Рішення
від 05.12.2024 по справі 916/3182/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983, e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua

веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"05" грудня 2024 р.м. Одеса Справа № 916/3182/24

Господарський суд Одеської області у складі судді Степанової Л.В.

при секретарі судового засідання Чуйко О.О.

за участю представників сторін:

від позивача: Логовський В.В.; Ковальчук Л.В. керівник,

від відповідачів: 1. Територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради: не з`явився;

2. Виконавчого комітету Одеської міської ради: не з`явився;

від третьої особи: не з`явився;

Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17, код ЄДРПОУ 40236172) до відповідачів Територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691)та Виконавчого комітету Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, код ЄДРПОУ 26302595) про стягнення 66 220,70грн

ВСТАНОВИВ:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до відповідачів Територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради та Виконавчого комітету Одеської міської ради про стягнення 66220,70грн.

В обґрунтування позову Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» посилається на несплату Одеською міською радою, як співвласником багатоквартирного будинку «Троїцька-17» внесків на утримання багатоквартирного будинку.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 22/07/2024 відкрито провадження у справі №916/3182/24, ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження та призначено судове засідання на 13.08.2024 о 11:20.

Однак, у зв`язку із перебуванням судді Степанової Л.В. на лікарняному з 12.08.2024, судове засідання 13.08.2024 не відбулося.

Враховуючи повернення судді Степанової Л.В. з лікарняного, ухвалою суду від 16.08.2024 призначено підготовче засідання на 17.09.2024 о 12:30.

В судовому засіданні від 17.09.2024 було оголошено перерву на 08.10.2024 о 10:20 про що зазначено в протоколі судового засідання.

В судовому засіданні від 08.10.2024 було оголошено перерву на 12.11.2024 о 11:40 про що зазначено в протоколі судового засідання.

В судовому засіданні від 12.11.2024 було оголошено перерву на 26.11.2024 о 12:50 про що зазначено в протоколі судового засідання.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 12.11.2024 викликано учасників справи у судове засідання.

26.11.2024 судове засідання не відбулось, у зв`язку з оголошенням системою цивільної оборони у м. Одеса та Одеській області повітряної тривоги.

Ухвалою Господарського суду Одеської області від 26.11.2024 призначено судове засідання на 05.12.2024 о 10:40 та викликано учасників справи у підготовче засідання.

В судовому засіданні від 05.12.2024 було оголошено вступну та резолютивну частини рішення по справі №916/3182/24.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача, суд встановив:

Як вказує позивач, Співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: м. Одеса, вул. Троїцька, № 17 створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» (позивач), яке зареєстровано в Єдиному державному реєстріюридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань. Одним із співвласників багатоквартирного будинку № 17 по вул. Троїцька у м. Одесі є Територіальна громада міста Одеси. Згідно з відомостями про права власності, що містяться у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно у комунальній власності Територіальної громади міста Одеси, від імені та в інтересах якої реалізацію права власності здійснює Одеська міська рада, станом на теперішній час знаходяться приміщення будинку загальною площею 306,2 кв. м, а саме: нежитлове підвальне приміщення №801 (174,0кв.м), свідоцтво про право власності САВ №308077 від 15.03.2007, дата прийняття рішення про держреєстрацію - 24.04.2007, реєстраційний №18645636; нежитлове підвальне приміщення №502 (125,3кв.м), свідоцтво про право власності САВ №817438 від 08.05.2008, дата прийняття рішення про держреєстрацію - 29.05.2008, реєстраційний №23445381; нежитлове приміщення між третім і четвертим поверхами №503 (6,9кв.м), свідоцтво про право власності САС №842799 від 07.12.2009, дата прийняття рішення про держреєстрацію - 21.12.2009, реєстраційний № 29251047.

Позивач зазначає, що за рішенням загальних зборів ОСББ від 05.06.2016 Об`єднання знаходиться на самозабезпеченні з 01.07.2016. Рішенням загальних зборів Об`єднання, що оформлено протоколом від 31.01.2021, розмір щомісячних внесків на управління Будинком становить 8,20грн, ця сума залишається незмінною у наступні роки й на теперішній час.

Як зазначає позивач, співвласники зобов`язані зокрема: забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку; виконувати рішення зборів співвласників. Однак Територіальна громада міста Одеси в особі Одеської міської ради систематично порушує наведені законодавчі норми. Територіальній громаді м. Одеси належать на праві комунальної власності нежитлові приміщення в будинку №17 по вул. Троїцька у м. Одесі; Територіальна громада м. Одеси, як власник вказаних нежитлових приміщень, є співвласником будинку (спільного майна багатоквартирного будинку) №17 по вул. Троїцька у м. Одесі; Територіальна громада м. Одеси несе тягар утримання спільного майна багатоквартирного будинку та зобов`язана зокрема сплачувати внески на управління будинком, утримання і ремонт спільного майна; Територіальна громада м. Одеси є повноправним учасником цивільних відносин та відповідає за своїми зобов`язаннями своїм (комунальним) майном; На підставі Закону 280/97 від імені та в інтересах Територіальної громади м. Одеси права суб`єкта комунальної власності здійснює Одеська міська рада; Територіальна громада м. Одеси згідно зі ст. 175 ЦК України особисто відповідає за своїми зобов`язаннями своїм майном.

Однак, як вказує позивач, Територіальна громада міста Одеси в особі Одеської міської ради ігнорує рішення загальних зборів Об`єднання, не вживає належних дій щодо виконання свого обов`язку як співвласника будинку по утриманню спільного майна та жодного разу добровільно не сплатила внески на управління Будинком. Зазначені обставини змусили ОСББ 11.07.2022 звернутися до Господарського суду Одеської області з позовом про примусове стягнення заборгованості за внесками (справа № 916/1553/22). 19.12.2022 господарський суд ухвалив рішення про стягнення з Одеської міської ради, яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади за рахунок місцевого бюджету, на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» 98 358,04грн боргу по внесках на управління багатоквартирним будинком та 2 481,00грн судового збору. Протягом 2022-2024 років ОСББ продовжувало щомісяця надсилати повідомлення про нараховані внески на управління будинком, проте Одеська міська рада та її Виконавчий комітет добровільно так і не визначили механізм ані погашення заборгованості за рішенням суду, ані сплати поточних внесків. В результаті на 01.07.2024 у Територіальної громади міста Одеси утворилась нова заборгованість, яка станом на момент подання позовної заяви складає 60 260,16грн.

Позивач зазначає, що він вжив заходів досудового врегулювання спору та 10.06.2024 звернувся до Одеської міської ради, як представника Територіальної громади міста Одеси, та до Одеського міського голови, голови Виконавчого комітету Одеської міської ради Г.Л. Труханова з претензією (вих. №11), у якій повідомив про загальну заборгованість за внесками та просив сплатити її в добровільному порядку. На день подання даної позовної заяви оригінал відповіді на досудову вимогу не надійшов. За ініціативою ОСББ виконавець надіслав копію відповіді КУ «Муніципальна служба комунальної власності Одеської міської ради» на регулярні звернення ОСББ до Одеської міської ради щодо сплати внесків. Текст відповіді свідчить, що Одеська міська рада та її виконавчі органи не мають намірів добровільно сплачувати внески на управління будинком. Отже, хоча відповідачам достеменно відомо про обов`язок зі сплати внесків співвласника на управління будинком, вони продовжують свідомо та умисно ухилятися від його виконання, чим порушують права та законні інтереси усіх інших співвласників будинку та Об`єднання в цілому і створюють значні перешкоди у забезпеченні належного утримання спільного майна.

Позивач вважає за необхідне наголосити на тому, що оскільки обов`язок з утримання спільного майна будинку лежить саме на власнику - Територіальній громаді міста Одеси, заборгованість зі сплати внесків на управління будинком має бути стягнута з бюджету Територіальної громади міста Одеси, адже згідно зі ст. 16 Закону 280/97 фінансовою основою місцевого самоврядування є зокрема доходи місцевих бюджетів. Розпорядником бюджетних коштів місцевого бюджету міста Одеси є Виконавчий комітет Одеської міської ради, тому позивач просить стягнути заборгованість у сумі 60 260,16грн. з Територіальної громади міста Одеси саме з рахунку Виконавчого комітету.

Відповідач Одеська міська рада проти позову заперечує посилаючись на те, що Рішення загальних зборів, прийняте відповідно до Статуту, є обов`язковим для всіх співвласників (п. 3.11). Рішення з питань, передбачених підпунктами 3.3.1, 3.3.7, 3.3.8, 3.3.9, 3.3.10 та 3.3.13 пункту 3.3 розділу ІІІ Статуту, а за рішенням загальних зборів і з інших питань, не пізніше 10 днів після його прийняття надаються в письмовій формі співвласникам під розписку або направляється поштою (рекомендованим листом) ініціатором загальних зборів (правлінням або ініціативною групою). Вказана норма права імперативно визначає порядок і спосіб повідомлення власників: форма повідомлення обов`язково письмова; повідомляється кожен власник; таке повідомлення вручається власнику або під розписку, або шляхом поштового відправлення (рекомендованим листом). При цьому, п.п. 3.3.8 пункту 3.3 розділу ІІІ Статуту вказує на те, що визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників відноситься до виключної компетенції загальних зборів та рішення загальних зборів з такого питання підлягають доведенню до відома співвласників у порядку, визначеному п. 3.11 Статуту. Відповідно до ст. 14 Закону № 2866 співвласник має право: брати участь в управлінні об`єднанням у порядку, визначеному цим Законом і статутом об`єднання; обирати та бути обраним до складу статутних органів об`єднання; знайомитися з протоколами установчих та загальних зборів (крім конфіденційної інформації про фізичних осіб), власними листками опитування, зведеною інформацією про результати голосування кожного із співвласників (крім конфіденційної інформації про фізичних осіб), а також за власний рахунок робити з них виписки і копії та отримувати їх копії в електронній формі; одержувати в установленому порядку інформацію про діяльність об`єднання; вимагати від статутних органів захисту своїх прав та дотримання співвласниками правил добросусідства; одержувати в установленому статутом порядку інформацію про діяльність асоціації. Об`єднання на вимогу співвласника зобов`язане надати йому для ознайомлення всі свої фінансові звіти. Порядок здійснення прав співвласників визначається законом.

Проте, як вказує відповідач, позивачем не надано доказів належного повідомлення відповідача Одеської міської ради як власника нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: м. Одеса, вул. Троїцька, буд. 17, про проведення установчих зборів, загальних зборів ОСББ «Троїцька-17», на яких вирішувалось питання встановлення переліку, розміру та порядку сплати внесків співвласників зазначеного будинку на обслуговування/утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, через що відповідач був протиправно позбавлений права на участь в них. Окрім того, Одеська міська рада наголошує, що ОСББ «Троїцька-17» не надало ні доказів направлення рішення загальних зборів ОСББ «Троїцька-17» від 05.06.2016 про визначення розміру щомісячних внесків співвласників на утримання будинку, ні доказів направлення рішення Загальних зборів від 31.01.2021 р. про зміну раніше встановленого розміру щомісячного внеску, у спосіб, встановлений відповідно до законодавства та Статуту.

Відповідач зазначає, що наданими позивачем витягами з протоколів загальних зборів не визначено ані порядку внесення таких внесків, ані строків сплати, ані рахунків, на які ці внески мають зараховуватися, ані порядок використання членських внесків відповідно до кошторису витрат ОСББ «Троїцька-17» на рік. Окрім того, позивач взагалі на надає докази на підтвердження того, що такий кошторис взагалі щорічно затверджувався. Отже, у будь-якому випадку, співвласник має бути обізнаний про прийняті на загальних зборах ОСББ рішення, зокрема, щодо встановлення порядку сплати, переліку та розміру внесків і платежів співвласників.

Також, як вказує відповідач, позивачем до суду не було надано доказів оприлюднення рішень загальних зборів ОСББ «Троїцька-17» з вищевказаного питання, прийнятих на загальних зборах, та у матеріалах справи такі докази відсутні. З урахуванням зазначеного, відсутні підстави вважати, що Одеську міську раду було належним чином повідомлено про дату, час, місце проведення загальних зборів ОСББ «Троїцька-17», а також про питання порядку денного цих зборів та про прийняте рішення. Таким чином, позовні вимоги є безпідставними, а тому підлягають відхиленню судом у повному обсязі.

Відповідач зазначає, що надані до позову документи взагалі не містять ані кошторису, ані деталізованого розрахунку заборгованості. Тому взагалі неможливо з`ясувати наявність такої заборгованості та надати відповідну правову оцінку позовним вимогам ОСББ «Троїцька-17», встановити обґрунтованість заявленої до стягнення суми коштів. Однак, будь-яких підтверджуючих документів щодо надання/отримання послуг, витрати на які обов`язково включаються до складу витрат на утримання багатоквартирного будинку, позивачем не надані. Отже, розрахунок заборгованості територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради як власника нежитлових приміщень №502, №503, №801 у багатоквартирному будинку, розташованому за адресою: м. Одеса, вул. Троїцька, буд. 17, зі сплати внесків на управління багатоквартирним будинком, здійснений ОСББ «Троїцька-17» є таким, що не підтверджується відповідними письмовими доказами, а отже є необґрунтованим.

Відповідач вказує, що питання здійснення належного обслуговування приміщень, що знаходяться у комунальній власності Одеської міської територіальної громади, зокрема, питання сплати внесків на управління багатоквартирними будинками, в яких знаходяться нежитлові приміщення комунальної форми власності, не відноситься до повноважень Виконавчого комітету Одеської міської ради.

Щодо нарахування інфляційних збитків та 3% річних, відповідач зазначає, що з протоколів загальних зборів ОСББ «Троїцька-17», неможливо визначити момент, з якого територіальна громада міста Одеси в особі Одеської міської ради, на переконання позивача, нібито прострочила зобов`язання. Таким чином, у ОСББ «Троїцька-17» не виникло право вимагати сплати 3 % річних та інфляційних збитків за прострочення сплати внесків на управління багатоквартирним будинком, з урахуванням вищевикладеного, Одеська міська рада зазначає про безпідставність заявлених ОСББ «Троїцька-17» вимог про стягнення 3 % річних та інфляційних збитків за прострочення сплати внесків на витрати на управління багатоквартирним будинком.

Враховуючи викладене, відповідач просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

У відповіді на відзив відповідача, позивач посилається на ті ж самі обставини що й у позовній заяві.

Відповідач у своїх запереченнях на відповідь на відзив також посилається на ті ж самі обставини що й у відзиві на позов.

Третя особа письмових пояснень по суті спору не надала.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши наявні докази у сукупності та надавши їм відповідну правову оцінку, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права в разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно ст. 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Закон який визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку Закон України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - Закон).

Метою створення об`єднання, згідно з ч. 1 ст. 4 Закону, є забезпечення і захист прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, забезпечення належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Відповідно до абз. 4 ч. 1 ст. 1 Закону, співвласниками багатоквартирного будинку є власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.

Як видно з матеріалів справи, 27.01.2016 було зареєстровано Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку „Троїцька-17 за адресою: 65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17.

Відповідно до п.1.1. Статуту ОСББ „Троїцька-17 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 створено власниками квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 , відповідно до Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Згідно п. 1.2. 1.4. Статуту Об`єднання діє відповідно до Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, чинного законодавства України та Статуту. Об`єднання у своїй діяльності користується правами, визначеними статтями 16, 17 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, та має обов`язки, передбачені статтею 18 цього Закону. Об`єднання набуває статусу юридичної особи з моменту його державної реєстрації у порядку, встановленому Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.

Згідно з п. 3.11. Статуту Позивача, рішення загальних зборів, прийняте відповідно до Статуту, є обов`язковим для всіх співвласників.

Згідно з п. 5.3. Статуту Позивача співвласник зобов`язаний виконувати обов`язки, передбачені Статутом Об`єднання; виконувати рішення статутних органів, прийняті у межах їхніх повноважень; своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі

За рішенням загальних зборів від 05.06.2016 року Об`єднання знаходиться на самозабезпеченні з 01 липня 2016 року.

Рішенням загальних зборів Об`єднання, що оформлено протоколом від 31.01.2021, розмір щомісячних внесків на управління Будинком становить 8,20грн, ця сума залишається незмінною у наступні роки й на теперішній час.

Згідно з ч. 1 ст. 16 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, об`єднання має право відповідно до законодавства та статуту об`єднання: утворювати органи управління, визначати умови та розмір плати за їхню діяльність; приймати рішення про надходження та витрати коштів об`єднання; визначати порядок користування спільним майном відповідно до статуту об`єднання; укладати договори; виступати замовником робіт з капітального ремонту, реконструкції багатоквартирного будинку; встановлювати порядок сплати, перелік та розміри внесків і платежів співвласників, у тому числі відрахувань до резервного та ремонтного фондів; здійснювати для виконання статутних завдань господарче забезпечення діяльності об`єднання в порядку, визначеному законом; визначати підрядника, укладати договори про управління та експлуатацію, обслуговування, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення майна з будь-якою фізичною або юридичною особою; здійснювати контроль за своєчасною сплатою внесків і платежів; захищати права, представляти інтереси співвласників у судах, органах державної влади і органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форми власності; використовувати допоміжні приміщення у багатоквартирному будинку для потреб органів управління об`єднання; встановлювати сервітути, здавати в оренду допоміжні приміщення та інше спільне майно багатоквартирного будинку.

Загальні збори об`єднання мають право делегувати асоціації, до якої входить об`єднання, частину повноважень своїх органів управління.

Об`єднання може стати засновником (членом) асоціації.

Згідно ч. 1 ст. 20 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, частка співвласника у загальному обсязі внесків платежів на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку встановлюється пропорційно до загальної площі квартири (квартир) та/або нежитлових приміщень, що перебувають у його власності.

Згідно з ч. 3 ст. 23 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, внески на утримання і ремонт приміщень або іншого майна, що перебуває у спільній власності, визначаються статутом об`єднання та/або рішенням загальних зборів.

Відповідно до ст. 368 Цивільного кодексу України, спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.

Згідно з ч. 2 ст. 382 Цивільного кодексу України, усі власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку є співвласниками на праві спільної сумісної власності спільного майна багатоквартирного будинку. Спільним майном багатоквартирного будинку є приміщення загального користування (у тому числі допоміжні), несучі, огороджувальні та несуче-огороджувальні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання всередині або за межами будинку, яке обслуговує більше одного житлового або нежитлового приміщення, а також будівлі і споруди, які призначені для задоволення потреб усіх співвласників багатоквартирного будинку та розташовані на прибудинковій території, а також права на земельну ділянку, на якій розташований багатоквартирний будинок та його прибудинкова територія, у разі державної реєстрації таких прав.

Відповідно до Цивільного кодексу України, власник зобов`язаний утримувати майно, що йому належить (ст. 322), та відповідно до своєї частки у праві спільної часткової власності зобов`язаний брати участь у витратах на управління, утримання та збереження спільного майна, у сплаті податків, зборів (обов`язкових платежів), а також нести відповідальність перед третіми особами за зобов`язаннями, пов`язаними із спільним майном (ст. 360).

Такий обов`язок власника встановлений також статтею 15 Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку, згідно з якою співвласник зобов`язаний своєчасно і в повному обсязі сплачувати належні внески і платежі (абз. 9 ч. 1).

Відповідно до ст. 12 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку. Витрати на управління багатоквартирним будинком включають: 1) витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; 2) витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку; 2-1) витрати, пов`язані з виконанням зобов`язань за кредитним договором, укладеним за програмами Фонду енергоефективності; 3) витрати на сплату винагороди управителю в разі його залучення; 4) інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом. 2. Витрати на управління багатоквартирним будинком розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, якщо рішенням зборів співвласників або законодавством не передбачено іншого порядку розподілу витрат. 3. Невикористання власником належної йому квартири чи нежитлового приміщення або відмова від використання спільного майна не є підставою для ухилення від здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком. 4. Зобов`язання із здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком у разі здачі в найм (оренду) квартир та/або нежитлових приміщень державної або комунальної власності несуть наймачі (орендарі) таких квартир та/або приміщень.

Стаття 7 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку визначає, що співвласники зобов`язані зокрема: забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку (п. 1); виконувати рішення зборів співвласників (п. 5).

Частина 2 ст. 2 Цивільного кодексу України серед учасників цивільних відносин визначає зокрема територіальні громади.

Частиною 1 ст. 169 Цивільного кодексу України передбачено, що територіальні громади діють у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин, а згідно з ст. 172 ЦК України, територіальні громади набувають і здійснюють цивільні права та обв`язки через органи місцевого самоврядування у межах їхньої компетенції встановленої законом.

Статтею 327 Цивільного кодексу України встановлено, що у комунальній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить територіальній громаді. Управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.

Відповідно до ст.ст. 175, 176 Цивільного кодексу України, територіальні громади відповідають за своїми зобов`язаннями своїм майном, крім майна, на яке відповідно до закону не може бути звернено стягнення.

Юридичні особи, створені державою, Автономною Республікою Крим, територіальними громадами, не відповідають за зобов`язаннями відповідно держави, Автономної Республіки Крим, територіальних громад.

Відповідно до ст.1 Закону України Про місцеве самоврядування територіальна громада це жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр (абз. 2); право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування (абз. 15). Статтею 2 вказаного Закону визначено, що: місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України (ч. 1); місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст (ч. 2).

Згідно ч. 1 ст. 5 вказаного Закону, система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 вказаного Закону, сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ч.ч. 3 і 5 ст. 16 вказаного Закону, матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з ст. 60 вказаного Закону, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти спорту, охорони здоров я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження (ч. 1).

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно-приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5).

Згідно з Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та його архівної складової частини щодо об`єкта нерухомого майна (щодо багатоквартирного будинку), - у власності територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради в будинку №17 по вул. Троїцькій м. Одеси знаходяться: нежиле підвальне приміщення №801 загальною площею 174кв.м.; нежитлові підвальні приміщення №502 загальною площею 125,3кв.м.;нежитлове приміщення між третім та четвертим поверхами №503 загальною площею 6,9кв.м.

Таким чином, Одеській міській територіальній громаді належать на праві комунальної власності нежитлові приміщення в будинку №17 по вул. Троїцька у м. Одесі, а Одеська міська рада є представником Одеської міської територіальної громади та відповідно співвласником будинку №17 по вул. Троїцька у м. Одесі в розумінні Закону України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.

Однак, як видно з матеріалів справи Одеська міська рада не вживає належних дій щодо виконання свого обов`язку як співвласника будинку по утриманню спільного майна та жодного разу добровільно не сплатила внески на управління будинком.

11.07.2022 ОСББ звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом про примусове стягнення заборгованості за внесками (справа № 916/1553/22).

Рішенням Господарського суду Одеської області від 19.12.2022 було стягнуто з Одеської міської ради, яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади за рахунок місцевого бюджету, на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» 98 358,04грн боргу по внесках на управління багатоквартирним будинком та 2 481,00грн судового збору.

Відповідно до ч.4 ст.75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Суд не приймає до уваги заперечення відповідача проти задоволення позову викладені у відзиві на позов та звертає увагу на наступне.

Під терміном територіальна громада відповідно до ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (далі - Закон 280/97) розуміються жителі, об`єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями, або добровільне об`єднання жителів кількох сіл, селищ, міст, що мають єдиний адміністративний центр.

Згідно з абз. 15 ст. 1 Закону 280/97 право комунальної власності - право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування.

Згідно зі ст. 60 Закону 280/97 територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно зі ст. 1 Закону 280/97 представницький орган місцевого самоврядування - виборний орган (рада), який складається з депутатів і відповідно до закону наділяється правом представляти інтереси територіальної громади і приймати від її імені рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону 280/97 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Згідно з ч. 1 ст. 61 Закону 280/97 органи місцевого самоврядування в селах, селищах, містах, районах у містах (у разі їх створення) самостійно складають та схвалюють прогнози відповідних місцевих бюджетів, розробляють, затверджують і виконують відповідні місцеві бюджети згідно з Бюджетним кодексом України.

Сільські, селищні, міські. районні в містах (у разі їх створення) ради та їх виконавчі органи самостійно розпоряджаються коштами відповідних місцевих бюджетів, визначають напрями їх використання (ч. 2 ст. 64 Закону 280/97).

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, укладати договори в рамках державно- приватного партнерства, у тому числі концесійні договори, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду (ч. 5 ст. 60 Закону 280/97).

Згідно зі ст. 2 Бюджетного кодексу України (далі - БК України) бюджет - план формування та використання фінансових ресурсів для забезпечення завдань і функцій, які здійснюються відповідно органами державної влади, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування протягом бюджетного періоду; місцеві бюджети - бюджет Автономної Республіки Крим, обласні, районні бюджети та бюджети місцевого самоврядування: бюджети місцевого самоврядування - бюджети сільських, селищних, міських територіальних громад, а також бюджети районів у містах (у разі утворення районних у місті рад); витрати бюджету - видатки бюджету, надання кредитів з бюджету, погашення боргу та розміщення бюджетних коштів на депозитах, придбання цінних паперів.

Відповідно до п. 14 ч. 1 ст. 91 БК України до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на, крім іншого, управління комунальним майном.

Суду враховує, що позивачем систематично здійснювалося повідомлення відповідача про необхідність сплачувати відповідні внески - із зазначенням конкретного порядку, терміну, відповідної суми, що підлягає до сплати; до кожного повідомлення додавалися детальні розрахунки.

Крім того, відповідно до висновку, викладеному у постанові Верховного Суду від 02.09.2020 у справі №906/884/19, згідно з яким - прийняті відповідно до статуту рішення загальних зборів об`єднання з питань управління багатоквартирним будинком є обов`язковими для усіх власників квартир (нежитлових приміщень) у багатоквартирному будинку, які одночасно є співвласниками спільного майна такого будинку та зобов`язані його утримувати в силу прямої норми статті 322 Цивільного кодексу України та частини 2 статті 7 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку № 417-VIII.

Суд зазначає, що відповідач не надав суду доказів визнання в судовому порядку будь яких рішень загальних зборів позивача незаконними.

Верховний Суд неодноразово наголошував, що суди не повинні застосовувати положення нормативно-правових актів, які не відповідають Конституції та законам України, незалежно від того, чи оскаржувались такі акти в судовому порядку та чи є вони чинними на момент розгляду справи. Тобто згідно з правовою позицією Верховного Суду такі правові акти (як закони, так і підзаконні акти) не можуть застосовуватися, навіть у випадках, коли вони продовжують значитися чинними (постанови від 12.03.2019 р. у справі №913/204/18. від 10.03.2020 р. у справі № 160/1088/19). Тому позиція Відповідача щодо поняття та визначення балансоутримувач, передача з балансу на баланс, власний капітал, господарські операції, житлово- комунальні послуги, тарифи, вимоги щодо доказів наданих послуг та їх об`єму, не можуть застосовуватись до відношень між Об`єднанням співвласників Троїцька-17 та співвласником будинку, яким є Одеська міська територіальна громада в особі Одеської міської ради та протирічать положенням чинного законодавства України.

Таким чином, спір виник у зв`язку із порушенням (невиконанням) Одеською міською територіальною громадою, від імені та в інтересах якої правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснює Одеська міська рада, як співвласником будинку позивача зобов`язань зі сплати належних внесків і платежів на управління багатоквартирним будинком.

Згідно ст. 526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до вимог ст. 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Згідно з приписами ст. 611 Цивільного кодексу України, у разі порушення зобов`язання настають наслідки, встановлені договором або законом, зокрема, сплата неустойки.

Відповідно до вимог пункту 2 ст. 625 Цивільного кодексу України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три відсотки річних з простроченої суми, якщо законом або договором не встановлений інший розмір відсотків.

Відповідно до ст. 3 Цивільного кодексу України загальними засадами цивільного законодавства є зокрема справедливість, добросовісність та розумність.

Згідно ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 79 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Принцип рівності сторін у процесі вимагає, щоб кожній стороні надавалася розумна можливість представляти справу в таких умовах, які не ставлять цю сторону у суттєво невигідне становище відносно другої сторони (п.87 рішення Європейського суду з прав людини у справі Салов проти України від 06.09.2005).

У Рішенні Європейського суду з прав людини у справі Надточий проти України від 15.05.2008 зазначено, що принцип рівності сторін передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище в порівнянні з опонентом.

Змагальність означає таку побудову судового процесу, яка дозволяє всім особам - учасникам певної справи відстоювати свої права та законні інтереси, свою позицію у справі.

Принцип змагальності є процесуальною гарантією всебічного, повного та об`єктивного з`ясування судом обставин справи, ухвалення законного, обґрунтованого і справедливого рішення у справі.

За таких обставин, приймаючи до уваги вищенаведене, а також оцінюючи надані документальні докази в їх сукупності, позовні вимоги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 до відповідачів Територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради та Виконавчого комітету Одеської міської ради за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради про стягнення 66 220,70грн, обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи, не спростовані відповідачами та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати по сплаті судового збору у сумі 3 028,00грн покласти на відповідачів відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 79, 86, 129, ст.ст. 232-241 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Троїцька-17 (65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17, код ЄДРПОУ 40236172) до відповідачів Територіальної громади міста Одеси в особі Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691)та Виконавчого комітету Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Департаменту комунальної власності Одеської міської ради (65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1, код ЄДРПОУ 26302595) про стягнення 66 220,70грн задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691), яка діє від імені та в інтересах Територіальної громади міста Одеси, за рахунок місцевого бюджету, з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Одеси - Виконавчого комітету Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» (65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17, код ЄДРПОУ 40236172) суму заборгованості за внесками на управління багатоквартирним будинком з 01.07.2022 по 30.06.2024 у розмірі 66 220,70грн в тому числі 60 260,16грн основного боргу, 1 780,13грн 3% річних та 4 180,41грн інфляційних втрат.

3. Стягнути з Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691), яка діє від імені та в інтересах Одеської міської територіальної громади, та Виконавчого комітету Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) за рахунок місцевого бюджету, з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету міста Одеси - Виконавчого комітету Одеської міської ради (65026, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 04056919) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Троїцька-17» (65048, м. Одеса, вул. Троїцька, 17, код ЄДРПОУ 40236172) 3 028,00грн судового збору.

Накази видати згідно зі ст. 327 ГПК України.

Повне рішення складено 10 грудня 2024 р.

Відповідно до ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Л.В. Степанова

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення05.12.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123640574
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань

Судовий реєстр по справі —916/3182/24

Ухвала від 12.12.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Рішення від 05.12.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 26.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 12.11.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 08.10.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 16.08.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні