ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04 грудня 2024 року
м. Хмельницький
Справа № 686/17958/24
Провадження № 33/4820/763/24
Суддя Хмельницького апеляційного суду Матущак М.С., за участю секретаря судового засідання Дюг А.М., захисника особи, яка притягається до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 , адвоката Лаврентьєва Д.О., представника Хмельницької митниці Сурник А.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Хмельницькому та в режимі відеоконференції матеріали справи про адміністративне правопорушення за апеляційною скаргою захисника Лаврентьєва Д.О. на постанову судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 01 листопада 2024 року,
в с т а н о в и в :
Цією постановою
ОСОБА_1 ,
ІНФОРМАЦІЯ_1 , проживає за адресою: АДРЕСА_1 ,
визнано винуватим у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст.485 Митного кодексу України, та накладено на нього адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 100 % несплаченої суми митних платежів, що становить 445 292 грн 48 коп.
Стягнуто судовий збір на користь держави в сумі 605 грн 60 коп.
За постановою судді, 29 січня 2023 року о 13 год 08 хв через пункт пропуску «Шегині-Медика» митного поста «Мостиська» Львівської митниці громадянином України ОСОБА_1 на митну територію України ввезено як гуманітарну допомогу транспортний засіб «MITSUBISHI L200», VIN: НОМЕР_1 , реєстраційний номер НОМЕР_2 .
Як підставу для переміщення на митну територію України та для здійснення митного оформлення як гуманітарної допомоги вказаного автомобіля ОСОБА_1 подав такі документи:
- декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 29 січня 2023 року, де в графі 6 «Отримувач» вказано БО «Благодійний фонд Родина.Я.» (ЄДРПОУ 44725116),в графі 7 «Фактичне місце призначення розвантаження вантажу» зазначено юридичну адресу БО «Благодійний фонд Родина.Я.» (м. Хмельницький, вул. Кам`янецька, буд. 107), а у п.5.6. графи 9 «Вид допомоги» вказано «Гуманітарна. Транспортний засіб MITSUBISHI L200, 2009 року випуску,VIN: НОМЕР_1 »;
- довіреність БО «Благодійний фонд Родина.Я.» від 01 січня 2023 року №17, якою ОСОБА_1 уповноважено доставити гуманітарну допомогу«транспортний засіб MITSUBISHI»;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_3 ;
- копію паспорта громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_4 .
Декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 29 січня 2023 року, заповнено та підписано громадянином ОСОБА_1 .
З метою підтвердження чи спростування факту отримання даного транспортного засобу 13 лютого 2024 року Хмельницькою митницею надіслано лист до БО «Благодійний фонд Родина.Я. №3/7.26-20-01//666 про надання інформації та копій документів щодо отримання транспортного засобу «MITSUBISHI L200», VIN: НОМЕР_1 .
Згідно з листом БО «Благодійний фонд Родина.Я. від 21 лютого 2024 року №184 (вх.№1298/14/1 від 22 лютого 2024 року) встановлено, що вищевказаний транспортний засіб БО «Благодійний фонд Родина.Я.» не отримувала, акт приймання-передачі не складався.
27 лютого 2024 року Хмельницькою митницею направлено запит до Львівської митниці за №1/7.26-20-01/7.4/849 з проханням надати копії документів, на підставі яких вищевказаний транспортний засіб увезено на митну територію України як гуманітарну допомогу. Факт увезення на митну територію України та оформлення як гуманітарну допомогу даного транспортного засобу підтверджується відомостями, що містяться в АСМО «Інспектор», та копіями документів, що додані до відповіді Львівської митниці від 13 березня 2024 року №7.4-5/20-01/7.26/7455 (вх. №1809/7.4/7.26-1 від 13 березня 2024 року).
Відповідно до висновку експерта від 29 квітня 2024 року №393 вартість транспортного засобу «MITSUBISHI L200», VIN: НОМЕР_1 становить 43 492 грн 95 коп.
Згідно зі службовою запискою управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Хмельницької митниці від 11 жовтня 2023 року № 7.26-15/636, розмір митних платежів, які підлягали сплаті під час ввезення транспортного засобу MITSUBISHIL200, VIN: НОМЕР_1 , становить 138 269 грн 49 коп. (з яких ввізне мито 4 349 грн 30 коп; акцизний податок 103 626 грн 45 коп; ПДВ 30 293 грн 74 коп).
29 січня 2023 року о 15 год 16 хв через пункт пропуску «Шегині-Медика» митного поста «Мостиська» Львівської митниці громадянином України ОСОБА_2 на митну територію України ввезено як гуманітарну допомогу транспортний засіб «NISSANX-TRAIL», VIN: НОМЕР_5 , реєстраційний номер НОМЕР_6 .
Як підставу для переміщення на митну територію України та для здійснення митного оформлення як гуманітарної допомоги вказаного автомобіля ОСОБА_2 подав такі документи:
- декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 29 січня 2023 року, де в графі 6 «Отримувач» вказано БО «Благодійний фонд Родина.Я.» (ЄДРПОУ 44725116), в графі 7 «Фактичне місце призначення розвантаження вантажу» зазначено юридичну адресу БО «Благодійний фонд Родина.Я.» (м. Хмельницький, вул. Кам`янецька, буд. 107), а у п.5.6. графи 9 «Вид допомоги» вказано «Гуманітарна. Транспортний засіб «NISSAN X-TRAIL», VIN: НОМЕР_5 , 2006 року випуску»;
- довіреність БО «Благодійний фонд Родина.Я.» від 10 січня 2023 року №20, якою ОСОБА_3 уповноважено доставити гуманітарну допомогу «транспортний засіб NISSAN X-TRAIL»;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_7 ;
- копію паспорта громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_8 .
З метою підтвердження чи спростування факту отримання даного транспортного засобу 13 лютого 2024 року Хмельницькою митницею надіслано лист до БО «Благодійний фонд Родина.Я.»№3/7.26-20-01/666 про надання інформації та копій документів щодо отримання транспортного засобу «NISSANX-TRAIL», VIN: НОМЕР_5 .
Згідно з листом БО «Благодійний фонд Родина.Я.» від 21 лютого 2024 року №184 (вх.№1298/14/1 від 22 лютого 2024 року) встановлено, що вищевказаний транспортний засіб БО «Благодійний фонд Родина.Я.» не отримувала, акт приймання-передачі не складався.
27 лютого 2024 року Хмельницькою митницею направлено запит до Львівської митниці за №1/7.26-20-01/7.4/849 з проханням надати копії документів, на підставі яких вищевказаний транспортний засіб увезено на митну територію України як гуманітарну допомогу.
Факт увезення на митну територію України та оформлення як гуманітарну допомогу даного транспортного засобу підтверджується відомостями, що містяться в АСМО «Інспектор», та копіями документів, що додані до відповіді Львівської митниці від 12 березня 2024 року №7.4-5/20-01/7.26/7455 (вх. №1809/7.4/7.26-1 від 13 березня 2024 року).
Відповідно до висновку експерта від 26 червня 2024 року №665 вартість транспортного засобу NISSAN X-TRAIL, VIN: НОМЕР_5 становить 46 839 грн 78 коп.
Згідно зі службовою запискою управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Хмельницької митниці від 28 червня 2024 року №15/15-01/2903, розмір митних платежів, які підлягали сплаті під час ввезення транспортного засобу NISSAN X-TRAIL, VIN: НОМЕР_5 , становить 132 462 грн 72 коп (з яких ввізне мито 4 683 грн 98 коп; акцизний податок 97 894 грн 99 коп; ПДВ 29 883 грн 75 коп).
29 січня 2023 року о 15 год 20 хв через пункт пропуску «Шегині-Медика» митного поста «Мостиська» Львівської митниці громадянином України ОСОБА_4 на митну територію України ввезено у як гуманітарну допомогу транспортний засіб «TOYOTA RAV 4», VIN: НОМЕР_9 , реєстраційний номер НОМЕР_10 .
Як підставу для переміщення на митну територію України та для здійснення митного оформлення як гуманітарної допомоги вказаного автомобіля ОСОБА_4 подав такі документи:
- декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 29 січня 2023 року, де в графі 6 «Отримувач» вказано БО «Благодійний фонд Родина.Я. (ЄДРПОУ 44725116), в графі 7 «Фактичне місце призначення розвантаження вантажу» зазначено юридичну адресу БО «Благодійний фонд Родина.Я.» (м. Хмельницький, вул. Кам`янецька, буд. 107), а у п.5.6. графи 9 «Вид допомоги» вказано «Гуманітарна. Транспортний засіб TOYOTA RAV 4, VIN: НОМЕР_9 , 2005 року випуску»;
- довіреність БО «Благодійний фонд Родина.Я.» від 10 січня 2023 року №19, якою ОСОБА_5 уповноважено доставити гуманітарну допомогу «транспортний засіб TOYOTA RAV 4»;
- свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу № НОМЕР_11 ;
- копію паспорта громадянина України для виїзду за кордон НОМЕР_12 .
З метою підтвердження чи спростування факту отримання даного транспортного засобу 13 лютого 2024 року Хмельницькою митницею надіслано лист до БО «Благодійний фонд Родина.Я.»№3/7.26-20-01/666 про надання інформації та копій документів щодо отриманнятранспортного засобу «TOYOTA RAV 4», VIN: НОМЕР_9 .
Згідно з листом БО «Благодійний фонд Родина.Я.» від 21 лютого 2024 року №184 (вх.№1298/14/1 від 22 лютого 2024 року) встановлено, що вищевказаний транспортний засіб БО «Благодійний фонд Родина.Я.» не отримувала, акт приймання-передачі не складався.
27 лютого 2024 року Хмельницькою митницею направлено запит до Львівської митниці за №1/7.26-20-01/7.4/849 з проханням надати копії документів, на підставі яких вищевказаний транспортний засіб увезено на митну територію України як гуманітарну допомогу.
Факт увезення на митну територію України та оформлення як гуманітарну допомогу даного транспортного засобу підтверджується відомостями, що містяться в АСМО «Інспектор», та копіями документів, що додані до відповіді Львівської митниці від 12 березня 2024 року №7.4-5/20-01/7.26/7455 (вх. №1809/7.4/7.26-1 від 13 березня 2024 року).
Відповідно до висновку експерта від 26 червня 2024 року №666 вартість транспортного засобу TOYOTARAV4, VIN: НОМЕР_9 становить 42 074 грн 52 коп.
Згідно зі службовою запискою управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД Хмельницької митниці від 28 червня 2024 року №15/15-01/2904, розмір митних платежів, які підлягали сплаті під час ввезення транспортного засобу TOYOTA RAV4, VIN: НОМЕР_9 , становить 174 560 грн 27 коп (з яких ввізне мито 4 207 грн 45 коп; акцизний податок 134 247 грн 02 коп; ПДВ 36 105 грн 80 коп).
В апеляційній скарзі захисник ЛаврентьєвД.О. просив скасувати постанову судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 01 листопада 2024 року та постановити нове судове рішення, яким закрити провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності, передбаченої ст.485 МК України, у зв`язку із відсутністю події і складу адміністративного правопорушення за протоколами про порушення митних правил №0028/40000/24, №0037/40000/24, №0036/40000/24.
Зазначав, що не погоджується з рішенням суду першої інстанції, вважає його незаконним, необґрунтованим, занадто суворим, прийнятим без належного проведення процесуальних дій та без урахування всіх обставин справи.
Так, ОСОБА_1 допомагає Збройним Силам України, а саме привозить з-за кордону для військових частин, РТЦК та СП транспортні засоби задля забезпечення військових засобами пересування і за свою діяльність отримав не одну подяку від військових частин, бригад тощо.
У квітні 2022 року ОСОБА_1 домовився з Благодійним Фондом «Родина.Я» і керівником ОСОБА_6 про співпрацю у ввезенні транспортних засобів і передачу їх військовим частинам і військовослужбовцям.
Для законності ввезення і передачі гуманітарної допомоги відповідно до ЗУ «Про гуманітарну допомогу» між ОСОБА_1 і керівником БФ «Родина.Я» ОСОБА_6 була домовленість щодо оформлення гуманітарної допомоги у вигляді трьох транспортних засобів на даний Благодійний Фонд і передачу військовослужбовцям, засвідчивши актами приймання-передачі. Однак, дана умова не була виконана.
З незрозумілих причин усі обов`язки щодо питань пошуку донорів, транспортування авто, складання і друкування актів приймання - передачі були покладені на ОСОБА_1 , хоча керівники інших Благодійних Організацій покладають на себе більшість цих обов`язків.
У результаті цього виникли суперечки між ОСОБА_6 , водіями і військовослужбовцями через невиконані домовленості щодо передачі трьох транспортних засобів.
Усі три транспортні засоби передані набувачам гуманітарної допомоги, тобто, військовослужбовцям і досі перебувають у їх користуванні без підписаних актів приймання - передачі.
Оскільки керівник БФ «Родина.Я» ОСОБА_6 не підтвердив отримання його благодійною організацією цих трьох транспортних засобів, то Хмельницьким міськрайонним судом Хмельницької області була винесена постанова про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ч.1 ст.485 МК України та тягне за собою штраф у розмірі від 100 % несплаченої суми митних платежів.
При прийнятті постанови щодо притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності суд неповно з`ясував усі обставини справи та не надав правову оцінку фактам, що призвело до передчасних висновків про наявність складу правопорушення в діях ОСОБА_1 , унаслідок чого прийнято постанову, якою накладено штраф у розмірі 445 292 грн 48 коп.
Посилався на те, що дії ОСОБА_1 не були спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, чи спрямовані на ухилення від сплати митних платежів.
На думку апелянта, для притягнення до відповідальності відповідно по ст.485 Митного кодексу України ОСОБА_1 необхідно доведення факту заявлення в митній декларації, в даному випадку, неправдивих відомостей та/або надання документів, що містять неправдиві відомості та наявність прямого умислу.
Відповідно до ст.10 КУпАП адміністративне правопорушення визнається вчиненим умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
Окрім того, зовнішній прояв (винного, протиправного) діяння (передбаченого ст.485 МК України ) обов`язково повинен поєднуватися з умислом суб`єкта його вчинення на посягання на охоронювані законом суспільні відносин (встановлений законом порядок сплати податків та зборів).
З урахуванням зазначеного, постанова суду першої інстанції не містить викладення обставин, за яких ОСОБА_1 учинив саме дії, які спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру.
Тому в діях ОСОБА_1 відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ст.485 Митного кодексу України.
У запереченні на апеляційну скаргу представник Хмельницької митниці Сурник А.Ю. просила вказану апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 01 листопада 2024 року без змін.
Указувала, що постанова суду першої інстанції прийнята з урахуванням норм митного законодавства, а також законодавства України щодо порядку ввезення на митну територію України гуманітарної допомоги.
Посилалась на те, що використання гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням або з метою отримання прибутку є порушенням законодавства про гуманітарну допомогу, що тягне за собою кримінальну або адміністративну відповідальність (ст.12 Закону України «Про гуманітарну допомогу»).
Звертала увагу на те, що ОСОБА_1 не доставив отримувачу гуманітарної допомоги, а саме Благодійній організації «Благодійний фонд Родина.Я.», про що він зазначав у своїх поясненнях.
Указане встановлено і матеріалами справи.
Ураховуючи викладене, представник зазначала, що ОСОБА_1 організовано вказані перевезення з метою розпорядження на власний розсуд товарами, які перебувають під митним контролем та є гуманітарною допомогою.
Перевіривши матеріали справи про адміністративне правопорушення, заслухавши захисника ЛаврентьєваД.О. на підтримання апеляційної скарги з викладених у ній мотивів, заперечення представника Хмельницької митниці СурникА.Ю., приходжу до висновку про таке.
Відповідно до положень ст.1 КУпАП, завданням Кодексу України про адміністративні правопорушення є охорона прав і свобод громадян, власності, конституційного ладу України, прав і законних інтересів підприємств, установ і організацій, встановленого правопорядку, зміцнення законності, запобігання правопорушенням, виховання громадян у дусі точного і неухильного додержання Конституції і законів України, поваги до прав, честі і гідності інших громадян, до правил співжиття, сумлінного виконання своїх обов`язків, відповідальності перед суспільством.
Згідно з положеннями ст.7 КУпАП, ніхто не може бути підданий заходу впливу в зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставах і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюється на основі суворого додержання законності. Застосування уповноваженими на те органами і посадовими особами заходів адміністративного впливу провадиться в межах їх компетенції, у точній відповідності з законом.
Згідно зі ст.245 КУпАП завданням провадження у справах про адміністративні правопорушення є: своєчасне, всебічне, повне і об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її в точній відповідності з законом, забезпечення виконання винесеної постанови.
Відповідно до ст.251 КУпАП, доказами у справі про адміністративне правопорушення є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку орган (посадова особа) встановлює наявність чи відсутність адміністративного правопорушення, винність даної особи в його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються протоколом про адміністративне правопорушення, поясненнями особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, показами свідків, а також іншими документами.
Відповідно до вимог ст.ст.251, 252, 280 КУпАП при розгляді справи про адміністративне правопорушення суд повинен з`ясувати, чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують чи обтяжують відповідальність, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, для чого дослідити і дати оцінку зібраним у справі доказам.
Указаних вимог закону суд першої інстанції при розгляді даної справи про адміністративне правопорушення дотримався.
Згідно з ч.1 ст.486 МК України, завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Відповідно до ч.1 ст.489 МК України, посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення, від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ст.485 МК України склад цього адміністративного правопорушення полягає у заявленні в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги і такі дії тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів.
З об`єктивної сторони склад правопорушення митних правил, передбаченого ст.485 МК України, характеризується наявністю дій, а з суб`єктивної у формі умислу та спеціальної мети неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру.
Відповідно до ст.1 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» від 22 жовтня 1999 року № 1192-XIV гуманітарна допомога цільова адресна безоплатна допомога в грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами із гуманних мотивів отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують її у зв`язку з соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, важким фінансовим становищем, або тяжкою хворобою конкретних фізичних осіб а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту.
Гуманітарна допомога є різновидом благодійництва і має спрямовуватися відповідно до обставин, об`єктивних потреб, згоди її отримувачів та за умови дотримання вимог ст.3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
Згідно зі ст.3 ЗУ «Про гуманітарну допомогу», підставою для здійснення гуманітарної допомоги в Україні є письмова згода отримувача гуманітарної допомоги на її одержання. Отримувач гуманітарної допомоги має такі самі права на її використання, що і набувач гуманітарної допомоги.
При цьому, зміна отримувача гуманітарної допомоги можлива лише за письмовим погодженням з донором такої допомоги, крім випадків, якщо таке погодження було надано донором під час його пропозиції про надання гуманітарної допомоги або передбачено правочином щодо здійснення гуманітарної допомоги.
У відповідності зі ст.6 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу» звільнення від оподаткування товарів (робіт, послуг) гуманітарної допомоги здійснюється в порядку, встановленому Податковим кодексом України та Митним кодексом України.
Згідно з ч.1 ст.287 Митного кодексу України та п.197.11 ст.197, п.213.3.9 ст.213 Податкового кодексу України, при ввезенні на митну територію України вантажі гуманітарної допомоги, звільняються від оподаткування, а саме сплати ввізного мита, акцизного податку та податку на додану вартість.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 01 березня 2022 року №174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану» передбачено, що на період дії воєнного стану пропуск через митний кордон України гуманітарної допомоги здійснюється за місцем перетину митного кордону України шляхом подання в паперовій або електронній формі декларації, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою визначеною вказаною постановою Кабінету Міністрів України, без застосування заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності. Такі товари визнаються гуманітарною допомогою за декларативним принципом без прийняття відповідного рішення спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги.
Тобто, декларація про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою від 29 січня 2023 року, яка подавалась митним органам громадянином ОСОБА_1 була підставою для пропуску на митну територію України вказаного транспортного засобу як гуманітарної допомоги на адресу БО «Благодійний фонд Родина.Я.», та є документом, без якого неможливо одержати дозвіл митного органу на пропуск товарів через митний кордон.
Згідно з ч.1 ст.257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення.
Митна декларація та інші документи, подання яких митним органам передбачено Митним кодексом України, оформлені на паперовому носії та у вигляді електронних документів, мають однакову юридичну силу. Митна декларація це заява встановленої форми, в якій особою зазначено митну процедуру, що підлягає застосуванню до товарів, та передбачені законодавством відомості про товари, умови і способи їх переміщення через митний кордон України та щодо нарахування митних платежів, необхідних для застосування цієї процедури (п.20 ст.4 Митного кодексу України).
Відповідно до п.30.1 ст.30 Податкового кодексу України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі.
Згідно зч.1ст.292Митного кодексуУкраїни митніплатежі несплачуються уразі,якщо відповіднодо цьогоКодексу,Податкового кодексуУкраїни,інших законівУкраїни,а такожміжнародних договорів,згода наобов`язковість яких надана Верховною Радою України щодо товарів надано звільнення або повне умовне звільнення від сплати митних платежів - у період дії такого звільнення і при дотриманні умов, у зв`язку з якими його надано.
Використання гуманітарної допомоги не за цільовим призначенням або з метою отримання прибутку є порушенням законодавства про гуманітарну допомогу, що тягне за собою кримінальну або адміністративну відповідальність (ст. 12 Закону Україну «Про гуманітарну допомогу»).
Приймаючи рішення про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ознаками порушення митних правил, передбачених ст.485 МК України, суд посилався на те, що вина останнього у вчиненні вищевказаного правопорушення підтверджена зібраними доказами, а саме:
-відомостями з протоколів про адміністративне правопорушення №0028/40000/24, №0036/40000/24, №0037/40000/24, в яких зафіксовані обставини вчинення діяння ОСОБА_1 ;
-відомостями листа БО «Благодійний фонд Родина.Я., згідно якого згадані вище автомобілі Фонду не передавались;
-письмовими поясненнями ОСОБА_2 та ОСОБА_4 про те, що вони на прохання ОСОБА_1 безпосередньо перемістили через кордон автомобілі та передали їх останньому.
Окрім того, допитаний в судовому засіданні суду першої інстанції ОСОБА_6 керівник Благодійної організації «Благодійний фонд «Родина.Я.»» вказував, що відповідними довіреностями було уповноважено ОСОБА_1 та на його прохання інших осіб доставити автомобілі для потреб ЗСУ безпосередньо до Фонду, чого зроблено не було.
ОСОБА_6 звертав увагу, що наразі місцезнаходження автомобілів невідоме, а акти приймання-передачі гуманітарної допомоги від ОСОБА_1 не надходили.
Вищенаведені досліджені судом докази підтверджують, що ОСОБА_1 учинив дії, що призвели до несплати митних платежів у сумі 138 269 грн 49 коп, шляхом використання товару - транспортного засобу «MITSUBISHI L200», VIN: НОМЕР_1 , у сумі 174 560 грн 27 коп, шляхом використання товару - транспортного засобу «TOYOTA RAV 4», VIN: НОМЕР_9 , реєстраційний номер НОМЕР_10 , у сумі 132 462 грн 72 коп, шляхом використання товару - транспортного засобу «NISSAN X-TRAIL», VIN: НОМЕР_5 , реєстраційний номер НОМЕР_6 , ввезених ним на митну територію України в умовах воєнного стану у якості гуманітарної допомоги, щодо яких було надано пільги зі сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Тобто, ОСОБА_1 вчинив порушення митних правил, відповідальність за яке передбачена ст.485 МК України, а саме дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів.
Оцінюючи зібрані у справі та досліджені докази, суд приходить до висновку, що вина ОСОБА_1 у вчиненні правопорушення, передбаченого ст.485 МК України, доведена.
Отже, апеляційний суд погоджується з висновком місцевого суду з огляду на таке.
Відповідно до ч.1 ст.458МК України порушення митних правил є адміністративним правопорушенням, яке являє собою протиправні, винні (умисні або з необережності) дії чи бездіяльність, що посягають на встановлений законодавством України порядок переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, через митний кордон України і за які цим Кодексом передбачена адміністративна відповідальність.
Відповідно до ч.2 ст.459 МК України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами посадові особи цих підприємств.
При цьому апеляційний суд зазначає, що викладені в апеляційній скарзі доводи були предметом оцінки суду першої інстанції. На кожен аргумент сторони захисту місцевий суд дав обґрунтовану та вичерпну відповідь.
Нових обставин, які б спростували висновки суду першої інстанції, стороною захисту не надано.
Інших доводів, які б свідчили про незаконність оскаржуваного судового рішення та спростовували його висновки під час апеляційного розгляду справи, наведено не було.
Пунктом 1 ч.1 ст.491 Митного кодексу України визначено, що підставою для порушення справи про порушення митних правил є безпосереднє виявлення посадовими особами митного органу порушення митних правил.
Статтею 494 Митного кодексу України передбачено, що якщо при складанні протоколу особа, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, не була присутня, до протоколу вноситься відповідний запис, який підписується посадовою особою митного органу, яка склала протокол, та свідками, якщо вони є, після чого один примірник протягом трьох робочих днів надсилається особі, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, за повідомленою нею або наявною в митних органах адресою (місце проживання або фактичного перебування). Протокол вважається врученим у тому числі у разі, якщо особа, яка притягується до адміністративної відповідальності за порушення митних правил, не перебувала за повідомленою нею або наявною в митних органах адресою або місце проживання чи фактичного перебування, повідомлене такою особою, є недостовірним.
Порушення митних правил, передбачене ст.485 МК України, полягає у заявленні в митній декларації з метою неправомірного звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру неправдивих відомостей щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару, неправдивих відомостей, необхідних для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості, та/або надання з цією ж метою митному органу документів, що містять такі відомості, або несплата митних платежів у строк, встановлений законом, або інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів, а так само використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Зі змісту диспозиції ст.485МК України випливає, що суб`єктивна сторона складу вказаного порушення обумовлює вчинення декларантом умисних дій у вигляді, зокрема, дій, спрямованих на неправомірне звільнення від сплати митних платежів та особливою метою - ухилення від сплати митних платежів.
Відповідно до ст.10КУпАП адміністративне правопорушення визнається скоєним умисно, коли особа, яка його вчинила, усвідомлювала протиправний характер своєї дії чи бездіяльності, передбачала її шкідливі наслідки і бажала їх або свідомо допускала настання цих наслідків.
Тобто, особа, при вчиненні правопорушення, передбаченого ст.485 МК України, повинна: усвідомлювати, що її дії призведуть до ухилення від сплати митних платежів; що таке ухилення від сплати митних платежів буде неправомірним; особа повинна бажати настання наслідків своїх дій, а саме зменшення розміру митних платежів чи ухилення від їх сплати, оскільки це випливає із мети правопорушення.
При цьому ст.485МК України передбачено наявність спеціальної протиправної мети неправомірного звільнення від сплати чи зменшення розміру сплати митних платежів, що свідчить про те, що це правопорушення може бути вчинено тільки з умисною формою вини, оскільки необережно неможливо заявити неправдиві відомості.
Отже, висновок суду першої інстанції про наявність в діях ОСОБА_1 складу адміністративного правопорушення передбаченого ст.485 МК України, є обґрунтованим та законним, відповідає обставинам справи.
Судом першої інстанції при винесенні оскаржуваної постанови дотримано вимог ст.280 КУпАП, а саме повністю з`ясовано обставини, що мають значення для правильного вирішення справи, дано належну оцінку матеріалам справи.
Відтак, підстави для скасування постанови місцевого суду та закриття провадження по справі відсутні.
Керуючись ст.294 КУпАП,
п о с т а н о в и в :
Постанову судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області від 01 листопада 2024 року про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за ст.485 Митного кодексу України залишити без змін, а апеляційну скаргу захисника ОСОБА_7 без задоволення.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її винесення, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя Хмельницького
апеляційного суду Матущак М.С.
Суд | Хмельницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123560383 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Хмельницький апеляційний суд
Матущак М. С.
Адмінправопорушення
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Баєв С. М.
Адмінправопорушення
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Баєв С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні