Справа № 758/5128/24
3/758/2712/24
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 грудня 2024 року м. Київ
Суддя Подільського районного суду м. Києва Якимець О. І., за участю секретаря судового засідання Карпишиної К.С., представника Енергетичної митниці ДМС Державної митної служби України Носко Ю.Ю., адвоката Серебряник О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Києві матеріали справи про притягнення до адміністративної відповідальності стосовно директора ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» ОСОБА_1 за ознаками вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 Митного кодексу України,
в с т а н о в и в:
відповідно до протоколу про порушення митних правил № 0010/90300/24 від 16.01.2024 зазначено наступне.
Для забезпечення переміщення на митну територію України окремих обсягів електроенергії протягом листопада 2023 року, одержувачем яких є ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" (код ЄДРПОУ 41427817), митним брокером ТОВ "ЕВЕРІС" (код ЄДРПОУ 41986227, агент з митного оформлення ОСОБА_2 ) 09.11.2023 до відділу митного оформлення „Київ" митного поста „Центральний" Енергетичної митниці було подано електронну періодичну митну декларацію типу ІМ РР, що зареєстрована у електронних базах даних митних органів за № 23UA903020017047U9.
До вказаної митної декларації додано документи, зокрема: рамковий контракт на постачання електроенергії від 11.04.2023 № ІМ-04/23; щомісячну угоду від 06.11.2023 № 11/2023.
Згідно з поданими до митного оформлення документами запланований обсяг імпорту електроенергії до України склав 1 000 тис.кВт/годин загальною попередньою вартістю 100 000 євро.
27.12.2023 до відділу митного оформлення „Київ" митного поста „Центральний" Енергетичної митниці митним брокером ТОВ "ЕВЕРІС" в інтересах ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" було подано додаткову електронну митну декларацію типу ІМ 40 ДР, що зареєстрована у електронних базах даних митних органів за № 23UA903020018795U8.
Згідно з поданими до митного контролю та оформлення документами, доданими до вказаної митної декларації ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" на підставі періодичної митної декларації № 23UA903020017047U9 у листопаді 2023 року на митну територію України з території Румунії було імпортовано 1 000 тис.кВт/годин електроенергії, загальна фактурна вартість якої склала 138 640,00 Євро.
З урахуванням вимог статті 299 Митного кодексу України (далі - Кодекс) авансові платежі були внесені вказаним підприємством 27.12.2023 (платіжні доручення від 27.12.2023 №1835 та від 27.12.2023 №1836).
Згідно з положеннями статті 260 Кодексу періодична митна декларація може подаватися на регулярне переміщення через митний кордон України товарів однією і тією ж особою на одних і тих же умовах та підставах протягом не більше 180 днів та під зобов`язання про подання додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця, у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Для випуску товарів відповідно до заявленого митного режиму, що ввозяться на митну територію України за періодичною митною декларацією, застосовуються курси валют, визначені відповідно до статті 31 Кодексу, заходи тарифного та нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, чинні на день прийняття митним органом додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця.
Оформлення митним органом періодичної митної декларації передбачає необхідність виконання вимог Кодексу, передбачених для поміщення товарів в обраний митний режим та сплати митних платежів або забезпечення їх сплати відповідно до розділу X Кодексу.
Відповідно до положень частини першої статті 261 Кодексу у разі подання періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до Кодексу, подати митному органу додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.
Згідно з частиною шостою цієї ж статті Кодексу додаткова декларація подається до відповідного митного органу, яким була оформлена відповідна періодична митна декларація.
Відповідно до пункту 187.8 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення.
Згідно з пунктом 21 Положення про митні декларації, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 450 (далі - Положення) періодична митна декларація подається для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України, зокрема, лініями електропередачі.
Подана митному органу періодична митна декларація підтверджує взяття декларантом або уповноваженою ним особою зобов`язання подати митному органу додаткові декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця.
Згідно з пунктом 23 Положення пропуск товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією може здійснюватися з моменту її оформлення митним органом протягом строку її дії у межах кількості товарів, зазначеної в періодичній митній декларації.
Відповідно до пунктів 25, 26 Положення товари, що ввозяться на митну територію України за періодичною митною декларацією, зокрема, лініями електропередачі, можуть бути випущені митним органом після оформлення періодичної митної декларації.
До 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією, декларант або уповноважена ним особа зобов`язані: подати додаткову декларацію (додаткові декларації) із зазначенням точних відомостей про товари, переміщені через митний кордон України за періодичною митною декларацією відповідно до заявленого митного режиму протягом відповідного календарного місяця; подати передбачені законодавством документи, необхідні для здійснення митного оформлення товарів, крім документів, поданих разом з періодичною митною декларацією; сплатити митні платежі, що справляються під час переміщення або у зв`язку з переміщенням товарів через митний кордон України.
Згідно з частиною другою статті 459 Кодексу, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з обліковими даними, що містяться в Єдиній автоматизованій системі Держмитслужби, особа, яка здійснює операції з товарами є директор ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» ОСОБА_1 .
Відповідно до пункту 2.2 договору на митно-брокерське обслуговування від 24.10.2018 № 85 (далі - Договір), укладеного між ТОВ "ЕВЕРІС" (виконавець) і ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" (замовник), замовник зобов`язується надати виконавцю вчасно всі необхідні документи для митного оформлення документи.
Згідно з поясненнями агента з митного оформлення митного брокера ТОВ "ЕВЕРІС" ОСОБА_2 вимоги зазначених пунктів Договору ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" в установленому порядку забезпечено не було, документи для здійснення митного оформлення були надані лише 27.12.2023.
Пояснення директора ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" ОСОБА_1 від 04.01.2023 не містять аргументованих причин порушення вказаним підприємством вимог законодавства України з питань митної справи в частині дотримання строків подання додаткової декларації та забезпечення своєчасної сплати митних платежів.
Викладене свідчить, що директором ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" ОСОБА_1 не забезпечено: своєчасне надання ТОВ "ЕВЕРІС" всіх документів, необхідних для подання до митного органу додаткової митної декларації у встановлені строки; своєчасну сплату митних платежів.
Відповідно до службової записки управління митних платежів, контролю митної вартості та митно-тарифного регулювання ЗЕД від 12.01.2024 № 7.6-15.1/183, при поданні Енергетичній митниці додаткової декларації до періодичної митної декларації від 09.11.2023 № 23UA903020017047U9, ТОВ "УКР ГАЗ РЕСУРС" повинно сплатити митні платежі в розмірі 1 470 190,03 грн (мито на товари, що ввозяться на територію України суб`єктами господарювання в розмірі 112 057,17 грн, акцизний податок - 179 291,47 грн, податок на додану вартість - 1 178 841,39 грн.).
Відповідно до частини другої ст. 459 Митного кодексу України суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Таким чином, директором ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» ОСОБА_1 не забезпечено своєчасне надання всіх документів, необхідних для подання до митного органу додаткової митної декларації у встановлені строки та не здійснено своєчасну сплату митних платежів у розмірі 1 470 190,03 грн у строк встановлений законом, чим вчинено порушення митних правил, передбачене ст.485 МК України.
Представник особи - адвокат Серебряник О.О. на адресу суду надіслала письмові пояснення, за змістом яких просила провадження у справі про притягнення ОСОБА_1 до адміністративної відповідальності за ст. 485 МК України закрити за відсутністю у його діях складу адміністративного правопорушення. Зазначила, що листом ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» від 04.01.2024 № 19/42 адресованого начальнику м/п «Центральний» Енергетичної митниці, директор ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» пояснив, що дійсно між ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» та DACIA ENERGY SOLUTIONS SRL укладено Контракт №ІМ-04/23 від 11.04.2023 про купівлю електричної енергії. Відповідно до умов Контракту між сторонами укладені щомісячні угоди: № 11/2023 від 06.11.2023 та № 11/2023-3 від 22.11.2023. В межах укладених угод планова ціна електричної енергії склала 0,100 EUR за 1 кВт*год. У відповідності до щомісячних угод укладались ПМД. ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС», маючи намір оформити додаткові митні декларації звернувся до DACIA ENERGY SOLUTIONS SRL із вимогою про надання комерційних актів, що підтверджується листом 18/19 від 12.12.2023 (а.с. 68-69). На запит ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» DACIA ENERGY SOLUTIONS SRL звернулось із пропозицією переглянути ціну у бік збільшення, у зв`язку із збільшенням вартості закупівлі на SPOT ринку Румунії, що підтверджується листом від 15.12.2023 (а.с. 78-79). Відповідно, станом на 15.12.2023 ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» не мало підписаних
комерційних актів та не було розуміння, за якою ціною такі акти будуть оформлені.
Крім того, зв`язок на підприємство ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» забезпечує ТОВ «Київстар». 12.12.2023 на ТОВ «Київстар» було здійснено кібератаку, що є загальновідомим фактом. Наслідком атаки була відсутність зв`язку на підприємстві ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» впродовж 3 (трьох) днів. Протягом даного періоду комунікація із DACIA ENERGY SOLUTIONS SRL була відсутня. Цей факт ускладнив оперативність вирішення проблеми щодо узгодження комерційних актів.
18.12.2023 ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» погодилося на зміну ціни, проте комерційні акти ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» не отримало.
19.12.2023 ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» повторно звернувся до DACIA ENERGY SOLUTIONS SRL із вимогою № 18/75 про надання підписаних комерційних актів (а.с. 72-73). Листом від 26.12.2023 №7586 DACIA ENERGY SOLUTIONS SRL надіслано ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» комерційні акти відповідно до затвердженої форми за контактом, з проханням перевірити та підтвердити їхню прийнятність. При цьому, акти датовані 30.11.2023, у зв`язку із правилами бухгалтерського обліку. Зазначені акти направлено НЕК «Укренерго» для затвердження оператором передачі. 26.12.2023 ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» отримано лист відмову від НЕК «Укренерго». Згідно листа ПрАТ «НЕК «УКРЕНЕРГО» від 27.12.2023 № 01/71799 товариству надано скориговану, на підставі листа ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» від 27.12.2023 № 01/24 Довідку за листопад 2023 року про фактичну кількість електроенергії переміщеної з/до ОЕС України до/з ЕС суміжних країн та обсяги електричної енергії поставленої за зовнішньоекономічними контрактами ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС».
09.11.2023 до відділу митного оформлення «Київ» митного поста «Центральний» Енергетичної митниці було подано електронну періодичну митну декларацію типу ІМ РР, що зареєстрована у електронних базах даних митних органів за №23UA903020017047U9 з рамковим контрактом на постачання електричної енергії від 11.04.2023 № ІМ-04/23 та щомісячною угодою від 06.11.2023 №11/2023 до Контракту. Згідно з поданими до митного оформлення документами запланований обсяг імпорту електроенергії до України склав 1 000 тис. кВт*год. загальною попередньою вартістю 100 000 Євро. Крім того, 27.12.2023 до відділу митного оформлення «Київ» митного поста «Центральний» Енергетичної митниці митним брокером ТОВ «ЕВЕРІС» в інтересах ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» було подано додаткову електронну митну декларацію типу ІМ 40 ДР, що зареєстрована у електронних базах митних органів за № 23UA903020018795U8 та 27.12.2023 сплачені митні платежі.
Крім того, згідно платіжної інструкції № 1836 від 27.12.2023, у день подання додаткової митної декларації, ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» внесена передплата за митне оформлення у розмірі 2 762 300,00 грн, тобто на 49 799,40 грн більше, ніж нараховано митним органом.
Оскільки митним органом при розгляді справи про порушення митних правил не доведено належними та достатніми доказами наявність у діях директора ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, просить провадження у справі закрити.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши матеріали справи, приходить до наступного висновку.
Згідно ч. 1 ст. 486 Митного кодексу України (далі - МК України) завданнями провадження у справах про порушення митних правил є своєчасне, всебічне, повне та об`єктивне з`ясування обставин кожної справи, вирішення її з дотриманням вимог закону, забезпечення виконання винесеної постанови, а також виявлення причин та умов, що сприяють вчиненню порушень митних правил, та запобігання таким правопорушенням.
Відповідно до ст. 487 МК України провадження у справі про порушення митних правил здійснюється відповідно до цього Кодексу, а в частині, що не регулюється ним, - відповідно до законодавства України про адміністративні правопорушення.
За змістом ст.489 МК України посадова особа при розгляді справи про порушення митних правил зобов`язана з`ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом`якшують та/або обтяжують відповідальність, чи є підстави для звільнення особи, що вчинила правопорушення від адміністративної відповідальності, а також з`ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч. 1 ст. 495 МК України, доказами у справі про порушення митних правил є будь-які фактичні дані, на основі яких у визначеному законом порядку встановлюються наявність або відсутність порушення митних правил, винність особи у його вчиненні та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Такі дані встановлюються із наступних джерел: протоколу про порушення митних правил, протоколів процесуальних дій, додатків до зазначених протоколів; пояснень свідків; пояснень особи, яка притягується до відповідальності; висновку експерта; інших документів (належним чином завірених копій або витягів з них) та інформації у тому числі тієї, що перебуває в електронному вигляді, а також товарів - безпосередніх предметів порушення митних правил.
Згідно з пунктом 1 статті 232 МК України порядок і строки митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються трубопровідним транспортом та лініями електропередачі, строки сплати митних платежів визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, виходячи з особливостей переміщення зазначених товарів через митний кордон України.
Згідно з підпунктом 2.2 Порядку та строків митного контролю та митного оформлення товарів, що переміщуються лініями електропередачі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2018 № 629 (далі - Порядок), переміщення товарів через митний кордон України лініями електропередачі здійснюється на підставі оформленої періодичної митної декларації.
При цьому, відповідно до ч. 4 ст. 260 МК України, періодична митна декларація може подаватися на регулярне переміщення через митний кордон України товарів однією і тією ж особою на одних і тих же умовах та підставах протягом не більше 180 днів та під зобов`язання про подання додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця, у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Згідно з вимогами пункту 21 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 № 450 (далі - Положення) періодична митна декларація подається для декларування товарів, що переміщуються через митний кордон України, зокрема, лініями електропередачі, переміщення яких через митний кордон України планується з періодичністю не рідше ніж два рази протягом строку її дії.
Подана митному органу періодична митна декларація підтверджує взяття декларантом або уповноваженою ним особою зобов`язання подати митному органу додаткові декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця.
Відповідно до пункту 23 Положення пропуск товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією може здійснюватися з моменту її оформлення митним органом протягом строку її дії у межах кількості товарів, зазначеної в періодичній митній декларації.
Відповідно до пункту 25 Положення товари, що ввозяться на митну територію України за періодичною митною декларацією трубопровідним транспортом, лініями електропередачі, можуть бути випущені митним органом після оформлення періодичної митної декларації.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 4 МК України, випуск товарів - надання митним органом права на користування та/або розпорядження товарами, щодо яких здійснюється митне оформлення, відповідно до заявленої мети.
Відповідно до абзацу шостого пункту 34 Положення не дозволяється внесення змін до митної декларації за формою єдиного адміністративного документа з метою подання відомостей у випадках, коли Митним кодексом України передбачена необхідність подання з цією метою додаткової декларації.
Підпунктом 2.3 Порядку передбачено, що оформлення періодичної митної декларації при переміщенні товарів через митний кордон України лініями електропередачі відповідно до обраного митного режиму здійснюється в порядку, встановленому законодавством.
Пунктом 8 ч. 1 ст.4 МК України визначено що декларант - особа, яка самостійно здійснює декларування або від імені якої здійснюється декларування.
Частиною 1 ст. 265 МК України визначено, що декларантами мають право виступати при переміщенні товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України або при зміні митного режиму щодо товарів на підставі зовнішньоекономічного договору, укладеного резидентом, - резидент, яким або від імені якого укладено цей договір при переміщенні.
Нормами ч. 3 ст. 265 МК України, підприємства можуть бути декларантами, за умови перебування їх на обліку в митних органах України.
Відповідно до норм пункту 5 статті 65 Господарського кодексу України керівник підприємства без доручення діє від імені підприємства, представляє його інтереси в органах державної влади і органах місцевого самоврядування, інших організаціях, у відносинах з юридичними особами та громадянами, формує адміністрацію підприємства і вирішує питання діяльності підприємства в межах та порядку, визначених установчими документами.
Згідно з ч. 2 ст. 459 Митного кодексу України, суб`єктами адміністративної відповідальності за порушення митних правил можуть бути громадяни, які на момент вчинення такого правопорушення досягли 16-річного віку, а при вчиненні порушень митних правил підприємствами - посадові особи цих підприємств.
Згідно з нормами частини четвертої статті 260 Митного кодексу України періодична митна декларація може подаватися на регулярне переміщення через митний кордон України товарів однією і тією ж особою на одних і тих же умовах та підставах протягом не більше 180 днів та під зобов`язання про подання додаткової декларації на товари, переміщені за періодичною митною декларацією протягом попереднього календарного місяця, у порядку та на умовах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Частиною третьою статті 75 Митного кодексу України встановлено, що для поміщення товарів у митний режим імпорту особа, на яку покладається дотримання вимог митного режиму, повинна: 1) подати митному органу, що здійснює випуск товарів, документи на такі товари; 2) сплатити митні платежі, якими відповідно до законів України обкладаються товари під час ввезення на митну територію України в режимі імпорту; 3) виконати встановлені відповідно до закону вимоги щодо заходів нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності.
Статтею 297 Митного кодексу України визначено, що у разі ввезення товарів на митну територію України суми митних платежів, нараховані декларантом (уповноваженою ним особою) або митним органом, підлягають сплаті до Державного бюджету України платником податків до або на день подання митному органу митної декларації для митного оформлення.
Відповідно до пункту 26 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 №450, термін подання додаткової декларації до 15 числа місяця, що настає за кожним календарним місяцем переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією.
Відповідно до статті 295 Митного кодексу України для цілей нарахування митних платежів застосовуються ставки, що діють на день подання митному органу митної декларації на товари.
Відповідно до ч. 1 статті 261 Митного кодексу України у разі подання відповідно до статей 259 - 260-1 цього Кодексу попередньої, тимчасової, спрощеної або періодичної митної декларації декларант або уповноважена ним особа повинні протягом строків, визначених відповідно до Митного кодексу України, подати митному органу додаткову декларацію, яка містить точні відомості про товари, задекларовані за попередньою, тимчасовою, спрощеною або періодичною митною декларацією, що подавалися б у разі декларування цих товарів за митною декларацією, заповненою у звичайному порядку.
Відповідно до ч. 2 ст. 270 Митного кодексу України, правила оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, іншими (крім мита) митними платежами встановлюються Податковим кодексом України з урахуванням особливостей, що визначаються цим Кодексом.
Відповідно до пункту 187.8 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення.
Згідно з нормами статті 266 Митного кодексу України, декларант або уповноважена ним особа, зобов`язані сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу Х Митного кодексу України.
Відповідно до пункту 46.1 статті 46 Податкового кодексу України податкова декларація, розрахунок, звіт - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.
Митні декларації прирівнюються до податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов`язань.
Частиною 8 статті 264 Кодексу визначено, що з моменту прийняття митним органом митної декларації вона є документом, що засвідчує факти, які мають юридичне значення, а декларант або уповноважена ним особа несе відповідальність за подання недостовірних відомостей, наведених у цій декларації.
Згідно з нормами статті 266 МК України, декларант або уповноважена ним особа, зобов`язані сплатити митні платежі або забезпечити їх сплату відповідно до розділу Х Митного кодексу України.
Статтею 278 МК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань із сплати мита у разі ввезення товарів на митну територію України чи вивезення товарів з митної території України є дата подання митному органу митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов`язання митним органом у випадках, визначених цим Кодексом та законами України.
Правила оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, іншими (крім мита) митними платежами встановлюються Податковим кодексом України з урахуванням особливостей, що визначаються цим Кодексом (ч.2 статті 270 МК України).
Частиною другою статті 270 МК України встановлено, що правила оподаткування товарів, що переміщуються через митний кордон України, іншими митними платежами встановлюються Податковим кодексом України з урахуванням особливостей, що визначаються Митним кодексом України. Відповідно до пункту 187.8 статті 187 Податкового кодексу України, датою виникнення податкових зобов`язань у разі ввезення товарів на митну територію України є дата подання митної декларації для митного оформлення.
Згідно з статтею 297 МК України у разі ввезення товарів на митну територію України суми митних платежів, нараховані митним органом, підлягають сплаті до Державного бюджету України платником податків до або на день подання митному органу митної декларації для митного оформлення.
Частиною 6 статті 293 МК України визначено, що особи, на яких покладається обов`язок зі сплати митних платежів, є відповідальними за сплату митних платежів.
Згідно з пунктом 216.4 статті 216 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань із сплати акцизного податку у разі ввезення підакцизних товарів (продукції) на митну територію України є дата подання контролюючому органу митної декларації для митного оформлення або дата нарахування такого податкового зобов`язання контролюючим органом у визначених законодавством випадках.
Відповідальність за несплату митних платежів у строк, встановлений законом, передбачена статтею 485 МК України.
Диспозиція ст.485 МК України визначає кілька окремих об`єктів правопорушень:
1) заявлення в митній декларації та/або надання митному органу документів, що містять неправдиві відомості щодо істотних умов зовнішньоекономічного договору (контракту), ваги (з урахуванням допустимих втрат за належних умов зберігання і транспортування) або кількості, країни походження, відправника та/або одержувача товару;
2) заявлення в митній декларації та/або надання митному органу документів, що містять неправдиві відомості, необхідні для визначення коду товару згідно з УКТ ЗЕД та його митної вартості;
3) несплата митних платежів у строк, встановлений законом;
4) інші протиправні дії;
5) використання товарів, стосовно яких надано пільги щодо сплати митних платежів, в інших цілях, ніж ті, у зв`язку з якими було надано такі пільги.
Також, диспозиція цієї статті для окремих правопорушень визначає також і їх суб`єктивну сторону, зокрема: для 1-2 правопорушень метою їх вчинення має бути неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру; для 4-го правопорушення метою його вчинення має бути ухилення від сплати митних платежів.
Проте, важливо відмітити, що для 3 та 5 порушень ст.485 МК України не визначає особливостей їх суб`єктивної сторони, зокрема спеціальної мети.
Відтак, відповідальність за ст.485 МК України у зв`язку із несплатою митних платежів у строк, встановлений законом, настає незалежно від того, чи мала особа мету неправомірного звільнення, зменшення розміру чи ухилення від сплати митних платежів,
Норма ч. 5 ст. 261 МК України визначає виключно строк подання додаткової декларації у тому разі, якщо значення ціни товару в зовнішньоекономічному договорі визначається за формулою і на дату декларування невідоме. Будь-яких інших строків, у тому числі і строків сплати митних платежів, та/або відсилочних посилань на такі строки, наведена норма не містить.
У свою чергу, строки сплати митних платежів визначає ст.297 МК України, відповідно до ч.1, 2 якої у разі ввезення товарів на митну територію України суми митних платежів, нараховані декларантом (уповноваженою ним особою) або митним органом, підлягають сплаті до Державного бюджету України платником податків до або на день подання митному органу митної декларації для митного оформлення, крім випадків, якщо відповідно до цього Кодексу товари ввозяться на митну територію України із звільненням від оподаткування митними платежами або випускаються у відповідний митний режим за спрощеною декларацією в межах спеціальних спрощень, наданих підприємству. У разі випуску товарів у відповідний митний режим за спрощеною митною декларацією в межах спеціальних спрощень, наданих підприємству, митні платежі повинні бути сплачені не пізніше дня подання до митного органу відповідної додаткової декларації до такої спрощеної декларації.
Аналіз наведених норм ст.297 МК України свідчить, що строк сплати митних платежів не пов`язуються ні з певною календарною датою, ні з певним періодом часу. Норми чинного законодавства встановлюють виключно граничний строк сплати митних платежів, який, згідно викладених приписів, пов`язаний із вказівкою на подію - подання до митного органу відповідної декларації.
Отже, визначені у ч. 5 ст. 261 МК України строки подання додаткової декларації, не встановлюють, не заміняють та не скасовують визначені ст.297 МК України строки сплати митних платежів.
Відповідно до п.39 статті 4 Митного кодексу України платник податків - це особа, на яку відповідно до Митного кодексу України, Податкового кодексу України та інших законів України покладено обов`язок зі сплати митних платежів.
Відповідно до п.36.1 ст.36 ПКУ податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.
Згідно матеріалів справи, 09.11.2023 до відділу митного оформлення «Київ» митного поста «Центральний» Енергетичної митниці було подано електронну періодичну митну декларацію типу ІМ РР, що зареєстрована у електронних базах даних митних органів за № 23UA903020017047U9.
До вказаної митної декларації додано документи, зокрема: рамковий контракт на постачання електроенергії від 11.04.2023 № ІМ-04/23; щомісячну угоду від 06.11.2023 № 11/2023.
Згідно з поданими до митного оформлення документами запланований обсяг імпорту електроенергії до України склав 1 000 тис.кВт/годин загальною попередньою вартістю 100 000 євро.
27.12.2023 до відділу митного оформлення «Київ» митного поста «Центральний» Енергетичної митниці митним брокером в інтересах ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» було подано додаткову електронну митну декларацію типу ІМ 40 ДР, що зареєстрована у електронних базах даних митних органів за №23UA903020018795U8.
Згідно з поданими до митного контролю та оформлення документами, доданими до вказаної митної декларації ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» на підставі періодичної митної декларації №23UA903020017047U9 у листопаді 2023 року на митну територію України з території Румунії було імпортовано 1 000 тис.кВт/годин електроенергії, загальна фактурна вартість якої склала 138 640,00 Євро.
З урахуванням вимог статті 299 Митного кодексу України (далі - Кодекс) авансові платежі були внесені вказаним підприємством 27.12.2023 (платіжні доручення від 27.12.2023 №1835 та від 27.12.2023 №1836).
Таким чином, оскільки додаткова митна декларація не була подана у строк до 15 числа місяця, що настає після переміщення товарів через митний кордон України за періодичною митною декларацією (тобто до 15.12.2023), хоча згідно матеріалів справи, додаток №1 до щомісячної угоди на обсяг постачання в період з 06.11.2023 по 30.11.2023 підписаний 30.11.2023 (а.с. 19-20), рахунок (інвойс) №11/2023 датований 30.11.2023 (а.с. 16), акт прийому-передачі № 11/2023про прийняття електричної енергії за листопад 2023 року датований та підписаний 30.11.2023 і були у ОСОБА_1 ще в листопаді 2023 року, однак митна декларація була подана лише 27.12.2023, та не сплачено митні платежі у строк, встановлений ст. 297 МК України, директором ТОВ «УКР ГАЗ РЕСУРС» ОСОБА_1 як посадовою особою підприємства, вчинено порушення митних правил, передбачене ст. 485 МК України.
Вирішуючи питання про призначення виду стягнення за порушення митних правил, суддя бере до уваги, що адміністративне стягнення є мірою відповідальності і застосовується з метою виховання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, а також запобігання вчиненню нових правопорушень як самим правопорушником, так і іншими особами.
Відповідно до санкції ч. 1 статті 485 МК України така передбачає накладення штрафу у розмірі від 50 до 150 відсотків несплаченої суми митних платежів.
З огляду на викладене, враховуючи обставини справи, вважаю за необхідне застосувати до особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, стягнення у виді штрафу в розмірі 50 відсотків несплаченої у строк встановлений законом суми митних платежів, у розмірі 735 095,00 грн.
Відповідно до Закону України «Про судовий збір» до стягнення із ОСОБА_1 підлягає судовий збір в сумі 605 грн 60 коп.
Керуючись ст.ст. 335, 459, 467, 483, 486, 487, 489, 495, 522, 527, 541 МК України, ст.ст. 33, 251-252, 268, 277, 283-285, 294 КУпАП, суддя,
ПОСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 визнати винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ст. 485 МК України, та накласти штраф у розмірі 50 відсотків несплаченої у строк встановлений законом суми митних платежів, у розмірі 735 095 (сімсот тридцять п`ять тисяч дев`яносто п`ять) гривень.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь держави судовий збір в сумі 605 (шістсот п`ять) гривень 60 коп.
Постанова судді у справах про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Постанова судді у справі про адміністративне правопорушення може бути оскаржена особою, яку притягнуто до адміністративної відповідальності, її законним представником, захисником, потерпілим, його представником протягом десяти днів з дня винесення постанови до Київського апеляційного суду через Подільський районний суд міста Києва.
Штраф має бути сплачений добровільно не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня вручення постанови про накладення штрафу після набрання нею законної сили, а в разі оскарження постанови, не пізніш як через п`ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення. У разі несплати штрафу у добровільному порядку у встановлений строк, копія постанови буде направлена до відділу державної виконавчої служби для примусового виконання.
Строк пред`явлення постанови до виконання три місяці з моменту набрання нею законної сили.
Суддя: О.І. Якимець
Суд | Подільський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 11.12.2024 |
Номер документу | 123628003 |
Судочинство | Адмінправопорушення |
Категорія | Справи про порушення митних правил, які підлягають розгляду в судовому порядку Митний кодекс 2012 р. Дії, спрямовані на неправомірне звільнення від сплати митних платежів чи зменшення їх розміру, а також інші протиправні дії, спрямовані на ухилення від сплати митних платежів |
Адмінправопорушення
Подільський районний суд міста Києва
Якимець О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні