Рішення
від 09.12.2024 по справі 440/5812/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/5812/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Регіональний сервісний центр в Полтавській області Головного сервісного центру МВС про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:

- визнати протиправними дії Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 щодо зняття транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 з обліку у зв`язку з вибракуванням;

- зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 поновити за ОСОБА_1 державну реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 .

Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на те, що позивач є власником транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 . У 2023 році з метою продажу належного йому транспортного засобу звернувся до територіального сервісного центру 5341 Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Харківській, Полтавській, Сумській областях, проте, йому повідомили, що транспортний засіб знятий з обліку у зв`язку з вибракуванням. Вважаючи вказані дії протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Відповідач у відзиві зазначив, що згідно із інформацією, розміщеною в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, транспортний засіб автомобіль ЗАЗ SENS, 2013 року випуску був зареєстрований за позивачем 27.04.2013. У подальшому, 20.01.2023 зазначений автомобіль було знято з обліку в зв`язку з вибракуванням на підставі заяви позивача ОСОБА_1 . На підтвердження даного факту надано копію заяви ОСОБА_1 від 20.01.2023 № 998008068 щодо зняття з реєстраційного обліку транспортного засобу, яка містить його особистий підпис. Окрім того, позивачем власноручно було написане пояснення щодо втрати свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, номерний знак НОМЕР_1 під час ДТП, яке сталося 10.01.2023. Також, за доводами відповідача, вагомим доказом власного волевиявлення є талон на реєстрацію в Електронній черзі, у якому зазначені прізвище та ініціали позивача, а також вид послуги, яку особа має намір отримати в сервісному центрі. Надано копію талона про реєстрацію в черзі на 20.01.2023, оформленого ОСОБА_1 , задля отримання послуги "Зняття з обліку транспортного засобу/вибракування транспортного засобу". Перелічені вище докази в своїй сукупності свідчать про те, що позивач особисто звернувся до територіального сервісного центру МВС, чітко розумів значення своїх дій та діяв на власний розсуд, без будь-якого примусу з боку третіх осіб.

Відповідно до частини восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що 27.04.2013 позивач зареєстрував у Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 транспортний засіб ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 /а.с.7/.

ОСОБА_1 звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 з заявою №998008068 від 20.01.2023, у якій просив провести операцію "540 - Зняття з обліку з вибраковкою" і надати платні послуги згідно постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007 №795 та Наказу МВС України від 10.02.2012 №103, з особистим підписом позивача /а.с.59-60/.

Згідно з листом від 24.02.2024 №31/16-14-М-85 Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 розглянута заява позивача від 16.02.2024 та повідомлено його, що в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів наявна інформація про те, що 20.01.2023 автомобіль ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , знято з обліку у зв`язку з вибракуванням /а.с.6/.

Вважаючи дії щодо зняття з обліку транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , та з метою поновити реєстрацію транспортного засобу позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.

Спеціальним законом, що регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначення прав, обов`язків і відповідальності суб`єктів - учасників дорожнього руху міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання, регулюються Законом України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 №3353-XII (далі - Закон №3353-XII, у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовірності).

Частиною першою статті 34 Закону №3353-XII визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.

Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 34 Закон № 3353-XII державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. У разі звернення особи, яка внесена до Єдиного реєстру боржників, для здійснення перереєстрації, зняття з обліку транспортного засобу з метою його відчуження територіальні органи Міністерства внутрішніх справ України зобов`язані відмовити у вчиненні реєстраційної дії, про що не пізніше наступного робочого дня повідомити зазначений у Єдиному реєстрі боржників орган державної виконавчої служби або приватного виконавця із зазначенням відомостей про такий транспортний засіб.

Частиною одинадцятою статті 34 Закон № 3353-XII передбачено, що власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом.

Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі реєстраційних документів та/або їх формування в електронній формі встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінетом Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388, у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовірності).

Відповідно до абзацу першого пункту 8 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").

Водночас, особливості зняття з обліку вибракуваних транспортних засобів передбачено пунктом 45 Порядку № 1388 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого вибракувані транспортні засоби підприємств знімаються з обліку на підставі затверджених актів, а фізичних осіб - за заявами їх власників. Зняття з обліку в таких випадках проводиться без експертного дослідження транспортних засобів фахівцями, які проводять експертне дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів. Номерні знаки і реєстраційні документи здаються до сервісних центрів МВС.

Тобто, як свідчить аналіз наведеної норми, законодавством передбачена можливість зняття з обліку вибракуваних транспортних засобів фізичних осіб тільки на підставі їх заяви про зняття з обліку вибракуваний транспортний засіб.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 з заявою №998008068 від 20.01.2023, у якій просив провести операцію "540 - Зняття з обліку з вибраковкою" і надати платні послуги згідно постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007 №795 та Наказу МВС України від 10.02.2012 №103, з особистим підписом позивача /а.с.59/.

Крім того, матеріали справи містять власноручно написане позивачем пояснення від 20.01.2023 щодо втрати свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, номерний знак НОМЕР_1 під час ДТП, яке сталося 10.01.2023 /а.с. 61/.

Також наявна копія талону про реєстрацію в черзі на 20.01.2023, оформленого ОСОБА_1 , з метою отримання послуги "Зняття з обліку транспортного засобу/вибракування транспортного засобу" НОМЕР_1 /а.с. 62/.

Таким чином, Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341, провівши операцію зі зняття з обліку транспортного засобу за заявою власника, діяв відповідно до вимог чинного законодавства.

Крім того, суд відхиляє посилання позивача на висновок експертного дослідження Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України від 27.01.2024 №17/5341/369, оскільки питання, поставленні на дослідження, не перетинаються із предметом даного спору.

Інші доводи позивача є безпідставними та не впливають на висновки суду.

Таким чином, позовна вимога позивача щодо визнання протиправними дії Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 щодо зняття транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 з обліку у зв`язку з вибракуванням є необґрунтованою та задоволенню не підлягає.

Позовна вимога стосовно зобов`язання Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 поновити за ОСОБА_1 державну реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 є похідною від попередньої (основної) позовної вимоги.

Таким чином, за відсутності підстав для задоволення основної позовної вимоги, відсутні й підстави для задоволення похідної вимоги.

Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа, у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.

Проте у цій справі суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, у зв`язку з чим відсутні підстави для відшкодування судових витрат, понесених позивачем.

Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ) до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 (вул. Кременчуцька, 2В, м. Розсошенці, Полтавський район, Полтавська область, 38751, код ЄДРПОУ 43611865) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Канигіна Т.С.

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.12.2024
Оприлюднено11.12.2024
Номер документу123618692
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —440/5812/24

Рішення від 09.12.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 28.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Т.С. Канигіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні