Рішення
від 06.12.2024 по справі 280/8282/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

06 грудня 2024 року Справа № 280/8282/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК АВТОМИР" до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання рішення протиправним

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК АВТОМИР" (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд визнати незаконним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області від 13.08.24 №34807/6/08-01-04-05-03 щодо можливість або неможливості виконання платником податків своїх обов`язків.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що з початком воєнної агресії проти України, службові особи ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР», з метою збереження та убезпечення від пошкодження деякого майна, комп`ютерної техніки, документів бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документі та документів податкового обліку, а також архіви бухгалтерської, податкової та іншої статистичної звітності тощо, було прийнято рішення про зміну місця фактичного знаходження товариства на більш безпечне поза межами м. Запоріжжя. З цією метою, 01.03.2022 між КП «ЛІДЕР» та ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» укладено Договір суборенди частки нежитлового приміщення за № 06, розташованого за адресою Запорізька область, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1 «А», з метою розташування офісу підприємства. Після укладення відповідного договору, у подальшому, Товариством здійснено перевезення за вказаною адресою частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинних бухгалтерських документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітності (їх архіви), тощо, з метою їх збереження та використання для ведення господарської діяльності Товариства. Про використання вказаного орендованого приміщення у господарській діяльності повідомлено контролюючий орган, шляхом надсилання Повідомлення-1 за формою 20-ОПП. Однак, 11.05.2022 сталась надзвичайна подія, де внаслідок незаконних дій, які вчинено представниками підрозділів збройних сил та інших військових формувань російської федерації із застосуванням ракетної зброї, військової техніки та інших засобів ураження здійснили заходи цільового ураження та руйнування об`єктів цивільної інфраструктури за адресою: Запорізька область, смт Комишуваха, вул. Горького, 1 - А. Вказаний факт зафіксовано відомостями, які внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, по кримінальному провадженню за № 22022080000000273, зареєстроване за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 438 КК України (Порушення законів та звичаїв війни). Фактична адреса ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР», а саме: Запорізька область, Запорізького району, смт Комишуваха, вул. Горького, 1 - А знаходилась на території, на якій активно ведуться бойові дії, що на дату вчинення надзвичайної події було підтверджено Наказом від 25.04.2022 за № 75, який зареєстровано у Міністерстві юстиції України за № 453/37789. Руйнування об`єкту цивільної інфраструктури - офісного приміщення товариства, за вказаною адресою, підтверджується Рішенням за № 105 від 12.07.2022 Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області на підставі Акту комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії російської федерації від 11.07.2022. Внаслідок знищення офісного приміщення, де фактично знаходилось ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР», знищено й належне йому майно, вказані вище документи бухгалтерського, податкового та інших обліків (паперові та електронні носії інформації), що, як наслідок, призвело до втрати фактичних даних на підставі яких відбувався розрахунок, нарахування та подальша сплата податкових зобов`язань і унеможливлює виконання своїх поточних податкових зобов`язань. У подальшому, територія, де розташована фактична адреса ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР», була ізольована уповноваженим військовими органами та органами правопорядку, що унеможливило доступ співробітників товариства до місця події з метою проведення відповідної інвентаризації. На даний час, вказана територія також піддається щоденним ракетно-бомбовим ударам, що, як наслідок, спричиняє відключення світла, газу, стільникового зв`язку та інтернету та несе безпосередню загрозу співробітникам Товариства. Враховуючи викладене, всі зазначені обставини вказують на прямий причинно-наслідковий зв`язок, який передбачає неможливість виконання позивачем своїх податкових зобов`язань у зв`язку з відсутністю фактичних даних, які використовуються у податковому та бухгалтерському обліках для нарахування та сплати податків. Позивач звернувся до відповідача із заявою №117 від 29.09.2022 про неможливість виконання зобов`язань, якою повідомило про факт та обставини знищення первинних бухгалтерських документів, до заяви додано витяг з ЄРДР по кримінальному провадженню №2202280000000273 від 11.05.2022, акт про знищення документів від 11.05.2022, рішення виконавчого комітету Комишуваської селищної ради, договір суборенди між відповідачем та КП на приміщення, яке зазнало шкоди та інші необхідні документи. Відповідач прийняв рішення № 30683/6/08-01-04-05-03 від 23.11.2022 щодо можливості позивачем своєчасно виконувати свої податкові зобов`язання. Зазначене рішення було оскаржене товариством до Запорізького окружного адміністративного суду. Рішенням від 07.02.2024 по справі № 280/9550/23 задоволено позовні вимоги, визнано протиправним та скасовано Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23.11.2022 за № 30683/6/08-01-04-05-03, зобов`язано ГУ ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» та відповідні документи за вх. № 38541/6 від 29.09.2022 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні. Однак відповідач на виконання рішення суду від 07.02.2024 по справі № 280/9550/23 знову прийняв 13.08.2024 рішення №34807/6/08-01-04-05-03 щодо можливість або неможливості виконання платником податків своїх обов`язків, яким зазначив про можливість виконання платником податків своїх обов`язків. Позивач вважає рішення від 13.08.2024 №34807/6/08-01-04-05-03 таким, що не відповідає вимогам умотивованості, адже містить лише загальне твердження про відсутність причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в Заяві платника обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника і неможливістю виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків і зборів та подання податкової звітності, що, на думку позивача, взагалі не відповідає дійсності. Позивач просив задовольнити позовні вимоги.

Ухвалою суду від 09 вересня 2024 року відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі.

Відповідач проти позову заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що з урахуванням висновків суду по справі №280/9550/23 ГУ ДПС у Запорізькій області №34688/6 від 25.06.2024, повторно розглянуто заяву платника та відповідні підтверджуючі документи від 29.09.2022 № 117 від 07.11.2022 про неможливість виконання своїх податкових обов`язків ТОВ «Восток Автомир» та прийняло рішення про можливість ТОВ «Восток Автомир» виконання своїх податкових обов`язків від 13.08.2024 № 34807/6/08-01-04-05-03. До заяви від 29.09.2022 № 117 (вх. Головного управління № 38541/6 від 29.09.2022) щодо неможливості виконання платником податків своїх обов`язків, визначених у п.п. 69.1 п. 69 підрозділу 10 ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» надано Договір суборенди нерухомого індивідуально визначеного майна №06 від 01.03.2022 між ТОВ "ВОСТОК АВТОМИР" та КП «ЛІДЕР» з метою розташування офісу Товариства укладено розташованого за адресою: Запорізька область, Оріхівський район, смт. Комишуваха, вул. Горького, 1 «А», куди в подальшому перевезено частину майна, комп`ютерну техніку, документи бухгалтерського обліку, первинні бухгалтерські документи, документи податкового обліку, а також бухгалтерську, податкову та іншу статистичну звітності (їх архіви), тощо, з метою їх збереження та використання для ведення господарської діяльності товариства. Зазначено, що заява про взяття на облік платника податків за неосновним місцем обліку подається у відповідний контролюючий орган протягом 10 робочих днів після створення відокремленого підрозділу, реєстрації рухомого чи нерухомого майна чи відкриття об`єкта чи підрозділу, через які провадиться діяльність або які підлягають оподаткуванню. Відповідач повідомив, що ТОВ «Восток Автомир» подало повідомлення форми 20-ОПП лише 26.08.2022. Також за формою 20-ОПП вбачається, що платник також орендує кабінет (приміщення) на території Комунарського району м.Запоріжжя, вул. Складська, буд.8. Повідомлення щодо зняття з обліку даного об`єкта оподаткування відсутнє. Згідно даних ЄРПН Товариство щомісячно отримувались податкові накладні на послуги з Оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8. Згідно з Єдиним реєстром податкових накладних ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» виписувало протягом січня - грудня 2022 року податкові накладні на поставку товарів/послуг (автомобілі Toyota, поточний ремонт автомобіля, технічне обслуговування автомобіля, автозапчастини в асортименті тощо). Реєстрація податкових накладних з датою виписки в лютому - червні 2022 року була відновлена платником в червні 2022 року, починаючи з 08.06.2022. ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» протягом 2022 року придбавало автомобілі Toyota, автозапчастини в асортименті, послуги оренди автомобілів, брендових ідентифікаційних знаків, обладнання, автоцентру з сервісним обслуговуванням, нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул.Складська, буд. 8, послуги з охорони об`єкту за адресою м.Запоріжжя вул.Перемоги б.76А, тощо. Відповідно до Інформаційної системи «Єдине вікно подання електронної звітності» ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» протягом 2022 року надсилало до ГУ ДПС у Запорізькій області документи та подавало податкову звітність засобами електронного зв`язку. В тому числі, ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» подані до ГУ ДПС у Запорізькій області податкові декларації з податку на додану вартість з показниками про здійснення операцій на митній території України та операцій з придбання товарів /послуг за лютий, березень 2022 року - 29.07.2022, за квітень - червень 2022 року - 31.07.2022 (з ІP-адреси НОМЕР_1 - Україна, м.Запоріжжя). ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» здійснював сплату податків та зборів (військовий збір, ПДФО єдиний внесок). До заяви платником не надані, зокрема, виписки про наявність коштів на банківських рахунках на дату виникнення податкового обов`язку. Надані банківські виписки про залишки на банківських рахунках станом на період з 21.10.2022 по 31.10.2022 не дають змоги відстежити ймовірний рух грошових коштів, що унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках. Так згідно банківських виписок ГУ ДПС у Запорізькій області було встановлено, що залишки на банківських рахунках надані ТОВ "ВОСТОК АВТОМИР" станом на період з 21.10.2022 по 31.10.2022, що не дає змоги відстежити ймовірний рух грошових коштів, що унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках. До заяви ТОВ "ВОСТОК АВТОМИР" не надані взагалі залишки по відкритих рахунках НОМЕР_2 (АТ "МетаБанк"), НОМЕР_3 (Акцiонерний банк"Пiвденний"), НОМЕР_4 (АБ "УКРГАЗБАНК"). Також, платником не надано документів/доказів на підтвердження неможливості використати та вивезти документи (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України). Надані документи не містять детального опису уражених/зруйнованих об`єктів, в якому саме з них знаходиться приміщення, надане в суборенду ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» як офіс. Платником не надано докази використання в господарській діяльності нежитлового приміщення, зазначеного в рішенні Виконачого комітету Комишуваської селищної ради Запорізького району Запорізької області від 12.07.2022 № 105, акті ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» від 11.05.2022 № 1 «Про знищення документів» (акти здачіприйняття послуг, виписки банку про сплату орендної плати тощо), зберігання в ньому документів, техніки та/або обладнання, необхідних для ведення господарської діяльності. В акті № 1 від 11.05.2022 не конкретизовано перелік втрачених документів. Відсутня інформація/документи знищення/пошкодження техніки та /або обладнання та про характер пошкоджень приміщення площею 50 кв.м, згідно договору суборенди від 01.03.2022 № 06. Таким чином, відповідач дійшов висновку, що під час винесення рішення від 13.08.2024 № 34807/6/08-01-04-05-03 щодо можливості виконання платником податкових обов`язків податковий орган діяв на підставі та у спосіб, передбачені чинним законодавством України, відтак правові підстави для задоволення позовних вимог відсутні. Щодо компенсації судових витрат зазначено, що дана категорія адміністративних справ є поширеною, незначної складності, а отже не потребує значних зусиль при здійсненні професійної правничої допомоги та часу затраченого на підготовку тексту позовної заяви тобто її складність є незначною, при цьому наявна судова практика зі спірних питань. Предмет спору у цій справі не є складним, містить лише один епізод спірних правовідносин, який тягне за собою застосування інших штрафних санкцій, а тому не потребує вивчення великого обсягу фактичних даних, обсяг і складність складених процесуальних документів не є значними. А тому не потребує багато часу на складання адміністративного позову в даній справ, а сума за складання позовної заяви є надмірною. З урахуванням викладеного у відзиві на позовну заяву, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

У відповіді на відзив зазначено, що позивач в належній формі та в повному обсязі подав документи, на підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України", що не спростоване відповідачем в т.ч. по справі №280/9550/23, рішення набрало законної сили та зазначені в позові. Тим самим підстав у відповідача для прийняття негативного рішення у відношенні позивача не було.

Суд, всебічно та повно встановивши обставини справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, установив наступне.

З матеріалів справи судом установлено, що 29.09.2022 позивач звернувся до ГУ ДПС у Запорізькій області з заявою про неможливість виконання платником податків податкових обов`язків, в якій контролюючий орган повідомлено про неможливість своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо.

23.11.2022 ГУ ДПС у Запорізькій області винесено рішення №30683/6/08-01-04-05-03 щодо можливості своєчасного виконання платником податків TOB «ВОСТОК АВТОМИР» свого податкового обов`язку. Підстави: зі змісту заяви не встановлено причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку щодо подання звітності, сплати податків та зборів, зазначених в заяві.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з позовом.

Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 07 лютого 2024 року по справі № 280/9550/23, яке набрало законної сили 13 червня 2024 року, позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК АВТОМИР» до Головного управління ДПС у Запорізькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку від 23.11.2022 за № 30683/6/08-01-04-05-03, прийняте Головним управлінням ДПС у Запорізькій області відносно Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК АВТОМИР». Зобов`язано Головне управління ДПС у Запорізькій області повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю «ВОСТОК АВТОМИР» та відповідні документи за вх. № 38541/6 від 29.09.2022 про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у даному рішенні. В іншій частині позовної заяви відмовлено.

На виконання рішення суду по справі № 280/9550/23, Головним управлінням ДПС у Запорізькій повторно розглянуто заяву платника та відповідні підтверджуючі документи від 29.09.2022 № 117 (вх. Головного управління № 38541/6 від 29.09.2022) про неможливість виконання своїх податкових обов`язків ТОВ «Восток Автомир». За результатами розгляду документів прийнято та направлено платнику Попереднє рішення від 11.07.2024 №30424/6/08-01-04-05-03 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Відповідно до попереднього рішення від 11.07.2024 №30424/6/08-01-04-05-03 позивачу запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання своїх податкових обов`язків, зокрема, але не виключно:

- Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

- Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

- Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку.

- Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями російської федерації.

- Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану

- Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

- Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

- Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі» (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

- Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

Також повідомлено, що заява має містити інформацію, передбачену абзацом 3 пункту 3 розділу ІІ Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, та переліків документів на підтвердження».

Відповідно до наданих повідомлень 20-ОПП об`єкти оподаткування (магазини) ТОВ "ВОСТОК АВТОМИР" знаходилися за наступними адресами: м.Запоріжжя, вул.Перемоги, 76а; м.Запоріжжя, вул.Складська, буд.8 (офіс); м.Запоріжжя, вул.Донецьке шосе, 8 (склад, дата зняття з обілку 10.04.2024); Запорізька область, Запорізький район, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд. 1а (офіс, повідомлення про об`єкти оподаткування від 22.09.2022); Запорізька область, Запорізький район, с.Люцерна, вул.Сонячна, буд.4а (ангар); Запорізька область, Бердянський район, с.Азовське, вул.Виноградна, 141 (склад, повідомлення про об`єкти оподаткування від 22.09.2022).

Згідно з Єдиним реєстром податкових накладних ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» виписувало протягом 2022 року податкові накладні на поставку товарів/послуг (автомобілі Tоуота, поточний ремонт автомобіля, технічне обслуговування автомобіля, автозапчастини в асортименті тощо). Реєстрація податкових накладних була відновлена платником з 08.06.2022.

ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» протягом 2022 року придбавало автомобілі Toyota. автозапчастини в асортименті, послуги оренди автомобілів, брендових ідентифікаційних знаків, обладнання, автоцентру з сервісним обслуговуванням, нежитлового примішения за адресою: м. Запоріжжя, вул.Складська, буд. 8, послуги з охорони об`єкту за адресою м. Запоріжжя вул.Перемоги буд.76А, тощо.

Відповідно до Інформаційної системи «Єдине вікно подання електронної звітності» ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» протягом 2022 року надсилало до ГУ ДПС у Запорізькій області документи та подавало податкову звітність засобами електронного зв`язку з наступних 1Р-адрес - НОМЕР_1 (з 01.02.2022 по 10.08.2022, 12.12.2022, 15.12.2022, 30.12.2022). 192.168.189.238; НОМЕР_5 :127.0.0.1 (21-22.06.2022, 14.11.2022), 192.168.1.253 (з 22.06.2022 по 11.07.2022), 94.27.54.58 (з 12.08.2022 по 30.12.2022) та через електронний кабінет платника податків cabinet@sfs.gov.ua (01.09.2022, 22.09.2022).

В тому числі, ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» подані до ГУ ДПС у Запорізькій області податкові декларації з податку на додану вартість з показниками про здійснення операцій на митній території України та операцій з придбання тонарів /послуг за лютий, березень 2022 року - 29.07.2022, за квітень - червень 2022 року - 31.07.2022 (з ІР-адреси НОМЕР_1 - Україна, м.Запоріжжя).

Платником не надано документів/доказів на підтвердження неможливості використати та вивезти докумеити. Надані документи не містять детального опису уражених/зруйнованих об`єктів, в якому саме з них знаходиться приміщення, надане в суборсиду ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» як офіс. Платником не надано докази використання нежитлового приміщення, зазначеного в рішенні Виконачого комітету Комишуваської селишної ради Запорізького району Запорізької області від 12.07.2022 №105, акті ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» від 11.05.2022 № 1.

В попередньому рішенні зазначено, що в заяві платника відсутня інформація, які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР», інформація про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, а також інформація щодо причинно-наслідкового зв`язку між пошкодженням будівлі за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд. 1а та неможливістю подання звітності та сплати податків та зборів, зазначених в заяві, за результатами діяльності, яка безперервно провадилась платником.

ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» було направлено лист №24/07/24-1 від 24.07.2024 до ГУ ДПС у Запорізькій області щодо необхідності врахування податковим органом при прийнятті рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 07.02.2024 по справі №280/9550/23 та постанови Третього апеляційного адміністративного суду від 13.06.2024.

13.08.2024 ГУ ДПС у Запорізькій області прийнято Рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку №34807/6/08-01-04-05-03 про можливість своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.

Позивач, не погодившись з правомірністю прийняття контролюючим органом оскаржуваного рішення, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з приписів ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють: чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії): безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до положень підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

У разі відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, такий платник податків звільняється від відповідальності, визначеної цим Кодексом, у межах діяльності, що провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України.

При цьому, підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України визначено, що порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225, з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 глави 2 розділу II Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Порядок №225).

Відповідно до пункту 1 розділу ІІ Порядку №225, підставами неможливості виконання платниками податків - юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є:

1) втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

2) неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації;

3) використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно до закону в умовах воєнного стану заборон та/або обмежень;

4) відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цього Кодексу, може бути пов`язана з такими обставинами:

посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи;

юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи.

5) перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження / знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями Російської Федерації;

6) інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.

Відповідно до пункту 3 розділу ІІ Порядку №225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 (далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.

Суд зазначає, що наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року №225 затверджено також Перелік документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, відповідно до якого такими документами є:

1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.

2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року №1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).

3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.

4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.

5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).

6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).

7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.

9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.

10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.

11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.

12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернет-провайдера).

13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).

14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).

15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.

16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).

17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).

Суд зазначає, виходячи із системного аналізу положень Порядку №225 його затвердження обумовлено необхідністю підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, тощо.

Тобто, метою зазначеної процедури є забезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації він негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо.

Є цілком логічним, що платник податків, який у зв`язку з проведенням бойових дій втратив можливість здійснювати господарську діяльність, отримувати дохід від підприємницької діяльності та/або навіть втратив основні засоби для ведення такої господарської діяльності не може бути притягнутий до відповідальності у зв`язку із невиконанням ним податкових обов`язків.

Разом з тим, суд зазначає, що для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними.

Платник податків повинен надати вичерпний перелік документів, які підтверджуються виникнення щодо обставин, які унеможливлюють ведення господарської діяльності та виконання податкових обов`язків.

У спірному випадку позивачем до відповідача подано заяву про неможливість виконання платником податків своїх податкових обов`язків фактично з підстав передбачених п.1, 5,6 частини 1 розділу ІІ Порядку №225.

Відповідно до частини 1 розділу ІІІ Порядку №225 обов`язок доведення щодо можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов`язок покладається на контролюючий орган. Контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.

У спірному випадку відповідачем було реалізовано свої повноваження та було прийнято Попереднє рішення, яким запропоновано позивачу надати додаткові документи, які встановлюють причинно-наслідковий зв`язок між зазначеними в заяві обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та підтверджують можливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, окремого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з переліком документів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 №225.

За результатами розгляду поданих документів контролюючим органом зроблено висновок про можливість виконання позивачем податкових обов`язків. Загальний висновок контролюючого органу, виходячи із змісту оскаржуваного рішення, зводиться до не встановлення причинно-наслідкового зв`язку між зазначеними в ній обставинами та безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку. До заяви не додані документи, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, зокрема щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента, згідно з Переліком документів, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29 липня 2022 року № 225, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 серпня 2022 року за №967/38303,

Фактично такий висновок контролюючого органу, з огляду на встановлені обставини справи, грунтується, зокрема, на тому, що згідно інформаційних ГУ ДПС у Запорізькій області податковою адресою ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» є 69083, м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8. Основний вид діяльності - торгiвля автомобiлями та легковими автотранспортними засобами. Відповідно до наданих повідомлень 20-ОПП об`єкти оподаткування ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» знаходяться за наступними адресами: м.Запоріжжя, вул.Перемоги, 76а (автомобілі, автосалон TOYOTA, СТО, склад, офіс); м.Запоріжжя, вул.Складська, буд.8 (офіс); м.Запоріжжя, вул.Донецьке шосе, 8 (склад, дата зняття з обліку 10.04.2024); Запорізька область, Запорізький район, смт. Комишуваха, вул.Горького, буд. 1а (офіс, повідомлення про об`єкти оподаткування від 22.09.2022); Запорізька область, Запорізький район, село Люцерна, Сонячна, 4А (ангар); Запорізька область, Бердянський район, село Азовське, вул.Виноградна, 141 (склад, повідомлення про об`єкти оподаткування від 22.09.2022). Позивач орендує кабінет (приміщення) на території Комунарського району м. Запоріжжя, вул. Складська, буд.8. Повідомлення щодо зняття з обліку даного об`єкта оподаткування відсутнє. Згідно даних ЄРПН Товариство щомісячно отримувались податкові накладні на послуги з Оренди нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул. Складська, буд. 8. Згідно з Єдиним реєстром податкових накладних ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» виписувало протягом січня - грудня 2022 року податкові накладні на поставку товарів/послуг (автомобілі Toyota, поточний ремонт автомобіля, технічне обслуговування автомобіля, автозапчастини в асортименті тощо). Реєстрація податкових накладних з датою виписки в лютому - червні 2022 року була відновлена платником в червні 2022 року, починаючи з 08.06.2022. ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» протягом 2022 року придбавало автомобілі Toyota, автозапчастини в асортименті, послуги оренди автомобілів, брендових ідентифікаційних знаків, обладнання, автоцентру з сервісним обслуговуванням, нежитлового приміщення за адресою: м. Запоріжжя, вул.Складська, буд. 8, послуги з охорони об`єкту за адресою м.Запоріжжя вул.Перемоги буд.76А, тощо. Відповідно до Інформаційної системи «Єдине вікно подання електронної звітності» ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» протягом 2022 року надсилало до ГУ ДПС у Запорізькій області документи та подавало податкову звітність засобами електронного зв`язку з наступних ІP-адрес - НОМЕР_1 (з 01.02.2022 по 10.08.2022, 12.12.2022, 15.12.2022, 30.12.2022), НОМЕР_6 ; НОМЕР_5 ;127.0.0.1 (21-22.06.2022, 14.11.2022), 192.168.1.253 (з 22.06.2022 по 11.07.2022), 94.27.54.58 (з 12.08.2022 по 30.12.2022) та через електронний кабінет платника податків cabinet@sfs.gov.ua (01.09.2022, 22.09.2022). В тому числі, ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» подані до ГУ ДПС у Запорізькій області податкові декларації з податку на додану вартість з показниками про здійснення операцій на митній території України та операцій з придбання товарів /послуг за лютий, березень 2022 року - 29.07.2022, за квітень - червень 2022 року - 31.07.2022 (з ІP-адреси НОМЕР_1 - Україна, м.Запоріжжя). ТОВ «ВОСТОК АВТОМИР» здійснював сплату податків та зборів (військовий збір, ПДФО єдиний внесок). До заяви платником не надані, зокрема, виписки про наявність коштів на банківських рахунках на дату виникнення податкового обов`язку. Надані банківські виписки про залишки на банківських рахунках станом на період з 21.10.2022 по 31.10.2022 не дають змоги відстежити ймовірний рух грошових коштів, що унеможливлює аналіз та не підтверджує реальність відсутності залишків грошових коштів на банківських рахунках.

Вказані обставини, за позицією контролюючого органу, не дають підстав для висновку про неможливість виконання позивачем своїх податкових обов`язків.

Погоджуючись з такою позицією контролюючого органу, суд виходить з того, що основною метою запровадженої правової процедури щодо встановлення неможливості виконання платником податкових обов`язків, є забезпечення платників податків, які постраждали від збройної агресії російської федерації від негативних наслідків у зв`язку із об`єктивною неможливістю виконати свої податкові обов`язки щодо своєчасного подання звітності, сплати податків, тощо. У свою чергу, для звільнення платника від виконання податкових обов`язків обставини неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку повинні бути реальними та об`єктивними, а не формальними.

Слід зазначити те, що фактично в обґрунтування заяви про неможливість виконання податкових обов`язків позивач посилався на те, що з початком воєнної агресії проти України Товариством було прийнято рішення про зміну фактичного знаходження та переїзду поза межі міста Запоріжжя задля збереження майна, комп`ютерної техніки, документів бухгалтерського та первинного обліку, архівів тощо. З цією метою 01.03.2022 Товариством було укладено з КП «Лідер» договір суборенди відповідно до якого позивачу в користування передано офіс за адресою: Запорізька область, Запорізький район, смт.Комишуваха, вул.Горького, буд.1-а, до якого була перевезена первинна документація та комп`ютерна техніка. В подальшому, 11.05.2022 внаслідок ракетного удару, було пошкоджено та знищено нерухоме майно за вказаною адресою, у тому числі і приміщення, в якому орендувало офіс Товариство. В результаті чого Товариство втратило первинні документи, комп`ютерне обладнання, необхідні для виконання податкових обов`язків.

Оцінюючи такі підстави для прийняття рішення про неможливість виконання податкових обов`язків, суд вважає за необхідне зазначити наступне.

Викликає сумнів доцільність, ураховуючи задекларовану мету, рішення про зміну фактичного знаходження Товариства з м.Запоріжжя на: АДРЕСА_1 , оскільки вказана територія знаходиться в безпосередній близькості до лінії фронту, у зв`язку з чим і була віднесена до територій, на яких ведуться воєнні (бойові) дії.

З цього приводу, визначаючи фактичне перебування Товариства за вказаною адресою, суд установив те, що повідомлення за формою 20-ОПП «Повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність» позивач про наявність у нього офісу за вказаною адресою подав контролюючому органу лише 26.08.2022, в той час як договір суборенди, як стверджує позивач. був укладений 01.03.2022.

У свою чергу, у відповідності до Порядку обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 №1588, повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність за формою №20-ОПП подається протягом 10 робочих днів після їх реєстрації, створення чи відкриття до контролюючого органу за основним місцем обліку.

Крім цього, на підтвердження своєї заяви позивачем було надано контролюючому органу Акт комісійного обстеження об`єкта, пошкодженого внаслідок збройної агресії рф від 11.07.2022.

З акту обстеження вбачається, що нерухоме майно за адресою АДРЕСА_1 має декілька об`єктів, які були пошкодженні в тій чи іншій мірі.

В той же час, позивачем не надано доказів того, в якому з об`єктів нерухомості (виходячи з технічної документації, що відображена в Акті обстеження) знаходиться приміщення, яке орендувалось позивачем як офіс. Вказане унеможливлює дослідження тих пошкоджень та руйнувань, які за позицією позивача призвели до знищення первинної документації та комп`ютерної техніки. Більш того, у вказаному Акті не зазначено про знищення будь-якої документації чи комп`ютерного обладнання.

В даному Акті та інших документах, наданих до матеріалів справи, не зазначено про втрату (знищення чи зіпсуття) майна позивача, зокрема, первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання, внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації.

Разом із тим, суд вважає, що сам лише факт оренди платником податків приміщення за адресою на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, або який знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації (у тому числі приміщення, пошкодженого внаслідок таких дій), не може бути підставою для увільнення платника податку від виконання податкового обов`язку, якщо іншими доказами не доведено, що платник податку позбавлений фактичної можливості виконати податковий обов`язок в силу дії обставин, спричинених військовою агресією російської федерації.

Слід зазначити, що позивачем, ані до контролюючого органу, ані до суду, не надано доказів на підтвердження того, що позивачем за адресою АДРЕСА_1 , провадилась будь-яка господарська діяльність, зберігались документи необхідні для ведення господарської діяльності, зберігалась техніка та/або обладнання необхідні для ведення діяльності, тощо, зокрема, не наведено конкретний перелік таких документів, комп`ютерної техніки, не надано доказів їх переміщення за вказаною адресою.

Суд критично оцінює зміст акту №1 від 11.05.2022 «Про знищення документів», складеного позивачем, оскільки в ньому не конкретизовано перелік втрачених документів, відсутня жодна інформація щодо втрачених електронних носіїв інформації.

Також суд приймає до уваги аргументи контролюючого органу, які стосуються того, що після 24 лютого 2022 року позивач здійснює підприємницьку діяльність, придбаває та реалізує товар/послуги, оскільки вказані обставини, в сукупності з вищенаведеними, спростовують твердження позивача про неможливість виконання ним податкових обов`язків.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що у відповідача не було правових підстав для визнання позивача таким, що не може виконувати свої податкові обов`язки.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що під час прийняття спірного рішення контролюючий орган діяв обґрунтовано та з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, а тому таке рішення скасуванню не підлягає.

Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, перевіривши та проаналізувавши матеріали справи і надані сторонами докази за правилами, встановленими статтею 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог відсутні підстави для розподілу судових витрат.

Керуючись ст.ст. 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "ВОСТОК АВТОМИР" (69083, м.Запоріжжя, вул.Складська, буд.8, код ЄДРПОУ 34535386) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ ВП 44118663) про визнання рішення протиправним - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Суддя Ж.М. Чернова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123579961
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —280/8282/24

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 02.12.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Чернова Жанна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні