Рішення
від 25.11.2024 по справі 380/17710/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 листопада 2024 рокусправа № 380/17710/24Зал судових засідань №7

Львівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючої судді Братичак У.В.,

секретар судового засідання Волявська В.С.,

за участю:

представника позивача Поронюк І.Б.,

представника відповідача Палій М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, в режимі відеоконференції, у м.Львові, в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» (місцезнаходження: вул. Леоні, 1, с.Нежухів, Стрийський район, Львівська область, 82431; код ЄДРПОУ: 31358171) звернулося з позовною заявою до Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79026; код ЄДРПОУ: 44045187), в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 09.07.2024 №655/33-00-07-01/31358171.

В обґрунтування позову зазначено, що відповідно до п. 199.1 ПКУ при придбанні товарів, послуг та необоротних активів, які одночасно використовуються в оподатковуваних операціях, а частково в неоподатковуваних операціях підприємство здійснює розподіл ПДВ з урахуванням коефіцієнта розподілу попереднього року. Повідомляє, що основною діяльністю ТзОВ «Леоні Ваерінг Системе УА ГмбХ» є виробництво електричного й електронного устаткування для автотранспортних засобів (кабельних мереж). Всі матеріали, компоненти та послуги, витрати на обладнання та інфраструктуру, такі як приміщення, машини та обладнання, що безпосередньо використовуються у процесі виготовлення кабельних мереж, не включені підприємством до розрахунків частки використання. Це обґрунтовується тим, що вони є необхідними для здійснення оподатковуваних операцій і без них не можна здійснювати виробничі процеси. Також підприємство здійснює неоподатковувані операції такі як продаж брухту чорних та кольорових металів (вся готова продукція експортується та має відповідати високим стандартам якості, в результаті виготовлення кабельних мереж утворюються відходи сировини та матеріалів, які окремо переробляються для продажу як вторинна сировина, а не для використання у виробництві кабельних мереж). Відповідно до ст. 23 р. XX Перехідних положень ПКУ даний вид товару звільнений від оподаткування ПДВ до 01.01.2027. На даний вид товару реєструються пільговані податкові накладні, застосовуючи відповідний код пільги. Зазначені суми відображаються у Дод.5 (таблиця 2) та р. 5.1 Декларації з ПДВ.

На товари та послуги, необоротні активи, які частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково в неоподатковуваних, реєструються податкові накладні відповідно до п. 199.1 ПКУ, застосовуючи частку використання 3,08%. Дана частка використовується до операцій 2024 року і була розрахована відповідно до п. 199.2 ПКУ. Типовий перелік послуг, за придбанням яких здійснюється розподіл ПДВ затверджено наказом по підприємству № Ф-64 від 30.12.2022. Згідно з вказаним наказом під послуги, призначені для одночасного використання в оподатковуваній діяльності, а частково в неоподатковуваній діяльності, потрапляють: електрична енергія, електронні та телекомунікаційні послуги, охоронна пожежна система тривожна сигналізація, охоронні послуги, послуга з розподілу природного газу, послуги з водовідведення, послуги з вивезення твердих та побутових відходів, послуги з видалення та обробки стічних вод, питна вода, послуги з компенсації перетікання реактивної енергії, послуги з постачання природного газу, послуги проводового електрозв`язку, послуги фіксованого зв`язку, реактивна електроенергія та телекомунікаційні послуги. При цьому, витрати, які стосуються процесу переробки відходів включаються до розрахунку частки використання. Це через те, що ця діяльність не є основною діяльністю підприємства і відноситься до неоподатковуваних операцій.

Таким чином, обґрунтування включення або невключения витрат і активів до розрахунків частки використання в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях базується на прямому зв`язку з основною діяльністю підприємства, що є виробництвом кабельних мереж. Товари, послуги та активи, що безпосередньо підтримують цю основну діяльність, не включаються до розрахунку розподілу ПДВ, тоді як ті, що не мають такого прямого зв`язку, включені до відповідного розрахунку.

В Акті перевірки відповідач прийшов до висновку, що так, як у ТзОВ «Леоні Ваерінг Системе УА ГмбХ» під час здійснення господарської діяльності утворюються відходи та/або брухт чорних і кольорових металів, макулатури які надалі постачаються на митній території України із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 23 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, то у Товариства виникає обов`язок щодо нарахування податкових зобов`язань з ПДВ та складання зведеної податкової накладної за правилами, встановленими: пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу, пунктом 199.1 статті 199 розділ V ПК України. Відповідач дійшов висновку, що до розрахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях позивачем не включені операції по податкових накладних, які наведені у додатку № 2 до Акту перевірки.

Однак, усі зазначені у додатку № 2 до Акту перевірки податкові накладні стосуються виключно основної діяльності підприємства, а саме: виробництва кабельних мереж, довезення працівників, які займаються виготовленням кабельних мереж перевезення сировини та готової продукції, що не спростовано відповідачем під час перевірки. Відповідачем не конкретизовано, які саме податкові накладні і чому можуть підпадати під дію п. 199.1 ст. 199 ПК України, а саме - частково оподатковуються, а частково звільнені від оподаткування, що на думку представника позивача, свідчить про необґрунтованість та незаконність висновків наведених в Акті перевірки.

Враховуючи вищенаведене, просить позов задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою судді від 26.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.

Від відповідача 10.09.2024 на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволення позовних вимог. Зазначає, що в ході проведеної документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» встановлено, що у позивача під час здійснення господарської діяльності утворюються відходи та/або брухт чорних і кольорових металів, макулатури які надалі постачаються на митній території України із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 23 підрозділу 2 розділу XX ПК України. Такими чином, у Товариства виникає обов`язок щодо нарахування податкових зобов`язань з ПДВ та складання зведеної податкової накладної за правилами, встановленими: 1) пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу - у випадку, якщо Товариством придбавалися з ПДВ товари/послуги (наприклад послуги із транспортування (перевезення), завантаження, розвантаження та/або порізки відходів і брухту чорних і кольорових металів) призначені виключно для використання у таких звільнених від оподаткування ПДВ операціях (постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів); 2) пунктом 199.1 статті 199 розділу V Кодексу - у випадку, якщо придбані Товариством з ПДВ товари/послуги (наприклад послуги із оренди приміщення, зв`язку, комунальні послуги тощо) частково використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях (постачання готової продукції), а частково у таких звільнених від оподаткування ПДВ операціях (постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів); 3) відповідно до п.199.3 ст.199 Кодексу - у випадку, якщо такі неоподатковувані операції почали частково використовуватися в оподатковуваних ПДВ операціях (постачання готової продукції), а частково у таких звільнених від оподаткування ПДВ операціях (постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів).

ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» надано наказ від 30.12.2022 №Ф-64, яким затверджено типовий перелік послуг, за придбаннями яких здійснюється розподіл ПДВ з урахуванням коефіцієнта розподілу попереднього року: Електрична енергія; Електронні комунікаційні послуги та телекомунікаційні послуги; Охоронна пожежна система тривожна сигналізація; Охоронні послуги; Послуга з розподілу природного газу; Послуги водовідведення; Послуги з вивезення твердих побутових відходів; Послуги з видалення та оброблення стічних вод , вода питна; Послуги з компенсації перетікання реактивної енергії; Послуги з постачання природнього газу; Послуги проводового електрозв`язку; Послуги фіксованого зв`язку; Реактивна електроенергія; Телекомунікаційні послуги. Проте, до розрахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях не включені операції по податкових накладних, перелік яких наведено в додатку 2 до Акта.

Таким чином, позивачем в порушення ст.199 Кодексу проведено частковий перерахунок ПДВ, як наслідок занижено податкові зобов`язання з податку на додану вартість за березень 2024 року, в частині не нарахування компенсувальних податкових зобов`язань за березень 2024 року. Обсяг придбання без ПДВ, до якого не застосовано розрахунок частки використання товарів/ послуг, необоротних активів в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях становить 22 372 162,9 грн. (без ПДВ), ПДВ 2 922 129,51 грн. ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» в порушення п.198.5 ст.198, ст.199 розділу V Податкового Кодексу України занижено податкові зобов`язання з ПДВ на суму 90 001,59 гривень.

З урахуванням вищенаведеного, вважає спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте за результатами проведеної перевірки правомірним та таким, що прийняте в межах повноважень. Відтак, просить відмовити у задоволенні позову.

23.09.2024 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив, у якій зазначив, що ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» не придбаває товари/послуги пов`язані із перевезенням, транспортуванням, завантаженням, розвантаженням та/або порізкою відходів і брухту кольорових металів, не орендує приміщення для розміщення брухту кольорових металів. Крім цього, працівники підприємства не здійснюють робіт, що пов`язані із збиранням чи завантаженням брухту кольорових металів, оскільки зазначені обов`язки покладені на покупця, а брухт утворюється у зв`язку із здійснення основної діяльності виробництво кабельних мереж. Як вбачається з Додатку № 2 до Акту перевірки усі зазначені у ньому податкові накладні стосуються виключно основної діяльності підприємства, а саме: виробництва кабельних мереж, довезення працівників, які займаються виготовленням кабельних мереж перевезення сировини та готової продукції, що не спростовано відповідачем під час перевірки.

Зазначає, що відповідачем не конкретизовано, які саме податкові накладні і чому можуть підпадати під дію п. 199.1 ст. 199 ПК України, що свідчить про необґрунтованість та незаконність висновків наведених в Акті перевірки.

Протокольною ухвалою суду від 24.10.2024 закрито підготовче провадження у справі та призначено її до судового розгляду по суті.

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, з підстав викладених у позовній заяві та відповіді на відзив, просив позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні просила суд відмовити в задоволенні позовних вимог, з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, викладені у заявах по суті справи, повно і всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» (код ЄДРПОУ: 31358171), зареєстроване як юридична особа 08.02.2002, дата запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 25.10.2004, номер запису: 14101200000000023.

Єдиним і основним видом діяльності позивача згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є 29.31 виробництво електричного й електронного устатковання для автотранспортних засобів.

19.06.2024 Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків проведено перевірку позивача, про що складено акт «Про результати документальної позапланової виїзної перевірки ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» (код ЄДРПОУ 31358171), щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за березень 2024 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету».

Згідно з вказаним актом відповідачем встановлено, що ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» в порушення ст.199 Кодексу проведено частковий перерахунок ПДВ, як наслідок занизило податкові зобов`язання з податку на додану вартість за березень 2024 року, в частині не нарахування компенсувальних податкових зобов`язань за березень 2024 року. Обсяг придбання без ПДВ до якого не застосовано розрахунок частки використання товарів/ послуг, необоротних активів в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях становить 22372162,9 грн (без ПДВ), ПДВ 2922129,51 грн. ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» в порушення п.198.5 ст.198, ст.199 розділу V Податкового Кодексу України занижено податкові зобов`язання з ПДВ на суму 90001,59 грн.

На підставі висновків вищевказаного Акту відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 09.07.2024 №655/33-00-07-01/31358171, яким встановлено порушення ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» норм п. 199.1, 199.3 ст. 199, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України і зменшено розмір від`ємного значення суми податку на додану вартість на 90001,59 грн. Виявлені порушення виразилося у заниженні податкового зобов`язання у рядку 4.1 Декларації «Нараховано податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Податкового кодексу України від 02.12.10 № 2755-VI (зі змінами та доповненнями) за операціями, що оподатковуються за основною ставкою» в сумі 90 001,59 грн та відповідно у рядку 9 «Усього податкових зобов`язань» податкової Декларації з податку на додану вартість за березень 2024 року в сумі 90001,59 грн, що призвело до завищення показника у рядку 19 «Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17 - рядок 9 декларації) (позитивне значення), та відповідно у рядку 21 «Сума від ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1 + рядок 20.3 декларації) переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового періоду)» податкової декларації з ПДВ за березень 2024 у сумі 90001,59 гривень.

Не погоджуючись із винесеним податковим повідомленням-рішенням, позивач звернувся з даним позовом до суду.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Відповідно до норм ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, у тому числі податку на прибуток та податку на додану вартість, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовані Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Правові основи оподаткування ПДВ встановлено розділом V та підрозділом 2 розділу XX ПК України.

За змістом п. 185.1 ст. 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;

в) ввезення товарів на митну територію України;

г) вивезення товарів за межі митної території України;

е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Згідно з п. 187.1 ст. 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку/небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.

Відповідно до п. 189.10 ст. 189 ПК України у разі якщо внаслідок ліквідації необоротних активів отримуються комплектувальні вироби, складові частини, компоненти або інші відходи, які оприбутковуються на матеріальних рахунках з метою їх використання в господарській діяльності платника, на такі операції не нараховуються податкові зобов`язання.

Пунктом 23 підрозділу 2 розділу XX Кодексу встановлено, що тимчасово до 01 січня 2027 року від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання, у тому числі операції з імпорту відходів та брухту чорних і кольорових металів, а також паперу та картону для утилізації (макулатури та відходів) товарної позиції 4707 згідно з УКТ ЗЕД.

Переліки відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2027 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 року №15.

Операції з вивезення в митному режимі експорту товарів, зазначених у п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПК України, звільняються від оподаткування ПДВ.

При цьому, металобрухт - непридатні для прямого використання вироби або частини виробів, які за рішенням власника втратили експлуатаційну цінність внаслідок фізичного або морального зносу і містять у собі чорні або кольорові метали чи їх сплави, а також вироби з металу, що мають непоправний брак, залишки чорних і кольорових металів і їх сплавів (стаття 1 Закону України від 05 травня 1999 року №619-XIV «Про металобрухт»).

Відходи - це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення (стаття 1 Закону України від 05 березня 1998 року №187/98-ВР «Про відходи»).

Порядок пропорційного віднесення сум податку до податкового кредиту у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях, а частково в неоподатковуваних ПДВ операціях встановлено ст.199 ПК України.

Згідно з п. 189.1 ст. 189 ПК України у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.

Відповідно до п.199.1 ст.199 ПК України у разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково - ні, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

Пунктом 199.2 ст. 199 ПК України передбачено, що частка використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях визначається у відсотках як відношення обсягів з постачання оподатковуваних операцій (без урахування сум податку) за попередній календарний рік до сукупних обсягів постачання оподатковуваних та неоподатковуваних операцій (без урахування сум податку) за цей же попередній календарний рік. Визначена у процентах величина застосовується протягом поточного календарного року.

Згідно з п. 199.3 ст. 199 ПК України платники податку, у яких протягом попереднього календарного року були відсутні неоподатковувані операції, а такі неоподатковувані операції почали здійснюватися у звітному періоді, а також новостворені платники податку проводять у поточному календарному році розрахунок частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях на підставі розрахунку, визначеного за фактичними даними обсягів з постачання оподатковуваних та неоподатковуваних операцій першого звітного податкового періоду, в якому задекларовані такі операції.

Розрахунок частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях подається до контролюючого органу одночасно з податковою декларацією звітного податкового періоду, в якому задекларовані такі оподатковувані та неоподатковувані операції.

Відповідно до п. 199.4 ст. 199 ПК України платник податку за підсумками календарного року здійснює перерахунок частки використання товарів/послуг та необоротних активів в оподатковуваних операціях виходячи з фактичних обсягів проведених протягом року оподатковуваних та неоподатковуваних операцій. У разі зняття з обліку платника податку, у тому числі за рішенням суду, перерахунок частки здійснюється виходячи з фактичних обсягів оподатковуваних та неоподатковуваних операцій, проведених з початку поточного року до дати зняття з обліку.

Згідно з п. 199.5 ст. 199 ПК України частка використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях, визначена з урахуванням норм пунктів 199.2-199.4 статті 199 цього Кодексу, застосовується для проведення коригування сум податкових зобов`язань, зазначених у пункті 199.1 статті 199 цього Кодексу. Результати перерахунку сум податкових зобов`язань відображаються у податковій декларації за останній податковий період року. У разі зняття з обліку платника податку, у тому числі за рішенням суду, коригування відображається платником податку у податковій декларації останнього податкового періоду, коли відбулося зняття з обліку.

Враховуючи викладене, якщо у платника ПДВ, внаслідок розібрання (демонтажу) ліквідованого необоротного активу, утворюється брухт чорних і кольорових металів, який надалі постачається на митній території України із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого п. 23 підрозд. 2 розд. XX ПК України, то у такого платника ПДВ виникає обов`язок щодо нарахування податкових зобов`язань з ПДВ згідно з п. 199.1 ст. 199 ПКУ за придбаними з ПДВ товарами/послугами (наприклад послугами із оренди приміщення, зв`язку, комунальними послугами, канцелярським приладдям тощо), що використовуються як в оподатковуваних ПДВ операціях, так і неоподатковуваних ПДВ операціях (операціях з постачання брухту чорних і кольорових металів).

Слід відмітити, що кожен рік платники ПДВ, які одночасно здійснюють оподатковувані й неоподатковувані операції, зобов`язані проводити річний перерахунок ПДВ.

Річний перерахунок здійснюють ті платники ПДВ, у яких протягом поточного року були операції, указані в п.199.1 ПК України. Відповідно до цієї норми, в разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи частково використовують в оподатковуваних операціях, а частково - ні, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної за нормами п.189.1 ПК України, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати зведену податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН) на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) податку під час їх придбання або виготовлення, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях.

Відповідно до пунктів 201.14 і 201.15 статті 201 розділу V ПК України платники податку зобов`язані вести окремий облік операцій з постачання та придбання товарів/послуг, які підлягають оподаткуванню, а також які не є об`єктами оподаткування та звільнені від оподаткування згідно з розділом V Кодексу.

Зведені результати такого обліку відображаються у податкових деклараціях, форма яких встановлюється у порядку, передбаченому статтею 46 розділу II ПК України.

Враховуючи викладене та з огляду на аналіз вищезазначених правових норм, у разі, якщо у Товариства під час процесу виробництва готової продукції (у тому числі алюмінієвого профілю) утворюються відходи та/або брухт чорних і кольорових металів, які надалі постачаються на митній території України із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 23 підрозділу 2 розділу XX ПК України, то у Товариства виникає обов`язок щодо нарахування податкових зобов`язань з ПДВ та складання зведеної податкової накладної за правилами, встановленими:

пунктом 198.5 статті 198 розділу V ПК України - у випадку, якщо Товариством придбавалися з ПДВ товари/послуги (наприклад послуги із транспортування (перевезення), завантаження, розвантаження та/або порізки відходів і брухту чорних і кольорових металів) призначені виключно для використання у таких звільнених від оподаткування ПДВ операціях (постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів);

пунктом 199.1 статті 199 розділу V ПК України - у випадку, якщо придбані Товариством з ПДВ товари/послуги (наприклад послуги із оренди приміщення, зв`язку, комунальні послуги тощо) частково використовуються в оподатковуваних ПДВ операціях (постачання готової продукції), а частково у таких звільнених від оподаткування ПДВ операціях (постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів);

відповідно до п.199.3 ст.199 ПК України - у випадку, якщо такі неоподатковувані операції почали частково використовуватися в оподатковуваних ПДВ операціях (постачання готової продукції), а частково у таких звільнених від оподаткування ПДВ операціях (постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів).

Податкові зобов`язання з ПДВ, які платники повинні нараховувати згідно з пунктами 198.5 та 199.1 ПК України, нараховують щоб компенсувати вхідний ПДВ, який повністю чи частково використали в не оподатковуваних ПДВ операціях.

З огляду на вимоги пунктів 198.5 ст. 198 та 199.1 ст. 199 ПК України, їх норми слід застосовувати таким чином: податкові зобов`язання за пунктом 198.5 ПК України нараховуються на всю суму вхідного ПДВ якщо придбання товарів/послуг з ПДВ використовуються виключно в неоподатковуваних операціях; податкові зобов`язання за пунктом 199.1 ПК України нараховуються на частку використання придбань з ПДВ у неоподатковуваних операціях якщо придбання з ПДВ використовується у подвійних операціях (одночасно в оподатковуваних і неоподатковуваних операціях) або не має змоги точно пов`язати їх з оподатковуваною чи не оподатковуваною ПДВ діяльністю (послуги зв`язку, комунальні послуги, придбання канцтоварів тощо); жодних донарахування не здійснюються, якщо придбання з ПДВ використовуєте тільки в оподатковуваних ПДВ операціях, бо на них норми пунктів 198.5 та 199.1 ПК не поширюються.

Для цілей ПДВ оподатковуваними вважаються операції, які оподатковують за ставками 20%, 14%, 7% та 0% (ст. 194, 195 ПК України).

Слід звернути увагу, що ПК України не містить жодних вимог щодо застосування пункту 199.1 ПК до всіх придбань з ПДВ. Норми пунктів 198.5 та 199.1 ПК застосовуються лише до тих операцій, які підпадають під їхню дію.

У разі надання послуг нерезиденту, які не є об`єктом оподаткування ПДВ згідно з пунктом 186.3 ПК України, використаний у цих операціях податковий кредит повністю компенсується шляхом нарахування податкових зобов`язань з ПДВ за пунктом 198.5 ПК України.

Розподіл ПДВ за пунктом 199.1 ПК України в такому випадку не здійснюється.

Якщо придбання з ПДВ використано в експорті своєї продукції, необхідність нарахування компенсуючих ПДВ - зобов`язань взагалі не виникає, бо експорт товарів - це оподатковувана операція за нульовою ставкою. А як вже було зазначено, на оподатковувані операції вимоги пунктів 198.5 та 199.1 ПК не поширюються.

Так, в Акті перевірки відповідач прийшов до висновку, що так, як у ТзОВ «Леоні Ваерінг Системе УА ГмбХ» під час здійснення господарської діяльності утворюються відходи та/або брухт чорних і кольорових металів, макулатури які надалі постачаються на митній території України із застосуванням режиму звільнення від оподаткування ПДВ, встановленого пунктом 23 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, то у Товариства виникає обов`язок щодо нарахування податкових зобов`язань з ПДВ та складання зведеної податкової накладної за правилами, встановленими: пунктом 198.5 статті 198 розділу V Кодексу, пунктом 199.1 статті 199 розділу V Кодексу.

З матеріалів справи судом встановлено, що основною діяльністю ТзОВ «Леоні Ваерінг Системе УА ГмбХ» є виробництво електричного й електронного устаткування для автотранспортних засобів (кабельних мереж).

Також підприємство здійснює неоподатковувані операції, зокрема такі як продаж брухту чорних та кольорових металів. В результаті виготовлення кабельних мереж утворюються відходи сировини та матеріалів, які окремо переробляються для продажу як вторинна сировина.

Відповідно до ст. 23 р. XX Перехідних положень ПК України даний вид товару звільнений від оподаткування ПДВ до 01.01.2027. На даний вид товару реєструються податкові накладні, застосовуючи відповідний код пільги. Зазначені суми відображаються у Дод.5 (таблиця 2) та р. 5.1 Декларації з ПДВ.

На товари та послуги, необоротні активи, які частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково в неоподатковуваних, позивачем реєструються податкові накладні відповідно до п. 199.1 ПК України, застосовуючи частку використання 3,08% згідно додатку 6 до декларації з ПДВ (колонка 3.1 додатку). Дана частка використовується до операцій 2024 року і була розрахована відповідно до п. 199.2 ПК України.

Типовий перелік послуг, за придбанням яких здійснюється розподіл ПДВ позивачем затверджено наказом по підприємству № Ф-64 від 30.12.2022.

Згідно з вказаним вище наказом від 30.12.2022 № Ф-64 під послуги, призначені для одночасного використання в оподатковуваній діяльності, а частково в неоподатковуваній діяльності, потрапляють: електрична енергія, електронні та телекомунікаційні послуги, охоронна пожежна система тривожна сигналізація, охоронні послуги, послуга з розподілу природного газу, послуги з водовідведення, послуги з вивезення твердих та побутових відходів, послуги з видалення та обробки стічних вод, питна вода, послуги з компенсації перетікання реактивної енергії, послуги з постачання природного газу, послуги проводового електрозв`язку, послуги фіксованого зв`язку, реактивна електроенергія та телекомунікаційні послуги.

Витрати, які стосуються процесу переробки відходів включаються до розрахунку частки використання через те, що ця діяльність не є основною діяльністю підприємства і відноситься до неоподатковуваних операцій.

При цьому, всі матеріали, компоненти та послуги, витрати на обладнання та інфраструктуру, такі як приміщення, машини та обладнання, що безпосередньо використовуються у процесі виготовлення кабельних мереж не включаються ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» до розрахунків частки використання, оскільки вони є необхідними безпосередньо для здійснення оподатковуваних операцій і без них не можна здійснювати виробничі процеси.

Таким чином, обґрунтування включення або не включення витрат і активів до розрахунків частки використання в оподатковуваних та неоподатковуваних операціях базується на прямому зв`язку з основною діяльністю підприємства, що є виробництвом кабельних мереж. Товари, послуги та активи, що безпосередньо підтримують цю основну діяльність не були включенні позивачем до розрахунку розподілу ПДВ, тоді як ті, що не мають такого прямого зв`язку, включені до відповідного розрахунку.

Як вбачається з Акту перевірки, відповідач вказує, що до розрахунку частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях не включені операції по податкових накладних, які наведені у Додатку № 2 до Акту перевірки.

Суму донарахувань, вказану в акті перевірки та спірному податковому повідомленні-рішенні, відповідач визначив, використовуючи загальну суму ПДВ за оподатковуваними операціями ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ», визначену в Додатку 2 до акту перевірки із застосуванням визначеного підприємством коефіцієнта 3,08%. У зв`язку із цим, відповідач прийшов висновку про заниження позивачем податкових зобов`язань з ПДВ на суму 90001,59 грн.

Разом з тим, як вбачається з Додатку № 2 до Акту перевірки, усі зазначені у ньому податкові накладні стосуються виключно основної діяльності підприємства, а саме: виробництва кабельних мереж, довезення працівників, які займаються виготовленням кабельних мереж, перевезення сировини та готової продукції, що не спростовано відповідачем ані під час перевірки, ані під час судового розгляду.

Підтвердити пов`язаність усіх, перелічених у Додатку № 2 до Акту перевірки операцій з не оподатковуваною ПДВ діяльністю ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» по продажу брухту чорних та кольорових металів не зміг і допитаний в якості свідка ревізор ОСОБА_1 , який здійснював відповідну перевірку позивача, посилаючись виключно на власні припущення.

Таким чисном, відповідачем не обґрунтовано, чому усі, перелічені у Додатку № 2 податкові накладні, можуть підпадати під дію п. 199.1 ст. 199 ПК України, що свідчить про передчасність та незаконність висновків, наведених в Акті перевірки.

При цьому, суд також враховує, що Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків раніше вже проводилася такого ж виду перевірка у ТзОВ «Леоні Ваерінг Системе УА ГмбХ», а саме у період з 20.10.2022 по 16.11.2022 проведено перевірку щодо дотримання податкового законодавства при декларуванні за червень, липень, серпень 2022 року від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету.

Відповідно до довідки № 339/33-00-07-01/31358171 від 21.11.2022 перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення суми податкових зобов`язань та врахування при розрахунку показника рядка 19 Декларації (рядок 9 (колонка Б) Декларації за період червень, липень, серпень 2022 року не встановлено їх завищення або заниження.

При перевірці достовірності і правильності визначення та врахування при розрахунку показника рядка 19 Декларації не встановлено завищення або заниження суми податкового кредиту (рядок 17 (колонка Б) Декларації) за червень, липень, серпень 2022 року.

Також, не встановлено завищення або заниження суми від`ємного значення, яка підлягає бюджетному відшкодуванню (показник рядка 20.2 Декларації) за червень, липень, серпень2022 року, про що вказано у довідці № 339/33-00-07-01/31358171 від 21.11.2022.

Тобто, відповідач здійснюючи перевірку у 2022 році, таку ж як і у 2024 році, предметом якої було встановлення факту дотримання податкового декларування від`ємного значення з податку на додану вартість, у тому числі заявленого до відшкодування з бюджету, підтвердив правильність сплати податків позивачем, практично за аналогічних обставин.

При цьому, як стверджує позивач, вид основної діяльності та процес створення кінцевого товару Товариства з обмеженою відповідальністю «Леоні Ваерінг Системе УА ГмбХ» не змінились з 2022 року по даний час, як і порядок формування податкової звітності, що не спростовано податковим органом в ході судового розгляду.

Крім того, як слідує з матеріалів справи, 16 червня 2022 року між ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» (Продавець) та ТОВ «Галицька кабельна компанія» (Покупець) укладено договір купівлі-продажу № ЛГ1606, предметом якого є купівля брухту і відходів кольорових металів та сплавів (надалі Договір купівлі-продажу).

Відповідно до п. 2.2 Договору купівлі-продажу Продавець зобов`язується передати товар на умовах EXW Нежухів, Стрийський район, Львівська область згідно Інкотермс 2020, EXW Коломия, Івано-Франківська область.

Згідно з п. 2.3 Договору купівлі-продажу Покупець зобов`язується надати транспорт та завантажити товар на протязі 48 годин від Замовлення Продавця.

Відповідно до Інкотермс 2010 термін EXW (англ. Ex Works), або (Франко завод (…назва місця) означає, що продавець вважається таким, що виконав свої зобов`язання з постачання, коли він надасть товар у розпорядження покупця на своєму підприємстві чи в іншому названому місці (наприклад: на заводі, фабриці, складі тощо). Продавець не відповідає за навантаження товару на транспортний засіб, а також за митне очищення товару для експорту.

Покупець повинен укласти договір з перевізниками товару і сплатити перевезення від підприємства продавця до пункту призначення, включаючи вантаження, отримати експортні ліцензії, виконати і сплатити митні процедури, а також податки і збори, сплатити товар продавцеві за ціною виробника. Всі ризики випадкового псування і загибелі товару, починаючи з моменту надання його продавцем (експортером), несе покупець.

Викладені вище обставини, підтверджують, що позивач ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» не придбаває товари/послуги пов`язані із перевезенням, транспортуванням, завантаженням, розвантаженням та/або порізкою відходів і брухту кольорових металів, не орендує приміщення для розміщення брухту кольорових металів. Крім цього, працівники підприємства не здійснюють робіт, що пов`язані із збиранням чи завантаженням брухту кольорових металів, оскільки зазначені обов`язки покладені на покупця, а брухт утворюється у зв`язку із здійснення основної діяльності виробництво кабельних мереж.

Отже, відповідачем не доведено, що зазначені в Додатку № 2 податкові накладні було складено у зв`язку із здійсненням операцій, що підпадають під дію п. 199.1 ст. 199 ПК України, а саме частково оподатковуються, а частково звільнені від оподаткування.

Враховуючи вищевикладене, висновки Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків щодо порушення ТОВ «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» норм п. 199.1, 199.3 ст. 199, п. 200.4 ст. 200 Податкового кодексу України і зменшення розміру від`ємного значення суми податку на додану вартість на 90001,59 грн за березень 2024 року, є неправомірними та необґрунтованими, а тому спірне у цій справі податкове повідомлення-рішення від 09.07.2024 №655/33-00-07-01/31358171 підлягає скасуванню.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Суд, відповідно до ст. 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані сторонами, суд доходить висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України понесені позивачем судові витрати у вигляді судового збору, підлягають відшкодуванню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити.

Визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків від 09.07.2024 №655/33-00-07-01/31358171.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків (місцезнаходження: вул.Стрийська, 35, м.Львів, 79026; код ЄДРПОУ: 44045187) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Леоні Ваерінг Системс УА ГмбХ» (місцезнаходження: вул. Леоні, 1, с.Нежухів, Стрийський район, Львівська область, 82431; код ЄДРПОУ: 31358171) 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн 00 коп сплаченого судового збору.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено та підписано 05.12.2024.

СуддяБратичак Уляна Володимирівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123549942
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи

Судовий реєстр по справі —380/17710/24

Ухвала від 20.03.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 30.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 15.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 25.11.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Братичак Уляна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні