ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua
веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"09" грудня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3967/24
Господарський суд Одеської області у складі судді Мостепаненко Ю.І.,
розглянувши без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження матеріали справи № 916/3967/24
за позовом Державного підприємства «Морський торговельний порт «Чорноморськ» (68001, Одеська область, м. Чорноморськ, вул. Праці, буд. 6, код ЄДРПОУ 01125672)
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс Флекс Компані» (03028, м. Київ, вул. Велика Китаївська, буд. 6, код ЄДРПОУ 44280068)
про стягнення 627 083, 51 грн.,
ВСТАНОВИВ:
10.09.2024 Державне підприємство "Морський торговельний порт "Чорноморськ" звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс Флекс Компані, в якій просить суд стягнути з відповідача основний борг - 411 546, 55 грн, 27 060, 21 грн - 3 % рчних, 93 400, 73 грн інфляційне збільшення, 95 076, 02 грн - пеню, а також суму судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на неналежне виконання відповідачем умов договору про перевантаження імпортної автотехніки № 124/и від 16.07.2021 в частині здійснення повної та своєчасної оплати.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 16.09.2024 позовну заяву Державного підприємства Морський торговельний порт Чорноморськ - залишено без руху.
19.09.2024 до суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків (вх. №34243/24), згідно якої останній такі усунув недоліки позовної заяви.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 23.09.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 916/3967/24 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження.
Вказаною ухвалою суду було запропоновано сторонам надати у відповідні строки заяви по суті спору, а також роз`яснено сторонам про можливість звернення до суду з клопотанням про призначення проведення розгляду справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін у строки, визначені ч. 7 ст. 252 ГПК України.
Ухвала суду від 23.09.2024 була доставлена до електронного кабінету позивача 23.09.2024, про що свідчить наявна в матеріалах справи довідка за вих. № 916/3967/24/58446/24 від 24.09.24.
Відповідачу ТОВ Фенікс Флекс Компані ухвала суду про відкриття провадження у справі від 23.09.2024 була надіслана в межах строку, встановленого Господарським процесуальним кодексом України, на його юридичну адресу: 03028, м. Київ, вул. Велика Китаївська, 6, - що зазначена у відповіді з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань № 783014 від 12.09.2024, здійсненої на запит суду.
Як вбачається з матеріалів справи, надіслана відповідачу рекомендованим листом з позначкою "Судова повістка" ухвала про відкриття провадження у справі була повернута поштовою установою на адресу суду з відбитком календарного штемпелю на конверті та відміткою "за закінченням терміну зберігання", про що свідчить наявне в матеріалах справи поштове повідомлення.
Згідно ч. 6 ст. 242 ГПК України, днем вручення судового рішення є, зокрема, день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про вручення судового рішення; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду; день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, яка зареєстрована у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила суду іншої адреси.
Відтак, в силу вищенаведених положень законодавства, день спроби вручення поштового відправлення за адресою місцезнаходження відповідача, який зареєстрований у встановленому законом порядку, вважається днем вручення відповідачу відповідної ухвали суду.
Отже, оскільки ухвала суду про відкриття провадження у справі направлена судом за належною адресою відповідача і повернута поштою, суд доходить висновку, що відповідач повідомлений про відкриття провадження у справі та прийняття позовної заяви до розгляду.
Господарським судом додатково, з метою повідомлення відповідача про прийняття позовної заяви Державного підприємства Морський торговельний порт Чорноморськ до розгляду та відкриття провадження у справі № 916/3967/24 за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи у порядку письмового провадження, було розміщено оголошення на офіційному сайті Судової влади України ухвали суду від 23.09.2024 за посиланням - https://od.arbitr.gov.ua/sud5017/gromadyanam/call/1695140/.
Згідно з ч. ч. 5, 7 ст. 252 ГПК України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь - якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін від учасників справи до суду не надходило.
Відповідно до пунктів 3 та 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи, і на які вона посилається, як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідач своїм процесуальним правом на подання відзиву не скористався, жодних заперечень проти позову не надав, з огляду на що, суд вважає за можливе відповідно до ч.9 ст.165 ГПК України розглянути справу за наявними в ній матеріалами.
Згідно положень ст. 248 ГПК України суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Згідно практики Європейського суду з прав людини щодо тлумачення поняття розумний строк вбачається, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ і було б неприродно встановлювати один і той самий строк для всіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин (рішення у справі Броуган та інші проти Сполученого Королівства).
Розумність тривалості судового провадження оцінюється в залежності від обставин справи та з огляду на складність справи, поведінки сторін, предмету спору. Нездатність суду ефективно протидіяти недобросовісно створюваним учасниками справи перепонам для руху справи є порушенням ч. 1 ст. 6 даної Конвенції (рішення Європейського суду з прав людини від 08.11.2005 у справі Смірнова проти України).
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.
Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.
Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.
Конвенція на відміну від національного законодавства України не запроваджує чітких строків розгляду справи, проте посилання на строк містить ст. 6 Конвенції, яка постулює дефініцію розумного строку розгляду справи.
Таким чином, враховуючи обставини справи та введення воєнного стану в Україні згідно Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" № 64/2022 від 24.02.2022, суд застосовує принцип розумного строку тривалості провадження відповідно до зазначеної вище практики Європейського суду з прав людини.
У відповідності до ч. 4 ст. 240 ГПК України, у разі неявки всіх учасників справи у судове засідання, яким завершується розгляд справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.
Розглянувши матеріали справи, суд встановив наступне.
16.07.2021 між Державним підприємством "Морський торговельний порт «Чорноморськ» (Підприємство) та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фенікс Флекс Компані» (Клієнт) було укладено договір про перевантаження імпортної автотехніки № 124/и, згідно п. 1.1 якого сторони узгодили, що підприємство вивантажує із суден типу РО-РО завезену клієнтом, у погоджених з підприємством об`ємах, кількість вантажу, виділяє складську площу для зберігання вантажу клієнта, навантажує в залізничні вагони і/або автотранспорт та документально оформляє імпортну і транзитну автотехніку, а клієнт планує до перевантаження 55 одиниць автотехніки та зобов`язується оплатити надані йому підприємством послуги в погодженому цим договором порядку. Поквартальна розбивка: найменування вантажу авто техніка; ІІІ квартал 20 од.; ІV квартал 35од.
Згідно розділу 2 договору встановлено обов`язки сторін.
Зокрема, серед обов`язків підприємства визначені наступні: здійснює вивантаження вантажу із суден типу РО-РО і його прийом відповідно до діючих правил, звичаїв самотужки та по фактично витраченому часу обробки судна; здійснює складування і зберігання вантажу на відкритих складських площах підприємства, без права користування вантажем, і приймає всі залежні від нього заходи щодо забезпечення схоронності вантажу при його перевалці і зберіганні. Квоти на зберігання автотехніки будуть розраховуватися щомісяця на кожний наступний місяць за результатами попереднього ; здійснює відвантаження вантажу по нарядам клієнта; веде облік руху вантажів клієнта по коносаментам і судновим партіям; по закінченні вивантаження судна направляє клієнтові або його представникові інформацію про результати вивантаження вантажу із судна і стану вантажу ; здійснює вантажні операції відповідно до Правил надання послуг у морських портах України, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 05.06.2013 року № 348 (п. 2.1. договору: пп.2.1.1-2.1.6)
Серед обов`язків клієнта у п.п. 2.2.1, 2.2.5, 2.2.15 договору передбачені наступні обов`язки: направляє підприємству інформацію про фактичний підхід судна за 10 діб, 72 години, 48 годин, 24 години. Інформація повинна містити: найменування судна, його характеристики та осадку; дату подачі судна; найменування, кількість, особливості вантажу, порядок його приймання і перевантаження, і характеристики вантажних місць по кожному виду вантажу. Забезпечує подачу суден у погоджені з підприємством строки. Відповідальність за їхнє порушення несе клієнт. Вручає підприємству нотис готовності судна до вантажних операцій з 8 години 00 хвилин понеділка до 17 години 00 хвилин у суботу незалежно від того чи перебуває судно на зовнішньому рейді або в акваторії підприємства. Своєчасно надає підприємству попередню інформацію в електронному вигляді (інформація наряду, інформація коносаменту) по вантажах, які плануються до вивантаження ; видає підприємству не пізніше, ніж за 48 годин до підходу судна наряди на відвантаження вантажу. Наряд повинен містити повну адресу, транспортні і платіжні реквізити одержувача, спосіб визначення кількості вантажу, особливі вказівки експедитора і інші необхідні дані. Сторони договору здійснюють оформлення вантажних перевізних документів на перевезення морським транспортом відповідно до Правил оформлення вантажних перевізних документів на перевезення морським транспортом, затверджених Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 13.12.2004 № 1098, за зразком наведеним у цьому пункті; відшкодовує витрати підприємству за користування вагонами, які чекають на залізничній станції «Іллічівськ» навантаження, що прибули понад установлені норми одночасного зберігання, через несвоєчасне прибуття судна і/або неритмічного завезення (вивозу) вантажу ;
П. п. 2.2.16 договору передбачено, що клієнт зобов`язаний отримати у підприємства (особисто, факсом або електронною поштою на електронну адресу експедитора, вказану в розділі 8 договору) попередній (авансовий) та остаточний рахунки для здійснення оплат у строки визначені розділом 3 договору, акти приймання-здачі виконаних робіт на підпис та засвідчення власною печаткою (п. 2.2 договору).
Згідно п.п. 2.3.4 договору вбачається, що клієнт ознайомлений з вільними тарифами підприємства, що існують на день укладання цього договору та застосовуються підприємством в процесі виконання цього договору і згодний з їхнім застосуванням.
Розділом 3 договору сторони передбачили порядок розрахунків.
Відповідно до п. 3.1 договору (в редакції додаткової угоди від 30.12.2021), клієнт оплачує послуги підприємства за діючими у підприємстві тарифами, у тому числі: вартість вивантаження автотехніки із суден, і її навантаження на автотранспорт, залізничні вагони своїм ходом або буксируванням за діючими вільними тарифами підприємства на виконання НРР, а саме:
Найменування вантажу:
- Автомобілі легкові; Імпортна автотехніка 18,8 дол. США/од.; Транзитна автотехніка 18,8 дол. США/од.;
- Автомобілі вантажні та спеціальні з номінальною масою: до 5 тонн; Імпортна автотехніка 37,3 дол. США/од.; Транзитна автотехніка 37,3 дол. США/од.; з 5 до 10 тонн; Імпортна автотехніка 45,5 дол. США/од.; Транзитна автотехніка 45,5 дол. США/од.; з 10 до 20 тонн; Імпортна автотехніка 82,8 дол. США/од.; Транзитна автотехніка 82,8 дол. США/од.; з 20 до 30 тонн; Імпортна автотехніка 113,9 дол. США/од.; Транзитна автотехніка 113,9 дол. США/од.; понад 30 тонн; Імпортна автотехніка 155,3 дол. США/од.; Транзитна автотехніка 155,3 дол. США/од.;
- Ролл-трейлери навантажені; Імпортна автотехніка 46,6 дол. США/од.; Транзитна автотехніка 46,6 дол. США/од.
Тариф діє до 09.01.2022 включно.
Найменування вантажу роботи (послуги):
- виконання вантажних робіт вантажу автотехніка, що навантажується на судна або розвантажується з суден своїм ходом або буксируванням: Автомобілі легкові; од виміру дол. США/од; тариф 47,00; Автомобілі вантажні та спеціальні з номінальною вагою: до 5 т; од виміру дол. США/од; тариф 63,41; з 5 до 10 т; од. виміру дол. США/од; тариф 72,8; 1.5.) з 10 до 20 т; од. виміру дол. США/од; тариф 132,48; з 20 до 30 т; од. виміру дол. США/од; тариф 182,24; понад 30 т; од. виміру дол. США/од; тариф 245,28;
- навантажувально-розвантажувальні роботи навантажених ролл-трейлерів; од. виміру дол. США/од; тариф 74,56.
Тариф діє з 10.01.2022.
У разі, якщо автотехніка, що навантажується на судна або розвантажується з суден своїм ходом або буксируванням (п. 1 Таблиці) знаходиться у стані б/в (були у використанні) до тарифу застосовується коефіцієнт 1,1. (пп. 3.1.1. пункту 3.1. договору, в редакції додаткової угоди від 30.12.2021).
Згідно пп. 3.1.2. пункту 3.1. договору (в редакції додаткової угоди від 30.12.2021), вартість зберігання імпортної та транзитної автотехніки та транспортних засобів, що навантажуються на судна чи розвантажуються з суден своїм ходом або буксируванням за вільними тарифами підприємства, а саме автомобілів легкових, спеціальних, вантажних, навантажених та порожніх ролл-трейлерів, причепів та півпричепів становить:
- строки зберігання протягом 1 доби - технологічне зберігання;
- строки зберігання за кожну добу з 2 по 5 добу - 22,65 грн/од. за добу;
- строки зберігання за кожну добу з 6 по 15 добу - 25,29 грн/од. за добу;
- строки зберігання за кожну добу з 16 по 60 добу - 47,82 грн/од. за добу;
- строки зберігання за кожну добу з 61 доби і далі - 55,00 грн/од. за добу.
Тариф діє до 09.01.2022 включно.
Ставки тарифів на зберігання імпортної, експортної та транзитної автотехніки, що навантажується на судна або розвантажується з суден своїм ходом або буксируванням, на відкритих складах порту:
Вартість зберігання імпортної, експортної та транзитної автотехніки, що навантажується на судна або розвантажується з суден своїм ходом або буксируванням, грн./од/добу:
- автомобілі легкові; Термін зберігання: 1 доба 60,00, за кожну добу з 2 по 5 добу 40,00, за кожну добу з 6 по 15 добу 48,00, за кожну добу з 16 доби і далі 50,00;
- автомобілі вантажні та спеціальні з номінальною масою: до 5 т, Термін зберігання: 1 доба 66,00, за кожну добу з 2 по 5 добу 44,00, за кожну добу з 6 по 15 добу 52,80, за кожну добу з 16 доби і далі 55,00; з 5 до 10 т, термін зберігання: 1 доба 72,60, за кожну добу з 2 по 5 добу 48,40, за кожну добу з 6 по 15 добу 58,08, за кожну добу з 16 доби і далі 60,50; з 10 до 20 т, термін зберігання: 1 доба 79,86, за кожну добу з 2 по 5 добу 53,24, за кожну добу з 6 по 15 добу 63,89, за кожну добу з 16 доби і далі 66,55; з 20 до 30 т, термін зберігання: 1 доба 87,85, за кожну добу з 2 по 5 добу 58,56, за кожну добу з 6 по 15 добу 70,28, за кожну добу з 16 доби і далі 73,21; понад 30 т, термін зберігання: 1 доба 96,63, за кожну добу з 2 по 5 добу 64,42, за кожну добу з 6 по 15 добу 77,30, за кожну добу з 16 доби і далі 80,53;
- рол-трейлери навантажені, термін зберігання: 1 доба 79,86, за кожну добу з 2 по 5 добу 53,24, за кожну добу з 6 по 15 добу 63,89, за кожну добу з 16 доби і далі 66,55.
Тариф діє з 10.01.2022.
Згідно пп. 3.1.3. п.п. 3.1.7 пункту 3.1. договору (в редакції додаткової угоди від 30.12.2021), вартість транспортно-експедиторського обслуговування, що здійснюється підприємством, за вільними тарифами підприємства, а саме: 0,09 дол. СІІІА за кожну тонну переробленого вантажу. Клієнт компенсує витрати підприємства за надані експедитору послуги сторонніми організаціями згідно виставлених рахунків підприємства .Використання інфраструктури підприємства вантажним або вантажопасажирським автотранспортом з/без вантажем(у), що прямує до підприємства для здавання/отримання вантажу, за перебування однієї автомашини на підприємстві стягується плата 8,26 дол. США за автомашину за добу. При розрахунках кожна неповна доба вважається за повну. Вартість надання послуг при вивантаженні легкової автотехніки у несправному технічному стані з залученням додаткових сил та засобів 30,00 дол. США за одиницю. (тариф діє до 09.01.2022). Послуги з експедирування по виготовленню видаткового ордеру на спеціалізованому паромному комплексі 20 дол. США/ за пакет (тариф діє з 10.01.2022).
Також, відповідно до п. 3.4 договору (в редакції додаткової угоди від 30.12.2021), сторони дійшли згоди, що клієнт протягом 10 банківських днів з укладання цього договору (додаткової угоди), зобов`язаний внести одноразово у поточному році попередню оплату у розмірі 250 тисяч гривень на розрахунковий рахунок підприємства (у розділі 8 цього договору наявні відомості про рахунки підприємства), що в подальшому списується підприємством за фактом падання послуг та враховується при виставленні остаточного рахунку та формуванні Акту приймання-здачі наданих послуг. Акт приймання-здачі наданих послуг формується за результатами наданих послуг, та підтверджує факт надання підприємством послуг в повному обсязі, а з боку клієнта підтверджує факт їх належного отримання. При цьому, попередня оплата у розмірі 250 тисяч гривень є зарахуванням на майбутні платежі за надані послуги підприємством за цим договором, та поверненню не підлягає.
Серед іншого, згідно п. 3.5 договору встановлено, що клієнт зобов`язаний не пізніше 8-го календарного дня після відвантаження суднової партії вантажу з підприємства направити до підприємства уповноваженого представника для отримання екземплярів акту приймання-здачі наданих послуг з рахунком на оплату та повернути підприємству підписаний та засвідчений власною печаткою належний підприємству екземпляр акту. Даний акт приймання-здачі наданих послуг зокрема, але не виключно містить інформацію про господарську операцію. Прийом-передача акту для підпису та рахунку на оплату здійснюється сторонами шляхом передачі уповноваженим представникам під особистий підпис у реєстрі пред`явлених рахунків. У разі невиконання клієнтом зазначених зобов`язань акт приймання-здачі наданих послуг вважається прийнятим ним без зауважень і має силу документу, підписаного експедитором. При цьому, у разі неотримання клієнтом за його вини акту приймання-здачі наданих послуг, належний йому екземпляр акту та рахунок надсилається підприємством на адресу експедитора рекомендованим листом з повідомленням про вручення. Сторони погодились, що акт приймання-здачі всіх наданих за даним договором послуг, підписаний уповноваженими представниками сторін, є документом, що підтверджує факт надання підприємством послуг на користь експедитора. Остаточний розрахунок клієнт здійснює протягом 10 банківських днів з моменту надання підприємством послуг. Оплата здійснюється на банківські реквізити, вказані у рахунку підприємства. Фактичною датою оплати вважається дата зарахування грошових коштів на поточний рахунок підприємства. Остаточний рахунок та Акт приймання-здачі оформляється підприємством на дату завершення обробки суднової партії відвантажувального повідомлення або іншого документу, виданого морським перевізником. Сторони мають право щомісяця проводити акти звірок. У разі, якщо протягом 10-ти календарних днів підписані клієнтом акти звірок не будуть надані, то сальдо взаєморозрахунків буде вважатися узгодженим.
При наявності технічної можливості сторони здійснюють оформлення актів надання послуг, у вигляді електронних документів із застосуванням до них електронного цифрового підпису (ЕЦП) засобами телекомунікаційного зв`язку або на електронних носіях, як оригіналу, за допомогою системи електронного документообігу. Документи, сформовані в електронному вигляді із застосуванням ЕЦП за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг, мають таку ж юридичну силу, як оригіналу у паперовій формі з підписами та печатками сторін. У разі використання сторонами різних систем електронного документообігу або ЕЦП повинні мати можливість взаємної роботи та верифікації ключів один з одним. При відсутності технічної можливості оформлення актів наданих послуг у вигляді електронних документів їх оформлення здійснюється у паперовій формі з підписами та скріпленням печатками Сторін (пункт 3.10. договору).
Згідно п. 3.12 договору, вартість послуг підприємства, що встановлена в іноземній валюті, розраховується підприємством та оплачується Клієнтом у національній валюті України за курсом Національного банку України (НБУ) на день надання послуг (виконання робіт).
Зазначені в договорі ставки наведені без урахування ПДВ. ПДВ нараховується відповідно до діючого законодавства України (пункт 3.13. договору).
П. 6.6 договору сторони передбачили, що за порушення строків сплати, вказаних у розділі 3 даного договору, підприємство має право нарахувати експедитору пеню в розмірі подвійної облікової ставки НБУ за кожен день прострочення, а також інші штрафні санкції, передбачені чинним законодавством.
П. 7.1 договору встановлено, що даний договір набуває чинності від дня його укладання і діє до 31.12.2022 (в редакції додаткової угоди від 30.12.2021).
П. 7.3 сторони узгодили, що припинення дії договору не звільняє сторони від виконання всіх існуючих на день його припинення зобов`язань.
30.12.2021 сторонами було укладено додаткову угоду до договору № 124/и від 16.07.2021, якою, зокрема, внесено зміни до розділу 3, 4 та 7 договору, які наведено вище.
В матеріалах справи наявний рахунок № І/2891 від 19.04.2022 (вартість послуг порту по навантажувально-розвантажувальним роботам, транспортно експедиторському обслуговуванню та зберіганню) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/2891 від 19.04.2022 на суму 43 707,07 грн з ПДВ; рахунок № І/2889 від 20.04.2022 (вартість послуг порту по навантажувально-розвантажувальним роботам, транспортно експедиторському обслуговуванню та зберіганню) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/2889 від 20.04.2022 на суму 200 068,01 грн з ПДВ; рахунок № І/2890 від 20.04.2022 (вартість послуг порту по навантажувально-розвантажувальним роботам, транспортно експедиторському обслуговуванню та зберіганню) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/2890 від 20.04.2022 на суму 43 213,18 грн з ПДВ; рахунок № І/2892 від 20.04.2022 (вартість послуг порту по навантажувально-розвантажувальним роботам, транспортно експедиторському обслуговуванню та зберіганню) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/2892 від 20.04.2022 на суму 579,95 грн з ПДВ; рахунок № І/3285 від 09.06.2022 (вартість послуг порту по навантажувально-розвантажувальним роботам, транспортно експедиторському обслуговуванню та зберіганню) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/3285 від 09.06.2022 на суму 115 045,58 грн з ПДВ; рахунок № І/3338 від 09.06.2022 (вартість послуг порту по використанню інфраструктури 5 терміналу вантажним або вантажопасажирським автотранспортом з/без вантажем(у), що прямує до порту для здавання/отримання вантажу) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/3338 від 09.06.2022 на суму 289,98 грн з ПДВ; рахунок № І/156 від 23.01.2024 (вартість послуг порту по навантажувально-розвантажувальним роботам та зберіганню) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/156 від 23.01.2024 на суму 4 980,80 грн з ПДВ; рахунок № І/155 від 23.01.2024 (вартість послуг порту по навантажувально-розвантажувальним роботам та зберіганню) та акт здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/155 від 23.01.2024 на суму 3 701,98 грн з ПДВ.
Вказані рахунки були надіслані позивачем на електронну адресу відповідача за допомогою програмних засобів 1С Підприємство, про що свідчать скріншоти з програмного забезпечення.
Також повторно 26.05.2024 Державне підприємство "Морський торговельний порт "Чорноморськ" надіслало Товариству з обмеженою відповідальністю «Фенікс Флекс Компані» зазначені рахунки та акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) на його юридичну адресу, про що свідчать опис вкладення у цінний лист, наявний у матеріалах справи.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача за договором про перевезення імпортної техніки №124/и від 16.07.2021 заборгованості у сумі 411 546, 55 грн, 27 060, 21 грн - 3 % річних, 93 400, 73 грн інфляційного збільшення та 95 076, 02 грн пені.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні у справі докази у сукупності та давши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.
Відповідно до частин першої, другої статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочин.
Згідно з приписами статті 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку; зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу, у тому числі і з договорів.
Частиною першою статті 173 Господарського кодексу України встановлено, що господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених Господарським кодексом України, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Господарські зобов`язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (стаття 174 Господарського кодексу України).
В силу частин першої, четвертої статті 179 Господарського кодексу України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями. При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору, зокрема, на основі вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству.
Відповідно до частини сьомої статті 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.
За умовами частини першої статті 627 Цивільного кодексу України відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (частина перша статті 626 Цивільного кодексу України).
Судом встановлено, що 16.07.2021 між Державним підприємством "Морський торговельний порт "Чорноморськ" та Товариством з обмеженою відповідальністю «Фенікс Флекс Компані» укладено договір про перевантаження імпортної автотехніки №124/и.
Відповідно до п.1.1 договору підприємство вивантажує із суден типу РО-РО завезену клієнтом, у погоджених з підприємством об`ємах, кількість вантажу, виділяє складську площу для зберігання вантажу клієнта, навантажує в залізничні вагони і/або автотранспорт та документально оформляє імпортну автотехніку, а клієнт планує до перевантаження 55 одиниць автотехніки та зобов`язується оплатити надані йому підприємством послуги в погодженому цим договором порядку.
Надаючи оцінку правовій природі укладеного між сторонами договору, суд зауважує, що останній фактично є договором про надання послуг.
Відповідно до ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Положення цієї глави можуть застосовуватися до всіх договорів про надання послуг, якщо це не суперечить суті зобов`язання.
Згідно зі ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
З урахуванням вищевикладеного, враховуючи положення ст.204 ЦК України щодо презумпції правомірності правочину, який не був визнаний судом недійсним у встановленому порядку, договір про надання послуг є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі ст.193 ГК України, яка цілком кореспондується зі ст.525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.
Позивач в обґрунтування своїх позовних вимог зазначає, що ним у відповідності до умов договору №124/и від 16.07.2021 надано Товариству з обмеженою відповідальністю «Фенікс Флекс Компані» послуги по навантажувально-розвантажувальним роботам, транспортно експедиторському обслуговуванню, зберіганню та використанню інфраструктури порту на загальну суму 411 546,55 грн, які відображені в актах здачі-прийняття робіт (надання послуг): № І/2891 від 19.04.2022; № І/2889 від 20.04.2022, № І/2890 від 20.04.2022 ,№ І/2892 від 20.04.2022, № І/3285 від 09.06.2022, № І/3338 від 09.06.2022, № І/156 від 23.01.2024 та № І/155 від 23.01.2024.
Також позивач надає докази надсилання відповідачу рахунків - фактури та актів здачі-приймання робіт (надання послуг) цінним листом з описом вкладення 26.06.2024 року.
Водночас, умовами укладеного між сторонами договору №124/и від 16.07.2021 передбачено обов`язок підприємства виконати вимоги п.2.1.3 та 2.1.5 договору, а саме здійснити відвантаження вантажу по нарядам клієнта та по закінченні вивантаження судна направити клієнтові або його представникові інформацію про результати вивантаження вантажу із судна і стану вантажу. Поряд з цим, згідно з п.2.2.5 договору клієнт видає підприємству не пізніше, ніж за 48 годин до підходу судна наряди на відвантаження вантажу.
В матеріалах справи відсутні видані Товариством з обмеженою відповідальністю «Фенікс Флекс Компані» позивачу наряди на відвантаження вантажу (загалом на 46 місць легкових автомобілів). Крім того позивачем не надано доказів направлення ним інформації відповідачу про результати вивантаження відповідного вантажу із судна та його стану, як то передбачено вище зазначеними умовами договору.
Отже матеріали справи не містять докази того, що відповідач, взагалі звертався за наданням відповідних послуг з відвантаження вантажу до позивача на виконання умов укладеного між сторонами договору.
У зв`язку з чим неможливо дійти достатнього та правомірного висновку про відвантаження позивачем вантажу Товариства з обмеженою відповідальністю «Фенікс Флекс Компані» у визначеній ним кількості та здійснення позивачем його зберігання.
При цьому надані позивачем рахунки-фактури та акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) не є достатніми доказами фактичного виконання сторонами умов укладеного договору про перевезення імпортної техніки №124/и від 16.07.2021.
Так, укладений сторонами договір містить умови щодо обов`язку відповідача отримати у позивача (особисто, факсом або електронною поштою на електронну адресу експедитора, вказану в розділі 8 договору) попередній (авансовий) та остаточний рахунки для здійснення оплат у строки визначені розділом 3 договору, акти приймання-здачі виконаних робіт на підпис та засвідчення власною печаткою (п.2.2.16).
Проте, у даному випадку відсутні належні первинні документи, оформлені у відповідності до умов договору, які в були б доказом того, що за наданням певної послуги за встановлену плату у встановлений період часу звертався відповідач.
За відсутності вищевказаних доказів у справі, додані акти не можуть бути оцінені як достатні, допустимі та належні докази виконання сторонами умов договору. Рахунок-фактура взагалі не є доказом надання послуг і не може бути оцінений судом як доказ виконання такої господарської операції, як послуга.
Також, суд звертає увагу на те, що п.3.2 договору визначено, що послуги не зазначені у п.3.1 договору надаються підприємством на підставі заявок клієнта та сплачуються за вільними тарифами підприємства, чинними на день надання цих послуг.
Відповідно до рахунку та акту здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/3338 від 09.06.2022 позивачем визначена вартість послуг порту по використанню інфраструктури 5 терміналу вантажним або вантажопасажирським автотранспортом з/без вантажем(у), що прямує до порту для здавання/отримання вантажу, однак позивачем те на надано доказів звернення відповідача з заявкою на виконаних робіт з використання відповідної інфраструктури порту.
Крім того, рахунки та акти здачі-прийняття робіт (надання послуг) № І/156 від 23.01.2024 та № І/155 від 23.01.2024 складені після закінчення строку дії договору про перевезення імпортної техніки №124/и від 16.07.2021, який відповідно до п. 7.1 договору (в редакції додаткової угоди від 30.12.2021) діяв до 31.12.2022 та доказів його пролонгації матеріали справи не містять.
Згідно зі ст. 73, 74, 76 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи, а вірогідні докази - це ті, які на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Згідно зі ст. 79 ГПК України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Указані норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 ГПК України, згідно з якою судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
З аналізу наведених норм права та наявних в матеріалах справи доказів, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги Державного підприємства "Морський торговельний порт "Чорноморськ" до Товариства з обмеженою відповідальністю Фенікс Флекс Компані не підтверджені належними та допустимими доказами, а тому не підлягають задоволенню.
Враховуючи відмову в задоволенні позовних вимог, керуючись ст. 129 ГПК України, витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову відмовити.
2. Витрати по сплаті судового збору покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили в порядку ст. 241 ГПК України та може бути оскаржено до Південно-західного апеляційного господарського суду в порядку ст.256 ГПК України.
Суддя Ю.І. Мостепаненко
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2024 |
Оприлюднено | 11.12.2024 |
Номер документу | 123635976 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань перевезення, транспортного експедирування |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Мостепаненко Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні