КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 грудня 2024 року справа №320/26687/24
Суддя Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін у місті Києві адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
в с т а н о в и в:
ОСОБА_2 (далі - позивач) звернулася до Київського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради (далі - відповідач), в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради від 14.12.2023 №Р/01-01-35-297/2023 про відмову в призначенні допомоги на проживання з 06.04.2022 до 02.11.2022;
- зобов`язати Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради здійснити призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання відповідно Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332, за період з 06.04.2022 до 02.11.2022.
Обґрунтовуючи свої вимоги, позивач зазначає, що вона є внутрішньо переміщеною особою, якій рішенням відповідача призначено допомогу на проживання за березень 2022 року. Проте, з травня 2022 року виплата вказаної допомоги позивачу припинена, оскільки Київська міська територіальна громада відсутня станом на 01.05.2022 в переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або, які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженому наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 №75. Позивач вважає протиправним рішення Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради від 14.12.2023 №Р/01-01-35-297/2023 про відмову в призначенні допомоги на проживання з 06.04.2022 до 02.11.2022.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями справу № 320/26687/24 передано на розгляд судді Київського окружного адміністративного суду Парненко В.С.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 01.07.2024 відкрито провадження в адміністративній справі №320/26687/24 та вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частини 7 статті 18 КАС України особам, які зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-телекомунікаційній системі, суд вручає будь-які документи у справах, в яких такі особи беруть участь, виключно в електронній формі шляхом їх направлення на офіційні електронні адреси таких осіб, що не позбавляє їх права отримати копію судового рішення у паперовій формі за окремою заявою.
Суд вважає відповідача належним чином повідомленим про можливість подання відзиву у зазначені строки та належним чином повідомленим про судовий розгляд справи.
21.08.2024 до суду надійшов відзив на позовну заяву, згідно з яким відповідач заперечує проти вимог позову, вважає їх безпідставними та такими, що задоволенню не підлягають.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.
ОСОБА_1 , паспорт № НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , відповідно до витягу з Реєстру територіальної громади від 31.10.2023.
Позивач є внутрішньо переміщеною особою з АДРЕСА_1 , про що свідчить довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 02.11.2022 № 3248-5002294147. Фактичне місце проживання/перебування: АДРЕСА_2 .
Згідно з довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи від 06.04.2022 № 6826-75000786165, ОСОБА_1 була зареєстрована як внутрішньо переміщена особа з місця проживання за адресою: АДРЕСА_3 , до фактичного місця проживання за реєстрацією: АДРЕСА_4 , де була подана заява на отримання допомоги на проживання для внутрішньо переміщених осіб.
За березень 2022 року їй було призначено допомогу, яку вона отримала.
Однак листом від 17.01.2023 № 03/35-191 Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради повідомило, що з 01.04.2022 виплату допомоги було припинено через те, що Київська міська територіальна громада не була включена до Переліку територіальних громад, які знаходяться в районі проведення воєнних (бойових) дій або тимчасовій окупації, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 (зі змінами).
Не погоджуючись із таким рішенням, ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради з вимогою нарахувати та виплатити їй припинену допомогу за період з квітня 2022 по листопад 2022 року.
У відповідь, згідно з рішенням від 14.12.2023 № P/01-01-35-297/2023, було відмовлено в нарахуванні та виплаті допомоги на проживання за період з 06.04.2022 до 02.11.2022, оскільки Київська міська територіальна громада не була включена до Переліку територіальних громад, що постраждали від бойових дій або тимчасової окупації, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 25.04.2022 № 75 (який втратив чинність 22.12.2023). У додатку 1 до заяви, поданої для оформлення статусу внутрішньо переміщеної особи та отримання допомоги, вказано тимчасове місце проживання, де ОСОБА_1 перебувала під час навчання та станом на 24.02.2022. Однак єдиним місцем її реєстрації та проживання до 24.02.2022 року була адреса: АДРЕСА_3 (окупована територія з 06.03.2022).
ОСОБА_1 вважає рішення Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради від 14.12.2023 № P/01-01-35-297/2023 протиправним та таким, що порушує її право на соціальний захист, у зв`язку з чим звернулась з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами суд зазначає наступне.
Відповідно до положень статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» (далі Закон №1706, в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Адресою покинутого місця проживання внутрішньо переміщеної особи в розумінні цього Закону визнається адреса місця проживання особи на момент виникнення обставин, зазначених у частині першій цієї статті.
Статтею 2 цього Закону визначено, що Україна вживає всіх можливих заходів, передбачених Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, щодо запобігання виникненню передумов вимушеного внутрішнього переміщення осіб, захисту та дотримання прав і свобод внутрішньо переміщених осіб, створення умов для добровільного повернення таких осіб до покинутого місця проживання або інтеграції за новим місцем проживання в Україні.
Згідно з положеннями статті 4 Закону №1706 факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Разом із заявою заявник подає документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, або свідоцтво про народження дитини.
У разі наявності в документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документі, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення у зв`язку з обставинами, визначеними у статті 1 цього Закону, довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи або рішення про відмову у видачі довідки з обов`язковим зазначенням підстави відмови, підписане керівником уповноваженого органу, видається заявнику в день подання заяви.
Судом встановлено, що зареєстрованим місцем проживання позивача, згідно паспортних даних, є АДРЕСА_1 , така сама адреса зазначена в довідках про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи позивача від 06.04.2022 та від 02.11.2022.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону №1706 довідка про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи засвідчує місце проживання внутрішньо переміщеної особи на період наявності підстав, зазначених у статті 1 цього Закону.
Відповідно до частини другої та одинадцятої статті 7 Закону №1706 Україна вживає всіх можливих заходів, спрямованих на розв`язання проблем, пов`язаних із соціальним захистом, зокрема відновленням усіх соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам.
Внутрішньо переміщені особи з тимчасово окупованої території мають право на отримання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності і від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, безпосередньо у робочих органах Фонду соціального страхування України за фактичним місцем проживання, перебування.
Матеріальне забезпечення, страхові виплати призначаються за наявності необхідних документів, що підтверджують право на ці виплати, а в разі їх відсутності - за даними Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування у порядку, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України.
У разі відсутності в зазначеному Реєстрі необхідних відомостей матеріальне забезпечення, страхові виплати надаються у мінімальному розмірі, встановленому правлінням Фонду соціального страхування України, з наступним перерахуванням сум матеріального забезпечення після надходження документів, що підтверджують право застрахованих осіб на їх надання.
Відповідно до пункту 2 Порядку №332 (в редакції станом на момент прийняття відповідачем рішення від 03.05.2022 про призначення позивачу допомоги) допомога надається особам, які перемістилися з тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим і м. Севастополя, а також території адміністративно-територіальної одиниці, де проводяться бойові дії та що визначена в переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких платникам єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку на відповідній території, може надаватися допомога в рамках Програми єПідтримка, затвердженому розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 березня 2022 р. № 204.
Облік внутрішньо переміщених осіб ведеться відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 Про облік внутрішньо переміщених осіб.
Згідно з абзацами першим, другим та третім пункту 3 Порядку №332 допомога надається щомісячно з місяця звернення до квітня 2022 р. включно на кожну внутрішньо переміщену особу, відомості про яку включено до Єдиної інформаційної бази даних про внутрішньо переміщених осіб, у таких розмірах:
- для осіб з інвалідністю та дітей - 3000 гривень;
- для інших осіб - 2000 гривень.
Допомога виплачується за повний місяць незалежно від дати звернення за її наданням.
Допомога внутрішньо переміщеним особам, які звернулися за її наданням до 30 квітня 2022 р. включно, надається починаючи з березня 2022 року.
Згідно з абзацами шостим та сьомим пункту 3 Порядку №332 починаючи з травня 2022 р. допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), а також внутрішньо переміщеним особам, у яких житло зруйноване або непридатне для проживання внаслідок пошкодження і які подали заявку на відшкодування відповідних втрат, зокрема через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затверджується Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.
Суд наголошує на тому, що для отримання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам відповідно до Порядку № 332, ОСОБА_1 мала виконати наступну умову: бути облікованою на території, що включена до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 6204-р "Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «Підтримка»", або переміщеними з такої території.
Так, згідно з наданими документами, ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_3 , тобто на території, яка входить до відповідного переліку територій, на яких ведуться бойові дії.
Також, відповідно до редакції Розпорядження Кабінету Міністрів України від 06.03.2022 № 6204-р "Про затвердження переліку адміністративно-територіальних одиниць, на території яких надається допомога застрахованим особам в рамках Програми «Підтримка»", станом на початок війни, м. Київ і Київська область також входили до відповідного переліку.
Таким чином, рішення Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради від 14.12.2023 № P/01-01-35-297/2023 про відмову в нарахуванні та виплаті допомоги на проживання за період з 06.04.2022 до 02.11.2022 є протиправним та підлягає скасуванню.
На підставі викладеного, суд зазначає, що відповідачем було протиправно припинено виплату позивачу допомоги на проживання як внутрішньо переміщеній особі з травня 2022 року, у зв`язку з чим порушені права позивача підлягають судовому захисту шляхом зобов`язання Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради здійснити призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання відповідно Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332, за період з 06.04.2022 до 02.11.2022.
Поряд з цим, суд зазначає, що відповідно до ч.4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному п.4 ч.2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
З системного аналізу вказаних норм ст.245 КАС України можна дійти висновку, що суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача прийняти рішення на користь позивача.
Тобто, такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав свобод чи інтересів позивача і необхідність їх відновлення таким способом, який би гарантував повний захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечував його виконання та унеможливлював необхідність наступних звернень до суду.
Верховний Суд України у своєму рішенні від 16.09.2015 у справі №21-1465а15 вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Із заявлених позовних вимог, на підставі системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем був сплачений судовий збір у розмірі 1211,20 грн.
Враховуючи задоволення позову, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 1211,20 грн., підлягають стягненню на її користь за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради.
Керуючись статтями 241 - 246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, cуд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради від 14.12.2023 №Р/01-01-35-297/2023 про відмову в призначенні допомоги на проживання з 06.04.2022 до 02.11.2022.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради здійснити призначення ОСОБА_1 допомоги на проживання відповідно Порядку надання допомоги на проживання внутрішньо переміщеним особам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №332, за період з 06.04.2022 до 02.11.2022.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_5 , РНОКПП НОМЕР_2 ) судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 1211,20 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення виконавчого комітету Нетішинської міської ради (пр. Незалежності, 29, м. Нетішин, Хмельницька область, 30100, код ЄДРПОУ 23563237).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Парненко В.С.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123580406 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них внутрішньо переміщених осіб |
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Парненко В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні