Рішення
від 05.12.2024 по справі 320/42195/23
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 грудня 2024 року справа №320/42195/23

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Щавінського В.Р., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Заступника керівника Білоцерківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "БЦ ТЕХНОПАРК" про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

Заступник керівника Білоцерківської окружної прокуратури в інтересах держави в особі: Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом до ТОВ "БЦ ТЕХНОПАРК" з вимогою визнати протиправною бездіяльність ТОВ "БЦ ТЕХНОПАРК" щодо невжиття заходів з належного утримання захисної споруди - сховища №149007, розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область та зобов`язати його привести цю захисну споруду цивільного захисту у стан готовності у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, для використання за призначенням.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 17.11.2023 відкрито провадження в цій адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Обґрунтовуючи позовні вимоги, прокурор зазначає, що на ТОВ «БЦ ТЕХНОПАРК» покладено обов`язок утримувати у стані готовності до використання за призначенням сховище №149007, розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область. Однак, відповідачем в порушення вимог ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, пунктів 9, 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС від 09.07.2018 № 579, упродовж тривалого часу, у тому числі в умовах збройної агресії Російської Федерації проти України, не виконуються вимоги законодавства у сфері цивільного захисту щодо готовності сховища для використання за призначенням, тому наявні підстави для зобов`язання відповідача привести сховище у стан готовності.

Відповідач, належним чином повідомлений про розгляд справи, що підтверджується довідкою про доставку електронного листа від 17.11.2023.

Правом, передбаченим статтею 162 КАС України, не скористався, відзив до суду не надіслав.

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд вважає, що адміністративний позов слід задовольнити, виходячи з наступного.

Відповідно до переліку захисних споруд цивільного захисту, доданого до інформації Київської обласної військової адміністрації від 24.07.2023 № 7181/04/27.02.01/2023 та ГУ ДСНС у Київській області від 02.08.2023 №5601-6432/561, отриманої на запит Київської обласної прокуратури від 17.07.2023 №15/4-239вих-23 встановлено, що по вулиці Леваневського, 87 в м. Біла Церква Київської області розташована ЗСЦЗ - сховище №149007, балансоутримувачем якого був ТОВ «Рось Тріумф» (механічний завод), форма власності - приватна, код ЄДРПОУ 33342069.

Зазначене сховище місткістю 1000 чол. має статус як обмежено готове для експлуатації за призначенням (з 13.03.2012 власником та балансоутримувачем споруди є ТОВ «БЦ ТЕХНОПАРК»).

Водночас, з інформації Київської обласної військової адміністрації від 24.07.2023 вбачається, що сховище №149007, оцінено як обмежено готове до використання за призначенням, що підтверджується наступним:

1) актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховиша №149007, яку проведено 06.10.2022.

Зазначеним актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту сховища №149007 встановлені наступні порушення: технічний стан - непрацездатний, аварійний; санітарний - незадовільний; загальний стан приміщень - осипання штукатурки на стінах, стіни сирі та побиті грибком; для господарських, культурних та побутових потреб - не використовуються; стан входів і аварійних виходів - 3 входи, не герметичні, не захищені від атмосферних опадів; стан повітрозабірних оголовків, металевих віконниць, вихлопних каналів - несправні, не обслуговуються; стан обвалування окремо розташованого сховища - незадовільний; стан захисно-герметичних воріт, дверей - в наявності, захисно-герметичних - 3 шт. герметичних - 13 шт., знаходяться в незадовільному стані, мають просадку на петлях та шільно не зачиняються, гума на всіх дверях місцями не прилягає до коробки, мас незначні тріщини, втратила еластичність; стан систем вентиляції, зокрема повітропроводи - в неробочому стані; вентилятори витяжної, припливної систем вентиляції - в неробочому стані; протипилові фільтри (ФЯР) - в наявності ФЯР-1 - 4 шт., в неробочому стані, мають ознаки корозії, потребують заміни фільтрів, негерметичні по контуру; фільтри-поглиначі (ФП) - в наявності ФП-300 - 12 штук змонтовані правильно, мають пошкодження, мають ознаки корозії, не вологі. відслужили встановлений термін, потребують заміни; герметичні клапани (ГК) - в наявності КБ-01 - 2 штук, в неробочому стані, не прилягають щільно; регенеративні патрони (РП-100) встановлений термін придатності закінчився; система водопостачання - в неробочому стані, запірна арматура - в неробочому стані; безнапірні та напірні баки питної води - негерметичні, водомірні покажчики в незадовільному стані, крани видачі води відсутні, лабораторні дослідження якості питної води у баках не проводились; водопровідні труби - не справді, з ознаками корозі, не фарбовано, потребують заміни; стан каналізаційної системи - в не робочому стані; стан гідроізоляції - гідроізоляція порушена, підтоплена грунтовими водами; стан дизельної електростанції: приміщення ДЕС чисте, металева частина з ознаками корозії; захисні двері в наявності, гума не прилягає о коробки, пошкоджена. втратила еластичність, оголовки несправні, стан противибухових пристроїв УЗС-1 шт., в неробочому стані, не пофарбовано, протипиловий фільтр (ФЯР) - в неробочому стані, мають ознаки корозії, потребують заміни фільтрів, негерметичні по контуру: герметичні клапани - в неробочому стані; клапани надмірного тиску - в неробочому стані. Висновок про можливість приведення захисної споруди у готовність до використання за призначенням упродовж 12 годин (згідно з планом) обмежено готове до використання за призначенням;

2) приписами №109 від 05.05.2021 та №682 від 01.09.2021 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки встановлені наступні порушення, що підлягають усуненню:

- ?замінити системи вентиляції, які передбачені проектом та вийшли із ладу;

-? ?перевірити або замінити фільтри поглиначі системи вентиляції,

-? ?замінити системи водопостачання захисної споруди;

- ?виконати перевірку захисної споруди на герметичність:

- ?створити формування для обслуговування захисної споруди;

- ?виконати перевірку герметичності захисної споруди;

-? ?провести поточний і капітальний ремонт захисної споруди.

За результатами перевірки балансоутримувача зобов?язано вжити заходів щодо приведення захисної споруди у відповідність до встановлених вимог законодавства (наказу МВС №579 від 09.07.2018).

Прокурор, вважаючи, що сховище сховища №149007, розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область є важливою захисною спорудою цивільного захисту, яке упродовж тривалого часу не функціонує, у зв`язку з невиконанням відповідачем свого обов`язку щодо утримання сховища у стані готовності до експлуатації за призначенням, з метою усунення порушень, які унеможливлюють забезпечення захисту життя та здоров`я людей в умовах воєнного стану, в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Києвській області, звернувся із цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 27 Конституції України визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, а обов`язок держави - захищати життя людини.

Відповідно до ст. 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно з положеннями ст. 3 цього Закону підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом відповідно до ст. 4 Кодексу є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Статтею 20 Кодексу визначено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, тощо.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 21 цього Кодексу громадяни України мають право на забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 32 Кодексу сховище - це герметична споруда для захисту людей, в якій протягом певного часу створюються умови, що виключають вплив на них небезпечних факторів, які виникають внаслідок надзвичайної ситуації, воєнних (бойових) дій та терористичних актів.

Згідно з ч. 4 ст. 32 Кодексу для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Частиною 5 ст. 32 Кодексу передбачено, що порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Частиною 8 статті 32 Кодексу визначено, що утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів.

Пунктом 3 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок) визначено, що утримання захисних споруд - комплекс заходів організаційного, матеріально-технічного, інженерного, фінансового та іншого характеру, що спрямовані на забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням.

Відповідно до п. 4 Порядку фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.

Пунктом 3 Порядку передбачено, що балансоутримувачі захисних споруд - власники, користувачі, юридичні особи, на балансі яких перебувають захисні споруди (у тому числі споруди, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації).

Пунктом 9 Порядку передбачено, що утримання фонду захисних споруд у готовності до використання за призначенням здійснюється їх балансоутримувачами.

Згідно з п. 10 Порядку балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Конкретний строк приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням (крім споруд, що відповідно до законодавства повинні перебувати в постійній готовності) зазначається в паспорті захисної споруди, а саме:

- не більше 12 годин - для захисних споруд, призначених для укриття працівників (персоналу, найбільшої працюючої зміни) суб`єктів господарювання, віднесених до відповідних категорій цивільного захисту;

- не більше 24 годин - для інших захисних споруд, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів.

Відповідно до п. 11 Порядку вимоги щодо утримання та експлуатації захисних споруд визначаються МВС.

Згідно з п. 4 розділу І Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги), фонд захисних споруд складається із захисних споруд (сховищ та протирадіаційних укриттів), зокрема швидкоспоруджуваних, споруд подвійного призначення та найпростіших укриттів (далі - споруди фонду захисних споруд) і є основним засобом колективного захисту населення.

Згідно з п. 1 розділу II Вимог споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Відповідно до п. 7 розділу II Вимог споруди фонду захисних споруд, їх комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення мають утримуватися в належному технічному стані. Утримання та експлуатація обладнання споруд фонду захисних споруд здійснюються згідно з вимогами і рекомендаціями, визначеними технічною документацією на них, а також відповідними нормами і правилами.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (п. 6 Розділу VIII Вимоги).

Згідно з підпунктом 1 пункту 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

За підпунктом 2 пункту 2 розділу VI Вимог оцінка стану готовності захисних споруд здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимоги).

Підпунктами 5, 6 пункту 2 розділу VI Вимог визначено, що залучення фахівців структурних підрозділів із питань цивільного захисту міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, органів і підрозділів ДСНС до оцінки стану готовності, проведення інших обстежень захисних споруд (за винятком оцінки стану готовності під час нагляду) здійснюється за зверненням балансоутримувача.

Відповідно до підпункту 8 пункту 2 Розділу VI Вимог під час оцінки стану готовності перевіряються: загальний стан приміщень, входів, оголовків аварійних виходів, гідроізоляції, повітрозабірних і витяжних каналів, обвалування окремо розташованих і підсипки покриття у вбудованих захисних спорудах, покрівлі та бічних поверхонь гірничих виробок, кріплень і захисно-герметичних перемичок (зовнішнім оглядом); двері (ворота, ставні), механізми задраювання, захисні пристрої, системи вентиляції, водопостачання, каналізації, електропостачання, зв`язку, автоматики та іншого інженерного обладнання (випробуванням на працездатність); температура і відносна вологість повітря всередині захисної споруди; наявність і стан засобів пожежогасіння; герметичність захисної споруди.

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Отже, чинним законодавством України встановлено обов`язок власників/балансоутримувачів захисних споруд цивільного захисту утримувати такі споруди у стані готовності до використання за призначенням.

З матеріалів справи вбачається, що Згідно інформаційної довідки №353516554 від 08.11.2023 ТОВ «БЦ ТЕХНОПАРК» 13.03.2012 зареєстровано право приватної власності на комплекс нежитлових будівель та захисну споруду цивільного захисту, розташовані по вулиці Леваневського, 87 в м. Біла Церква Київської області.

Отже, захисна споруда цивільного захисту № 149007 перебуває на балансі ТОВ « БЦ ТЕХНОПАРК ».

Тобто, саме на відповідача покладено обов`язок утримувати у стані готовності до використання за призначенням сховище №149007, розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область.

Однак, відповідачем, в порушення вимог ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, пунктів 9, 10 Порядку, розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, упродовж тривалого часу не здійснюються заходи щодо готовності сховища розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область для використання за призначенням, що підтверджується приписами про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту від 05.05.2021, від 01.09.2021, актом оцінки стану готовності захисної споруди від 06.10.2022.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до ч. 8 ст. 7 цього Закону припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.

Згідно з приписами ст. 8 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) має право надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків.

Обов`язок виконувати законну вимогу органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства передбачений ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та п. 15 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України.

У цьому випадку ігнорування ТОВ «БЦ ТЕХНОПАРК» вимог приписів органу ДСНС України призвело до того, що №149007, розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область, на час розгляду цієї справи не може використовуватись за призначенням - для укриття працівників, учнів товариства, а також інших людей від засобів масового ураження на особливий період.

Суд зауважує, що систематичне невжиття відповідачем визначених законодавством заходів щодо приведення сховища до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Аналогічні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду у справах №826/12192/16 від 03.10.2018 та № 820/5164/15 від 25.07.2019.

Вказане свідчить про тривале невиконання відповідачем вимог ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, пунктів 9, 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 № 138, Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС від 09.07.2018 № 579, тому наявні підстави для зобов`язання ТОВ «БЦ ТЕХНОПАРК» привести сховище, розташоване по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область у стан готовності.

Окремо суд зауважує, що на час розгляду цієї справи на території України зберігається реальна загроза для життя громадян, у зв`язку з військовою агресією з боку російської федерації.

Відповідно до ст. 4 Кодексу цивільного захисту України цивільний захист - це функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Тобто, держава повинна вживати заходів для створення належних умов з метою захисту життя і здоров`я людей від надзвичайних ситуацій та від негативних наслідків ведення бойових дій.

Отже, забезпечення захисту населення від надзвичайних ситуацій та негативних наслідків бойових дій шляхом створення умов для перебування громадян у захисних спорудах цивільного захисту та надання допомоги постраждалим в умовах воєнного стану беззаперечно становить інтерес держави.

У цьому випадку прокурор звертається з позовом на захист інтересів держави у зв`язку із невиконанням та порушенням вимог законодавства у сфері цивільного захисту з боку відповідача, що призводить до порушення державних інтересів та встановлених гарантій по забезпеченню конституційних прав громадян на захист життя та здоров`я, насамперед, в умовах збройної агресії проти України.

Саме неготовність захисної споруди цивільного захисту відповідача до використання за призначенням зумовила звернення прокурора до суду з цим позовом в інтересах держави. Оскільки сховище знаходиться на території Київської області, Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київської області є органом, уповноваженим здійснювати захист інтересів держави у зазначених правовідносинах, а тому позов поданий прокурором в інтересах держави в його особі.

При цьому, спір у цій справі стосується невиконання відповідачем вимог законодавства щодо утримання та експлуатації захисної споруди цивільного захисту, що призводить до загрози життю та здоров`я населення, адже на теперішній час на території України проходять бойові дії та систематично наносяться ракетні удари по різним об`єктам інфраструктури, які знаходяться на її території.

Тож, внаслідок неналежного утримання відповідачем захисної споруди цивільного захисту порушуються інтереси держави, а працівники Товариства та мешканці столиці позбавляються права на можливість безпечного укриття в сховищі під час війни та ядерної загрози.

Обраний прокурором спосіб захисту порушених інтересів держави спрямований, зокрема, на підвищення обороноздатності країни в умовах збройної агресії, а також захист життя та здоров`я людей, спонукання відповідача належно виконувати покладені на нього законодавством зобов`язання щодо утримання захисної споруди цивільного захисту в належному стані.

Разом з цим, з аналізу приписів ст.ст. 17-1, 68 Кодексу цивільного захисту України та Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві, затвердженого наказом ДСНС від 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу від 13.12.2019 № 711), вбачається, що органи Державної служби України з надзвичайних ситуацій, виконуючи наглядову (контролюючу) функцію та при виявленні порушень, мають право звертатись до адміністративного суду лише з позовами про допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок (у разі їх недопущення з підстав інших, ніж передбачені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності») та про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд.

Водночас, у цьому випадку підстави для звернення до суду з позовом про допущення уповноважених посадових осіб до проведення планових або позапланових перевірок відсутні.

У той же час, позовна заява про повне або часткове зупинення роботи підприємства або його будівель (зокрема, сховища) в умовах воєнного стану не є ефективним способом захисту державних інтересів.

При цьому, за наявності у товариства захисної споруди цивільного захисту, враховуючи очевидну загрозу ядерних та ракетних ударів, необхідно невідкладно забезпечити можливість використання такої споруди за цільовим призначенням - в якості сховища для населення, шляхом усунення порушень, які призвели до її неготовності до використання.

Тобто, вжиття органами ДСНС України заходів у вигляді звернення до адміністративних судів з позовами про повне або часткове зупинення роботи установи не відновить порушені інтереси держави, які в даному випадку полягають саме у забезпеченні людей захисними спорудами цивільного захисту, які придатні для використання за призначенням.

Суд зауважує, що прокурор може звернутися до суду в інтересах держави в особі суб`єкта владних повноважень, зокрема, у випадках коли у суб`єкта владних повноважень відсутнє законне право на звернення до адміністративного суду для захисту порушеного права та в інтересах держави.

Таку позицію викладено у постанові Верховного Суду від 18.07.2018 у справі №820/1382/17, в якій Верховний Суд погодився з правомірністю позову прокурора в інтересах держави в особі ГУ ДСНС України у Харківській області до балансоутримувача захисної споруди цивільного захисту про зобов`язання вчинити дії.

Отже, для того, щоб інтереси держави не залишились незахищеними і сховище було приведено у стан готовності, шляхом усунення порушень, які унеможливлюють забезпечення захисту життя та здоров`я людей в умовах воєнного стану, прокурор обґрунтовано звернувся із вказаним позовом до суду.

Зазначене свідчить про наявність виключного випадку для вжиття заходів представницького характеру відповідно до ст. 23 Закону України «Про прокуратуру».

При вирішенні даної справи судом враховано позицію щодо правомірності звернення прокурора в інтересах держави в особі відповідного Головного управління ДСНС України, яка викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 15.05.2019 у справі №820/4717/16 та у постанові Верховного Суду від 25.07.2019 у справі № 820/5164/15.

Відповідно до ч. 1, ч. 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. 1, ч. 5 ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Отже, викладені в позовній заяві доводи прокурора є обґрунтованими, а його вимоги такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправною бездіяльність ТОВ "БЦ ТЕХНОПАРК" щодо невжиття заходів з належного утримання захисної споруди - сховища №149007, розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область.

3. Зобов`язати ТОВ "БЦ ТЕХНОПАРК" привести сховища №149007, розташованого по вулиці Леваневського, 87 в м.Біла Церква Київська область у стан готовності у відповідності до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затвердженихнаказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, для використання за призначенням.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

Суддя Щавінський В.Р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123580283
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —320/42195/23

Рішення від 05.12.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

Ухвала від 17.11.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Щавінський В.Р.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні