Справа № 991/13349/24
Провадження 1-кс/991/13435/24
ВИЩИЙ АНТИКОРУПЦІЙНИЙ СУД
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 грудня 2024 року м.Київ
Слідчий суддя Вищого антикорупційного суду ОСОБА_1 за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні скаргу представника громадської організації «У:ПРАВА» - адвоката ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України стосовно невнесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомостей за заявою про вчинення кримінального правопорушення від 21.11.2024,
ВСТАНОВИВ:
До Вищого антикорупційного суду надійшла вказана скарга представника ГО «У:ПРАВА» - адвоката ОСОБА_3 на бездіяльність уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України яка полягає у невнесенні відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви про кримінальне правопорушення.
Скарга обґрунтована тим, що 21.11.2024 головою ГО «У:ПРАВА» ОСОБА_4 було направлено до Національного антикорупційного бюро України заяву про можливе вчинення службовими особами Кам`янської міської ради та ТОВ «Укравтобуд» кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Проте, станом на 28.11.2024 уповноважені службові особи НАБУ відповідні відомості згідно заяви від 21.11.2024 до ЄРДР не внесли, тому представник заявника звернувся до слідчого судді зі скаргою, в якій просив: зобов`язати уповноважену (службову) особу Національного антикорупційного бюро України внести відомості про вчинення службовими особами Кам`янської міської ради та ТОВ «Укравтобуд» кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України під час укладання та виконання умов договорів на виконання ремонту дорожнього покриття та невідкладно розпочати досудове розслідування.
Розгляд скарги призначений на 03.12.2024 на 14 год 40 хв, про що належним чином повідомлено учасників.
02.12.2024 від адвоката ОСОБА_3 до суду надійшла заява про розгляд скарги за відсутності скаржника, зазначив, що наполягає на доводах, зазначених у скарзі та просив її задовольнити.
Представник особи, бездіяльність якої оскаржується, до суду не з`явився, був повідомлений про розгляд скарги належним чином, будь-яких пояснень по справі до суду не надав.
Відповідно до ч. 3 ст. 306 КПК України відсутність представника особи, дії якої оскаржуються, не є перешкодою для розгляду скарги, а тому слідчий суддя вважає за можливе провести розгляд скарги за відсутності представника НАБ України, з огляду на належне повідомлення про розгляд та за відсутності представника заявника, згідно поданої ним відповідної заяви.
Дослідивши матеріали скарги, слідчий суддя вважає, що скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.
Частиною 1 статті 306 КПК України передбачено, що скарги на рішення, дії чи бездіяльність слідчого чи прокурора розглядаються слідчим суддею місцевого суду, а в кримінальних провадженнях щодо злочинів, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - слідчим суддею Вищого антикорупційного суду згідно з правилами судового розгляду, передбаченими статтями 318-380 цього Кодексу, з урахуванням положень цієї глави.
Статтею 303 КПК України передбачено, що на досудовому провадженні можуть бути оскаржені бездіяльність слідчого, прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань після отримання заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення.
Відповідно до ст. 214 КПК України, слідчий, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов`язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування.
Частино 4 ст. 214 КПК України встановлено, що слідчий, прокурор, інша службова особа, уповноважена на прийняття та реєстрацію заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення, зобов`язані прийняти та зареєструвати таку заяву чи повідомлення. Відмова у прийнятті та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення не допускається.
Положеннями ч. 5 ст. 216 КПК України визначено перелік кримінальних правопорушень, які підслідні детективам Національного антикорупційного бюро України.
Так, детективи Національного антикорупційного бюро України здійснюють досудове розслідування кримінальних правопорушень, передбачених статтями 191, 206-2, 209, 210, 211, 354 (стосовно працівників юридичних осіб публічного права), 364, 366-2, 366-3, 368, 368-5, 369, 369-2, 410 Кримінального кодексу України, за наявності визначених умов.
Як вбачається із матеріалів скарги, головою ГО «У:ПРАВА» ОСОБА_4 направлено до Національного антикорупційного бюро України заяву від 21.11.2024 про можливе вчинення службовими особами Кам`янської міської ради та ТОВ «Укравтобуд» кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України.
Вказана заява про кримінальне правопорушення була надіслана до НАБУ 22.11.2024 засобами поштового зв`язку та отримана службовою особою НАБУ 25.11.2024, що підтверджується роздруківкою трекінгу поштового відправлення № 4906100023893 з офіційного сайту поштового сервісу «Укрпошта».
Згідно вимог ч. 1 та п. 4 ч. 5 ст. 214 КПК України, підставою для внесення відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР є виявлення обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.
Тобто, підставами вважати заяву чи повідомлення саме про злочин є наявність у таких заявах або повідомленнях об`єктивних даних, які дійсно свідчать про ознаки злочину, що підтверджують реальність конкретної події злочину (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення злочину). Такими даними є посилання у повідомлені про злочин на фактичні обставини, що підтверджують наявність складу відповідного кримінального правопорушення.
В згаданій заяві про кримінальне правопорушення головою ГО «У:ПРАВА» ОСОБА_4 зазначено про те, що службові особи Кам`янської міської ради, діючи за попередньою змовою із службовими особами ТОВ «Укравтобуд», ймовірно здійснили заволодіння бюджетними коштами на суму понад 31 821 148 гривень 62 копійки, що складає особливо великі розміри.
Так, 22.05.2023 між департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради в особі ОСОБА_5 та ТОВ «Укравтобуд» в особі ОСОБА_6 укладено договір №264-23 про закупівлю послуг «Поточний ремонт дорожнього покриття на території м. Кам`янське (на основі CVP за ДК 021:205 - код 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)».
Відповідно до п. 3.3. договору загальна сума договору становить 79 999 960 гривень 60 копійок. Відповідно до п. 3.2. договору, ціни на послуги, зазначені у договірній ціні, кошторисі, які є невід`ємною частиною договору. Відповідно до п.5.1. договору, строк надання послуг з 22.05.2023 до 31.12.2023.
Вказаний договір укладено за результатами процедури закупівлі (ідентифікатор - UA-2023-05-03-014493-a), проведеної у період з 04.05.2023 по 16.05.2023. ТОВ «УКРАВТОБУД» було єдиним учасником закупівлі, кінцева ціна договору - становить 79 999 960 гривень 60 копійок, яка була нижче від очікуваної вартості (80 000 000 гривень) лише на 39 гривень 24 копійки. Зазначену ціну договору затверджено директором департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради в особі ОСОБА_5 та директором ТОВ «Укравтобуд» ОСОБА_6 , про що складено протокол узгодження ціни від 22.05.2023, який є додатком №1 до договору №264-23 від 22.05.2023.
Водночас, громадською організацією проведено аналіз відомостей із підсумкової відомості ресурсів- складової договірної ціни до вказаного договору та встановлено, що ціни на деякі з ресурсів суттєво завищено відносно їх середньо-ринкової вартості. За результатом проведеного порівняння цін встановлено, що ціни на ресурси по договору №264-23 завищені на 16 653 446 гривень 26 копійок.
Для визначення середньо-ринкової ціни на товари та послуги громадською організацією використано відомості з баз даних на офіційному сайті Державного підприємства «Національний інститут розвитку інфраструктури» станом на момент укладення договору на узгодження договірної ціни.
Окрім того, 01.03.2023 між департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради в особі ОСОБА_5 та ТОВ «Укравтобуд» в особі ОСОБА_6 укладено договір №46-23 про закупівлю послуг «Поточний ремонт дорожнього покриття на території м. Кам`янське (на основі CVP за ДК 021:205 - код 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)».
Відповідно до п. 3.3. договору, загальна сума договору становить 49 999 561 гривень 80 копійок. Відповідно до п. 3.2. договору, ціни на послуги, зазначені у договірній ціні, кошторисі, які є невід`ємною частиною договору. Відповідно до п. 5.1. договору, строк надання послуг з 01.03.2023 до 31.12.2023.
Вказаний договір укладено за результатами процедури закупівлі (ідентифікатор - UA-2023-05-03-014493-a), проведеної у період з 04.05.2023 по 16.05.2023. ТОВ «УКРАВТОБУД» було єдиним учасником закупівлі, кінцева ціна договору становить 49 999 561 гривень 80 копійок, яка була нижче від очікуваної вартості (50 000 000 гривень) лише на 438 гривень 20 копійок. Зазначену ціну договору затверджено директором департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради в особі ОСОБА_5 та директором ТОВ «Укравтобуд» ОСОБА_6 , про що складено протокол узгодження ціни від 01.03.2023, який є додатком №1 до договору №46-23 від 01.03.2023.
У подальшому, громадською організацією проведено аналіз відомостей із підсумкової відомості ресурсів- складової договірної ціни до вказаного договору та встановлено, що ціни на ресурси по договору №46-23 завищені на 11 081 901 гривень 32 копійки.
До того ж, 08.06.2023 між департаментом житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради в особі ОСОБА_5 та ТОВ «Укравтобуд» в особі ОСОБА_6 укладено договір №269-23 про закупівлю послуг «Поточний ремонт дорожнього покриття на території м. Кам`янське (на основі CVP за ДК 021:205 - код 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)».
Відповідно до п. 3.3. договору, загальна сума договору становить 15 003 048 гривень 77 копійок. Відповідно до п. 3.2. договору, ціни на послуги, зазначені у договірній ціні, кошторисі, які є невід`ємною частиною договору. Відповідно до п. 5.1. договору, строк надання послуг з 08.06.2023 до 31.12.2023.
Вказаний договір укладено за результатами процедури закупівлі (ідентифікатор - UA-2023-05-18-005437-a), проведеної у період з 18.05.2023 по 01.06.2023. ТОВ «УКРАВТОБУД» було єдиним учасником закупівлі, кінцева ціна договору становить 15 003 048 гривень 77 копійок, яка була нижче від очікуваної вартості (50 000 000 гривень) лише на 1 951 гривень 23 копійки. Зазначену ціну договору затверджено директором департаменту житлово-комунального господарства та будівництва Кам`янської міської ради в особі ОСОБА_5 та директором ТОВ «Укравтобуд» ОСОБА_6 , про що складено протокол узгодження ціни від 08.06.2023, який є додатком №1 до договору №269-23 від 08.06.2023.
За результатом проведеного громадською організацією аналізу відомостей із підсумкової відомості ресурсів- складової договірної ціни до вказаного договору встановлено, що ціни на ресурси по договору №269-23 завищені на 4 085 801 гривень 04 копійки.
Крім того, як стверджує заявник, засновник ТОВ «Укравтобуд» ОСОБА_7 є чоловіком ОСОБА_8 - службової особи Департаменту економічного розвитку Кам`янської міської ради.
Отже, за доводами заявника, зазначені обставини вказують на те, що службові особи Кам`янської міської ради, діючи за попередньою змовою із службовими особами ТОВ «Укравтобуд», здійснили заволодіння бюджетними коштами на суму понад 31 821 148 гривень 62 копійки, що складає особливо великі розміри, тож в діях службових осіб Кам`янської міської ради та ТОВ «Укравтобуд» вбачаються ознаки вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 Кримінального кодексу України.
За наведеного, заявник просив невідкладно розпочати кримінальне провадження за фактом вчинення службовими особами Кам`янської міської ради та ТОВ «Укравтобуд» кримінального правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 191 КК України, надати йому відповідний витяг з Єдиного державного реєстру досудових розслідувань та вжити заходів для припинення вчинення злочину та притягнення винних до кримінальної відповідальності.
Одним із завдань кримінального судочинства є захист особи, суспільства від кримінальних правопорушень. Реалізація вказаного завдання здійснюється з поміж іншого, шляхом забезпечення кожному громадянину права на звернення до уповноважених органів з заявою про вчинене кримінальне правопорушення, що породжує відповідний обов`язок органів досудового розслідування своєчасно реагувати на такі звернення у передбачений законом спосіб, тобто відповідно до встановленої законом процедури.
Частиною 5 статті 214 КПК України визначено, що достатнім для початку досудового розслідування є повідомлення даних, які можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення.
Дана обставина зобов`язує орган досудового розслідування провести перевірку наведених в заяві чи повідомленні про кримінальне правопорушення обставин та фактів, внести передбачені законом відомості до ЄРДР та розпочати досудове розслідування.
В свою чергу, в повідомленні про злочин повинна міститися інформація про сукупність ознак, які свідчили б про вчинення того чи іншого злочину, і дали змогу кваліфікувати дії або бездіяльність, про яку йдеться в повідомлені про злочин, за відповідними статтями кримінального кодексу.
Зі змісту заяви про кримінальне правопорушення від 21.11.2024 вбачається, що в ній зазначені обставини, які, на думку голови ГО «У:ПРАВА» ОСОБА_4 , свідчать про наявність ознак вчинення службовими особами Кам`янської міської ради, за попередньою змовою із службовими особами ТОВ «Укравтобуд», заволодіння бюджетними коштами на суму понад 31 821 148 гривень 62 копійки, що дає змогу органу досудового розслідування провести перевірку зазначених фактів на предмет наявності/відсутності у діях таких осіб складу злочину.
Слідчий суддя, перевіривши надані заявником матеріали, приходить до висновку, що відомості, зазначені у заяві про кримінальне правопорушення потребують перевірки.
Крім того злочин, передбачений ч. 5 ст. 191 КК України (заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, вчинене в особливо великих розмірах), про вчинення якого йдеться в заяві про кримінальне правопорушення від 21.11.2024, підслідний Національному антикорупційному бюро України.
Тобто згідно наведених вище норм ст. 214 КПК України уповноважена особа повинна була протягом 24 годин з дня отримання заяви про злочин внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань та розпочати розслідування.
Відповідно до ч. 2 ст. 218 КПК України якщо слідчому із заяви, повідомлення або інших джерел стало відомо про обставини, які можуть свідчити про кримінальне правопорушення, розслідування якого не віднесене до його компетенції, він проводить розслідування доти, доки прокурор не визначить іншу підслідність.
Водночас, до суду не надано відомостей, які б свідчили, що наведені в заяві обставини, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Поряд з цим, в силу ст. 214 КПК України та Положення про порядок ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, затвердженого Наказом Генеральної прокуратури України від 06.04.2016 №139 передача матеріалів та відомостей іншому органу досудового розслідування або за місцем проведення досудового розслідування (ч. 5 ст. 36, ч. 7 ст. 214, ст.ст. 216, 218 КПК України) - не звільняє орган, до якого надійшла заява, від обов`язку внесення відомостей до ЄРДР.
За таких обставин, слідчий суддя приходить до висновку, що Національним антикорупційним бюро України була допущена бездіяльність, тому відповідно до ст. 307 КПК України, слід зобов`язати уповноважену особу Національного антикорупційного бюро України невідкладно внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомості, які містяться в заяві про кримінальне правопорушення голови ГО «У:ПРАВА» ОСОБА_4 від 21.11.2024.
З огляду на викладене скарга підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 9, 303-307, 309, 372, 376 КПК України, слідчий суддя
ПОСТАНОВИВ:
Задовольнити скаргу.
Зобов`язати уповноважених осіб Національного антикорупційного бюро України внести до Єдиного реєстру досудових розслідувань відомості про вчинення кримінального правопорушення за заявою голови громадської організації «У:ПРАВА» ОСОБА_4 від 21.11.2024 та надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Апеляційної палати Вищого антикорупційного суду протягом 5 (п`яти) днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Вищий антикорупційний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 11.12.2024 |
Номер документу | 123630302 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за скаргами на дії та рішення правоохоронних органів, на дії чи бездіяльність слідчого, прокурора та інших осіб під час досудового розслідування бездіяльність слідчого, прокурора стосовно невнесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань |
Кримінальне
Вищий антикорупційний суд
Воронько В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні