ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/8604/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю.,
розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави до Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, третя особа: Комунальне підприємство «Турбота» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
Позивач Керівник Полтавської окружної прокуратури Полтавської області в інтересах держави звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, третя особа: Комунальне підприємство «Турбота» про визнання протиправною бездіяльності Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (далі Новоселівська сільська рада, відповідач) щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область та зобов`язання Новоселівської сільської ради вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що 13 сесією сьомого скликання Новоселівської сільської ради прийняте рішення від 23.06.2020 «Про реорганізацію Комунального підприємства «Житлово- комунальний комбінат с. Божківське» Новоселівської сільської ради шляхом приєднання до комунального підприємства «Турбота» Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області». Цим рішенням встановлено, що КП «Турбота» Новоселівської сільської ради (код ЄДРПОУ 31908713) є правонаступником всіх прав та обов`язків КП «ЖКК с. Божківське» Новоселівської сільської ради.
Комісія з реорганізації КП «ЖКК с. Божківське», відповідно до рішення Новоселівської сільської ради від 23.06.2020, склала акт прийому- передачі матеріальних цінностей станом на 01.01.2021, зокрема, житлового будинку по вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавського району, Полтавської області, балансовою вартістю 2008364,38 грн.
Відповідно до паспорта та облікової картки захисної споруди цивільного захисту протирадіаційне укриття (ПРУ) №63239 знаходиться за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область, загальною площею - 481,8 кв.м., місткість 460 осіб. Місце розташування: вбудоване. Дата прийняття в експлуатацію - 1984 рік. Кількість входів 3, аварійний вихід - відсутній.
Відповідно до актів оцінки стану готовності вказаної захисної споруди цивільного захисту від 20.03.2023, 14.08.2023, 25.10.2023, сховище №63239 оцінюється як обмежено готове для використання за призначенням, за актом оперативного огляду від 023.06.2023 - придатне для укриття населення.
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (витяг додається до позову), не міститься інформації про вказане сховище, за повідомленням ПП «Полтавське бюро технічної інвентаризації «Інвентаризатор» технічна інвентаризація ПРУ №63239 не здійснювалась.
Викладене свідчить, що право комунальної власності на ПРУ № 63239, належним чином не оформлено Новоселівською сільською радою.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.07.2024 прийнята позовна заява до розгляду, відкрите провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.
Новоселівською сільською радою до справи наданий відзив, де проти задоволення адміністративного позову заперечувалось. Відповідач вказав, що за рішенням третьої сесії Надержинщинської сільської ради від 30.12.2002 прийнятий в комунальну власність тільки житловий фонд від установ БВК-16, КВК-29, НВК-65 та переданий на баланс Комунального підприємство «Житлово-комунальний комбінат с. Божківське», рішенням п`ятнадцятої сесії четвертого скликання Надержинської сільської ради Полтавського району від 14.11.2005 переданий на баланс КП «ЖКК с.Божківське» житловий фонд. Інформація про передачу ПРУ №63239 відсутня. В технічному паспорті житлового будинку за адресою вул. Садова, буд.7, с. Божківське, який виготовлений на замовлення Божківської виправної колонії №16 Полтавської області 07.09.2000 року, відсутні відомості про споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239.
Крім того, відповідач зазначив, що за результатами обстеження технічного стану споруди цивільного захисту №963239 встановлено, що вона не відповідає основним вимогам ДБН В.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» та не може експлуатуватися як протирадіаційне укриття. Також розраховано зведений кошторисний розрахунок на проведення ПРУ№963239 до нормативних вимог і всього загальна сума за зведеним кошторисом становить 42476,488 тис.грн. Відповідно до частини 4 «Вимог щодо визначення критеріїв неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, оформлення документів, що підтверджують таку неможливість» затверджених в Міністерстві юстиції України 30.07.2018 №881/32333 (далі - Вимога) за неможливості подальшого утримання та експлуатації захисних споруд рішення щодо виключення за погодженням із ДСНС захисних споруд із фонду таких споруд уповноваженими на це органами може бути прийнято в разі: набуття захисними спорудами, будівлями і спорудами, до складу яких входять захисні споруди (для вбудованих захисних споруд) аварійного стану та технічної неможливості або економічної недоцільності їх відновлення.
Також відповідач звертав увагу суду на ті обставини, що квартири у житлових будинках приватизовані та створено в деяких будинках «об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» і приведення ПРУ у відповідність до вимог ДБН 6.2.2-5:2023 «Захисні сооруди цивільного захисту» призведе до порушення прав власності на майно.
Відповідач просив у задоволенні позовних вимог відмовити.
Комунальне підприємство «Турбота» надало до матеріалів справи письмові пояснення, де проти задоволення позовних вимог третя особа заперечувала.
Позивач у відповіді на відзив на задоволенні позовних вимог наполягав. Вказав, що відповідно до статті 322 ЦК України власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом, а за частиною першою статті 91 Бюджетного кодексу України до видатків, що можуть здійснюватись із місцевих бюджетів належать видатки на управління комунальним майном (п. 14). Відсутність державної реєстрації на майно унеможливлює його належне утримання, оскільки відсутня можливість фінансування за рахунок коштів місцевого бюджету заходів на утримання та реконструкцію вказаного майна, що може призвести до його втрати та носить загрозу для життя та здоров`я жителів громади, а бездіяльність відповідача сприяє порушенню основних засад державної політики у сфері збереження об`єктів комунальної власності, що у свою чергу є порушенням загальнодержавних інтересів та у відповідності до статті 131-1 Конституції України покладає на прокурора обов`язок представництва у суді.
Позивач зазначив, що згідно інформації Виконавчого комітету Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області наданої до Полтавської окружної прокуратури Полтавської області захисна споруда №63239 є підвальним приміщенням в житловому будинку, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , що перебуває на балансі Комунального підприємства «Турбота» Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області відповідно до Акту від 01.10.2021 і переданий до комунальної власності Надержинщинською сільською радою Полтавського району Полтавської області (яка увійшла в склад Новоселівської територіальної громади) установами БВК - 16, КВК - 29, НВК 65, про що, зокрема, зазначено і в технічному паспорті вказаного житлового будинку наявне підвальне приміщення площею 502,7 кв. м.
Щодо порушення прав власності мешканців будинку, позивач вказав, що у багатоквартирних жилих будинках розташовуються і нежилі приміщення, які призначені для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин, до житлового фонду не входять (частина третя статті 4 Житлового кодексу Української PCP) і в результаті приватизації квартир такого будинку їх мешканцями право власності в останніх на ці приміщення не виникає. Отож, нежиле приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 23.09.2024 закрите підготовче провадження у справі, призначена справа до судового розгляду по суті.
Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу у порядку письмового провадження.
Вивчивши пояснення представників сторін та дослідивши матеріали справи, повно та всебічно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Згідно з паспортом та обліковою карткою протирадіаційне укриття №63239, адреса: АДРЕСА_1 , належить Комунальному підприємству «Турбота» Новоселівської сільської ради, дата введення в експлуатацію 1984, місткість 460 осіб, загальна площа 481,8 кв.м, загальний об`єм 1374 куб. м, вбудоване в будівлю, кількість входів 3, дата заповнення паспорта 08.02.2022 року /а.с. 34-36/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №63239 від 16.03.202 /а.с. 37-39/ начальник відділу оборонної роботи та цивільного захисту райдержадміністрацїї ОСОБА_1 , Голова громадської організації «Полтавська районна спілка ветеранів Афганістану (учасників бойових дій, ООС) (за згодою) ОСОБА_2 , спеціаліст з охорони праці та цивільного захисту населення Відділу загальної, організаційної та кадрової роботи Новоселівської ОТГ Кузьменко О.І., провідний фахівець ВОЗ ЦЗ та НПЗ Полтавського РУ ГУ ДСНС України у Полтавській області Малюк Є.М. провели оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття №63239, розташованого за адресою: с. Божківське, Полтавський район, вул. Садова, буд.7, комунальної власності, балансоутримувач захисної споруди: Комунальне підприємство «Турбота» Новоселівської сільської ради та за результатами проведеної оцінки встановлено, що протирадіаційне укриття №63239 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням. З вказаним актом ознайомлений керівник балансоутримувача /а.с. 37-39/.
13 сесією сьомого скликання Новоселівської сільської ради прийняте рішення від 23.06.2020 «Про реорганізацію Комунального підприємства «Житлово- комунальний комбінат с. Божківське» Новоселівської сільської ради шляхом приєднання до комунального підприємства «Турбота» Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області». Цим рішенням встановлено, що КП «Турбота» Новоселівської сільської ради (код ЄДРПОУ 31908713) є правонаступником всіх прав та обов`язків КП «ЖКК с. Божківське» Новоселівської сільської ради /а.с.27,28/.
Комісія з реорганізації КП «ЖКК с. Божківське», відповідно до рішення Новоселівської сільської ради від 23.06.2020, склала акт прийому- передачі матеріальних цінностей станом на 01.01.2021, зокрема, житлового будинку по вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавського району, Полтавської області, балансовою вартістю 2008364,38 грн /а.с.29-30/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №63239 від 20.03.2023у /а.с. 40-43/, комісія, до складу якої увійшли Новоселівський сільський голова ОСОБА_3 , заступник директора КП «Турбота» Новоселівської сільської ради ОСОБА_4 , Начальник відділу земельних відносин, житлово-комунального господарства, розвитку територій та екологічної безпеки Новоселівської сільської ради Красношапка І.Т. Депутат Новоселівської сільської ради, секретар сільської ради ОСОБА_5 , спеціаліст з охорони праці та цивільного захисту населення Відділу загальної, організаційної та кадрової роботи Новоселівської сільської ради Кузьменко О.І., Головний фахівець ВОЗ ЦЗ та НПЗ Полтавського РУ ТУ ДСНС України у Полтавській області Малюк Є.М. Головний спеціаліст відділу Державного реєстру Полтавської РВА провела оцінку стану готовності, експлуатації і використання протирадіаційного укриття №63239, розташованого за адресою: с. Божківське, Полтавський район, вул. Садова, буд.7, комунальної власності, балансоутримувач захисної споруди: Комунальне підприємство «Турбота» Новоселівської сільської ради та за результатами проведеної оцінки встановлено, що протирадіаційне укриття №63239 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням із можливістю приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин /а.с.40-43/.
Згідно із Актом оперативного огляду від 02.06.2023 укриття придатне для укриття населення /а.с.44/.
Згідно з Актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту протирадіаційного укриття №63239 від 14.08.2023, 25.10.2023, укриття оцінене як обмежено готове до використання за призначенням.
Відповідачем на лист позивача надана відповідь від 29.04.2024 /а.с.55/ про відсутність станом на надання відповіді, власника, зокрема, захисної споруди №63239.
Відповідач зазначив, що державна реєстрація речових прав на дане нерухоме майно не здійснювалася, так як відповідно до звітів з обстеження технічного стану споруд цивільного захисту №63216, №63219, №63228, №63230, №63231, №63239, №63240 та вимог ДБНВ.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту», вищезгадані, споруди цивільного захисту не відповідають основним вимогам ДБН, В.2.2-5:202.3 «Захисні споруди цивільного захисту» та не можуть експлуатуватися як протирадіаційні укриття.
З метою приведення споруд цивільного захисту №63216, №63219, №63228, №63230, №63231, №63239, №63240 до вимог ДБНВ.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» необхідно виконати заходи, що призведуть до повної перебудови житлових будинків та значних змін його конструктивної схеми (підсилення стін та перекриття масивними монолітними та залізобетонними конструкціями зі збільшенням навантаження на фундаменти, улаштування аварійних виходів, встановлення захисних дверей, улаштування інженерних мереж, тощо). Це є технологічно й технічно складним та потребує суттєвих капіталовкладень. Вирішується питання щодо зміни статусу даних захисних споруд з «протирадіаційного укриття» в «найпростіше укриття».
Вважаючи протиправною бездіяльність Новоселівської сільської ради щодо неоформлення та непроведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Суд, з`ясувавши фактичні обставини, дослідивши докази, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, оцінивши доводи сторін, суд приходить до таких висновків.
Статтею 2 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначений статус місцевих рад, як органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно зі статтею 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» територіальних громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Правові основи управління об`єктами державної власності визначає Закон України «Про управління об`єктами державної власності».
Згідно із статтею 1 цього Закону управління об`єктами державної власності - здійснення Кабінетом Міністрів України та уповноваженими ним органами, іншими суб`єктами, визначеними цим Закопом, повноважень щодо реалізації прав держави як власника таких об`єктів, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням ними, у межах, визначених законодавством України, з метою задоволення державних та суспільних потреб.
Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують всі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.
Відповідно до частини першої статті 317 Цивільного кодексу України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Комунальна власність одна з трьох форм власності, поряд з державною та приватною. Також, поряд з державною власністю це одна з двох форм публічної власності. За своєю суттю комунальна власність є колективною.
Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
У статті 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що представницьким органом місцевого самоврядування є відповідна місцева рада, яка складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представлять інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.
Відповідно до пункту 3 статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. До відання виконавчих органів, зокрема селищних рад, належать повноваження щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад (пункт 1 статті 29 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (пункт 1 статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).
Згідно з частиною п`ятою статті 59 зазначеного Закону акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, з обов`язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території (ч. 1 ст. 73 Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»),
Відповідно до статті 327 Цивільного кодексу України, у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Статтею 328 Цивільного кодексу України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Згідно частини четвертій статті 334 Цивільного кодексу України, права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів.
Згідно з частиною першою статті 32 Кодексу до захисних споруд цивільного захисту належать: сховище - герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів; протирадіаційне укриття - негерметична споруда для захисту людей, в якій створюються умови, що виключають вплив на них іонізуючого опромінення у разі радіоактивного забруднення місцевості та дії звичайних засобів ураження.
Таким чином, захисні споруди є об`єктами нерухомого майна, речові права на які підлягають державній реєстрації відповідно до Закону, органи місцевого самоврядування, відповідно до своїх повноважень, повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері володіння, користування і розпорядження об`єктами комунальної власності на відповідній території, у тому числі щодо реєстрації права власності на об`єкти, що знаходяться в їх адміністративних межах.
Відповідно до статті 329 ЦК України юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом.
Право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації (частина перша статті 182 ЦК України). До об`єктів нерухомого майна Цивільним кодексом України віднесено житлові будинки, будівлі, споруди, інше нерухоме майно (статті 331, 376 ЦК України).
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень регулює Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав.
Статтями 2, 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація прав здійснюється на засадах обов`язковості державної реєстрації прав у Державному реєстрі прав. Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.
Особливість реалізації права комунальної власності полягає у тому, що управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальні громади та утворені ними органи місцевого самоврядування.
Крім того, статтею 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальних громадам в особі органів місцевого самоврядування, підлягають обов`язковій державній реєстрації.
Згідно з частиною першою статті 5 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Право власності на житловий будинок, будівлю, споруду, а також їх окремі частини може бути зареєстровано незалежно від того, чи зареєстровано право власності чи інше речове право на земельну ділянку, на якій вони розташовані.
Крім того, відповідно до частини третьої статті 182 ЦК України, ухилення від реєстрації права на нерухомість, окрім іншого, можуть бути оскаржені до суду.
Згідно пунктів 6, 7, 44 «Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1127, державна реєстрація прав проводиться за заявою заявника шляхом звернення до суб`єкта державної реєстрації прав або нотаріуса.
Для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», іншими законами України та цим Порядком.
Аналіз наведених вище норм дає підстави для висновків про те, що Новоселівська сільська рада Полтавського району Полтавської області, яка уповноважена управляти комунальним майном, несе обов`язок щодо державної реєстрації в установленому порядку права власності територіальної громади та належного оформлення правовстановлюючих документів на об`єкти права власності територіальної громади.
Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна №374689312 від 17.04.2023 не зареєстровані право власності, інші речові права, іпотеки, обтяження на будівлю за адресою: АДРЕСА_1 / а.с.51/.
З матеріалів справи встановлено про перебування будинку АДРЕСА_1 на балансі Комунального підприємства «Турбота»./а.с.26,29/ як переданого до комунальної власності /а.с.33/.
Новоселівська сільська рада Полтавського району Полтавської області, як власник комунального майна, що діє в інтересах територіальної громади, всупереч встановленому законодавством порядку не зареєструвала право власності на об`єкт комунального майна - ПРУ №63239, що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 .
Твердження відповідача, третьої особи про відсутність інформації про передачу в комунальну власність ПРУ №63239 спростоване матеріалами справи /а.с.29-36/ та згідно інформації Виконавчого комітету Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області наданої до Полтавської окружної прокуратури Полтавської області захисна споруда №63239 є підвальним приміщенням в житловому будинку, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , що перебуває на балансі Комунального підприємства «Турбота» Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області відповідно до Акту від 01.10.2021 і переданий до комунальної власності Надержинщинською сільською радою Полтавського району Полтавської області (яка увійшла в склад Новоселівської територіальної громади) установами БВК - 16, КВК - 29, НВК 65, про що, зокрема, зазначено і в технічному паспорті вказаного житлового будинку наявне підвальне приміщення площею 502,7 кв. м.
Щодо посилання відповідача на ті обставини, що квартири у житлових будинках приватизовані та створено в деяких будинках «об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» і приведення ПРУ у відповідність до вимог ДБН 6.2.2-5:2023 «Захисні споруди цивільного захисту» призведе до порушення прав власності на майно, суд зазначає, що у багатоквартирних жилих будинках розташовуються і нежилі приміщення, які призначені для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин, до житлового фонду не входять (частина третя статті 4 Житлового кодексу Української PCP) і в результаті приватизації квартир такого будинку їх мешканцями право власності в останніх на ці приміщення не виникає.
Отож, нежиле приміщення, яке належить до житлового комплексу, але не відноситься до житлового фонду і є самостійним об`єктом цивільно-правових відносин.
Відповідно до частини другої статті 5 Закону України «Про приватизацію державного майна» приватизації не підлягають об`єкти, що мають загальнодержавне значення, а також казенні підприємства.
Загальнодержавне значення мають об`єкти контроль за діяльністю яких збоку держави гарантує захист громадян від наслідків впливу неконтрольованого виготовлення, використання або реалізація небезпечної продукції, послуг або небезпечних виробництв, зокрема: захисні споруди цивільної оборони.
Протирадіаційне укриття не може находитись в приватній власності мешканців багатоквартирного будинку, оскільки існує законодавча заборона на відчуження об`єктів, що мають загальнодержавне значення відповідно до статті 5 Закону України «Про приватизацію державного майна» та пункту 17 Декрету КМУ від 31.12.1992 №26-92.
Отже, законом визначена пряма норма про заборону приватизації захисних споруд цивільної оборони, до яких входять протирадіаційні укриття.
Таким чином, наявні правові підстави для визнання протиправною бездіяльності Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (далі Новоселівська сільська рада, відповідач) щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська області та зобов`язання Новоселівської сільської ради вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область.
Предметом даного позову є бездіяльність органу місцевого самоврядування - Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області, яка полягає у незабезпеченні проведення державної реєстрації права комунальної власності Новоселівської об`єднаної територіальної громади в особі Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області на нерухоме майно (ПРУ № 63239), що розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область, а інтерес держави, який включає в себе інтереси мешканців територіальної громади, у даній справі полягає у суворому дотриманні встановлених законом правил набуття та реєстрації права власності на нерухоме майно.
Такий підхід відповідає положенням ст. ст. 5, 7 Конституції України, згідно з якими носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ; народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування.
Порушення прав територіальної громади беззаперечно свідчить про порушення державних інтересів, оскільки таке порушення також суперечить конституційному обов`язку держави щодо забезпечення прав людини та гарантування належного функціонування місцевого самоврядування, що потребує реагування у межах наданої Конституцією України компетенції.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» не визначено в системі органів місцевого самоврядування органу, що наділений повноваженнями стримувань та противаг від недобросовісного виконання або зловживання своїми повноваженнями органами місцевого самоврядування чи їх посадовими особами.
Іншими нормативно-правовими актами також не визначено орган, який би мав контролюючі функції по відношенню до органів місцевого самоврядування, та був наділений правом звертатись до суду в інтересах держави з вимогою зобов`язати відповідний суб`єкт місцевого самоврядування виконати передбачений законом обов`язок, в разі його невиконання.
Зважаючи на те, що повноваження щодо звернення для реєстрації права власності на комунальне майно за Законом належать саме органу місцевого самоврядування та беручи до уваги відсутність у таких правовідносинах іншого органу, уповноваженого на захист інтересів держави, у позовах цієї категорії належним позивачем слід вважати саме прокурора, а відповідачем - відповідний орган місцевого самоврядування.
«Нездійснення захисту» полягає у тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звернувся.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Така поведінка (бездіяльність) уповноваженого державного органу може вчинятися з умислом чи з необережності; бути наслідком об`єктивних (відсутність коштів на сплату судового збору, тривале не заповнення вакантної посади юриста, тощо) чи суб`єктивних (вчинення дій на користь можливого відповідача, інших корупційних або кримінально караних дій, тощо) причин.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло і з власності держави), а також таких чинників як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджатиме такому зверненню тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва у позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі нема, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Вказане узгоджується із висновками Великої Палати Верховного Суду у постанові від 18.01.2023 у справі №488/2807/17.
За викладеного, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області про визнання протиправною бездіяльності Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська області та зобов`язання Новоселівської сільської ради вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область, в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Полтавської окружної прокуратури Полтавської області (вул. Антона Грицая, буд. 1,м. Полтава,Полтавська область,36020, код ЄДРПОУ 02910060) в інтересах держави до Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області ( пров. Підлісний 6,Новоселівка,Полтавський район, Полтавська область,38702, код ЄДРПОУ 21046791), третя особа: Комунальне підприємство "Турбота" Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області (пров. Підлісний, 6, с. Новоселівка, Полтавський район, Полтавська область, 38732, код ЄЛДРПОУ 31908713) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Новоселівської сільської ради Полтавського району Полтавської області щодо не оформлення та не проведення державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська області.
Зобов`язати Новоселівську сільську раду вжити заходи щодо оформлення та державної реєстрації права комунальної власності на захисну споруду цивільного захисту - Протирадіаційне укриття №63239, яке розташоване за адресою: вул. Садова, 7, с. Божківське, Полтавський район, Полтавська область.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено .
Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва суддя суддя
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123550598 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (у тому числі прав на земельні ділянки) |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.Ю. Алєксєєва
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні