ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
05 грудня 2024 року Справа № 280/1740/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради, Запорізька обласна державна адміністрація до Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» про зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (далі позивач 1), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (далі позивач 2), Запорізька обласна державна адміністрація (далі позивач 3), до Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» (далі відповідач), в якій просить суд зобов`язати відповідача привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище №29779, що знаходиться за адресою: вул. Діагональна, 19, м. Запоріжжя, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що захисна споруда цивільного захисту - сховище №29779 зареєстровано на праві власності та перебуває на балансі ПАТ«Запоріжжяобленерго», на яке покладено обов`язок з його утримання у належному технічному стані та приведенні у готовність до використання за призначенням. Зазначає, що прокуратурою установлено, що вказане укриття в умовах військової агресії російської федерації проти України є неготовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити належний захист працівників цього підприємств на об`єкті енергозабезпечення міста. Вказує, що наведене свідчить про тривалість порушень у сфері цивільного захисту, що призводить до порушень інтересів держави в частині забезпечення належного захисту життя та здоров`я цивільного населення, гарантованих статями 3, 27 Конституції України. Вважає, що необхідно зобов`язати ПАТ«Запоріжжяобленерго» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище №29779 у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту». Просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 28 лютого 2024 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
До суду надійшли письмові пояснення, в яких представник Запорізької обласної державної адміністрації вказує, що відповідно до наявного в Департаменті цивільного захисту Запорізької обласної державної адміністрації акту оцінки стану готовності цивільної споруди цивільного захисту сховища №29779 від 30.08.2023, сховище визнано обмежено готовим до використання. Посилається на те, що Запорізька обласна державна (військова) адміністрація неодноразово визначала завдання власникам і балансоутримувачам щодо приведення у належний стан споруд цивільного захисту, зокрема, сховища № 29779, розташованого вул. Діагональна, 6, м. Запоріжжя. Отже, враховуючи те, що на сьогодні порушення не усунуті ані балансоутримувачем, ані власником споруди цивільного захисту, вважає позовні вимоги прокурора, заявлені в інтересах держави, обґрунтованими та керуючись 44, 47 статтями Кодексу адміністративного судочинства України. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
До суду надійшли письмові пояснення, в яких представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області вказує, що факт неналежного утримання захисної споруди цивільного захисту - сховища № 29779 його балансоутримувачем є доведеним, позовні вимоги про зобов`язання відповідача привести у готовність до використання за призначенням вказану захисну споруду цивільного захисту у відповідності до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» є обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідач у поданому до суду письмовому відзиві проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування заперечень посилається на те, що позовні вимоги є необґрунтованими оскільки: викладені в позові обставини не підтверджуються належними і допустимими доказами; у прокурора відсутні підстави для представництва, адже здійснення контролю за готовністю споруд цивільного захисту до використання за призначенням віднесено до повноважень Державної служби України з надзвичайних ситуацій відповідно до підпункту 6 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (затверджено постановою КМУ від 16 грудня 2015 р. №1052), і підміняти собою зазначені дискреційні повноваження державного органу прокуратура не має права; витрати на створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту відсутні в структурі тарифів на послуги з розподілу електричної енергії із застосуванням стимулюючого регулювання на 2024 рік, яка затверджена Постановою НКРЕКП від 09.12.2023 №2330; у ПАТ«Запоріжжяобленерго» відсутній обов`язок з підготовки сховища до використання зважаючи на відсутність у відповідача відповідної категорії цивільного захисту, передбаченої частиною другою статті 54 Кодексу цивільного захисту України; помилки в формуванні позовних вимог, які унеможливлюють їх виконання. Оскільки, обставина готовності чи неготовності сховища встановлюється компетентним органом влади шляхом складання акту оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту, то правильною вимогою є зобов`язання виконати рекомендації, викладені в акті; обмежено готова захисна споруда є придатною до використання за призначенням і не тягне за собою наслідків, передбачених пунктом 28 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку (Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 10 березня 2017 р. №138), таких як виключення з фонду, реконструкції, використання не за призначенням. З урахуванням вищезазначеного просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
У відповіді на відзив зазначено, що помилковими є твердження відповідача про недостовірність недоліків в утриманні захисної споруди цивільного захисту, зафіксованих у протоколі огляду від 22.12.2023, складеного у ході досудового розслідування кримінального провадження № 12022087050000484. Так, у провадженні СВ Відділу поліції №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області перебувають матеріали досудового розслідування у кримінальному провадженні №12022087050000484 від 20.07.2022 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.356, ч.1 ст.367 КК України. Досудове розслідування у вказаному кримінальному провадженні, серед іншого, здійснюється за фактом того, що невстановлені службові особи Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради та інші органи державної влади неналежно виконують свої службові обов`язки, в тому числі щодо здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту, через несумлінне ставлення до них, що завдає істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та громадським інтересам територіальної громади міста Запоріжжя. З метою фіксації відомостей щодо обставин вчиненого кримінального правопорушення, ухвалою слідчого судді Орджонікідзевського районного суду м. Запоріжжя від 12.12.2023 у справі №335/5040/22 за наслідками розгляду клопотання прокурора надано дозвіл на проведення огляду вказаної захисної споруди цивільного захисту. У подальшому, 22.12.2023 слідчий СВ ВП №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_1 за участі спеціаліста - провідного інспектора ВОПР та ЦЗ ЗРУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області Шляхового А.Ю. проведено огляд захисної споруди цивільного захисту № 29779, розташованої за адресою: вул.Діагональна, 19 у м. Запоріжжя. За результатами проведеної слідчої дії складено протокол огляду, у якому зафіксовано недоліки в утриманні захисної споруди цивільного захисту, що свідчать про неготовність сховища № 29779, розташованого за адресою: вул.Діагональна, 19 у м.Запоріжжя до використання за призначенням. Таким чином, наведені обставини обґрунтовано свідчать про утримання захисної споруди цивільного захисту у неналежному стані, що зафіксовано слідчим в протоколі огляду, складеного за участі уповноваженого представника органу державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, в особі ГУ ДСНС України у Запорізькій області, який уповноважений здійснювати контроль за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням (п. 12 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту, виключення таких споруд із фонду та ведення його обліку, затвердженого постановою КМУ №138 від 10.03.2017).
Ухвалою суду від 18 квітня 2024 року клопотання Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» про зупинення розгляду справи задоволено. Зупинено провадження у справі №280/1740/24 до набрання законної сили судовим рішенням об`єднаної палати Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду в адміністративній справі №260/4199/22.
Ухвалою суду від 05 грудня 2024 року провадження у справі поновлено.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно з ч. 4 ст. 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, установив наявність достатніх підстав для прийняття рішення у справі.
Судом установлено та матеріалами справи підтверджено, що відповідно до інформації Запорізької обласної державної адміністрації від 12.08.2022 №07327/08-46 на обліку в Запорізькій області перебуває захисна споруда цивільного захисту - сховище №29779 за адресою: вул.Діагональна, 6, м.Запоріжжя.
Відповідно до Додатку № 1 до розпорядження Запорізького міського голови від 22.12.2023 №308р захисна споруда цивільного захисту - сховище № 29779, що розташована за адресою: вул.Діагональна, 6, м.Запоріжжя перебуває у Фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, власником та балансоутримувачем якої є ПАТ«ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО».
Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища №29779 захисна споруда цивільного захисту, розташована за адресою: вул.Діагональна, 6, м.Запоріжжя, окремо розміщена, загальна площа 165,4 кв.м, загальний об`єм 228 куб.м, місткість 150 осіб, має один вхід та один аварійний вихід. Сховище введено в експлуатацію в 1974 році, час приведення сховища у готовність 12 годин. Балансоутримувачем та власником захисної споруди цивільного захисту є ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО».
За заявою ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» 12.07.2021 державним реєстратором Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради Бойко О.А. прийнято рішення про державну реєстрацію права власності за ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» на підземне сховище, що розташоване за адресою: вул.Діагональна, 6, м.Запоріжжя, реєстраціний номер об`єкта нерухомого майна 2409394923101. Наведене підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме про реєстрацію права власності № 266083697 від 16.07.2021, а також інформацією ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО», наданій у листі №110-110/10 від 12.01.2024.
У подальшому, ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» як балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту виготовлено нову облікову картку та паспорт сховища, у які внесено відомості про поштову адресу цього об`єкта - вул.Діагональна, 19, м.Запоріжжя.
30.08.2023 балансоутримувачем та власником захисної споруди цивільного захисту у складі комісії: начальника відділу цивільного захисту, мобілізаційної роботи та пожежної безпеки ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» С.Геворкяна, провідного фахівця з питань цивільного захисту ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» О.Гуріна, начальника відділу експлуатації будівель і споруд ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» О.Погорілого проведено оцінку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 29779, розташованого за адресою: вул.Діагональна, 19, м.Запоріжжя.
За результатами оцінки стану готовності, вказаною комісією складено акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту - сховища № 29779 від 30.08.2023, у якому зафіксовано наступні недоліки в утриманні захисної споруди, а саме: 1) технічний стан обмежено придатний; 2) стан захисно-герметичних (герметичних) воріт, дверей, ставень, механізмів задраювання: гумовий ущільнювач втратив еластичність; 3) стан противибухових пристроїв: немає; 4) стан систем вентиляції: фільтри-поглиначі (ФП-100У) 6 шт. вислужили встановлені терміни експлуатації; 5) стан водопостачання: водомірні покажчики відсутні; останні лабораторні дослідження якості питної води у баках не проводилися; 7) наявність робочого інструмента формування з обслуговування захисної споруди цивільного захисту: 10%; 8) щорічний акт огляду ємностей для питної води з результатами лабораторних досліджень: немає; 9) довідка про перевірку сховища на герметичність: немає; 10) результати перевірки експлуатації захисної споруди в режимі сховища протягом 6 год з перевіркою роботи у режимах чистої вентиляції та фільтровентиляції: немає.
За наслідками обстеження комісією встановлено, що станом на 30.08.2023 сховище №29779 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.
Одночасно з цим, 22.12.2023 слідчий СВ ВП №1 Запорізького РУП ГУНП в Запорізькій області ОСОБА_1 за участі провідного інспектора ВОПР та ЦЗ ЗРУ ГУ ДСНС України у Запорізькій області ОСОБА_2 у межах досудового розслідування у кримінальному провадженні №12022087050000484 від 20.07.2022 проведено огляд захисної споруди цивільного захисту - сховища № 29779.
За результатами проведеної слідчої дії складено протокол огляду, відповідно до якого виявлені наступні недоліки в утриманні захисної споруди, а саме: 1) несправність механізмів задраювання захисних герметичних дверей; 2) часткова відсутність ущільнювальної гуми на захисних герметичних пристроях; 3) несправність фільтровентиляційного обладнання (закінчився термін придатності фільтрів-поглиначів та не проведено випробування їх придатності); 4) відсутність приладів для виміру підпору повітря, довідки про перевірку герметичності сховища (додаток 6); 5) повна відсутність медичного та іншого майна, інструментів, передбачених відповідними нормами належності та переліками (додатки 19-21); 6) іржа на захисно-герметичних воротах, ставнях, дверях; 7) нерегулярне проведення технічних обслуговувань, регламентних робіт, поточних і капітальних ремонтів, оглядів та обстежень; 8) несистематичне промивання ємностей для води, відсутність на них теплоізоляції, водомірних скелець.
Листом № 52-103-12816вих-23 від 25.12.2023, надісланим заявником до ГУ ДСНС України у Запорізькій області повідомлялось про виявлені факти неналежного виконання своїх обов`язків балансоутримувачами захисної споруди цивільного захисту № 29779 щодо не приведення захисної споруди у стан готовності до використання за призначенням, з`ясовувались вжиті у зв`язку з цим Головним управлінням заходи.
Згідно з інформацією, наданою ГУ ДСНС України у Запорізькій області у листі №53001-154/5322-1 від 08.01.2024 встановлено, що виявлені у ході проведення слідчої дії недоліки в утриманні захисної споруди цивільного захисту свідчать про неготовність сховища № 29779, розташованого за адресою: вул. Діагональна, 6, м. Запоріжжя до використання за призначенням.
Крім того, ГУ ДСНС України у Запорізькій області інформувало, що останнім заходи судово-претензійного характеру про зобов`язання ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» привести захисну споруду цивільного захисту № 29779 у належний стан та готовність до використання за призначенням, не застосовувались.
З метою вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту № 29779, заступник керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області, Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради, Запорізька обласна державна адміністрація, звернувся до суду із вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до положень статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визначаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
На підставі ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» №64/2022 від 24.02.2022 в Україні введено воєнний стан.
Конституційний Суд України у своєму рішенні від 08.04.1999 №3-рп/99 з`ясовуючи поняття «інтереси держави» визначив, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державності, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорони землі як національного багатства.
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України «Про прокуратуру», прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Таким чином, оскільки питання утримання захисної споруди у готовому до використання стані у період введення воєнного стану відповідає інтересам Держави та сприяє виконанню вимог статті 3 Конституції України, а отримана прокурором під час листування інформація свідчила про наявність ознак порушення законодавства, суд зробив висновок про обґрунтованість та наявність підстав для його звернення до суду з цим позовом в інтересах Держави.
Як свідчать матеріали справи, захисна споруда цивільного захисту сховище, обліковий номер № 29779 оцінюється як обмежено готове до використання за призначенням.
Під час огляду встановлено, що сховище має наступні недоліки, які перешкоджають у приведенні його у придатний до використання стан: 1) несправність механізмів задраювання захисних герметичних дверей; 2) часткова відсутність ущільнювальної гуми на захисних герметичних пристроях; 3) несправність фільтровентиляційного обладнання (закінчився термін придатності фільтрів-поглиначів та не проведено випробування їх придатності); 4) відсутність приладів для виміру підпору повітря, довідки про перевірку герметичності сховища (додаток 6); 5) повна відсутність медичного та іншого майна, інструментів, передбачених відповідними нормами належності та переліками (додатки 19-21); 6) іржа на захисно-герметичних воротах, ставнях, дверях; 7) нерегулярне проведення технічних обслуговувань, регламентних робіт, поточних і капітальних ремонтів, оглядів та обстежень; 8) несистематичне промивання ємностей для води, відсутність на них теплоізоляції, водомірних скелець.
Виходячи із одночасної наявності в утриманні захисної споруди цивільного захисту сховища №29779 недоліків в утриманні, які відповідно до Додатку №13 «Основні недоліки в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності» Вимог дають підстави для віднесення останнього як до стану неготовності, так до обмеженої готовності для використання за призначенням, у зв`язку з чим можна прийти до висновку, що сховище є неготовим до використання за призначенням відповідно до п.9 глави 2 розділу VI Вимог.
Механізм створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту (далі - захисні споруди), у тому числі споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів, та ведення його обліку, визначений Порядком створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 №138 (далі - Постанова №138).
За змістом пункту 3 Постанови №138, утримання захисних споруд - це комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.
Фонд захисних споруд - це сукупність усіх захисних споруд та інших споруд, що можуть бути використані для укриття населення.
Відповідно до пункту 4 Постанови №138, фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.
Пунктом 9 Постанови №138 встановлено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами. У разі використання однієї захисної споруди кількома суб`єктами господарювання вони беруть участь в її утриманні відповідно до договорів, укладених з балансоутримувачем захисної споруди.
Таким чином, обов`язок забезпечення тримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється тими суб`єктами на балансі яких перебуває такий об`єкт.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до Додатку № 1 до розпорядження Запорізького міського голови від 22.12.2023 №308р захисна споруда цивільного захисту - сховище №29779, що розташована за адресою: вул.Діагональна, 6, м.Запоріжжя перебуває у Фонді захисних споруд цивільного захисту міста Запоріжжя, власником та балансоутримувачем якої є ПАТ«ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО».
Згідно з обліковою карткою та паспортом сховища №29779 захисна споруда цивільного захисту, розташована за адресою: вул.Діагональна, 6, м.Запоріжжя, окремо розміщена, загальна площа 165,4 кв.м, загальний об`єм 228 куб.м, місткість 150 осіб, має один вхід та один аварійний вихід. Сховище введено в експлуатацію в 1974 році, час приведення сховища у готовність 12 годин. Балансоутримувачем та власником захисної споруди цивільного захисту є ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО», працівники якого підлягають укриттю у цій споруді.
За заявою ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» 12.07.2021 державним реєстратором Департаменту реєстраційних послуг Запорізької міської ради Бойко О.А. прийнято рішення про державну реєстрацію права власності за ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» на підземне сховище, що розташоване за адресою: вул.Діагональна, 6, м.Запоріжжя, реєстраціний номер об`єкта нерухомого майна 2409394923101. Наведене підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме про реєстрацію права власності № 266083697 від 16.07.2021, а також інформацією ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО», наданій у листі №110-110/10 від 12.01.2024.
У подальшому, ПАТ «ЗАПОРІЖЖЯОБЛЕНЕРГО» як балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту виготовлено нову облікову картку та паспорт сховища, у які внесено відомості про поштову адресу цього об`єкта - вул.Діагональна, 19, м.Запоріжжя.
Відповідно до п.10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:
не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;
не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.
З викладених обставин вбачається, що захисна споруда №29779, балансоутримувачем якої є відповідач після введення військового стану не приведена у стан готовності до використання за призначенням.
Відповідно до положень статті 32 Кодексу цивільного захисту України, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Контроль за створенням фонду захисних споруд цивільного захисту, готовністю його об`єктів до використання за призначенням забезпечує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, та його територіальні органи спільно з місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
В свою чергу, положеннями статті 17-1 Кодексу цивільного захисту України визначено, що Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту реалізує державну політику з питань створення, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту, ведення обліку таких споруд.
При цьому пунктом 28 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.
З аналізу зазначених норм вбачається, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту та органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту належить здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.
При цьому, враховуючи вимоги законодавства, що застосовуються до утримання та стану готовності захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням належним способом усунення виявленого порушення буде саме зобов`язання балансоутримувача привести у стан готовності до використання за призначенням захисну споруду № 29779.
Слід зауважити, що як свідчать матеріали справи, керівнику окружної прокуратури стало відомо про не приведення балансоутримувачем в стан готовності до використання за призначенням захисної споруди №29779 у період введення воєнного стану, що, в свою чергу, відповідає інтересам Держави та є перешкодою для Держави у виконанні вимог статті 3 Конституції України, при цьому отримана прокурором під час листування інформація свідчила про не здійснення органом державної влади, органом місцевого самоврядування до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, суд висновує про наявність у прокурора підстав для звернення до суду з цим позовом.
Тож, оскільки утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, що передбачено п. 8 ст. 32 КЦЗ України та п. 9 Порядку №138, суд погоджується з тим, що систематичне невжиття визначених законодавством заходів з метою приведення захисної споруди цивільного захисту до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.
Згідно з ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не надав належні докази на спростування доводів прокуратури, який виступає в інтересах держави, і не довів те, що ним були вжиті необхідні або можливі заходи з метою приведення укриття у стан готовності до експлуатації відповідно до вимог закону.
З огляду на це, наявні підстави для зобов`язання вжити заходи по приведенню у стан готовності зазначеної вище захисної споруди з метою використання її за призначенням.
Щодо доводів представника відповідача про те, що проведений 22.12.2023 огляд захисної споруди №29779 за адресою вул. Діагональна, 19, м. Запоріжжя, проводився без сповіщення і без відома та за відсутності осіб, уповноважених ПАТ «Запоріжжяобленерго», суд зазначає, що огляд сховища був проведений за участі представника відповідача ( ОСОБА_3 ), що зафіксовано у протоколі огляду від 22.12.2023.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість заявлених позовних вимог та наявність підстав для їх задоволення.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
За таких обставин, суд дійшов висновку про відсутність підстав для стягнення на користь позивача сплаченої суми судового збору.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги заступника керівника Вознесенівської окружної прокуратури міста Запоріжжя Запорізької області (69035, м.Запоріжжя, вул.Якова Новицького, 5) в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції в спірних правовідносинах: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м.Запоріжжя, вул.Фортечна, буд.65, код ЄДРПОУ 38625593), Управління з питань попередження надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення Запорізької міської ради (69095, м.Запоріжжя, вул.Шкільна, 1А, код ЄДРПОУ 37591637), Запорізька обласна державна адміністрація (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 164, код ЄДРПОУ 00022504) до Публічного акціонерного товариства «Запоріжжяобленерго» (69035, м.Запоріжжя, вул.Сталеварів, буд.14, код ЄДРПОУ 00130926) про зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Зобов`язати Публічне акціонерне товариство «Запоріжжяобленерго» привести у готовність до використання за призначенням захисну споруду цивільного захисту - сховище № 29779, що знаходиться за адресою: вул. Діагональна, 19, м. Запоріжжя, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123579979 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні