ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.12.2024 року м.Дніпро Справа № 908/1537/24
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Іванова О.Г. (доповідач),
суддів: Чередко А.Є., Паруснікова Ю.Б.,
при секретарі судового засідання: Логвиненко І.Г.
представники сторін:
від позивача: Дорошенко К.В. (в іншому суді);
від відповідача: не з`явився;
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА на рішення Господарського суду Запорізької області від 12.08.2024 (суддя Корсун В.Л., повний текст якого підписаний 19.08.2024) у справі № 908/1537/24
за позовною заявою: Запорізької міської ради, м. Запоріжжя
до відповідача: Приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА, м. Запоріжжя
про стягнення 612 976, 59 грн.
ВСТАНОВИВ:
До Господарського суду Запорізької області звернулася Запорізька міська рада з позовом до приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА про стягнення заборгованості за договорами оренди землі від 18.08.2010 № 041026102052 та від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 536 503,77 грн.
04.07.2024 до Господарського суду від представника Запорізької міської ради надійшла заява, в якій останній просить суд долучити до матеріалів справи 908/1537/24 заяву про зміну предмету позову за вих. № 02/03.3-20/01/891 від 04.07.2024. В зазначеній заяві позивач (його представник) просив суд:
… 1. Стягнути з ПП НПКО ТАТА на користь Запорізької міської ради заборгованість за договором оренди землі від 15.06.2010 № 041026101969, від 18.08.2010 № 041026102052, від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 612 976 грн. 59 коп. на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.
2. Стягнути з ПП НПКО ТАТА на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви в розмірі 9 194 грн. 64 коп. ….
В засіданні 29.07.2024 судом задоволено заяву представника позивача про зміну предмету позову.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 12.08.2024 у справі № 908/1537/24 позов задоволено.
Стягнуто з приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА м. Запоріжжя на користь Запорізької міської ради м. Запоріжжя заборгованість за договорами оренди землі а саме: від 15.06.2010 № 041026101696, від 18.08.2010 № 041026102052 та від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в сумі 612 976 грн. 59 коп.
Стягнуто з приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА на користь виконавчого комітету Запорізької міської ради 7 355 грн. 72 коп. судового збору.
Не погодившись із зазначеним рішенням до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулось Приватне підприємство Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
При цьому, скаржник в апеляційній скарзі посилається на те, що:
-суд першої інстанції безпідставно відхилив посилання відповідача на законодавчо встановлені підстави звільнення його від сплати за оренду землі в період з 01.03.2022 по 31.12.2022.
Зазначає, що згідно Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15.03.2022 № 2120-ІХ на період з 01 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії.
Із вказаного Закону від 15.03.2022 №2120-IX випливає, що підпунктом 69.14 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України, який був запроваджений цим Законом, у зв`язку із воєнним станом певним категоріям платників на період з 1 березня 2022 були надані пільги (звільнення) щодо сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які розташовані, зокрема, на територіях, на яких ведуться (або велися) бойові дії.
Орендар земельної ділянки, розташованої на території, де велись бойові дії, мав пільгу (право на звільнення) щодо сплати орендної плати за земельну ділянку на період з 01 березня 2022.
Отже, вимоги про стягнення заборгованості з орендної плати за 2022 рік задоволенню не підлягають;
-в поданій заяві про зміну предмету позову позивачем одночасно змінюється предмет і підстава позову. Зокрема, як підстава позову додається нова підстава - Договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:033:0023, м. Запоріжжя, вул. Скворцова 240, а також змінюється предмет позову та замість першочергово заявлених сум до стягнення за двома договорами оренди 536 503,77 грн. ставиться вимога про стягнення заборгованості за трьома договорами оренди в сумі 612 976 грн. 59 коп.
Позивач у відзиві просить залишити апеляційну скаргу ПП «НПКО «ТАТА» без задоволення, а судове рішення Господарського суду Запорізької області від 12.08.2024 у справі №908/1537/24 залишити без змін.
Запорізька міська рада вважає, що Відповідачем не надано належних та допустимих доказів щодо відсутності у нього заборгованості зі сплати орендної плати за користування земельною ділянкою та укладені договори є обов`язковими для виконання.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.09.2024 для розгляду справи визначена колегія суддів у складі: головуючого судді Іванова О.Г. (доповідач), судді Чередко А.Є., Парусніков Ю.Б.
З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою суду від 06.09.2024 здійснено запит матеріалів справи №908/1537/24 із Господарського суду Запорізької області та відкладено вирішення питання про рух апеляційної скарги до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.
17.09.2024 матеріали справи №908/1537/24 надійшли до суду апеляційної інстанції.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 18.09.2024 (суддя доповідач Іванов О.Г.) апеляційну скаргу відповідача залишено без руху. Скаржнику наданий строк для усунення недоліків апеляційної скарги відповідно до ч. 2 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України.
19.09.2024 на адресу суду від скаржника, на виконання вимог ухвали від 18.09.2024 надійшла заява про усунення недоліків скарги.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 23.09.2024 відкрито апеляційне провадження за скаргою відповідача на рішення суду; розгляд апеляційної скарги призначений на 03.12.2024; сторонам встановлений строк для подачі відзиву, заяв, клопотань.
До суду апеляційної інстанції від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Відповідно до ч. 11, 12 ст. 270 ГПК України, суд апеляційної інстанції відкладає розгляд справи в разі неявки у судове засідання учасника справи, стосовно якого немає відомостей щодо його повідомлення про дату, час і місце судового засідання, або за його клопотанням, коли повідомлені ним причини неявки будуть визнані судом поважними.
Неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Як вбачається з клопотання представника відповідача, він повідомлений про час та місце розгляду справи належним чином.
В даному випадку, судом дотримано основних засад господарського судочинства, забезпечена рівність учасників судового процесу перед законом і судом, змагальність сторін, забезпечено право на апеляційний перегляд рішення суду. Сторони мали рівну можливість подати письмові заяви по суті справи, зокрема, позовну заяву, відзив на позов, заперечення на відзив, пояснення та клопотання, апеляційну скаргу, відзив на апеляційну скаргу.
В свою чергу, саме відповідач не забезпечив участі свого представника.
Зважаючи на належне повідомлення відповідача про час та місце розгляду справи, неявку його та його представника у судове засідання, беручи до уваги строки розгляду апеляційної скарги, передбачені ст. 273 ГПК України, а також відсутність передбачених ч. 11 ст. 270 ГПК України підстав для відкладення розгляду справи, враховуючи, що наявні у справі докази дозволяють визначитися відносно законності оскаржуваного рішення, судова колегія дійшла висновку про відмову у задоволенні клопотання відповідача про відкладення розгляду апеляційної скарги та про можливість в порядку ч. 12 ст. 270 ГПК України розглянути справу у відсутність представника відповідача.
В судовому засіданні 03.12.2024 Центральним апеляційним господарським судом оголошено вступну та резолютивну частини постанови у даній справі.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та заперечень проти неї, перевіривши повноту встановлених місцевим господарським судом обставин справи та правильність їх юридичної оцінки, колегія суддів Центрального апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до вимог частин 1, 2, 5 статті 269 Господарського процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.
Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень.
Судом першої інстанції та судом апеляційної інстанції встановлені наступні неоспорені обставини справи.
15.06.2010 між Запорізькою міською радою /орендодавець/ та приватним підприємством Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА /орендар/ укладено договір оренди землі, про що у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру вчинено запис у державному реєстрі земель від 24.06.2010 за № 041026101696 (договір від 15.06.10).
Згідно із п. 1. договору від 15.06.2010, орендодавець, відповідно до рішення 39 сесії 5 скликання Запорізької міської ради від 24.03.2010 № 87/205, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування виробничо-складського комплексу промислових товарів та будівельних матеріалів, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Скворцова, буд. 240.
Відповідно до п. 2. договору від 15.06.2010, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 3.1860 га.
На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: будівлі та споруди орендаря, інші об`єкти інфраструктури: відсутні (п. 3. договору від 15.06.10).
Пунктом 4. договору від 15.06.2010 визначено, що земельна ділянка передається в оренду з: будівлями та спорудами орендаря.
У відповідності до п. 5. договору від 15.06.2010, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 5 766 022,80 грн (в цінах 2010 року).
Згідно із п. 8. договору від 15.06.2010, договір укладається на 19 років.
Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та в розмірі: 72 076,88 грн на протязі строку будівництва об`єкта, у розмірі 172 980,68 грн з дня введення об`єкту до експлуатації*, що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року (*при невиконанні будівництва в нормативний термін плата вноситься, як за об`єкт введений до експлуатації.) (п. 9. договору від 15.06.2010).
Відповідно до п. 11. договору від 15.06.2010, орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Заводського району … .
Пунктом 14 договору від 15.06.2010 визначено, що земельна ділянка передається в оренду для: розташування виробничо-складського комплексу промислових товарів та будівельних матеріалів.
Згідно із п. 15 договору від 15.06.2010, цільове призначення земельної ділянки (категорія земель): землі промисловості.
У відповідності до п. 19 договору від 15.06.2010, передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені в договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід`ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється в п`ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Обов`язки орендаря, зокрема, своєчасно вносити орендну плату (п. 30 договору від 15.06.2010).
Пунктом 39 договору від 15.06.2010 визначено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Відповідно до акту прийому-передачі земельної ділянки, Запорізька міська рада /орендодавець/ передала земельну ділянку кадастровий № 2310100000:02:033:0023, загальною площею 3.1860 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Скворцова, буд. 240, приватне підприємство Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА /орендар/ прийняло вищевказану земельну ділянку в оренду. Земельна ділянка знаходиться у стані придатному для розташування виробничо-складського комплексу промислових товарів та будівельних матеріалів. На земельній ділянці знаходяться: будівлі та споруди орендаря.
18.08.2010 між Запорізькою міською радою /орендодавець/ та приватним підприємством Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА /орендар/ укладено договір оренди землі, про що у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства Центр Державного земельного кадастру вчинено запис у державному реєстрі земель від 08.09.2010 за № 041026102052 (договір від 18.08.2010).
Згідно із п. 1. договору від 18.08.2010, орендодавець, відповідно до рішення 40 сесії 5 скликання Запорізької міської ради від 19.05.2010 № 113/179, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування цеху механічної обробки графіту, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, буд. 10а.
Відповідно до п. 2 договору від 18.08.2010, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0.1188 га.
На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: недобудовані бокси, інші об`єкти інфраструктури: відсутні (п. 3 договору від 18.08.2010).
Пунктом 4 договору від 18.08.10 визначено, що земельна ділянка передається в оренду з: недобудованими боксами.
У відповідності до п. 5 договору від 18.08.2010, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 420 076,80 грн (в цінах 2010 року).
Згідно із п. 8 договору від 18.08.2010, він (договір) укладається на 19 років.
Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та в розмірі: 5 250,84 грн на протязі строку будівництва об`єкта, у розмірі 12 602,30 грн з дня введення об`єкту до експлуатації*, що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року (*при невиконанні будівництва в нормативний термін плата вноситься, як за об`єкт введений до експлуатації.) (п. 9. договору від 18.08.2010).
Відповідно до п. 11 договору від 18.08.2010, орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Орджонікідзевського району … .
Пунктом 14 договору від 18.08.2010 визначено, що земельна ділянка передається в оренду для: розташування цеху механічної обробки графіту.
Згідно із п. 15 договору від 18.08.2010, цільове призначення земельної ділянки (категорія земель): землі промисловості.
У відповідності до п. 19 договору від 18.08.2010, передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені в договорі, за актом прийому-передачі земельної ділянки, який підписується сторонами і є невід`ємним додатком до договору. Передача земельної ділянки Орендарю здійснюється в п`ятиденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання-передачі.
Обов`язки орендаря, зокрема, своєчасно вносити орендну плату (п. 30 договору від 18.08.2010).
Пунктом 39 договору від 18.08.2010 визначено, що цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Відповідно до акту прийому-передачі земельної ділянки, Запорізька міська рада /орендодавець/ передала земельну ділянку кадастровий № 2310100000:05:015:0098, загальною площею 0.1188 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, буд. 10а, приватне підприємство Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА /орендар/ прийняло вищевказану земельну ділянку в оренду. Земельна ділянка знаходиться у стані придатному для розташування цеху механічної обробки графіту. На земельній ділянці знаходяться: недобудовані бокси.
28.08.2017 між Запорізькою міською радою /орендодавець/ та приватним підприємством Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА /орендар/ укладено договір оренди землі № 201705000100419 (договір від 28.08.2017).
Згідно із п. 1. договору від 28.08.17, орендодавець, відповідно до рішення Запорізької міської ради від 21.06.17 № 61/33, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування адміністративно-виробничого блоку, гаражів та підсобних приміщень, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Макаренка, 13.
Відповідно до п. 3 договору від 28.08.2017, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0.7240 га, кадастровий номер земельної ділянки: 2310100000:05:015:0021.
На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: будівлі орендаря, та (або) інші об`єкти, що відносяться до нерухомого майна: споруди орендаря (п. 4 договору від 28.08.2017).
Пунктом 5 договору від 28.08.2017 визначено, що земельна ділянка передається в оренду з: будівлями та спорудами орендаря.
У відповідності до п. 6. договору від 28.08.2017, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 9 166 708,80 грн, в цінах 2017 року.
Згідно із п. 11 договору від 28.08.17, договір укладено до 21.06.2036.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 275 001,26 грн, що складає 3 % нормативно грошової оцінки земельної ділянки за календарний рік в цінах 2017 року (п. 12 договору від 28.08.2017).
Відповідно до п. 14 договору від 28.08.2017, орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок УК у м. Запоріжжя (Вознесенівський район) … .
Пунктом 18 договору від 28.08.2017 визначено, що земельна ділянка передається в оренду для розташування адміністративно-виробничого блоку, гаражів та підсобних приміщень (функціональне призначення). Цільове призначення земельної ділянки (категорія): землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості: 11.02.
У відповідності до п. 22 договору від 28.08.2017, передача земельної ділянки орендарю здійснюється орендодавцем на умовах, що визначені у договорі. Об`єкт за договором оренди землі вважається переданим Орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди.
Обов`язки орендаря, зокрема:
- своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату (п. 34.4. договору від 28.08.2017);
- самостійно щорічно індексувати розмір орендної плати відповідно до індексації нормативної грошової оцінки земель згідно з чинним законодавством (п. 34.6. договору від 28.08.2017);
- у випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати, орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення Запорізькою міською радою та/або вступу в дію відповідного нормативно-правового акту, зобов`язаний звернутись до орендодавця із заявою про внесення змін до пункту 12 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів. У випадку невиконання орендарем вищевказаного обов`язку та/або відсутності укладеної додаткової угоди щодо зміни розміру орендної плати за договором оренди землі протягом 3 місяців з дати подачі заяви, вказаної у даному пункті, це є підставою для одностороннього розірвання договору оренди землі орендодавцем та/або стягнення з орендаря збитків, що складаються з неоплаченої суми орендної плати за весь строк її недоплати, та/або звернення Запорізької міської ради до суду з вимогою викласти договір оренди в частині розміру орендної плати у новій редакції.
З метою контролю за своєчасністю оплати та правильністю індексування орендарем орендної плати позивачем було зроблено запити та відповідно до повідомлень департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради:
1) за вих. від 12.04.2024 № 06.1-14/626 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів LOGIKA, через яку у відповідності до норм постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, приватним підприємством Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА:
- протягом 2021 року сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб 627 091,20 грн;
- протягом 2022 року в цілому сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб 167 224,18 грн;
- протягом 2023 року в цілому сплачено до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб сплата не здійснювалась.
2) за вих. від 21.06.2024 № 06.1-14/1351 за наявними даними інформаційно-аналітичної системи управління плануванням та виконанням місцевих бюджетів LOGIKA, через яку у відповідності до норм постанови Кабінету Міністрів України від 16.06.2021 № 627 здійснюється інформаційна взаємодія між органами, що контролюють справляння надходжень бюджету та органами місцевого самоврядування, приватним підприємством Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА:
- за період 01.01.2023 по 31.12.2023 до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб сплата не здійснювалась;
- щодо фактичної сплати в лютому поточного року повідомляємо, що до бюджету Запорізької міської територіальної громади за кодом класифікації доходів бюджету 18010600 Орендна плата з юридичних осіб було перераховано: 78 000,00 грн (платіж від 08.02.2024), 100 000,00 грн (платіж від 09.02.2024), 67 000,00 грн (платіж від 14.02.2024) та 410 814,95 грн (платіж від 16.02.2024).
Як вказує в позовній заяві Запорізька міська рада, оскільки відповідач у 2022-2023 роках не в повному обсязі сплачував орендну плату за користування земельними ділянками, то, як наслідок, заборгованість, що підлягає стягненню становить:
- за договором оренди землі від 15.06.2010 № 041026101696 340 598,96 грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 та 391 688,81 грн за період з 01.01.2023 по 31.12.2023;
- за договором оренди землі від 18.08.2010 № 041026102052 24 813,93 грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 та 28 536,02 грн за період з 01.01.2023 по 31.12.2023;
- за договором оренди землі від 28.08.2017 № 201705000100419 302 501,40 грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 та 347 876,60 грн за період з 01.01.2023 по 31.12.2023.
Сума заборгованості за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 за договорами оренди землі становить 1 436 015,72 грн.
Згідно повідомлень департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради за вих. від 12.04.2024 № 06.1-14/626 та від 21.06.2024 № 06.1-14/1351, приватним підприємством Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА в період з 01.01.2022 по 31.12.2023 сплачено за оренду вказаних земельних ділянок 823 039,13 грн.
Заборгованість відповідача по орендній платі за користування земельними ділянками у період 2022-2023 роках становить: 612 976,59 грн.
Не виконання відповідачем зобов`язань зі сплати орендних платежів за землю (по 3 (трьох) договорах оренди землі) у сумі 612 976,59 грн стало підставою для звернення позивача до суду з позовом про стягнення суми заборгованості у примусовому порядку.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції мотивував тим, що відповідач доказів погашення заборгованості зі сплати орендної плати у повному обсязі, або доказів правомірності своїх дій чи бездіяльності щодо такої несплати суду не надав.
Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку про обґрунтованість та доведеність позовних вимог Запорізької міської ради.
А відтак, позовна вимога про стягнення з приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА заборгованості у сумі 612 976,59 грн за 3 (трьома) договорами, а саме: від 15.06.2010 № 041026101696, від 18.08.2010 № 041026102052 та від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 задоволена господарським судом.
Колегія суддів апеляційного господарського суду частково погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних мотивів.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Конституції України унормовано, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
За статтею 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є громадяни та юридичні особи на землі приватної власності; територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади на землі державної власності.
Приписами статті 116 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, зокрема, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до статті 206 Земельного кодексу України, використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про оренду землі» оренда землі це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно зі статтею 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
У статті 21 Закону України «Про оренду землі» визначено, що орендна плата за землю це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За приписами пункту 287.1 статті 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році. Податкове зобов`язання щодо плати за землю, визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця (пункт 287.3 статті 287 Податкового кодексу України).
Згідно положень ст. 21 Закону України «Про оренду землі» та підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
За таких умов у відповідача на підставі договору виник обов`язок щомісячно рівним частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, на розрахунковий рахунок місцевого бюджету сплачувати орендну плату.
Згідно зі ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Як зазначив господарський суд, позивач вказує в позовній заяві про те, що оскільки відповідач у 2022-2023 роках не в повному обсязі сплачував орендну плату за користування земельними ділянками, то, як наслідок, заборгованість, що підлягає стягненню становить:
- за договором оренди землі від 15.06.2010 № 041026101696 340 598,96 грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 та 391 688,81 грн за період з 01.01.2023 по 31.12.2023;
- за договором оренди землі від 18.08.2010 № 041026102052 24 813,93 грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 та 28 536,02 грн за період з 01.01.2023 по 31.12.2023;
- за договором оренди землі від 28.08.2017 № 201705000100419 302 501,40 грн за період з 01.01.2022 по 31.12.2022 та 347 876,60 грн за період з 01.01.2023 по 31.12.2023.
Сума заборгованості за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 за договорами оренди землі становить 1 436 015,72 грн.
Згідно повідомлень департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради за вих. від 12.04.2024 № 06.1-14/626 та від 21.06.2024 № 06.1-14/1351, приватним підприємством Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА в період з 01.01.2022 по 31.12.2023 сплачено за оренду вказаних земельних ділянок 823 039,13 грн.
Заборгованість відповідача по орендній платі за користування земельними ділянками у період 2022-2023 роках становить: 612 976,59 грн.
Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції стосовно доведеності і обґрунтованості вимог позивача щодо стягнення заборгованості за двома договорами оренди землі - від 18.08.2010 № 041026102052 та від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 536 503,77 грн. та не приймає доводи відповідача про звільнення його від сплати за оренду землі в період з 01.03.2022 по 31.12.2022 з огляду на наступне.
Дійсно, з огляду на загальновідомі обставини здійснення повномасштабної збройної агресії Російської Федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України від 12 травня 2015 року № З 89-VIII «Про правовий режим воєнного стану», Указом Президента України від 24 лютого 2022 року №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» на території України введено воєнний стан.
Відповідно до листа Торгово-промислової палати України від 28.02.2022 за №2024/02.02-7.1 визначено, що ТПП України підтверджує, що обставини введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення, є надзвичайними, невідворотними та об`єктивними обставинами для суб`єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов`язанням/обов`язком, виконання яких/-го настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких стало неможливим у встановлений внаслідок настання таких (обставин непереборної сили).
Відповідно до п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України встановлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №2102-ІХ, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у наступному пункті (абзац перший пункту 69 підрозділу 10 розділу XX в редакції Закону № 2260-IX від 12.05.2022).
Так, відповідно до пп. 69.14, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу визначено, що, тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї)), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Постанови Кабінету міністрів України від 06 грудня 2022 року за №1364 визначено, що перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією (далі - перелік), затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за формою згідно з додатком за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій. До територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, включаються території можливих бойових дій та території активних бойових дій.
Наказом від 22.12.2022 за №309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, затверджено Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, додатком (Переліком) до якого, актуалізованим станом на 27.02.2023, у п. 2.3 «Запорізька область» зазначено, що вся територія Запорізького району, де Запорізька територіальна громада і, відповідно, м. Запоріжжя є його невід`ємною частиною, віднесені до територій можливих бойових дій.
12.12.2022 Державною податковою службою України надано роз`яснення, в якому зазначено, що після запровадження воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-ІХ, п. 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі - Кодекс) доповнено підпунктами 69.14, 69.16, 69.22 щодо нарахування та сплати плати за землю, екологічного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об`єкти оподаткування, розташовані в межах територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територій, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, перелік яких визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідач вважає, що земельні ділянки з кадастровим № 2310100000:05:015:0098, знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Виборзька, буд. 10а та з кадастровим № 2310100000:05:015:0021, знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Макаренка, 13, розташовані саме на території де ведуться активні бойові дії з 12.03.2022.
Однак, суд зазначає, що спірна земельна ділянка, що не заперечується сторонами, розташована безпосередньо у місті Запоріжжі, в межах Запорізької територіальної громади, а не Запорізького району.
Загальновідомим є той факт, що на території міста Запоріжжя ніколи, починаючи з 24.02.2022, не велися і не ведуться активні бойові дії, вона не є тимчасово окупованою Російською Федерацією. Ракетні обстріли м. Запоріжжя не відносяться до активних бойових дій в тій же мірі, як і до інших територій та міст України, які не перебувають безпосередньо у зоні бойових дій (в т.ч. міста Київ, Львів, Хмельницький, Кривий Ріг, Одеса, тощо).
Окремі населенні пункти та території Запорізького району, який розташований навкруги м. Запоріжжя, з південного напрямку дійсно наближені до зони бойових дій і потерпають від численних щоденних обстрілів великої інтенсивності та цілком обґрунтовано внесені до відповідного Переліку, оскільки на них неможливе ведення сільського господарства або іншої підприємницької діяльності.
Оцінюючи доводи сторін, суд враховує, що первинно у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України Верховна Рада ухвалила Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану" від 15 березня 2022 року № 2120-IX, яким доповнила підрозділ 10 Перехідних положень Податкового кодексу України пунктом 69.14 наступного змісту:
69.14. Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, визначається Кабінетом Міністрів України.
Очевидно, що в умовах активних наступальних дій з боку агресора та постійної зміни ліній фронту законодавець приймав нормативні акти в екстремальних умовах і цілком зрозуміло, що вказаним Законом звільнялися від плати за землю (орендної плати) земельні ділянки, на територіях де ведуться (велися) бойові дії.
При цьому, первинно затверджений Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України Наказом від 25.04.2022 №75, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 квітня 2022 року №457 "Про підтримку окремих категорій населення, яке постраждало у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України", Перелік територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25 квітня 2022 року за № 453/37789), не містив жодних територіальних громад Запорізького району серед територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) станом на 25 квітня 2022 року.
Запорізька міська територіальна громада Запорізького району з`явилася у вказаному переліку в редакції наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 31 травня 2022 року № 104, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 23 травня 2022 року за № 554/37890, станом на 27 травня 2022 року.
Проте, за даними загальнодоступних джерел (https://fakty.com.ua/ua/ukraine/20220527-karta-bojovyh-dij-na-25-05-2022-sytuacziya-na-fronti/) станом на 25.05.2022 територія м. Запоріжжя також не перебувала в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні).
Вказана ситуація не змінювалася і в подальшому, а тому в редакції Закону № 3050-IX від 11.04.2023 пункт 69.14 було викладено наступним чином:
За період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Отже, законодавець визначив умови оподаткування, уточнивши, що від плати за землю (орендної плати) звільняються земельні ділянки виключно в зоні активних бойових дій чи на окупованих територіях, змінивши початок цього періоду та обмежив його дію до 31.12.2022.
Сам по собі обов`язок орендаря сплачувати орендну плату за земельну ділянку у 2022 році існував на підставі вимог законодавства та Договору оренди. Виключно через початок військової агресії законодавцем прийнято очевидне рішення, що на територіях де ведуться бойові дії та які знаходяться під окупацією орендна плата за земельні ділянки не буде сплачуватися орендарями.
Уточнення формулювання відносно прямої вказівки в Законі, що вказане стосується земельних ділянок, які розташовані на територіях активних бойових дій, викликане тим, що до відповідного переліку визначеного Міністерством реінтеграції увійшли територіальні громади, які розташовані на територіях прилеглих до тих, де велися активні бойові дії, але яких бойові дії безпосередньо не торкнулися. У відповідному переліку з`явилося поняття "Територій можливих бойових дій", до якого згодом потрапила і територіальна громада Запорізького району, включаючи м. Запоріжжя.
Звідси, звертаючись з апеляційною скаргою апелянт не спростував висновків суду першої інстанції щодо стягнення заборгованості за договорами оренди землі - від 18.08.2010 № 041026102052 та від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 536 503,77 грн.
В цій частині позов підлягає задоволенню.
Що стосується стягнення з ПП НПКО ТАТА на користь Запорізької міської ради заборгованості за договором оренди землі від 15.06.2010 № 041026101969.
Як вбачається з матеріалів справи, 04.07.2024 до суду в системі «Електронний суд» від представника Запорізької міської ради надійшла заява за вих. від 04.07.2024, в якій останній просить суд долучити до матеріалів справи 908/1537/24 заяву про зміну предмету позову за вих. № 02/03.3-20/01/891 від 04.07.2024.
В зазначеній заяві про зміну предмету позову за вих. № 02/03.3-20/01/891 від 04.07.2024 представник останнього просив суд:
«...1. Стягнути з ПП «НПКО «ТАТА» на користь Запорізької міської ради заборгованість за договором оренди землі від 15.06.2010 № 041026101969, від 18.08.2010 № 041026102052, від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 612 976 грн. 59 коп. на розрахунковий рахунок UA508999980334139812000008479, отримувач: Головне управління казначейства у Запорізькій області, ЄДРПОУ 37941997, код 18010600.
2. Стягнути з ПП «НПКО «ТАТА» на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви в розмірі 9 194 грн. 64 коп...».
У засіданні 29.07.2024 господарським судом, з посиланням на те, що позивач фактично доповнив (збільшив) позовні вимоги, довівши, що у відповідача в користуванні на праві оренди (договір від 15.06.2010) перебуває земельна ділянка з кадастровим номером: 2310100000:05:033:0023, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Скворцова 240, яка не входить до предмету спору, відповідачем у податковій декларації визначено, що ним здійснюється оплата за вказану ділянку, задоволено заяву представника позивача за вих. № 02/03.3-20/01/891 від 04.07.2024 про зміну предмету позову.
Колегія суддів не погоджується з такими висновками суду першої інстанції та вважає правильними доводи апеляційної скарги в цій частині з огляду на таке.
Так, в поданій заяві про зміну предмету позову позивачем одночасно змінюється предмет і підстава позову. Зокрема, як підстава позову додається нова підстава - Договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:033:0023, м. Запоріжжя, вул. Скворцова 240, а також змінюється предмет позову та замість першочергово заявлених сум до стягнення за двома договорами оренди 536 503,77 грн., ставиться вимога про стягнення заборгованості за трьома договорами оренди в сумі 612 976 грн. 59 коп.
Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.
Підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
Слід зауважити, що правові підстави позову - це зазначена у позовній заяві нормативно-правова кваліфікація обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.
Таким чином, позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16 жовтня 2020 року у справі № 910/12787/17.
Отже, зміна предмета позову означає зміну матеріальної вимоги, з якою позивач звернувся до відповідача, а зміна підстав позову - це зміна обставин, на яких ґрунтується вимога позивача. Одночасна зміна і предмета, і підстав позову не допускається, оскільки у разі одночасної зміни предмета та підстав позову фактично виникає нова матеріально-правова вимога позивача, яка обґрунтовується іншими обставинами, що за своєю суттю є новим позовом.
Не вважаються зміною підстав позову доповнення його новими обставинами при збереженні в ньому первісних обставин та зміна посилання на норми матеріального чи процесуального права.
Аналогічні висновки Верховного Суду щодо застосування частини 3 статті 46 ГПК України викладені у постанові Великої Палати Верховного Суду від 25.06.2019 у справі №924/1473/15 та у постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 15.10.2020 у справі № 922/2575/19.
Особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.
Необхідність у зміні предмета позову може виникати тоді, коли початкові вимоги позивача не будуть забезпечувати чи не в повній мірі забезпечать позивачу захист його порушених прав та інтересів.
Зміна предмета позову можлива, зокрема, у такі способи: 1) заміна одних позовних вимог іншими; 2) доповнення позовних вимог новими; 3) вилучення деяких із позовних вимог; 4) пред`явлення цих вимог іншому відповідачу в межах спірних правовідносин.
Заяву позивача про зміну предмета або підстав позову можна вважати новим позовом у разі, якщо в ній зазначена самостійна матеріально-правова вимога (або вимоги) та одночасно на її обґрунтування наведені інші обставини (фактичні підстави), які не були визначені позивачем первісною підставою позову та які у своїй сукупності дають особі право на звернення до суду з позовними вимогами.
Аналогічний правовий висновок викладений у постановах Верховного Суду від 22.07.2021 у справі № 910/18389/20 та від 10.11.2021 у справі № 916/1988/20.
Верховний Суд також звертає увагу, що у постанові Верховного Суду від 03.08.2020 у справі № 911/2139/19, зазначено, що процесуальним законом не передбачено права позивача на подання заяв (клопотань) про «доповнення» або «уточнення» позовних вимог, або заявлення «додаткових» позовних вимог тощо. Тому в разі надходження до господарського суду однієї із зазначених заяв (клопотань) останній, виходячи з її змісту, а також зі змісту раніше поданої позовної заяви та конкретних обставин справи, повинен розцінювати її як: подання іншого (ще одного) позову, чи збільшення або зменшення розміру позовних вимог, чи об`єднання позовних вимог, чи зміну предмета або підстав позову.
Верховний Суд зазначає, що при застосуванні процесуальних норм належить уникати як надмірного формалізму, так і надмірної гнучкості, які можуть призвести до скасування процесуальних вимог, встановлених законом. Надмірний формалізм у трактуванні процесуального законодавства визнається неправомірним обмеженням права на доступ до суду як елемента права на справедливий суд згідно зі статтею 6 Конвенції.
Аналогічний висновок зроблений в постановах Великої Палати Верховного Суду від 25.01.2024 у справі №320/14843/23, Верховного Суду у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду від 12 січня 2022 року у справі № 234/11607/20 (провадження № 61-15126св21), Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 02.09.2024 у справі №904/868/22.
Таким чином, заява позивача про зміну предмету позову тягне за собою одночасно зміну підстав позову, так як обґрунтування позову доповнюється по суті новим договором оренди (Договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:033:0023, м. Запоріжжя, вул. Скворцова 240), заборгованість за яким до стягнення в первісному позові не заявлялась і, відповідно, предмет позову доповнюється новою вимогою про стягнення заборгованості саме за цим договором, які можуть бути предметом окремого судового розгляду.
При ухваленні оскаржуваного рішення суд першої інстанції допустив неправильне застосування ст. 46 ГПК України.
Відтак, оскаржуване рішення підлягає скасуванню і прийняттям нового у справі.
Відповідно до пунктів 1, 3, 4 частини першої статті 277 Господарського процесуального кодексу України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є нез`ясування обставин, що мають значення для справи; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи, порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За викладених обставин, колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що розглядаючи справу, судом першої інстанції не з`ясовано обставини, що мають значення для справи, висновки суду не відповідають фактичним обставинам та матеріалам справи, через що неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права.
На підставі викладеного апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, рішення суду підлягає скасуванню, необхідно прийняти у справі нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги, викладені у первісній позовній заяві №б/н від 22.05.2024.
В силу вимог ч. 1 ст. 129 ГПК України у зв`язку із задоволенням позову та частковим задоволенням апеляційної скарги, судовий збір за подачу позову покладається на відповідача в повному обсязі, за апеляційну скаргу покладається на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При цьому, пропорція для визначення судового збору за подачу апеляційної скарги визначалась з огляду на ухвалене рішення з вимогами в сумі 612 976,59 грн та, відповідно, тими, що підлягають задоволенню у первісній редакції позову в сумі 536 503,77 грн. Отже, з цих підстав пропорція має наступний вигляд: 87,52% - на користь позивача, 12,48% - на користь відповідача.
Керуючись ст. ст. 226, 269, 275, 277, 282-284 ГПК України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА на рішення Господарського суду Запорізької області від 12.08.2024 у справі № 908/1537/24 задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Запорізької області від 12.08.2024 у справі №908/1537/24 скасувати.
Ухвалити у справі нове рішення, яким позовну заяву Запорізької міської ради м. Запоріжжя (б/н від 22.05.2024) до відповідача: Приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА м. Запоріжжя про стягнення 536 503,77 грн. задовольнити.
Стягнути з Приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА, м. Запоріжжя на користь Запорізької міської ради, м. Запоріжжя заборгованість за договорами оренди землі від 10.08.2010 № 041026102052, від 28.08.2017 № 201705000100419 за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 в розмірі 536 503 грн. 77 коп. (п`ятсот тридцять шість тисяч п`ятсот три грн. 77 коп.).
Стягнути з Приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА, м. Запоріжжя на користь Запорізької міської ради, м. Запоріжжя судовий збір, сплачений при подачі позовної заяви в розмірі 6 438 грн. 04 коп. (шість тисяч чотириста тридцять вісім грн. 04 коп.) отримувач: Виконавчий комітет Запорізької міської ради, рахунок: UA058201720344270024000034816, ЄДРПОУ 02140892, банк отримувача: Державна казначейська служба України м. Київ.
Стягнути з Запорізької міської ради на користь Приватного підприємства Наукове промислово-комерційне об`єднання ТАТА 1377,99 грн. (одна тисяча триста сімдесят сім гривень 99 коп.) витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
Видачу відповідних наказів, з урахуванням необхідних реквізитів, доручити Господарському суду Запорізької області.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови виготовлено і підписано 06.12.2024.
Головуючий суддя О.Г. Іванов
СуддяЮ.Б. Парусніков
Суддя А.Є. Чередко
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 03.12.2024 |
Оприлюднено | 11.12.2024 |
Номер документу | 123633127 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні