Рішення
від 06.12.2024 по справі 620/12781/24
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2024 року м. Чернігів Справа № 620/12781/24

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Бородавкіної С.В.,

розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправної довідки та зобов`язання вчинити певні дії,

У С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (далі позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) (далі РСЦ, відповідач), у якому просить:

- визнати видану довідку від 18.06.2021 №33/45-699 про розмір його грошового забезпечення станом на 05.03.2019 для перерахунку пенсії з 01.04.2019 протиправною, тобто такою, що не відповідає дійсно встановленим (призначеним) видам його грошового забезпечення, вимогам Додатку 2 Постанови КМУ №45 від 13.02.2008 та рішенню Верховного Суду від 17.12.2019 по зразковій справі №160/8324/19;

- зобов`язати відповідача виготовити, видати йому та надіслати до органів Пенсійного фонду оновлену довідку про грошове забезпечення станом на 05.03.2019 для перерахунку пенсії з 01.04.2019 відповідно до форми Додатку 2 Постанови КМУ №45 від 13.02.2008, з вказанням наступних видів грошового забезпечення, з якими згоден відповідач:

880,00 грн. оклад за спеціальне звання відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704, який вказаний у довідці від 05.01.2021;

2820,00 грн. посадовий оклад відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704, який вказаний у довідці від 05.01.2021;

1292,00 грн. надбавка за вислугу років (45%) відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704, який вказаний у довідці від 05.01.2021;

надбавка за особливості проходження служби (50% посадового окладу з урахуванням окладу за спеціальне звання та надбавки за вислугу років) відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704, який вказаний у довідці від 05.01.2021;

премія (90% посадового окладу) відповідно до постанови КМУ від 30.08.2017 №704, який вказаний у довідці від 05.01.2021;

надбавка за виконання особливо важливих завдань (49% від {ПО+ОЗ+ВР}) встановлений та незмінений вид грошового забезпечення, з чим погодився відповідач у своїй відповіді (відповідь в листах Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області за №30/К-70 л/к від 04.09.2024 та Регіонального сервісного центру від 16.09.2024 №31/33/17/К-593-519-2024);

премії міліції (71,8% від всього грошового забезпечення) встановлений та незмінений вид грошового забезпечення, з чим погодився відповідач у своїй відповіді (відповіді в листах Ліквідаційної комісії УМВС України в Чернігівській області за №30/К-70 л/к від 04.09.2024 та Регіонального сервісного центру від 16.09.2024 №31/33/17/К-593-519-2024).

Позовні вимоги мотивовані тим, що видана довідка про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії станом на березень 2019 року містить недостовірну інформацію щодо його складових.

Ухвалою суду від 10.10.2024 поновлено строк на звернення до суду з позовом, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, установлено відповідачу строк для подачі відзиву на позов.

Від відповідача у встановлений судом строк надійшов відзив на позовну заяву, у якому РСЦ позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні, оскільки спірна довідка видана у відповідності до розмірів грошового забезпечення, встановлених постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704.

Позивач подав відповідь на відзив, у якій позовні вимоги підтримав, позов просив задовольнити, наполягаючи на його обґрунтованості.

Розглянувши подані документи і матеріали, судом встановлено такі обставини.

Позивач перебуває на обліку в ГУПФ України в Чернігівській області та отримує пенсію відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

ДУ «ТМО МВС України по Чернігівській області» видало позивачу довідку від 18.06.2021 №33/45-699 про розмір грошового забезпечення за відповідною посадою на день звільнення зі служби, станом на березень 2019 року, до якої включено: посадовий оклад 2820,00 грн., оклад за військовим (спеціальним) званням 880,00 грн., надбавку за вислугу років (35%) 1295,00 грн., надбавку за особливості проходження служби (50%) 2497,50 грн., премію (95%) 2679,00 грн. (а.с. 20).

Вважаючи, що у вказану довідку необґрунтовано не було включено надбавку за виконання особливо важливих завдань (49%) та премію міліції (71,8%), позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд враховує такі норми права

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українивстановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

Спеціальним законом, який регулює правовідносини в сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, є Закон України від 09.04.1992 №2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон №2262-ХІІ).

Згідно з частиною першою статті 2 Закону №2262-ХІІ військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, які мають право на пенсійне забезпечення, пенсії відповідно до цього Закону призначаються і виплачуються після звільнення їх зі служби.

Відповідно до частин 1, 3 статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії, які призначаються відповідно до цього Закону особам із числа військовослужбовців строкової служби та членам їх сімей, обчислюються за встановленими нормами у процентах до середньомісячного заробітку, який одержували військовослужбовці до призову на строкову військову службу чи після звільнення з військової служби до звернення за пенсією, або до середньомісячного грошового забезпечення, одержуваного військовослужбовцями в період проходження військової служби за контрактом. При цьому середньомісячний заробіток (грошове забезпечення) для обчислення їм пенсій визначається в порядку, встановленому Законом України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування». Пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною третьою статті 51 Закону №2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.

Таким чином, при призначенні пенсії, така обчислюється з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Тобто законодавцем передбачено обрахування пенсії виходячи з розміру грошового забезпечення до складу якого входячи обов`язкові оклади та надбавки, доплати, премії, всі складові грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування. Таке твердження зокрема підкріплене у статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».

Згідно з частинами 2, 4 статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» до складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення. Порядок виплати грошового забезпечення визначається Міністром оборони України, керівниками центральних органів виконавчої влади, що мають у своєму підпорядкуванні утворені відповідно до законів України військові формування та правоохоронні органи, керівниками розвідувальних органів України. Порядок і розміри грошового забезпечення військовослужбовців, відряджених до державних органів, підприємств, установ, організацій, а також державних та комунальних навчальних закладів для виконання завдань в інтересах оборони держави та її безпеки із залишенням на військовій службі, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Згідно з частиною 18 статті 43 Закону №2262-ХІІ, у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Відповідно до частини четвертої статті 63 Закону №2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.

Частиною другою статті 51 Закону №2262-XII передбачено, що перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.

Пунктами 1, 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45, установлено, що перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом, або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. Додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.

З огляду на вище приведені норми суд наголошує, що додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), для перерахунку пенсії не враховуються.

Суд звертає увагу, що надбавка за виконання особливо важливих завдань та премія міліції, які встановлені позивачу відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №1294 (а.с. 18), на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії згідно постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 №704 не були встановлені законодавством для осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту та не виплачувалась.

Доказів протилежного матеріали справи не містять.

З огляду на викладене, відсутні правові підстави для включення даного додаткового виду грошового забезпечення до оновленої довідки, оскільки вони не входять до складу грошового забезпечення за прирівняною посадою станом на березень 2019 року.

Крім того, суд зауважує, що позивач фактично ототожнює такий вид додаткового грошового забезпечення як «надбавка за виконання особливо важливих завдань» з введеною Постановою №704 «надбавкою за особливості проходження служби», яку позивач в період несення служби не отримував.

Так, підпунктом 1 пункту3 5 Постанови №704 керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання надано право установлювати надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.

Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою.

Таким чином, розмір вказаної виплати знаходиться у безпосередньому причинно-наслідковому зв`язку із: існуванням асигнувань на утримання; якістю роботи, складністю роботи, обсягу роботи, важливості виконаних завдань.

При цьому, питання визначення розміру указаної виплати (від 0,1% до 100% посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років, що передбачає можливість кратного збільшення грошового забезпечення військовослужбовця) віддано законодавцем у сферу абсолютної та виключної компетенції керівника державного органу.

До того ж, слід зважити, що з огляду на запроваджені законодавцем критерії призначення указаної виплати розмір надбавки за особливості проходження служби не може бути кваліфікований у якості незмінного, недоторканного та сталого показника, а навпаки, залежить від результатів роботи діючого військовослужбовця протягом конкретного календарного місяця.

Розмір надбавки за особливості проходження служби позивачу встановлено у відповідності до інформації про її середній розмір, наданої розпорядником інформації Державною службою України з надзвичайних ситуацій.

Розмір премії 95% є середнім розміром, що фактично виплачувався особам рядового і начальницького складу органів та підрозділів служби цивільного захисту за березень 2019 року, що узгоджується зі змістом абзацу 5 пункту 5 Порядку перерахунку пенсій.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного суду від 15.08.2019 по справі №821/256/17 та від 09.09.2019 по справі №202/7622/17.

З огляду на закріплене у частині третій статті 63 Закону №2262-XII правило про те, що перерахунок пенсій здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, а також вимоги пункту 5 Порядку №45, у довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії не належить вказувати надбавку за виконання особливо важливих завдань та премію міліції, які позивач отримував під час проходження служби в ОВС та яка була включена до грошового забезпечення при обрахунку пенсії, оскільки такі виплати станом на березень 2019 року не були встановлені законодавством та не виплачувалась.

У пункті 2.1 Рішення від 26 грудня 2011 року №20-рп/2011 Конституційний Суд України зазначив, що передбачені законами соціально-економічні права не є абсолютними. Механізм реалізації цих прав може бути змінений державою, зокрема, через неможливість їх фінансового забезпечення шляхом пропорційного перерозподілу коштів з метою збереження балансу інтересів усього суспільства. Крім того, такі заходи можуть бути обумовлені необхідністю запобігання чи усунення реальних загроз економічній безпеці України, що згідно з частиною першою статті 17 Конституції України є найважливішою функцією держави. Неприпустимим також є встановлення такого правового регулювання, відповідно до якого розмір пенсій, інших соціальних виплат та допомоги буде нижчим від рівня, визначеного в частині третій статті 46 Конституції України, і не дозволить забезпечувати належні умови життя особи в суспільстві та зберігати її людську гідність, що суперечитиме статті 21 Конституції України.

У пункті 2.2 цього ж Рішення Конституційний Суд України вказав, що Кабінет Міністрів України повноважний вживати заходів щодо забезпечення прав і свобод людини і громадянина та проводити політику у сфері соціального захисту (пункти 2, 3 статті 116 Конституції України).

У Рішенні від 02 березня 1999 року №2-рп/99 Конституційний Суд України звернув увагу на те, що здійснення в цілому політики соціального захисту не належить до виключних повноважень Верховної Ради України; політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення її проведення, відповідно до пункту 3 статті 116 Конституції України, здійснюється Кабінетом Міністрів України. Кабінет Міністрів України як вищий орган у системі органів виконавчої влади наділений конституційними повноваженнями спрямовувати і координувати діяльність міністерств, інших органів виконавчої влади.

Отже, політика соціального захисту є складовою частиною внутрішньої соціальної політики держави, забезпечення проведення якої на підставі пункту 3 статті 116 Конституції України здійснюється Кабінетом Міністрів України.

Наведеними вище положеннями частини четвертої статті 63 Закону № 2262-XII визначено, що перерахунок пенсій особам, які отримують пенсії за цим Законом, провадиться в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону №2262-XII, є обов`язковим для виконання органами державної влади, зокрема відповідачем у справі.

Положення абзаців п`ятого та сьомого пункту 5 Порядку № 45 щодо врахування для перерахунку пенсії щомісячної премії у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію, а також неврахування для перерахунку пенсії додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій, скасованих чи таких, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), відповідають висновкам ЄСПЛ, викладеним у пункті 23 рішення від 08 листопада 2005 року у справі «Кечко проти України» (заява № 63134/00).

З огляду на викладене, видана довідка про розмір грошового забезпечення станом на березень 2019 року виготовлена відповідно до вимог чинного законодавства, отже доводи позивача про обов`язок РСЦ зазначити в оновленій довідці премію міліції та надбавку за виконання особливо важливих завдань, є безпідставними.

Під час перевірки правомірності оскаржуваних рішень суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які повною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищезазначене, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправної довідки та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до адміністративного суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 06 грудня 2024 року.

Позивач: ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ).

Відповідач: Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Київській та Чернігівській областях (філія ГСЦ МВС) (код ЄДРПОУ 45574396, бульв. Лесі Українки, 26, м. Київ, 01133).

Суддя С.В. Бородавкіна

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123582458
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —620/12781/24

Ухвала від 26.12.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ганечко Олена Миколаївна

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 10.10.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

Ухвала від 27.09.2024

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Бородавкіна С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні