Рішення
від 02.12.2024 по справі 914/1713/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

79014, місто Львів, вулиця Личаківська, 128

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02.12.2024 Справа № 914/1713/24

за позовом: Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, м. Львів,

до відповідача: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Дублянське», м. Дубляни Львівської області,

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Львівське комунальне підприємство «Львівське міжміське бюро технічної інвентаризації» м.Львів,

про усунення перешкод в користуванні майном.

Суддя Б. Яворський,

при секретарі О. Муравець.

Представники сторін:

від позивача: Р. Григорович,

від відповідача: не з`явився,

від третьої особи: М. Шубак.

Відводів складу суду сторонами не заявлялося.

Відповідно до ст. 222 ГПК України фіксування судового процесу здійснюється з допомогою звукозаписувального технічного засобу - програмно-апаратного комплексу Акорд.

Суть спору: На розгляд Господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Дублянське» про усунення перешкод в користуванні нежитловим приміщенням шляхом виселення з нежитлових приміщень цокольного поверху загальною площею 193,1 кв.м. по АДРЕСА_1 .

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями 04.07.2024 позовну заяву передано на розгляд судді Б. Яворському.

Ухвалою Господарського суду Львівської області від 09.07.2024 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі; вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження; залучено третю особу до участі у справі; суд встановив строк для реалізації учасниками справи процесуальних прав. Подальший рух справи викладено у відповідних ухвалах суду та протоколах судових засідань.

Представник позивача у судове засідання 02.12.2024 з`явився, позовні вимоги підтримав; не заперечував щодо розгляду справи за відсутності відповідача.

Відповідач повноважного представника у судові засідання не забезпечував, правом на подання відзиву не скористався, причин відсутності не повідомив. Про наявність спору відповідачу було відомо, адже 13.09.2024 він подавав клопотання про відкладення розгляду справи.

Представник третьої особи позовні вимоги підтримав у повному обсязі та просив суд позов задовольнити.

Аргументи позивача.

Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСББ «Дублянське» без належних правових підстав використовує спірні нежитлові приміщення, які належать до комунальної власності.

Аргументи третьої особи.

У поясненні по суті спору третя особа погодилася з аргументами позову, оскільки згідно з витягом з Державного реєстру речових прав №344964037 від 01.09.2023 право власності на нежитлові приміщення цокольного поверху, заг. площею 193,1 кв.м. по АДРЕСА_1 належить територіальній громаді Львівської міської ради, а відповідач самовільно зайняв дані приміщення, що підтверджується актом №179 від 06.06.2024. Зазначив при цьому, що бюро проводиться робота по виконанню рішення ЛМР №738 від 21.07.2022 «Про вирішення питання балансового обліку нежитлових приміщень на АДРЕСА_1 ».

Відповідно до ч.2 ст.195 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.

Згідно пункту 1 ч.3 ст.202 ГПК України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Частиною 1 ст.202 ГПК України визначено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Таким чином, оскільки відповідача було належним чином повідомлено про відкриття провадження та судові засідання, на засадах відкритості та гласності судового процесу сторонам створено всі необхідні умови для можливості захисту їх прав та охоронюваних законом інтересів, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутністю відповідача та матеріалами, що були подані учасниками.

У судовому засіданні 02.12.2024 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Рішенням Дублянської міської ради №2 від 06.05.2003 «Про надання згоди на передачу житлових будинків з допоміжною інфраструктурою з балансу Львівського державного аграрного університету на баланс Дублянської міської ради» було передано житловий будинок АДРЕСА_1 на баланс Дублянської міської ради. 01.08.2004 підписано акт приймання-передачі відомчого житлового фонду в комунальну власність міста.

Відповідно до рішення Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області №3 від 23.08.2004 будинок за адресою: АДРЕСА_1 був прийнятий в комунальну власність Дублянської міської ради. На підставі даного рішення житловий будинок (разом із вбудованими в ньому магазинами і іншими об`єктами соціальної інфраструктури) за адресою АДРЕСА_1 перейшов з державної власності Львівського державного аграрного університету до комунальної власності Дублянської міської ради (п. 2 рішення).

Ухвалою Львівської міської ради №6 від 29.12.2020 «Про функціонування Львівської міської територіальної громади», з метою організації функціонування Львівської міської територіальної громади у перехідний період, а також для фінансового, матеріально-технічного забезпечення та контролю за діяльністю підприємств, установ і організацій на території населених пунктів, що увійшли до складу Львівської міської територіальної громади, керуючись Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Львівської області», враховуючи те, що Львівська міська рада є правонаступником прав та обов`язків місцевих рад, які приєднуються, міська рада ухвалила у п.1, що Львівська міська територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків територіальних громад, територія яких включена до території Львівської міської територіальної громади, а саме Брюховицької, Винниківської, Рудненської, Грибовицької (Жовківський район), Грядівської (Жовківський район), Дублянської міської ради (Жовківський район), Зашківської (Жовківський район), Малехівської (Жовківський район), Лисиничівської (Пустомитівський район), Рясне-Руської (Яворівський район) відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Також згідно з п. 2 ухвали Львівської міської ради № 7 від 29.12.2020 «Про припинення місцевих рад шляхом приєднання до Львівської міської ради» встановлено, що Львівська міська рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків місцевих рад, зазначених у пункті 1 цієї ухвали, в тому числі Дублянської міської ради. А відтак, усі об`єкти нерухомого майна, що належать Дублянській міській раді Жовківського району Львівської області належать до комунальної власності Львівської міської територіальної громади. На підставі вказаної ухвали міська рада ухвалила затвердити передавальний акт Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області (ухвала №928 від 17.06.2021 «Про затвердження передавального акта Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області»).

Згідно ухвал Львівської міської ради № 9 від 29.12.2020 «Про прийняття закладів та установ спільної власності територіальних громад Жовківського району Львівської області у власність Львівської міської територіальної громади», №928 від І7.06.2021 «Про затвердження передавального акта Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області» та №1571 від 04.11.2021 «Про прийняття у комунальну власність та реєстрацію за Львівською міською радою права комунальної власності на об`єкти нерухомого майна територіальної громади Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, що увійшла до складу Львівської міської територіальної громади» у власність Львівській міській територіальній громаді в особі Львівської міської ради передано об`єкти нерухомого майна територіальної громади Дублянської міської ради Жовківського району Львівської області, згідно переліку, наведеного у додатку до ухвал.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав право власності на нежитлові приміщення цокольного поверху, заг. площею 193,1 кв.м. по АДРЕСА_1 13.07.2023 зареєстровано за Львівською міською радою.

21.07.2023 виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення №738 «Про вирішення питання балансового обліку нежитлових приміщень на АДРЕСА_1 ». Відповідно до п.1 рішення бюро технічної інвентаризації було доручено взяти на баланс нежитлові приміщення цокольного поверху під індексами 81-1 81-7, 81-7а, 81-8 81-10, 81-10а, 81-11, 81-11а, 81-12 81-14, загальною площею 193,1 кв.м. у будівлі по АДРЕСА_2 , згідно з технічним паспортом та провести оцінку їхньої балансової вартості.

06.06.2024 працівниками контрольно-інвентаризаційного відділу УКВ ДЕР ЛМР проведено обстеження нежитлових приміщень заг. площею 193,1 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 , про що складено акт №179п/24. За результати обстеження встановлено, що приміщення використовуються ОСББ «Дублянське». Фактичний стан і цільове використання встановити не вдалось, оскільки голова ОСББ відмовився надавати доступ до об`єкту, ключі від приміщень знаходяться в представників ОСББ.

Позивач стверджує, що акт №179 п/24 від 06.06.2024 підтверджує факт самовільного зайняття нежитлових приміщень цокольного поверху загальною площею 193,1 кв. м. на АДРЕСА_1 , які перебувають у власності Львівської міської територіальної громади.

ОЦІНКА СУДУ.

Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ст. 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування.

Згідно з ст. 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів покладається на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Судом кожній стороні була надана розумна можливість, представити справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони, в т.ч. подати докази на підтвердження своїх вимог та заперечень, прийняти участь у досліджені доказів, надати пояснення, обґрунтувати перед судом переконливість поданих доказів та позицій по справі, скористатись іншими процесуальними правами.

Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини (ч.1 ст. 11 Цивільного кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а згідно ч.1 ст.16 ЦПК України, кожен має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Львівська міська рада у відповідності до ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є органом місцевого самоврядування в Україні, що представляє територіальну громаду міста Львова та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами України.

Право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Згідно з ч.5 ст.16 Закону від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Положеннями п.31 ст.26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільські, селищні, міські ради вправі приймати рішення про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.

Згідно з ст. 327 ЦК України у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 01.10.2021 №856 затверджено Положення про Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, згідно пункту 1.1. якого Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (надалі управління) є виконавчим органом Львівської міської ради відповідно до ухвали міської ради від 04.02.2021 № 32 «Про затвердження структури виконавчих органів Львівської міської ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів», утвореним відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Крім того, відповідно до пп.1 п. 2.5 ч. 2 Розділу IV Положення про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради, затвердженого ухвалою Львівської міської ради №1081 «Про розмежування повноважень між виконавчими органами Львівської міської ради» (зі змінами) від 08.07.2021, до повноважень управління комунальної власності департаменту економічного розвитку належать повноваження щодо здійснення управління майном, яке належить до власності Львівської міської територіальної громади, у визначених міською радою та виконавчим комітетом межах; виконання повноважень орендодавця, продавця, органу приватизації майна комунальної власності Львівської міської територіальної громади.

Відповідно до ст. 41 Конституції України та ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю та мирно володіти своїм майном; право приватної власності є непорушним; ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності.

Відповідно до ч. 1 ст. 316, ч. 1 ст. 317 та ч.1 ст. 319 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.

Згідно із частиною першою статті 321 цього ж Кодексу право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Водночас за змістом статті 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Як уже відзначалося, Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради є виконавчим органом міської ради, що зафіксовано у Положенні про Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради, затвердженого рішенням виконкому ЛМР від 01.10.2021 № 856.

Відповідно до пункту 2.1.1 Положення завданням управління є управління майном, яке належить до власності Львівської міської територіальної громади у визначених міською радою та виконавчим комітетом межах; виконання повноважень орендодавця, продавця, органу приватизації майна комунальної власності Львівської міської територіальної громади. Компетенція управління визначена у розділі 4 положення.

Судом встановлено, що згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності власником об`єкта нерухомого майна (нежитлові приміщення цокольного поверху заг. площею 193,1 кв.м. за адресою: АДРЕСА_1 ) є територіальна громада міста Львова в особі Львівської міської ради.

Отже, Управління комунальної власності є належним позивачем у даній справі, оскільки до його повноважень віднесено звернення у встановленому порядку до судових органів з позовними заявами, скаргами щодо виселення громадян та юридичних осіб з самовільно зайнятих нежитлових приміщень, щодо яких не укладено договори оренди (п.4.1.28 Положення).

Згідно з правовим висновком, який викладений у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.04.2019 у справі № 924/1220/17, у розумінні приписів наведеної норми право власності може бути також порушене без безпосереднього вилучення майна у власника. Власник у цьому випадку має право вимагати захисту свого права і від особи, яка перешкоджає його користуванню та розпорядженню своїм майном, тобто може звертатися до суду з негаторним позовом.

Підставою для подання негаторного позову є вчинення третьою особою перешкод власнику в реалізації ним повноважень розпорядження або (та) користування належним йому майном. Однією з умов подання такого позову є триваючий характер правопорушення і наявність його в момент подання позову. Характерною ознакою негаторного позову є протиправне вчинення перешкод власникові у реалізації ним повноважень розпорядження або (та) користування належним йому майном.

При цьому, звернутися з негаторним позовом може власник або титульний володілець, у якого знаходиться річ, щодо якої відповідач ускладнює здійснення повноважень користування або розпорядження, а відповідачем - лише та особа, яка перешкоджає позивачеві у здійсненні його законного права користування чи розпорядження річчю.

У постанові Верховного Суду від 27.08.2019 у справі № 925/366/18, зазначено зокрема таке: «Негаторний позов подається у випадках, коли власник має своє майно у володінні, але дії інших осіб перешкоджають йому вільно його використовувати або розпоряджатися ним. Характерною ознакою негаторного позову є його спрямованість на захист права від порушень, не пов`язаних з позбавленням володіння майном, а саме у разі протиправного вчинення третьою особою перешкод власнику в реалізації ним повноважень розпорядження та користування належним йому майном. Отже, предмет негаторного позову становить вимога володіючого майном власника до третіх осіб про усунення порушень його права власності, що перешкоджають йому належним чином користуватися, розпоряджатися цим майном тим чи іншим способом. При цьому для задоволення вимог власника достатньо встановити факт об`єктивно існуючих перешкод у здійсненні власником своїх правомочностей. Таким чином право власності як абсолютне право має захищатися лише при доведенні самого факту порушення".

Однією з умов застосування негаторного позову має бути відсутність між позивачем і відповідачем договірних відносин, оскільки в разі наявності між сторонами договірних відносин здійснюється захист порушеного права власності за допомогою зобов`язально-правових способів (аналогічний за змістом правовий висновок наведено, зокрема, у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 522/1029/18, постанові Верховного Суду від 03.06.2020 у справі № 916/1666/18).

Згідно інформації, зазначеної в акті обстеження нежитлового приміщення цокольного поверху, розташованого за адресою: АДРЕСА_1 від 06.06.2024 є підтвердженим факт вчинення перешкод ОСББ «Дублянське» територіальній громаді м. Львова в особі Львівської міської ради, в інтересах якої діє Управління комунальної власності ДЕР ЛМР, щодо реалізації права володіння, користування та розпорядження даним майном.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що подані докази підтверджують заявлені вимоги позивача про вчинення перешкод ОСББ у користуванні нежитловими приміщеннями цокольного поверху загальною площею 193,1 кв.м., що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 .

У матеріалах справи відсутні та відповідачем до суду не подано належні докази на підтвердження того, що ОСББ «Дублянське» правомірно використовує об`єкт комунальної власності - нежитлові приміщення цокольного поверху, загальною площею 193,1 кв.м. що розташоване за адресою: АДРЕСА_1 , суд вважає позовні вимоги щодо усунення перешкод у користуванні нежитловими приміщеннями шляхом виселення обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

СУДОВІ ВИТРАТИ.

Сплата позивачем судового збору за подання до суду позовної заяви підтверджується платіжною інструкцією № 126 від 21.06.2024 на суму 3'028,00 грн.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір у справі покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки суд задовольняєі позов, судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 12, 13, 73-80, 123, 129, 221, 232-233, 236-238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити повністю.

2.Зобов`язати Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Дублянське» (80381, Львівська обл, Жовківський район, м. Дубляни, вул. Шевченка,25, ідентифікаційний код 44017249) усунути перешкоди в користуванні нежитловими приміщеннями шляхом виселення із нежитлових приміщень цокольного поверху загальною площею 193,1 кв. м. по АДРЕСА_1 .

3.Стягнути з Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Дублянське» (80381, Львівська обл, Жовківський район, м. Дубляни, вул. Шевченка,25, ЄДРПОУ 44017249) на користь Управління комунальної власності департаменту економічного розвитку Львівської міської ради (79008, м.Львів, пл. Галицька, 15; ідентифікаційний код 25558625) 3'028,00 грн. судового збору.

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 241 ГПК України та може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду у порядку та строки, передбачені ст.ст. 256, 257 ГПК України.

Повний текст рішення складено 06.12.2024.

Суддя Б. Яворський.

СудГосподарський суд Львівської області
Дата ухвалення рішення02.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123578348
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —914/1713/24

Рішення від 02.12.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 12.11.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 14.10.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 30.09.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 17.09.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

Ухвала від 09.07.2024

Господарське

Господарський суд Львівської області

Яворський Б.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні