Рішення
від 06.12.2024 по справі 400/15460/23
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 грудня 2024 р. № 400/15460/23 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мельника О.М. розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «ЕЛІКАТНИЙ СМАК», вул. Комарова, 62, с. Котляреве, Миколаївська обл., Миколаївський р-н, 57260,

до відповідачаГоловного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6, м. Миколаїв, 54001,

провизнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Миколаївського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю ТОВ «ЕЛІКАТНИЙ СМАК (надалі - позивач, ТОB «ЕЛІКАТНИЙ СМАК) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (надалі відповідач, ГУ ДПС у Миколаївській області), в якому позивач просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області від 13 жовтня 2023 року № 0009384041.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що ГУ ДПС у Миколаївській області на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) у порядку статті 76 Кодексу та у строк, передбачений абзацом другим пункту 76.3 статті 76 Кодексу, проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ТОВ "ЕЛІКАТНИЙ СМАК" за квітень, травень, червень 2022 року, про що складено акт від 20.09.2023 року №8527/14-29-04-10-09/35048287, який вручено особисто керівнику платника ОСОБА_1 20.09.2023 року.

При складенні акту камеральної перевірки 20.09.2023 року було використано дані Єдиного реєстру податкових накладних та бази даних ДПС України АС «Податковий блок» підсистема «Податковий аудит» - «Несвоєчасна реєстрація податкових накладних/

розрахунків коригування», згідно якої встановлено порушення терміну реєстрації податкових накладних за квітень, травень, червень 2022 року на загальну суму ПДВ 1 442 079,01 грн., у тому числі до 15 календарних днів на суму ПДВ 346 277,69 грн. та від 61 до 365 календарних днів на суму ПДВ 1 095 801,32 гривень.

Позивач не погоджується із розміром застосованих штрафних санкцій, та, як наслідок із загальною сумою штрафу, яка визначена відповідачем. На день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних, з урахуванням триваючого воєнного стану на території України, підлягали застосуванню штрафні санкції у розмірах визначених пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України, однак відповідачем сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних безпідставно розрахована згідно положень пункту 120-1.1 статті 120 ПК України.Позивач вважає, що відповідачем безпідставно наведений розрахунок суми штрафу в оскаржуваному податковому повідомленні - рішенні від 13 жовтня 2023 року № 0009384041, що в свою чергу свідчить про його невідповідність критеріям, визначеним частини 2 статті 2 КАС України та вказує на наявність підстав для його скасування.

Відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву, в якому, він вважає позовну заяву необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню, оскільки за результатами перевірки встановлено порушення вимог п.201.10 ст.201 ПКУ, з урахуванням вимог, п.п.69.1, п.69 підрозділу 10 Розділу ХХ Перехідних положень ПКУ, а саме перевищення термінів реєстрації ПН/РК до ПН в ЄРПН, рішення переглядалось в адміністративному порядку і було залишено в силі, як правомірне, тому податкове повідомлення рішення від 13 жовтня 2023 року № 0009384041 скасуванню не підлягає.

Ухвалою Миколаївського окружного адміністративного суду від 27.12.2023 року № 400/15460/23 відкрито провадження в адміністративній справі.

Суд дослідив матеріали та фактичні обставини справи, оцінив надані докази в їх сукупності та з`ясував наступне. на підставі підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу І, підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) у порядку статті 76 Кодексу та у строк, передбачений абзацом другим пункту 76.3 статті 76 Кодексу, проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) ТОВ "ЕЛІКАТНИЙ СМАК" за квітень, травень, червень 2022 року, про що складено акт від 20.09.2023 року №8527/14-29-04-10-09/35048287, який вручено керівнику платника ОСОБА_1 20.09.2023 року.

Згідно з Порядком направлення контролюючими органами податкових повідомлень- рішень платникам податків, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 28.12.2015 №1204, у редакції наказу Міністерства фінансів України від 31 грудня 2020 року N 846 (далі-Порядок), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 22.02.2021 за №222/35844, ГУ ДПС у Миколаївській області 13.10.2023 року прийнято податкове повідомлення-рішення форми «Н» №00093840410, яким нараховано грошове зобов`язання у вигляді штрафних (фінансових) санкції в розмірі 472 948,34 гривень.

За результатами розгляду заперечень Комісія з питань розгляду заперечень Головного управління ДПС у Миколаївській області прийняла рішення, що відсутні підстави для звільнення ТОВ "ЕЛІКАТНИЙ СМАК" від відповідальності за порушення, викладені в Акті камеральної перевірки від 20.09.2023 року №8527/14-29-04-10-09/35048287. Відповідь від 11.10.2023 року №22675/6/14-29-04-10-04 вручено 11.10.2023 року керівнику платника ОСОБА_1 .

Згідно пункту 201.1 статті 201 Кодексу на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений Кодексом термін.

Пунктом 201.10 статті 201 розділу V Кодексу встановлено - реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Поряд з цим, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року N 2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

Згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, з урахуванням змін внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України», який набрав чинності 03.01.2023, платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.

Отже, граничним терміном реєстрації в ЄРПН податкових накладних за квітень та травень 2022 року є 15 липня 2022 року, за період з 01 по 15 червня 2022 року є 30 червня 2022 року, за період з 16 по 30 червня 2022 року є 15 липня 2022 року.

При розгляді справи суд враховує позицію Верховного Суду в подібних правовідносинах викладену в Постановах від 30.01.2024 по справі №280/4484/23 та від 06.02.2024 по справі №160/10740/23.

Відповідно до вимог ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Згідно з пунктом 52 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій, зокрема за порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Як зазначалось, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у пункті 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу.

З 27 травня 2022 року набрав чинності підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу в редакції Закону України від 12.05.2022 № 2260-ІХ, який був чинний до 01.08.2023 року.

Абзацом вісімнадцятим підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності.

Вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються (у редакції чинній на момент вчинення порушення).

Отже, мораторій на незастосування штрафних санкцій, встановлений пунктом 52-1підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, скасовано з 27 травня 2022 року.

Поряд з цим, відповідно до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу тимчасово, до 1 серпня 2023 року, для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім, зокрема: дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в ЄРПН (абзац другий підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу).Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку затверджено наказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 (далі - Порядок 225).

Позивач до контролюючого органу заяву щодо неможливості виконання податкових обов`язків, визначених у підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу, не подавав.

Відповідно до пункту 7 розділу II Порядку 225, платники податків, які не подали у строки, встановлені пунктами 3 та 4 цього розділу, заяви у довільній формі та відповідних документів (копії документів), що підтверджують неможливість виконання податкового обов`язку, передбаченого Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи або щодо яких контролюючий орган прийняв вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання таким платником податків свого податкового обов`язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов`язки у терміни, визначені Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи.

Що стосується наявності у ТОВ "ЕЛІКАТНИЙ СМАК" форс-мажорних обставин, суд вказує, відповідно до підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Згідно пункту 2 статті 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» від 2 грудня 1997 року № 671/97-ВР зі змінами (далі - Закон № 671) форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об`єктивно унеможливлюють виконання зобов`язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов`язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами.

Згідно пункту 6 Регламенту суб`єкт господарювання повинен звернутися до ТПП із заявою, в якій обґрунтувати причинно-наслідковий зв`язок між обставиною/подією і неможливістю виконання Заявником своїх конкретних зобов`язань (за договором, контрактом, угодою, законом, нормативним актом, актом органів місцевого самоврядування тощо). Якщо уповноважена особа на підставі аналізу наданих заявником документів, даних, інформації, доказів дійшла до висновку про наявність форс - мажорних обставин (обставин непереборної сили), які об`єктивно унеможливили/унеможливлюють виконання зобов`язання заявника, термін виконання якого настав або настане найближчим часом, то вона приймає рішення про засвідчення форс - мажорних обставин (обставин непереборної сили).

За результатами розгляду документів ТПП України / регіональна ТПП видає сертифікат про форс - мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Позивач не надав ні відповідачу, ні суду належного документа відповідно до ст. 141 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні», який засвідчує факт настання форс-мажорних обставин для нього з 24.02.22 р., а саме сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили).

Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд зазначає про необґрунтованість доводів позивача про те, що він підлягає звільненню від фінансової відповідальності на підставі підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 ПК України.

Щодо оскарження в частині визначення розміру штрафної санкції слід зазначити наступне.

Законом України від 12 січня 2023 року №2876-ХІ «Про внесення змін до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (далі - Закон №2876), який опубліковано у газеті «Голос України» від 07.02.2023 №26, доповнено підрозділ 2 розділу XX Кодексу пунктами 89 та 90, згідно з якими на період дії воєнного стану та протягом шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, збільшено граничні строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, встановлені пунктами 201.10 статті 201 Кодексу, та зменшено розміри штрафних санкцій за їх порушення, які встановлені пунктом 120.1 статті 120і Кодексу.

Визначені пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу строки реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН застосовуються до податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на період з дати набрання чинності Законом №2876 (тобто з датою складання, починаючи з 16 січня 2023 року).

Пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу встановлено розмір штрафів за порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, передбачених пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Кодексу.

Предметом даної камеральної перевірки були податкові накладні за квітень, травень, червень 2022 року. Для встановлення факту несвоєчасної реєстрації податкової накладної контролюючий орган має встановити дату виникнення у платника податків обов`язку зареєструвати податкову накладну або граничний термін її реєстрації в ЄРПН.

Граничним терміном реєстрації податкових накладних за квітень та травень 2022 року було 15.07.2022 року згідно з підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, оскільки пункт 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення Кодексу набув чинності лише 08.02.2023.

Граничним терміном реєстрації податкових накладних за червень 2022 року було 30.06.2022 року та 15.07.2022 згідно з пунктом 201.10 статті 201 Кодексу, оскільки пункт 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу набув чинності лише 08.02.2023. Враховуючи, що граничний термін реєстрації в ЄРПН податкових накладних, що були предметом цієї перевірки, визначено пунктом 201.10 статті 201 розділу V з урахуванням вимог підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Кодексу, до платника не може бути застосована відповідальність згідно пункту 90 підрозділу 2 розділу XX Кодексу, так як відповідальність згідно цього пункту передбачена лише за порушення граничного строку для реєстрації, передбаченого пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу.

Отже, порушення платником податку граничних строків реєстрації податкових накладних в ЄРПН, яка припадають на період до набрання чинності Законом №2876 (податкових накладних / розрахунків коригування, складених до 15 січня 2023 року включно), тягне за собою накладення штрафу у розмірах, встановлених пунктом 120і. 1 статті 120і Кодексу.

Щодо застосування норм пункту 11 підрозділу 10 розділу XX Кодексу суд зазначає наступне.

Відповідно до пункту 11 підрозділу 10 розділу XX Кодексу штрафні (фінансові) санкції (штрафи) за наслідками перевірок, які здійснюються контролюючими органами, застосовуються у розмірах, передбачених законом, чинним на день прийняття рішень щодо застосування таких штрафних (фінансових) санкцій (з урахуванням норм пункту 7 цього підрозділу).На день прийняття рішення щодо застосування штрафних (фінансових) санкцій за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних були чинними обидві норми щодо визначення розмірів штрафних санкцій, а саме: пункт 1201. 1 статті 1201 ПК України та пункт 90 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" ПК України.

При розгляді справи суд враховує позицію Верховного Суду в подібних правовідносинах викладену в Постановах від 30.01.2024 по справі №280/4484/23 та від 06.02.2024 по справі №160/10740/23 .

Враховуючи вищевикладене, суд, вважає, що податкове повідомлення-рішення від 13.10.2023 №00093840410 на застосування штрафних санкцій у сумі 472 948,34 грн. до платника ТОВ "ЕЛІКАТНИЙ СМАК" прийнято у відповідності до норм Кодексу та скасуванню не підлягає.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Судові витрати покладаються на позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246, 260 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя О.М. Мельник

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.12.2024
Оприлюднено09.12.2024
Номер документу123584703
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —400/15460/23

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 13.01.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 06.12.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 27.12.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні