ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 грудня 2024 року Чернігів Справа № 620/13166/24
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скалозуба Ю.О., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА"доДержавної податкової служби України Головного управління ДПС у Чернігівській областіпровизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, У С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС в Чернігівській області, в якому просить:
визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Чернігівській області № 11306641/34759725 від 26.06.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 01.08.2023;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкову накладну № 2 від 01.08.2023, складену ТОВ «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА».
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ТОВ «КОНТРАКТ ЕНЕРДЖІ» подано до контролюючого органу пояснення та документи, які в повній мірі розкривають зміст та обсяг господарської операції. Вказує, що оскаржувані рішення Комісії ГУ ДПС у Чернігівській області про відмову в реєстрації податкових накладних прийняті необґрунтовано, з порушенням вимог законодавства.
Представником відповідачів було подано відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу в задоволенні позову та зазначив, що Товариству було зупинено реєстрацію податкових накладних, а при розгляді поданих платником документів комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ухвалено рішення про відмову в реєстрації вищезазначеної податкової накладної, оскільки платник податків не надав документів, що відповідно до чинного законодавства є необхідними для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» зареєстровано 12.12.2006, код ЄДРПОУ 34759725, основним видом діяльності, яким займається Підприємство та який зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є оптова торгівля кавою, чаєм, какао та прянощами.
Підприємством в 2023 році було реалізовано фізичній особі ОСОБА_1 , що є неплатником ПДВ, товар кава зі смаком капучіно «Ірландський крем» - в обсязі 300 кг на суму 82 800,00 грн (в т.ч. ПДВ 13 800,00 грн), що підтверджується видатковою накладною №РН-000092 від 01.08.2023.
За фактом відвантаження товару Підприємством було складено податкову накладну № 2 від 01.08.2023 на суму 82 800,00 грн (в т.ч. ПДВ 13 800,00 грн) та подано її на реєстрацію, проте, як зазначає позивач, помилково в назві отримувача було зазначено платника ПДВ ТОВ «СОФМАРК» замість неплатника ОСОБА_1 .
Реєстрація податкової накладної була зупинена, що підтверджується квитанцією № 1 від 28.08.2023 з причин того, що обсяг постачання товару/послуги 2101 перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (Додаток 3 до Порядку). Додатково запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію/ зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зважаючи на помилку, допущено в спірній податковій накладній ТОВ «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» складено нову податкову накладну на неплатника (ФО ОСОБА_1 ) за № 36 від 01.08.2023 на суму 82 800,00 грн (в т.ч. ПДВ 13 800,00 грн) і подано на реєстрацію.
Податкова накладна була зареєстрована Державною податковою службою, згідно з Квитанцією № 1 від 19.07.2024 (Реєстраційний номер документа: 9386921949).
Зважаючи на вказане, Підприємством було надано повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних /розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 11.06.2024 № 1, де розкриті всі обставини щодо спірної (помилкової) податкової накладної та самої господарської операції, а саме зазначено що при складанні ПН №2 від 01.08.2023 було технічно помилково вибрано ТОВ «СОФМАРК» замість неплатника ПДВ - ОСОБА_1 ; зазначено прохання розблокувати податкову накладну для її подальшої ануляції (з можливістю подати на реєстрацію Розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 01.08.2023 № 37 до Податкової накладної № 2 від 01.08.2023, реєстрацію якої було відхилено ДПС через відсутність реєстрації самої Податкової накладної № 2 від 01.08.2023); щодо отримання товару Код УКТЗЕД 2101 (Кава) вказано, що Товар придбано у платника ПДВ ТОВ «Ізівендінг», в накладній постачальник реалізує товар в мішках по 25кг, а позивач реалізує в кг, тому 25кг*12міш=300кг.
Також до Повідомлення ТОВ «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» додано 11 документів, що підтверджували факт здійснення господарської операції - реалізації кави на ОСОБА_1 , а також наявність залишків товару на складі, а саме:
- рахунок ТОВ «Ізівендінг» № 670 від 02.06.2023 р.;
- видаткова накладна ТОВ «Ізівендінг» № 716 від 13.06.2023 р.;
- платіжна інструкція про оплату на ТОВ «Ізівендінг» № 41 від 09.06.2023 р.;
- виписка ПриватБанк за 09.06.2023 на підтвердження проведення оплати;
- податкова накладна № 51 від 09.06.2023 р. про реєстрацію видаткової накладної з ТОВ «Ізівендінг»;
- податкова накладна № 2 від 01.08.2023, квитанція 2 (вказано помилкового покупця);
- видаткова накладна № 92 від 01.08.2023 р. на ФО ОСОБА_1
- супровідний лист доставка щодо видаткової накладної № 92 з ФО Березовський
- платіжна інструкція про оплату від ФО Березовський № 2PL873205 від 28.08.2023;
- акт звіряння взаєморозрахунків з ФО Березовський від 31.08.2023 р.
- відомість про залишки товару на складі по рахунку 281.
З матеріалів справи встановлено також, що ТОВ «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» намагалося зареєструвати розрахунок коригування № 37 до податкової накладної № 2 від 01.08.2023, втім відповідно до квитанції № 1 документ не прийнято з причини: «Порушено вимоги абзацу 7 пункту 12 порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (у редакції постанови КМУ від 26.04.2017 № 341), а саме: відсутня зареєстрована податкова накладна для покупця з ІПН 388812225265 від 01.08.2023, № 2».
Водночас, від Головного управління ДПС в Чернігівській області Товариство отримало повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 17.06.2024 з пропозицією щодо надання додаткових документів щодо придбання пакувального матеріалу та ТТН придбання.
25.06.2024 ТОВ «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» направлено повідомлення № 2, відповідно до якого надані додаткові докази та зазначено, що оплата пакувальних матеріалів проводиться авансово наперед (дод.15). Фасування кави в пакети по 1кг (код УКТ Зед 2101) проводиться на підприємстві самостійно (дод.16). ТТН додано згідно із Повідомленням про необхідність надання додаткових документів №11244583/34759725 від 17.06.2024.
Однак, Рішенням від 26.06.2024 № 11306641/34759725 Товариству відмовлено в реєстрації податкової накладної № 2 від 01.08.2023 на суму 82 800,00 грн (в т.ч. ПДВ 13 800,00 грн). Причиною відмови вказано «ненадання/часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної».
28.06.2024 позивач оскаржив рішення від 26.06.2024 № 11306641/34759725 про відмову в реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, але рішенням від 05.07.2024 №42109/34759725/2 у задоволенні скарги відмовлено з причини: «ненадання платником податку копiй первинних документiв щодо постачання/ придбання товарiв/послуг, зберiгання i транспортування, навантаження, розвантаження продукцiї, складських документiв (iнвентаризацiйнi описи), у тому числi рахунки - фактури/iнвойси, акти приймання - передачi товарiв (робiт, послуг) з урахуванням наявностi певних типових форм та галузевої специфiки, накладних».
Не погоджуючись із такими діями відповідачів, Товариство звернулося до суду за захистом прав та законних інтересів.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Згідно підпунктів «а», «б» пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України об`єктом оподаткування є операції платників податку з: постачання товарів, місце постачання яких розташоване намитній території України, відповідно достатті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єктизаставипозичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовахтоварного кредиту, а також з передачі об`єктафінансового лізингуу володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
У свою чергу, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на рахунок платника податку в банку / небанківському надавачу платіжних послуг як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг, оплата яких здійснюється електронними грошима, - дата зарахування електронних грошей платнику податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, на електронний гаманець, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформленнямитної декларації, що засвідчує факт перетинаннямитного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує фактпостачання послугплатником податку.Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно доЗакону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно допідпунктів 213.1.9і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 Податкового кодексу України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
За приписами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена впорядкута на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» (далі - Порядок № 1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимоги Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, серед іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку № 1246).
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначає Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (далі Порядок № 1165).
Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Згідно з пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригуваннядля реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до змісту пунктів 10, 11 Порядку № 1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації. У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів відповідно до Порядку прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженогонаказом Мінфіну від 12.12.2019 № 520.
Відповідно до пунктів 2, 4 Порядку прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019 (далі Порядок № 520), рішення про реєстрацію / відмову в реєстраціїподаткових накладних/розрахунків коригуванняв Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, приймають комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі територіальних органів ДПС (далі - комісія регіонального рівня). У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Згідно з пунктом 5 Порядку № 520 Платник податку, який склавподаткову накладну/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації таких податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може подати такі документи: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання / придбання товарів / послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури / інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують інформацію, зазначену уподатковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі. У разі, коли у квитанції доподаткової накладної/розрахунку коригуваннязазначено код товару / послуги згідно зУкраїнською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності/ умовним кодом товару /Державним класифікатором продукції та послуг, операція за яким стала підставою для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів виключно до такої операції.
Пунктом 9 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку:
або приймає рішення про реєстраціюподаткової накладної/розрахунку коригуванняв Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку;
або надсилає повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстраціюподаткової накладної/розрахунку коригуванняв Реєстрі (далі - Повідомлення), засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування;
або приймає рішення про відмову в реєстраціїподаткової накладної/ розрахунку коригуванняв Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної уподатковій накладній/розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення.
Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги».
За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстраціїподаткових накладних/розрахунків коригуванняв Реєстрі та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України "Про електронні документи та електронний документообіг"та"Про електронні довірчі послуги"за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної уподатковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту, та надсилає його платнику податку засобами електронного зв`язку в електронній формі з дотриманням вимогКодексутаЗаконів України «Про електронні документи та електронний документообіг»та«Про електронні довірчі послуги»за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Пунктом 10 Порядку № 520 передбачено, що комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстраціїподаткової накладної/розрахунку коригуванняв Реєстрі в разі: ненадання / часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених / оформлених із порушенням законодавства.
Як вбачається зі змісту квитанцій контролюючим органом було сформовано висновки, що відображена у податкових накладних інформація відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Критерії ризиковості здійснення операцій оформлені у вигляді Додатку № 3 до Порядку № 1165.
Пункт 1 додатку 3 до Порядку № 1165 відносить до ознак ризиковості здійснення операцій наступне:обсяг постачання товару/послуги згідно з кодомУКТЗЕД/Державного класифікатора продукції та послуг/ умовним кодом такого товару, зазначений уподатковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладноїна збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, імитних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі за відсутності такого товару/послуги згідно з кодом УКТЗЕД / Державного класифікатора продукції та послуг / умовного коду товару у врахованій таблиці даних платника податку.
Суд зауважує, що зупинення реєстрації ПН/РК за пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відбувається у разі одночасного дотримання трьох умов: відсутність товару в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товару, що на постійній основі постачається; обсяг постачання дорівнює або перевищує товарні залишки; переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом.
Таким чином, у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Натомість, надіслана позивачу квитанція містить вимогу щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Контролюючим органом не наведено обґрунтування того, що обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, що свідчить про необґрунтованість такої квитанції.
Отже, квитанція про зупинення реєстрації податкових накладних не відповідає вимогам, що встановлені до них пунктом 11 Порядку № 1165 в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкової накладної в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що рішення комісії контролюючого органу повинні містити, як чітку підставу для зупинення реєстрації ПН/РК, так і чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної.
Водночас, позивачем було надіслано пояснення з документами щодо господарських правовідносин із контрагентом, в яких в повній мірі розкрито як суть здійсненої операції так і доведена її реальність із наданням відповідних підтверджуючих документів. Однак, Головним управлінням 17.06.2024 прийнято повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та документів, а саме документів щодо придбання пакувального матеріалу та ТТН придбання.
25.06.2024 ТОВ «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» направлено повідомлення № 2, відповідно до якого надані додаткові докази та зазначено, що оплата пакувальних матеріалів проводиться авансово наперед (дод.15). Фасування кави в пакети по 1кг (код УКТ Зед 2101) проводиться на підприємстві самостійно (дод.16). ТТН додано згідно із Повідомленням про необхідність надання додаткових документів №11244583/34759725 від 17.06.2024.
Водночас, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних містять підставу: ненадання/ часткове надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній при отриманні повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд вважає за необхідне зазначити, що недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо конкретного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого позивач не зміг належним чином виконати свої обов`язки щодо реєстрації податкової накладної.
Своєю чергою перелік додаткових документів що викладений в повідомленні містив документи на придбання пакувального матеріалу, ТТН на придбання. Разом із тим, суд зауважує, що вказані у додатковому повідомленні про надання доказів документи жодним чином не підтверджують реальність господарської операції й не є також зрозумілим, які документи із наданих позивачем при поданні перших пояснень не надані чи частково надані, і чому саме ненадання цих документів не дало можливість відповідачеві зареєструвати податкову накладну. Адже в Повідомленні про надання пояснень від 11.06.2024 Товариством вказано про помилковість податкової накладної і про необхідність її реєстрації для анулювання, бо інших способів анулювання помилкової податкової накладної законодавством не передбачено. Крім цього наданий повний комплект документів, який підтверджував помилковість складання податкової накладної. Своєю чергою відповідач не зважив на такі пояснення і не надав іншого алгоритму дій для платника податків, що б могло вирішити спірне питання анулювання податкової накладної.
Тому не зрозумілим є питання неприйняття письмового повідомлення Товариства і з яких підстав, оскільки рішення податкового органу не містить переліку документів, що були досліджені, і що саме дослідження наявності пакувального матеріалу та ТТН в помилковій накладній мало визначальний характер.
Суд звертає увагу на той факт, що недотримання податковим органом вимог законодавства на етапі зупинення реєстрації податкової накладної прямо вказує на те, що рішення, яке прийнято на наступному етапі, тобто рішення комісії про відмову у реєстрації податкової накладної, теж не є законним.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від10.04.2020 у справі № 819/330/18.
При цьому, суд вважає за необхідне наголосити на тому, що приймаючи рішення про реєстрацію податкових накладних контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності, яка може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, оскільки предметом розгляду у цій справі є виключно стадія правильності та правомірності зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від06.03.2024 у справі № 440/3706/23.
Відтак, суд дійшов висновку, що оскаржувані рішення є необґрунтованими, оскільки факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (постачання товарів/послуг, або отримання коштів), що підтверджується первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Пунктом 2 частини другої статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.
За таких обставин, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення № 11306641/34759725 від 26.06.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №2 від 01.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Головним управлінням ДПС у Чернігівській області.
Стосовно позовної вимоги позивача про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №2 від 01.08.2023 суд зазначає наступне.
Приписами пункту 20 Порядку № 1246 передбачено, що внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
В даному випадку, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її отримання є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.
Суд також враховує, що чинним законодавством покладено на Державну податкову службу України обов`язок щодо прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Тобто, фіскальному органу надано право вільно обирати одне з двох рішень, яке на його думку є законодавчо обґрунтованим та правильним. А отже, «свобода розсуду» фіскального органу, у разі встановлення судом протиправності відмови у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, звужується до єдиного юридично допустимого рішення, в даному випадку рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» №2 від 01.08.2023 датою її фактичного отримання.
Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 11.06.2019 у справі № 480/4038/18 та від 28.11.2019 у справі № 1640/2650/18.
Згідно частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Тому, враховуючи, що при подачі даного позову позивачем сплачено судовий збір в розмірі 3028,00 грн, то за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області та Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» підлягає стягненню судовий збір в розмірі 1514,00 грн з кожного.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» до Головного управління ДПС у Чернігівській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення № 11306641/34759725 від 26.06.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної № 2 від 01.08.2023 в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняте Головним управлінням ДПС у Чернігівській області.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» №2 від 01.08.2023 датою її фактичного отримання.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» судові витрати в розмірі 1514,00 грн.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Чернігівській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА» судові витрати в розмірі 1514,00 грн.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "ЧЕРНІГІВСЬКА КАВА", просп. Миру, 49А, офіс 802, м. Чернігів, Чернігівський р-н, Чернігівська обл., 14002, код ЄДРПОУ 34759725.
Відповідач: Державна податкова служба України, пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393.
Відповідач: Головне управління ДПС в Чернігівській області, вул. Реміснича, 11, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 44094124.
Дата складення повного рішення суду - 05.12.2024.
Суддя Ю. О. Скалозуб
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.12.2024 |
Оприлюднено | 09.12.2024 |
Номер документу | 123582437 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Грибан Інна Олександрівна
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Скалозуб Ю.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні