Рішення
від 04.12.2024 по справі 580/1504/24
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 грудня 2024 року справа № 580/1504/24

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд одноособово в складі головуючої судді Бабич А.М., за участю:

секретаря судового засідання Міщенко Д.А.,

представників позивача Ткача І.О., Ільченко І.С. та Єременко Л.В. (у порядку самопредставництва),

представник третьої особи на стороні позивача не прибув,

представника відповідача Войцеховського М.Ю. (згідно з ордером),

розглянувши правилами загального позовного провадження в залі суду адміністративну справу за позовом ЧЕРВОНОСЛОБІДСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОГО РАЙОНУ до Черкаської міської ради, третя особи на стороні позивача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, Комунальне підприємство "Виробниче підприємство "Агроекологія" Червонослобідської сільської ради про визнання протиправним і нечинним рішення,

УСТАНОВИВ:

У Черкаський окружний адміністративний суд надійшов позов Червонослобідської сільської ради Черкаського району (19604, Черкаська обл., Черкаський р-н., с.Червона Слобода, вул.Соборна, буд.2/1; код ЄДРПОУ 26323717) (далі - позивач) до Черкаської міської ради (18001, м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького, буд.36; код ЄДРПОУ 25212542) (далі відповідач), в якому просить визнати протиправним і нечинним рішення відповідача від 18.01.2024 №51-116 Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що внаслідок прийняття оскаржуваного рішення відбулось розширення меж міста Черкаси безпідставно та без погоджень за рахунок земель Червонослобідської сільської територіальної громади. Межа міста Черкаси не затверджена та не визначена. Тому розробка містобудівної документації на частину Червонослобідської сільської територіальної громади суперечить вимогам чинного законодавства України.

За результатом автоматизованого розподілу відповідно до протоколу від 12.02.2024 вказана справа передана для розгляду судді Гаращенку В.В. 28.02.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду та призначив до розгляду правилами загального позовного провадження. Залучив як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Комунальне підприємство "Виробниче підприємство "Агроекологія" Червонослобідської сільської ради. 12.06.2024 суд постановив ухвалу про закриття провадження у справі.

За результатом апеляційного оскарження на підставі постанови від 24.09.2024 Шостого апеляційного адміністративного суду до Черкаського окружного адміністративного суду для продовження розгляду. За результатом автоматизованого розподілу вказана справа передана для розгляду судді Бабич А.М. 08 жовтня 2024 року суд прийняв до свого провадження адміністративну справу №580/1504/24 та призначив підготовче засідання.

У підготовчому провадженні суд задовольнив клопотання представників відповідача про участь у режимі відеоконференції, про долучення доказів, відзиву та відповіді на нього.

У відзиві вх. від 21.10.2024 відповідач просив у задоволенні позову відмовити, оскільки спірне рішення є проміжним в етапі зміни меж міста Черкаси та не порушує прав позивача.

У відповіді від 23.10.204 позивач повторно акцентує, що спірне рішення порушує його права, оскільки винесене з грубими порушеннями без отримання від нього та інших уповноважених державних органів погодження та безпідставно збільшує межі міста за рахунок його земель.

Третя особа правом надати пояснення під час розгляду справи в новому складі суду не скористалася.

У відкритих засіданнях представники сторін просили задовольнити їх вимоги, вказані в письмових заявах по суті спору.

Заслухавши представників сторін, дослідивши письмові докази, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позову з огляду на таке.

Обстеження та погодження суміжних меж Червонослобідської сільської Ради народних депутатів та Черкаською міською Радою народних депутатів затверджене рішенням з затвердженням згідно з актом спільної комісії від 21.12.1992 (додаток 2.4) чітких меж. 06.05.1993 рішенням Черкаської районної ради народних депутатів затверджені проекти формування територій і встановлення меж сільських та селищної Рад народних депутатів та сільських населених пунктів в їх адміністративних межах.

Згідно з даними ЄДРПОУ Червонослобідська рада зареєстрована, як орган місцевого самоврядування, з 21.05.1997. Із 12.02.2003 зареєстрований вид господарської діяльності УПРАВЛIННЯ СIЛ I СЕЛИЩ.

Відповідач зареєстрований, як орган місцевого самоврядування, з 21.05.1997. Із 25.02.2008 зареєстрований вид господарської діяльності УПРАВЛIННЯ РАЙОНIВ I МIСТ (ВКЛЮЧАЮЧИ ВНУТРIШНЬОМIСЬКI РАЙОНИ). Генеральний план міста Черкаси затверджений відповідачем рішенням від 29.12.2011 №3-505 Про затвердження Генерального плану міста Черкаси (далі - Генеральний план міста).

17.09.2015 Департамент містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської міської ради за результатом конкурсних торгів уклав договір №17580/1496 з ТОВ Інститут Харківпроект на розроблення проекту містобудівної документації Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація).

26.11.2015 Листом від 23.11.2015 Управління містобудування та архітектури Черкаської обласної державної адміністрації надало Департамент архітектури, містобудування та інспектування виконкому Черкаської міської ради пропозиції. 23.01.2017 Листом від 20.01.2017 Черкаське регіональне управління повідомило Департамент архітектури та містобудування Черкаської міської ради щодо наявності зауважень і пропозицій до вказаної містобудівної документації. Листом від 02.02.2017 вих.№02/401 Державна екологічна інспекція у Черкаській області на виконання доручення першого заступника голови Черкаської обласної державної адміністрації повідомила Управління житлово-комунального господарства Черкаської ОДА про необхідність урахування під час розроблення вказаної містобудівної документації зауважень про недотримання в Схемі планувальних обмежень вимог п.3 ст.61, ст.88 Водного кодексу України та влаштування намивних територій, які на цей момент не відносяться до території міста Черкаси, в районі дамби може призвести до порушення її цілісності. Також листом від 25.02.2017 Черкаська районна державна адміністрація вказала Департаменту містобудування, архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства Черкаської обласної державної адміністрації про підтримку його пропозицій та запропонувала у кожному окремому випадку узгоджувати свої дії відповідно до Земельного кодексу України та інших законодавчих актів.

Водночас листом Черкаської обласної державної адміністрації від 22.04.2024 підтверджується, що матеріали на його розгляд не надходили. Згідно з листом Департаменту екологічної оцінки Міндовкілля від 04.04.2024 стратегічна екологічна оцінка вказаного рішення на стадії його проекту не проводилася.

18.01.2017 містобудівна документація Внесення змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) розглянута на засіданні архітектурно-містобудівної ради, що підтверджується її протоколом №31. 28.08.2018 містобудівна документація Внесення змін до Генерального плану міста Черкаси (Актуалізація) отримала експертний звіт №1356/е.

Тому відповідач розробив проект рішення реєстраційний номер 3200-8-з, погоджений 02.10.2018. Як наслідок, на другій сесії від 31.01.2019 відповідач ухвалив рішення №2-3967 про надання Департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) межі міста Черкаси.

06.05.2020 Кабінет Міністрів України (далі КМУ) видав розпорядження №541-р Про затвердження перспективного плану формування територій громад Черкаської області, відповідно до п.2 якого у склад позивача (код згідно з КОАТУУ 7124989001) мають входити Червонослобідська, Вергунівська та Хутірська територіальні громади та їх межі стають спільними з центром в с.Червона Слобода. 12.06.2020 КМУ видав розпорядження №728-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Черкаської області, додатком якого визначив саме попередній склад територіальної громади позивача та його межі.

13.05.2021 відповідач на п`ятій сесії ухвалив рішення №5-318, яким:

1) затвердив містобудівну документацію Внесення змін до генерального плану міста Черкаси (Актуалізація), розроблену ТОВ Інститут Харківпроект;

2) вніс зміни до Генерального плану міста Черкаси згідно з містобудівною документацією, затвердженою пунктом 1 цього рішення;

3) установив, що після набрання чинності цим рішенням застосуванню підлягають положення Генерального міста з урахуванням внесених змін (актуалізації);

4) зупинив дію Плану зонування території міста Черкаси, затвердженого його рішенням від 04.12.2014 №2-513, у частині, що суперечить внесеним змінам до Генерального плану міста;

5) Департаменту архітектури та містобудування доручив на основі внесених змін до Генерального плану міста забезпечити замовлення проекту містобудівної документації Внесення змін до Плану зонування території міста Черкаси, науково-проектної роботи Коригування історико-культурного опорного плану міста Черкаси, застосувати План зонування території міста Черкаси в частині, що відповідає внесеним змінам.

На офіційному сайті відповідача рішення опубліковане та згідно з Пояснювальною запискою до нього (https://chmr.gov.ua/_upload/2015_genplan/1_Cherkasy_Genplan_2015_book.pdf) мета проекту - розроблення містобудівної документації призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території міста з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. В місті діє Генеральний план, розроблений у 2009 році Діпромісто. Межі міста, визначені діючим Генпланом не набули чинності. Територія міста за Генеральним планом 2009р. визначена в 101км2, а фактична складає 76км2.

Як наслідок, відповідачу розроблено ДП Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси, який вказане підприємство надіслало уповноваженим органам влади, у т.ч. 16.02.2024 позивачу в цій справі на погодження. 21.02.2024 позивач на сесії ухвалив рішення №39-01/VIII про відмову в такому погодженні.

Водночас на підставі укладеного з відповідачем договору Державне підприємство «Черкаський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою» та згаданого вище дозволу розробив Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси (далі - Проект землеустрою зміни меж), який у подальшому направив на погодження, у т.ч. відповідачу та позивачу.

Позивач вказаний Проект не погодив, про що ухвалив відповідне рішення.

Відповідач вказаний Проект погодив, ухваливши на 51-й сесії рішення від 18.01.2024 №51-116 Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси (далі Спірне рішення). У ньому вказав, що з метою встановлення та зміни меж міста Черкаси, створення повноцінного життєвого середовища, сприятливих умов територіального розвитку міста Черкаси та інше, погоджує вказаний Проект землеустрою, погоджує межі та територію адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси, загальною площею 13129,2617га, та доручає виконавцю договору направити його для погодження зацікавленим суб`єктам, а директора Департамента архітектури та містобудування Черкаської міської ради або особу, яка виконує його обов`язки, забезпечити вжиття організаційних заходів щодо подання до Верховної Ради України вказаного Проекту для розгляду та прийняття рішення про встановлення меж міста Черкаси у порядку, визначеного законом.

Відомостями вказаних вище рішень Рад народних депутатів, постанов і розпоряджень Уряду та графічних матеріалів Проекту землеустрою зміни меж, Спірного рішення, підтверджується збільшення площі міста Черкаси за рахунок земель позивача, розташованих у межах Кременчуцького водосховища.

Тому позивач подав вказану вище позовну заяву в суд.

Надаючи оцінку спірним обставинам, суд врахував ч.2 ст.19 Конституції України, якою встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст.2 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР Про місцеве самоврядування в Україні (далі ЗУ № 280/97-ВР) місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Воно здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Обмеження прав територіальних громад на місцеве самоврядування згідно з Конституцією та законами України може бути застосоване лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану (ст.21 ЗУ №280/97-ВР).

Як встановлюють норми ст.173 ЗК України, межа району, села, селища, міста, району у місті - це умовна лінія на поверхні землі, що відокремлює територію району, села, селища, міста, району у місті від інших територій.

Межі району, села, селища, міста, району у місті встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць.

Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

Включення земельних ділянок у межі району, села, селища, міста, району у місті не тягне за собою припинення права власності і права користування цими ділянками, крім земельних ділянок, визначених частиною четвертою цієї статті.

Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Відповідно до ст.175 ЗК України межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються в порядку та відповідно до закону.

Органи, які приймають рішення про встановлення та зміну меж адміністративно-територіальних одиниць, визначені нормами статті 174 ЗК України. Зокрема, рішення про встановлення і зміну меж районів і міст приймається Верховною Радою України за поданням Кабінету Міністрів України.

Погодження і затвердження документації із землеустрою урегульовано нормами ст.186 ЗК України та свідчить, що ці функції не є тотожними.

Так, ч.3 ст.186 ЗК України встановлює порядок погодження та затвердження проектів землеустрою.

Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць, відповідно до п.1 вказаної частини статті, погоджуються сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення таких меж. У разі розширення меж адміністративно-територіальної одиниці за рахунок території, що не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією. У разі встановлення меж міст проект також погоджується Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласною радою.

Рішення Верховної Ради України, органу місцевого самоврядування про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальної одиниці одночасно є рішенням про затвердження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці.

Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж районів у містах погоджуються з відповідною районною у місті радою, районною у місті державною адміністрацією (у разі їх утворення).

Проекти землеустрою щодо встановлення меж територій територіальних громад, згідно з п.2 вказаної частини ст.186 ЗК України погоджуються сільськими, селищними, міськими радами суміжних територіальних громад і затверджуються сільською, селищною, міською радою, що представляє інтереси територіальної громади, межі території якої встановлюються. У разі відмови сільської, селищної, міської ради у погодженні проекту землеустрою спір вирішується у судовому порядку.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, відповідно до п.3 вказаної частини статті, погоджуються з власниками, користувачами земельних ділянок, що включаються до території природно-заповідного фонду, іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів без їх вилучення, крім випадків, коли обмеження безпосередньо встановлені законом або прийнятими відповідно до нього нормативно-правовими актами, та крім випадків, якщо зазначені проекти землеустрою розроблені у складі науково-проектної документації у сфері охорони культурної спадщини. Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів погоджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, земель оздоровчого, рекреаційного призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон), органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища (у разі наявності територій чи об`єктів природно-заповідного фонду місцевого значення).

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів у зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, погоджуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері управління зоною відчуження та зоною безумовного (обов`язкового) відселення.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів затверджуються їх замовниками.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, що розробляються з метою внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі та режими використання земель у межах територій пам`яток культурної спадщини, історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, охоронюваних археологічних територій, зон охорони, буферних зон, історичних ареалів населених місць, територій об`єктів культурної всесвітньої спадщини, затверджуються органами, що відповідно до Закону України "Про охорону культурної спадщини" затверджують науково-проектну документацію у сфері охорони культурної спадщини, що визначає обмеження у використанні земель у межах територій пам`яток культурної спадщини, історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, охоронюваних археологічних територій, зон охорони, буферних зон, історичних ареалів населених місць, територій об`єктів культурної всесвітньої спадщини. Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів, що розробляються з метою внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі та режими використання земель у межах територій пам`яток культурної спадщини, історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, охоронюваних археологічних територій, зон охорони, буферних зон, історичних ареалів населених місць, територій об`єктів культурної всесвітньої спадщини, не пізніше 30 календарних днів до дня їх затвердження публікуються на офіційному веб-сайті органу охорони культурної спадщини, уповноваженого здійснювати їх затвердження.

У разі наявності територій та об`єктів природно-заповідного фонду, їх охоронних зон, земель, зарезервованих для заповідання, прибережних захисних смуг, інших територій екологічної мережі проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, відповідно до п.7 вказаної частини ст.186 ЗК України, погоджуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища. Проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб затверджуються сільськими, селищними, міськими радами.

У разі наявності територій та об`єктів природно-заповідного фонду, їх охоронних зон, земель, зарезервованих для заповідання, або прибережних захисних смуг, інших територій екологічної мережі проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, згідно з п.9 вказаної частини ст.186 ЗК України, погоджуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища. Проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами (тобто, інший вид проекту землеустрою, аніж щодо якого виник спір у цій справі).

Робочі проекти землеустрою, відповідно до ч.4 ч.3 ст.186 ЗК України, затверджуються їх замовниками. Робочі проекти землеустрою, що передбачають здійснення заходів на земельних ділянках державної та комунальної власності, розташованих на територіях чи об`єктах природно-заповідного фонду, їх охоронних зонах, землях, зарезервованих для заповідання, прибережних захисних смугах, інших територіях екологічної мережі, погоджуються органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим у сфері охорони навколишнього природного середовища, структурним підрозділом відповідної обласної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з ч.6 ст.186 ЗК України затверджена документація із землеустрою в електронній формі подається розробником до Державного фонду документації із землеустрою та оцінки земель.

Частина 7 вказаної статті ЗК України передбачає, що Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування, інші суб`єкти, визначені цією статтею, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання документації із землеустрою безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про її погодження або про відмову в погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Строк дії таких висновків є необмеженим.

У разі якщо протягом десяти робочих днів з дня одержання технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель в результаті проведення державної інвентаризації земель землекористувач, який має право постійного користування земельною ділянкою і належить до підприємств, установ та організацій, що перебувають у державній власності, не надав свої висновки про її погодження або про відмову в погодженні з обов`язковим посиланням на визначені цією статтею підстави відмови, така технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель вважається погодженою ним.

Тобто, погодження проекту землеустрою, розробленого за замовленням відповідача вказаним вище підприємством, як розробником, обґрунтовано подано зацікавленим суб`єктам на погодження, які, у свою чергу, зобов`язані прийняти у встановлений термін один з видів рішення: погодити або вмотивовано відмовити у такому погодженні.

Згідно з ч.8 ст.186 ЗК України підставою для відмови у погодженні та затвердженні документації із землеустрою може бути лише невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівної документації.

Відповідно до ч.9 вказаної статті Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування, іншим суб`єктам, визначеним цією статтею, при погодженні та затвердженні документації із землеустрою забороняється вимагати:

додаткові матеріали та документи, не включені до складу документації із землеустрою, визначеного Законом України "Про землеустрій";

надання погодження документації із землеустрою будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами чи організаціями, погодження яких не передбачено цією статтею;

проведення будь-яких обстежень, експертиз чи робіт.

Кожен орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, інший суб`єкт, визначений цією статтею, розглядає та погоджує документацію із землеустрою самостійно та незалежно від погодження такої документації іншими органами.

Отже, суб`єкти влади, що беруть участь в погодженні проектів землеустрою, мають право розглядати їх на предмет відповідності власним правовим інтересам в межах власних владних повноважень та не орієнтуватися для прийняття рішення про результат розгляду на владні повноваження та правові інтереси інших державних органів. У цьому полягає зміст та призначення дискреційних повноважень суб`єкта владних повноважень, що не має, водночас, бути свавільним.

Так, загальні повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначення врегульовані статею 12 ЗК України.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить:

а) розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад;

б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;

в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

г) вилучення земельних ділянок комунальної власності із постійного користування відповідно до цього Кодексу;

ґ) викуп земельних ділянок приватної власності для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст;

д) організація землеустрою;

ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;

з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;

и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом;

і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;

ї) встановлення та зміна меж сіл, селищ;

ї-1) внесення до Кабінету Міністрів України пропозицій щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст у випадках, передбачених законом;

й) вирішення земельних спорів;

к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить:

а) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону;

б) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом;

в) здійснення інших повноважень у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Тобто, відповідач не наділений повноваженням розпоряджатися земельними ділянками, що не входять в його територіальні межі, приймати рішення про зміну власних меж (міста Черкаси, як адміністративно-територіальної одиниці). Як свідчить зміст Спірного рішення, він таких дій і не вчинив. Натомість Спірним рішенням погодив, виходячи з власних територіальних інтересів, проект землеустрою та погодив зміну меж і власної території, що обґрунтовує мету, з якою цей проект замовив для розробки у вказаного вище підприємства. Таке погодження не є тотожним поняття «затвердження проекту землеустрою» та відсутні підстави вважати де-факто таким рішенням, як необґрунтовано вважає позивач, зважаючи, що вказаним вище абзацом третім п.1 ч.3 ст.186 ЗК України у ньому нема владного розпорядження встановити (змінити) межі адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси.

Рішення про встановлення вказаних меж міста Черкаси уповноважена прийняти, згідно з п. «г» ч.1 ст.6 ЗК України, Верховна Рада України. Вона ж у процедурі зміни адміністративно-територіальних одиниць наділена компетенцією прийняти таке рішення, як результат, після розгляду внесених Кабінетом Міністрів України на виконання його відповідних повноважень, згідно з п. 29 ст. 85 Конституції України та п. «е»1 ч.1 ст.13 ЗК України, пропозицій щодо встановлення та зміни меж районів, міст. На дату виникнення спірних правовідносин та судового розгляду цього спору такі правовідносини не виникли. Спірним рішенням доручено направити їй Проект земелустрою зміни меж - для прийняття рішення. Тобто, саме вона надає правову оцінку наявності всіх погоджень чи непогоджень уповноважених державних органів та місцевого самоврядування. Тому відсутні підстави вважати Спірне рішення рішенням про затвердження проекту землеустрою міста Черкаси.

Згідно з ч.10 ст.186 ЗК України висновок (рішення) органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, іншого суб`єкта, визначеного цією статтею, щодо відмови у погодженні або затвердженні документації із землеустрою має містити вичерпний перелік недоліків документації із землеустрою з описом змісту недоліку та посиланням на відповідні норми законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, затверджену документацію із землеустрою або містобудівну документацію. Повторна відмова у погодженні або затвердженні документації із землеустрою допускається лише у разі, якщо розробник не усунув недоліки, зазначені у попередньому висновку (рішенні), а також якщо підстава для відмови виникла після надання попереднього висновку (рішення). Повторна відмова у погодженні або затвердженні не позбавляє розробника документації із землеустрою права усунути недоліки такої документації та подати її на погодження або затвердження.

Отже, позивач реалізує власні територіальні інтереси у вказаному процесі зміни меж населеного пункту міста Черкаси за рахунок зменшення його території - у спосіб надання власного висновку на отриманий проект землеустрою. У цьому етапі він має право прийняти рішення про відмову в такому погодженні, посилаючись на будь-які порушення закону, які він вважає обґрунтованими, та не враховувати при цьому рішення відповідача з приводу такого погодження. У вказаному контексті розмежування владних повноважень сторін щодо зміни меж міста суд урахував також відсутність у позивача повноваження приймати рішення про встановлення чи зміну меж міста.

Тому суд дійшов висновку, що Спірне рішення є реалізацією відповідачем наділених законом вказаними вище нормами повноваження погодити (не погодити) проект про зміну його меж та обґрунтовано це рішення прийняте ним, відповідно до абзацу п`ятого ч.9 ст.186 ЗК України, самостійно та незалежно від погодження такої документації іншими органами. На цьому етапі зміни меж міста Черкаси Спірним рішенням відповідач не порушив інтереси позивача, позаяк воно є реалізацією наміру відповідача взяти частину його територій до складу іншого населеного пункту, правову оцінку якому відповідно до вказаних вище норм Конституції України та ЗК України - уповноважені надати виключно КМУ та Верховна Рада України у вказаний вище спосіб. То ж відсутні підстави для судового захисту заявлених прав позивача згідно зі ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

Посилання позивача на те, що Спірним рішенням відповідач обґрунтовує законність власних інших рішень, не враховано, оскільки вони можуть бути предметом самостійного судового оскарження з урахуванням правової природи, змісту та доцільності впливу вказаного рішення.

Зважаючи на результат вирішеного спору, відсутні підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.ст.132-139 КАС України.

Керуючись ст.ст.2-20, 72-78, 132-139, 242-245, 255, 264-265, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні адміністративного позову ЧЕРВОНОСЛОБІДСЬКОЇ СІЛЬСЬКОЇ РАДИ ЧЕРКАСЬКОГО РАЙОНУ (19604, Черкаська обл., Черкаський р-н, с.Червона Слобода, буд.2/1; код ЄДРПОУ 26323717) про протиправним і нечинним рішення Черкаської міської ради (18001, м.Черкаси, вул.Байди Вишневецького, буд.36; код ЄДРПОУ 25212542) від 18.01.2024 №51-116 Про погодження проекту землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці міста Черкаси відмовити повністю.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

3. Копії рішення направити учасникам справи.

4. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання повного тексту.

Суддя Анжеліка БАБИЧ

Повний текст рішення виготовлений 05.12.2024.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123551687
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —580/1504/24

Рішення від 04.12.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Рішення від 04.12.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 26.11.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Анжеліка БАБИЧ

Постанова від 24.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Постанова від 24.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 05.08.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Аліменко Володимир Олександрович

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Валентин ГАРАЩЕНКО

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні