Рішення
від 06.12.2024 по справі 560/11783/24
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/11783/24

РІШЕННЯ

іменем України

06 грудня 2024 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Божук Д.А. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" про визнання дій протиправними та скасування прийнятого рішення,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся в суд з позовом, в якому просить визнати протиправним та скасувати рішення комісії щодо постановки, продовження або зняття з оперативно-профілактичних обліків засуджених та ув`язнених при начальнику державної установи «Замкова виправна колонія (№58)» про продовження перебування на профілактичному обліку ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , як «схильного до втечі», згідно протоколу № 12 від 01 травня 2024 року.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що відповідачем не в повній мірі вивчено матеріали особової справи засудженого ОСОБА_2 , не належним чином перевірено відомості щодо його поведінки, зокрема в частині не допущення ним порушень порядку відбування покарання. Вказує, що у характеристиці та матеріалах щодо накладення дисциплінарних стягнень за 2022-2023 роки відсутні будь-які факти, які могли б свідчити про намір або спробу втечі з боку засудженого.

Ухвалою суду відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Відповідач подав відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує, що з метою підтримання належного правопорядку в установі, попередження злочинів та правопорушень серед засуджених, забезпечення їх безпеки та персоналу, організацію належного нагляду за особами, схильними до порушень встановленого порядку відбування покарання комісією щодо постановки, продовження або зняття з оперативно-профілактичних обліків засуджених при начальнику державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" прийнято рішення продовжити перебування засудженого ОСОБА_1 на оперативно-профілактичних обліках, як особу, що схильна до скоєння втечі.

Підставою для прийняття відповідного рішення стало те, що під час перебування в державній установі «Хмельницький слідчий ізолятор» позивач перебував на оперативно-профілактичному обліку. Також були враховані матеріали особової справи засудженого, інформація, що надходила в оперативний відділ установи, а також результати перевірки його поведінки в ізоляторах тимчасового утримання, слідчих ізоляторах і медичних закладах ДКВС.

Крім того, вказує, що факт вчинення засудженим проступків (притягнення до дисциплінарної відповідальності) не є підставою для постановки (продовження перебування) на оперативно-профілактичний облік або його зняття з такого обліку.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

ОСОБА_1 з 21.08.2005 відбуває покарання у вигляді довічного позбавлення волі в державній установі "Замкова виправна колонія (58)".

Згідно з витягом з протоколу №12 від 01.05.2024 засідання комісії щодо постановки, продовження або зняття з оперативно - профілактичних обліків засуджених при начальнику державної установи "Замкова виправна колонія (№58)", комісією прийнято рішення про продовження перебування на оперативно - профілактичному обліку засудженого ОСОБА_1 , як "схильного до втечі".

Не погодившись з вказаним рішенням та діями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.

У відповідності до ч.1 ст.1 Кримінально-виконавчого кодексу України (далі - КВК України) кримінально-виконавче законодавство України регламентує порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань з метою захисту інтересів особи, суспільства і держави шляхом створення умов для виправлення і ресоціалізації засуджених, запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами, а також запобігання тортурам та нелюдському або такому, що принижує гідність, поводженню із засудженими.

Завданнями кримінально-виконавчого законодавства України є визначення принципів виконання кримінальних покарань, правового статусу засуджених, гарантій захисту їхніх прав, законних інтересів та обов`язків; порядку застосування до них заходів впливу з метою виправлення і профілактики асоціальної поведінки; системи органів і установ виконання покарань, їх функцій та порядку діяльності; нагляду і контролю за виконанням кримінальних покарань, участі громадськості в цьому процесі; а також регламентація порядку і умов виконання та відбування кримінальних покарань; звільнення від відбування покарання, допомоги особам, звільненим від покарання, контролю і нагляду за ними.

Згідно з ст. 2 КВК України кримінально-виконавче законодавство України складається з цього Кодексу, інших актів законодавства, а також чинних міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до ст.3 КВК України до засуджених, які відбувають покарання на території України, застосовується кримінально-виконавче законодавство України.

Порядок і умови виконання та відбування покарань визначаються та забезпечуються відповідно до законодавства, яке діє на час виконання та відбування кримінального покарання.

Держава поважає і охороняє права, свободи і законні інтереси засуджених, забезпечує необхідні умови для їх виправлення і ресоціалізації, соціальну і правову захищеність та їх особисту безпеку.

Засуджені користуються всіма правами людини та громадянина, передбаченими Конституцією України, за винятком обмежень, визначених цим Кодексом, законами України і встановлених вироком суду.

Правовий статус засуджених визначається законами України, а також цим Кодексом, виходячи із порядку і умов виконання та відбування конкретного виду покарання. (ч.1, 2, 4 ст. 7 КВК України).

Порядок і умови виконання та відбування кримінальних покарань у виді арешту, обмеження волі, позбавлення волі на певний строк та довічного позбавлення волі регулюють Правила внутрішнього розпорядку установ виконання покарань, затверджені наказом Міністерства юстиції України від 28.08.2018 № 2823/5 (далі - Правила).

Відповідно до пункту 1 Розділу І Правил ці Правила обов`язкові для виконання персоналом установ виконання покарань, засудженими, які в них утримуються, а також іншими особами, які відвідують ці установи.

Пунктом 1 розділу ІІ Правил визначено, що засуджені користуються всіма правами людини та громадянина, передбаченими Конституцією України, за винятком обмежень, визначених Кримінально-виконавчим кодексом України, законами України і встановлених вироком суду.

Правовий статус засуджених визначається законами України, а також Кримінально-виконавчим кодексом України, виходячи із порядку і умов виконання та відбування конкретного виду покарання.

Згідно з приписами пункту 1 розділу XXIII Правил, нагляд за засудженими є системою заходів, спрямованих на забезпечення відбування та виконання кримінальних покарань у виді обмеження та позбавлення, довічного позбавлення волі та арешту шляхом цілодобового і постійного контролю за поведінкою засуджених у місцях їх проживання та праці, попередження та припинення з їх боку протиправних дій, забезпечення вимог ізоляції засуджених та безпеки персоналу установ виконання покарань.

З метою підтримання належного правопорядку в установах виконання покарань, попередження злочинів та правопорушень серед засуджених здійснюється комплекс спеціальних профілактичних заходів щодо виявлення, постановки на облік та організації нагляду за особами, схильними до вчинення правопорушень.

Виявлення та постановка на профілактичний облік засуджених, які вчинили правопорушення або мають намір їх вчинити, здійснюються працівниками оперативного підрозділу шляхом досконалого вивчення матеріалів особових справ засуджених, перевірки відомостей щодо їх поведінки в ізоляторах тимчасового тримання, слідчих ізоляторах, лікарняних закладах, закладах охорони здоров`я тощо, документації, у якій фіксуються порушення режиму, перегляду кореспонденції, а також інформації працівників підрозділів соціально-виховної та психологічної роботи та нагляду і безпеки.

Індивідуальна профілактична робота із засудженими, які перебувають на профілактичних обліках, здійснюється цілеспрямовано, планомірно, диференційовано з урахуванням особистості правопорушника, характеру і ступеня його соціальної занедбаності, небезпеки вчиненого злочину та інших особливостей, що мають значення для правильного вибору методів і заходів впливу.

У разі переведення засудженого, який перебуває на профілактичному обліку, до іншої установи виконання покарань працівник оперативного підрозділу долучає до його особової справи відповідні довідки-орієнтування із зазначенням підстави та строку перебування на обліку.

Як встановлено судом, позивач звертався до Ізяславського районного суду Хмельницької області з заявою про неправомірні дії працівників адміністрації Державної установи "Замкова виправна колонія (№ 58)", пов`язані з постановленням засудженого на профілактичний облік як "особи, схильної до втечі", та застосування кайданків.

Ухвалою Ізяславського районного суду Хмельницької області від 15 липня 2016 року у справі №675/1299/15к (провадження №1-в/675/3/2016) в задоволенні заяви ОСОБА_1 відмовлено.

Ухвалою Апеляційного суду Хмельницької області від 13.12.202 у справі №675/1299/15к (провадження №11-кп/792/644/16) ухвалу Ізяславського районного від 15 липня 2016 року про відмову в задоволенні заяви ОСОБА_1 залишено без змін, а його апеляційну скаргу без задоволення.

Крім того, судом встановлено, що згідно витягу з протоколу засідання профілактичної комісії державної установи «Хмельницький слідчий ізолятор» №11 від 10.04.2017 ОСОБА_1 постановлено на профілактичний облік як "особу, що схильна до втечі".

Засіданням профілактичної комісії вирішено залишити ОСОБА_1 на профілактичному обліку серед тих осіб, що "схильні до втечі", що підтверджується протоколами засідання комісії державної установи «Хмельницький слідчий ізолятор» №41 від 26.12.2017 та державної установи «Замкова виправна колонія (№58)» №55 від 16.07.2018, №20дск від 30.11.2021.

Відповідно до протоколів засідань комісії щодо постановки, продовження або зняття з оперативно-профілактичних обліків засуджених та ув`язнених при начальнику державної установи "Замкова виправна колонія (№58)", № 2 від 02.01.2024, №5 від 30.01.2024, №8 від 29.02.2024, №11 від 02.04.2024 та №12 від 01.05.2024, було розглянуто доцільність перебування на профілактичному обліку, зокрема засудженого ОСОБА_1 , який перебуває на оперативно-профілактичному обліку установи як "схильний до втечі". Вирішено продовжити перебування ОСОБА_1 на оперативно-профілактичному обліку установи як "особа, що схильна до втечі".

Крім того, як судом встановлено, що позивач звертався до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Державної установи "Замкова виправна колонія (№58)", в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення дисциплінарної комісії Державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" (Протокол №72 від 10.11.2023), яким ОСОБА_1 оголошено догану та сувору догану;

- визнати протиправною та скасувати постанову Державної установи «Замкова виправна колонія (№58)» від 10.11.2023 про оголошення ОСОБА_1 «догани»;

- визнати протиправною та скасувати постанову Державної установи «Замкова виправна колонія (№58)» 10.11.2023 про оголошення ОСОБА_1 «суворої догани».

Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду у справі № 560/21501/23 від 22 травня 2024 року в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 серпня 2024 року у справі № 560/21501/23 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 22 травня 2024 року - без змін.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Отже, враховуючи встановлене, суд дійшов висновку, що приймаючи рішення про продовження перебування ОСОБА_1 на оперативно-профілактичному обліку як "особа, що схильна до втечі" адміністрація державної установи "Замкова виправна колонія (№58)" діяла у спосіб та межах чинного законодавства із врахуванням фактичних обставин, які передували їх оформленню.

Крім того, суд звертає увагу на те, що постановка на профілактичний облік та зняття з профілактичного обліку здійснюються комісійно на підставі достатніх даних про зміну поведінки засудженого. Підготовку матеріалів на постановку на профілактичний облік та зняття з профілактичного обліку здійснює працівник оперативного підрозділу з урахуванням пропозицій працівників підрозділів соціально-виховної та психологічної роботи та нагляду і безпеки.

Тому, наведене в сукупності свідчить, що відповідачем в повній мірі та досконало вивчено матеріали особової справи засудженого, належним чином перевірено відомості щодо його поведінки, зокрема в частині допущення останнім порушень порядку відбування покарання тощо, документацію, у якій фіксуються порушення режиму відбування покарання, що можуть бути підставами для прийняття рішення про постановку засудженого на профілактичний облік.

Враховуючи викладене, у задоволенні позову слід відмовити.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог судові витрати не підлягають розподілу.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 06 грудня 2024 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_1 ) Відповідач:Державна установа "Замкова виправна колонія (№58)" (вул. Гагаріна, 2, м. Ізяслав, Хмельницька обл., Шепетівський р-н, 30300 , код ЄДРПОУ - 08564771)

Головуючий суддя Д.А. Божук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123582220
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —560/11783/24

Ухвала від 27.01.2025

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

Ухвала від 16.08.2024

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Божук Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні