ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 грудня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/5812/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Канигіної Т.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) справу за позовом ОСОБА_1 до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Регіональний сервісний центр в Полтавській області Головного сервісного центру МВС про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, а саме просить:
- визнати протиправними дії Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 щодо зняття транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 з обліку у зв`язку з вибракуванням;
- зобов`язати Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 поновити за ОСОБА_1 державну реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 .
Позовні вимоги обґрунтовані посиланням на те, що позивач є власником транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 . У 2023 році з метою продажу належного йому транспортного засобу звернувся до територіального сервісного центру 5341 Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Харківській, Полтавській, Сумській областях, проте, йому повідомили, що транспортний засіб знятий з обліку у зв`язку з вибракуванням. Вважаючи вказані дії протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 20.05.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі; вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач у відзиві зазначив, що згідно із інформацією, розміщеною в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів, транспортний засіб автомобіль ЗАЗ SENS, 2013 року випуску був зареєстрований за позивачем 27.04.2013. У подальшому, 20.01.2023 зазначений автомобіль було знято з обліку в зв`язку з вибракуванням на підставі заяви позивача ОСОБА_1 . На підтвердження даного факту надано копію заяви ОСОБА_1 від 20.01.2023 № 998008068 щодо зняття з реєстраційного обліку транспортного засобу, яка містить його особистий підпис. Окрім того, позивачем власноручно було написане пояснення щодо втрати свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, номерний знак НОМЕР_1 під час ДТП, яке сталося 10.01.2023. Також, за доводами відповідача, вагомим доказом власного волевиявлення є талон на реєстрацію в Електронній черзі, у якому зазначені прізвище та ініціали позивача, а також вид послуги, яку особа має намір отримати в сервісному центрі. Надано копію талона про реєстрацію в черзі на 20.01.2023, оформленого ОСОБА_1 , задля отримання послуги "Зняття з обліку транспортного засобу/вибракування транспортного засобу". Перелічені вище докази в своїй сукупності свідчать про те, що позивач особисто звернувся до територіального сервісного центру МВС, чітко розумів значення своїх дій та діяв на власний розсуд, без будь-якого примусу з боку третіх осіб.
Відповідно до частини восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
З матеріалів справи вбачається, що 27.04.2013 позивач зареєстрував у Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 транспортний засіб ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 /а.с.7/.
ОСОБА_1 звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 з заявою №998008068 від 20.01.2023, у якій просив провести операцію "540 - Зняття з обліку з вибраковкою" і надати платні послуги згідно постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007 №795 та Наказу МВС України від 10.02.2012 №103, з особистим підписом позивача /а.с.59-60/.
Згідно з листом від 24.02.2024 №31/16-14-М-85 Регіональним сервісним центром ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 розглянута заява позивача від 16.02.2024 та повідомлено його, що в Єдиному державному реєстрі транспортних засобів наявна інформація про те, що 20.01.2023 автомобіль ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , знято з обліку у зв`язку з вибракуванням /а.с.6/.
Вважаючи дії щодо зняття з обліку транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , та з метою поновити реєстрацію транспортного засобу позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Спеціальним законом, що регулює суспільні відносини у сфері дорожнього руху та його безпеки, визначення прав, обов`язків і відповідальності суб`єктів - учасників дорожнього руху міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, об`єднань підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності та господарювання, регулюються Законом України "Про дорожній рух" від 30.06.1993 №3353-XII (далі - Закон №3353-XII, у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовірності).
Частиною першою статті 34 Закону №3353-XII визначено, що державна реєстрація транспортного засобу полягає у здійсненні комплексу заходів, пов`язаних із перевіркою документів, які є підставою для здійснення реєстрації, а також відсутності будь-яких обтяжень, у тому числі за даними Державного реєстру обтяжень рухомого майна, звіркою і, за необхідності, дослідженням ідентифікаційних номерів складових частин та оглядом транспортного засобу, присвоєнням буквено-числової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформленням і видачею реєстраційних документів та/або їх формуванням в електронному вигляді.
Відповідно до частин четвертої та п`ятої статті 34 Закон № 3353-XII державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. У разі звернення особи, яка внесена до Єдиного реєстру боржників, для здійснення перереєстрації, зняття з обліку транспортного засобу з метою його відчуження територіальні органи Міністерства внутрішніх справ України зобов`язані відмовити у вчиненні реєстраційної дії, про що не пізніше наступного робочого дня повідомити зазначений у Єдиному реєстрі боржників орган державної виконавчої служби або приватного виконавця із зазначенням відомостей про такий транспортний засіб.
Частиною одинадцятою статті 34 Закон № 3353-XII передбачено, що власники транспортних засобів та особи, які використовують їх на законних підставах, зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) належні їм транспортні засоби протягом десяти діб після придбання, митного оформлення, одержання транспортних засобів або виникнення обставин, що потребують внесення змін до реєстраційних документів. У разі наявності обтяжень реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів здійснюється за наявності згоди обтяжувача (обтяжувачів), справжність підпису (підписів) якого (яких) засвідчено нотаріусом.
Єдина на території України процедура державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів (далі - транспортні засоби), присвоєння буквено-цифрової комбінації номерних знаків з їх видачею або без такої, оформлення і видачі реєстраційних документів та/або їх формування в електронній формі встановлюється Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженим постановою Кабінетом Міністрів України від 07.09.1998 №1388 (далі - Порядок №1388, у редакції, чинній станом на час виникнення спірних правовірності).
Відповідно до абзацу першого пункту 8 Порядку № 1388 державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність, для юридичних осіб - організаційно-розпорядчий документ про проведення державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів та видана юридичною особою довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").
Водночас, особливості зняття з обліку вибракуваних транспортних засобів передбачено пунктом 45 Порядку № 1388 (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин), відповідно до якого вибракувані транспортні засоби підприємств знімаються з обліку на підставі затверджених актів, а фізичних осіб - за заявами їх власників. Зняття з обліку в таких випадках проводиться без експертного дослідження транспортних засобів фахівцями, які проводять експертне дослідження транспортних засобів та реєстраційних документів. Номерні знаки і реєстраційні документи здаються до сервісних центрів МВС.
Тобто, як свідчить аналіз наведеної норми, законодавством передбачена можливість зняття з обліку вибракуваних транспортних засобів фізичних осіб тільки на підставі їх заяви про зняття з обліку вибракуваний транспортний засіб.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 звернувся до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 з заявою №998008068 від 20.01.2023, у якій просив провести операцію "540 - Зняття з обліку з вибраковкою" і надати платні послуги згідно постанови Кабінету Міністрів України від 04.06.2007 №795 та Наказу МВС України від 10.02.2012 №103, з особистим підписом позивача /а.с.59/.
Крім того, матеріали справи містять власноручно написане позивачем пояснення від 20.01.2023 щодо втрати свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, номерний знак НОМЕР_1 під час ДТП, яке сталося 10.01.2023 /а.с. 61/.
Також наявна копія талону про реєстрацію в черзі на 20.01.2023, оформленого ОСОБА_1 , з метою отримання послуги "Зняття з обліку транспортного засобу/вибракування транспортного засобу" НОМЕР_1 /а.с. 62/.
Таким чином, Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341, провівши операцію зі зняття з обліку транспортного засобу за заявою власника, діяв відповідно до вимог чинного законодавства.
Крім того, суд відхиляє посилання позивача на висновок експертного дослідження Полтавського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру Міністерства внутрішніх справ України від 27.01.2024 №17/5341/369, оскільки питання, поставленні на дослідження, не перетинаються із предметом даного спору.
Інші доводи позивача є безпідставними та не впливають на висновки суду.
Таким чином, позовна вимога позивача щодо визнання протиправними дії Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 щодо зняття транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 з обліку у зв`язку з вибракуванням є необґрунтованою та задоволенню не підлягає.
Позовна вимога стосовно зобов`язання Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 поновити за ОСОБА_1 державну реєстрацію транспортного засобу ЗАЗ SENS, 2013 року випуску, номерний знак НОМЕР_1 , номер шасі НОМЕР_2 є похідною від попередньої (основної) позовної вимоги.
Таким чином, за відсутності підстав для задоволення основної позовної вимоги, відсутні й підстави для задоволення похідної вимоги.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа, у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень.
Проте у цій справі суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову, у зв`язку з чим відсутні підстави для відшкодування судових витрат, понесених позивачем.
Керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 77, 243-246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_3 ) до Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Полтавській області (Філія ГСЦ МВС) в особі територіального сервісного центру МВС № 5341 (вул. Кременчуцька, 2В, м. Розсошенці, Полтавський район, Полтавська область, 38751, код ЄДРПОУ 43611865) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Канигіна Т.С.
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 11.12.2024 |
Номер документу | 123618692 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Т.С. Канигіна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні