ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.11.2024 року м.Дніпро Справа № 904/742/24
Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Чус О.В.(доповідач),
суддів: Дарміна М.О., Кощеєва І.М.
секретар судового засідання: Солодова І.М.
за участю:
від позивача: Губорєва Я.А. (поза межами суду, з використанням власних технічних засобів) - адвокат
від відповідача: Дячкіна Т.О. (в залі суду) адвокат
від третьої особи: Чуміна К.Г. (в залі суду) - адвокат
розглянувши матеріали апеляційної скарги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.06.2024 (повний текст рішення складено 21.06.2024, суддя Загинайко Т.В.) у справі № 904/742/24
за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія", м. Дніпро
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Металургтранс", м. Дніпро
про стягнення 551 710 грн. 80 коп.,
ВСТАНОВИВ:
В лютому 2024 Позивач - Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою (вх.№704/24 від 21.02.2024) про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія" 551 710 грн. 80 коп. - добору провізної плати за перевезення. Також просить стягнути з відповідача витрати по сплаті судового збору у розмірі 8 275 грн. 66 коп.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 11.06.2024, у даній справі, відмовлено у задоволенні позову Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, буд. 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108; ідентифікаційний код 40081237) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія" (49000, м. Дніпро, площа Героїв Майдану, буд. 1, кімн. 229; ідентифікаційний код 38677725), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача: Товариство з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" (49069, м. Дніпро, проспект Пилипа Орлика, буд.18, приміщення 324-1, ідентифікаційний код 33074226) про стягнення 551 710 грн. 80 коп. Судові витрати у справі віднесено за рахунок Акціонерного товариства "Українська залізниця" (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, буд. 5; ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49038, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 108; ідентифікаційний код 40081237).
Не погодившись із зазначеним рішенням, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", в якій просить рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.06.2024 скасувати, прийняти нове, яким позовні вимоги АТ «Українська залізниця» задовольнити в повному обсязі. Витрати зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги покласти на відповідача.
Апеляційна скарга мотивована тим, що оскаржуване рішення ухвалене з порушенням норм матеріального права, допущеними судом порушеннями принципів рівності учасників судового процесу перед законом і судом, змагальності та об`єктивності господарського судочинства та, як наслідок, неповного з`ясування обставин, що мають значення для справи з огляду на наступне.
Так, в рамках даної справи надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом здійснюється перевізником за умовами договору №40 38677725/2020-0002 від 01.07.2020 року та договору № ПР/М-21 196/НЮдч від 29.04.2021 року.
Спірне питання по даній справі стосується добору тарифу за перевезення вагонів по накладних № 32622136, №45325305, №00000829, №48753214, №42285734, №32751992, №32787970, №38253696, №451934, №48806327, № 38977153, №47959069, №47945837, №47216627 на станцію Привільне Придніпровської залізниці.
В графі 20 вищезазначених накладних (крім накладної №№00000829) вантажовідправником було зазначено: «Вагоны железнодорожные порожние, перевозимые на своих осях, пересылаемые в ремонт или из ремонта. Направляється в ремонт»».
В накладній №00000829 в графі 20 зазначено: «Вагон направляется под погрузку». При цьому, у відповідності з п.10 договору №ПР/М-21196/НЮдч від 29.04.2021 про подавання та забирання вагонів ТОВ «СВК» при станції Привільне регіональної філії «Придніпровська залізниця» чітко зазначено призначення колій вантажних фронтів:
-колія №1 для навантаження або вивантаження частин рухомого складу, обладнання гальмівного рухомого складу залізничного транспорту, металопрокату або відстій вагонів»;
-колія №2 для навантаження або вивантаження частин рухомого складу, обладнання гальмівного рухомого складу залізничного транспорту, металопрокату або відстій вагонів;
- колія №3 для відстою локомотива та вагонів, ремонту та екіпіровки локомотива.
Тобто, як вбачається з цього договору, ремонт вагонів на під`їзній колії ТОВ «СВК» не проводиться.
Також слід зазначити, в разі, якщо вагон направляється в ремонт, то обов`язково повинні складатися повідомлення ф.ВУ-23м,ВУ-26 та прикладатися до перевізних документів. На станції Привільне відсутнє вагоноремонтне підприємство, яке б виконувало деповський ремонт вагонів. Попри це, судом було прийнято до уваги лише договір укладений між відповідачем та третьою особою №010319 від 01.03.2019 року про організацію ремонту.
Також, судом не прийнято до уваги що вагони №№ 68385418, 68381847, 68390822, по накладній №00000829 слідували на станцію Привільне на адресу ТОВ «СВК» нібито «під навантаження», це не відповідає дійсності, оскільки відсутні плани навантаження ТОВ «СВК» по станції Привільне, що підтверджується довідкою ГІОЦ УЗ 1401.
Обставини, що вагони поверталися з під`їзної колії та були утилізовані саме під час знаходження їх на під`їзній колії ТОВ «СВК», відповідачем не доведено. Тобто, твердження Відповідача, що при відправленні вагонів на станцію Привільне відправник не знав, що спірні вагони будуть утилізовані безпідставні.
Необґрунтованим є висновок суду, що позивачем не надано доказів в підтвердження того що при перевезенні спірних вагонів залізницею понесено підвищені витрати. Оскільки, розмір провізної плати залежить саме від визначення відправником в накладних найменування вантажу, й порядок розрахування провізної плати чітко регламентований нормативними актами, в тому числі договором. Позивач не несе витрати додаткові при цьому саме при перевезенні, а несе безпосередньо недоотримання коштів, в контексті погоджених сторонами умов нарахування.
Також скаржник наголошує, що факти невірного визначення стороною відповідача найменування вантажу, є непоодинокі. Як приклад позивачем були наведені обставини які мали місце в 2021 році, де під час проведення ревізії за аналогічним випадком було виявлено по накладних №33280520, 40467656, 43849504, 53827051, 40506909 через некоректне (невірне) зазначення найменування вантажу- невірно застосовано схему при визначенні провізної плати, замість схеми 1 Тарифного керівництва №1 розрахунок здійснено за схемою 14. Добір тарифу було сплачено в повному обсязі. Також, в 2024 році для запобігання недобору тарифу при відправленні вагонів на адресу ТОВ «СВК», які після подавання на під`їзну колію були виведені з АБД ПВ, ТОВ «Металургтранс» надає гарантійні листи щодо надання дозволу на добір провізної плати (як приклад надаються : лист №МТ-92 від 23.01.2024, накладна № 45418910, в якій зазначено, що вагон № 68389402 прямує на станцію Привільне на адресу ТОВ «СВК» в ремонт, довідка №8858 про дислокацію та стан вагону №68389402, де вбачається, що даний вагон прибув на станцію Привільне на адресу ТОВ «СВК», був поданий на під`їзну колію та 27.03.2024 виключений з АБД ПВ, довідка №2610 «Картотечні дані про вагон», де зазначено, що цей вагон 27.03.2024 виключено з АБД ПВ).
Позивач в контексті зазначеного надав суду першої інстанції докази, проте суд першої інстанції залишив поза увагою надані документи, й лише сприйняв думку відповідача та третьої особи.
Невірне сприйняття трактування п. 14.4 Тарифного керівництва №1 відповідачем та третьою стороною, підтримав й суд першої інстанції, що є безпідставним оскільки в п.14.4 Тарифного керівництва №1 перелічується рухомий склад, плата за перевезення якого передбачає використання схеми 1, тобто для нового рейкового рухомого складу на своїх осях, у тому числі: вагонів із загально мережевою нумерацією від заводів виробників на адресу власників; рухомого складу, що направляється на утилізацію.... Тобто, рухомий склад, що направляється на утилізацію- не є новим рейковим рухомим складом на своїх осях, в тому числі, що прямує від заводу виробника на адресу власника». Судом першої інстанції не враховано , що у відповідності з правилами пунктуації в українському правописі: крапка з комою ставиться у складносурядних, складнопідрядних реченнях між ускладненими, з іншими розділовими знаками, або далекими за змістом частинами. В безсполучникових реченнях крапка з комою ставиться між частинами речення, якщо вони значно поширені або далекі за змістом (кожна частина речення містить свої розділові знаки). Вірним є застосування схеми 1 п.14.4 Тарифного керівництва №1 при визначенні провізної плати.
Суд першої інстанції також при ухваленні рішення посилається на відповідь АТ «Укрзалізниця» від 06.03.2024 року №ЦЦМ -12/122 на адвокатський запит представника ТОВ «Металургтранс» як підставу для відмови в задоволенні позовних вимог. Однак, дане прийняття до уваги судом є безпідставним, оскільки з відповіді на адвокатський запит не слідує чітко про недоцільність донарахування провізної плати, яка є предметом розгляду даної справи. При цьому у відповіді по-перше мова йде про застосування штрафу відповідно до ст. 122 СЗ України, за невірно зазначені дані в перевізному документі- що не стосується розгляду в даній справі інший предмет спору; по-друге, застосування коду ЄТСНВ 421231 можливе за умови виключення вагону з автоматизованого банку даних вантажних вагонів (АБД ПВ), але ж вагони які зазначені в позовній заяві, й були предметом розгляду в даній справі виключені з автоматизованого банку даних вантажних вагонів (АБД ПВ) й тому є підтвердження, дані філії «Головний інформаційно-обчислювальний центр» АТ «Укрзалізниця», які були долучені позивачем до справи. Слід зазначити, що код ЄТСНВ 421231 в графі 15 перевізного документу найменування вантажу зазначений лише в одній накладній №00000829. В накладних 32622136, 45325305, 48753214, 42285734, 32751992, 32787970, 38253696, 451934, 48806327, 38977153, 47959069, 47945837, 47216627 графа «найменування вантажу» даного коду не містить. Попри це, суд доводи залізниці не врахував.
Таким чином, судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права під час прийняття оскаржуваного рішення.
Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08.07.2024 у даній справі визначена колегія суддів у складі: головуючий, доповідач суддя Чус О.В., судді: Дармін М.О., Кощеєв І.М.
З огляду на відсутність в суді апеляційної інстанції матеріалів справи на час надходження скарги, ухвалою ЦАГС від 12.07.2024 здійснено запит матеріалів справи №904/742/24 із Господарського суду Дніпропетровської області та відкладено вирішення питань, пов`язаних з рухом апеляційної скарги, до надходження матеріалів справи до суду апеляційної інстанції.
17.07.2024 матеріали справи надійшли до ЦАГС.
Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 23.07.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.06.2024 у справі №904/742/24. Розгляд апеляційної скарги призначено у судовому засіданні на 13.11.2024 о 10:00 год.
Відповідачем у відзиві на апеляційну скаргу зазначено про те, що доводи апеляційної скарги зводяться до незгоди позивача із оцінкою суду першої інстанції обставин справи, у зв`язку з чим в апеляційній скарзі позивач викладає власне перекручене сприйняття обставин справи.
Апеляційну скаргу вважає такою, що не підлягає задоволенню через її необґрунтованість та безпідставність. Оскільки, суд першої інстанції всебічно встановив обставини справи та дійшов об`єктивних та законних висновків за результатами розгляду справи.
Третьою особою у відзиві на апеляційну скаргу зазначено, що тези апеляційної скарги не мають свого підтвердження. Судом першої інстанції у повному обсязі встановлено обставини справи та правильно застосовано норми матеріального права. У зв`язку з цим апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
В судовому засіданні 13.11.2024 оголошено вступну та резолютивну частину постанови.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, що стосуються фактів, викладених в апеляційній скарзі та у відзивах, в межах доводів та вимог апеляційної скарги вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, між позивачем - Акціонерним товариством "Українська залізниця", як перевізником, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія", як замовником, було укладено договір від 01.07.2020 №40-38677725/2020-0002 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом (надалі - Договір) (т.1, а.с. 13-33).
Пунктом 1.1 Договору визначено, що предметом договору є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника, пов`язаних з цим супутніх послуг (далі - послуги) і проведення розрахунків за ці послуги. У розумінні договору користування вагоном не є орендою майна, а плата за використання (користування) власного вагона перевізника не є орендною платою.
Згідно з пунктом 1.4 Договору надання послуг за Договором може підтверджуватись одним з таких документів: накладною, накопичувального карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, іншими документами.
Відповідно до пункту 1.6 Договору договір з урахуванням змін до нього, оприлюднюється перевізником як публічна пропозиція для укладення на веб-сайті http://uz-cargo.com/, з накладенням кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП).
Пунктом 1.7 Договору визначено, що він укладається шляхом надання перевізником пропозиції укласти договір (оферти) і прийняття в цілому пропозиції (акцепту) другою стороною. Приймаючи пропозицію укласти договір друга сторона засвідчує, що ознайомилась та згодна з усіма умовами договору.
Пунктом 2.1 Договору визначено, що замовник зобов`язаний, зокрема, надавати або організовувати надання місячних замовлень на перевезення відповідно до Правил планування перевезень вантажів через автоматизовану систему планування перевезень вантажів (далі - Система планування перевезень) з проставленням ознаки, що містить умови надання послуг за наявності (підпункт 2.1.1 Договору), сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника, самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника (підпункт 2.1.4 Договору), відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання сум внесеної передоплати за кодом платника (підпункт 2.1.5 Договору).
Підпунктом 2.3.2 Договору визначено, що перевізник зобов`язаний приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до Договору та Збірнику тарифів.
Пунктом 3.1 Договору визначено, що розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.
Відповідно до пункту 4.1 Договору розрахунки за договором здійснюються через філію "Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень" АТ "Укрзалізниця".
Згідно з пунктом 4.2 Договору оплата послуг відповідно до договору здійснюється у національній валюті України на умовах попередньої оплати шляхом перерахування коштів на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання перевізника, вказаний в розд. 15 договору. Датою надходження платежів вважається дата зарахування коштів обслуговуючим банком на поточний рахунок перевізника зі спеціальним режимом використання. Одержані на поточний рахунок з спеціальним режимом використання кошти перевізник зараховує на особовий рахунок замовника, а також веде облік надходження коштів і використання їх замовником для оплати перевезень та інших послуг за умовами цього договору.
Умовами пункту 4.4 Договору визначено, що по мірі виконання перевезень та надання послуг, перевізником відображається в особовому рахунку використання замовником коштів за добу для оплати: - провізних платежів за перевезення, зазначених в накладних; суми додаткових зборів та додаткових послуг за вільними тарифами; - плати за використання власних вагонів перевізника за межами країни, що відображається в щодобових інформаційних повідомленнях; - штрафів на підставі відповідних перевізних документів, накопичувальних карток, відомостей плати за користування вагонами (контейнерами), інформаційних повідомлень, тощо; - неустойки, нарахованої, згідно з додатками до договору та відображеної в інформаційному повідомленні; - пені.
Відповідно до пункту 4.5 Договору щодобово, упродовж періоду виконання договору, перевізник надає замовнику переліки перевізних документів в електронному вигляді (далі - щодобові переліки перевізних документів), які відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору за звітну добу. На підставі переліків перевізних документів формуються виписки з особового рахунку, що відображають облік коштів, перерахованих та витрачених замовником на виконання договору за звітний місяць. У виписці відображаються дати утворення, розміри заборгованості та нарахована неустойка (штраф, пеня). Виписка з особового рахунку направляється перевізником на електронну адресу замовника, вказану в Додатку 2-1 договору, не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним.
Пунктом 4.6 Договору передбачено, що зведена відомість формується перевізником на підставі інформаційних повідомлень передбачених умовами договору, та направляється для підписання замовником не пізніше 10-го числа місяця наступного за звітним. В зведеній відомості відображається плата за використання власних вагонів перевізника за межами України, плата за використання власних транспортерів перевізника в процесі надання послуг з перевезення вантажів (у вантажному та порожньому рейсах) по території України та за межами України, а також плата за послуги із супроводження великовантажних транспортерів спеціальним вагоном з бригадою, штрафи, неустойка, пеня, інші платежі, передбачені умовами Договору. Наявність підписаної зведеної відомості не позбавляє перевізника права здійснити донарахування не врахованої плати за надані послуги за минулі періоди за наявності для цього підстав. Замовник упродовж 5 робочих днів з дня отримання зведеної відомості зобов`язаний надіслати перевізнику підписану зведену відомість. У разі підписання зведеної відомості із зауваженнями, перевізником здійснюється перевірка наданих послуг та їх вартості за наявності окремого письмового обґрунтованого звернення замовника. За результатами перевірки, за наявності підстав, перевізником проводиться коригування, яке відображається в наступних зведених відомостях. У разі підписанні зведеної відомості із зауваженнями без надання окремого письмового обґрунтованого звернення замовника, перевірка наданих послуг та їх вартості перевізником не здійснюється, а зведена відомість вважається погодженою та підписаною без заперечень. У разі, якщо замовником не підписано зведену відомість, у тому числі з відповідним коригуванням, упродовж 15 днів з дня її отримання та не надано письмове обґрунтоване звернення щодо зауважень до зведеної відомості, зведена відомість вважається погодженою та підписаною обома сторонами без зауважень на дату складання зведеної відомості. Датою одержання зведеної відомості, у випадку направлення її в паперовій формі, вважається відмітка поштової служби на повідомлені про вручення рекомендованого листа або дата календарного штемпеля поштової служби у випадку повернення відправлення у зв`язку із закінченням терміну зберігання, незнаходження абонента за адресою (за зазначеного адресою не проживає), з відмовою адресата від одержання.
Згідно з пунктом 4.9 Договору у разі виявлення перевізником неправильного нарахування платежів здійснюється перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списуються кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачені законодавством України і цим договором.
Пунктом 7.3 Договору встановлено, що строк позовної давності за вимогами перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік.
Відповідно до пункту 12.1 Договору він діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення договору здійсненого на веб-сайті та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію.
В подальшому між Акціонерним товариством "Українська залізниця" та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія", як власником колії, було укладено договір від 29.04.2021 №ПР/М-21196/НЮдч про подачу та забирання вагонів Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія" при станції Привільне регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (надалі - Договір про подачу і забирання вагонів) (т.1, а.с.10-12).
Пунктом 5 Договору про подачу і забирання вагонів визначено, що вагони для під`їзної колії подаються після повідомлення, яке передається не пізніше ніж за 2 години до подавання вагонів відповідальним працівником станції Привільне по телефону відповідальному працівнику власника колії, з реєстрацією у Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.
Відповідно до пункту 6 Договору про подачу і забирання вагонів вагони на під`їзну колію подаються локомотивом залізниці із розставленням на місцях завантаження, вивантаження. Здача вагонів провадиться на місцях завантаження та вивантаження (коліях №1,2,3 власника колії). Максимальна кількість вагонів, які передаються на під`їзну локомотивом залізниці серії ЧМЕЗ однією групою, не повинна перевищувати 20 вагонів (80 осей), ваговою нормою не більше 2000 тон.
Пунктом 10 Договору про подачу і забирання вагонів обумовлено належність колій для технологічних операцій, а саме: - колія №1 та №2 для навантаження або вивантаження; - колія №3 для відстою локомотива та вагонів, ремонту та екіпіровки локомотива.
Відповідно до пункту 20 Договору про подачу і забирання вагонів він вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печаткам сторін і діє з 30.04.2019 по 29.04.2024 включно.
Також з матеріалів справи вбачається, що між відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія", як виконавцем, та третьою особою - Товариством з обмеженою відповідальністю "Металургтранс", як замовником, було укладено договір від 01.03.2019 №010319 (надалі - Договір щодо надання послуг) (т.1, а.с. 139-143).
Пунктом 1.1 Договору щодо надання послуг визначено, що виконавець протягом дії цього договору надає замовнику послуги:
- з організації ремонту вагонів замовника (далі - ремонти), в тому числі, але не виключно: - підготовки вантажних вагонів під навантаження (ТОв-1); - технічного обслуговування вагонів з відчепленням (ТОв-2); - деповських та капітальних ремонтів вагонів (планові ремонти); - капітальний ремонт з подовженням терміну служби вагону (КРП); виконавець організовує проведення ТОв-1, ТОв-2, планових ремонтів на вагоноремонтних підприємствах Укрзалізниці або на підприємствах, які мають дозвільні документи на проведення ремонтів вагонів (підпункт 1.1.1 Договору щодо надання послуг);
- з організації подовження терміну служби вагону (підпункт 1.1.2 Договору щодо надання послуг);
- візуального контролю технічного стану вагонів, перепису номерних деталей (підпункт 1.1.3 Договору щодо надання послуг);
- організації огляду та оформлення структурними підрозділами АТ "Укрзалізниця" актів огляду технічного стану вагонів (підпункт 1.1.4 Договору щодо надання послуг);
- з організації внесення (зміни) даних по власних вагонах в АБД ПВ (підпункт 1.1.5 Договору щодо надання послуг);
- інші послуги на підставі відповідної Додаткової угоди до цього договору (підпункт 1.1.6 Договору щодо надання послуг).
Відповідно до пункту 1.2 Договору щодо надання послуг виконавець надає послуги по вагонам власності замовника, орендованим замовником вагонам, або вагонам, що знаходяться в оперативному управлінні замовника згідно довідки 2610 ГІОЦ УЗ, або вагонам, які знаходяться у замовника на інших законних підставах. Перелік власних (орендованих) вагонів наведено в додатку до цього договору.
Згідно з пунктом 1.3 Договору щодо надання послуг замовник зобов`язується прийняти та оплатити надані послуги в порядку та на умовах, передбачених цим договором.
Пунктом 9.1 Договору щодо надання послуг визначено, що він набуває чинності з моменту підписання уповноваженими представниками сторін і діє до 31.12.2019 (включно), а в частині проведення розрахунків - до повного їх виконання. Договір вважається пролонгованим на кожний наступний календарний рік, якщо будь-яка із сторін не заявить про його розірвання протягом 30 робочих днів до закінчення терміну його дії.
В матеріалах справи наявні довідки "Технічні паспорти вагонів" щодо спірних вагонів (т.1, а.с.126-135).
Як вбачається, в червні, серпні та вересні 2023 на адресу відповідача за накладними від 01.08.2023 №32622136, від 01.08.2023 №45325305, від 09.08.2023 №00000829, від 18.08.2023 №48753214, від 15.08.2023 №42285734, від 15.08.2023 №32751992, від 18.08.2023 №32787970, від 24.08.2023 №38253696, від 28.08.2023 №451934, від 06.09.2023 №48806327, від 11.09.2023 №38977153, від 14.07.2023 №47959069, від 13.07.2023 №47945837, від 06.06.2023 №47216627 на станцію Привільне Придніпровської залізниці прибували порожні власні вагони №№67257931. 64853435, 68385418, 68381847, 68390822, 68390939,68587161, 67076869, 66440942, 64072010, 67112365, 67121258, 67147858, 68380146, 68377563, 68600139, 67516450, 67093278, 67008441, 68335181 (т.1, а.с.34-52).
В графі 20 накладних (крім накладних №00000829 та №47216627) було зазначено: "Вагони залізничні порожні, що перевозяться на своїх осях, що пересилаються в ремонт або з ремонту"; в накладній №47216627 в графі 20 зазначено: "Вагони залізничні, що перевозяться на своїх осях, не пойменовані в алфавіті"; в накладній №00000829 в графі 15 зазначено: "Слідує під навантаження".
У відповідності з умовами Договору від 29.04.2021 №ПР/М-21196/НЮдч про подачу та забирання вагонів Товариству з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія" при станції Привільне Придніпровської залізниці, спірні вагони було подано на під`їзну колію Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія", що підтверджується пам`ятками про подавання вагонів (ф.ГУ-45), копії яких містяться в матеріалах справи (т.1, а.с.53-61), а саме:
- за пам`яткою №9 час передачі вагонів при подаванні 17.06.2023 о 15:30;
- за пам`яткою №15 час передачі вагонів при подаванні 24.07.2023 о 12:20;
- за пам`яткою №16 час передачі вагонів при подаванні 28.07.2023 о 13:40;
- за пам`яткою №17 час передачі вагонів при подаванні 16.08.2023 о 14:10;
- за пам`яткою №18 час передачі вагонів при подаванні 26.08.2023 о 16:10;
- за пам`яткою №19 час передачі вагонів при подаванні 27.08.2023 о 14:00;
- за пам`яткою №20 час передачі вагонів при подаванні 13.09.2023 о 14:40;
- за пам`яткою №21 час передачі вагонів при подаванні 19.09.2023 о 15:40;
- за пам`яткою №22 час передачі вагонів при подаванні 24.09.2023 о 13:40.
Пам`ятки ф.ГУ-45 підписано працівниками залізниці та вантажовласника без заперечень.
В матеріалах справи міститься копія Книги повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження (т.1, а.с. 62-65).
Позивач стверджує, що після подавання вагонів на під`їзну колію відповідача було встановлено, що фактично вагони прибували під виключення (на металобрухт), на підтвердження виключення вагонів свідчить довідка з Автоматизованої системи контролю Укрзалізниці (АСК ВП УЗ-Є) картотечних даних про вагони (т.1, а.с.66).
Також позивач зазначає, що при проведенні комплексної перевірки комерційними ревізорами станції Привільне Придніпровської залізниці факт прибуття на під`їзну колію відповідача вищезазначених вагонів під виключення відображено в акті від 21.11.2023, та за даними довідок 8858, 2610, 9009 АРМ ПРОЄ, 6006 ВУ ПОЦ УЗ, встановлено випадки виключення таких вагонів з АБД ПВ після подавання на під`їзну колію відповідача.
Крім того, позивач, посилаючись на пункт 14.4 розділу II Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (далі Тарифне керівництво №1), затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 "Плата за перевезення рейкового рухомого складу на своїх осях, у тому числі вагонів, що направляються на утилізацію, визначається як для власних вагонів за тарифною схемою 1 (для універсальних вагонів) за розрахункову масу вантажу, установлену для універсального вагону" та статті 62 Статуту залізниць України зазначає, що вантажоодержувач-відповідач повинен сплатити належні залізниці платежі, а саме добір плати за перевезення вагонів №№ 67257931, 64853435, 68385418, 68381847, 68390822, 68390939, 68587161, 67076869, 66440942, 64072010, 67112365, 67121258, 67147858, 68380146, 68377563, 68600139, 67516450, 67093278, 67008441, 68335181 по накладних №№32622136, 45325305, 00000829, 48753214, 42285734, 32751992, 32787970, 38253696, 451934, 48806327, 38977153, 47959069, 47945837, 47216627 в розмірі 551 710 грн. 80 коп., з урахуванням ПДВ. Розрахунок добору провізної плати наведено в таблиці 1 додатку 1 доданої до позовної заяви (т.1, а.с.67-71).
В подальшому позивачем на адресу відповідача була направлена претензія від 12.12.2023 №359/337 НЮс-07/43 з метою врегулювання питання оплати добору провізної плати (т.1,а.с.72-74).
Після отримання вказаної претензії відповідач звернувся до третьої особи з претензією від 11.01.2021 №СВК-11/1, якою просив розглянути доцільність претензії від 12.12.2023 №359/337 НЮс-07/43 на суму 551 710 грн. 80 коп. та можливість компенсації понесених витрат за неправильне оформлення перевізних документів (т.1, а.с.138).
Третя особа листом від 06.03.2024 №МТ-293/1 повідомила відповідача, що 29.02.2024 на адресу Акціонерного товариства "Українська залізниця" було направлено адвокатський запит щодо доцільності застосування при оформленні залізничних накладних на перевезення вагонів коду вантажу 421231 вагони, які перевозяться на своїх осях та слідують до здачі в металолом, виключені із АБД ПВ. 06.03.2024 на адресу третьої особи надійшла відповідь Акціонерного товариства "Українська залізниця" (т.1, а.с.137), у якій остання наголосила на недоцільності застосування коду вантажу 421231 на вагони, які перевозяться на своїх осях та слідують до здачі в металолом, виключені із АБД ПВ, тому вважається недоцільними заявлені вимоги щодо компенсації добору тарифу в розмірі 551 710 грн. 80 коп. за неправильне оформлення перевізних документів (т.1, а.с.136).
Відповідач у відповіді від 11.01.2024 №СВК-9на претензію зазначає, що претензія є невмотивованою і не підлягає задоволенню та дозвіл на списання спірних коштів відповідач не надає (т.1, а.с.75).
Позивач стверджує, що відмова відповідача здійснити оплату зазначеної суми стала підставою для звернення до суду за захистом порушених прав, оскільки відсутні підстави для не сплати замовником послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів, з огляду на умови Договору від 01.07.2020 №40-38677725/2020-0002 та від 29.04.2021 № ПР/М-21 196/НЮдч; відповідач проти цього заперечує, що і стало причиною виникнення спору та звернення позивача з позовом до суду.
Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 11.06.2024 у справі № 904/742/24 судом відмовлено у задоволенні позову Акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця».
Колегія суддів погоджується з вказаним висновками суду першої інстанції з наступних мотивів.
Відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки; підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема є договори та інші правочини.
Частиною 1 статті 307 Господарського процесуального кодексу України визначено, що за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату.
Відповідно до частин 1, 2 статті 908 Цивільного кодексу України перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Частиною 1 статті 916 Цивільного кодексу України визначено, що за перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти стягується провізна плата у розмірі, що визначається за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено законом або іншими нормативно-правовими актами. Якщо розмір провізної плати не визначений, стягується розумна плата.
Абзацом першим частини 1 статті 17 Статуту залізниць України визначено, що перевезення вантажів залізничним транспортом організовуються на договірних засадах. Форма договору про організацію перевезень вантажів встановлюється Правилами. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється місячне планування перевезень.
Пунктом 22 Статуту залізниць України визначено, що за договором залізничного перевезення вантажу залізниця зобов`язується доставити ввірений їй вантажовідправником вантаж у пункт призначення в зазначений термін і видати його одержувачу, а відправник зобов`язується сплатити за перевезення встановлену плату. Виконання залізницею додаткових операцій, пов`язаних з перевезенням вантажів (завантаження, розвантаження, зважування, експедирування тощо), здійснюється на підставі окремих договорів.
Статтею 23 Статуту залізниць України визначено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом.
Взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, визначаються договором (абзац перший статті 71 Статуту залізниць України).
Згідно зі статтею 8 Закону України "Про залізничний транспорт" перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Для забезпечення виконання договірних зобов`язань здійснюється перспективне та поточне планування перевезень.
Умови та порядок організації перевезень, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.
Частиною 1 статті 634 Цивільного кодексу України визначено, що договором приєднання є договір, умови якого встановлені однією із сторін у формулярах або інших стандартних формах, який може бути укладений лише шляхом приєднання другої сторони до запропонованого договору в цілому. Друга сторона не може запропонувати свої умови договору.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, між позивачем та відповідачем було укладено договір від 01.07.2020 №40-38677725/2020-0002 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, що підтверджується, зокрема, повідомленням про укладення договору (т.1, а.с.13), а також Договір від 29.04.2021 №ПР/М-21196/НЮдч про подачу та забирання вагонів Товариства з обмеженою відповідальністю "Сучасна вагонна компанія" при станції Привільне регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" .
Відповідно до статті 6 Статуту залізниць України накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Відтак, належним чином оформлена залізнична накладна є угодою на перевезення вантажів залізничним транспортом, і на надання послуг по її візуванню не потребує укладення окремого договору.
Статтею 61 Статуту залізниць України визначено, що тарифи на перевезення, збори і штрафи, встановлені відповідно до чинного законодавства, публікуються у Збірниках правил перевезень і тарифів залізничного транспорту. Тарифи на перевезення і ставки зборів, затверджені залізницями, публікуються у засобах масової інформації із зазначенням терміну введення їх у дію.
Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 № 317 затверджено "Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги" (надалі Збірник тарифів).
Згідно з пунктом 11 розділу І Збірнику тарифів плата за перевезення визначається згідно з правилами застосування тарифів, наведеними в розділі II цього Збірника.
З аналізу пункту 1 розділу ІІ Збірника тарифів вбачається, що розрахунок провізної плати залежить від багатьох критеріїв, серед іншого: типу вагону, виду відправки, відстані перевезення, маси вагонної відправки, приналежності вагону (належить залізниці або є власним вагоном), найменування вантажу - код вантажу за Єдиною тарифно-статистичною номенклатурою вантажів (ЄТСНВ) та ін. Всі вказані обставини впливають на визначення тарифної схеми, за якою здійснюється розрахунок платежу.
Код вантажу визначається відповідно до Алфавітного списку вантажів Єдиної тарифно-статистичної номенклатури вантажів (ЄТСНВ) (підпункт 3.1 пункту 3 (вимоги до найменування вантажу) розділу ІІ Збірника тарифів). Код вантажу згідно ЄТСНВ зазначається у графі 20 "Найменування вантажу" накладної - вимоги Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644.
За пунктом 10 розділу І Збірнику тарифів, ставки тарифів, плати і зборів, що містяться у цьому Збірнику, є базовими та визначені без урахування податку на додану вартість.
Згідно з підпунктом 1.1.11 пункту 1 розділу ІІ Збірника тарифів після встановлення номера тарифної схеми, що відповідає даному виду відправки та перевезенню, звернутись до таблиць розділу IV цього Збірника, в яких наведені базові ставки плати за перевезення відповідно до відстані перевезення.
Підпунктом 1.1.12 пункту 1 розділу ІІ Збірника тарифів встановлено визначення, до якого тарифного класу або позакласної групи віднесено вантаж, у тому числі рейковий рухомий склад, ИТЕ, АТС, та якою відправкою здійснюються перевезення, і застосування до базових ставок плати коефіцієнт, установлений для цього вантажу та відправки.
У відповідності з пунктом 14.4 розділу II Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги (далі Тарифне керівництво №1), затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009 №317 плата за перевезення рейкового рухомого складу на своїх осях, у тому числі вагонів, що направляються на утилізацію, визначається як для власних вагонів за тарифною схемою 1 (для універсальних вагонів) за розрахункову масу вантажу, установлену для універсального вагону.
Відповідно до пункту 1.2 Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України №644 від 21.11.2000 року (надалі - Правила розрахунків), плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір. До внесення цієї плати відправлення вантажу може бути затримано, за час затримки залізниця стягує з відправника плату за користування вагонами (контейнерами), передбачену статтею 119 Статуту, а також пеню у розмірі, встановленому законодавством.
Відповідно до пункту 1.3 Правил розрахунків остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення. Перевізник має право здійснити відповідне коригування лише за наявності підстав та за умови виконання ним вимог, що визначені чинним законодавством.
Відповідно до пункту 1 Розділу 4 Збірника тарифів, визначення плати за вантажні перевезення здійснюється за тарифними схемами.
Як доречно зазначено судом першої інстанції, у даному випадку позивачем визначено плату за вантажні перевезення за схемою 1 за розрахункову масу вантажу, із застосуванням коефіцієнту, який становить 6, 327 відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України №441 від 22.06.2022.
При цьому, позивач посилається на пункт 4.9 Договору від 01.07.2020 №40-38677725/2020-0002 про надання послуг з організації перевезення вантажів залізничним транспортом, яким передбачено право перевізника у випадку виявлення неправильного нарахування платежів здійснити перерахунок, після чого надлишок списаних коштів зараховується на особовий рахунок замовника, як оплата за майбутні перевезення або ж додатково з сум внесеної попередньої оплати списати кошти для оплати належних перевізнику платежів в порядку та строки, передбачених законодавством. Строк позовної давності за вимогами перевізника до замовників, що випливають з правовідносин сторін за договором, становить один рік (пункт 7.3 вказаного Договору).
Матеріалами справи встановлено, що спірні вагони було направлено на станцію Привільне Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця".
Відповідно до Правил експлуатації власних вантажних вагонів, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 29.01.2015 №17 з наступними змінами та доповненнями (надалі - Правила) АБД ПВ - автоматизований банк даних парку вантажних вагонів.
Отже, це інформаційна база, ведення якої здійснює Акціонерне товариство "Українська залізниця" через структурні підрозділи, та яка включає, зокрема, відомості про вагони, їх характеристики та статус.
З матеріалів справи також вбачається, що спірні вагони, що перевозилися за накладними (та щодо яких позивач здійснює донарахування провізної плати) були включені в АБД ПВ, мали восьмизначний номер і були прийняті залізницею до перевезення як власний порожній рейковий рухомий склад.
Вагони можуть бути прийняті до перевезення як діючий рейковий рухомий склад на власних осях виключно за умови наявності у нього присвоєнного індивідуального восьмизначного мережевого номера вагона та внесення інформації про нього до АБД ПВ.
Рейковий рухомий склад - порожні вантажні та пасажирські вагони, локомотиви, електросекції, крани, вагові та ремонтні майстерні, лабораторії, автодрезини, колієвимірники й інший рухомий склад та обладнання на залізничному ходу (пункт 1 розділу І Збірника тарифів).
Як зазначає позивач, що після подавання вагонів на під`їзду колію відповідача, встановлено, що фактично вагони прибували під виключення (на металобрухт) на підтвердження виключення вагонів свідчить довідка з Автоматизованої системи контролю Укрзалізниці (АСК ВП УЗ-Є) картотечних даних про вагони. Також при проведенні комплексної перевірки комерційними ревізорами станції Привільне Придніпровської залізниці факт прибуття на під`їздну колію відповідача спірних вагонів під виключення відображено в акті від 21.11.2023 та за даними довідок 8858, 2610, 9009АРМ ПРОЄ, 6006 ВУ ГІОЦ УЗ встановлено випадки виключення таких вагонів з АБД ПВ після подавання вагонів на під`їздну колію відповідача.
Як вбачається, нарахування та сплата провізної плати здійснювалась у загальному порядку за тарифною схемою 14 (обставини щодо розрахунків та сум провізної плати наявні в накладних - графа 30 "Тарифні відмітки").
Враховуючи обставини та мету перевезення спірних вагонів (подальша організація проведення ремонтів діючого власного (орендованого) рейкового рухомого складу: попередній технічних огляд вагонів, оцінка обсягу ремонтно-відновлювальних робіт) в накладних Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" обґрунтовано визначено коди вантажу за ЄТСНВ:
- 421195, найменування вантажу "вагони залізничні порожні, що перевозяться на своїх осях, пересилаються в ремонт або з ремонту" (графа 15 накладної №451934 від 28.08.2023 та графи 20, 23 накладних від 01.08.2023 № 32622136, від 01.08.2023 №45325305, від 18.08.2023 №48753214, від 15.08.2023 №42285734, від 15.08.2023 №32751992, від 18.08.2023 №32787970, від 24.08.2023 №38253696, від 06.09.2023 №48806327, від 11.09.2023 № 38977153, від 14.07.2023 №47959069, від 13.07.2023 №47945837).
- 421034, найменування вантажу - "вагони залізничні, що перевозяться на своїх осях, не пойменовані в алфавіті" (графа 15 накладної №00000829 від 09.08.2023 та графи 20 та 23 накладної від 06.06.2023 №47216627).
Будь-які інші коди вантажу за ЄТСНВ не відповідають дійсним обставинам перевезення вагонів за накладними.
Враховуючи, що спірні вагони, які перевозились, відносяться до власного (орендованого) рейкового рухомого складу у порожньому стані, то у відповідності до підпункту 1.1 пункту 1 Розділу IV Збірника тарифів при розрахунку провізної плати була застосована тарифна схема 14 - (для перевезень) "власного та орендованого рейкового рухомого складу, вантажопідйомних кранів та іншого рухомого устаткування на своїх осях".
У відповідності до підпункту 14.1 пункту 14 розділу ІІ Збірника тарифів, плата за перевезення в порожньому стані власних або орендованих вагонів (після вивантаження та під навантаження, у ремонт або з ремонту, з провідниками) визначається за тарифною схемою 14.
У відповідності до підпункту 14.3 пункту 14 розділу ІІ Збірника тарифів, плата за перевезення габаритного рейкового рухомого складу визначається за тарифною схемою 14.
Будь-яка інша тарифна схема не відповідає дійсним обставинам перевезення спірних вагонів за накладними.
За тарифною схемою 14 плата визначається за одиницю власного (орендованого) рейкового рухомого складу множенням базової ставки за 1 вісь на кількість осей (підпункт 1.2.7 пункту 1 розділу IV Збірника тарифів).
У розділі IV Збірника тарифів в таблиці "Схема 14 (гривень за вісь)" закріплено цінові показники перевезення в залежності від відстані перевезення та навантаження на вісь. У цій таблиці затверджено базові ставки провізної плати без ПДВ (підпункт 1.1.11 пункту 1 розділу ІІ Збірника тарифів), до яких застосовується коефіцієнт залежно від виду (коду) вантажу. Коефіцієнти затверджені Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 № 317 (далі Коефіцієнти).
Згідно з підпунктом 1.1.11 пункту 1 розділу ІІ Збірника тарифів, після встановлення номера тарифної схеми, що відповідає даному виду відправки та перевезенню, звернутись до таблиць розділу IV цього Збірника, в яких наведені базові ставки плати за перевезення відповідно до відстані перевезення.
Згідно підпунктом 1.1.12. пункту 1 розділу ІІ Збірника тарифів, визначити, до якого тарифного класу або позакласної групи віднесено вантаж, у тому числі рейковий рухомий склад, ИТЕ, АТС, та якою відправкою здійснюються перевезення, і застосувати до базових ставок плати коефіцієнт, установлений для цього вантажу та відправки. Коефіцієнти при перевезенні вагонів у тарифній схемі за кодами вантажу 421195, 421034 визначені пунктом 9 Коефіцієнтів, а саме: "Порожні вагони (421034, 421180, 421195, 421208) перевізника, власні перевізника, власні та орендовані (плата за перевезення яких визначається за тарифними схемами 14 та 17), вагони з провідниками (421161, 693157)" застосовуються такі коефіцієнти в залежності від умов:
3,205 - (для найменувань вантажів за ЄТСНВ) "з-під вивантаження вантажів 1-го тарифного класу, 2-го тарифного класу, щебеню та баласту (щебеню) для доріг, перліту, піску, гранвідсіву, шлаків, золи, солі та концентрату мінерального "Галіт", продуктів харчування та енергетичних газів під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; рефрижераторні вагони та криті, переобладнані з рефрижераторних вагонів, фітингові платформи,
вагони для перевезення легкових автомобілів та контрейлерних перевезень (усі перевезення)";
5,139 - (для найменувань вантажів за ЄТСНВ) "з-під вивантаження вантажів 3-го тарифного
класу під наступне навантаження або під накопичення вагонів для наступного навантаження та з накопичення вагонів з-під вивантаження цих вантажів під наступне навантаження; з провідниками; в (із) ремонт(у); пересилка після вивантаження на промивання, пропарку, дезінсекцію та дезінфекцію; в інших випадках". тарифна схема 17 застосовується тільки щодо вагонів власності залізниці та не застосовується до власних вагонів.
З огляду на встановлені вимоги Збірника тарифів, Коефіцієнтів та кодів вантажу за ЄТСНВ у співвіднесенні до дійсних обставин перевезення спірних вагонів за накладними правильним нарахування проїзної плати саме в порядку застосування тарифної схеми 14 з коефіцієнтом 5,139 до кодів вантажів 421034, 421195 (щодо власних вагонів при направленні вагонів у ремонт).
Колегія суддів констатує, що за матеріалами справи, виключення спірних вагонів з АБД ПВ за технічним станом мало місця значно пізніше прибуття та видачі спірних вагонів вантажоодержувачу - Товариству з обмеженою відповідальністю "СВК".
Як вже зазначалось, спірні вагони слідували на станцію Привільне на адресу відповідача для подальшої організації ремонтів згідно договору від 01.03.2019 №010319, укладеному між відповідачем та третьою особою, і вже після прибуття спірних вагонів було здійснено їх технічний огляд комісією за участі представників відповідача, третьої особи та представників власників вагонів (ТОВ "ОВЛУ", ТОВ "УМТ").
За результатом комісійного технічного огляду щодо спірних вагонів, враховуючи їх граничний строк служби та поточний технічний стан, було встановлено нерентабельність (економічну недоцільність) у проведення ремонтно-відновлювальних робіт та рекомендовано подальші варіанти дій щодо спірних вагонів: "вагон придатний для використання на внутрішніх коліях промислових підприємств після виключення вагону з АБД ПВ за рішенням власника; вагон також може бути виключено з АБД ПВ за технічним станом" (т.2, а.с.65-75).
Таким чином, саме у зв`язку з цим в подальшому за рішеннями власників було вжито заходи щодо виключення спірних вагонів з АБД ПВ.
Відповідно до 1.2. Правил розрахунків за перевезення вантажу, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 (надалі - Правила розрахунків) плата за перевезення вантажу вноситься відправником під час оформлення перевезення. Плата може вноситися іншим платником, з яким залізницею укладено договір. До внесення цієї плати відправлення вантажу може бути затримано, за час затримки залізниця стягує з відправника плату за користування вагонами (контейнерами), передбачену статтею 119 Статуту, а також пеню у розмірі, встановленому законодавством.
Згідно із статтею 23 Статуту залізниць України відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію.
Відповідно до пункту 1.3. Правил розрахунків, остаточні розрахунки між залізницями і одержувачами за перевезення вантажів і надання додаткових послуг здійснюються на станціях призначення. При цьому до оформлення видачі вантажу одержувачу станція повинна перевірити правильність сплаченої провізної плати, отримати недобори і всі платежі, які виникли на станції відправлення або при перевезенні і на станції призначення.
Також, згідно з підпунктом 3.3 пункту 3 розділу ІІ Збірника тарифів, якщо на станції призначення виявлено, що найменування вантажу не відповідає фактичному, неповне або неясне (неточне), то уточнення з метою перевірки правильності нарахування тарифу здійснюється до видачі вантажу з ініціативи станції (перевізника) або на вимогу одержувача шляхом унесення до перевізних документів у графі "Найменування вантажу" під попереднім неточним найменуванням уточненого найменування. Унесене до перевізних документів уточнене найменування завіряється підписами працівників станції (перевізника) та одержувача.
В абз. 2 підпункту 3.3 пункту 3 розділу ІІ Збірника тарифів зазначено, що після видачі вантажу перерахунки, зумовлені неточним найменуванням вантажу, не допускаються ані на вимогу залізниці (перевізника), ані за заявою одержувача.
Матеріалами справи також встановлено, що вантаж (порожні вагони як рейковий рухомий склад на своїх осях також вважаються вантажем) по прибуттю на станцію Привільне були видані одержувачу - Товариству з обмеженою відповідальністю "СВК" без будь-яких донарахувань, претензій щодо розміру та порядку обрахування провізної плати не заявлялось (відомості щодо дати видачі вантажу див. графу 52 "Календарний штемпель видачі вантажу" накладних; у накладних від 09.08.2023 №00000829 та від 28.08.2023 №451934 - графа 27 "Дата прибуття".
Отже, видача спірних вагонів позивачем відповідачу свідчить про правильність нарахування та сплати провізної плати та про підтвердження цих обставин перевіркою до видачі вантажу з боку позивача.
Донарахування платежів, щодо стягнення яких пред`явлено позовні вимоги, здійснено після видачі вантажу одержувачу, а саме через 3-4 місяці (претензія датована 12.12.2023). Як зазначає позивач, донарахування платежів здійснено постфактум, коли залізниця побачила відомості про виключення спірних вагонів з АБД ПВ за технічним станом.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, підстави для донарахування платежів відсутні.
Статтею 24 Статуту залізниць України визначено, що саме вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
Обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах, в усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами (стаття 129 Статуту залізниць України).
Згідно з пунктом 5.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Позивачем не надано доказів в підтвердження того, що за результатами перевірки (яку в силу вищенаведених вимог законодавства обов`язково проводить залізниця) позивачем було виявлено будь-які невідповідності щодо опису вантажу, зокрема назви та коду, нарахування провізної плати; будь-які акти з цього приводу позивачем не надано, відсутні. Вантаж був виданий вантажоодержувачу, чим позивачем фактично було підтверджено відсутність до відправника та одержувача вантажу будь-яких претензій щодо нарахованого та сплаченого розміру провізної плати та методики її нарахування.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанціїї про те, що що розмір сплаченої провізної плати (графи 30 "Тарифні відмітки" накладної) був узгодженим позивачем.
Серед іншого, позивач здійснює "донарахування": розраховує провізну плату за тарифною схемою 1; застосовує коефіцієнт 6,327.
Позивач мотивує необхідність застосування пункт 14.4 розділу ІІ Збірника тарифів ( тарифна схема 1) при нарахуванні провізної плати тим, що цей пункт застосовується до "рухомого складу, що направляється на утилізацію".
Однак, за змістом пункту 14.4 розділу ІІ Збірника тарифів вбачається, що він стосується саме нового рухомого складу.
Крім того, із аналізу чинного законодавства, яке діє на транспорті, нарахування та сплати тарифів за перевезення визначається відносно характеристик вантажу на момент прийняття його до перевезення. Обставини щодо дій із вантажем через час після його видачі одержувачу не впливають на визначення провізної плати.
Відповідно до "Коефіцієнтів, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів", затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 №317 (надалі Коефіцієнти), коефіцієнт 6,327 застосовується відносно вантажів (пункти 4, 12 Коефіцієнтів):
- вантажі 3-го тарифного класу (за кодами за ЄТСНВ): 023, 031, 054, 072, 075-077, 094, 121, 122, 125, 127, 131-133, 211-215, 226069, 226106, 252, 256, 261, 262, 265-268, 311-316, 321 (крім рейок, які перевозяться на адресу підприємств залізничного транспорту), 322-324, 331-333, 351, 361, 362, 371, 381 (крім 381087 - легкові автомобілі у спеціалізованих вагонах для перевезення легкових автомобілів), 391 (крім 391159, 391464, 391479, 391483, 391498), 401-405, 411-413, 414 (крім тих, які перевозяться на адресу підприємств залізничного транспорту), 415-418, 421 (крім вказаних у пункті 9 цих Коефіцієнтів та 421212*), 422, 423, 441-443, 451- 454, 461-467, 471-473, 475, 482-485 (крім 482146, 485483, 485661), 486, 487 (крім 487169);
- швидкопсувні вантажі та латекс, що перевозяться у рефрижераторних секціях (за кодами за ЄТСНВ): 041-043, 051-053, 563, 564, 571, 574, 591-595, 601, 602, 451078, 451082.
Згідно з пунктом 9 Коефіцієнтів визначено застосування окремих коефіцієнтів: 3,205 або 5,139 до вантажів: "порожні вагони (421034, 421180, 421195, 421208) перевізника, власні перевізника, власні та орендовані (плата за перевезення яких визначається за тарифними схемами 14 та 17)".
Тобто, коефіцієнтами прямо передбачено виключення, за яким у будь-якому разі коефіцієнт 6,327 не підлягає застосуванню до порожніх власних або орендованих вагонів за кодами ЄТСНВ 421034, 421195.
Отже, як правомірно встановлено судом, підвищений коефіцієнт, який застосовує при розрахунку позивач, є необґрунтований з огляду на фактичні обставини перевезення.
До того ж, матеріалами справи встановлено, що в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" адвокатом Чуміною К.Г. було подано адвокатський запит від 29.02.2024 №290224/1 до Акціонерного товариства "Українська залізниця" щодо застосування коду вантажу 421231 "вагони, які перевозяться на своїх осях та слідують для здачі в металолом, виключені із АБД ПВ" (т.2, а.с.61).
За результатами розгляду вказаного адвокатського запиту позивачем було надано відповідь №ЦЦМ-12/122 від 06.03.2024 (т.2, а.с.63-64).
З наданої відповіді вбачається, що перевезення власних (орендованих) вагонів у завантаженому та порожньому стані здійснюється за перевізними документами (накладною), оформленими відповідно до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за №863/5084, (надалі Правила оформлення), зокрема, у графі 20 "Найменування вантажу" накладної зазначається найменування вантажу відповідно до Алфавітного списку вантажів Єдиної тарифно-статистичної номенклатури вантажів (надалі ЄТСНВ). При цьому згідно з пунктом 24 Статуту вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Так, відповідно до пункту 122 Статуту, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Отже, найменування вантажу "Вагони, що перевозяться на своїх осях, які прямують для здавання у металобрухт, виключені з АБД ПВ" з кодом ЄТСНВ 421231, застосовується саме при слідуванні вагону на металобрухт та тільки за умови виключення такого вагону з автоматизованого банку даних вантажних вагонів (далі АБД ПВ). Тобто, у випадках зазначених у пунктах 1-3 вказаного вище адвокатського запиту найменування вантажу "Вагони, що перевозяться на своїх осях, які прямують для здавання у металобрухт, виключені з АБД ПВ" з кодом ЄТСНВ 421231 використовуватися не може. Щодо пункту 4. Внесення відомостей в АБД ПВ здійснюється філією "Головний інформаційно- обчислювальний центр" АТ "Укрзалізниця" на підставі Договору про надання інформаційних послуг (далі - Договір) та Порядку надання послуг із занесення (зміни) даних по власних вантажних вагонах до АБД ПВ (далі - Порядок), який є невід`ємною частиною Договору. Для виключення вагонів (код причини 11) з АБД ПВ власник вагонів повинен надати до філії "Головний інформаційно-обчислювальний центр" АТ "Укрзалізниця" заявку і пакет документів згідно з Порядком.
Таким чином, спірні вагони слідували на станцію Привільне на адресу відповідача для подальшої організації ремонтів згідно договору №010319 від 01.03.2019 між третьою особою та відповідачем. В момент слідування та при прибутті на адресу ТОВ «СВК» вагони були звичайним порожнім рейковим рухомим складом, були включені до АБД ПВ; тобто приймались до перевезення на загальних підставах.
В подальшому по прибутті спірних вагонів було проведено їх комісійний технічний огляд та у зв`язку із нерентабельністю проведення ремонтно-відновлювальних робіт за рішеннями власників було вжито заходи щодо виключення Вагонів з АБД ПВ за технічним станом, про що свідчать, зокрема, акти комісійного технічного огляду, копії яких наявні в матеріалах справи (т.2, а.с.65-75).
Розмір провізної плати (у т.ч. тарифна схема, код вантажу та коефіцієнт) визначається на момент прийняття вагонів до перевезення (накладна є документом що свідчить про укладення договору перевезення та прийняття вантажу до перевезення).
Нормами діючого в Україні законодавства не передбачено підстав перерахунку розміру провізної плати після видачі вантажу вантажоодержувачу та залежно від подій, які відбулися відносно вантажу через час після видачі такого вантажу вантажоодержувачу.
З огляду на викладене вище, колегія суддів погоджується з висновком місцевого суду про те, що оскільки при прийнятті спірних вагонів до перевезення позивач приймав їх до перевезення на загальних підставах (як порожній рейковий склад приватного парку) - розрахунок провізної плати проведено Товариством з обмеженою відповідальністю "Металургтранс" обґрунтовано за тарифною схемою 14 із застосуванням коефіцієнта 5,139 за кодами вантажу 421034, 421195.
Позивачем не надано доказів в підтвердження того, що при перевезенні спірних вагонів ним понесено підвищені (понад звичайне перевезення порожніх приватних вагонів) витрати.
З урахуванням вищезазначеного апеляційний суд вказує, що позовні вимоги є необґрунтованими.
Доводи Скаржника, викладені в апеляційній скарзі, не приймаються колегією судів до уваги, оскільки вони жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову, та не доводять неправильність чи незаконність прийнятого судового рішення.
У справі "Руїз Торіха проти Іспанії", ЄСПЛ вказав, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають в достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися у світлі обставин кожної справи.
Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів Скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006 р. ).
Зокрема, ЄСПЛ у своєму рішенні зазначив, що п. 1 ст. 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.
У даній справі суд дійшов висновку, що Скаржникові було надано вичерпну відповідь на всі істотні питання, що виникають при кваліфікації спірних відносин як у матеріально-правовому, так і у процесуальному сенсах.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Згідно із ст. 276 ГПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Звертаючись із апеляційною скаргою, скаржник не спростував наведених висновків суду першої інстанції та не довів неправильного застосування судом норм матеріального та процесуального права, як необхідної передумови для зміни чи скасування прийнятого ним судового рішення.
З огляду на встановлені обставини справи, виходячи із меж перегляду справи в апеляційній інстанції, а також враховуючи доводи та вимоги апеляційної скарги, апеляційний господарський суд, з підстав, викладених вище, дійшов висновку про необхідність залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Оскільки апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає і підстав для скасування оскаржуваного судового рішення не вбачається, судові витрати відповідно до ст. 129 ГПК України покладаються на скаржника по даній справі.
Керуючись ст. ст. 129, 269, 270, 275, 277, 282-284 ГПК України, апеляційний господарський суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.06.2024 у справі № 904/742/24 - залишити без задоволення.
Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 11.06.2024 у справі № 904/742/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених п.2 ч.3 ст.287 ГПК України.
Повний текст постанови складено 09.12.2024.
Головуючий суддя О.В. Чус
Суддя І.М. Кощеєв
Суддя М.О. Дармін
Суд | Центральний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2024 |
Оприлюднено | 11.12.2024 |
Номер документу | 123633188 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування залізницею |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Чус Оксана Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Загинайко Тетяна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні