Справа № 161/16101/24
Провадження № 1-кп/161/1365/24
В И Р О К
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Луцьк 06 грудня 2024 року Луцький міськрайонний суд Волинської області в складі:
головуючого - судді - ОСОБА_1 ,
за участю секретаря - ОСОБА_2 ,
прокурора - ОСОБА_3 ,
захисника - ОСОБА_4 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду обвинувальний акт у кримінальному провадженні №42022132580000149, що надійшов з Волинської обласної прокуратури 28.08.2024 відносно ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки с.Микільське Міловського району Луганської області, зареєстрованої та мешканки - АДРЕСА_1 , українки, гр.України, з вищою освітою, заміжньої, має на утриманні двоє неповнолітніх дітей, не судимої,
- у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України,
В С Т А Н О В И В :
Обвинувачена ОСОБА_5 , маючи достатній рівень освіти, спеціальних знань і життєвого досвіду для усвідомлення фактів збройного конфлікту, викликаного російською військовою агресією, а відтак, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, водночас підтримуючи ідеї проросійської спрямованості, у тому числі, щодо подальшого розвитку України, виходячи з геополітичних інтересів рф, які передбачають перебування України у сфері її впливу, а також з корисливих мотивів та хибного почуття кар`єризму, вирішила використати факт встановлення окупаційної влади на території Марківської селищної територіальної громади та ряду інших населених пунктів Луганської області у своїх особистих інтересах та в березні 2022 року, точну дату досудовим розслідуванням не встановлено, добровільно обійняла посаду начальника так званого «отдела бухгалтерского учета и финансового обеспечения администрации Марковского района луганской народной республики» (мовою оригіналу), тобто посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території, яку обіймала не пізніше ніж до 24.11.2023, а саме: до дати реорганізації вказаного окупаційного органу влади в так звану «администрацию муниципального округа муниципальное образование Марковский муниципальний округ луганской народной республики» (мовою оригіналу).
Так, Верховною Радою України схвалено 24.08.1991 «Акт проголошення незалежності України», яким проголошено незалежність України та створення самостійної української держави України.
Положеннями статей 1 та 2 Основного Закону України - Конституції України визначено, що Україна є суверенною і незалежною, демократичною, соціальною, правовою, унітарною державою, суверенітет України поширюються на всю її територію, яка в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканою.
Відповідно до ч. 1 ст. 17, ч. 1 ст. 65 Конституції України захист незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України є справою всього Українського народу та обов`язком громадян України, а на території України забороняється створення і функціонування будь-яких збройних формувань, не передбачених законом.
Статтями 132, 133 Конституції України визначено, що територіальний устрій України ґрунтується на засадах єдності та цілісності державної території, поєднання централізації і децентралізації у здійсненні державної влади, збалансованості і соціально-економічного розвитку регіонів, з урахуванням їх історичних, економічних, екологічних, географічних і демографічних особливостей, етнічних і культурних традицій.
До системи адміністративно - територіального устрою України входять АР Крим, області, зокрема і Луганська область, а також райони, міста, райони у містах, селища і села.
Згідно вимог ст. ст. 72, 73 Конституції України питання про зміну території України вирішується виключно всеукраїнським референдумом, який призначається Верховною Радою України або Президентом України відповідно до їхніх повноважень, встановлених Конституцією, та проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.
Незалежність України визнали держави світу, серед яких і російська федерація (далі - рф).
Згідно з пунктами 1, 2 Меморандуму про гарантії безпеки у зв`язку з приєднанням України до Договору про нерозповсюдження ядерної зброї від 05.12.1991 рф, Сполучене Королівство Великої Британії та Північної Ірландії і Сполучені Штати Америки підтвердили Україні своє зобов`язання згідно з принципами Заключного акта Наради з безпеки та співробітництва в Європі від 01.08.1975 поважати незалежність і суверенітет та існуючі кордони України, зобов`язалися утримуватися від загрози силою чи її використання проти територіальної цілісності чи політичної незалежності України, і що ніяка їхня зброя ніколи не буде використовуватися проти України, крім цілей самооборони, або будь-яким іншим чином згідно зі Статутом ООН.
Відповідно до пунктів 3, 8 Меморандуму про підтримку миру та стабільності в Співдружності Незалежних Держав від 10.02.1995, що укладений між державами СНД, серед яких є Україна та рф, держави підтвердили непорушність існуючих кордонів один одного та зобов`язалися виступати проти будь-яких дій, що підривають їхню непорушність, а також вирішувати усі суперечки, що виникають з питань кордонів і територій, тільки мирними засобами. Держави також зобов`язалися не підтримувати на території інших держав-учасниць сепаратистські рухи, а також сепаратистські режими, якщо такі виникнуть; не встановлювати з ними політичних, економічних та інших зв`язків; не допускати використання ними територій і комунікацій держав-учасниць Співдружності; не надавати їм економічної, фінансової, військової та іншої допомоги.
Відповідно до положень Статуту ООН і зобов`язань, згідно із Заключним актом Наради з безпеки і співробітництва в Європі, Україна та російська федерація уклали 31.05.1997 Договір про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і рф (ратифікований Законом України від 14.01.1998 № 13/98-ВР та Федеральним Законом рф від 02.03.1999 № 42-ФЗ). Відповідно до статей 2 - 3 зазначеного Договору, рф зобов`язалася поважати територіальну цілісність України, підтвердила непорушність існуючих між ними кордонів та зобов`язалася будувати відносини одна з одною на основі принципів взаємної поваги, суверенної рівності, територіальної цілісності, непорушності кордонів, мирного врегулювання спорів, незастосування сили або погрози силою, у тому числі економічні та інші способи тиску, права народів вільно розпоряджатися своєю долею, невтручання у внутрішні справи, додержання прав людини та основних свобод, співробітництва між державами, сумлінного виконання взятих міжнародних зобов`язань, а також інших загальновизнаних норм міжнародного права.
Відповідно до опису і карти державного кордону, які є додатками до Договору між Україною та рф про українсько-російський державний кордон від 28.01.2003 (ратифікований рф 22.04.2004), територія Автономної Республіки Крим, м. Севастополя, Донецької, Луганської, Запорізької та інших областей відноситься до території України.
Незважаючи на викладені вище обставини, 21.02.2022 рф визнано так звані «донецьку народну республіку» та «луганську народну республіку» незалежними державами, попередньо впроваджуючи в період 2013-2022 років, із застосуванням засобів масової інформації, ідеї єдиного російського народу та відсутності української нації, вчиняючи неоголошені та приховані вторгнення на територію України підрозділів збройних сил та інших силових відомств рф, організовуючи та підтримуючи терористичну діяльність, направлену на окупацію Донецької та Луганської областей та порушення територіальної цілісності України.
Надалі «президент» рф оголосив 24.02.2022 рішення про початок так званої «спеціальної військової операції» в Україні.
Збройними силами рф, які діяли за наказом керівництва рф і зс рф, здійснено пуск крилатих та балістичних ракет по аеродромах, військових штабах і складах Збройних сил України, а також підрозділами збройних сил та інших військових формувань рф 24.02.2022 здійснено вторгнення на територію суверенної держави Україна через державний кордон України, який проходить територіями Автономної республіки Крим, Запорізької, Донецької, Луганської, Харківської, Херсонської, Миколаївської, Сумської, Чернігівської та інших областей, і здійснили збройний напад на державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, військові частини, інші об`єкти, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, окупували частину вказаної території, організували проведення псевдо-референдумів та прийняття незаконних, з огляду на норми міжнародних актів, рішень щодо включення окупованих територій Донецької, Запорізької, Луганської, Херсонської областей до складу суб`єктів російської федерації, чим вчинили дії з метою зміни меж території та державного кордону України на порушення порядку, встановленого Конституцією України, що продовжується по теперішній час і призводить до загибелі значної кількості людей та інших тяжких наслідків.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022, у зв`язку з військовою агресією рф проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п. 20 ч. 1 ст. 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану», введено воєнний стан на всій території України, дія якого неодноразово продовжувалася та який триває по даний час.
Відповідно до ч. 2 ст. 9 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» Кабінет Міністрів України, інші органи державної влади, військове командування, військові адміністрації, Верховна рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування здійснюють повноваження, надані їм Конституцією України, цим та іншими законами України.
Відповідно до ст. 9 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2012 № 1207-VII, державні органи та органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до Конституції та законів України, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території діють лише на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
Станом на 24.02.2022 ОСОБА_5 постійно проживала на території смт. Марківка, Старобільського району Луганської області.
Наведені вище факти розв`язання та ведення рф агресивної війни проти України, здійснення підривної діяльності, захоплення державних установ, організацій та військових частин, широко висвітлювались більшістю засобів масової інформації, в тому числі іноземних держав, у зв`язку з чим були достовірно відомі ОСОБА_5 , яка, відповідно до вимог ст. 68 Конституції України, зобов`язана неухильно додержуватися Конституції України та законів України, актів Президента України і Кабінету Міністрів України, наказів та інших нормативно-правових актів.
З 25.02.2022 по даний час Марківська селищна територіальна громада та ряд інших селищних, міських і сільських територіальних громад Луганської області перебувають під окупацією збройних сил рф, що зафіксовано відповідним Переліком, затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309.
Всупереч порядку, встановленому Конституцією України, Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про центральні органи виконавчої влади», «Про місцеві державні адміністрації» та іншими нормативно-правовими актами, 15.03.2022 зареєстровано окупаційний орган влади - так звану «администрацию Марковского района луганской народной республики» (мовою оригіналу), а 24.11.2023 вказаний окупаційний орган влади реорганізовано - в так звану «администрацию муниципального округа муниципальное образование Марковский муниципальний округ луганской народной республики» (мовою оригіналу), з метою подальшого утримання адміністративно-політичного контролю та реалізації узурпованих владних повноважень.
Під час окупації представники органів місцевого самоврядування та органів державної влади на місцях були примусово та незаконно відсторонені від виконання покладених на них обов`язків.
Положеннями п. 6 ч. 1 ст. 1-1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15.04.2014 № 1207-VII визначено, що окупаційна адміністрація рф - це сукупність державних органів і структур рф, функціонально відповідальних за управління тимчасово окупованими територіями та підконтрольних рф самопроголошених органів, які узурпували виконання владних повноважень на тимчасово окупованих територіях та які виконували чи виконують властиві органам державної влади чи органам місцевого самоврядування функції на тимчасово окупованій території України, в тому числі органи, організації, підприємства та установи, включаючи правоохоронні та судові органи, нотаріусів та суб`єктів адміністративних послуг.
Згідно ч. 3 ст. 18 Кримінального кодексу України, службовими особами є особи, які постійно, тимчасово чи за спеціальним повноваженням здійснюють функції представників влади чи місцевого самоврядування, а також постійно чи тимчасово обіймають в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій, або виконують такі функції за спеціальним повноваженням, яким особа наділяється повноважним органом державної влади, органом місцевого самоврядування, центральним органом державного управління із спеціальним статусом, повноважним органом чи повноважною службовою особою підприємства, установи, організації, судом або законом.
Відповідно до постанови Пленуму Верховного Суду України № 5 від 26.04.2002 «Про судову практику у справах про хабарництво» організаційно-розпорядчі обов`язки - це обов`язки по здійсненню керівництва галуззю промисловості, трудовим колективом, ділянкою роботи, виробничою діяльністю окремих працівників на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форми власності. Такі функції виконують, зокрема, керівники міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, державних, колективних чи приватних підприємств, установ і організацій, їх заступники, керівники структурних підрозділів, їх заступники, особи, які керують ділянками робіт.
Всупереч вказаним правовим нормам, після повної окупації смт.Марківка Старобільського району та інших територіальних одиниць Луганської області військовослужбовцями збройних сил рф, обвинувачена ОСОБА_5 , маючи достатній рівень освіти, спеціальних знань і життєвого досвіду для усвідомлення фактів збройного конфлікту, викликаного російською військовою агресією, а відтак, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, підтримуючи ідеї проросійської спрямованості, у тому числі, щодо подальшого розвитку України, виходячи з геополітичних інтересів рф, які передбачають перебування України у сфері її впливу, а також з корисливих мотивів та хибного почуття кар`єризму, вирішила використати факт встановлення окупаційної влади на території Марківської селищної територіальної громади та ряду інших населених пунктів Луганської області у своїх особистих інтересах та в березні 2022 року (точної дати та часу органом досудового розслідування не встановлено), добровільно обійняла посаду начальника так званого «отдела бухгалтерского учета и финансового обеспечения администрации Марковского района луганской народной республики» (мовою оригіналу), тобто посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території, яку обіймала не пізніше ніж до 24.11.2023 - до дати реорганізації вказаного окупаційного органу влади в так звану «администрацию муниципального округа муниципальное образование Марковский муниципальний округ луганской народной республики» (мовою оригіналу).
З метою представлення окупаційній владі своєї особистої прихильності, формування в населення окупованої частини території Луганської області, в тому числі, Марківської селищної територіальної громади, де зареєстрована юридична адреса та фактичне місцезнаходження згаданої окупаційної адміністрації, думки невідворотності встановлення та утвердження російської окупації частини території України, як єдиної законної влади на цій території, просуваючи ідеї проросійської спрямованості, незворотного і стабільного існування на теренах Луганської області влади рф та ідей «російського світу», обвинувачена ОСОБА_5 , будучи начальником так званого «отдела бухгалтерского учета и финансового обеспечения администрации Марковского района луганской народной республики» (мовою оригіналу), забезпечувала з іншими особами з числа представників незаконних органів окупаційної влади держави-агресора, створених на окупованій території Луганської області, реалізацію незаконної державної політики держави-агресора щодо ефективного функціонування системи управління «администрации Марковского района луганской народной республики» (мовою оригіналу) у сфері бюджету та фінансів щодо організації використання доходів за цільовим призначенням, забезпечення розпорядження бюджетними коштами лнр, а також виконувала інші функціональні обов`язки, для подальшого встановлення окупаційної влади, штучного створення у місцевих мешканців хибних уявлень про благі наміри окупаційних військ та незворотного і стабільного існування на теренах Луганської області влади рф та ідей «російського світу».
Діючи у такий спосіб та добровільно зайнявши посаду у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території та виконуючи, в період з березня 2022 року по 24.11.2023 (точної дати та часу органом досудового розслідування не встановлено), функції начальника так званого «отдела бухгалтерского учета и финансового обеспечения администрации Марковского района луганской народной республики» (мовою оригіналу) на тимчасово окупованій території Луганської області, обвинувачена ОСОБА_5 здійснила колабораційну діяльність.
Таким чином, ОСОБА_5 , своїми умисними діями, які виразились у добровільному зайнятті громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Прокурор відділу Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 в судовому засіданні обставини, визначені в обвинувальному акті підтримав у повному обсязі, в обґрунтування винуватості обвинуваченої ОСОБА_5 зазначив, що показання свідків ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та подані письмові докази (в тому числі фото, відеоматеріали) підтверджують протиправність злочинних дій ОСОБА_5 , а кваліфікація кримінального правопорушення є вірною для того, щоб довести винуватість останньої у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.5 ст.111-1 КК України, поза розумним сумнівом.
Відтак, прокурор відділу Волинської обласної прокуратури ОСОБА_3 просив суд визнати ОСОБА_5 винною у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, та призначити їй покарання у виді позбавлення волі на строк 8 (вісім) років, з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади та місцевого самоврядування, органах державного управління та контролю, підприємствах та організаціях державної та комунальної власності на строк 15 (п`ятнадцять) років, з конфіскацією усього належного на праві приватної власності майна.
Судовий розгляд у межах даного кримінального провадження здійснювався за відсутності обвинуваченої ОСОБА_5 (in absentia), яка показань суду не надавала та будь-яких клопотань від останньої на адресу суду також не надходило.
Відповідно до ухвали Луцького міськрайонного суду Волинської області 09.10.2024 постановлено здійснювати спеціальне судове провадження за обвинувальним актом відносно ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України.
Повістки про виклик обвинуваченої ОСОБА_5 у судові засідання, а також інформація про процесуальні документи надсилались та публікувались відповідно до вимог ст. 323 КПК України.
Судом вживалися заходи для виклику обвинуваченої ОСОБА_5 для забезпечення доступу до правосуддя, у зв`язку із чим остання викликалася в судові засідання (у кожне з них зокрема) в порядку ст. 323 КПК України. Повістки про виклик опубліковувалися у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, а саме: у газеті «Урядовий кур`єр», на офіційному веб-сайті Луцького міськрайонного суду Волинської області, а також на офіційному веб-сайті Офісу Генерального прокурора.
Таким чином, суд вважає, що наявні у справі документи свідчать про відмову ОСОБА_5 , яка, в свою чергу, повинна була знати про розпочате кримінальне провадження, від здійснення свого права постати перед українським судом за діяння, вчинені на території суверенної України, юрисдикцію якої обвинувачена над собою не визнає, та захищати себе безпосередньо в такому суді, а також свідчать про її наміри на ухилення від кримінальної відповідальності.
У той же час, ухилення обвинуваченої ОСОБА_5 від правосуддя, суд оцінює як реалізацію останньої її невід`ємного права на свободу від самозвинувачення чи самовикриття (п/п. «g» п. 3 ст. 14 Міжнародного пакту про громадянські і політичні права, ст. 63 Конституції України), як одну з ключових гарантій презумпції невинуватості.
Водночас, дане кримінальне провадження здійснювалось за обов`язковою участю захисника, який був забезпечений державою з Західного міжрегіонального центру з надання безоплатної правничої допомоги.
Захисник обвинуваченої ОСОБА_5 - адвокат ОСОБА_4 у судовому засіданні зазначив, що здійснюючи судовий розгляд у відсутності ОСОБА_5 неможливо встановити чи вчинені її дії умисно, у стані крайньої необхідності, під впливом фізичного або психологічного примусу, а також, що дане діяння вчинене в умовах виправданого ризику для досягнення значної суспільно корисної мети. Оскільки ОСОБА_5 неналежним чином (дані про її обізнаність відсутні у матеріалах) було повідомлено про здійснення досудового розслідування та судового розгляду щодо неї, то надані суду та досліджені докази, на його думку, є неналежними та недопустимими. Просив виправдати ОСОБА_5 у зв`язку з відсутністю в її діях складу кримінальних правопорушень.
Враховуючи наведене, суд вважає, що стороною обвинувачення та судом вживалися достатні заходи щодо дотримання прав обвинуваченої ОСОБА_5 на захист та доступ до правосуддя, з урахуванням здійснення спеціального досудового розслідування та спеціального судового провадження.
Винуватість обвинуваченої ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, тобто у добровільному зайнятті громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора повністю підтверджується зібраними в ході досудового розслідування та дослідженими під час судового розгляду доказами в кримінальному провадженні.
Свідок ОСОБА_7 в судовому засіданні дала показання, що з 2016 року вона прийшла працювати у відділ освіти Марківського району, яке згодом стало Марківською селищною територіальною громадою, де познайомилась з ОСОБА_5 , яка була бухгалтером. Коли утворилась громада - вона стала економістом у відділі освіти, потім - головним бухгалтером. З моменту окупації (з лютого 2022 року) вона ( ОСОБА_7 ) більше не виходила на роботу та виїхала на підконтрольну територію Україні. Ій відомо, що з березня 2022 ОСОБА_5 повернулась на роботу в окупаційну владу на посаду бухгалтера у відділі освіти. Вказане їй відомо від мешканців громади (з якими вона спілкувалась по телефону), окрім того, про це їй відомо і з Інтернет-ресурсів. Вважає, що обвинувачена це зробила добровільно, оскільки мала можливість виїхати, так як до кінця березня така можливість була. Контракт з нею припинено.
З протоколу пред`явлення осіб для впізнання за фотознімками від 19.06.2024 вбачається, що свідок ОСОБА_7 , серед пред`явлених до впізнання фото інших осіб, вказала на фото особи під №1 - ОСОБА_5 , як на таку, яка в умовах воєнного стану добровільно зайняла посаду начальника відділу бухгалтерського обліку та фінансового забезпечення т.зв. адміністрації Марківського району лнр. Вказану особу впізнала за відповідними названими нею прикметами.
Свідок ОСОБА_6 в судовому засіданні дала показання, що знає обвинувачену ОСОБА_5 , познайомилась з нею коли працювала в ліцеї, а остання - в відділі бухгалтерії в Марківській громаді. До 24.02.2022 з обвинуваченою спілкувалася суто по роботі. Зазначила, що вона особисто виїхала з окупованої території 24.02.2022, а ОСОБА_5 - залишилась, і з соціальних мереж (Телеграм каналу) та розповідей знайомих, колег по телефону дізналась, що остання працює в відділі освіти, бухгалтером. Вважає, що ОСОБА_5 добровільно почала співпрацювати з окупаційною владою, оскільки упродовж місяця після окупації була реальна можливість виїхати звідти, нікого не примушували залишатись, а хто хотів та залишився - пішли на співпрацю.
З протоколу пред`явлення осіб для впізнання за фотознімками від 18.06.2024 вбачається, що свідок ОСОБА_6 , серед пред`явлених до впізнання фото інших осіб, вказала на фото особи під №1 - ОСОБА_5 , як на таку, яка в умовах воєнного стану добровільно зайняла посаду начальника відділу бухгалтерського обліку та фінансового забезпечення т.зв. адміністрації Марківського району лнр. Вказану особу впізнала за відповідними названими нею прикметами.
З протоколу пред`явлення осіб для впізнання за фотознімками від 18.06.2024 вбачається, що свідок ОСОБА_8 , серед пред`явлених до впізнання фото інших осіб, вказала на фото особи під №2 - ОСОБА_5 , як на таку, яка в умовах воєнного стану добровільно зайняла посаду начальника відділу бухгалтерського обліку та фінансового забезпечення т.зв. адміністрації Марківського району лнр. Вказану особу впізнала за відповідними названими нею прикметами.
З протоколу пред`явлення осіб для впізнання за фотознімками від 17.06.2024 вбачається, що свідок ОСОБА_9 , серед пред`явлених до впізнання фото інших осіб, вказала на фото особи під №3 - ОСОБА_5 , як на таку, яка в умовах воєнного стану добровільно зайняла посаду начальника відділу бухгалтерського обліку та фінансового забезпечення т.зв. адміністрації Марківського району лнр. Вказану особу впізнала за відповідними названими нею прикметами.
З протоколу пред`явлення осіб для впізнання за фотознімками від 18.06.2024 вбачається, що свідок ОСОБА_10 , серед пред`явлених до впізнання фото інших осіб, вказала на фото особи під №3 - ОСОБА_5 , як на таку, яка в умовах воєнного стану добровільно зайняла посаду начальника відділу бухгалтерського обліку та фінансового забезпечення т.зв. адміністрації Марківського району лнр. Вказану особу впізнала за відповідними названими нею прикметами.
Показання свідків ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 ,є аналогічними за змістом показанням свідків ОСОБА_7 , ОСОБА_6 , у зв`язку з чим клопотання про їх допит стороною обвинувачення було знято (щодо цього не заперечувала і сторона захисту).
Окрім вищевказаних доказів, винуватість ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України, об`єктивно підтверджується наступним.
Так, з протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 28.10.2022 вбачається, наявність інформації, розміщеної на офіційному сайті т.зв. « ІНФОРМАЦІЯ_2 » де в розділі «Контакты» виявлено таблицю з переліком установ та їх керівників, які функціонують на тимчасово окупованій території Марківської ОТГ. Серед інших осіб, начальників відділів виявлено графу « ОСОБА_11 , отдел бух.учета и финансов, 0725132940».
З протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 28.10.2022 вбачається, що під час огляду публікації за відповідним електронним посиланням, розміщеної в месенджері «Telegram» на загальнодоступному каналі « ІНФОРМАЦІЯ_3 » виявлено публікацію наступного змісту: « ІНФОРМАЦІЯ_4 , а также предприятий и организаций Марковского района Луганской Народной Республики, на котором были обговорены важные вопросы по подготовке к отопительному сезону» (мовою оригіналу). Разом з цим, встановлено, що до вказаної публікації прикріплено декілька фотознімків, на одному з яких зафіксовано ОСОБА_5 , яка приймала участь у вказаних зборах.
З протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 27.12.2023 вбачається, що під час огляду інформації, а саме - файл в форматі PDF з назвою « ІНФОРМАЦІЯ_5 », наявний лист адресований на ім`я т.зв. керівнику адміністрації голови лнр ОСОБА_12 , де містить заголовок із назвою установи «Беловодская районная администрация луганской народной республики». Вказаний документ завізовано підписом т.зв. голови Марківської районної адміністрації ОСОБА_13 та вміщує в собі текст службової записки із актуальними контактними даними т.зв. Марківської районної адміністрації лнр, серед яких зазначено прізвище - ОСОБА_5 , її контактний робочий телефон НОМЕР_1 із зазначенням посади: «начальник відділу бухгалтерського обліку і фінансового забезпечення Марківської районної адміністрації лнр».
З протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 21.05.2024 вбачається, що під час огляду веб-сторінки, розміщеної за відповідним посиланням, виявлено документ (мовою оригіналу): «ІНФОРМАЦІЯ_6 », згідно якого «Глава луганской народной республики» забезпечує діяльність т.зв. органів «виконавчої влади» ЛНР, серед яких - адміністрація Марківського району ЛНР.
З протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 22.05.2024 вбачається, що під час огляду документу - постанови №11 від 29.12.2023 «О единой кадровой комиссии муниципального образования ІНФОРМАЦІЯ_7 » (мовою оригіналу), розміщеної на офіційному сайті т.зв. « ІНФОРМАЦІЯ_8 » ІНФОРМАЦІЯ_9 , встановлено, що вказана «комісія» створена з метою розгляду питань призначення громадян без проведення конкурсів на посади т.зв. «муніципальної служби в органах місцевого самоврядування». Крім того, вказаним документом затверджено «Положення» про кадрову комісію та персональний склад кадрової комісії. До складу «кадровой комиссии муниципального образование Марковский муниципальній округ Луганской Народной Республики» входить і ОСОБА_5 - «главный специалист - бухгалтер Совета муниципального округа муниципального образование Марковский муниципальный округ Луганской Народной Республики» (мовою оригіналу).
З протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 22.05.2024 вбачається, що під час огляду профілю « ІНФОРМАЦІЯ_10 », розміщеного у соціальній мережі «Однокласники» встановлено, що на особистій сторінці (веб профілі) ОСОБА_5 в соціальній мережі «Однокласники» (посилання ІНФОРМАЦІЯ_11 ), наявні фото останньої, інформація про групи в яких вона перебуває: « ІНФОРМАЦІЯ_12 », «Луганская народная республика», « ІНФОРМАЦІЯ_13 ».
З протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 22.05.2024 вбачається, що під час огляду профілю « ІНФОРМАЦІЯ_10 », розміщеного у соціальній мережі «Однокласники» встановлено, що на особистій сторінці (веб профілі) ОСОБА_5 в соціальній мережі «Однокласники» за відповідним електронним посиланням, останньою опубліковано допис наступного змісту: «Администрация Марковского муниципального округа в рамках сотрудничества с нашими соседями Кантемировским районом Воронежской области, для обеспечения потребностей населения Марковского района в доступе и получении услуг, медицинского обслуживания и приобретения товаров в магазинах и на ринке р.п. Кантемировка, ведется работа по…», а також міститься голосування за зручний час для автобуса із селища Марківка до населеного пункту Кантемирівка Воронежської області.
З протоколу огляду (з доданими фототаблицями) від 22.05.2024 вбачається, що під час огляду документу«Положение об ІНФОРМАЦІЯ_14 », розміщеного на офіційному сайті т.зв. « ІНФОРМАЦІЯ_8 » ІНФОРМАЦІЯ_9 , затвердженого «Указом Главы Луганской Народной Республики от 01 марта 2023 года №УГ-171/23» зафіксовано загальні положення, правові підстави, організація його діяльності. Зокрема, врегульовано управління у сфері бюджету та фінансів, щодо: організації використання доходів за цільовим призначенням; затвердження плану фінансово-господарської діяльності підприємств, які відносяться до муніципальної власності, здійснює доповідь про розподіл бюджетних коштів, готовить відповідь про виконання бюджету, забезпечення розпорядження бюджетними коштами лнр тощо.
З протоколу огляду інформації від 07.07.2024 (з доданими фототаблицями) вбачається, що під час огляду Інтернет-сайту« ІНФОРМАЦІЯ_15 в електронном виде» на російській платформі за відповідним посиланням, розміщена інформація про «индивидуальных предпринимателей - физические лица, юридические лица, организации», зокрема інформація про реєстрацію в рф, де встановлено факт реєстрації « ІНФОРМАЦІЯ_16 », з датою реєстрації - 29.12.2022.
З протоколу огляду від 26.07.2024 (з доданими фототаблицями) вбачається, що під час огляду чату в соціально-орієнтованій мережі Інтернет «Однокласники» із користувачем « ОСОБА_14 », який використовується ОСОБА_5 , наявні два документа - повістка про виклик, повідомлення про підозру ОСОБА_5 , чим підтверджено факт особистої обізнаності останньої про виклики до правоохоронних органів та наявність повідомлення про підозру.
Згідно повідомлення Управління Державної міграційної служби України в Кіровоградській області від 12.07.2023 вбачається, що за обліками ВІС ДМС місце проживання громадянки України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки с. Микільське Міловського Луганської області, значиться зареєстрованим за адресою: АДРЕСА_1 . За наявними обліками ЄАС УМП гр. ОСОБА_5 паспортом громадянина України та паспортом громадянина України для виїзду за кордон документована не була. Додатковою перевіркою за відомостями інформаційних підсистем встановлено, що 19.01.1996 ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , документована паспортом громадянина України серії НОМЕР_2 виданий Марківським РВВС у Луганській області.
З повідомлення Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Луганській області (філія ГСЦ МВС) від 28.07.2023 №31/12/4443-663 вбачається, що згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру МВС станом на 23 липня 2023 року за громадянкою ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , транспортні засоби не зареєстровані, посвідчення водія не видавалося.
Згідно листа Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України від 27.07.2023 вбачається, що за результатами проведеної перевірки інформації, що зберігається в базі даних «Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України, в?їхали на тимчасово окуповану територію України або виїхали з такої території», що функціонує відповідно до Положення про цю базу даних, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України від 27.09.2022 № 614, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 26.10.2022 за №1319/38655, відомостей щодо перетинання державного кордону України, лінії розмежування з тимчасово окупованими територіями громадянином України ОСОБА_15 , ІНФОРМАЦІЯ_1 в період з 08.11.2017 по 27.07.2023 в базі даних не виявлено.
З повідомлення Головного управління Пенсійного фонду України в Луганській області вбачається, що станом на 02.04.2024 відповідно до інформації, яка надійшла реєстратору по застрахованій особі - ОСОБА_5 - звітні відомості надходили від страхувальника ВІДДІЛ ОСВІТИ МАРКІВСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ, код ЄДРПОУ 43728247, за періоди: з січня по грудень 2021 року, з квітня по грудень 2022 року. Звітні відомості за період з січня по березень 2022 року - відсутні.
З повідомлення начальника Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) Соборний відділ державної РАЦС у м.Дніпрі від 09.04.2024 №782/31.27-25 вбачається наявність у Державному реєстрі актів цивільного стану наступних актових записів на громадянку України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 : актового запису про шлюб №27 від 16.07.1994 року, складених Марківським відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції в Луганській області; актового запису про шлюб № 02 від 11.01.2003 року, актових записів про народження дітей №12 від 08.02.1995 року, № 31 від 02.06.2006 року.
З повідомлення Марківської селищної військової адміністрації Старобільського району Луганської області від 03.04.2024 від 06-06/744 вбачається, що гр. України ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно відомостей з Реєстру територіальної громади по Марківській селищній раді, зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 . Станом на 24.02.2022 року ОСОБА_5 була працівником Централізованої бухгалтерії відділу освіти Марківської селищної ради Луганської області (точна назва посади не відома, у зв?язку з тим, що документи з кадрових питань відділу освіти залишились на тимчасово окупованій території). На цей час з ОСОБА_5 призупинено дію трудового договору (згідно наказу відділу освіти Марківської селищної ради Луганської області від 01 червня 2023 р. № 22-к).
З повідомлення начальника ГУНП у Волинській області (Управління інформаційно-аналітичної підтримки) від 13.05.2023 №1091/27/01-2024 вбачається, що станом на 10.05.2024, відповідно до даних інформаційної підсистеми «Адмінпрактика» інформаційно-комунікаційної системи «Інформаційний портал Національної поліції України» (далі - ІКС ІПНП України), громадянка ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , до адміністративної відповідальності не притягувалася. Відомості про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, в ІКС ІПНП України відсутні, так як безпосередньо надходять до Реєстру адміністративних правопорушень у сфері безпеки дорожнього руху, який є функціональною підситемою Єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ. Володільцем інформації, що обробляється в Реєстрі, є Головний сервісний центр МВС.
З повідомлення Міністерства закордонних справ України від 18.06.2024 вбачається, що станом на 18 червня 2024 року відсутня інформація про звернення ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з клопотанням про вихід з громадянства України, питанням оформлення подання про втрату нею громадянства України.
З повідомлення Центральної виборчої комісії від 14.03.2024 №21-24-754 вбачається, що нинішній склад Верховної Ради України дев?ятого скликання сформовано за результатами позачергових виборів народних депутатів України 21 липня 2019 року, а також низки проміжних виборів народних депутатів України, які проводились у 2020 та 2021 роках у деяких одномандатних виборчих округах. Так, ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , на вказаних виборах не реєструвалась кандидатом у народні депутати України та не обиралась народним депутатом України. Стосовно обрання цієї особи депутатом місцевої ради зазначили, що 25 жовтня 2020 року в Україні відбулись чергові та перші місцеві вибори, на яких обирались депутати місцевих рад. Також з підстав та у випадках, передбачених виборчим законодавством, у період із 25 жовтня 2020 року до 24 лютого 2022 року (дня введення воєнного стану) в деяких територіальних громадах призначались та проводились повторні, позачергові, проміжні вибори депутатів місцевих рад. Крім того, до Центральної виборчої комісії не надходило відомостей про обрання ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_17 , депутатом місцевої ради на вказаних виборах.
З листа Головного управління ДПС у Волинській області від 12.03.2024 вбачаються суми отриманих доходів та сплачених з них податків громадянкою ОСОБА_5 , РНОКПП НОМЕР_3 , за період з I-го кварталу 2013 року по IV-й квартал 2023 року (відомості станом на 08.03.2024).
Протоколом огляду документів від 08.06.2024, отриманих під час проведення тимчасового доступу до речей і документів (протокол від 06.06.2024) стверджуються контактні дані ОСОБА_5 з прив`язкою мобільного телефону до банківської картки.
Постановою слідчого від 08.06.2024 диск з інформацією на ньому визнано речовим доказом.
Усі зазначені докази, суд, відповідно до ст.85, 86 КПК України, вважає належними та допустимими та кладе в основу даного вироку.
Будь-яких інших доказів в ході судового розгляду сторонами, які були вільними у використанні своїх прав у межах та у спосіб, визначений КПК України, враховуючи, що суд, зберігаючи об`єктивність та неупередженість у ході розгляду даного кримінального провадження створив їм необхідні умови для реалізації ними їхніх процесуальних прав та виконання процесуальних обов`язків, надано не було.
У ряді складів кримінальних правопорушень, у тому числі, передбаченого ч. 5 ст. 111-1 КК України важливе значення має добровільність (якщо особа здійснювала відповідні дії не добровільно, а під примусом (байдуже яким), склад правопорушення відсутній).
Наведеними вище доказами у їх сукупності та взаємозв`язку, зокрема дослідженими судом матеріалами, здобутими в результаті оглядів мережі Інтернет, уповноваженими на це суб`єктами досудового розслідування, показами свідків, встановлено, що в березні 2022 року (точної дати та часу органом досудового розслідування не встановлено), ОСОБА_5 добровільно обійняла посаду начальника так званого «отдела бухгалтерского учета и финансового обеспечения администрации Марковского района луганской народной республики» (мовою оригіналу), тобто посаду, пов`язану з виконанням організаційно-розпорядчих функцій, у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території, яку обіймала не пізніше ніж до 24.11.2023, а саме: до дати реорганізації вказаного окупаційного органу влади в так звану «администрацию муниципального округа муниципальное образование Марковский муниципальний округ луганской народной республики» (мовою оригіналу).
Зазначене є беззаперечним свідченням невимушеності її поведінки, відсутності будь-якого примусу щодо неї, а відтак, і цілковитої добровільності її дій.
Окрім того, з 25.02.2022 по даний час Марківська селищна територіальна громада та ряд інших селищних, міських і сільських територіальних громад Луганської області перебувають під окупацією збройних сил рф, що зафіксовано відповідним Переліком, затвердженим Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 №309, а тому ОСОБА_5 , займаючи посаду у незаконному органі влади, створеному на тимчасово окупованій території та виконуючи функції начальника так званого «отдела бухгалтерского учета и финансового обеспечения администрации Марковского района луганской народной республики», очевидно усвідомлювала суспільно небезпечний характер свого діяння, передбачала його суспільно небезпечні наслідки і бажала їх настання, тобто діяла з прямим умислом.
Таким чином, розглянувши кримінальне провадження з дотриманням положень ч.1 ст. 337 КПК України, в межах висунутого обвинувачення, дослідивши безпосередньо в судовому засіданні наведені вище письмові докази у їх сукупності, надавши їм належну правову оцінку, відповідно до вимог ст. 94 КПК України, судом поза розумним сумнівом, достовірно встановлено, що ОСОБА_5 своїми умисними діями, які виразились у добровільному зайнятті громадянином України посади, пов`язаної з виконанням організаційно-розпорядчих функцій у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, вчинила кримінальне правопорушення, передбачене ч. 5 ст. 111-1 КК України.
При обранні покарання суд враховує ступінь тяжкості вчиненого кримінального правопорушення, яке, згідно ст. 12 КК України, відноситься до категорії тяжких злочинів, характер діяння, форму й ступінь вини, мотиви вчинення кримінального правопорушення і дані про особу винної.
Обставин, що пом`якшують покарання обвинуваченої ОСОБА_5 , передбачених ст. 66 КК України, судом не встановлено.
Обставиною, що обтяжує покарання обвинуваченої ОСОБА_5 , суд визнає вчинення злочину з використанням умов воєнного стану, що передбачено п. 11 ч. 1 ст. 67 КК України.
Відповідно до вимог ч.2 ст.65 КК України особі, яка вчинила кримінальне правопорушення, має бути призначене покарання, необхідне й достатнє для її виправлення та попередження нових кримінальних правопорушень. Згідно ч. 2 ст.50 КК України покарання має на меті не тільки кару, а й виправлення засуджених, а також запобігання вчиненню нових кримінальних правопорушень як засудженими, так і іншими особами.
Таким чином, зважаючи на той факт, що обвинувачена ОСОБА_5 , як громадянка України, вчинила тяжкий злочин проти основ національної безпеки України в період встановленого в Україні воєнного стану, тому суд, враховуючи особу обвинуваченої, підвищену суспільну небезпечність даного злочину, його тяжкість, наявність обставини, що обтяжує покарання та відсутність пом`якшуючих покарання обставин, вважає, що виправлення та перевиховання обвинуваченої не можливе без ізоляції від суспільства та призначає покарання в межах санкції ч. 5 ст. 111-1 КК України у виді позбавлення волі, з конфіскацією усього належного їй на праві приватної власності майна, з позбавлення права обіймати певні посади та з позбавленням.
Зазначена міра покарання є законною, обґрунтованою, справедливою, необхідною та достатньою для виправлення обвинуваченої та попередження вчинення як нею, так і іншими особами, кримінальних правопорушень.
Ухвалою слідчого судді Луцького міськрайонного суду Волинської області від 12.08.2024 відносно ОСОБА_5 , в порядку ч. 6 ст. 193 КПК України, обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою.
Запобіжний захід у вигляді тримання під вартою слід залишити до набрання вироком законної сили.
Речові докази, згідно ст. 100 КПК України, залишити в матеріалах кримінального провадження.
Даних щодо наявності процесуальних витрат у даному кримінальному провадженні прокурором не надано.
Враховуючи, що до ОСОБА_5 застосовано додаткове покарання у виді конфіскації майна, суд вважає за необхідне, з метою забезпечення конфіскації майна, залишити діючим захід забезпечення кримінального провадження у виді арешту майна останньої, а саме: квартиру за адресою: АДРЕСА_1 , що на праві приватної власності належить ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який було застосовано ухвалою слідчого судді Луцького міськрайонного суду Волинської області від 14.08.2024.
Керуючись ст.ст. 368, 370, 374 КПК України, суд, -
У Х В А Л И В :
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , визнати винуватою у пред`явленому обвинуваченні за ч.5 ст. 111-1 КК України та призначити покарання - 8 (вісім) років позбавлення волі, з позбавленням права обіймати посади в органах державної влади та місцевого самоврядування,органах державного управління та контролю, підприємствах та організаціях державної та комунальної власності на строк 15 (п`ятнадцять) років, з конфіскацією усього належного їй на праві приватної власності майна.
Строк відбування покарання обвинуваченій ОСОБА_5 рахувати з моменту приведення вироку до виконання, тобто з моменту її фактичного затримання.
Строк відбування покарання у виді позбавлення права обіймати посади в органах державної влади та місцевого самоврядування, органах державного управління та контролю, підприємствах та організаціях державної чи комунальної власності, обчислювати з моменту відбуття основного покарання.
Речові докази:
-CD-R диск з інформацією в електронному вигляді - залишити у матеріалах кримінального провадження.
Обраний, в порядку ч. 6 ст. 193 КПК України, відносно ОСОБА_5 запобіжний захід у вигляді тримання під вартою - залишити без змін.
Арешт, накладений ухвалою слідчого судді Луцького міськрайонного суду Волинської області від 14.08.2024 на квартиру за адресою: АДРЕСА_1 , що на праві приватної власності належить ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у зв`язку з необхідністю виконання додаткового покарання у виді конфіскації майна, - залишити без змін.
На вирок може бути подана апеляційна скарга до Волинського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення через Луцький міськрайонний суд Волинської області.
Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію вироку.
Копію вироку після проголошення негайно вручити захиснику обвинуваченої та прокурору.
Інформацію про ухвалений вирок, опублікувати у засобах масової інформації загальнодержавної сфери розповсюдження, згідно з положеннями статті 297-5 КПК України, та на офіційному веб-сайті суду.
Суддя Луцького міськрайонного суду ОСОБА_1
Суд | Луцький міськрайонний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 06.12.2024 |
Оприлюднено | 10.12.2024 |
Номер документу | 123591579 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини проти основ національної безпеки України Колабораційна діяльність |
Кримінальне
Луцький міськрайонний суд Волинської області
Полюшко А. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні