Рішення
від 09.12.2024 по справі 140/7886/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2024 року ЛуцькСправа № 140/7886/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Сороки Ю.Ю.,

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю РОЛЛ ТРАНС ГРУП до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю РОЛЛ ТРАНС ГРУП звернулося з позовом до Волинської митниці про скасування податкових повідомлень-рішень №UA205000202421 від 17.07.2024 року та №UA205000202422 від 17.07.2024 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем була проведена документальна невиїзна перевірка дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю РОЛЛ ТРАНС ГРУП вимог законодавства України з питань митної справи щодо обгрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування за МД: UA205090/2019/086389 від 16.07.2019, UA205090/2019/093355 від 05.08.2019, UA205090/2019/110279 від 20.09.2019, UA205090/2019/0133619 від 20.11.2019, UA205090/2019/132985 від 19.11.2019, UA205090/2019/125587 від 31.10.2019, UA205090/2019/124315 від 29.10.2019, UA205090/2019/121336 від 21.10.2019, UA205090/2019/118213 від 11.10.2019, UA205090/2019/112726 від 27.09.2019, UA205090/2019/105526 від 09.09.2019, UA205090/2019/101728 від 29.08.2019, UA205090/2019/094884від 09.08.2019, UA205090/2019/080812 від 02.07.2019, UA205090/2019/073848 від 13.06.2019, UA205090/2019/060940 від 15.05.2019, UA205090/2019/060227 від 14.05.2019, UA205090/2019/089794 від 25.07.2019, UA205090/2019/124007 від 28.10.2019, UA205090/2019/128824 від 08.11.2019, UA205090/2019/131367 від 15.11.2019, UA204120/2020/131298 від 22.12.2020, UA204120/2020/133595 від 29.12.2020, UA204120/2020/132875 від 28.12.2020, UA204120/2020/132895 від 28.12.2020, UA204120/2020/133932 від 29.12.2020, за результатами якої складено акт перевірки від 28.06.2024 року №7/24/7.3-19/37669268. Перевіркою встановлено, що ввезений позивачем товар не може бути визнаний таким, що має преференційне походження з Європейського Союзу, та відповідно не має права на преференцію, при цьому висновки митного органу базуються на листі уповноваженого органу Словаччини, в якому зазначено, що даний товар не відповідає вимогам преференційного походження.

На підставі вищевказаного акту перевірки контролюючим органом винесено податкові повідомлення-рішення: №UA205000202421 від 17.07.2024 року, яким ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП збільшено грошове зобов`язання за платежем - мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання на загальну суму 209 860, 97 грн, з яких 194 205,93 грн - за податковими зобов`язаннями та 15 655,04 грн - штрафні санкції; №UA205000202422 від 17.07.2024 року, яким позивачу збільшено грошове зобов`язання за платежем - податок на додану вартість з товарів ввезених на територію України суб`єктами господарювання на загальну суму 42 725,29 грн, з яких 38 841, 19 грн. - за податковими зобов`язаннями та 3884,10 грн - штрафні санкції.

Позивач вважає висновки акту перевірки та податкові повідомлення-рішення безпідставними, оскільки митна декларація та безпосередньо декларація-інвойс, в яких було задекларовано товар при ввезенні на митну територію України, були прийняті митним органом, a імпортований товар випущений у вільний обіг, зокрема Волинська митниця ДMC здійснила митне оформлення товару без будь-яких зауважень, що в свою чергу, ще раз підтверджує, що декларант надав достатню кількість документів, які б підтверджували преференцію по сплаті митних платежів.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 02.08.2024 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у даній справі, ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача заперечив проти вимог позовної заяви. Вказує, що вказана перевірка була розпочата у зв`язку з отриманням листів Державної митної служби України щодо отриманих відповідей уповноваженого органу Республіки Польщі про результати перевірки декларацій походження на партію товару, сукупна вартість яких не перевищує 6000 євро, що складені експортом на інвойсах, а саме:

на звернення Волинської митниці від 29.12.2021 №7.3-15/7798, листом Держмитслужби від 22.07.2022 №15/15-03-01/7.3/2580 надіслано відповідь уповноважено органу Республіки Польща від 20.07.2022 №3001-ІОС.4331.119-121.2021 (доведено доповідною запискою УМПКМВ та МТРЗЕД №7.3- 15-03/102 від 09.08.2022) про результати перевірки декларацій походження, складених експортером Przedsiebiorstwo Handlowo-Uslugowe OMEGA Zenon Gazinski на інвойсах №104/2019 від 04.07.2019, №112/2019 від 15.07.2019, №119/2019 від 30.07.2019. У відповіді вказано, що експортер не підтвердив преференційне походження товарів, зазначених в даних інвойсах. Враховуючи інформацію уповноваженого органу Республіки Польща, товари, зазначені у інвойсах не мають преференційного походження відповідно до вимог Доповнення І Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження;

на звернення Волинської митниці від 23.06.2020 №5634-7.3-15 Державна митна служба України листом від 23.02.2023 №15/15-03-01/7.3/885 інформувала Волинську митницю про отримання інформації від уповноваженого органу Республіки Польща листом від 24.06.2021 №1401-ІОС.4331.63.2020 (доведено доповідною запискою УМПКМВ та МТРЗЕД №7.3-15-03/19 від 14.03.2023) про результати перевірки декларацій походження товару №I/000036/19 від 14.11.2019, №1/000035/19 від 31.10.2019, №1/000031/19 від 23.10.2019, №1/000030/19 від 23.10.2019, №1/000027/19 від 14.10.2019, №1/000021/19 від 19.09.2019, №1/000018/19 від 10.09.2019, №FM/000004/19 від 02.09.2019, №1/000014/19 від 12.08.2019, №1/000010/19 від 16.07.2019, №1/000008/19 від 21.06.2019, №1/000004/19 від 24.05.2019, №1/000001/19 від 23.04.2019, №1/000002/19 від 06.05.2019, виданих експортером Momo Export Maciej Oprzadek, де зазначено, що підтверджено автентичність декларацій про походження, проте експортер не надав достатніх доказів для підтвердження преференційного походження товарів, зазначених у документах про походження товарів. Враховуючи інформацію уповноваженого органу Республіки Польща, товари, зазначені в інвойсах не мають преференційного походження відповідно до вимог положень Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони;

на звернення Волинської митниці від 10.11.2020 №9827-7.3-15, листом Держмитслужби від 25.10.2022 №15/15-03-01/7.3/3871 надіслано відповідь уповноваженого органу Республіки Польща від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.20.2021 (доведено доповідною запискою УМПКМВ та МТРЗЕД №7.3-15-03/143 від 28.10.2022) про результати перевірки декларацій походження, складених експортером HANDEL ARTYKULAMI ROLNO- BUDOWLANYMI Zbigniew Pienkosz на інвойсах №320/2019 від 22.07.2019, №590/2019 від 19.10.2019,№630/2019 від 04.11.2019,№634/2019 від 05.11.2019. У відповіді зазначено, що підтверджено автентичність декларацій про походження, проте експортер не надав документів для підтвердження преференційного походження товарів в інвойсах вказаних вище. Враховуючи інформацію уповноваженого органу Республіки Польща, товари, зазначені в інвойсах не мають преференційного походження відповідно до вимог Доповнення І Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження;

листом Рівненської митниці від 26.01.2021 №7.13-1/15/4-34/697 направлено запит до уповноваженого органу Польщі щодо підтвердження автентичності та правильності декларацій походження, складених експортером на інвойсах від 16.12.2020 №544/2020, від 28.12.2020 №563/2020. Листом Держмитслужби від 25.10.2022 №15/15-03-01/7.3/3871 надіслано відповідь уповноваженого органу Республіки Польща від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.17.2021 (доведено листом Рівненської митниці від 07.11.2022 №7.13-2/15/7-40/6188), яким не підтверджено преференційне походження товарів, зазначених у деклараціях походження, складених експортером HANDEL ARTYKULAMI ROLNO-BUDOWLANYMI Zbigniew Pienkosz на вказаних вище інвойсах, з Європейського Союзу;

листами Поліської митниці від 26.01.2021 №7.13-1/15/4-34/697 та від 03.03.2021 №7.13-1/15/4-34/1745 направлено запит до уповноваженого органу Польщі щодо підтвердження автентичності та правильності декларацій походження, складених експортером на інвойсах №31/2020 від 16.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020 та №32/2020 від 16.12.2020. Листом Держмитслужби від 29.11.2021 №15/15- 03/7.3/5701 надіслано відповідь уповноваженого органу Республіки Польща від 22.11.2021 №1401-ЮС.4331.17.2021, від 22.11.2021 №1401-ІОС.4331.40.2021 (доведені листом Рівненської митниці від 20.12.2021 №7.13-2/15/7- 40/4750), яким підтверджено автентичність декларацій походження, складених експортером на інвойсах №31/2020 від 16.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020 та №32/2020 від 16.12.2020, проте не підтверджено преференційне походження товарів, зазначених у деклараціях походження, складених експортером OSKAR-TRUCK Sp.z o.o..

Отже, згадані позивачем декларації походження товару не підтверджують преференційне походження товару, а тому товарам зазначеним у інвойсах, не надається статус преференційного походження відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, так як експортер не надав підтверджуючих документів.

Встановлені порушення призвели до заниження ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП податкових зобов`язань зі сплати митних платежів на загальну суму 209 860, 97 грн, з яких 194 205,93 грн - за податковими зобов`язаннями та 15 655,04 грн - штрафні санкції та податку на додану вартість з товарів ввезених на територію України суб`єктами господарювання на загальну суму 42 725,29 грн, з яких 38 841, 19 грн. - за податковими зобов`язаннями та 3884,10 грн - штрафні санкції.

З огляду на вказане, вважаємо, що проведена документальна невиїзна перевірка, та як результат прийняті податкові повідомлення-рішення є законними та обгрунтованими.

Ухвалою суду від 20.08.2024 в задоволенні клопотання представника Волинської митниці Держмитслужби про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін, відмовлено.

Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.

Судом встановлено, що у зв`язку з отриманням листів Державної митної служби України щодо отриманих відповідей уповноваженого органу Республіки Польщі про результати перевірки декларацій походження на партію товару, сукупна вартість яких не перевищує 6000 Євро, що складені експортом на інвойсах, а саме:

на звернення Волинської митниці від 29.12.2021 №7.3-15/7798, листом Держмитслужби від 22.07.2022 №15/15-03-01/7.3/2580 надіслано відповідь уповноважено органу Республіки Польща від 20.07.2022 №3001-ІОС.4331.119-121.2021 (доведено доповідною запискою УМПКМВ та МТРЗЕД №7.3- 15-03/102 від 09.08.2022) про результати перевірки декларацій походження, складених експортером Przedsiebiorstwo Handlowo-Uslugowe OMEGA Zenon Gazinski на інвойсах №104/2019 від 04.07.2019, №112/2019 від 15.07.2019, №119/2019 від 30.07.2019. У відповіді вказано, що експортер не підтвердив преференційне походження товарів, зазначених в даних інвойсах. Враховуючи інформацію уповноваженого органу Республіки Польща, товари, зазначені у інвойсах не мають преференційного походження відповідно до вимог Доповнення І Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження;

на звернення Волинської митниці від 23.06.2020 №5634-7.3-15 Державна митна служба України листом від 23.02.2023 №15/15-03-01/7.3/885 інформувала Волинську митницю про отримання інформації від уповноваженого органу Республіки Польща листом від 24.06.2021 №1401-ІОС.4331.63.2020 (доведено доповідною запискою УМПКМВ та МТРЗЕД №7.3-15-03/19 від 14.03.2023) про результати перевірки декларацій походження товару №I/000036/19 від 14.11.2019, №1/000035/19 від 31.10.2019, №1/000031/19 від 23.10.2019, №1/000030/19 від 23.10.2019, №1/000027/19 від 14.10.2019, №1/000021/19 від 19.09.2019, №1/000018/19 від 10.09.2019, №FM/000004/19 від 02.09.2019, №1/000014/19 від 12.08.2019, №1/000010/19 від 16.07.2019, №1/000008/19 від 21.06.2019, №1/000004/19 від 24.05.2019, №1/000001/19 від 23.04.2019, №1/000002/19 від 06.05.2019, виданих експортером Momo Export Maciej Oprzadek, де зазначено, що підтверджено автентичність декларацій про походження, проте експортер не надав достатніх доказів для підтвердження преференційного походження товарів, зазначених у документах про походження товарів. Враховуючи інформацію уповноваженого органу Республіки Польща, товари, зазначені в інвойсах не мають преференційного походження відповідно до вимог положень Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони;

на звернення Волинської митниці від 10.11.2020 №9827-7.3-15, листом Держмитслужби від 25.10.2022 №15/15-03-01/7.3/3871 надіслано відповідь уповноваженого органу Республіки Польща від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.20.2021 (доведено доповідною запискою УМПКМВ та МТРЗЕД №7.3-15-03/143 від 28.10.2022) про результати перевірки декларацій походження, складених експортером HANDEL ARTYKULAMI ROLNO- BUDOWLANYMI Zbigniew Pienkosz на інвойсах №320/2019 від 22.07.2019, №590/2019 від 19.10.2019,№630/2019 від 04.11.2019,№634/2019 від 05.11.2019. У відповіді зазначено, що підтверджено автентичність декларацій про походження, проте експортер не надав документів для підтвердження преференційного походження товарів в інвойсах вказаних вище. Враховуючи інформацію уповноваженого органу Республіки Польща, товари, зазначені в інвойсах не мають преференційного походження відповідно до вимог Доповнення І Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження;

листом Рівненської митниці від 26.01.2021 №7.13-1/15/4-34/697 направлено запит до уповноваженого органу Польщі щодо підтвердження автентичності та правильності декларацій походження, складених експортером на інвойсах від 16.12.2020 №544/2020, від 28.12.2020 №563/2020. Листом Держмитслужби від 25.10.2022 №15/15-03-01/7.3/3871 надіслано відповідь уповноваженого органу Республіки Польща від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.17.2021 (доведено листом Рівненської митниці від 07.11.2022 №7.13-2/15/7-40/6188), яким не підтверджено преференційне походження товарів, зазначених у деклараціях походження, складених експортером HANDEL ARTYKULAMI ROLNO-BUDOWLANYMI Zbigniew Pienkosz на вказаних вище інвойсах, з Європейського Союзу;

листами Поліської митниці від 26.01.2021 №7.13-1/15/4-34/697 та від 03.03.2021 №7.13-1/15/4-34/1745 направлено запит до уповноваженого органу Польщі щодо підтвердження автентичності та правильності декларацій походження, складених експортером на інвойсах №31/2020 від 16.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020 та №32/2020 від 16.12.2020. Листом Держмитслужби від 29.11.2021 №15/15- 03/7.3/5701 надіслано відповідь уповноваженого органу Республіки Польща від 22.11.2021 №1401-ЮС.4331.17.2021, від 22.11.2021 №1401-ІОС.4331.40.2021 (доведені листом Рівненської митниці від 20.12.2021 №7.13-2/15/7- 40/4750), яким підтверджено автентичність декларацій походження, складених експортером на інвойсах №31/2020 від 16.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020 та №32/2020 від 16.12.2020, проте не підтверджено преференційне походження товарів, зазначених у деклараціях походження, складених експортером OSKAR-TRUCK Sp.z o.o., відповідно до наказу Волинської митниці №183 від 13.06.2024 Про проведення документальної невиїзної перевірки дотримання ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП (ЄДРПОУ 37669268) вимог законодавства України з питань митної справи, проведена документальна невиїзна перевірка ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП Волинська область, місто Луцьк, вул. Електроапаратна, 12, з питань дотримання вимог законодавства України з питань митної справи в частині обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування при митному оформленні товару за МД UA205090/2019/086389 від 16.07.2019, UA205090/2019/093355 від 05.08.2019, UA205090/2019/110279 від 20.09.2019, UA205090/2019/133619 від 20.11.2019, UA205090/2019/132985 від 19.11.2019, UA205090/2019/125587 від 31.10.2019, UA205090/2019/124315 від 29.10.2019, UA205090/2019/121336 від 21.10.2019, UA205090/2019/118213 від 11.10.2019, UA205090/2019/112726 від 27.09.2019, UA205090/2019/105526 від 09.09.2019, UA205090/2019/101728 від 29.08.2019, UA205090/2019/094884 від 09.08.2019, UA205090/2019/080812 від 02.07.2019, UA205090/2019/073848 від 13.06.2019, UA205090/2019/060940 від 15.05.2019, UA205090/2019/060227 від 14.05.2019, UA205090/2019/089794 від 25.07.2019, UA205090/2019/124007 від 28.10.2019, UA205090/2019/128824 від 08.11.2019, UA205090/2019/131367 від 15.11.2019, UA204120/2020/131298 від 22.12.2020, UA204120/2020/133595 від 29.12.2020, UA204120/2020/132875 від 28.12.2020, UA204120/2020/132895 від 28.12.2020, UA204120/2020/133932 від 29.12.2020 згідно декларацій про походження, на партію товару, що не перевищує 6000 Євро, складені експортером на інвойсах №104/2019 від 04.07.2019, №112/2019 від 15.07.2019 №119/2019 від 30.07.2019, №1/000036/19 від 14.11.2019, №1/000035/19 від 31.10.2019, №1/000031/19 від 23.10.2019, №1/000030/19 від 23.10.2019, №1/000027/19 від 14.10.2019, №1/000021/19 від 19.09.2019, №1/000018/19 від 10.09.2019, №FM/000004/19 від 02.09.2019, №1/000014/19 від 12.08.2019, №1/000010/19 від 16.07.2019, №1/000008/19 від 21.06.2019, №1/000004/19 від 24.05.2019, №1/000001/19 від 23.04.2019, №1/000002/19 від 06.05.2019, №320/2019 від 22.07.2019, №590/2019 від 19.10.2019, №630/2019 від 04.11.2019, №634/2019 від 05.11.2019, №544/2020 від 16.12.2020, №563/2020 від 28.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020, №32/2020 від 16.12.2020, №31/2020 від 16.12.2020.

В ході перевірки встановлено, що

ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП за вказаними вище митними деклараціями ввезено товари, які декларувались платником податків із застосуванням преференції за кодом « 410» «товари, що ввозяться в Україну та походять з країн ЄС» і, як наслідок, з нарахуванням та сплатою ввізного мита за преференційними ставками від митної вартості в рамках дії норм статті 16 Протоколу 1 Щодо визнання концепції Походження товарів і методів адміністративного співробітництва» до економічної частини Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом України від 16.09.2014 №1678-VII та в рамках дії норм статті 15 Доповнення 1 Підтвердження походження до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференції правил походження. Підстава - надані при митному оформленні товарів декларації походження на партію товару, що не перевищує 6000 Євро, складені експортером на інвойсах №104/2019 від 04.07.2019, №112/2019 від 15.07.2019, №119/2019 від 30.07.2019, №1/000036/19 від 14.11.2019, №1/000035/19 від 31.10.2019, №1/000031/19 від 23.10.2019, №1/000030/19 від 23.10.2019, №1/000027/19 від 14.10.2019, №1/000021/19 від 19.09.2019, №1/000018/19 від 10.09.2019, №FM/000004/19 від 02.09.2019, №1/000014/19 від 12.08.2019, №1/000010/19 від 16.07.2019, №1/000008/19 від 21.06.2019, №1/000004/19 від 24.05.2019, №1/000001/19 від 23.04.2019, №1/000002/19 від 06.05.2019, №320/2019 від 22.07.2019, №590/2019 від 19.10.2019, №630/2019 від 04.11.2019, №634/2019 від 05.11.2019, №544/2020 від 16.12.2020, №563/2020 від 28.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020, №32/2020 від 16.12.2020, №31/2020 від 16.12.2020, які зазначені у графах 44 митних декларацій за кодом « 7016» - «Декларація-інвойс, складена експортером якщо фактурна вартість партії товару не перевищує 6000 євро». Країна походження товару - FR, DE, AT, PL,заявлена декларантом у графі 34 митних декларацій на підставі відомостей, наявних у деклараціях походження на партію товару, що не перевищує 6000 Євро, наданих експортерами Przedsiebiorstwo Handlowo-Uslugowe OMEGA Zenon Gazinski, 62-200 Gniezno, ul.Mickiewicza 2B/16, Польща; Momo Export Maciej Oprzadek, Nowa Wies, ul. Prosta, 3, 05-806, Komorow, Польща; HANDEL ARTYKULAMI RO LNO-BUD OWLANYMI Zbigniew Pienkosz, Zelechow, ul. Konopnickiej 2, 08-430 Zelechow, Польща; OSKAR- TRUCK Sp.z o.o., 05-200 WOLOMIN, LIPINKI, UL. SLONECZNA, 30, Польща.

Листами уповноваженого органу Республіки Польща від 20.07.2022 №3001-ІОС.4331.119-121.2021, від 24.06.2021 №1401-ІОС.4331.63.2020, від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.20.2021, від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.17.2021, від 22.11.2021 №1401-ЮС.4331.17.2021, від 22.11.2021 №1401-ІОС.4331.40.2021 повідомлено, що експортерами HANDEL ARTYKULAMI ROLNO-BUDOWLANYMI Zbigniew Pienkosz, Momo Export Maciej Oprzadek, Przedsiebiorstwo Handlowo-Uslugowe OMEGA Zenon Gazinski, OSKAR-TRUCK Sp.z o.o. не надано документів, які підтверджують преференційне походження товару, тому товар, що вказаний у документах не відповідає вимогам преференційного походження згідно з положенням Протоколу 1 Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом та Доповненням 1 до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження.

У зв`язку із чим, уповноваженим органом Республіки Польща не підтверджено преференційне походження товару зазначеного у інвойсах №104/2019 від 04.07.2019, №112/2019 від 15.07.2019 №119/2019 від 30.07.2019, №1/000036/19 від 14.11.2019, №1/000035/19 від 31.10.2019, №1/000031/19 від 23.10.2019, №1/000030/19 від 23.10.2019, №1/000027/19 від 14.10.2019, №1/000021/19 від 19.09.2019, №1/000018/19 від 10.09.2019, №FM/000004/19 від 02.09.2019, №1/000014/19 від 12.08.2019, №1/000010/19 від 16.07.2019, №1/000008/19 від 21.06.2019, №1/000004/19 від 24.05.2019, №1/000001/19 від 23.04.2019, №1/000002/19 від 06.05.2019, №320/2019 від 22.07.2019, №590/2019 від 19.10.2019, №630/2019 від 04.11.2019, №634/2019 від 05.11.2019, №544/2020 від 16.12.2020, №563/2020 від 28.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020, №32/2020 від 16.12.2020, №31/2020 від 16.12.2020.

У зв`язку із чим, на адресу ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП скеровано лист від 14.06.2024 №7.3-2/19/13/6646, в якому зазначено, про необхідність надання пояснення щодо непідтвердження преференційного походження товарів оформлених на підставі документів про походження, митне оформлення яких завершено за митними деклараціями UA205090/2019/086389 від 16.07.2019, UA205090/2019/093355 від 05.08.2019, UA205090/2019/110279 від 20.09.2019, UA205090/2019/133619 від 20.11.2019, UA205090/2019/132985 від 19.11.2019, UA205090/2019/125587 від 31.10.2019, UA205090/2019/124315 від 29.10.2019, UA205090/2019/121336 від 21.10.2019, UA205090/2019/118213 від 11.10.2019, UA205090/2019/112726 від 27.09.2019, UA205090/2019/105526 від 09.09.2019, UA205090/2019/101728 від 29.08.2019, UA205090/2019/094884 від 09.08.2019, UA205090/2019/080812 від 02.07.2019, UA205090/2019/073848 від 13.06.2019, UA205090/2019/060940 від 15.05.2019, UA205090/2019/060227 від 14.05.2019, UA205090/2019/089794 від 25.07.2019, UA205090/2019/124007 від 28.10.2019, UA205090/2019/128824 від 08.11.2019, UA205090/2019/131367 від 15.11.2019, UA204120/2020/131298 від 22.12.2020, UA204120/2020/133595 від 29.12.2020, UA204120/2020/132875 від 28.12.2020, UA204120/2020/132895 від 28.12.2020, UA204120/2020/133932 від 29.12.2020.

Проте, на момент завершення перевірки керівником ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП або уповноваженою ним особою не надано пояснення щодо непідтвердження преференційного походження товарів, митне оформлення яких завершено за вказаними вище митними деклараціями.

Таким чином, за результатами документальної невиїзної перевірки ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП встановлено порушення:

вимог статті 16 Протоколу 1 Угоди, статті 15 Доповнення 1 до Регіональної конвенції, частини 1 статті 257, частини 5 статті 280 Митного кодексу України в результаті чого занижено податкове зобов`язання по сплаті ввізного мита за МД UA205090/2019/086389 від 16.07.2019, UA205090/2019/093355 від 05.08.2019, UA205090/2019/110279 від 20.09.2019, UA205090/2019/133619 від 20.11.2019, UA205090/2019/132985 від 19.11.2019, UA205090/2019/125587 від 31.10.2019, UA205090/2019/124315 від 29.10.2019, UA205090/2019/121336 від 21.10.2019, UA205090/2019/118213 від 11.10.2019, UA205090/2019/112726 від 27.09.2019, UA205090/2019/105526 від 09.09.2019, UA205090/2019/101728 від 29.08.2019, UA205090/2019/094884 від 09.08.2019, UA205090/2019/080812 від 02.07.2019, UA205090/2019/073848 від 13.06.2019, UA205090/2019/060940 від 15.05.2019, UA205090/2019/060227 від 14.05.2019, UA205090/2019/089794 від 25.07.2019, UA205090/2019/124007 від 28.10.2019, UA205090/2019/128824 від 08.11.2019, UA205090/2019/131367 від 15.11.2019, UA204120/2020/131298 від 22.12.2020, UA204120/2020/133595 від 29.12.2020, UA204120/2020/132875 від 28.12.2020, UA204120/2020/132895 від 28.12.2020, UA204120/2020/133932 від 29.12.2020 на загальну суму 194 205,93 грн;

підпункту в) пункту 185.1 статті 185, пункту 187.8 статті 187, пункту 190.1 статті 190 Податкового кодексу України в результаті чого занижено податкове зобов`язання по сплаті податку на додану вартість в періоді, що перевірявся, на загальну суму 38 841,19 грн.

Ha підставі вищевказаного, Волинською митницею Держмитслужби винесено податкові повідомлення-рішення:

№UA205000202421 від 17.07.2024 року, яким ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП збільшено грошове зобов`язання за платежем - мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання на загальну суму 209 860, 97 грн, з яких 194 205,93 грн - за податковими зобов`язаннями та 15 655,04 грн - штрафні санкції;

№UA205000202422 від 17.07.2024 року, яким позивачу збільшено грошове зобов`язання за платежем - податок на додану вартість з товарів ввезених на територію України суб`єктами господарювання на загальну суму 42 725,29 грн, з яких 38 841, 19 грн. - за податковими зобов`язаннями та 3884,10 грн - штрафні санкції.

Позивач, вважаючи протиправними вищезазначені податкові повідомлення-рішення відповідача, звернувся в суд з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються Митним кодексом України, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування (частина друга статті 1 МК України).

Відповідно до частини сьомої статті 336 МК України (тут і надалі в редакції, чинній на момент проведення перевірки) митний контроль здійснюється посадовими особами органів доходів і зборів шляхом проведення документальних перевірок дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів.

В розумінні положень статті 345 МК України документальна перевірка - це сукупність заходів, за допомогою яких органи доходів і зборів переконуються у правильності заповнення митних декларацій, декларацій митної вартості та в достовірності зазначених у них даних, законності ввезення (пересилання) товарів на митну територію України або на територію вільної митної зони, вивезення (пересилання) товарів за межі митної території України або за межі території вільної митної зони, а також своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів. Як обумовлено частиною другою зазначеної статті, документальні перевірки дотримання вимог законодавства України з питань державної митної справи, у тому числі своєчасності, достовірності, повноти нарахування та сплати митних платежів, проводяться органами доходів і зборів з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 Податкового кодексу України.

Згідно з частинами 1-3 статті 351 МК України предметом документальних невиїзних перевірок є дані про своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати митних платежів при переміщенні товарів через митний кордон України підприємствами, а також при переміщенні товарів через митний кордон України громадянами з поданням митної декларації, передбаченої законодавством України для підприємств.

Документальна невиїзна перевірка проводиться у разі: 1) виявлення ознак, що свідчать про можливе порушення законодавства України з питань державної митної справи, за результатами аналізу електронних копій митних декларацій, інформації, що стосується товарів, митне оформлення яких завершено, отриманої від суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності та виробників таких товарів, з висновків акредитованих відповідно до законодавства експертів; 2) надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтвердженої інформації про непідтвердження автентичності поданих органу доходів і зборів документів щодо товарів, митне оформлення яких завершено, недостовірність відомостей, що в них містяться, а також запитів стосовно надання інформації про зовнішньоекономічні операції, які здійснювалися за участю суб`єктів зовнішньоекономічної діяльності-резидентів України.

Документальна невиїзна перевірка проводиться на підставі наказу органу доходів і зборів.

Суд зазначає, що суть спору між сторонами стосується виключно встановлення країни походження товару, який ввозився позивачем на митну територію України, та як наслідок наявності чи відсутності у нього права на застосування преференційного митного режиму до ввезеного товару.

Статтями 257, 266 МК України визначено обов`язок декларанта здійснити декларування товарів і транспортних засобів відповідно до порядку, встановленого цим Кодексом, та сплатити митні платежі.

Згідно з пунктом 187.8 статті 187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення. У випадках, передбачених статтею 191 цього Кодексу, дата виникнення податкових зобов`язань визначається з урахуванням положень статті 191 цього Кодексу.

Пунктом 190.1 статті 190 ПК України встановлено, що базою оподаткування податком на додану вартість для товарів, що ввозяться на митну територію України, є договірна (контрактна) вартість, але не нижче митної вартості цих товарів, визначеної відповідно до розділу III МК України, з урахуванням мита та акцизного податку, що підлягають сплаті і включаються до ціни товарів. При визначенні бази оподаткування для товарів, що ввозяться на митну територію України, перерахунок іноземної валюти у валюту України здійснюється за курсом валюти, визначеним відповідно до статті 39-1 цього Кодексу.

Відповідно до статті 278 МК України датою виникнення податкових зобов`язань із сплати мита у разі ввезення товарів на митну територію України чи вивезення товарів з митної території України є дата подання органу доходів і зборів митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов`язання органом доходів і зборів у випадках, визначених цим Кодексом та законами України.

Частиною 1 статті 271 МК України встановлено, що мито - це загальнодержавний податок, встановлений Податковим кодексом України та цим Кодексом, який нараховується та сплачується відповідно до цього Кодексу, законів України та міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. В Україні застосовуються, зокрема, ввізне мито (пункт 2 частини першої названої статті).

Пунктом 1 частини 1 статті 276 МК України визначено, що платниками мита є особа, яка ввозить товари на митну територію України чи вивозить товари з митної території України у порядку та на умовах, встановлених цим Кодексом.

У пункті 1 частини 1 статті 289 МК України зазначено, що обов`язок із сплати митних платежів виникає у разі ввезення товарів на митну територію України - з моменту фактичного ввезення цих товарів на митну територію України.

Як зазначалось вище, позивачем за МД UA205090/2019/086389 від 16.07.2019, UA205090/2019/093355 від 05.08.2019, UA205090/2019/110279 від 20.09.2019, UA205090/2019/0133619 від 20.11.2019, UA205090/2019/132985 від 19.11.2019, UA205090/2019/125587 від 31.10.2019, UA205090/2019/124315 від 29.10.2019, UA205090/2019/121336 від 21.10.2019, UA205090/2019/118213 від 11.10.2019, UA205090/2019/112726 від 27.09.2019, UA205090/2019/105526 від 09.09.2019, UA205090/2019/101728 від 29.08.2019, UA205090/2019/094884від 09.08.2019, UA205090/2019/080812 від 02.07.2019, UA205090/2019/073848 від 13.06.2019, UA205090/2019/060940 від 15.05.2019, UA205090/2019/060227 від 14.05.2019, UA205090/2019/089794 від 25.07.2019, UA205090/2019/124007 від 28.10.2019, UA205090/2019/128824 від 08.11.2019, UA205090/2019/131367 від 15.11.2019, UA204120/2020/131298 від 22.12.2020, UA204120/2020/133595 від 29.12.2020, UA204120/2020/132875 від 28.12.2020, UA204120/2020/132895 від 28.12.2020, UA204120/2020/133932 від 29.12.2020 було ввезено на митну територію України товар - напівпричіпи, які оформлено із застосуванням преференції зі сплати ввізного мита (код пільги - 410).

В той же час, як зазначено вище по тексту, відповідач в ході проведення перевірки встановив, що ввезений позивачем товар, згідно вказаних вище МД не може бути визнаний таким, що має преференційне походження з Європейського Союзу, та відповідно не має права на преференцію. Такі висновки контролюючого органу базуються на листах уповноваженого органу Республіки Польща від 20.07.2022 №3001-ІОС.4331.119-121.2021, від 24.06.2021 №1401-ІОС.4331.63.2020, від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.20.2021, від 18.10.2022 №1401.ІОС.4331.17.2021, від 22.11.2021 №1401-ЮС.4331.17.2021, від 22.11.2021 №1401-ІОС.4331.40.2021 в яких, як зазначає відповідач, зазначено, що експортерами HANDEL ARTYKULAMI ROLNO-BUDOWLANYMI Zbigniew Pienkosz, Momo Export Maciej Oprzadek, Przedsiebiorstwo Handlowo-Uslugowe OMEGA Zenon Gazinski, OSKAR-TRUCK Sp.z o.o. не надано документів, які підтверджують преференційне походження товару.

За приписами частини 5 статті 280 МК України ввізне мито є диференційованим щодо товарів, що походять з держав, які спільно з Україною входять до митних союзів або утворюють з нею зони вільної торгівлі. У разі встановлення будь-якого спеціального преференційного митного режиму згідно з міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.

До товарів, що походять з України або з держав - членів Світової організації торгівлі, або з держав, з якими Україна уклала двосторонні або регіональні угоди щодо режиму найбільшого сприяння, застосовуються пільгові ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України, якщо інше не встановлено законом.

До решти товарів застосовуються повні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.

Частиною 1 статті 281 МК України обумовлена можливість встановлення тарифних пільг (тарифних преференцій) щодо ставок Митного тарифу України у вигляді звільнення від оподаткування ввізним митом, зниження ставок ввізного мита або встановлення тарифних квот відповідно до законодавства України та для ввезення товарів, що походять з держав, з якими укладено відповідні міжнародні договори.

Згідно з частиною першою, другою, шостою статті 36 МК України країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, застосування до них заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, заборон та/або обмежень щодо переміщення через митний кордон України, а також забезпечення обліку цих товарів у статистиці зовнішньої торгівлі.

Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених цим Кодексом.

Положення цього Кодексу застосовуються для визначення походження товарів, на які при ввезенні їх на митну територію України поширюється режим найбільшого сприяння (непреференційне походження), з метою застосування до таких товарів передбачених законом заходів тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.

Згідно з частиною 1 статті 43 МК України документами, що підтверджують країну походження товару, є сертифікат про походження товару, засвідчена декларація про походження товару, декларація про походження товару, сертифікат про регіональне найменування товару.

Частиною 3 статті 43 МК України встановлено, що сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом даної країни або країни вивезення, якщо у країні вивезення сертифікат видається на підставі сертифіката, виданого компетентним органом у країні походження товару.

Вищевказаними нормами права встановлено перелік документів, які можуть підтвердити країну походження товару, серед яких зазначений сертифікат про походження товару. Отже, сертифікат про походження товару є лише одним із документів, на підставі якого митний орган визначає країну походження товару, що у свою чергу впливає на нарахування відповідних митних платежів митницею під час митного оформлення товарів і після випуску їх відповідно до заявленого митного режиму.

Відповідно до частини 8 статті 43 МК України у разі якщо в документах про походження товару є розбіжності у відомостях про країну походження товару або органом доходів і зборів встановлено інші відомості про країну походження товару, ніж ті, що зазначені у документах, декларант або уповноважена ним особа має право надати органу доходів і зборів для підтвердження відомостей про заявлену країну походження товару додаткові відомості.

Частиною 9 статті 43 МК України передбачено, що додатковими відомостями про країну походження товару є відомості, що містяться в товарних накладних, пакувальних листах, відвантажувальних специфікаціях, сертифікатах (відповідності, якості, фітосанітарних, ветеринарних тощо), митній декларації країни експорту, паспортах, технічній документації, висновках-експертизах відповідних органів, інших матеріалах, що можуть бути використані для підтвердження країни походження товару.

Частинами 1, 2 статті 44 МК України передбачено, що для підтвердження країни походження товару орган доходів і зборів у передбачених законом випадках має право вимагати та отримувати документи про походження такого товару. У разі ввезення товару на митну територію України документ, що підтверджує країну походження товару, обов`язково подається у разі, якщо це необхідно для застосування митно-тарифних заходів регулювання зовнішньоекономічної діяльності, кількісних обмежень (квот), інших заходів економічного або торговельного характеру, що здійснюються в односторонньому порядку або відповідно до двосторонніх чи багатосторонніх міжнародних договорів, укладених відповідно до закону, або заходів, що здійснюються відповідно до закону для забезпечення здоров`я населення чи суспільного порядку, а також у разі, якщо в органу доходів і зборів є підстави для підозри в тому, що товар походить з країни, товари якої заборонені до переміщення через митний кордон України згідно із законодавством України.

Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 44 МК України, у разі ввезення товару на митну територію України, сертифікат про походження товару подається обов`язково на товари, до яких застосовуються преференційні ставки ввізного мита, встановлені Митним тарифом України.

Згідно з частиною 1 статті 45 МК України у разі виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару, орган доходів і зборів може звернутися до компетентного органу, що видав документ, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки цих документів про походження товару чи надання додаткових відомостей.

Законом України від 16.09.2014 №1678-VII ратифіковано Угоду від 27.06.2014 про асоціацію між Україною з однієї сторони та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами з іншої сторони, якою, серед іншого, передбачено поглиблену та всеохоплюючу зону вільної торгівлі між Україною та Європейським Союзом (Угода про асоціацію з ЄС).

Статтею 26 частини 1 глави 1 розділу IV Угоди про асоціацію встановлено, що положення цієї Глави застосовуються до торгівлі товарами, що походять з територій Сторін. Для цілей цієї Глави походження означає, що товар підпадає під правила походження, викладені в Протоколі I Щодо визначення концепції походження товарів і методів адміністративного співробітництва (надалі - Протокол І, до цієї Угоди).

Частиною 1 статті 2 розділу 2 Протоколу І встановлено, що з метою впровадження цієї Угоди наступні товари мають вважатися як такі, що походять з Європейського Союзу:

1. товари, цілком вироблені в Європейському Союзі, як це визначається у статті 5 цього Протоколу;

2. товари, отримані в Європейському Союзі з матеріалів, які не були вироблені цілком у Європейському Союзі, за умови, що такі матеріали пройшли достатню обробку в ЄС відповідно до статті 6 цього Протоколу.

Відповідно до частини 1 статті 16 розділу 5 Протоколу І товари, що походять з Європейського Союзу, і товари, що походять з України, після ввезення до України чи Європейського Союзу відповідно підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів:

1. Сертифікат з перевезення товару EUR.1;

2. У випадках, вказаних у статті 22(1) цього Протоколу, - декларація, що надалі іменуватиметься декларацією інвойс, надана експортером до інвойсу, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати.

Стаття 25 Протоколу 1 Угоди визначає, що для підтвердження походження вище зазначені декларації походження повинні подаватись одержувачем (ТОВ «РОЛЛ ТРАНС ГРУП») товару до митного органу країни імпорту згідно з чинним порядком цієї країни.

Відповідно до пункту 2 статті 39 Протоколу 1 «Щодо визначення концепції «Походження товарів» і методів адміністративного співробітництва» до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, ратифікованої Законом України від 16 вересня 2014 року №1678-VIII після приєднання України до Регіональної конвенції про пан-євро-середземноморські преференції правил походження (далі - Регіональна конвенція) Підкомітет з питань митного співробітництва може також вирішити замінити правила визначення походження, наведені в цьому Протоколі, тими, що містяться в додатку до Конвенції.

Законом України від 08.11.2017 року №2187-VIII «Про приєднання України до Регіональної конвенції», Україна приєдналася до Регіональної конвенції, яка набрала чинності з 01.02.2018 року.

Підкомітетом України - ЄС з питань митного співробітництва прийнято Рішення №1/2018 від 21 листопада 2018 року (далі - Рішення) про заміну Протоколу 1 (чинне з 01.01.2019 року).

Відповідно до статті 1 Рішення Протокол 1 замінюється текстом, викладеним у додатку до цього Рішення, зокрема з урахуванням статті 1 цього додатку у торгівлі з ЄС застосовуються правила походження Регіональної конвенції, викладені у Доповненні 1.

Відповідно до Доповнення 1 до Регіональної конвенції у розділі V

статті 15 визначено, що товари, які походять з однієї з Договірних Сторін, і ввозяться в інші Договірні Сторони, підпадають під дію цієї Угоди за умови подання одного з таких документів, що підтверджують походження:

(a) сертифікат з перевезення товару EUR.1.

(b) сертифікат з перевезення товару EUR-MED.

(c) у випадках, вказаних у Статті 21(1), декларація (надалі іменуватиметься «декларацією походження» або «декларацією походження EUR-MED»), надана експортером до інвойса, повідомлення про доставку чи будь-якого іншого комерційного документа, який описує розглядувані товари достатньо детально для того, щоб їх можна було ідентифікувати.

Відповідно до статті 21 (1) Доповнення 1 декларація про походження або декларація про походження EUR-MED, зазначена в статті 15 (1) (с), може бути складена:

уповноваженим експортером відповідно до положень Статті 23, або експортером на будь-яку партію товару, що складається з однієї або більше одиниць упаковки, що походять з певної країни, сукупна вартість яких не перевищує 6000 євро.

Згідно з пунктом 5 статті 21 Доповнення 1 експортер, який складає декларацію про походження або декларацію про походження EUR-MED, повинен бути готовим у будь- який час на вимогу митних органів Договірної сторони-експортера надати всі належні документи на підтвердження статусу походження розглядуваних товарів, а також виконання інших умов цієї Конвенції.

Згідно положень статті 33 Протоколу 1, митні органи країни імпорту мають право здійснювати подальші перевірки підтверджень походження у довільному порядку або тоді, коли мають обґрунтовані сумніви в достовірності таких документів, статусі походження відповідних товарів або виконанні інших вимог даного Протоколу 1.

Таким чином, Угода передбачає перевірку підтверджень походження товарів як у довільному порядку (вибіркова перевірка), так і при наявності обґрунтованих сумнівів.

Пунктом 1 статті 16 «Процедура видачі декларації про походження або декларації про походження EUR-MED» Доповнення 1 Регіональної Конвенції встановлено, що декларація про походження або декларація про походження EUR-MED має бути видана митними органами Договірної сторони-експортера на письмову заяву експортера або під відповідальність експортера, його уповноваженим представником.

В пункті 3 статті 16 Доповнення 1 зазначено що, експортер, який подає заявку про видачу декларації про походження ,повинен бути готовим у будь-який час на вимогу митних органів Договірної сторони-експортера, у якій видається декларація про походження ,надати всі належні документи на підтвердження статусу походження розглядуваних товарів, а також виконання інших умов цієї Конвенції.

Пунктами 3 та 5 статті 32 Доповнення 1 визначено, що перевірка здійснюється митними органами Договірної сторони - експортера. Для виконання цього вони мають право вимагати будь-яких доказів і здійснювати будь-яку перевірку рахунків експортера та інші перевірки, які вважатимуть належними. Повідомлення про результати перевірки надсилається якомога раніше, результати чітко вказують на те, чи є перевірені документи достовірними та чи розглядувані товари можуть бути визнані такими, що походять з Європейського Союзу і відповідають іншим вимогам цієї Конвенції.

Пунктом 6 статті 32 «Перевірка підтверджень походження» Доповнення 1 встановлено, якщо відповідь не містить достатньої інформації для визначення достовірності розглядуваного документа або справжнього походження товарів, митні органи, що подали запит, повинні за відсутності виняткових обставин відмовити у наданні права на преференції.

У даному випадку формальна наявність поданих до митного оформлення декларацій про походження, складених експортером на партію товару до 6000 євро на інвойсах №104/2019 від 04.07.2019, №112/2019 від 15.07.2019, №119/2019 від 30.07.2019, №1/000036/19 від 14.11.2019, №1/000035/19 від 31.10.2019, №1/000031/19 від 23.10.2019, №1/000030/19 від 23.10.2019, №1/000027/19 від 14.10.2019, №1/000021/19 від 19.09.2019, №1/000018/19 від 10.09.2019, №FM/000004/19 від 02.09.2019, №1/000014/19 від 12.08.2019, №1/000010/19 від 16.07.2019, №1/000008/19 від 21.06.2019, №1/000004/19 від 24.05.2019, №1/000001/19 від 23.04.2019, №1/000002/19 від 06.05.2019, №320/2019 від 22.07.2019, №590/2019 від 19.10.2019, №630/2019 від 04.11.2019, №634/2019 від 05.11.2019, №544/2020 від 16.12.2020, №563/2020 від 28.12.2020, №34/2020 від 22.12.2020, №32/2020 від 16.12.2020, №31/2020 від 16.12.2020 за видачу яких несе відповідальність експортер «Przedsiebiorstwo Handlowo-Uslugowe «OMEGA» Zenon Gazinski», «Momo Export Maciej Oprzadek», «HANDEL ARTYKULAMI ROLNO-BUDOWLANYMI Zbigniew Pienkosz», «OSKAR-TRUCK Sp.z o.o.» не є достатньою підставою для висновків про вчинення ТОВ «РОЛЛ ТРАНС ГРУП» всіх необхідних та залежних від нього дій для здійснення декларування преференційного походження" ввезеного товару та отримання пільги - тарифної преференції.

Діючи добросовісно та застосовуючи тарифну преференцію за зниженим рівнем ставки ввізного мита, суб`єкт господарювання безсумнівно повинен переконатися, що поставлені експортером товари дійсно є товарами преференційного походження" відповідно до положень вищезазначеної Регіональної конвенції, а не покладатись лише на відповідальність експортера за видачу декларацій про походження товару.

У зазначених зовнішньоекономічних відносинах обов`язок з визначення, декларування і сплати мита та податків, згідно вимог українського законодавства і ратифікованих Верховною Радою України міжнародних договорів України, має саме платник податків ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП, а тому саме він, а не продавець товару несе відповідальність за повноту виконання цього обов`язку.

Згідно пункту 109.1 статті 109 ПК України податковим правопорушенням є протиправне, винне (у випадках, прямо передбачених ПК України) діяння (дія чи бездіяльність) платника податку (в тому числі осіб, прирівняних до нього), контролюючих органів та/або їх посадових (службових) осіб, інших суб`єктів у випадках, прямо передбачених ПК України.

Імпортер не мав можливості у повній мірі проконтролювати всі дії експортера та перевірити документи, які той зобов`язаний надати уповноваженому органу для перевірки статусу товарів, вказаних в декларації походження, враховуючи це в діях імпортера не встановлено умисності дій.

За результатами перевірки обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг і звільнення від оподаткування, з урахуванням отриманої інформації (документів) від уповноваженого митного органу Республіки Польща, відповідно до частини чотирнадцятої статті 354 Митного кодексу України під час перевірки обґрунтованості та законності надання (отримання) пільг та підстав для звільнення від оподаткування встановлено країну походження товару - невідомою та неправомірне застосування режиму вільної торгівлі та застосування зменшеної ставки мита до товарів зазначених в додатку 1 до акта перевірки, в рамках Доповнення І до Конвенції про пан-євро-середземноморські преференційні правила походження.

Верховним Судом у постановах від 01 березня 2021 року №240/7093/19, від 26.04.2023 року №260/4347/20, від 11.08.2022 року №460/8509/21, від 05.06.2024 року №380/2397/22 викладено правову позицію щодо правомірності та обґрунтованості дій митниці у разі отримання відповідей від уповноважених органів іноземних держав щодо не підтвердження преференційного походження товарів.

Так, Верховним Судом зазначено, що «...Спірні правовідносини виникли у зв`язку із наявністю відповіді компетентного органу, що видав документ, або компетентної організації країни, зазначеної як країна походження товару, що провів перевірку документів про походження товару, та зазначення у цій відповіді, що ввезений товар не може розглядатися, як товар з походженням в ЄС відповідно до положень Протоколу І до Угоди про асоціацію між СС та Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами - членами з одного боку, та Україною з іншого боку.

Країна походження товару визначається з метою оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України.

Країною походження товару вважається країна, в якій товар був повністю вироблений або підданий достатній переробці відповідно до критеріїв, встановлених Митним кодексом України.

Сертифікат про походження товару - це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий компетентним органом.

У разі виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару, орган доходів і зборів може звернутися до компетентного органу, що видав документ, або до компетентних організацій країни, зазначеної як країна походження товару, із запитом про проведення перевірки цих документів про походження товару чи надання додаткових відомостей.

Угодою про асоціацію між СС та Європейським Співтовариством з атомної енергії і 'їхніми державами-членами з одного боку, та Україною з іншого боку та, зокрема, Протоколом І до цієї угоди передбачено чіткий алгоритм дій митного органу у випадку виникнення сумнівів з приводу дійсності документів про походження товару чи достовірності відомостей, що в них містяться, включаючи відомості про країну походження товару.

У разі надходження від уповноважених органів іноземних держав документально підтверджених відомостей, зокрема, щодо країни походження, при ввезенні (пересиланні) на митну територію України, які відрізняються від задекларованих під час митного оформлення, контролюючий орган самостійно визначає базу оподаткування та податкові зобов`язання платника податків на підставі відомостей, зазначених у таких документах.

Податкове зобов`язання може визначатися контролюючим органом і після завершення митного оформлення товарів та їх випуску, за результатами документальної перевірки.

Суди попередніх інстанцій установили, що після завершення митного оформлення контролюючий орган (відповідач у справі) звернувся до уповноваженого органу Республіки Польща щодо підтвердження автентичності та правильності декларацій інвойс, складених на інвойсах, та сертифікатів з перевезення товaруEUR.1, поданих Товариством до митного оформлення. За результатами проведення перевірки цих документів про походження товару, уповноваженим органом Республіки Польща надано відповідь, у якій зазначено, що товари вказані в деклараціях про походження та сертифікатах з перевезення EUR.1 не підпадають під преференційний режим. В ході проведення перевірки експортер товарів не надав жодних доказів чи документів, що дозволяють застосувати преференційні правила походження товарів.

Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду апеляційної інстанції, що компанія-експортер товару отримала сертифікати EUR.1 декларативно (повідомивши компетентні органи Республіки Польща про походження товарів з території ЄС) але в ході перевірки документально не змогла підтвердити походження вказаних товарів. Саме з цієї причини у вищевказаному листі-відповіді зазначено, що сертифікати EUR.1 є дійсними (видавалися), але не пройшли перевірку і не можуть застосовуватися для отримання товарами преференційного режиму».

При цьому, Верховним Судом зауважено, що саме Угодою про асоціацію з ЄС передбачено чіткий алгоритм дій митного органу у випадку отримання відповіді компетентного органу за результатами перевірки документів про походження товару, яка, зокрема, не містить достатньої інформації для визначення достовірності розглядуваного документа або справжнього походження товарів.

Враховуючи те, що вказаний алгоритм дій контролюючого органу, на запит якого проводилася перевірка документів про походження товару, не передбачає аналізу ним додаткових доказів (документів), наданих декларантом для підтвердження відомостей про заявлену країну походження товару згідно із частинами восьмою, дев`ятою статті 43 МК України, то митний орган не наділений повноваженнями діяти на власний розсуд за вказаних обставин та проводити додаткову перевірку документів про походження товару після отримання результатів такої перевірки компетентним органом заявленої декларантом країни походження товару.

При цьому суд звертає увагу на те, що обов`язок з визначення, декларування і сплати мита та податків, згідно вимог українського законодавства і ратифікованих Верховною Радою України міжнародних договорів України, має саме платник податків ТОВ РОЛЛ ТРАНС ГРУП, а тому саме він, а не продавець товару несе відповідальність за повноту виконання цього обов`язку.

Окрім цього, у справі №260/4347/20 Верховним Судом вказано «...помилковими є висновки судів, що подання позивачем при митному оформленні товарів достатнього обсягу документів на підтвердження походження товарів із країн ЄС є достатньою підставою не враховувати інформацію, зазначену у листах уповноважених органів, для цілей порушення позивачем митних правил».

Відповідно до ч. 5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

З огляду на викладене, не виявлення під час митного оформлення порушень законодавства, не може бути підставою для звільнення платника від сплати податків, якщо такі порушення були виявлені у подальшому.

Згідно зі статтею статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Підсумовуючи вищевикладене, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів учасників справи, оцінивши наявні у матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують доводи відповідача, покладені в основу його відзиву на позовну заяву, при цьому, позивач не довів належними та допустимими доказами незаконності оскаржуваних податкових повідомлень-рішень №UA205000202421 від 17.07.2024 року та №UA205000202422 від 17.07.2024 року, а тому у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.

Керуючись статтями 243, 245, 246, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Митного кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю РОЛЛ ТРАНС ГРУП до Волинської митниці про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення рішення, відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю РОЛЛ ТРАНС ГРУП (43020, м. Луцьк, вул. Електроапаратна, 12, код ЄДРПОУ 37669268).

Відповідач: Волинська митниця (44350, Любомльський р-н, с. Римачі, вул. Призалізнична, 13, код ЄДРПОУ 43958385).

Суддя Ю.Ю. Сорока

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2024
Оприлюднено11.12.2024
Номер документу123602505
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —140/7886/24

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 22.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 03.01.2025

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 09.12.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 20.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

Ухвала від 02.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Сорока Юрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні