ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. В`ячеслава Чорновола, 29/32, м. Кропивницький, 25006,
тел. (0522) 30-10-22, 30-10-23, код ЄДРПОУ 03499951,
e-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua, web: http://kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2024 рокум. Кропивницький Справа № 912/2626/24
Господарський суд Кіровоградської області у складі суддіЗакуріна М. К. (надалі Суд), розглянувши справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми»
до Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації
про стягнення 1467657,96 грн,
за участі:
- секретаря судового засідання Рудченко І.О.,
- представників: Позивача Шипіцина О.В., Відповідача Гоменюк Г.О.
у с т а н о в и в:
ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ПОЗИВАЧА
15.10.2024 ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» звернулося з позовом до Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації про стягнення 1467657,96 грн, з яких 1365000 грн основної заборгованості, 78043,21 грн інфляційних та 24614,75 грн річних.
У якості обґрунтування позовної заяви ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» зазначило, що:
- 20.09.2021 уклало з Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА договір про закупівлю послуг № 23, які стосувалися розроблення проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду Кіровоградської області; договір передбачає етапність виконання робіт;
- у межах договору виконало перший етап робіт, а саме геодезичні вишукування по усім частинам об`єктів, про що склало та підписало акт приймання-передачі виконаних послуг від 12.02.2024;
- листом № 2 від 12.02.2024 звернулося до Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА стосовно сплати вартості послуг за першим етапом, а саме 1365000 грн;
- у свою чергу, Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА 13.03.2024 повернув йому усі передані документи та не підписав акт приймання-передачі послуг, зазначивши, що у нього відсутні підстави для сплати;
- ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» несвоєчасно розпочало виконання послуг у зв`язку з відсутністю вихідних даних (правильного визначення загальної площі об`єктів), які не надав Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА;
- за змістом договору у випадку непідписання акту наданих послуг Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА повинен був надіслати мотивовану відмову від підписання протягом 5 робочих днів, проте він цього не зробив, а тому у відповідності до пункту 5.4. зобов`язання вважаються виконаними;
- згідно з пунктом 4.2. договору Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА повинен сплатити вартість першого етапу наданих послуг, але не сплатив, а тому заборгував 1365000 грн;
- у зв`язку з несвоєчасною сплатою вартості отриманих послуг Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА повинен сплатити 78043,21 грн інфляційних та 24614,75 грн річних.
ДІЇ ТА АРГУМЕНТИ ВІДПОВІДАЧА
Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА позовні вимоги не визнав та вказав, що:
- за своєю юридичною природою укладений між сторонами договір є договором про надання послуг, а не підряду, як-то стверджує ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми»;
- при виконанні послуг не передбачалася їх етапність, у зв`язку з чим оплата повинна здійснюватися лише за фактично надану послугу, проте послуга не надана, а тому підстави для стягнення відсутні;
- надання послуг мало кінцеву дату 31.12.2021, але ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» у визначений строк її не надало, а тому відсутні підстави для сплати в іншому бюджетному періоді.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ ТА РІШЕННЯ
Ухвалою від 17.10.2024 Суд відкрив провадження у справі за правилами загального провадження та установив Сторонам строки для подачі процесуальних заяв. Зокрема, Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА подав відзив на позов, а ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» - відповідь на відзив.
Підготовче провадження Суд здійснив у засіданні, яке відбулося 13.11.2024, а справу по суті розглянув у засіданні 04.12.2024.
УСТАНОВЛЕНІ ОБСТАВИНИ
20.09.2021 Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА, як замовник, уклав з ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми», як виконавцем, договір про закупівлю послуг № 23 (т. 1, а.с. 18-21).
За умовами договору, які впливають на вирішення спору;
- в порядку і на умовах, встановлених договором, Виконавець зобов`язується за рахунок Замовника, надати належним чином та у повному обсязі послуги згідно коду ДК 021:2015-71250000-5 Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги «Розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду Кіровоградської області», а Замовник зобов`язується отримати такі послуги і сплатити їх вартість згідно Кошторису у формі Додатку № 2 (пункт 1.1.);
- найменування послуг, їх обсяг та характеристики визначені у Технічному завданні у формі Додатку № 1 та Кошторисі (пункт 1.2.);
- перелік, строки виконання послуг, а також їх вартість (лише в частині зменшення) можуть коригуватися у процесі надання послуг шляхом оформлення додаткових угод (пункт 1.3.);
- Виконавець повинен надати Замовнику послуги в обсязі у відповідності до технічного завдання та Кошторису (пункт 2.1.);
- всього загальна сума договору з ПДВ становить 1820000 грн відповідно до Кошторису та Протоколу погодження договірної ціни у формі додатку № 4 (пункт 3.1.);
- сума договору є плановою; бюджетні зобов`язання виникають у межах кошторисних призначень на 2021 рік (пункт 3.5.);
- грошові зобов`язання Замовника щодо фінансування на надання послуг виникають в межах загальної ціни договору (пункт 4.1.);
- усі розрахунку між сторонами за договором проводяться шляхом оплати Замовником на поточний рахунок Виконавця коштів відповідно до Календарного плану та відповідних рахунків на оплату послуг; перерахування коштів здійснюється Замовником протягом 10 робочих днів з дня підписання сторонами акту приймання-передачі фактично наданих послуг (далі Акт) (пункт 4.2.);
- розрахунок за надані послуги здійснюється з урахуванням норм Бюджетного кодексу України шляхом оплати Замовником усіх наданих Виконавцем послуг на підставі Акту (пункт 4.3.);
- зобов`язання Виконавця перед Замовником вважаються виконаними у повному обсязі з моменту підписання Акту, а також виконання Виконавцем усіх інших умов договору (пункт 4.6.);
- строк надання послуг визначений до 31.12.2021 у відповідності до Календарного плану у формі Додатку № 3 (пункт 5.1.);
- факт надання послуг підтверджується Актом, який надається Виконавцем; Акт підписується замовником впродовж 5 робочих днів, або протягом цього ж строку Замовником надаються зауваження до наданих послуг; підставою для відмови від підписання Акту є включення Виконавцем послуг, які не були фактично надані; Акт складається Виконавцем у двох оригінальних примірниках, які мають бути підписані, скріплені печаткою Виконавця (за наявності) та надані Замовнику не пізніше двох робочих днів з дати підписання; у випадку отримання від Замовника мотивованої відмови від підписання Акту, Виконавець повинен протягом 5 робочих днів усунути всі виявлені недоліки, після чого повторно подати Акт на підпис Замовнику (пункт 5.3.);
- після підписання сторонами Акту зобов`язання Виконавця щодо надання послуг вважаються виконаними у повному обсязі та належним чином; у випадку, коли Акт не підписується замовником протягом строків (термінів), визначених договором, або якщо за цей час Виконавець не отримав мотивовану відмову від підписання Акту, зобов`язання Виконавця вважаються виконаними у повному обсязі та належним чином (пункт 5.4.);
- Замовник під час виконання договору має право відмовитися від прийняття послуг у разі виявлення недоліків, які виключають можливість їх використання відповідно до мети і які не можуть бути усунуті Виконавцем (пункт 6.1.11.);
- Замовник під час виконання договору зобов`язується: своєчасно та у повному обсязі здійснити оплату Виконавцю за надані послуги належної якості та в повному обсязі (пункт 6.2.1.); прийняти надані послуги згідно з Актом (пункт 6.2.2.);
- Виконавець під час виконання договору має право своєчасно та у повному обсязі отримувати оплату за надані послуги (пункт 6.3.1.);
- Виконавець під час виконання договору зобов`язується надати послуги, своєчасно та якісно у строки, на умовах, встановлених договором (пункт 6.4.1.);
- бюджетні зобов`язання за договором виникають у разі наявності та у межах відповідних бюджетних асигнувань Замовника на 2021 рік (пункт 8.1);
- договір набирає чинності з моменту підписання і діє до 31.12.2021, але у всякому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань за цим договором (пункт 10.1.);
- невід`ємною частиною договору є: Додаток № 1 Технічне завдання (пункт 11.1.1.); Додаток № 2 Кошторис (пункт 11.1.2.); Додаток № 3 Календарний план (пункт 11.11.3.); Додаток № 4 Протокол погодження договірної ціни (пункт 11.1.4.).
У Додатку № 1 «Технічне завдання по наданню послуги» (т. 1, а.с. 21 на зв.-23) Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА та ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» визначили основні вимоги щодо послуги. Зокрема, за змістом Технічного завдання:
- характеристика об`єктів: Орнітологічний заказник загальнодержавного значення «Бандурівські ставки»; Ботанічний заказник загальнодержавного значення «Лікарівський»; Ботанічний заказник загальнодержавного значення «Бузове»; Ландшафтний заказник місцевого значення «Лозуватський»; Заповідне урочище місцевого значення «Михайлівське»; Заповідне урочище місцевого значення «Балахівське» (пункт 3);
- основними етапами і обсягами послуги є: підготовчі роботи; розробка проєкту землеустрою; погодження проєкту землеустрою; проведення державної експертизи землевпорядної документації; затвердження проєкту землеустрою; реєстрація обмежень у використанні земель (пункт 5);
- термін виконання до 31.12.2021 (пункт 6);
- вимоги до розробленого проєкту землеустрою: проєкт землеустрою у відповідності до статті 47 Закону України «Про землеустрій» у паперовій формі та у формі електронного (цифрового) документа у вигляді файлу ХМL (пункт 7);
- матеріали, які передаються за результатами надання послуги розроблення проєкту землеустрою: погоджений та затверджений проєкт землеустрою у порядку визначеному діючим законодавством; позитивний висновок Державної експертизи землевпорядної документації; електронний документ, що містить результати надання послуги розроблення проєкту землеустрою, які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру; витяг з Державного земельного кадастру про реєстрацію обмежень у використанні земель (пункт 8).
Відповідно до Додатку № 2 «Кошторис» (т.1, а.с. 23 на зв.) Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА та ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» узгодили, що загальна ціна послуг становить 1820000 грн та вона є сумою вартості послуг з розроблення проєктів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Орнітологічного заказника загальнодержавного значення «Бандурівські ставки», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Лікарівський», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Бузове», Ландшафтного заказника місцевого значення «Лозуватський», Заповідного урочища місцевого значення «Михайлівське» та Заповідного урочища місцевого значення «Балахівське».
Як слідує з Додатку № 3 «Календарний план» Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА та ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» погодили терміни, етапи та обсяги їх фінансування (т. 1, а.с. 24-24 на зв.). Так, за змістом Календарного плану:
- проєкти землеустрою повинні виконані протягом вересня-грудня 2021 року;
- етапами виконання послуг є: геодезичні вишукування та землевпорядне проєктування;
- обсяг фінансування з ПДВ складає: 498290,26 грн за геодезичні вишукування та 166096,75 грн за землевпорядне проєктування проєкту землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Орнітологічного заказника загальнодержавного значення «Бандурівські ставки»; 90457,26 грн за геодезичні вишукування та 30152,42 грн за землевпорядне проєктування проєкту землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Лікарівський»; 65516,90 грн за геодезичні вишукування та 21838,96 грн за землевпорядне проєктування проєкту землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Бузове»; 90457,26 грн за геодезичні вишукування та 30152,42 грн за землевпорядне проєктування проєкту землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Ландшафтного заказника місцевого значення «Лозуватський»; 209343,94 грн за геодезичні вишукування та 69781,31 грн за землевпорядне проєктування проєкту землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Заповідного урочища місцевого значення «Михайлівське»; 410934,39 грн за геодезичні вишукування та 136978,13 грн за землевпорядне проєктування проєкту землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Заповідного урочища місцевого значення «Балахівське».
Згідно з Додатком № 4 «Протокол погодження договірної ціни» Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА та ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» дійшли до згоди про загальну вартість послуг у сумі 1820000 грн (т. 1, а.с. 25).
20.09.2021 Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА та ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» уклали додаткову угоду № 1 до договору № 23 від 20.09.2021 (т.1, а.с. 25 на зв. 27), якою внесли зміни до Технічного завдання та виклали, з-поміж інших, пункти 5 та 8 у новій редакції.
За змістом додаткової угоди № 1 від 20.09.2021
- основними етапами і обсягами послуги є: підготовчі роботи; розробка проєкту землеустрою; погодження проєкту землеустрою; затвердження проєкту землеустрою; реєстрація обмежень у використанні земель (пункт 5);
- матеріали, які передаються за результатами надання послуги розроблення проєкту землеустрою: погоджений та затверджений проєкт землеустрою у порядку визначеному діючим законодавством; електронний документ, що містить результати надання послуги розроблення проєкту землеустрою, які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру; витяг з Державного земельного кадастру про реєстрацію обмежень у використанні земель; опис встановлених межових знаків; офіційна інформація щодо внесених даних у Публічну кадастрову карту України (пункт 8).
21.12.2021 ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» звернулося до Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА з листом за вих. № 299 (т. 1, а.с. 28), яким надіслало матеріали геодезичних вишукувань у межах проєктів землеустрою за кожним з об`єктів, матеріали геодезичних вишукувань у вигляді цифрового файлу, акт приймання-передачі послуг та підписану зі своєї сторони додаткову угоду № 2. У листі наявна інформація, що послуги з геодезичного вишукування є послугами з першого етапу.
Зокрема, до листа були додані матеріали геодезичних вишукувань проєктів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій
- Заповідного урочища місцевого значення «Балахівське» (т. 1, а.с. 34-80);
- Орнітологічного заказника загальнодержавного значення «Бандурівські ставки» (т. 1, а.с. 81-245);
- Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Бузове» (т. 2, а.с. 1-29);
- Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Лікарівський» (т. 2, а.с. 30-48);
- Ландшафтного заказника місцевого значення «Лозуватський» (т. 2, а.с. 49-68);
- Заповідного урочища місцевого значення «Михайлівське» (т. 2, а.с. 69-101).
У запропонованій до підписання додатковій угоді до договору ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» (т. 1, а.с. 28 на зв.) та Протоколі погодження договірної ціни (т. 1, а.с. 30 на зв.) окреслило нову вартість послуг, а саме 1365000 грн з ПДВ.
Як додаток до запропонованої до підписання додаткової угоди ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» запропонувало у Кошторисі (т. 1, а.с. 29) та Календарному плані (т. 1, а.с. 29 на зв. 30) запропонувало обмежитися лише частиною робіт «геодезичними вишукуваннями», як загальним предметом робіт за договором.
Листом № 26-01-23/4053/0.26 від 30.12.2021 Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА відповів на вказаний лист ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми». У листі зазначив, що запропоновані зміни, у тому числі щодо поетапності виконання робіт, суттєво можуть змінити умови договору. Такі зміни не відповідатимуть частині 5 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», а тому додаткова угода і додатки не підлягають підписанню.
ОЦІНКА УСТАНОВЛЕНИХ ОБСТАВИН ТА ПОЛОЖЕНЬ ЗАКОНОДАВСТВА
Щодо правової природи укладеного договору та зобов`язань за ним
Господарські відносини, що виникають у процесі здійснення господарської діяльності між суб`єктами господарювання, а також між цими суб`єктами та іншими учасниками відносин у сфері господарювання регулюються Господарським кодексом України. Це правило міститься у статті 1 ГК України.
Зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником відносин у сфері господарювання на підставі укладеного договору, визнається згідно з положеннями частини 1 статті 173 та частини 1 статті 174 ГК України господарським.
Своєю чергою, цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності у відповідності до частини 1 статті 175 ГК України визнаються майново-господарськими; такі зобов`язання регулюються Цивільним кодексом України.
Отже, як ГК України, так і ЦК України урегульовують правовідносини, які виникають при здійсненні господарської діяльності між її учасниками.
За правилами цих Кодексів, наявні у них правові норми можуть урегульовувати правовідносини виступаючи у якості спеціальних та загальних у залежності від конкретних правовідносин. Зокрема, по відношенню до порядку укладення договорів діє правило, за яким у ЦК України містяться загальні норми, а у ГК України спеціальні. Так, у відповідності до частини 7 статті 179 ГК України господарські договори укладаються за правилами встановленими ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
Таким чином, положення обох Кодексів у певних випадках можуть виступати як загальними, так і спеціальними.
Укладений між Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА та ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» договір має назву «про закупівлю послуг», а тому необхідним є надання відповіді на питання про відповідність його умов такому договору.
Так, згідно зі статтею 180 ГК України зміст господарського договору становлять його умови, які визначені сторонами, вони спрямовані на встановлення, зміну або припинення господарських зобов`язань (частина 1); при укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору (частина 3).
Стаття 901 ЦК України урегульовує, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності.
Відповідно до статті 902 ЦК України виконавець повинен надати послугу особисто (частина 1), або покласти її виконання на іншу особу, залишаючись відповідальним за виконання у повному обсязі (частина 2).
За статтею 903 того ж Кодексу якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити послугу у розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором (частина 1).
З наведених положень слідує, що характерними ознаками договору про надання послуг є:
- надання її виконавцем (або іншою залученою особою),
- оплата замовником у випадку оплатності договору,
- споживання послуги у процесі вчинення певної дії або діяльності (тобто вона не утворює новий об`єкт, предмет, вона лише змінює їх).
У свою чергу, за договором підряду одна сторона (підрядник) зобов`язується на свій ризик виконати певну роботу за завданням другої сторони (замовника), а замовник зобов`язується прийняти та оплатити виконану роботу (частина 1 статті 837 ЦК України). Договір підряду може укладатися на виготовлення, обробку, переробку, ремонт речі або на виконання іншої роботи з переданням її результату замовникові (частина 2 статті 837 ЦК України).
Підрядник зобов`язаний виконати роботу, визначену договором підряду, із свого матеріалу і своїми засобами, якщо інше не встановлено договором (частина 1 статті 839 ЦК України).
Таким чином, ознаками договору підряду є:
- виконання роботи власними матеріалами на свій ризик,
- обов`язкова оплата договору;
- виникнення результату роботи у вигляді окремих предметів матеріального світу (тобто робота утворює новий об`єкт, предмет).
Відтак, головною відмінністю договору «послуг» від договору «підряду», яка вирізняє їх, являється та обставина, що послуга споживається у процесі її надання та не утворює новий об`єкт, предмет, а за договором підряду, навпаки, робота утворює новий предмет матеріального світу.
У спорі предметом договору № 23 від 20.09.2021 є виготовлення ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» проєктів землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Орнітологічного заказника загальнодержавного значення «Бандурівські ставки», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Лікарівський», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Бузове», Ландшафтного заказника місцевого значення «Лозуватський», Заповідного урочища місцевого значення «Михайлівське» та Заповідного урочища місцевого значення «Балахівське».
Самі проєкти землеустрою є предметами матеріального світу, які виникають унаслідок здійснення певних робіт, а тому умови договору, які стосуються їх виготовлення, є умовами договору підряду. При цьому, зобов`язаннями у контексті спірних правовідносин за договором № 23 є обов`язки ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» виготовити проєкти землеустрою та вчинити дії, пов`язані з ними, а Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА - прийняти роботи та оплати їх вартість.
Щодо предмета договору підряду
Робота, виконана підрядником, має відповідати умовам договору підряду, а в разі їх відсутності або неповноти вимогам, що звичайно ставляться до роботи відповідного характеру (частина 1 статті 857 ЦК України»).
Отже, у договорі підряду сторони повинні визначити предмет договору, яким є результат виконаних робіт.
У цьому контексті Суд установив, що за змістом пунктів 1.2., 6.1.1., 6.4.1. договору № 23 від 20.09.2021, а також пункту 8 додатку № 1 - Технічного завдання ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» зобов`язалося за результатами робіт виготовити та надати:
- погоджені і затверджені проєкти землеустрою з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Орнітологічного заказника загальнодержавного значення «Бандурівські ставки», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Лікарівський», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Бузове», Ландшафтного заказника місцевого значення «Лозуватський», Заповідного урочища місцевого значення «Михайлівське» та Заповідного урочища місцевого значення «Балахівське»;
- електронний документ, що містить результати надання послуги розроблення проєкту землеустрою, які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру;
- витяг з Державного земельного кадастру про реєстрацію обмежень у використанні земель;
- опис встановлених межових знаків;
- офіційну інформацію щодо внесених даних у Публічну кадастрову карту України.
Таким чином, результатом робіт є не тільки виготовлення проєктів землеустрою, а й вчинення інших дій, у тому числі, які направлені на державну реєстрацію проєктів та інформації за ними.
При цьому, договір № 23 та Технічне завдання не містять умов щодо окремого виготовлення «геодезичних вишукувань» та «землевпорядного проектування» за наслідками здійснення робіт як окремих частин загального проєкту землеустрою. Напроти, у додатку № 3 Календарному плані хоча і містяться умови стосовно етапності виконання робіт, які поділяються на два етапи: перший - «геодезичні вишукування», другий - «землевпорядне проектування», але, така етапність не відображає необхідність складання і надсилання Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА частин проєктів, у тому числі у частині «геодезичних вишукувань».
Більш того, обставина пропозиції ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» стосовно внесення змін до договору на підставі запропонованої до підписання додаткової угоди № 2, в якій воно виклало бажання зменшили не тільки вартість робіт, але й зменшити їх обсяг, а саме виконати лише «геодезичні вишукування», при непідписанні її Департаментом екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА, вказують на узгодження між сторонами умов договору № 23 стосовно виконання усього об`єму робіт та відповідної їх вартості.
Замовник зобов`язаний прийняти роботу, виконану підрядником відповідно до договору підряду, оглянути її і у разі виявлення допущених у роботі відступів від умов договору або інших недоліків негайно заявити про них підрядникові (частина 1 статті 853 ЦК України).
Так, за умовами пункту 5.3. договору № 23 факт виконання робіт підтверджується Актом приймання-передачі, який складається по завершенню виконання робіт.
Отож, умови договору № 23 вказують на урегулювання певного порядку прийняття робіт, а саме за наслідками складання Акту приймання-передачі, та при цьому не містять положень стосовно складання інших актів виконання робіт, а саме за результатами виконання частин робіт.
На підставі наведеного Суд виснує, що у ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» за умовами договору відсутній обов`язок зі складання та направлення Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА частини проектів землеустрою, які стосуються геодезичних вишукувань, а також складання і направлення актів приймання-передачі, які стосуються частини робіт. Проте, ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» склало та направило на адресу Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА проєкти землеустрою та акт приймання-передачі щодо геодезичних вишукувань, як окремого етапу виконання робіт.
У свою чергу, Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА акт приймання-передачі не підписав, що узгоджується з положеннями пункту 5.3. договору № 23, оскільки ним передбачений обов`язок з підписання акту, який стосується загального об`єму робіт, а не його частин.
У зв`язку з відсутністю обов`язку з підписання акту на частину робіт до спірних правовідносин не підлягає застосуванню правило статті 5.4. договору № 23, яким урегульовані наслідки непідписання акту приймання-передачі усього об`єму робіт.
Щодо строків виконання робіт
Строки виконання роботи або її окремих етапів встановлюються у договорі підряду (частина 1 статті 846 ЦК України).
Зокрема, відповідні строки виконання робіт та етапів робіт сторони визначили у пункті 6 Технічного завдання та Календарному плані, а саме роботи повинні бути загально виконані до 31.12.2021, а етапи робіт стосовно «геодезичних вишукувань» та «землевпорядного проектування» - протягом вересня - грудня 2021 року.
У зв`язку із визначенням у договорі та додатках до нього строків виконання робіт ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» зобов`язане було виконати їх до 31.12.2021.
З наявних у справі доказів, а саме проєктів землеустрою (в частині геодезичних вишукувань) з організації та встановлення меж територій природно-заповідного фонду Орнітологічного заказника загальнодержавного значення «Бандурівські ставки», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Лікарівський», Ботанічного заказника загальнодержавного значення «Бузове», Ландшафтного заказника місцевого значення «Лозуватський», Заповідного урочища місцевого значення «Михайлівське» та Заповідного урочища місцевого значення «Балахівське» слідує, що ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» не виконало загальний об`єм робіт у межах наведеного строку.
Щодо порядку оплати за договором
Якщо договором підряду не передбачена попередня оплата виконаної роботи або окремих її етапів, замовник зобов`язаний сплатити підрядникові обумовлену ціну після остаточної здачі роботи за умови, що роботу виконано належним чином і в погоджений строк, або за згодою замовника достроково; підрядник має право вимагати виплати йому авансу лише у випадку та у розмірі, встановленому договором (частини 1 та 2 статті 854 ЦК України).
З наведеного правового припису слідує, що оплата за виконання підрядних робіт може проводитися із застосуванням механізмів: попередньої оплати (авансування); часткової оплати за етапами виконаних робіт; за наслідками виконання усієї роботи (по їх завершенню). При цьому, загальним правилом є оплата по завершенню робіт, а інші випадки повинні бути передбачені договором.
У цьому контенті Суд установив, що у договорі № 23 порядок здійснення оплати регулюється пунктами 1.1., 4.1. - 4.6. Основні умови здійснення оплати, які стосуються вирішення спору, окреслені у пунктах 1.1., 4.1., 4.2 та 4.3.
Так, у пункті 1.1. передбачено, що Замовник зобов`язується отримати послуги і сплатити їх вартість згідно Кошторису у формі Додатку № 2. У свою чергу Кошторис передбачає загальну (повну) вартість робіт (у тому числі за кожним проєктом землеустрою) у сумі 1820000 грн та виокремлює з неї вартість «геодезичних вишукувань» у сумі 1137500 грн без ПДВ та «землевпорядне проєктування» у сумі 379166,67 грн без ПДВ.
У пункті 4.1. сторони передбачили, що грошові зобов`язання Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА щодо фінансування робіт виникають у межах загальної ціни договору, а у пункті 4.3. встановили, що розрахунок за надані послуги здійснюється з урахуванням норм Бюджетного кодексу України шляхом оплати усіх наданих послуг на підставі Акту. При цьому, «послугами» за умовами пункту 1.1. договору та Технічного завдання є розроблення проєктів землеустрою, як кінцевого, закінченого результату робіт та вчинення інших пов`язаних з ними дій.
Отже, наведені умови договору вказують, що фінансування робіт, як зобов`язання з оплати їх вартості, виникає у межах загальної ціни робіт та на підставі акту приймання-передачі усіх послуг, як кінцевого результату. Тлумачення цих умов вказує на те, що, при попередньому висновку про складення лише одного акту приймання-передачі за наслідками виконання робіт, а також узгодження між сторонами умов договору стосовно виконання усього об`єму робіт та відповідної їх вартості, зобов`язання зі сплати коштів виникають лише після складання відповідного акту, а розрахунок проводиться шляхом оплати усіх наданих послуг, як кінцевого результату.
Поряд з цим, у пункті 4.2. договору погодження стосовно порядку розрахунку за надані послуги сторони виклали реченнями: «Усі розрахунку між сторонами за договором проводяться шляхом оплати Замовником на поточний рахунок Виконавця, зазначений у договорі, коштів відповідно до Календарного плану та відповідних рахунків на оплату послуг. Перерахування коштів здійснюється Замовником протягом 10 робочих днів з дня підписання сторонами акту приймання-передачі фактично наданих послуг».
Ці речення сприймаються сторонами по різному. За твердженнями ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» вони вказують на обумовлений обов`язок сплачувати вартість робіт за Календарним планом та за наслідками складення акту приймання-передачі відповідного етапу. Натомість, Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА уважає, що як договір № 23, так і Календарний план, не містять умов стосовно сплати вартості робіт за етапами їх виконання.
Отож, у зв`язку з наявністю спору між сторонами щодо змісту договору, невизначеності і незрозумілості стосовно значення слів, понять і термінів його тексту в частині визначення порядку оплати за відповідний об`єм робіт, існує необхідність у тлумаченні договору.
Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина перша статті 628 ЦК України).
Тлумачення умов договору здійснюється відповідно до статті 213 ЦК України (стаття 637 ЦК України).
Зміст правочину може бути витлумачений стороною (сторонами); на вимогу однієї або обох сторін суд може постановити рішення про тлумачення змісту правочину (час тини 1, 2 статті 213 ЦК України).
При тлумаченні змісту правочину беруться до уваги однакове для всього змісту правочину значення слів і понять, а також загальноприйняте у відповідній сфері відносин значення термінів; якщо буквальне значення слів і понять, а також загальноприйняте у відповідній сфері відносин значення термінів не дає змоги з`ясувати зміст окремих частин правочину, їхній зміст встановлюється порівнянням відповідної частини правочину зі змістом інших його частин, усім його змістом, намірами сторін (частина 3 статті 213 ЦК України).
Якщо за правилами, встановленими частиною третьою цієї статті, немає можливості визначити справжню волю особи, яка вчинила правочин, до уваги беруться мета правочину, зміст попередніх переговорів, усталена практика відносин між сторонами, звичаї ділового обороту, подальша поведінка сторін, текст типового договору та інші обставини, що мають істотне значення (частина 4 статті 213 ЦК України).
Таким чином, у частинах 3 та 4 статті 213 ЦК України визначено загальні способи, що застосовуються при тлумаченні, які втілюються у трьох рівнях тлумачення.
Надаючи оцінку та здійснюючи тлумачення умов першого речення пункту 4.2. договору № 23 Суд зазначає, що його умови є відсильними до Календарного плану, оскільки у першому реченні передбачена оплата (перерахування коштів) «відповідно до Календарного плану».
У свою чергу, Календарний план (додаток № 3 до договору № 23) містить виокремлення етапів виконання робіт та обсяги їх фінансування. Так, попередньо Суд вказав, що за Календарним планом: проєкти землеустрою повинні бути виконані протягом вересня-грудня 2021 року; етапами виконання послуг є: геодезичні вишукування та землевпорядне проєктування; кожний з етапів має відповідний обсяг фінансування. Отож, у Календарному плані сторони використали словосполучення: «етапи виконання послуг» та «обсяг фінансування», які за змістом та значенням означають: «етапом» у широкому загальному вживанні є частина; «обсяг» - це розмір, величина, значення чого-небудь, а «фінансування» - це одержання коштів, фінансів від кого-небудь.
У зв`язку з наведеним значенням слів Суд виснує, що сторони у першому реченні пункті 4.2. договору, з урахуванням Календарного плану, дійшли згоди про виокремлення обсягів фінансування двох етапів робіт, у тому числі кожного окремо, і метою цього є виділення відповідних обсягів із загальної вартості робіт. Визначення вартості кожного з етапів робіт, а також використання словосполучення: «обсяг фінансування», Суд сприймає, у контексті положень першого речення пункту 4.2. договору № 23, як домовленість про фінансування відповідного обсягу робіт (окремого етапу), яке означає, що Департамент екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА зобов`язався фінансувати кожний етап виконаних робіт у конкретній його вартості.
Проте, за змістом другого речення пункту 4.2. договору № 23 умовою перерахування коштів є підписання сторонами акту приймання-передачі фактично наданих послуг. Попередньо Суд вказав, що за умовами договору сторони узгодили виконання усього об`єму робіт та відповідної їх вартості, а також передбачили складання лише одного акту приймання-передачі, а саме за наслідками виконання усього об`єму робіт. А, окрім того, «послугами» за договором є розроблення проєктів землеустрою, як кінцевого, закінченого результату робіт та вчинення інших пов`язаних з ними дій. Тому тлумачення другого речення пункту 4.2. полягає у тому, що за його умовами перерахування коштів здійснюється лише у випадку підписання акту приймання-передачі усього об`єму підрядних робіт (розроблення проєктів землеустрою та виконання інших дій, пов`язаних з ними), оскільки у ньому сторони використали означення таких робіт як «фактично надані послуги», а «послугами» є розроблення проєктів землеустрою та вчинення інших пов`язаних з ними дій.
За таких висновків стосовно тлумачення у комплексі умов пунктів 1.1., 4.1., другого речення пункту 4.2., пункту 4.3 та окремо умов першого речення пункту 4.2. Суд висновує, що умови договору містять протилежні за змістом умови стосовно оплати вартості етапів робіт: за першими оплата здійснюється у повній сумі вартості робіт за наслідками складання акту приймання-передачі; за другими оплата здійснюється у вигляді фінансування етапів робіт.
Така неузгодженість повинна вирішуватись за процедурою тлумачення умов усього договору а також дій сторін по його виконанню, зокрема шляхом застосування до обох випадків головної його умови (у контексті визначення порядку оплати) виконання усього об`єму робіт, яким є розроблення проєктів землеустрою та вчинення інших пов`язаних з ними дій, перерахування коштів за наслідками складення та підписання акту приймання-передачі усього об`єму робіт, оскільки договір не містить у собі обов`язку зі складення та підписання акту приймання-передачі частини робіт (навпаки, містить обов`язок зі складання і підписання акту приймання-передачі усього їх об`єму), а також містить умову про перерахування коштів лише у випадку виконання «усіх послуг» (робіт). При цьому, пропозиція внесення змін до договору та її відхилення у частині зменшення об`єму робіт та їх вартості підтверджує наявну попередню домовленість про виконання та оплату загального об`єму робіт.
У спорі ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» не виконало загального обсягу обумовлених договором підряду робіт, відповідний акт приймання-передачі сторони не склали та не підписали, а тому у Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА не виникло обов`язку зі сплати вартості частини робіт. Відсутність обов`язку зі сплати коштів вказує на необґрунтованість позовних вимог щодо стягнення вартості одного з етапів виконання робіт у сумі 1365000 грн.
У зв`язку з такими висновками твердження ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» стосовно виникнення у Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА грошових зобов`язань на стадії завершення одного з етапів виконання робіт є необґрунтованими.
Щодо річних та інфляційних
Боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом (частина 2 статті 625 ЦК України).
Відтак, стягнення інфляційних та річних можливе лише у випадку невиконання грошового зобов`язання боржником. Нарахування інфляційних та річних здійснюється у незалежності від передбачення про це у договорі, а саме за законом.
Попередньо Суд установив відсутність грошового зобов`язання Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА станом на час розгляду справи перед ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми», а тому підстави для стягнення з нього нарахованих 78043,21 грн інфляційних та 24614,75 грн річних є необґрунтованими.
ВИСНОВКИ З ПРЕДМЕТУ СУДОВОГО РОЗГЛЯДУ
На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, Суд висновує, що:
- укладений між сторонами договір № 23 за своєю юридичною природою є договором підряду, оскільки передбачає виконання робіт з розробки проєктів землеустрою, які є предметами матеріального світу як кінцевого результату робіт;
- за умовами договору ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» зобов`язалося за результатами робіт виготовити та надати: погоджені і затверджені проєкти землеустрою; електронний документ, що містить результати надання послуги розроблення проєкту землеустрою, які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру; витяг з Державного земельного кадастру про реєстрацію обмежень у використанні земель; опис встановлених межових знаків; офіційну інформацію щодо внесених даних у Публічну кадастрову карту України; у зв`язку з цим, «послугами» (роботами) за договором є як проєкти землеустрою, так і вчинення інших дій, у тому числі, які направлені на державну реєстрацію проєктів та інформації за ними;
- за умови договору № 23 прийняття робіт здійснюється за наслідками складання акту приймання-передачі; при цьому вони не містять положень стосовно складання інших актів виконання робіт, а саме за результатами виконання частин робіт; у зв`язку з цим у Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА відсутній обов`язок з підписання акту приймання-передачі частини робіт - проектів землеустрою, які стосуються геодезичних вишукувань; у свою чергу, у зв`язку з відсутністю обов`язку з підписання акту на частину робіт до спірних правовідносин не підлягає застосуванню правило статті 5.4. договору № 23, яким урегульовані наслідки непідписання акту приймання-передачі усього об`єму робіт;
- у договорі № 23 порядок здійснення оплати урегульований пунктами 1.1., 4.1. - 4.6, проте вони передбачають протилежні за змістом умови, а саме умови пунктів 1.1., 4.1., другого речення пункту 4.2., пункту 4.3 та окремо умови першого речення пункту 4.2.; за першими - оплата здійснюється у повній сумі вартості робіт за наслідками складання акту приймання-передачі усього об`єму робіт; за другими оплата здійснюється у вигляді фінансування етапів робіт; наявна неузгодженість підлягає вирішенню за процедурою тлумачення умов договору у контексті дій сторін по його виконанню, зокрема шляхом застосування до обох випадків умови (у частині визначення порядку оплати та виконання робіт) виконання усього об`єму робіт, яким є розроблення проєктів землеустрою та вчинення інших пов`язаних з ними дій, перерахування коштів за наслідками складення та підписання акту приймання-передачі усього об`єму робіт, оскільки договір не містить у собі обов`язку зі складення та підписання акту приймання-передачі частини робіт та містить умову про перерахування коштів лише у випадку виконання «усіх послуг» (робіт); при цьому, пропозиція внесення змін до договору та її відхилення у частині зменшення об`єму робіт та їх вартості підтверджує наявну попередню домовленість про виконання та оплату лише загального об`єму робіт;
- у спорі ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» не виконало усього обсягу обумовлених договором підряду робіт, відповідний акт приймання-передачі сторони не склали та не підписали, а тому у Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА не виникло обов`язку зі сплати вартості частини робіт; наслідком відсутності обов`язку зі сплати коштів є необґрунтованість вимог щодо стягнення вартості одного з етапів виконання робіт у сумі 1365000 грн;
- нарахування інфляційних та річних можливе лише у випадку невиконання грошового зобов`язання, а тому відсутність грошового зобов`язання Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської ОДА станом на час розгляду справи перед ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» є наслідком необґрунтованості вимог про стягнення 78043,21 грн інфляційних та 24614,75 грн річних.
За таких обставин позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню.
РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ
Судовими витратами у справі є витрати ТОВ Науково-виробниче підприємство «Агроресурссистеми» на сплату судового збору у сумі 22014,87 грн відповідно до платіжної інструкції № 658 від 15.10.2024, які на підставі положень статті 129 ГПК України відносяться на нього, оскільки позовні вимоги не підлягають задоволенню.
На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 129, 240 ГПК України,
в и р і ш и в:
У задоволенні позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення Суд склав 05.12.2024
Суддя М.К. Закурін
Копії рішення направити в електронній формі до електронних кабінетів ТОВ НВП "Агроресурссистеми" та Департаменту екології та природних ресурсів Кіровоградської обласної державної адміністрації.
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123557689 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань підряду |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Закурін М.К.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні