Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2024 року № 520/23168/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаєва А.І. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області, в якому просив суд:
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДСНС України в Харківській області від 30.07.2024 №735 про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення зі служби за вчинення дисциплінарного проступку, несумісного з подальшим проходженням служби;
- визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління ДСНС України в Харківській області від 01.08.2024 року №380 про звільнення ОСОБА_1 зі служби за пп. 8 п. 176 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою КМУ від 11 липня 2013 р. №593 - у зв`язку із вчиненням дисциплінарного проступку, несумісного з подальшим проходженням служби;
- поновити ОСОБА_1 на займаній на час звільнення посаді пожежного - рятувальника 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ з 01.08.2024 року;
- стягнути з Головного управління ДСНС України в Харківській області на користь ОСОБА_1 грошове забезпечення за час вимушеного прогулу з 01.08.2024 по день поновлення на роботі;
- допустити до негайного виконання рішення суду в частині поновлення ОСОБА_1 на займаній на час звільнення посаді пожежного - рятувальника 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ з 01.08.2024 року та стягнення з Головного управління ДСНС України в Харківській області на користь ОСОБА_1 грошового забезпечення за час вимушеного прогулу в межах суми стягнення за один місяць.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що наказ Головного управління ДСНС України в Харківській області від 30.07.2024 №735 про притягнення ОСОБА_1 до дисциплінарної відповідальності у вигляді звільнення зі служби за вчинення дисциплінарного проступку, несумісного з подальшим проходженням служби та наказ Головного управління ДСНС України в Харківській області від 01.08.2024 року №380 про звільнення ОСОБА_1 зі служби за пп. 8 п. 176 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, затвердженого постановою КМУ від 11 липня 2013 р. №593 - у зв`язку із вчиненням дисциплінарного проступку, несумісного з подальшим проходженням служби, є протиправними та підлягають скасуванню.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 19.09.2024 залучено по справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу в якості відповідача 4 Державний пожежно-рятувальний загін Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (61000, Харківська обл., місто Харків, вул.Полтавський Шлях, будинок 50, ЄДРПОУ 38362734).
Відповідач, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області подав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, що відповідач у спірних правовідносинах діяв згідно чинного законодавства.
Відзив на позовну заяву від 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області до суду не надійшов.
Представником позивача подано відповідь на відзив, в якому зазначив, що звільнення позивача за пп. 8 п. 176 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу - є незаконним, а спірні накази такими, що підлягають скасуванню.
Представником відповідача подано заперечення на відповідь на відзив, в якому просив в задоволенні адміністративного позову відмовити в повному обсязі.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності вважає, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом встановлено, що наказом 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 17.07.2024 року призначено службове розслідування.
У вищевказаному наказі зазначено, що 29 травня 2024 року, пожежний-рятувальник 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Харківській області Сергій Деркач відмовився виконувати вимоги окремого доручення Головного управління ДСНС України у Харківській області №ОД-585/65 від 23.05.2024 року «Про надання інформації», через власні релігійні переконання. Вказано, що 05 червня 2024 року, пожежний-рятувальник 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Харківській області Сергій Деркач відмовився виконувати вимоги окремого доручення Головного управління ДСНС України у Харківській області № ОД-621/65 від 01.06.2024 року «Про надання роз`яснень», через власні релігійні переконання.
26.07.2024 року затверджено висновок службового розслідування, згідно якого встановлено, що сержантом служби цивільного захисту ОСОБА_1 пожежним-рятувальником 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Харківській області було порушено вимоги Кодексу цивільного захисту України, вимоги Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11.04.2024 № 3633-ІХ, відповідно до окремого доручення ДСНС України від 03.05.2024 №28-9595/282», постанову КМУ від 16.05.2024 № 563 «Про внесення змін до Порядку організацій та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів», не виконав окреме доручення ДСНС України від 30.05.2024 № 281-11754/282, вимоги Закону України «Про Дисциплінарний статут служби цивільного захисту» від 05.03.2009 №1068-VІІ, керівні документи МВС та ДСНС, вказівки та протоколи Головного управління ДСНС України у Харківській області, укази Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» та від 24.02.2022 №69/2022 «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 №64/2022, Присяги служби цивільного захисту.
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 30.07.2024 №375 позивача за вчинення дій, не сумісних з подальшим проходженням служби цивільного захисту притягнуто до дисциплінарної відповідальності та накладено дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення зі служби у зв`язку із вчиненням проступку, не сумісного з подальшим проходженням служби цивільного захисту.
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 01.08.2024 року №380 позивача звільнено із служби за підпунктом 8 пункту 176 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 593 (у зв`язку із вчиненням проступку, не сумісного з подальшим проходженням служби цивільного захисту).
Позивач, вважаючи протиправними оскаржувані рішення, звернувся до суду з даним позовом.
Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною шостою статті 43 Конституції України передбачено, що громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.
Відповідно до вимог частини 1 ст. 101 Кодексу цивільного захисту України служба цивільного захисту - це державна служба особливого характеру, покликана забезпечувати пожежну охорону, захист населення і територій від негативного впливу надзвичайних ситуацій, запобігання і реагування на надзвичайні ситуації, ліквідацію їх наслідків у мирний час та в особливий період.
Згідно п. 1 ч. 1 ст. 103 Кодексу цивільного захисту України про проходження служби цивільного захисту може бути укладено контракт про проходження служби цивільного захисту - з особою, яка призначається на посаду рядового або начальницького складу служби цивільного захисту.
Відповідно до ч. 2 та 3 ст. 101 Кодексу цивільного захисту України порядок проходження громадянами України служби цивільного захисту визначається цим Кодексом та положенням про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу, що затверджується Кабінетом Міністрів України. На рядовий і начальницький склад служби цивільного захисту поширюється дія Дисциплінарного статуту, затвердженого законом.
Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2013 р. № 593 (далі по тексту Положення) визначається порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу та регулюються питання, пов`язані з перебуванням громадян України (далі - громадяни) у добровільному порядку в резерві служби цивільного захисту.
Пунктом 45 Положення визначено, що контракт про проходження служби цивільного захисту - це письмова угода, що укладається на добровільній основі між громадянином та державою, від імені якої виступає ДСНС, для встановлення правових відносин між сторонами під час проходження такої служби.
Відповідно до п.31 Положення особи рядового і начальницького складу зобов`язані чесно і сумлінно додержуватися Присяги служби цивільного захисту, виконувати закони України.
Згідно з п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» № 3633-IX від 11 квітня 2024 року (набрав законної сили 18.05.2024) встановлено, що під час дії Указу Президента України "Про загальну мобілізацію" від 24 лютого 2022 року № 65/2022, затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію" від 3 березня 2022 року № 2105-IX громадяни чоловічої статі, які мають спеціальні звання (класні чини) та проходять службу в Національній поліції України, Державному бюро розслідувань, Службі судової охорони, Бюро економічної безпеки України, Державній службі України з надзвичайних ситуацій, Державній кримінально-виконавчій службі України, Національному антикорупційному бюро України, органах прокуратури, центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, зобов`язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом стати на військовий облік військовозобов`язаних у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки за своїм місцем проживання.
Із вказаної норми Закону вбачається, що законодавець поклав обов`язок на кожного громадянина у зв`язку з веденням воєнного стану в України через збройну агресію з метою виконання в подальшому конституційного обв`язку по захисту держави в разі необхідності чоловічої статі, які маються спеціальне звання та проходять службу зокрема в ДСНС протягом 60 днів з дня набрання чинності закону - 18.05.2024 встати на військовий облік.
Позивач проходив службу в органах Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
Відповідно до п. 8 постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (далі по тексту Постанова № 1487) організація військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях покладається на відповідних керівників.
Обов`язки з ведення військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях покладаються на працівників служби персоналу, служби управління персоналом (далі - служба персоналу).
У разі відсутності штатної одиниці служби персоналу обов`язки з ведення військового обліку покладаються на особу, яка веде облік працівників в державному органі, органі місцевого самоврядування, на підприємстві, в установі, організації.
Працівники з питань мобілізаційної роботи або мобілізаційних підрозділів (за наявності) безпосередньо організовують роботу з бронювання військовозобов`язаних та контролю за станом ведення військового обліку.
Відповідно до п. 17 Постанови № 1487 військовий облік військовозобов`язаних та резервістів за призначенням поділяється на загальний та спеціальний.
На загальному військовому обліку перебувають військовозобов`язані та резервісти, які не заброньовані за державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями на період мобілізації та на воєнний час.
Військовозобов`язані, які згідно із Законом України Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію заброньовані за державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями на період мобілізації та на воєнний час, перебувають на спеціальному військовому обліку.
Відповідно до п.34 Постанови № 1487 з метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:
перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред`являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов`язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів. В умовах правового режиму воєнного стану зарахування на навчання до закладів освіти громадян, які підлягають військовому обліку та перебувають на тимчасово окупованій території або вибули з тимчасово окупованої території та територій активних бойових дій за кордон, здійснюється з відстроченням взяття їх на військовий облік і оформлення військово-облікових документів у семиденний строк з дати припинення чи скасування правового режиму воєнного стану;
доведення до призовників, військовозобов`язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу (навчання);
надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов`язаних та резервістів (додаток 4);
оповіщення на вимогу районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів призовників, військовозобов`язаних та резервістів про їх виклик до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів і забезпечення їх своєчасного прибуття;
подання до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на їх вимогу відомостей про призовників, військовозобов`язаних та резервістів, персональний військовий облік яких вони ведуть;
проведення відповідної роз`яснювальної роботи серед призовників, військовозобов`язаних та резервістів щодо виконання ними правил військового обліку;
забезпечення повноти та достовірності облікових даних, що вносяться до списків персонального військового обліку;
взаємодію з відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки, органами СБУ, відповідними підрозділами розвідувальних органів щодо строків та способів звіряння даних списків персонального військового обліку, внесення відповідних змін до них, а також щодо оповіщення призовників, військовозобов`язаних та резервістів;
періодичне звіряння списків персонального військового обліку із записами у їх військово-облікових документах. Не рідше одного разу на рік проводять звіряння даних списків персонального військового обліку з обліковими документами відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів, в яких вони перебувають на військовому обліку;
внесення у п`ятиденний строк з дня подання відповідних документів (або відображення в електронній формі інформації, що міститься у таких документах, які можуть пред`являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія) змін до списків персонального військового обліку щодо прізвища, власного імені та по батькові (за наявності), реквізитів паспорта громадянина України та паспорта громадянина України для виїзду за кордон, адреси задекларованого/зареєстрованого місця проживання, адреси місця фактичного проживання, сімейного стану, освіти, місця роботи і посади та надсилання щомісяця до 5 числа до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів повідомлень про зміну таких облікових даних;
складення і подання щороку до 1 грудня до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць (додаток 6);
приймання від призовників, військовозобов`язаних та резервістів під розписку у бланках розписок (додаток 7) їх військово-облікових документів для подання таких документів до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів з метою їх звіряння з обліковими даними, а також оформлення бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час;
оформлення документів, необхідних для бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час;
постійний контроль за виконанням посадовими особами державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій вимог цього Порядку, а призовниками, військовозобов`язаними та резервістами - правил військового обліку;
постійне інформування відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів про посадових осіб державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які порушують вимоги цього Порядку, а також про призовників, військовозобов`язаних та резервістів, які порушують правила військового обліку, для притягнення їх до відповідальності згідно із законом;
ведення та зберігання журналу обліку результатів перевірки.
Згідно з п.66 Постанови № 1487 щодо призовників, військовозобов`язаних та резервістів, яких прийнято на службу до Національної поліції, Служби судової охорони, Державного бюро розслідувань, БЕБ, органів і підрозділів служби цивільного захисту, Державної кримінально-виконавчої служби, особи, відповідальні за ведення військового обліку у зазначених органах, надсилають повідомлення про зміну облікових даних (додаток 4) у семиденний строк до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів за місцем перебування призовників, військовозобов`язаних та резервістів на військовому обліку разом із витягами з наказів про прийняття таких осіб на службу.
Відповідно до п.69 Постанови № 1487 направлення для проходження військово-лікарської експертизи згідно з пунктом 68 цього Порядку оформлюються службою персоналу органів, закладів та установ Національної поліції, ДСНС. Військово-лікарська експертиза проводиться в порядку, визначеному Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах, затвердженим наказом Міноборони від 14 серпня 2008 р. № 402.
Відповідно до окремого доручення ДСНС України від 14.05.2024 «Про організацію військово-лікарської комісії експертизи особового складу органів та підрозділів ЦЗ» № В-432 доручено надати списики осіб, які направляються для проходження ВЛК у закладах охорони та здоров`я МВС. Особам які направляються на ВЛК сформувати та надавати пакети медичної документації відповідно до вимог наказу Міноборони від 14.08.2008 № 402 для спрощення проходження ВЛК.
Відповідно до окремого доручення ДСНС України від 20.05.2024 № В-451 передбачено алгоритм направлення на ВЛК особового складу ДСНС.
Листом ДСНС України № 281-10653/15 від 16.05.2024 передбачено організацію бронювання військовозобов`язаних на період мобілізації та на воєнний час.
23.05.2024 окремим дорученням начальника Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області № ОД-585/65 було надано вказівку на виконання Закону України від 11.05.2024 № 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», постанови КМУ № 563 від 16.05.2024 «Про внесення змін до Порядку організації та ведення порядку військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів» для належної організації постановки на військовий облік до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки громадян чоловічої статі, які мають спеціальне звання та проходять службу в системі ДСНС, проходження такими особами військово-лікарської експертизи у закладах охорони здоров`я МВС України.
30.05.2024 листом ДСНС України № 281-11754/282 який направлено всім територіальним органам, підрозділам центрального підпорядкування, закладам вищої освіти, науковим, установам, підприємствам, установам та організаціям які належать до сфери управління ДСНС України з даним листом направлено Алгоритм взяття на військовий облік в тому числі працівників ДСНС. ДСНС України проінформувало підпорядковані підрозділи прямого підпорядкування, що вказаний Алгоритм затверджений начальником Генерального штабу Збройних сил України і надісланий до виконання в територіальні центр комплектування та соціальної підтримки.
Вказаним листом запропоновано довести даний алгоритм до особового складу, забезпечити його виконання та надано зразок заяви про взяття на військовий облік.
Так, на виконання Закону №3633-ІХ ДСНС України було розроблено алгоритм взяття на військовий облік працівників ДСНС.
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області проінформувало - начальникам структурних та підпорядкованих підрозділів окремим дорученням від 01.06.2024 № ОД-621/65, зокрема, щодо надання до управління персоналу заяв щодо взяття на військовий облік у термін до 05.06.2024 за формою, зазначеною у якості додатку 2, а також, копій паспорту, ІПН, документів про освіту тощо.
У зв`язку з прийняттям Закону №3633-ІХ, ДСНС України прийнято відповідно внутрішні акти, на підставі яких Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області винесено окреме доручення.
Окреме доручення від 01.06.2024 № ОД-621/65 доведено особовому складу 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ під підпис.
Так, позивач ознайомився з вимогами даного окремого доручення, складеного на виконання Закону України № 3633-IX що підтверджується його підписом.
29.05.2024 року позивач подав рапорт на ім`я начальника ГУ ДСНС України в Харківській області про відмову від надання згоди на збір, обробку та розповсюдження своїх персональних даних, який рапортом начальника 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ від 30.05.2024 було скеровано до начальника 4 ДПРЗ .
24.06.2024 року 4 ДПРЗ було складено акт, яким засвідчено, що позивач відмовився від проходження військово-лікарської комісії в ДУ «ТМО МВС України по Харківській області» разом з особовим складом 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ.
Заступник начальника 4 ДПРЗ подав на ім`я начальника 4 ДПРЗ рапорт про те, що 12 липня 2024 року в Головному управління ДСНС України у Харківській області сержант служби цивільного захисту ОСОБА_1 пожежний-рятувальник 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Харківській області отримав листа Головного управління ДСНС України у Харківській області «Про надання інформації», в якому повідомляється про те, що на виконання Закону України від 11.04.2024 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» в строк до 16 липня 2024 року необхідно надати до управління персоналу заяву для взяття на військовий облік військовозобов`язаних та висновок військово- лікарської комісії про проходження медичного огляду та визначення ступеню придатності до військової служби, згідно наказу МОУ №402-2008. Вказано, що станом на 17 липня 2024 року сержант служби цивільного захисту ОСОБА_1 пожежний-рятувальник 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Харківській області не пройшов військово-лікарському комісію за місцем проживання або через територіальний центр комплектування та соціальної підтримки за місцем реєстрації. Просив призначити службове розслідування.
Наказом 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 17.07.2024 року призначено службове розслідування.
24.07.2024 у позивача було відібрано пояснення відповідно п.п.1 п.3 розділу V наказу МВС № 515 «Про затвердження Інструкції про порядок проведення службових розслідувань в органах і підрозділах цивільного захисту» в даних пояснення він зазначив що відмовляється надавати згоду на обробку персональних даних.
25.07.2924 року 4 ДПРЗ складено акт відмови позивача від надання пояснень з питання відмови у постановці на військовий облік та проходження ВЛК.
26.07.2024 року затверджено висновок службового розслідування, згідно якого встановлено, що сержантом служби цивільного захисту ОСОБА_1 пожежним-рятувальником 49 ДПРЧ 4 ДПРЗ ГУ ДСНС України у Харківській області було порушено вимоги Кодексу цивільного захисту України, вимоги Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11.04.2024 № 3633-ІХ, відповідно до окремого доручення ДСНС України від 03.05.2024 №28-9595/282» постанову КМУ від 16.05.2024 № 563 «Про внесення змін до Порядку організацій та ведення військового обліку призовників, військовозобов`язаних та резервістів», не виконав окреме доручення ДСНС України від 30.05.2024 № 281-11754/282, вимоги Закону України «Про Дисциплінарний статут служби цивільного захисту» від 05.03.2009 №1068-VІІ, керівні документи МВС та ДСНС, вказівки та протоколи Головного управління ДСНС України у Харківській області, укази Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» та від 24.02.2022 №69/2022 «Про загальну мобілізацію» від 24.02.2022 №64/2022, Присяги служби цивільного захисту.
Відповідно до п.1 Дисциплінарного статуту служби цивільного захисту затвердженого Законом України від 5 березня 2009 року № 1068-VI (далі - Дисциплінарний статут) службова дисципліна - бездоганне та неухильне виконання особами рядового і начальницького складу службових обов`язків, установлених Кодексом цивільного захисту України, цим Статутом, іншими нормативно-правовими актами та контрактом про проходження служби в органах і підрозділах цивільного захисту.
Відповідно до п.3 Дисциплінарного статуту службова дисципліна в органах і підрозділах цивільного захисту зобов`язує кожну особу рядового і начальницького складу під час проходження служби зокрема виконувати вимоги Присяги, контракту, накази начальників, додержуватися цього Статуту та інших нормативно-правових актів.
Згідно з п.8 Дисциплінарного статуту порушення службової дисципліни - протиправне, винне (умисне чи необережне) діяння або бездіяльність особи рядового чи начальницького складу, спрямоване на недодержання вимог Присяги, зокрема на невиконання або неналежне виконання службових обов`язків, перевищення прав, порушення обмежень і заборон, установлених законодавством з питань проходження служби в органах і підрозділах цивільного захисту, чи вчинення інших дій, що ганьблять або дискредитують особу як представника служби цивільного захисту.
Відповідно до п.16 Дисциплінарного статуту наказ є формою реалізації службових повноважень особи начальницького складу, згідно з якими визначаються мета і предмет завдання, строк його виконання та відповідальна особа, якій належить його виконати.
Згідно з п.17 Дисциплінарного статуту наказ чи розпорядження має віддаватися (видаватися) начальником відповідно до повноважень згідно із займаною посадою, на підставі законодавства, не принижувати честі та гідності підлеглих, бути чітким, зрозумілим і виконуватися беззаперечно, точно та у визначений строк.
Відповідно до п.18 Дисциплінарного статуту наказ чи розпорядження може віддаватися усно чи видаватися письмово щодо однієї особи або групи осіб рядового і начальницького складу, у тому числі з використанням технічних засобів зв`язку.
Згідно з п. 22 Дисциплінарного статуту невиконання правомірного наказу чи розпорядження тягне за собою відповідальність згідно із цим Статутом та іншими законодавчими актами.
Відповідно до п.58 Дисциплінарного статуту грубим дисциплінарним проступком вважається факт грубого порушення службової дисципліни, зокрема: невиконання наказів та розпоряджень начальників, що призвело до неготовності до дій за призначенням та зриву виконання покладених на орган чи підрозділ цивільного захисту завдань; порушення вимог законів та інших нормативно-правових актів, що призвело до псування або втрати закріпленого майна, обладнання та техніки, інших матеріальних збитків, а також завдало шкоди здоров`ю особовому складу органу чи підрозділу цивільного захисту або іншим особам; вчинення інших дій чи бездіяльність, що полягає в порушенні службової дисципліни, невиконанні чи неналежному виконанні службових обов`язків, які підривають авторитет органів та підрозділів цивільного захисту, а також не сумісні з подальшим проходженням служби цивільного захисту.
З огляду на викладене, суд вважає, що позивач, відмовляючись від надання заяви щодо поставки його на військовий облік та проходження ВЛК, та не вчиняючи дій щодо постановки на військовий облік і не проходження ВЛК самостійно, не виконав вимог Закону України № 3633-ІХ.
Отже, позивач допустив грубий дисциплінарний проступок.
Відповідно до п.8 п.176 Положення контракт припиняється (розривається), а особи рядового і начальницького складу звільняються із служби цивільного захисту у зв`язку із вчиненням проступку, не сумісного з подальшим проходженням служби цивільного захисту.
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 30.07.2024 №375 позивача за вчинення дій, не сумісних з подальшим проходженням служби цивільного захисту притягнуто до дисциплінарної відповідальності та накладено дисциплінарне стягнення у вигляді звільнення зі служби у зв`язку із вчиненням проступку, не сумісного з подальшим проходженням служби цивільного захисту.
Наказом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області від 01.08.2024 року №380 позивача звільнено із служби за підпунктом 8 пункту 176 (у зв`язку із вчиненням проступку, не сумісного з подальшим проходженням служби цивільного захисту).
Враховуючи викладене, суд вважає, що у спірних правовідносинах відповідачі діяли правомірно та в межах повноважень, а тому права позивача не є порушеними.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на те, що позивач не довів обставин, які б свідчили про порушення його прав, свобод чи інтересів у сфері публічно-правових відносин, то у суду відсутні підстави для задоволення позову.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст. 243, ст. 246, ст.255, ст. 293, ст. 295, ст. 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (61013, м. Харків, вул. Шевченка, 8), 4 Державного пожежно-рятувального загону Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Харківській області (61000, Харківська обл., місто Харків, вул.Полтавський Шлях, будинок 50, ЄДРПОУ 38362734) про визнання протиправними та скасування наказів, поновлення на посаді, стягнення грошового забезпечення за час вимушеного прогулу відмовити.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Бабаєв А.І.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123551131 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бабаєв А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні