Справа № 639/7604/24
Провадження № 2-о/639/203/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 грудня 2024 року
Жовтневий районний суд м. Харкова у складі:
головуючого судді Рубіжного С.О.,
за участю секретаря Чубенко О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харкові цивільну справу за заявою громадянки Сполучених Штатів ОСОБА_1 , поданою в її інтересах адвокатом Бурдоль Вадимом В`ячеславовичем, заінтересовані особи: Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Військова частина НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерство соціальної політики України, Міністерство оборони України про встановлення факту смерті,-
ВСТАНОВИВ:
До Жовтневого районного суду м. Харкова надійшла заява ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , яка проживає США, м. Денісон, округ Грейсон, штат Техас, подана її представником адвокатом Бурдоль В.В., з урахуванням поданих заяв про субєктний склад учасників справи, визначені заінтересовані особи Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Військова частина НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерство соціальної політики України, Міністерство оборони України, в якій просить встановити факт смерті її синагромадянина СполученихШтатів Америкивійськовослужбовця законтрактом ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 ,місце народження:Шерман округГрейсон штатТехас,який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 ,населений пунктНевельське Покровськогорайону Донецькаобласть Україна.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на те, що вона є матір`ю військовослужбовця за контрактом ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , військовослужбовця за контрактом, який загинувпід часвиконання обов`язківвійськової служби,пов`язаної іззахистом Батьківщини27вересня 2023року,поблизу населеногопункту НевельськеПокровського районуДонецька областьУкраїна.Заявник вказує, що отримати відповідний лікарський документ про смерть сина не має можливості, оскільки на час розгляду справи його тіло не ідентифіковано, при цьому військовою частиною НОМЕР_1 підтверджено факт смерті матеріалами службового розслідування у повній мірі.
Заявник зазначає, що встановлення факту смерті необхідно їй для отримання свідоцтва про смерть державного зразка та реалізаціїсвох прав у цивільно-правових відносинах.
Вказана заява містить відомості про те, що документ сформовано в системі «Електронний суд».
Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 19.11.2024 року заяву залишено без руху. Надано заявнику строк для усунення недоліків заяви протягом 10 днів з дня отримання копії даної ухвали.
На виконання ухвали суду від 19.11.2024 року представником заявника вказані недоліки заяви були усунуті.
Ухвалою Жовтневого районного суду м. Харкова від 02.12.2024 року прийнято заяву до розгляду та відкрити окреме провадження у цивільній справі за заявою ОСОБА_2 , заінтересовані особи: Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Військова частина НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерство соціальної політики України, Міністерство оборони України про встановлення факту смерті. Призначено судове засідання.
В судове засідання 06.12.2024 року заявник та її представник не з`явились, представник заявника адвокат Бурдоль В.В. подав заяву про розгляд справи без участі заявника та її представника. Вимоги викладені в заяві підтримали та просили задовольнити.
Представники заінтересованих осіб Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану у місті Харкові Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, Військова частина НОМЕР_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , Міністерство соціальної політики України, в судове засідання не з`явились, про час слухання справи повідомлені належним чином, письмових пояснень не надали.
Представник заінтересованої особи Міністерства оборони України Ляшенко О.О. надав заяву про відкладення розгляду справи та надати час для викладення правової позиції.
06.12.2024 представник заінтересованої особи Міністерства оборони України Ляшенко О.О. подав заяву про проведення судового засідання без його участі та задовольнити клопотання про відкладання розгляду справи.
Суд не приймає до уваги клопотання про відкладення розгляду справу, оскільки справи провстановлення фактународження абосмерті особина тимчасовоокупованій територіїУкраїни,визначеній ВерховноюРадою України,в силуч.2ст.317ЦПК Українирозглядаються невідкладноз моментунадходження відповідноїзаяви досуду.
Неявка представників заінтересованих осіби не перешкоджає розгляду справи.
Дослідивши письмові докази, суд вважає, що вимоги ОСОБА_2 , викладені в її заяві, підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Так, судовим розглядом встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце народження Арізона, США, є громадянкою Сполучених Штатів Америки, що підтверджується копіює паспорту НОМЕР_2 (а.с. 7-8).
04 червня 1981 року відбулась церемонія одруження між ОСОБА_4 , 19 років та ОСОБА_5 , 17 років у м. Денісон, округу Грейсон, штат Техас (а.с. 9-10).
25 липня 1998 року Рев. Тім ОСОБА_6 о 14:00 провів церемонію одруження між ОСОБА_7 та ОСОБА_8 . Церімоня відбулась в окрузі Грейсон, Техас. Свідоцтво №655 (а.с. 11-12).
ІНФОРМАЦІЯ_5 народився ОСОБА_9 , стать чоловіча, місце народження округ - Грейсон, місто чи селище Шерман, що підтверджується копією свідоцтва про народження НОМЕР_3 підписаного ОСОБА_10 , окружний секретар округу Грейсон, Техас 22.07.2003 року. Батьками зазначені мати: ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , місце ОСОБА_11 ; батько: ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , місце народження Каліфорнія ( а.с. 14 - 15).
Таким чином заявник ОСОБА_2 є матір`ю ОСОБА_3 , отже для заявника встановлення факту смерті сина має юридичне значення.
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_7 є громадянином Сполучених Штатів Америки, що підтверджується копіє паспорта НОМЕР_4 виданим 12.05.2022 (а.с. 21).
Як зазначила заявник, загиблий ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_7 уклав контракт зі Збройними Силами України.
Відповідно до письмової згоди направленої військовому комісару ІНФОРМАЦІЯ_8 від 07.06.2023 №1619/157/3256 командир в/ч НОМЕР_1 просив провести роботу щодо відбору ОСОБА_12 , та оформити його особову справу, а також провести спеціальну перевірку відомостей про кандидата (а.с. 16).
13 червня 2023 року набув чинності контракт про проходження іноземцями та особами без громадянства військової служби у Збройних Силах України на посадах осіб солдатського сержантського та старшинського складу укладений між Міністерством оборони в особі командира військової частини НОМЕР_1 оперативного командування « ІНФОРМАЦІЯ_9 » полковника ОСОБА_13 та іноземцем ОСОБА_14 , ІНФОРМАЦІЯ_7 , паспорт НОМЕР_4 виданий 12.05.2022 року, США (а.с. 17-18).
Копією витягу з Наказу командира військової частини НОМЕР_1 від 13.06.2024 року №164 солдата військової служби за контрактом ОСОБА_3 , особистий номер паспорт НОМЕР_4 , що прибув з ІНФОРМАЦІЯ_10 , призначений на підставі наказу командира в/ч НОМЕР_1 (по особовому складу) від 13.06.2023 року № 60-РС на посаду старшого оператора 1 розвідувального відділення розвідувального взводу розвідувальної роти в/ч НОМЕР_1 , ВОС-515810А (а.с. 38).
04.10.2023 року за вих. №1619/157/6304 в/ч НОМЕР_1 було надіслано лист до Посольства США в Україні з повідомлення про зникнення безвісти військовослужбовця за контрактом солдата в/ч НОМЕР_1 ОСОБА_15 під час бойових дій в с. Невельське Покровського району Донецької області 27.09.2023 року (а.с. 73-74).
Згідно Акту службового розслідування від 11 жовтня 2023 року, затвердженого командиром військової частини в/ч НОМЕР_1 полковником ОСОБА_16 встановлено, що 27вересня 2023 року старший оператор розвідувального відділення розвідувального взводу розвідувальної роти військової частини НОМЕР_1 солдат ОСОБА_14 зник безвісті під час виконання бойового завдання щодо захисту України поблизу населеного пункту Невельське Донецької області (а.с.34-37).
Згідно з матеріалами проведеного службового розслідування в/ч НОМЕР_1 по факту зникнення безвісти військовослужбовця за контрактом солдата ОСОБА_15 попередньо встановлено, що в ніч з 26 вересня 2023 року на ІНФОРМАЦІЯ_4 вівся інтенсивний артилерійський обстріл з АГС. В результаті чого було поранено 9 військовослужбовців різного ступеню важкості. Після локалізації бою, вже на точці евакуації стало відомо, що старший оператор розвідувального відділення розвідувального взводу розвідувальної роти військової частини НОМЕР_1 , солдат ОСОБА_14 не вийшов зі всіма. Повернутись та провести евакуацію не було можливості, у зв`язку з тим, що вже було занадто світло, а старший оператор розвідувального відділення розвідувального взводу розвідувальної роти військової частини НОМЕР_1 , солдат ОСОБА_14 залишився у відкритому полі, що було засвідчено записами з дронів.
До матеріалів службової перевірки додані витяг з журналу бойових дій №56т: довідка-доповідь по факту зникнення військовослужбовця ОСОБА_15 командира військової частини НОМЕР_1 ; пояснення бойового медику розвідувального взводу розвідувальної роти в/ч НОМЕР_1 ОСОБА_17 ; пояснення офіцера в/ч НОМЕР_1 ОСОБА_18 ; пояснення оператора відділення взводу радіорозвідки розвідувальної роти в/ч НОМЕР_1 ОСОБА_19 , матеріали фотозйомки з дрону (а.с. 33 57).
Як значиться в довідці-доповіді від 27.09.2023 про факт зникнення безвісті військовослужбовця військової служби за контрактом в/ч НОМЕР_1 солдата ОСОБА_3 , попередньо встановлено, що 27.09.2023 року близько 05 год. 30 хв. під час виконання ним обов`язків військової служби, пов`язаної із захистом Батьківщини поблизу населеного пункту Невельське Донецької області після щільного артилерійського обстрілу було виявлено відсутність військовослужбовця ОСОБА_15 . Як значиться в довідці-доповіді від 27.09.2023 «Загибель зафіксована» (а.с. 40, 41).
Крім того, матеріали справи містять письмові пояснення солдата ОСОБА_20 та командира роти Района ОСОБА_21 , які суд не приймає до уваги, оскільки вони не були долучені до службового розслідування та не містять відомостей на чиє ім`я надані пояснення.
Отже, факт смерті ОСОБА_3 підтверджується Актом службового розслідування від 11.10.2023 року, довідкою-доповіддю від 27.09.2023 року, наказом командира військової частини НОМЕР_1 №1277 від 11.10.2023 року про результати службового розслідування по факту зникнення безвісти солдата ОСОБА_3 , фотозйомкою з дрону.
Згідно з ч. 1 ст. 2 та ч. 1 ст. 4 ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч. 1 ст. 293 ЦПК Україниокреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.
Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Відповідно до ст. 496 ЦПК України, іноземці, особи без громадянства, іноземні юридичні особи, іноземні держави (їх органи та посадові особи) та міжнародні організації (далі - іноземні особи) мають право звертатися до судів України для захисту своїх прав, свобод чи інтересів.
Іноземні особи мають процесуальні права та обов`язки нарівні з фізичними і юридичними особами України, крім випадків, передбаченихКонституцієюта законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.
Відповідно до п.7ст.76 Закону України «Про міжнародне приватне право», суди розглядають будь-які справи з іноземним елементом у випадку, якщо дія або подія, що стала підставою для подання позову, мала місце на території України.
Відповідно до п. 8 ч. 1 ст. 315 ЦПК України, суд розглядає справи про встановлення факту смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті.
Згідно з ч. 1 ст. 317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Відповідно до ч.4 ст. 317, п. 8 ч.1 ст. 430 ЦПКУкраїни, ухвалене судом рішення у справах провстановлення фактународження або смерті особи на тимчасово окупованій території України,визначенійВерховною Радою України, підлягає негайному виконанню.
Відповідно дост.317 ЦПК України, заява про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, може бути подана родичами померлого або їхніми представниками до суду за межами такої території України.
Рішення суду про встановлення факту, який підлягає реєстрації в органах державної реєстрації актів цивільного стану або нотаріальному посвідченню, не замінює собою документів, що видаються цими органами, а є тільки підставою для одержання зазначених документів, що закріплено ч.2 ст. 319 ЦПК України.
Відповідно дост. 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану»підставою для проведення державної реєстрації смерті є документ встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою; рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час або про оголошення її померлою. Державна реєстрація смерті проводиться за заявою родичів померлого, представників органу опіки та піклування, працівників житлово-експлуатаційних організацій, адміністрації закладу охорони здоров`я, де настала смерть, та інших осіб. Про державну реєстрацію смерті іноземця відділ державної реєстрації актів цивільного стану повідомляє Міністерство закордонних справ України.
Згідно абз. 6, 7 пункту 14 глави 5 розділу ІІІ Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5, державна реєстрація смерті іноземців та осіб без громадянства проводиться на загальних підставах з дотриманням вимог чинного законодавства України. У цих випадках паспортні документи померлого невідкладно надсилаються до відділу державної реєстрації актів цивільного стану управління державної реєстрації для подальшого направлення їх до Міністерства закордонних справ України або повертаються особі, яка супроводжує тіло померлої особи, про що в графі "Для відміток" актового запису про смерть робиться відповідна відмітка, яка засвідчується підписом цієї особи.
Про державнуреєстрацію смертііноземця відділдержавної реєстраціїактів цивільногостану управліннядержавної реєстраціїна підставі повідомлення відділу державної реєстрації актів цивільного стану, яким зареєстровано смерть, невідкладно інформує Міністерство закордонних справ України. У вказаному повідомленні зазначаються прізвище, ім`я та по батькові (за наявності) померлого, громадянство, дата складання, номер актового запису про смерть, найменування відділу державної реєстрації актів цивільного стану, яким складено цей актовий запис, дата смерті.
Згідно зст.68 Закону України «Про нотаріат»та п.11.3 глави 10 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, затвердженогоНаказом МЮУ від 22.02.2012 №296/5при зверненні до нотаріуса із заявою про прийняття спадщини, заявниця повинна надати свідоцтво про смерть спадкодавця, виданого органом державної реєстрації актів цивільного стану.
Для заявниці ОСОБА_2 встановлення факту, що має юридичне значення, а саме факту смерті її сина ОСОБА_3 є необхідним для отримання свідоцтва про смерть та подальшого використання вказаного документу у цивільно-правових відносинах.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 року № 1207-VII,державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно доКонституціїта законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків.Встановлення зв`язків та взаємодія органів державної влади України, їх посадових осіб, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України.
В Інформаційному листі Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ від 15.04.2016 року № 9-1130/0/4 «Про окремі питання застосування Закону України від 04 лютого 2016 року № 990-VIII «Про внесення змін до Цивільного процесуального кодексу України щодо встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України» вказується на те, що у зазначеному в ЦПК України порядку мають розглядатися заяви про встановлення факту народження або смерті як на території Автономної Республіки Крим, так і на території населених пунктів Донецької та Луганської областей, визначених у розпорядженні КМ України від 07.11.2014 року №1085 «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення».
Відповідно доПостанови КМУ «Про затвердження Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)» від 07 травня 2022 року № 562, абзац четвертий підпункту 1 пункту 1постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 № 457викладено в такій редакції: "Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), формується в електронній формі відповідно до Положення про інформаційну систему формування переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 7 травня 2022 року № 562, а у разі відсутності технічної можливості формування такого переліку в електронній формі - затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій."
Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75 затверджено «Перелік територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні)», до якого станом на даний час віднесено Донецьку область Покровський район, до якої відноситься населений пункт Невельське.
На території України у Донецькій області в Покровському районі на сьогоднішній день відбуваються активні бойові дії, при цьому доступу до належного оформлення факту смерті та до тіла загиблого солдата ОСОБА_3 немає, що унеможливлює державну реєстрацію факту смерті.
Оскільки тіло ОСОБА_3 не було вивезене з території Невельське Покровського району Донецької області, видача лікарського свідоцтва чи фельдшерської довідки про його смерть неможлива, що у свою чергу унеможливлює державну реєстрацію його смерті органом державної реєстрації актів цивільного стану та видачу свідоцтва про його смерть.
Разом із тим, під час вирішення питання щодо оцінки доказів у справах про встановлення факту народження або смерті особи на тимчасово окупованій території України, необхідно брати до уваги практику Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ), яка відповідно до українського законодавства має застосовуватись судами при розгляді справ як джерело права.
Так, під час розгляду згаданої категорії справ необхідно враховувати висновки ЄСПЛ у справах проти Туреччини, де, ґрунтуючись на Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії, ЄСПЛ наголосив, що першочерговим завданням щодо прав, передбачених Конвенцією, завжди має бути їх ефективна захищеність на території всіх Договірних Сторін, навіть якщо частина цієї території знаходиться під ефективним контролем іншої Договірної Сторони.
Як зазначено у вказаному вище Інформаційному листі, такий висновок ЄСПЛ слід розуміти в контексті сформульованого у згаданому Консультативному висновку Міжнародного суду (ООН) у справі Намібії так званого «намібійського винятку», який є винятком із загального принципу щодо недійсності актів, у тому числі нормативних, які видані владою не визнаного на міжнародному рівні державного утворення. Зазначений виняток полягає в тому, що не можуть визнаватися недійсними всі документи, видані на окупованій території, оскільки це може зашкодити правам мешканців такої території. Зокрема, недійсність не може бути застосована до таких дій, як, наприклад, реєстрація народжень, смертей і шлюбів, невизнання яких може завдати лише шкоди особам, які проживають на такій території. Застосовуючи «намібійський виняток» у справі «Кіпр проти Туреччини», ЄСПЛ, зокрема, зазначив, що виходячи з інтересів мешканців, що проживають на окупованій території, треті держави та міжнародні організації, особливо суди, не можуть просто ігнорувати дії фактично існуючих на такій території органів влади. Протилежний висновок означав би цілковите нехтування всіма правами мешканців цієї території при будь-якому обговоренні їх у міжнародному контексті, а це становило б позбавлення їх наймінімальніших прав, що їм належать.
Враховуючи наведену практику ЄСПЛ, а також ключове значення, яке має встановлення факту народження або смерті особи для реалізації майнових та особистих немайнових прав заявників, при ухваленні рішення суду документи, видані органами та установами, що знаходяться на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України, як виняток, беруться до уваги судом та оцінюються разом з іншими доказами в їх сукупності та взаємозв`язку.
Виходячи із засад справедливості та розумності, притаманних цивільному судочинству, суд за таких обставин вважає обґрунтованим твердження заявниці про неможливість отримання на території, де ведуться бойові дії, документів, що підтверджують факт смерті за формою, встановленою чинним законодавством України, на теперішній час з об`єктивних причин.
Обов`язок держави розслідувати факти смерті особи, яка підпадає під її юрисдикцію, виняткове юридичне значення факту смерті особи; специфіка розгляду справ в порядку окремого провадження, зокрема особливої ролі суду при з`ясуванні обставин справи; об`єктивні складнощі, які можуть виникнути у заявників при наданні доказів для встановлення факту смерті особи після 24 лютого 2022 року на тимчасово окупованій території України, при веденні активних бойовий дій, у своїй сукупності дають підстави для висновку, що суди мають зважати на вказані обставини та, керуючись завданням цивільного судочинства, уникати формального підходу при вирішенні таких справ (пункти 51 -52 постанови Верховного Суду від 24.04.2024 у справі № 756/5840/23 (провадження № 61-1825св24)).
У подібних правовідносинах Верховний Суд дійшов висновку, що підставою для встановлення факту смерті є підтверджені доказами обставини, які свідчать про смерть громадянина в певний час і за певних обставин. Доказами, що підтверджують факт смерті особи в умовах воєнного стану або на тимчасово окупованій території України, можуть бути зокрема письмові докази; речові докази, у тому числі звуко- і відеозаписи; висновки експертів; копії лікарського свідоцтва/довідки про смерть; показання свідків, що можуть підтвердити ті обставини, на які посилається заявник; довідки з військкомату або від командира військової частини (у випадку загибелі військовослужбовців); заяви до правоохоронних органів про зникнення особи, в тому числі при обставинах, що загрожували їй смертю (постанови від 26 квітня 2023 року у справі № 337/3725/22, від 29 березня 2023 року у справі № 753/8033/22, від 25 жовтня 2023 року справі № 607/1612/23 (провадження № 61-6323св23).
Отже,встановлення фактусмерті фізичноїособи напідставі пункту8частини першоїстатті 315ЦПК Україниможливе лишетоді,якщо судна підставінезаперечних доказівствердить,тобто доведеобставини,які вірогідносвідчать просмерть особиу точновизначений час,за якихнастала смерть,і фактнеможливості реєстраціїорганом державноїфакту смерті.(постанова Верховного Суду від 8 лютого 2024 року у справі № 506/358/22)
Оскільки заявник позбавлена можливості в іншому, аніж у судовому порядку встановити факт смерті сина на тимчасово окупованій території, а також надати для реєстрації смерті документи, передбачені законодавством України, оцінюючи, належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд вважає, що факт смерті громадянина Сполучених Штатів Америки ОСОБА_3 ( ОСОБА_22 ), ІНФОРМАЦІЯ_7 , місце народження: Шерман округ Грейсон штат Техас, паспорт НОМЕР_4 виданий 12.05.2022 року, військовослужбовця за контрактом Збройних Сил України старшого оператора 1 розвідувального відділення 1 розвідувального взводу розвідувальної роти солдата в/ч НОМЕР_1 , який загинув ІНФОРМАЦІЯ_4 , населений пункт Невельське Покровського району Донецька область Україна, встановлені наявними письмовими докази по справі, а тому суд приходить до висновку, що заява підлягає задоволенню.
Рішення суду про встановлення факту смерті є підставою для видачі відповідного свідоцтва про смерть. Рішення підлягає негайному виконанню.
На підставі вищевикладеного та керуючись ст.ст. 2, 4, 263-265, 273, 293, 294, 315-319, 430 ЦПК України, Законом України «Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях», Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України», суд, -
ВИРІШИВ:
Заяву громадянки Сполучених Штатів ОСОБА_1 задовольнити.
Встановити факт смерті громадянина Сполучених Штатів Америки ОСОБА_3 ( ОСОБА_22 ), ІНФОРМАЦІЯ_7 , місце народження: Шерман округ Грейсон штат Техас, паспорт НОМЕР_4 виданий 12.05.2022 року, військовослужбовця за контрактом старшого оператора 1 розвідувального відділення 1 розвідувального взводу розвідувальної роти солдата в/ч НОМЕР_1 , датою якої є - ІНФОРМАЦІЯ_4 , місце смерті - населений пункт Невельське Покровського району Донецька область Україна що є підставою для видачі відповідного свідоцтва про смерть.
Рішення підлягає негайному виконанню.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до суду апеляційної інстанції, шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Оскарження рішення не зупиняє його виконання.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Найменування учасників справи:
Заявник: громадянка Сполучених Штатів ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , паспорт НОМЕР_2 , адреса: США, м. Денісон, округ Грейсон, штат Техас;
Заінтересовані особи:
Перший відділ державної реєстрації актів цивільного стану Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції, ЄДРПОУ 23320813, місце знаходження: 61058, м. Харків, вул. Сумська, буд. 61;
Військова частина НОМЕР_1 , ЄДРПОУ 26615118;
ІНФОРМАЦІЯ_1 , місцезнаходження: АДРЕСА_1 ;
Міністерство соціальної політики України, ЄДРПОУ 37567866, місцезнаходження: 01601, місто Київ, вул. Еспландна, бу. 8/10;
Міністерство оборони України, ЄДРПОУ 00034022.
Повний текст рішення складено 06.12.2024.
Суддя С.О. Рубіжний
Суд | Жовтневий районний суд м.Харкова |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123570815 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України |
Цивільне
Жовтневий районний суд м.Харкова
Рубіжний С. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні