Рішення
від 25.11.2024 по справі 361/10290/24
БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

БРОВАРСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

справа № 361/10290/24

провадження № 2-о/361/413/24

25.11.2024

РІШЕННЯ

Іменем України

25 листопада 2024 року м. Бровари

Броварський міськрайонний суд Київської області у складі:

головуючого суддіПетришин Н.М.,за участю секретаря Іванової К.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за заявою ОСОБА_1 , заінтересована особа: Броварський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Броварському районі Київської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про встановлення факту смерті,-

в с т а н о в и в :

Стислий виклад обставин

У жовтні 2024 року до Броварського міськрайонного суду Київської області надійшла вищевказана заява ОСОБА_1 . В обґрунтування заяви ОСОБА_1 посилається на те, що її мати ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у м. Санкт-Петербург РФ, куди виїхала до початку війни на лікування так, як мала онкологічне захворювання. Факт смерті матері заявника підтверджується довідкою про смерть № С-24916 від 01.07.2024, виданого відділом РАЦС про смерть по Санкт-Петербургу Комітету по справам запису актів цивільного стану, запис № 170249780002324822005 та свідоцтвом про смерть серії НОМЕР_1 , виданим 97800023 відділом РАЦС про смерть по Санкт-Петербургу Комітету по справам запису актів цивільного стану 01.07.2024. Після смерті ОСОБА_2 була похована у м. Луганськ Луганської області, тобто за місцем своєї реєстрації та проживання до смерті. У серпні 2024 року ОСОБА_1 звернулася до Броварського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Броварському районі Київської області Центрального міжрегіонального управління юстиції Міністерства юстиції (м. Київ) з метою отримання свідоцтва про смерть матері, однак листом № 1696/30.12-31 від 23 серпня 2024 року їй відмовлено в проведенні державної реєстрації смерті ОСОБА_2 . Оскільки заявник позбавлена можливості отримати свідоцтво про смерть матері у відділі державної реєстрації актів цивільного стану через те, що факт смерті її матері відбувся на території рф, яка наразі є територією країни-агресора, й дипломатичні відносини між країнами розірвано, ОСОБА_1 змушена звернутися до суду з даною заявою. Встановлення такого факту заявнику необхідно для здійснення державної реєстрації смерті матері та отримання свідоцтва про її смерть.

Заяви, клопотання та інші процесуальні дії у справі

Ухвалою судді Броварського міськрайонного суду Київської області від 15 жовтня 2024 року відкрито провадження у справі та призначено її до судового розгляду.

У судовому засіданні заявник ОСОБА_1 підтримала заявлені вимоги та просила їх задовольнити.

Заінтересована особа - Броварський міськрайонний відділ державної реєстрації актів цивільного стану Центрального міжрегіонального управління міністерства юстиції (м. Київ) у судове засідання представника не направив, повідомлявся належним чином, причини неявки суду невідомі.

Обставини справи, що встановлені судом

З матеріалів справи вбачається, що ІНФОРМАЦІЯ_3 у місті Луганськ народилася ОСОБА_3 , матір`ю якої є ОСОБА_2 , батьком - ОСОБА_4 , про що свідчить копія свідоцтва про народження серії НОМЕР_2 .

31 серпня 1985 року між ОСОБА_5 та ОСОБА_3 зареєстровано шлюб, актовий запис № 985, прізвище дружини після укладення шлюбу змінено на « ОСОБА_6 », що підтверджується копією свідоцтва про укладення шлюбу серії НОМЕР_3 , виданого 31 серпня 1985 року.

Згідно копії Довідки про смерть № С-24916 , виданої 01 липня 2024 року, матір заявника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , померла ІНФОРМАЦІЯ_2 у місті Санкт-Петербург російської федерації, актовий запис № 170249780002324822005, вчинений 01 липня 2024 року відділом РАЦС про смерть по Санкт-Петербургу Комітету по справам запису актів цивільного стану.

01 липня 2024 року 97800023 відділом РАЦС про смерть по Санкт-Петербургу Комітету по справам запису актів цивільного стану видане відповідне свідоцтво смерть ОСОБА_2 серії НОМЕР_1 .

Згідно свідоцтва про захоронення, виданої КП «Ритуальна служба м. Луганська», ОСОБА_2 похована у м. Луганськ Луганської області.

Відповідно до листа Броварського відділу державної реєстрації актів цивільного стану у Броварському районі Київської області Центрального міжрегіонального управління юстиції Міністерства юстиції (м. Київ) № 1696/30.12-31 від 23 серпня 2024 року, заявник ОСОБА_1 21 серпня 2024 року зверталася до відділу із заявою щодо реєстрації смерті матері ОСОБА_2 та видачі українського свідоцтва про смерть матері. Однак, у проведенні державної реєстрації смерті матері заявнику відмовлено та роз`яснено, що відповідно до п.7 глави 1 розділу ІІ Правил реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18.10.2000 № 52/5, документи видані компетентними органами іноземних держав на посвідчення актів цивільного стану, здійснених поза межами України за законами відповідних держав щодо громадян України, іноземців та осіб без громадянства, визнаються дійсними в Україні за наявності легалізації, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Факт смерті ОСОБА_2 зареєстрований на території рф й до документів, виданих на території росії та білорусі, при їх пред`явленні на території України, застосовується вимога засвідчення апостилем. Витребувати повторне свідоцтво про смерть матері заявника відділ не має можливості, оскільки 29 грудня 2023 року Україна вийшла з Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах 1993 року та Протоколу до неї 1997 року. Крім того, відділ повідомив, що з 24.02.2022 дипломатичні відносини між Україною, росією та білорусією розірвано. У зв`язку з вищенаведеним, Броварський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Броварському районі Київської області Центрального міжрегіонального управління юстиції Міністерства юстиції (м. Київ) повідомив ОСОБА_1 про відсутність підстав для проведення державної реєстрації смерті ОСОБА_2 .

Мотиви, з яких виходить суд, та застосування норм права, що регулюють дані правовідносини

У частинах третій - четвертій статті 49 ЦК України передбачено, що державній реєстрації підлягають народження фізичної особи та її походження, громадянство, шлюб, розірвання шлюбу у випадках, передбачених законом, зміна імені, смерть. Реєстрація актів цивільного стану провадиться відповідно до закону. Народження фізичної особи та її походження, усиновлення, позбавлення та поновлення батьківських прав, шлюб, розірвання шлюбу, зміна імені, смерть підлягають обов`язковому внесенню до Державного реєстру актів цивільного стану громадян в органах юстиції в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Згідно зі статтею 17 Закону України «Про державну реєстрацію актів цивільного стану» державна реєстрація смерті здійснюється на підставі документа встановленої форми про смерть, виданого закладом охорони здоров`я або судово-медичною установою.

Форма та порядок видачі документа про смерть, на підставі якого здійснюється державна реєстрація смерті, встановлені Інструкцією про порядок заповнення та видачі лікарського свідоцтва про смерть, затвердженою наказом Міністерством охорони здоров`я України від 08 серпня 2006 року № 545.

Відповідно до вказаної Інструкції лікарське свідоцтво про смерть видається лікарем медичного закладу, що лікував померлого, на підставі спостережень за хворим і запису в медичній документації, які відображали стан хворого до його смерті, або патологоанатомом на підставі вивчення медичної документації і результатів розтину.

Пунктом 1 розділу 5 Правил державної реєстрації актів цивільного стану в Україні, затверджених наказом Міністерства юстиції України від 18 жовтня 2000 року № 52/5, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 18 жовтня 2000 року за № 719/4940, встановлено, що підставою для державної реєстрації смерті є: а) лікарське свідоцтво про смерть (форма № 106/о) установленої форми; б) фельдшерська довідка про смерть (форма № 106-1/о) установленої форми; в) лікарське свідоцтво про перинатальну смерть; г) рішення суду про оголошення особи померлою; ґ) рішення суду про встановлення факту смерті особи в певний час; д) повідомлення державного архіву або органів Служби безпеки України у разі реєстрації смерті осіб, репресованих за рішенням несудових та судових органів; е) повідомлення установи виконання покарань або слідчого ізолятора, надіслане разом з лікарським свідоцтвом про смерть.

У частині першій статті 293 ЦПК України визначено, що окреме провадження - це вид непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав.

Згідно з пунктом 5 частини другої статті 293 ЦПК України встановлення фактів, що мають юридичне значення, здійснюється в порядку окремого провадження. Особливістю окремого провадження є те, що воно спрямоване на з`ясування необхідних фактів за відсутності правового спору.

Так, ЦПК України передбачає чотири процедури, наслідком яких є ухвалення судового рішення, на підставі якого органи ДРАЦС у можуть видати свідоцтво про смерть: встановлення факту смерті особи в певний час в разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті (пункт 8 частини першої статті 315 ЦПК України); встановлення факту смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою внаслідок нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (пункт 9 частини першої статті 315 ЦПК України); встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України або на території, на якій введено воєнний чи надзвичайний стан (стаття 317 ЦПК України); визнання фізичної особи померлою (статті 305-309 ЦПК України).

Відповідно до статті 13 Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах 1993 року, укладеної між державами-членами СНД (зокрема, Україною і російською федерацією) та ратифікованої Законом України від 10 листопада 1994 року № 240/94-ВР, документи, що на території однієї з Договірних Сторін виготовлені або засвідчені установою або спеціально на те уповноваженою особою в межах їх компетенції і за установленою формою та скріплені гербовою печаткою, приймаються на територіях інших Договірних Сторін без якого-небудь спеціального посвідчення; документи, що на території однієї з Договірних Сторін розглядаються як офіційні документи, користуються на територіях інших Договірних Сторін доказовою силою офіційних документів.

Разом із тим, 23 грудня 2023 року набрав чинності Закон № 2783-IX «Про зупинення дії та вихід з Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах та Протоколу до Конвенції про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних та кримінальних справах від 22 січня 1993 року».

Згідно цього Закону дію Конвенції було зупинено у відносинах з російською федерацією та республікою білорусь.

Це означає, що дія цієї Конвенції, у тому числі і статті 13, зупиняється щодо будь-яких документів, виданих, посвідчених лише у двох країнах (російська федерація та республіка білорусь), незалежно від дати їх видачі, посвідчення.

Разом з тим, з дати зупинення дії Конвенції 1993 року у відносинах з російською федерацією та республікою білорусь до документів, виданих на території цих країн, при їх пред`явленні на території України застосовуватиметься вимога засвідчення апостилем згідно з Конвенцією, що скасовує вимогу легалізації іноземних офіційних документів, яка була підписана 05 жовтня 1961 року в м. Гаазі. Відповідно до Закону України від 10 січня 2002 року № 2933-ІІІ «Про приєднання України до Конвенції, що скасовує вимогу легалізації іноземних документів» Конвенція набрала чинності для України з 22 грудня 2003 року та залишається чинною у відносинах України з російською федерації і республікою білорусь.

Водночас для захисту прав і свобод громадян України та інших осіб, що мають документи вказаних країн, Кабінет Міністрів України врегулював питання використання документів цих країн на час воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування.

Так, відповідно до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 04 лютого 2023 року № 107 «Деякі питання прийняття на території України під час воєнного стану документів, виданих уповноваженими органами іноземних держав» під час воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування документи, виготовлені або засвідчені на території іноземних держав установою або спеціально на те уповноваженою особою в межах їх компетенції за установленою формою і скріплені гербовою печаткою, приймаються на території України без спеціального посвідчення (консульської легалізації, проставлення апостиля тощо) у разі, коли станом на 24 лютого 2022 року такі документи приймалися на території України без спеціального посвідчення.

Таким чином, станом на день розгляду справи свідоцтво про смерть, видане на території російської федерації, не потребує будь-якої легалізації.

Аналогічні висновки наведені у постанові Верховного Суду від 15 серпня 2024 року у справі № 643/8133/23.

Із матеріалів справи відомо, що факт смерті матері заявника ОСОБА_2 у місті Санкт-Петербург російської федерації зафіксовано відповідним державним органом іноземної держави. 97800023 відділ реєстрації актів цивільного стану про смерть по Санкт-Петербургу Комітету по справам запису актів цивільного стану склав актовий запис про смерть ОСОБА_2 № 170249780002324822005 від 01 липня 2024 року та видав відповідне свідоцтво серії НОМЕР_1 , копія якого є у заявника ОСОБА_1 .

Таким чином, судом встановлено, що свідоцтво про смерть ОСОБА_2 видане на підставі законодавства іноземної держави, на території якої померла мати заявника, відтак правові підстави для встановлення факту смерті відсутні.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні заяви ОСОБА_1 про встановлення факту смерті.

Керуючись ст. ст. 76, 81, 264, 265 ЦПК України, суд, -

в и р і ш и в :

У задоволенні заяви ОСОБА_1 , заінтересована особа: Броварський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Броварському районі Київської області Центрального міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Київ), про встановлення факту смерті - відмовити.

Рішення може бути оскаржене до Київської апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.

Заявник: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_5 , зареєстрована як ВПО за адресою: АДРЕСА_1

Заінтересована особа: Броварський відділ державної реєстрації актів цивільного стану у Броварському районі Київської області Центрального міжрегіонального управління юстиції Міністерства юстиції (м. Київ), адреса місцезнаходження: вул. Київська, буд. 155, м. Бровари, Київська область, 07400.

Суддя Наталія ПЕТРИШИН

СудБроварський міськрайонний суд Київської області
Дата ухвалення рішення25.11.2024
Оприлюднено11.12.2024
Номер документу123600252
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: на тимчасово окупованій території України

Судовий реєстр по справі —361/10290/24

Рішення від 25.11.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Рішення від 25.11.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

Ухвала від 15.10.2024

Цивільне

Броварський міськрайонний суд Київської області

Петришин Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні