Рішення
від 05.12.2024 по справі 520/27289/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

05 грудня 2024 року № 520/27289/24

Суддя Харківського окружного адміністративного суду Шляхова О.М., розглянувши у спрощеному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" (вул. Шевченка, буд. 130, м. Люботин, Харківський р-н, Харківська обл., 62433, код ЄДРПОУ 02548133) до Головного управління Національної соціальної сервісної служби України у Харківській області (майдан Свободи, буд.5, 3 під., 9 пов., м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 44222320) про визнання дій протиправними та скасування наказу, -

УСТАНОВИВ:

Заклад професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Національної соціальної сервісної служби України у Харківській області, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління національної соціальної сервісної служби у Харківській області від 29 липня 2024 року №215-о Про проведення позапланової перевірки закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу";

- визнати дії Головного управління національної соціальної сервісної служби у Харківській області щодо проведення позапланової перевірки протиправними, та скасувати акт проведення перевірки дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей № ХА24-ПЗ/106В від 07 серпня 2024 року.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, дії Головного управління національної соціальної сервісної служби у Харківській області щодо проведення позапланової перевірки є протиправними у зв`язку з відсутністю підстав для проведення позапланової перевірки, проведенням перевірки поза межами питань для перевірки, наведеними порушеннями в п.11 акту, не врахуванням заперечень наданих позивачем, а отже і сам акт є таким, що не відповідає вимогам законодавства та підлягає скасуванню.

Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 03.10.2024 відкрито спрощене провадження в порядку, передбаченому статтею 262 КАС України, та запропоновано відповідачу надати відзив на позов. Запропоновано позивачу подати до суду відповідь на відзив, а відповідачу - заперечення протягом п`яти календарних днів з моменту отримання відповідних документів.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позову зазначивши, що управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області позапланову перевірку проведено згідно з законодавством, а наказ, як акт індивідуальної дії реалізовано його застосуванням.

Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Листом Національної соціальної сервісної служби України від 14.05.2024 №0000-02.2- 0/8699, з метою недопущення порушень прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, в умовах воєнного стану доручено Головному управлінню національної соціальної сервісної служби у Харківській області здійснити перевірки закладів професійної (професійно-технічної) чи фахової перед вищої освіти з питань здійснення ними соціально-правового захисту дітей та осіб відповідної категорії, які перебувають на повному державному утриманні у таких закладах, за період 2022/2023, 2023/2024, а також проведення інформаційної роботи серед дітей та осіб відповідної категорії із забезпечення їх соціально-правових гарантій.

На виконання Положення про Національну соціальну сервісну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2020 № 783, пункту 7 Порядку, наказу Міністерства соціальної політики від 18.08.2022 № 219 "Про дозвіл на проведення позапланових заходів контролю протягом періоду воєнного стану" та листа Національної соціальної сервісної служби України від 14.05.2024 № 0000-02.2-0/8699 Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області прийнято рішення та видано наказ від 29.07.2024 № 215-0 "Про проведення позапланової перевірки закладу професійної (професійно - технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" та направлено уповноважених осіб для здійснення перевірки.

Відповідно до пункту 3 наказу від 29.07.2024 № 215-0 "Про проведення позапланової перевірки", уповноваженим особам перевірити здійснення закладом професійної (професійно-технічної) освіти соціально-правового захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування, осіб відповідної категорії, які перебувають на повному державному утриманні відповідно до програми проведення позапланової перевірки.

Копія наказу 29.07.2024 №215-0 "Про проведення позапланової перевірки закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу", копія програми проведення перевірки та направлення на проведення перевірки отримані керівником закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" Ольгою Олександрівною Агєєвою 05.08.2024, після чого уповноважених осіб Головного управління допущено до проведення позапланової перевірки.

Під час проведення позапланової перевірки виявлено порушення вимог законодавства щодо здійснення закладом професійної (професійно-технічної) освіти соціально-правового захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб відповідної категорії, які перебувають на повному державному утриманні у Закладі професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу".

Відповідно до листа Закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" від 06.08.2024 № 01-29/476 надано письмові пояснення про причини порушень.

За результатами перевірки складено акт проведення перевірки дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей від 07.08.2024 № №ХА24-ПЗ/106В, в якому зазначено виявлені порушення вимог законодавства стосовно прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа та визначено вимоги щодо усунення порушень до 15.09.2024.

Листом Закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" від 12.08.2024 № 01-29/483 надано заперечення до акту щодо розгляду зауважень в частині проведення доплати дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування грошової компенсації у розмірі вартості харчування (підпункт 6 пункту 12 на суму 65 024,64 грн).

Відповідно до пункту 28 Порядку Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області зауваження залишено без розгляду, у зв`язку з порушенням терміну їх подання.

Додатково листом Головного управління національної соціальної сервісної служби у Харківській області від 16.09.2024 №03/862 повідомлено Заклад професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу", що з акті, який підписаний керівником об`єкта державного контролю та уповноваженими особами суб`єкта державного контролю, допущено технічну помилку в підпункті 1 пункту 10, де помилково зазначено "Зміївському професійному енергетичному ліцею", замість "Закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу".

Як зазначає відповідач у відзиві, станом на 16.09.2024 Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області не отримано інформацію від позивача про вжиття заходів щодо усунення порушень, які зазначені в акті, тобто вимогу щодо усунення порушень не виконано та не забезпечено:

повернення коштів у розмірі 15101,33 грн до відповідного бюджету;

проведення доплат дітям-сиротам, та дітям, позбавленим батьківського піклування та особам з їх числа у розмірі 92 621, 50 грн.

У зв`язку з неотриманням у визначені в рекомендаціях строки вжитих заходів, Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області прийнято рішення про проведення 17.09.2024 позапланової перевірки виконання об`єктом державного контролю/моніторингу за результатам проведення позапланової перевірки рекомендацій щодо усунення порушень вимог законодавства (наказ від 16.09.2024 № 238-о "Про проведення позапланової перевірки Закладу професійної (професійно - технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу").

Керівником об`єкта державного контролю - директором Закладу ОСОБА_1 37.09.2024 не допущено уповноважених осіб Головного управління національної соціальної сервісної служби у Харківській області до проведення позапланової перевірки виконання об`єктом державного контролю/моніторингуза результатами проведення позапланової перевірки рекомендацій щодо усунення порушень вимог законодавства, у зв`язку з чим Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області складено акт про недопущення до проведення позапланової перевірки від 17.09.2024 № ХА24-ПЗ/117В.

Не погоджуючись з оскаржуваним наказом, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Щодо правового регулювання спірних правовідносин, суд зазначає наступним.

Відповідно до ст. 52 Конституції України утримання та виховання дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, покладається на державу.

Статтею 1 Закону України "Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування" (далі Закон України від 13.01.2005 №2342-IV) визначено, що державне утримання дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа - повне забезпечення відповідно до державних соціальних стандартів матеріальними та грошовими ресурсами дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб із їх числа для задоволення їх життєво необхідних потреб та створення умов для нормальної життєдіяльності.

Статтею 8 Закону України від 13.01.2005 №2342-IV зазначено, що право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з їх числа при продовженні ними навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.

Гарантії державної підтримки дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також осіб із їх числа, зокрема, щодо повного державного утримання визначені Законом України та реалізуються у передбаченому законодавством порядку.

Так, пунктом 13 постанови Кабінету Міністрів України від 05.04.1994 № 226 "Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування" (зі змінами) (далі - Постанова від 05.04.1994 № 226) передбачено, що дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, особам з їх числа, а також учням, студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків (батьки яких померли/оголошені померлими, загинули або пропали безвісти):

- до завершення навчання виплачується щорічна допомога для придбання, які їм призначені. Виплата зазначеної допомоги здійснюється протягом 30 днів після початку навчального року за рахунок коштів, що передбачаються для закладів освіти у відповідних бюджетах;

- щорічно надається матеріальна допомога за рахунок стипендіального фонду, а також коштів, передбачених на утримання зазначених закладів, у розмірі не менш як 8 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

- при їх працевлаштуванні видається одяг, взуття, м`який інвентар і обладнання на суму, не менш як 40 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, а також одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів. За бажанням випускникам навчальних закладів може бути виплачена грошова компенсація у розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

У разі коли такий учень або студент є прийомною дитиною чи дитиною - вихованцем дитячого будинку сімейного типу, перебуває під піклуванням, він за вибором може бути зарахований на повне державне утримання або йому продовжується виплата соціальної допомоги як дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування.

Також, відповідно до підпункту 5 пункту 13 постанови від 05.04.1994 № 226, діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, що перебувають під опікою (піклуванням), на період навчання у закладі загальної середньої освіти забезпечуються безплатно шкільною і спортивною формами, обідами, у закладах фахової перед вищої та вищої освіти і закладах професійної (професійно-технічної) освіти - обідами і гуртожитком. Після закінчення навчального закладу їм виплачується одноразова грошова допомога в розмірі шести прожиткових мінімумів, а також видається одяг і взуття на суму не менш як 16 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. За бажанням випускникам навчальних закладів може бути виплачена грошова компенсація у розмірі, необхідному для придбання одягу і взуття.

Відповідно до п. 1 Положення про Національну соціальну сервісну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2020 № 783 (зі змінами), Нацсоцслужба є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики і який реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення, захисту прав дітей, здійснення державного контролю за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та за дотриманням прав дітей.

У відповідності до Положень від 26.08.2020 № 783, Порядку здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.10.2021 № 1035, на Національну соціальну сервісну службу України та її територіальні підрозділи покладені повноваження щодо здійснення державного контролю за дотриманням прав дітей, зокрема, закладами різних типів, форм власності та підпорядкування, в яких передбачено цілодобове перебування дітей.

Порядок здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 жовтня 2021 року № 1035 "Деякі питання здійснення державного контролю/моніторингу за дотриманням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та за дотриманням прав дітей" визначає процедуру здійснення Нацсоцслужбою та її територіальними органами (далі - суб`єкт державного контролю/моніторингу) заходів контролю, спрямованих на дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки (різні види державної допомоги, пільги, житлові субсидії та інші виплати, що проводяться за рахунок коштів державного бюджету) (далі - соціальна підтримка), соціальних послуг та на дотримання прав дітей (далі Порядок - від 6 жовтня 2021 року № 1035).

Згідно з п. 7 Порядку від 6 жовтня 2021 року № 1035 позаплановою вважається перевірка, не передбачена щорічним планом.

Позапланові перевірки проводяться за рішенням суб`єкта державного контролю/моніторингу з таких підстав:

письмове звернення органів державної влади, органів місцевого самоврядування про порушення об`єктом державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей;

- перевірка виконання об`єктом державного контролю/моніторингу за результатами проведення планової/позапланової перевірки рекомендацій щодо усунення порушень вимог законодавства стосовно надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей;

- доручення Прем`єр-міністра України, звернення Офісу Президента України, Верховної Ради України та народних депутатів України, Мінсоцполітики, Нацсоцслужби;

- письмове звернення підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об`єднань, фізичних осіб, яке містить фактичні дані про порушення об`єктом державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей, які можуть бути перевірені;

- матеріали правоохоронних, контролюючих, інших державних органів, які містять відомості про можливі порушення об`єктом державного контролю/моніторингу вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей.

- Письмові звернення розглядаються у порядку, визначеному законодавством.

Позапланова перевірка проводиться лише з тих питань, щодо яких є підстава для її проведення, з обов`язковим зазначенням їх у наказі про проведення перевірки.

Дата початку та закінчення позапланової перевірки визначається керівником суб`єкта державного контролю/моніторингу або його заступником не пізніше ніж через три робочих дні після прийняття рішення щодо проведення позапланової перевірки.

Судом встановлено, що листом Національної соціальної сервісної служби України від 14.05.2024 №0000-02.2-0/8699, з метою недопущення порушень прав дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, в умовах воєнного стану доручено Головному управлінню національної соціальної сервісної служби у Харківській області здійснити перевірки закладів професійної (професійно-технічної) чи фахової перед вищої освіти з питань здійснення ними соціально-правового захисту дітей та осіб відповідної категорії, які перебувають на повному державному утриманні у таких закладах, за період 2022/2023, 2023/2024, а також проведення інформаційної роботи серед дітей та осіб відповідної категорії із забезпечення їх соціально-правових гарантій.

На виконання Положення про Національну соціальну сервісну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.08.2020 № 783, пункту 7 Порядку, наказу Міністерства соціальної політики від 18.08.2022 № 219 "Про дозвіл на проведення позапланових заходів контролю протягом періоду воєнного стану" та листа Національної соціальної сервісної служби України від 14.05.2024 № 0000-02.2-0/8699 Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області прийнято рішення та видано наказ від 29.07.2024 № 215-0 "Про проведення позапланової перевірки закладу професійної (професійно - технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" та направлено уповноважених осіб для здійснення перевірки.

Таким чином, перевірку позивача Головним управлінням національної соціальної сервісної служби у Харківській області призначено у відповідності до вимог законодавства, оскільки доручення Національної соціальної сервісної служби України щодо проведення перевірок територіальними підрозділами відповідає вимогам Порядку від 6 жовтня 2021 року № 1035.

Щодо посилання позивача на обставини проведення перевірки поза межами питань для перевірки.

У позовній заяві позивач зазначає, що відповідно до пункту 10 акту зазначено питання з яких проводиться перевірка: здійснення закладом професійної (професійно-технічної) освіти соціально-правового захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб відповідної категорії, які перебувають на повному державному утриманні у Зміївському професійному енергетичному ліцею.

Листом Головного управління національної соціальної сервісної служби у Харківській області від 16.09.2024 №03/862 повідомлено Заклад професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу", що в акті, який підписаний керівником об`єкта державного контролю та уповноваженими особами суб`єкта державного контролю, допущено технічну помилку в підпункті 1 пункту 10, де помилково зазначено "Зміївському професійному енергетичному ліцею", замість "Закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу".

Суд зазначає, що певні дефекти адміністративного акта можуть не пов`язуватися з його змістом, а стосуватися процедури його ухвалення. У такому разі можливі дві ситуації: внаслідок процедурного порушення такий акт суперечитиме закону (тоді акт є нікчемним) або допущене порушення не впливає на зміст акта (тоді наслідків для його дійсності не повинно наставати взагалі).

Отже, саме по собі порушення процедури прийняття акта не повинно породжувати правових наслідків для його дійсності, крім випадків, прямо передбачених законом.

Виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних повноважень, уповноважених на їх прийняття.

Так, дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило, тягнуть настання дефектних наслідків (ultra vires action - invalid act). Разом із тим, не кожен дефект акта робить його неправомірним.

Стосовно ж процедурних порушень, то в залежності від їх характеру такі можуть мати наслідком нікчемність або оспорюваність акта, а в певних випадках, коли йдеться про порушення суто формальні, взагалі не впливають на його дійсність.

Верховний Суд також наголосив, що, відповідно до практики Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) скасування акта адміністративного органу з одних лише формальних мотивів не буде забезпечувати дотримання балансу принципу правової стабільності та справедливості.

Відповідно до правової позиції, висловленої у постанові Верховного Суду від 16 грудня 2021 року по справі №640/11468/20, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: "протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків" і, на противагу йому, принцип "формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення"; межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови безумовного дотримання ним передбаченої законом процедури прийняття такого рішення.

Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 11 травня 2022 року у справі №400/1510/19, від 05 липня 2022 року у справі №522/3740/20, від 27 вересня 2022 року у справі №320/1510/20, від 03 жовтня 2022 року у справі №400/1510/19, від 01 листопада 2022 року у справі №640/6452/19 та від 18 січня 2023 року у справі №500/26/22, від 16 березня 2023 року у справі №400/4409/21.

Так, вказане вище формальне порушення у неправильному найменуванні позивача в акті проведення перевірки ні яким чином не впливає на права позивача, та не порушує їх, та не вплинуло на правомірність рішення.

Згідно з п. 18 Порядку від 6 жовтня 2021 року № 1035 у разі виявлення порушень законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей уповноважена особа повинна вимагати від причетних до таких порушень посадових, службових та інших осіб об`єкта державного контролю/моніторингу письмові пояснення.

Якщо особи, причетні до виявлених порушень, відмовляються від надання письмових пояснень, цей факт фіксується в акті проведення перевірки дотримання вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей (далі - акт проведення перевірки).

Пояснення оформляються на ім`я керівника суб`єкта державного контролю/моніторингу, який видав наказ про проведення перевірки, з обов`язковим зазначенням дати надання такого пояснення. Посадовим, службовим та іншим особам, від яких вимагаються пояснення, надається перелік питань, щодо яких проводиться перевірка, під особистий підпис про його отримання.

Пунктом 25 Порядку від 6 жовтня 2021 року № 1035 передбачено, що результати проведення планової/позапланової перевірки об`єкта державного контролю/моніторингу оформляються актом проведення перевірки, який складається у двох примірниках за формою згідно з додатком, підписується керівником об`єкта державного контролю/моніторингу або визначеною ним особою, уповноваженою особою та іншими представниками (у разі їх залучення до проведення планової/позапланової перевірки).

Акт проведення перевірки повинен містити чіткі та стислі формулювання, які характеризують діяльність об`єкта державного контролю/моніторингу, у разі виявлення порушень вимог законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей - факти з посиланням на відповідні норми законодавчих актів, які порушено, та рекомендації щодо усунення порушень.

За результатами здійснення державного контролю/моніторингу уповноваженою особою можуть визначатися вимоги щодо усунення порушень законодавства під час надання соціальної підтримки, соціальних послуг та стосовно дотримання прав дітей, а також надаватися рекомендації щодо підвищення якості надання соціальних послуг та покращення роботи з їх надання.

Пунктом 25 Порядку від 6 жовтня 2021 року № 1035, якщо об`єкт державного контролю/моніторингу має зауваження до акта проведення перевірки, на всіх його примірниках перед підписом керівника об`єкта державного контролю/моніторингу або визначеної ним особи ставиться відмітка про наявність зауважень.

Зауваження об`єкта державного контролю/моніторингу надсилаються до суб`єкта державного контролю/моніторингу через систему електронної взаємодії органів державної влади або електронною поштою, або рекомендованим листом з повідомленням про вручення не пізніше ніж через два робочих дні після отримання акта проведення перевірки.

Як убачається з матеріалів справи та не заперечується сторонами, що заперечення на акт перевірки надійшли на адресу відповідача 12.08.2024, хоче термін подання до 09.08.2024, а отже у даному випадку суд доходить висновку, що у відповідності до вищезазначених норм права дані заперечення не підлягали розгляду.

При цьому, суд зауважує, що від позивача доказів про вжиття заходів щодо усунення порушень, які зазначені в акті, у тому числі, повернення коштів у розмірі 15101,33 грн до відповідного бюджету; проведення доплат дітям-сиротам, та дітям, позбавленим батьківського піклування та особам у розмірі 92 621,50 грн. до суду не надано.

Позивачем не доведено належними доказами усунення всіх порушень, визначених в акті в перевірки, при цьому позивач погоджувався з рядом порушеннями, установлених в акті перевірки, а заперечення надані виключно до п. 6 акту перевірки.

Суд звертає увагу на те, що дії відповідача щодо залишення без розгляду заперечень на акт перевірки, могли свідчити про недотримання процедури встановленої Порядком, водночас зазначені порушення не можуть слугувати достатньою підставою для скасування оскаржуваного наказу про проведення перевірки, з урахуванням встановлених судом обставин щодо порушення позивачем законодавства у сфері організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

У свою чергу, відповідачем доведено належними доказами правомірність прийнятого наказу про проведення перевірки.

Суд вважає, що акт перевірки, в якому відображено узагальнений опис виявлених перевіркою порушень законодавства, що, у свою чергу, відповідає встановленим правилам складання акта перевірки, не є правовим документом, який встановлює відповідальність суб`єкта господарювання та, відповідно, не є актом індивідуальної дії або ж нормативно-правовим у розумінні КАС України.

Таким чином, висновки, викладені у акті, не породжують обов`язкових юридичних наслідків. Такі твердження акта можуть бути підтверджені або спростовані судом у разі спору про законність рішень, дій, в основу яких покладені згадувані висновки акта.

Отже, акт перевірки не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні КАС України, не зумовлює виникнення будь-яких прав і обов`язків для осіб, діяльність яких перевірялася, тому його висновки не може бути предметом спору. Акт перевірки є носієм доказової інформації про виявлені контролюючим органом порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб`єктами господарювання, документом, на підставі якого приймається відповідне рішення контролюючого органу, а тому оцінка акта, в тому числі й оцінка дій службових осіб контролюючого органу щодо його складання, викладення у ньому висновків перевірки, може бути надана судом при вирішенні спору щодо оскарження рішення, прийнятого на підставі такого акта.

Аналогічна правова позиція вже була висловлена Верховним Судом України у постанові від 10 вересня 2013 року у справі №21-237а13, а також Верховним Судом у постановах від 10 травня 2018 року у справі №811/119/13-а, від 13 грудня у справі 2018 810/6689/14.

З врахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову слід відмовити повністю.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" не підлягають задоволенню.

Зважаючи на висновок суду про необґрунтованість адміністративного позову в силу вимог статті 139 КАС України судовий збір не підлягає стягненню із відповідача суб`єкта владних повноважень.

З огляду на вищевикладене, керуючись ст.ст. 243, 246, 255, 293, 295, 297 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Закладу професійної (професійно-технічної) освіти "Регіональний центр професійної освіти залізничного транспорту та агротехнічного сервісу" (вул. Шевченка, буд. 130, м. Люботин, Харківський р-н, Харківська обл., 62433, код ЄДРПОУ 02548133) до Головного управління Національної соціальної сервісної служби України у Харківській області (майдан Свободи, буд.5, 3 під., 9 пов., м. Харків, Харківська обл., Харківський р-н, 61022, код ЄДРПОУ 44222320) про визнання дій протиправними та скасування наказу відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.М. Шляхова

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123551064
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —520/27289/24

Рішення від 05.12.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

Ухвала від 03.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Шляхова О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні