Ухвала
від 22.11.2024 по справі 905/1332/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901, UA368999980313151206083020649


У Х В А Л А

22.11.2024р. Справа № 905/1332/21

Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., за участю секретаря судового засідання Кухтик С.Ю., розглянувши у судовому засіданні матеріали заяви Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця про видачу дублікату наказу та заміну сторони правонаступником у справі за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Донецької області про стягнення збитків у розмірі 3 950 459,31 грн.,-

Представники сторін та заявника у судовому засіданні участь не приймали

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Господарського суду Донецької області від 08.11.2021 позовні вимоги Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Донецької області про стягнення збитків у розмірі 3 950 459,31 грн. задоволено повністю.

Стягнуто з Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Донецької області (84116, Донецька обл., місто Слов`янськ, вулиця Генерала Батюка, будинок 40, код ЄДРПОУ 25954290) на користь на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (84400, Донецька область, м. Лиман, вул. Привокзальна, 22, код ЄДРПОУ 40150216) кошти у сумі 3 950 459,31 грн та витрати зі сплати судового збору в сумі 59 256,89 грн.

13.12.2021 на виконання вказаного рішення Господарським судом Донецької області було видано відповідний наказ.

07.11.2024 до суду надійшла заява Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця про заміну Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації на правонаступника з виконання наказу Господарського суду Донецької області по справі №905/1332/21 та видачу дублікату наказу від 13.12.2021.

Ухвалою суду від 11.11.2024 розгляд заяви призначено на 22.11.2024.

У судовому засіданні 22.11.2024 представники учасників справи участь не приймали, про дату, час та місце судового засідання повідомлені належним чином.

Відповідно до ч.3 статті 334 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

З огляду на викладене, суд вважає за можливе розглянути відповідну заяву за наявними у них матеріалами за відсутності представників учасників справи.

Дослідивши заяву Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця, в частині видачі дублікату наказу, суд зазначає таке.

Відповідно до ч.1 статті 327 Господарського процесуального кодексу України виконання судового рішення здійснюється на підставі наказу, виданого судом, який розглядав справу як суд першої інстанції.

Частина третя статі 327 Господарського процесуального кодексу України визначає, що наказ є виконавчим документом.

Підпунктом 19.4 Розділу ХІ "Перехідні положення" Господарського процесуального кодексу України передбачено, в разі втрати виконавчого документа суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, незалежно від того, суд якої інстанції видав виконавчий документ, може видати його дублікат, якщо стягувач або державний виконавець, приватний виконавець звернувся із заявою про це до закінчення строку, встановленого для пред`явлення виконавчого документа до виконання. Про видачу дубліката виконавчого документа постановляється ухвала у десятиденний строк із дня надходження заяви. За видачу стягувачу дубліката виконавчого документа справляється судовий збір у розмірі 0,03 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб. Ухвала про видачу чи відмову у видачі дубліката виконавчого документа може бути оскаржена в апеляційному та касаційному порядку.

У постанові Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у справі №5023/1702/12 від 23.05.2019 висловлено позицію, що Господарський процесуальний кодекс України не надає права відмовити в задоволенні заяви про видачу дубліката наказу з мотивів її необґрунтованості та не зобов`язує стягувача наводити причини втрати наказу. За встановлення факту невиконання судового рішення видача дубліката наказу не порушує прав боржника та не покладає на нього додаткових зобов`язань, оскільки дублікат наказу має повністю відтворювати втрачений наказ, у тому числі містити дату його видачі. Натомість відсутність наказу у стягувача унеможливлює виконання рішення суду та порушує його права. Водночас обов`язковою умовою видачі дубліката наказу є звернення до суду з такою заявою в межах встановленого законом строку для пред`явлення його до виконання або поновлення за рішенням суду.

Отже, умовою для видачі дубліката наказу суду є подання відповідної заяви до суду відповідно до підпункту 19.4 пункту 19 розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України протягом строку, встановленого для пред`явлення виконавчого документа до виконання, який повинен обчислюватися з урахуванням переривання цього строку та/або його зупинення (пункт 3.15 постанови Верховного Суду від 15.07.2021 у справі № 18/1147/11).

Згідно ч.1 ст.12 Закону України «Про виконавче провадження» виконавчі документи можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох років, крім посвідчень комісій по трудових спорах та виконавчих документів, за якими стягувачем є держава або державний орган, які можуть бути пред`явлені до примусового виконання протягом трьох місяців.

Строки пред`явлення виконавчого документа до виконання перериваються у разі: 1) пред`явлення виконавчого документа до виконання (ч.4 ст.12 вказаного Закону).

При цьому, за приписом п.102 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про виконавче провадження» тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, зокрема, визначені цим Законом строки перериваються та встановлюються з дня припинення або скасування воєнного стану.

На підставі вказаних положень та наданих документів судом встановлено, що стягувач звернувся до суду із заявою про видачу дубліката судового наказу до закінчення строку, встановленого для пред`явлення судового наказу до виконання, а також стягувачем сплачено судовий збір у встановленому розмірі.

З огляду на зазначене, приймаючи до уваги приписи п.19.4 «Перехідні положення» Господарського процесуального кодексу України, суд приходить до висновку щодо задоволення заяви, в частині видачі дублікату наказу, та необхідності видачі дублікату наказу від 13.12.2021 у справі №905/1332/21.

Щодо заяви в частині заміни боржника - Управління соціального захисту населення Слов`янської районної державної адміністрації на його правонаступника.

Пунктом 3 ч.1 ст.78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради можуть бути достроково припинені у випадках передбачених законами України «Про військово-цивільні адміністрації», «Про правовий режим воєнного стану».

Повноваження сільської, селищної, міської, районної в місті, районної, обласної ради за наявності підстав, передбачених пунктом 3 частини першої цієї статті, достроково припиняються з дня набрання чинності актом Президента України про утворення відповідної військово-цивільної, військової адміністрації (ч.5 ст.78 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Згідно з ч.1 ст.1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» для виконання повноважень місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим Законом, в районі відсічі збройної агресії російської федерації, зокрема в районі проведення антитерористичної операції можуть утворюватися військово-цивільні адміністрації.

Військово-цивільні адміністрації населених пунктів це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом. Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Указом Президента України 26.05.2021 №210/2021 «Про утворення військово-цивільної адміністрації», на виконання Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» утворено Слов`янську міську військово-цивільну адміністрацію Краматорського району Донецької області.

Розпорядженням керівника Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації від 14.09.2021 №11 створено юридичну особу Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області та затвердженого його положення.

Запис в Єдиний державний реєстр про проведення державної реєстрації юридичної особи - Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області внесено 14.09.2021, номер запису: 1009281020000000116.

В абз. 2 пункту 1.1 Положення Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області встановлено, що до Управління переходять права Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради у всіх зобов`язаннях і обсязі і на умовах, що існують на момент переходу цих прав, якщо інше не встановлено договором або законом.

Отже Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області є правонаступником Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради.

Закон України «Про правовий режим воєнного стану» визначає зміст правового режиму воєнного стану, порядок його введення та скасування, правові засади діяльності органів державної влади, військового командування, військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій в умовах воєнного стану, гарантії прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб.

Згідно ч.1 ст.4 Закон України «Про правовий режим воєнного стану» на територіях, на яких введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України, забезпечення разом із військовим командуванням запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки і порядку, захисту критичної інфраструктури, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян можуть утворюватися тимчасові державні органи - військові адміністрації.

Частиною 9 ст.4 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» встановлено, що у зв`язку з утворенням військових адміністрацій населених пунктів повноваження військово-цивільних адміністрацій цих населених пунктів припиняються з дня початку здійснення відповідною військовою адміністрацією своїх повноважень.

Відповідно до ч.3 ст.44 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів утворюються в межах територій територіальних громад, у яких сільські, селищні, міські ради та/або їхні виконавчі органи, та/або сільські, селищні, міські голови не здійснюють покладені на них Конституцією та законами України повноваження, а також в інших випадках, передбачених цим Законом.

Військові адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, законами України «Про оборону України», «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», «Про критичну інфраструктуру», цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Повноваження військових адміністрацій здійснюються ними в порядку, визначеному законами України для здійснення повноважень відповідних місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, з урахуванням особливостей, встановлених цим Законом (ст.15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).

Відповідно до ст.15 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» військові адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із, зокрема, управління об`єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв`язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню; здійснення управління майном, яке перебуває у комунальній власності відповідної територіальної громади (крім вирішення питань відчуження, у тому числі і шляхом приватизації комунального майна та надання комунального майна в оренду на строк понад один рік).

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022 в Україні з 24 лютого 2022 року введено воєнний стан.

Указом Президента України №188/2022 від 30.03.2022 «Про утворення військових адміністрацій населених пунктів у Донецькій області» утворено на базі військово-цивільних адміністрацій населених пунктів Донецької області, утворених Указами Президента України від 19 лютого 2021 року № 61/2021 «Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрацій у Донецькій області» та від 26 травня 2021 року № 210/2021 «Про утворення військово-цивільної адміністрації», такі військові адміністрації населених пунктів, зокрема, Слов`янську міську військову адміністрацію Краматорського району Донецької області.

Розпорядженням Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області №101 від 08.02.2023 перейменовано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області на Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області та затвердженого його положення.

Відповідно до пункту 1.2 Положення до Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області переходять права Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військово-цивільної адміністрації Краматорського району Донецької області у всіх зобов`язаннях в обсязі і на умовах, що існували на момент переходу цих прав.

Станом на дату розгляду заяви за кодом 44522551 в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зареєстровано Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

Відповідно до ст.52 Господарського процесуального кодексу України у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив. Про заміну або про відмову в заміні учасника справи його правонаступником суд постановляє ухвалу.

Як визначено у ч. 1 ст.334 Господарського процесуального кодексу України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.

Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження (ч.5 ст.334 Господарського процесуального кодексу України).

Суд звертає увагу, що правонаступництво юридичної особи має місце у випадку її припинення шляхом реорганізації: злиття, приєднання, поділу, перетворення (частина перша статті 104 Цивільного кодексу України). У такому разі відбувається одночасне правонаступництво (передання) прав і обов`язків юридичної особи або, іншими словами, одночасне правонаступництво щодо майна, прав і обов`язків юридичної особи (частина друга статті 107 Цивільного кодексу України). Тому правонаступництво юридичної особи завжди є універсальним, тобто передбачає одночасний перехід до правонаступника за передавальним актом або розподільчим балансом (частина перша статті 104, статті 106-109 Цивільного кодексу України) і прав, і обов`язків юридичної особи, яка припиняється шляхом реорганізації.

Натомість правонаступництво прав та обов`язків юридичної особи не завжди є наслідком правонаступництва юридичної особи. А тому перше може бути не тільки універсальним (частина перша статті 104 Цивільного кодексу України), але й сингулярним, тобто таким, за якого до правонаступника переходить певне право кредитора чи обов`язок боржника (правовий висновок Великої Палати Верховного Суду в постанові від 30.06.2020 у справі №264/5957/17).

Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права.

Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права. При цьому можна виділити дві форми публічного правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне адміністративне (публічне) правонаступництво.

Перша форма публічного правонаступництва - фактичне правонаступництво передбачає передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Натомість процесуальне публічне правонаступництво передбачає заміну судом сторони чи третьої особи іншим суб`єктом, коли права та обов`язки суб`єкта владних повноважень перейшли від сторони до іншого суб`єкта владних повноважень, а також можливість суб`єкта публічної адміністрації (правонаступника) вступити в судовий процес як сторона чи третя особа (постанови Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 07.04.2022 у справі №8252/21, від 15.03.2023 у справі №910/4516/20).

Отже правонаступником Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради є Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення заяви Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця в частині заміни боржника його правонаступником.

Керуючись статтями п.19.4 розділу ХІ "Перехідні положення", ст.ст. 52, 234, 235, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХ В А Л И В:

Заяву Акціонерного товариства Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця, задовольнити.

Видати Акціонерному товариству Українська залізниця в особі регіональної філії Донецька залізниця дублікат наказу Господарського суду Донецької області від 13.12.2021 у справі №905/1332/21 на виконання рішення Господарського суду Донецької області від 08.11.2021 (повний текст рішення складено та підписано 15.11.2021) про стягнення з Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Донецької області (84116, Донецька обл., місто Слов`янськ, вулиця Генерала Батюка, будинок 40, код ЄДРПОУ 25954290) на користь на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (84400, Донецька область, м. Лиман, вул. Привокзальна, 22, код ЄДРПОУ 40150216) кошти у сумі 3950459,31 грн та витрати зі сплати судового збору в сумі 59256,89 грн.

Замінити боржника у наказі Господарського суду Донецької області від 13.12.2021 у справі №905/1332/21 - Управління соціального захисту населення Слов`янської міської ради Донецької області (84116, Донецька обл., місто Слов`янськ, вулиця Генерала Батюка, будинок 40, код ЄДРПОУ 25954290) на його правонаступника - Управління соціального захисту населення Слов`янської міської військової адміністрації Краматорського району Донецької області (вул.Василівська, 11, м.Слов`янськ, Краматорський район, Донецька область, 84122, код ЄДРПОУ 44522551).

Ухвалу складено та підписано 22.11.2024.

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена протягом десяти днів до Східного апеляційного господарського суду.

Суддя Е.В. Зекунов

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення22.11.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123639668
СудочинствоГосподарське
КатегоріяІнші справи

Судовий реєстр по справі —905/1332/21

Ухвала від 22.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Судовий наказ від 13.12.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 11.11.2024

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 07.02.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Судовий наказ від 13.12.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Рішення від 08.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Рішення від 08.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 01.11.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 04.10.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Господарський суд Донецької області

Зекунов Едуард Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні