не залежали від його власного волевиявлення….
Такі ж висновки викладені Верховним Судом в постановах від 20.05.2021 у справі № 420/5465/18, від 31.05.2021 у справі № 560/594/20.
Таким чином, накладення передбаченого статтею 75 Закону України Про виконавче провадження штрафу, можливе лише за наявності двох обов`язкових умов: невиконання рішення суду; відсутність поважних причин невиконання рішення суду.
В спірному випадку рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 в справі № 300/1618/24 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії по інвалідності без обмеження її максимального розміру, згідно рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.08.2022 у справі №300/2907/22, від 14.07.2023 у справі №300/3374/23, від 24.08.2023 у справі №300/3079/23, від 05.09.2023 у справі №300/4568/23, з урахуванням проведених платежів.
Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.06.2024 зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2023р. перерахунок та виплату пенсії по інвалідності з урахуванням підвищення до пенсії як інваліду внаслідок війни, згідно Рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.08.2023р. у справі №300/3079/23 та від 05.09.2023р. у справі №300/4568/23, відповідно до положень п.1 Постанови Кабінету Міністрів України «Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення» від 28.12.2011р. №1381 (в редакції станом на 01.03.2022р.) у розмірі 25% від суми основного розміру пенсії в розмірі 13913,41 грн., із врахуванням сум підвищення (індексації) пенсії за 2022 рік в розмірі 1947,88 грн та за 2023 рік в розмірі 3 905,84 грн, а саме із загальної суми 19767,10 грн.
На виконання вищевказаних судових рішень в справі № 300/1618/24 від 17.04.2024 та від 21.06.2024 ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснило перерахунок пенсії ОСОБА_1 , внаслідок якого розмір пенсії станом на 01.03.2023 визначено 33971,13 грн. Доплата пенсії по зазначеному рішенні суду відсутня, оскільки включена до доплати нарахованої на виконання рішення суду від 26.09.2023 у справі № 300/3373/23 та становить 4889,15 грн. за період з 01.03.2023 по 31.03.2024 року. Доплату яка нарахована на виконання рішення суду від 24.08.2023 у справі №300/3079/23 за період з 01.06,2023 по 29.02,2024 в сумі 9309.24 грн. та доплату нараховану на виконання рішення суду від 05.09.2023 у справі №300/4568/23 за період з 01.03.2023 по 31.12.2023 в сумі 43550,72 грн. включено в реєстр, виплата за яким буде проведена лише при наявності фінансування з Державного бюджету, так як відповідно до ст. 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб» виплата пенсій, у тому числі додаткових пенсій, доплат, надбавок та підвищень до них, компенсаційних виплат, встановлених законодавством, звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей забезпечується за рахунок коштів Державного бюджету України
Ключовим моментом для вирішення цього спору між ГУ ПФУ в Івано-Франківській області до Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції про визнання дій протиправними та скасування постанови від 31.10.2024 про накладення штрафу, є встановлення факту невиконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 в справі № 300/1618/24 в частині виданого виконавчого листа від 17.07.2024 щодо зобов`язання ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 з 01.03.2023 перерахунок та виплату пенсії по інвалідності без обмеження її максимального розміру, згідно рішень Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 31.08.2022 у справі №300/2907/22, від 14.07.2023 у справі №300/3374/23, від 24.08.2023 у справі №300/3079/23, від 05.09.2023 у справі №300/4568/23, з урахуванням проведених платежів.
Так, на думку головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській області Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Івано-Франківськ), ГУ ПФУ в Івано-Франківській області не виконало рішення суду, оскільки зменшило без підстав розмір пенсії ОСОБА_1 , а саме: перерахунок пенсії повинен здійснюватися без обмеження її максимальним розміром, тобто пенсія повинна становити 36510,57 грн., а не 36333,51 грн.
Суд встановив, що до листа від 23.09.2024 № 0900-0904-5/50675 про добровільне виконання ГУ ПФУ в Івано-Франківській області долучило копії протоколів про проведений перерахунок пенсії та копії розрахунків на доплату пенсії ОСОБА_1 . Так, згідно з протоколом про перерахунок пенсії за пенсійною справою № 0903003234 (МВС) від 01.03.2023 ОСОБА_1 призначено пенсію в розмірі 33971,13 грн. (а.с. 15).
Також проведено розрахунок на доплату від 19.09.2024, згідно якого підлягає виплаті 33971,13 грн. помісячно з 01.03.2023 (а.с. 18).
Відповідно до протоколу про перерахунок пенсії за пенсійною справою № 0903003234 (МВС) від 01.03.2024 ОСОБА_1 призначено пенсію в розмірі 36333,51 грн., до виплати призначено в розмірі 36333,51 грн. (а.с. 16).
Згідно з протоколом про перерахунок пенсії за пенсійною справою № 0903003234 (МВС) від 01.06.2024 ОСОБА_1 призначено пенсію в розмірі 36333,51 грн., до виплати призначено в розмірі 36333,51 грн. (а.с. 17).
З огляду на зміст зазначених протоколів про перерахунок пенсії, в жодному з них не зазначено про нарахування ОСОБА_1 пенсії в розмірі 36510,57 грн., та про обмеження розміру пенсії будь-яким максимальним розміром.
Також в рішенні Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 та в постанові Восьмого апеляційного адміністративного суду від 21.06.2024 в справі № 300/1618/24 відсутні будь-які відомості про те, що розмір пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2023 має становити саме 36510,57 грн.
Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
В спірному випадку суд звертає увагу на те, що відповідач не надав будь-яких доказів, з яких можна було б встановити, що розмір пенсії ОСОБА_1 , після перерахунку на виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 в справі № 300/1618/24, з 01.03.2023 має становити 36510,57 грн., однак позивач обмежив його до виплати сумою 36333,51 грн.
Щодо розміру пенсії ОСОБА_1 36333,51 грн., то такий розмір пенсії вперше зазначений в протоколі про перерахунок пенсії за пенсійною справою № 0903003234 (МВС) від 01.03.2024.
Водночас рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 в справі № 300/1618/24 зобов`язано ГУ ПФУ в Івано-Франківській області здійснити ОСОБА_1 перерахунок та виплату пенсії по інвалідності з 01.03.2023, а не з 01.03.2024.
В позовній заяві ГУ ПФУ в Івано-Франківській області зазначило про дав перерахунки пенсії ОСОБА_1 : з 01.03.2023 на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 24.02.2023 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році»; з 01.03.2024 на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 185 від 23.02.2024 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році».
Таким чином, з`ясування обставин виконання рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.04.2024 в справі № 300/1618/24 щодо виплати пенсії ОСОБА_1 без обмеження її максимального розміру має здійснюватися лише щодо періоду з 01.03.2023 (дати вказаної в судовому рішенні) до наступного перерахунку пенсії з 01.03.2024 на виконання постанови Кабінету Міністрів України № 185 від 23.02.2024 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2024 році».
Натомість оцінка правомірності перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2024 виходить за межі предмета позову в справі № 300/1618/24, оскільки стосується нових правовідносин щодо нарахування та виплати пенсії ОСОБА_1 та може бути предметом нового позову.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Саме в частині другій вказаної Статті закріплено критерії для оцінювання рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, які одночасно є принципами адміністративної процедури, що вироблені у практиці Європейського суду з прав людини. Суб`єкти владних повноважень повинні враховувати ці критерії - принципи, оскільки вони ґрунтуються на положеннях Європейської конвенції з прав людини, яка ратифікована Законом України від 17 липня 1997 року N 475/97-ВР, і в силу положень статті 9 Конституції України є частиною національного законодавства.
Підсумовуючи, суд дійшов висновку визнати протиправною та скасувати постанову головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Іваночка В.Ю. від 31.10.2024 про накладення штрафу у виконавчому провадженні № 76012125 як таку, що постановлена необгрунтовано та без відповідної правової підстави.
Отже, позов належить задовольнити повністю.
Щодо розподілу судових витрат у справі:
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
В підтвердження судових витрат у справі позивачем подано платіжну інструкцію № 3795 від 21.11.2024 про сплату судового збору за подання позовної заяви до суду в розмірі 3028,00 грн. (а.с. 42).
Зважаючи на задоволення позову, позивачу належить відшкодувати за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 3028,00 грн. судових витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви до суду.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262, 271, 272, 287 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову головного державного виконавця відділу примусового виконання рішень управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Іваночка В.Ю. від 31.10.2024 про накладення штрафу у виконавчому провадженні № 76012125.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (код ЄДРПОУ - 43316386, вулиця Галицька, 45, місто Івано-Франківськ, 76018) на користь Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (код ЄДРПОУ 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76000) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3028 (три тисячі двадцять вісім) гривень.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів, з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Учасники справи:
Позивач: Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, код ЄДРПОУ 20551088, вулиця Січових Стрільців, 15, місто Івано-Франківськ, 76000.
Відповідач: Управління забезпечення примусового виконання рішень в Івано-Франківській та Тернопільській областях Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, код ЄДРПОУ - 43316386, вулиця Галицька, 45, місто Івано-Франківськ, 76018.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123549290 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо примусового виконання судових рішень і рішень інших органів |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні