Рішення
від 27.11.2024 по справі 917/238/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

адреса юридична: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36000, адреса для листування: вул. Капітана Володимира Кісельова, 1, м. Полтава, 36607, тел. (0532) 61 04 21, E-mail inbox@pl.arbitr.gov.ua, https://pl.arbitr.gov.ua/sud5018/

Код ЄДРПОУ 03500004

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27.11.2024 Справа № 917/238/24

Господарський суд Полтавської області у складі судді Дмитра Сіроша, за участю секретаря судового засідання Людмили Бойченко, розглянув у порядку загального позовного провадження справу за позовом

Заступника керівника Полтавської обласної прокуратури, вул. 1100-річчя Полтави, 7, м. Полтава, 36000 код ЄДРПОУ 02910060, тел. (0532) 56-21-16 адреса ел. пошти: secretariat@pol.gp.gov.ua адреса електронного кабінету у ЄСІТС pi 17@pol.gp.gov.ua

в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах:

Полтавської міської ради, вул. Соборності, буд 36, м. Полтава, 36000 код ЄРДПОУ 24388285; тел: (0532) 56 43 44 адреса ел. пошти: cancelar@rada-poltava.gov.ua. та

Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, вул. Шевченка, 1, м. Полтава, 36011,ЄДРПОУ 41127020,тел. (057) 725-86-02, тел. (0532) 56-19-38 e-mail: 201600@dasu.gov.ua

до Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради, вул. Стрітенська, 19, м. Полтава, 36020 код ЄДРПОУ 03365854; тел.(0532) 56-19-38 e-mail:03365854@mail. gov.ua та

Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ», вул. Жилянська, 59, оф. 159, м. Київ, 01033, код ЄДРПОУ 43477943

про визнати недійсним договору

Представники сторін:

від прокуратури: Лисенко О. М.

від Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області: Михайленко І. Ю.

від Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради: Погорілий І. В.

від Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ»: Глушаниця М. В.

Обставини справи: Заступник керівника Полтавської обласної прокуратури звернувся з позовом інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах: Полтавської міської ради та Управління Північно - Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, в якому просить:

- визнати недійсним договору про закупівлю послуг від 11.08.2023 № 132 та додаткової угоди від 26.12.2023 № 1, укладених Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ»;

- застосувати наслідки недійсності правочину - зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» повернути Управлінню житлово - комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради 5 960 000,00 грн та зобов`язати Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» проект документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області».

15.03.2024 від позивача у справі - Полтавської міської ради надійшов відзив на позовну заяву (вх. № 3550). Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 19.03.2024 суд залишив без розгляду відзив позивача, поданий 15.03.2024 (вх. № 3550).

Відповідач 1 - Управління житлово-комунального господарства у відзиві на позов (вх. № 3550 від 15.03.2024) проти позову заперечує, посилаючись на те, що позовні вимоги не відповідають критерію пропорційності, оскільки вимога розірвати договір з ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», може призвести до безпідставного порушення майнових прав господарюючих суб`єктів - сторін договору. Визнання договору недійсним, що сумлінно виконувався сторонами, призведе до порушення майнових прав та інтересів товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» та матиме негативні наслідки для репутації відповідача 1, що є непропорційним у співвідношенні з виявленим недоліком. ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в повному обсязі виконало роботи згідно з договором № 132 від 11.08.2023 та не отримувало зауважень чи попереджень від відповідача 1, за що роботи були оплачені у відповідності до виконаних робіт.

01.04.2024 від відповідача 2 - Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» надійшов відзив на позов (вх. № 4344), в якому проти позову заперечує. Зокрема, вказує, що у позовній заяві зазначено, що Учасник не надав копій відповідних документів про освіту та (або) копії сертифікатів на працівників ОСОБА_1 - Директор TOB «ЕКО ЛАБ», виконує обов`язки біотехнолога, ОСОБА_2 - Еколог, ОСОБА_3 - Еколог, які зазначені у довідці про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023.

Так, вимога про усунення невідповідностей виконана наступним чином. 01.08.2023, позивачем через електронну систему закупівель Prozorro, направлено вимогу про усунення невідповідностей. 01.08.2023, ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» через перебої у роботі системи закупівель Prozorro, документи надано безпосередньо за місцезнаходженням Управління житлово - комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради, за адресою: 36020, Україна , Полтавська обл., м. Полтава, вул. Стрітенська, 19, (що прямо не заборонено чинним законодавством про публічні закупівлі), на підтвердження усунення невідповідностей, наступні документи:

- лист вих. № 23-90 від 01.08.2023 щодо виправлення невідповідностей пропозиції до закупівлі №UA-2023-07-14-005556-a. Яким учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» надав вищезазначені документи щодо наступних працівників, які вказані в Довідці про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023:

- копія диплому НОМЕР_1 , наказу № 1-к від 11.06.2020 р. - ОСОБА_1 ;

- копія диплому № НОМЕР_2 , наказу № 5-к від 30.09.2020 р. - Шматкова Ганна Сергіївна;

- копія диплому № НОМЕР_3 , № НОМЕР_4 , наказу №8-к від 23.10.2020 Чернецький Євгеній В`ячеславович.

01.08.2023 позивачем на підставі отриманих документів від ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» та з урахуванням усунення зазначених невідповідностей, було прийнято рішення про намір укласти договір.

11.08.2023, укладено договір № 132 від 11.08.2023 та 15.08.2023 опубліковано через електронну систему закупівель Prozorro.

У електронній системі закупівель Prozorro опубліковано ЗВІТ про виконання договору про закупівлю UA-2023-07-14-005556-a. Тобто договір виконано компетентними на це працівниками Переможця, з дотримання вимог тендерної документації та укладеного договору № 132 від 11.08.2023.

Отже, тендерна пропозиція учасника ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» відповідає умовам технічної специфікації, тендерній документації та предмету закупівлі.

Разом з тим, відповідач 2 вважає, що позивачем не доведено, що начебто порушення які виявлені, мали шкідливі наслідки та призвели до нецільового використання бюджетних коштів чи шкоди бюджету.

Враховуючи викладене, думка позивача в частині встановленого порушення не відповідає критеріям обґрунтованості, розсудливості та пропорційності, адже позивачем проведено торги на рівних умовах, при вільному доступі усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом та за відсутності жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Крім того, вказує, що заступником прокурора не надано жодних доказів, які свідчили про порушення прав будь-яких учасників цієї закупівлі. Також відсутні будь-які звернення та скарги до Замовника через систему електронних закупівель, стосовно змісту тендерної документації або не підписання зазначеного акту.

У висновку моніторингу на який посилається заступник прокурора, взагалі не йде мова про встановлені порушення конкуренції або дискримінації учасників.

Також відповідач 2 зазначає, що заступник прокурора посилається на висновок моніторингу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, проте договір за результатами торгів було укладено між позивачем та ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» від 11.08.2023, тобто до початку моніторингу та висновку.

Договір, укладений з переможцем процедури закупівлі, на дату висновку моніторингу вже виконувався сторонами та наразі є виконаним сторонами. Про що на сторінці закупівлі https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2023-07- 14-005556-а - опубліковано звіт про виконання договору.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 19.02.2024 суд прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 917/238/24; постановив справу розглядати у порядку загального позовного провадження; призначив підготовче засідання у справі на 15:10 19.03.2024.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 19.03.2024 суд продовжив строк проведення підготовчого провадження та відклав підготовче засідання на 14:50 02.04.2024.

26.03.2024 від відповідача 2 - Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» надійшло клопотання про зупинення провадження у справі (вх. № 4080).

Обґрунтовуючи подане клопотання відповідач 2 посилається на те, що у провадженні Полтавського окружного адміністративного суду, знаходиться справа № 440/16489/23 за позовом Управління житлово - комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, третя особа Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу № UA-2023-07-14-005556-a. Разом з тим, предметом позову у цій справі (№ 917/238/24) є вимоги про визнання недійсним договору про надання послуг укладеного за результатами тендерної закупівлі № UA-2023-07-14-005556-a. Полтавська обласна прокуратура у позовній заяві зазначає, що підставою для звернення до Господарського суду Полтавської області є порушення, які виявлені під час моніторингу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області та зазначені у висновку моніторингу № UA-2023-07-14-005556-a від 25.10.2023, який оскаржується у Полтавському окружному адміністративному суді. Отже, зазначені справи є взаємопов`язані, оскільки вирішення спору у справі № 440/16489/23 стосовно визнання протиправним та скасування висновку моніторингу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 25.10.2023 матиме безпосередній вплив на розгляд цієї справи.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 02.04.2024 задоволено клопотання (вх. № 4080 від 26.03.24) Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» про зупинення провадження у справі, зупинено провадження у справі 917/238/24 до набранням законної сили рішенням у справі № 440/16489/23 та зобов`язано учасників справи повідомити суд про усунення обставин, що зумовили зупинення провадження у справі № 917/238/24, шляхом подання копії судового рішення за наслідками розгляду справи № 440/16489/23.12.04.2024 від позивача 2 надійшли додаткові пояснення у справі (вх. № 5065), в яких просить позовні вимоги заступника керівника Полтавської обласної прокуратури задовольнити в повному обсязі.

12.07.2024 від позивача - Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області надійшло повідомлення на виконання ухвали суду у справі № 917238/24 (вх. № 9663 від 12.07.2024), яким повідомлено, що Другим апеляційним адміністративним судом розглянуто адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі № 440/16489/23 за позовом Управління житлово - комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, третя особа Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу № UA-2023-07-14-005556-a.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 22.07.2024 суд поновив провадження у справі № 917/238/24 та призначив підготовче засідання на 09:40 07.08.2024.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 07.08.2024 суд закрив підготовче провадження у справі № 917/238/24 та призначив справу до судового розгляду по суті в засіданні суду на 10:00 03.10.2024.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 03.10.2024 суд відклав розгляд справи по суті на 15:30 30.10.2024.

22.10.2024 від відповідача - Полтавської міської ради надійшло клопотання про долучення документів до матеріалів справи (вх. № 14002), в якому просить поновити строк на подачу доказів у справі 917/238/24, долучити до матеріалів справи докази виконання договору № 132 від 11.08.2023 та докази відсутності претензій щодо виконання договору № 132 від 11.08.2023, а саме: копію Дозволу UA 53080370350025054-1-0263 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об`єкта першої групи від 20.09.2024 та акти надання послуг № 8 від 09.10.2023, № від 09.10.2023, № 12 від 17.10.2023, № 14 від 28.11.2023, № 13 від 28.11.2023, № 15 від 20.12.2023, № 16 від 27.12.2023, № 17 від 27.12.2023, № 18 від 27.12.2023.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 30.10.2024 суд повернувся на стадію підготовчого провадження у справі № 917/238/24. Клопотання Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради (вх. № 14002 від 22.10.2024) про долучення доказів до матеріалів справи задовольнив частково. Поновив Управлінню житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради строк для долучення доказів до матеріалів справи. Долучив до матеріалів справи копію Дозволу UA 53080370350025054-1-0263 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для об`єкта першої групи від 20.09.2024. Закрив підготовче провадження у справі № 917/238/24 та призначив розгляд справи по суті на 15:30 27.11.2024.

Ухвалою Господарського суду Полтавської області від 30.10.2020 суд закрив підготовче провадження у справі № 917/238/24 та призначив розгляд справи по суті на 15:30 27.11.2024.

Відповідно до статті 219 Господарського процесуального кодексу України, рішення у цій справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів.

У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено про термін виготовлення повного рішення.

Розглянувши матеріали справи, суд

УСТАНОВИВ:

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, прокурор зазначає, що за результатами вивчення стану законності у сфері публічних закупівель Полтавською обласною прокуратурою виявлені порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) під час проведення Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради процедури закупівлі (відкритих торгів) UA-2023-07-14-005556-a щодо закупівлі послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області».

Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради (далі - Замовник) проведено процедуру закупівлі (відкриті торги) за предметом ДК 021:2015:90710000-7 :Екологічний менеджмент щодо закупівлі послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області» (ідентифікатор Prozorro: UA-2023- 07-14-005556-а), з очікуваною вартістю 6 000 000 грн.

За результатами проведеної процедури закупівлі між Замовником та ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» (єдиний учасник закупівлі) 11.08.2023 укладено договір № 132 на суму 6 000 000 грн.

На виконання договору упродовж серпня - грудня 2023 року Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради перераховано на рахунок ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» кошти в сумі 5 960 000 грн.

Прокурор стверджує, що під час проведення процедури відкритих торгів були допущені порушення законодавства про публічні закупівлі, а саме:

1.1. Невідповідність учасника - переможця кваліфікаційним вимогам Замовника.

Статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. При цьому, замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:

1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально- технічної бази та технологій;

2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;

3) наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів);

4) наявність фінансової спроможності.

У пункті 2 Додатку 5 до тендерної документації замовника визначено, що для підтвердження наявності в учасника процедури працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід учасник повинен подати довідку на фірмовому бланку підприємства. Для підтвердження трудових відносин із визначеними працівниками учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідні документи про працевлаштування (накази про призначення або копії трудових договорів або копії цивільно-правових договорів), відповідні документи до наявної кваліфікації та копії відповідних документів про освіту та (або) копії сертифікатів тощо.

Учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в складі своєї тендерної пропозиції надав довідку про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023, а саме: Максим Володимирович Глушаниця - Директор ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ»; Лускань Катерина Вікторівна - Директор TOB «ЕКО ЛАБ», виконує обов`язки біотехнолога згідно спеціалізації; ОСОБА_2 - Еколог; ОСОБА_3 - Еколог; ОСОБА_4 - Еколог; ОСОБА_5 - директор ТОВ «Ремтехналадка»; ОСОБА_6 - Інженеркошторисник сертифікований інженер-проєктувальник у частині кошторисної документації; ОСОБА_7 - інженер- проєктувальник (інженерпроєктувальник щодо об`єктів будівництва класу наслідків відповідності ССЗ); ОСОБА_8 - інженер- проєктувальник у частині виконання інженерних вишукувань; ОСОБА_9 - інженер - землевпорядник; ОСОБА_10 - геодезист.

Разом з цим, учасник у складі тендерної пропозиції надав документи про працевлаштування (накази про призначення, копії цивільно-правових договорів) та документи до наявної кваліфікації, копії відповідних документів про освіту та копії сертифікатів стосовно працівників ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 . Натомість вказані документи стосовно працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 відсутні в тендерній пропозиції учасника, що не відповідає вимогам тендерної документації замовника.

Відомості електронної системи закупівель свідчать, що замовник надав вимогу про усунення невідповідностей до 01.08.2023 учаснику ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ».

Однією із вимог про усунення невідповідностей замовником було: «Згідно з пунктом 2 Додатку 5 до тендерної документації: для підтвердження трудових відносин із визначеними працівниками учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідні документи про працевлаштування (накази про призначення або копії трудових договорів або копії цивільно-правових договорів), відповідні документи до наявної кваліфікації та копії відповідних документів про освіту та (або) копії сертифікатів тощо.

Учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» не надав зазначені документи щодо наступних працівників, які вказані в Довідці про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023: ОСОБА_1 - Директор TOB «ЕКО ЛАБ», виконує обов`язки біотехнолога відповідно до спеціалізації, ОСОБА_2 - Еколог, ОСОБА_3 - ОСОБА_11 ».

Також наданий на підтвердження працевлаштування цивільно-правовий договір від 01.05.2023 № 12, укладений між ТОВ «Ремтехналадка» та ОСОБА_8 щодо надання останнім послуг (виконання робіт) не містить в собі конкретного найменування самої послуги, а додатки, в яких ця послуга повинна бути конкретизована, що передбачено вказаним договором, відсутні. Отже, вказаний договір не може бути підтвердженням працевлаштування працівника.

Крім того, встановлено, що учасником ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», на вимогу про усунення невідповідностей завантажено лише накази про прийняття на роботу працівників ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 . Натомість, копії відповідних документів про освіту та (або) копії сертифікатів тощо, так і не були надані учасником ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», чим не виконано вимогу про усунення невідповідностей.

З метою підтвердження або спростування встановлених порушень, органом державного фінансового контролю в ході моніторингу 18.10.2023 через електронну систему закупівель надано відповідний запит Замовнику.

Відповідь надана Замовником, не свідчить про відсутність порушень з цього питання. Так, Замовник на свою користь зазначив, що учасником було надано документи, які підтверджують трудові відносини із визначеними працівниками учасника, що є достатнім для підтвердження наявності кваліфікованих працівників. Вказане твердження замовника є безпідставним, оскільки в тендерній документації, затвердженій та підписаній уповноваженою особою замовника ОСОБА_12 , а саме, у пункті 2 додатку 5 до тендерної документації, міститься чітка вимога, якою визначено, що «Для підтвердження трудових відносин із визначеними працівниками Учасник надає у складі тендерної пропозиції відповідні документи про працевлаштування (накази про призначення або копії трудових договорів або копії цивільно-правових договорів), відповідні документи до наявної кваліфікації та копії відповідних документів про освіту та (або) копії сертифікатів тощо».

Крім того, Замовником надано вимогу про усунення невідповідностей учаснику ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» в частині надання саме цих документів. Отже, відповідь замовника не свідчить про відсутність порушення з даного питання.

З урахуванням викладеного, тендерна пропозиція учасника ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» не відповідає вимогам тендерної документації замовника та підлягала відхиленню згідно з абзацом 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, що не забезпечено замовником.

Так, вказаною нормою передбачено, що замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, коли учасник процедури закупівлі не виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції, та/або змінив предмет закупівлі (його найменування, марку, модель тощо) під час виправлення виявлених замовником невідповідностей, протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.

Отже, ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» вимоги, зазначені в пункті 2 Додатку 5 до тендерної документації щодо надання учасником документів про працевлаштування (накази про призначення, копії цивільно-правових договорів) та документи до наявної кваліфікації, копії відповідних документів про освіту та копії сертифікатів стосовно визначених працівників, які мають необхідні знання та досвід, в повному обсязі не виконано.

З огляду на викладене, прокурор вважає, що ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» (єдиний учасник закупівлі) не відповідає кваліфікаційним критеріям, установленим замовником в тендерній документації, відповідно до статті 16 Закону в частині не підтвердження в учасника процедури закупівлі наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.

Пункт 1 частини 1 статті 31 Закону вимагає від замовника обов`язкового відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону.

Водночас, як стверджує прокурор, замовником допущено порушення в частині не відхилення тендерної пропозиції TOB «ЕКОЗЕМЛЯ» на підставі пункту 1 частини 1 статті 31 Закону та абзацу 5 підпункту 1 пункту 44 Особливостей за наявності документальних підстав для відхилення.

Вказані порушення вимог законодавства підтверджено висновком від 25.10.2023 Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-14-005556-a.

1.2. Невідповідність тендерної документації Замовника вимогам Закону України «Про публічні закупівлі».

У пункті «Інші вимоги» Додатку 5 до тендерної документації замовником передбачено проведення учасником візуального огляду об`єкту, який має містити підписи керівника або уповноваженого представника учасника та представника замовника. Акт візуального огляду об`єкту має бути викладено в складі пропозиції.

Така вимога є незаконною та дискримінуючою з огляду на наступне.

Огляд об`єкту потенційним учасником разом із замовником до подання пропозиції та проведення аукціону, прямо порушує норми чинного законодавства у сфері публічних закупівель, адже замовник та потенційні учасники (без ідентифікації особи) мають право на електронне спілкування (роз`яснення) лише на вебпорталі Уповноваженого органу, а не при особистій зустрічі, зі складанням та погодженням акту з результатами обстеження об`єкту надання послуг.

Дії Замовника щодо ініціювання, а тим більше проведення переговорів з потенційними учасниками щодо огляду об`єкта та підписання за результатами зустрічі відповідного документа до моменту розкриття їх тендерних пропозицій є неправомірними, оскільки здійснюють вплив на кількість учасників та їх склад.

Встановлення Замовником вимоги, щодо надання учасником акту з результатами обстеження об`єкта, підписаного учасником та замовником до подання тендерних пропозицій, містить корупційні та дискримінаційні ознаки, оскільки безпосереднє підписання такого документа, та, як наслідок, і повнота тендерної пропозиції, в складі якої він повинен подаватися, залежить не від учасника, а напряму від самого замовника. За таких умов, з підстав, незалежних від суб`єкта господарювання замовник може не підписати наведений вище акт, що в подальшому може стати з не залежних від учасника торгів підстав, причиною відхилення такої пропозиції, що є дискримінаційним.

Встановлені вимоги є незаконними та такими, що порушують права учасників щодо максимальної економії та ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням та добросовісної конкуренції серед учасників.

Відповідно до пункту 28 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі - Особливості) тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.

Водночас згідно з частиною 4 статті 5 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

Частиною 4 статті 22 Закону передбачено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України «Про доступ до публічної інформації» та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.

Відповідно замовникам перед складенням тендерної документації потрібно враховувати зазначені положення Закону.

Частиною 1 статті 12 Закону України «Про публічні закупівлі» передбачено, що електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам. Обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням цілісності даних про учасників і їхніх тендерних пропозицій/пропозицій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій/пропозицій.

Процедура відкритих торгів передбачає подання учасниками в електронному вигляді через електронну систему закупівель тендерних пропозицій, розкриття яких здійснюється за загальним правилом лише після завершення електронного аукціону, а у разі відкритих торгів з публікацією оголошення англійською мовою - у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні. Електронна система закупівель забезпечує конфіденційність тендерних пропозицій до моменту їх розкриття.

Отже, включення Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради до тендерної документації вимог для учасника про надання ним у складі пропозиції акта візуального огляду об`єкту з підписом керівника або уповноваженого представника Учасника та підписом представника замовника, суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» щодо конфіденційності тендерних пропозицій до моменту їх розкриття, оскільки передбачає безпосередній діалог замовника та учасника до розкриття тендерних пропозицій.

Зважаючи на порушення вимог Закону при включенні до тендерної документації відомостей, які суперечить вимогам Закону України «Про публічні закупівлі» щодо конфіденційності тендерних пропозицій до моменту їх розкриття та неможливості усунення порушень, замовник зобов`язаний відмінити тендер (частина 1 статті 32 Закону).

Однак, всупереч частині 4 статті 22, частині 4 статті 5, частині 1 статті 12 Закону України «Про публічні закупівлі» Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради включено до тендерної документації вимогу щодо необхідності проведення учасником візуального огляду об`єкту та складання акту, за результатами такого огляду.

Крім того, замовник не обґрунтував необхідність встановлення в тендерній документації наведеної вище умови. За таких обставин брати участь у процедурі закупівлі могли лише ті учасники, в яких була можливість надати акт обстеження об`єкта, підписаний уповноваженими особами учасника та замовника, що є дискримінаційним щодо учасників закупівлі.

Враховуючи викладене, замовник повинен був усунути викладені невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині під час проведення моніторингу Управлінням Північно-Східного Офісу Держаудитслужби в Полтавській області.

Однак Управлінням житлово-комунального господарства не усунуто зазначені невідповідності та всупереч частині 1 статті 32 Закону України «Про публічні закупівлі» у подальшому не відмінено тендер з підстави неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель.

1.3. Порушення вимог законодавства замовником та учасником, допущені під час виконання договору.

Між Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради та ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» 26.12.2023 укладено додаткову угоду № 1 до договору надання послуг від 11.08.2023 № 132.

Вказаною додатковою угодою з деталізованого опису етапів послуги Технічного задання «Послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області» сторонами виключено підпункт 4 «Складання відомостей щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля».

Пунктами 3 та 4 Додаткової угоди Замовником та Учасником у Додатку 2 «Кошторис, специфікація, тощо» та Додатку 3 договору № 132 «Календарний план послуги» виключено підпункти «Складання відомостей щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля».

Разом з тим, технічне завдання на закупівлю послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області» є невід`ємною частиною тендерної документації Замовника (Додаток 2 до тендерної документації).

Підпунктом 7 частини 3 етапу Технічного завдання «Проведення інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та підготовка документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин у атмосферне повітря під час здійснення діяльності щодо поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області» однією із основних вимог визначено складання відомостей щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля.

Технічне завдання на закупівлю послуги з розробки проектів документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області», подане ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» через електронну систему у складі тендерної пропозиції Учасника відповідало вимогам тендерної документації Замовника, в тому числі і містило дані про складання відомостей щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка згідно з вимогами Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля.

Частиною 2 статті 24 Закону України «Про публічні закупівлі» визначено порядок внесення замовником змін до тендерної документації. Так, замовник має право з власної ініціативи або у разі усунення порушень законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 цього Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження внести зміни до тендерної документації. У разі внесення змін до тендерної документації строк для подання тендерних пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше семи днів.

Отже, законом не передбачено внесення змін до тендерної документації після розкриття тендерних пропозицій та на стадії виконання договору.

Крім того, виключення вимоги про складання відомостей щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля під час виконання Послуги з розробки проектів документації унеможливлює виконання та реалізацію 3 етапу робіт в цілому «Проведення інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та підготовка документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря під час здійснення діяльності щодо поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області».

Так, дозвіл на викиди видається суб`єкту господарювання тільки після отримання висновку з оцінки впливу на довкілля, в якому визначено допустимість провадження планованої діяльності, яка відповідно до Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» підлягає оцінці впливу на довкілля та визначає екологічні умови її провадження (ч. 5 Порядку проведення робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку суб`єктів господарювання, які отримали такі дозволи, затвердженого Постановою КМУ від 13.03.2002 № 302).

Отже, без відомостей щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля, Замовник не зможе провести інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та підготовку документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря під час здійснення діяльності щодо поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області».

Разом з тим, пунктом 11 частини 3 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» об`єкти оброблення відходів, що не є небезпечними, потужністю менше 100 тон на добу відносяться до другої категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля.

Отже, Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради та ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» всупереч частини 2 статті 24 Закону України «Про публічні закупівлі» внесено зміни до тендерної документації замовника та відповідно тендерної пропозиції учасника на стадії виконання договору.

Разом з тим, діяльність щодо поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області» відноситься до другої категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля.

Оцінка впливу на довкілля (призначена для виявлення характеру, інтенсивності і ступеня небезпеки впливу будь-якого виду планованої господарської діяльності на стан довкілля і здоров`я населення, проводиться перед початком планової діяльності та є обов`язковою для зазначеного виду діяльності.

Крім того, виключення вимоги з технічного завдання щодо необхідності складання відомостей щодо наявності висновку з оцінки впливу на довкілля під час послуги з розробки проектів документації унеможливлює виконання та реалізацію 3 етапу робіт Послуги в цілому «Проведення інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та підготовка документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря під час здійснення діяльності щодо поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області», за виконання якого замовником перераховано кошти.

Отже, як вважає прокурор, зазначені дії сторін закупівлі взагалі нівелюють предмет закупівлі та роблять неможливим досягнення кінцевої мети проведеної закупівлі, що свідчить про безпідставне витрачання бюджетних коштів.

Як убачається з наданих доказів, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі № 440/16489/23 позов Управління житлово - комунального господарства Виконавчого комітету Полтавської міської ради до Управління Північно - Східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, третя особа, що не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору ТОВ "ЕКОЗЕМЛЯ про визнання протиправним та скасування висновку - задоволено. Визнано протиправним та скасовано висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-07-14-005556-а Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області від 25.10.2023.

Другим апеляційним адміністративним судом розглянуто адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі № 440/16489/23 за позовом Управління житлово - комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, третя особа Товариства з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» про визнання протиправним та скасування висновку про результати моніторингу № UA-2023-07-14-005556-a. Зазначеною Постановою Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі № 440/16489/23, залишено без змін.

Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26.01.1993 № 2939-ХІІ (в подальшому Закон № 2939-ХІІ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону № 2939-ХІІ, здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі (частина 2 статті 2 Закону № 2939-ХІІ).

Відповідно до частин 1, 4 статті 5 Закону № 2939-ХІІ, контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади регулює Закон України «Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 № 922-VIII (в подальшому Закон № 922- VІІІ).

Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону № 922-VІІІ встановлено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону № 922-VІІІ, моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Згідно з частиною 2 статті 8 Закону № 922-VІІІ, рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: дані автоматичних індикаторів ризиків; інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися: інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель; інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах; інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до частини 6 статті 8 Закону № 922-VІІІ, за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Згідно з частиною 7 статті 8 Закону № 922-VІІІ, у висновку обов`язково зазначаються: найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень (абз. 2 частини 8 статті 8 Закону № 922-VІІІ).

Відповідно до частини 10 статті 8 Закону № 922-VІІІ, у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.

Згідно з частиною 19 статті 8 Закону № 922-VІІІ, форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552 затверджено форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно до пункту 3 розділу III «Порядок заповнення констатуючої частини форми висновку» Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 № 552 (в подальшому Порядок № 552), у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.

Статтею 5 Закону № 922-VІІІ встановлено, що принципами публічних закупівель є: добросовісна конкуренція серед учасників; максимальна економія, ефективність та пропорційність; відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; недискримінація учасників та рівне ставлення до них; об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону № 922-VІІІ, замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на вебпорталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж; зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень; оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди; протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження; повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі; інформацію про відхилення тендерної пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення; договір про закупівлю - протягом двох днів з дня його укладення; повідомлення про внесення змін до договору - протягом трьох днів з дня внесення змін; звіт про виконання договору - протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання; звіт про укладені договори - протягом одного дня з дня укладення договору.

Відповідно до статті 16 Закону № 922-VІІІ, замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям. Замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій; наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів); наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю (частина друга). У разі встановлення кваліфікаційного критерію фінансової спроможності замовник не має права вимагати надання підтвердження обсягу річного доходу (виручки) у розмірі більшому, ніж очікувана вартість предмета закупівлі (пропорційно очікуваній вартості частини предмета закупівлі (лота) в разі поділу предмета закупівель на частини). Якщо для закупівлі робіт або послуг замовник встановлює кваліфікаційний критерій такий як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та/або наявність працівників, які мають необхідні знання та досвід, учасник може для підтвердження своєї відповідності такому критерію залучити спроможності інших суб`єктів господарювання як субпідрядників/співвиконавців частина третя).

Згідно з частиною 1 статті 21 Закону № 922-VІІІ, інформування про проведення відкритих торгів здійснюється оголошенням про проведення відкритих торгів, яке безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Відповідно до частини 2 статті 21 Закону № 922-VІІІ, оголошення про проведення відкритих торгів повинно містити наступну інформацію: найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); кількість та місце поставки товарів, обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; очікувана вартість предмета закупівлі; строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; кінцевий строк подання тендерних пропозицій; умови оплати; мова (мови), якою (якими) повинні готуватися тендерні пропозиції; розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати); дата та час розкриття тендерних пропозицій, якщо оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднюється відповідно до частини третьої статті 10 цього Закону; розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону у межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків очікуваної вартості закупівлі або в грошових одиницях; математична формула для розрахунку приведеної ціни (у разі її застосування). В оголошенні про проведення відкритих торгів може зазначатися інша інформація.

Згідно з частиною 1 статті 22 Закону № 922-VІІІ, тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Відповідно до пункту 14 частини 2 статті 22 Закону № 922-VІІІ, у тендерній документації зазначається кінцевий строк подання тендерних пропозицій.

Пунктом 2 частини 2 статті 22 Закону № 922-VІІІ встановлено, що тендерна документація повинна містити, зокрема, один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством.

Згідно з частиною 1 статті 25 Закону № 922-VІІІ, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.

Відповідно до частин 1, 3 статті 27 Закону № 922-VІІІ, розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій. У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі. Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом.

Згідно з частинами 1, 4, 5 статті 28 Закону № 922-VІІІ, оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону. У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом. Після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною. Строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель. У разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною. У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність технічним вимогам, визначеним у тендерній документації, та визначає відповідність учасників кваліфікаційним критеріям до проведення автоматичної оцінки тендерних пропозицій у строк, що не перевищує 20 робочих днів.

Згідно з частиною 16 статті 29 Закону № 922-VІІІ, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю. Повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей повинно містити таку інформацію: перелік виявлених невідповідностей; посилання на вимогу (вимоги) тендерної документації, щодо якої (яких) виявлені невідповідності; перелік інформації та/або документів, які повинен подати учасник для усунення виявлених невідповідностей. Замовник не може розміщувати щодо одного й того ж учасника процедури закупівлі більш ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції, крім випадків, пов`язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Відповідно до абзацом 3 частини 1 статті 31 Закону № 922-VІІІ, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо учасник процедури закупівлі не відповідає кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, установленим статтею 16 цього Закону та/або наявні підстави, встановлені частиною першою статті 17 цього Закону.

Суд установив, що 01.08.2023, позивачем ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» через електронну систему закупівель Prozorro направлено вимогу про усунення невідповідностей, а саме щодо надання додаткових документів.

ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» 01.08.2023 надано до Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради, за адресою: 36020, Україна, Полтавська обл., м. Полтава, вул. Стрітенська, 19, на підтвердження усунення невідповідностей, наступні документи: Лист вих. № 23-90 від 01.08.2023 щодо виправлення невідповідностей пропозиції до закупівлі № UA-2023-07-14-005556-a, яким учасник ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ» надав зазначені документи щодо наступних працівників, які вказані в Довідці про наявність, кваліфікацію і досвід працівників, які будуть залучені до виконання робіт № 23-65 від 18.07.2023, копії диплому НР № 36648110, наказу №1-к від 11.06.2020 Лускань К. В.; копія диплому № НОМЕР_2 , наказу № 5-к від 30.09.2020 - Шматкова Г. С.; копії диплому № НОМЕР_3 , № НОМЕР_4 , наказу № 8-к від 23.10.2020 Чернецький Є. В. Отже, учасник процедури закупівлі виправив виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у складі своєї тендерної пропозиції.

Зазначені обставини встановлені рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 10.04.2024 у справі № 440/16489/23, залишеним без змін Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 02.07.2024 у справі № 440/16489/23.

Відповідно до частини 4 статті 75 Господарського процесуального кодексу України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Крім того, слід зазначити, що встановлені контролюючим органом порушення є несуттєвими та усунення виявлених порушень шляхом застосування наслідків недійсності/нікчемності договору є непропорційними та неспівмірними.

Аналогічний висновок щодо застосування норм матеріального права, викладений в постанові Верховного Суду від 14.03.2024 у справі № 260/1668/22.

Частиною 1 статті 207 Господарського кодексу України передбачено, що господарське зобов`язання, що не відповідає вимогам закону, може бути на вимогу однієї із сторін або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині.

Відповідно до припису частини першої статті 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частин 1 -3, 5, 6 статті 203 цього Кодексу.

Статтею 203 Кодексу унормовано, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам.

Згідно зі ст. 215 Цивільного кодексу України, підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення дравочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п`ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

Статтею 1 Закону визначено, що договір про закупівлю - це договір, який укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі та передбачає надання послуг, виконання робіт або набуття права власності на товари.

Отже, договір про закупівлю є наслідком процедури закупівлі та укладається за її результатами.

З огляду на те, що прокурор не довів, що процедура публічної закупівлі проведена з порушеннями вимог закону та завдає шкоди інтересам держави та суспільства, суд не вбачає підстав для визнання договору надання послуги від 11.08.2023 № 132, укладеного Управлінням житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради та ТОВ «ЕКОЗЕМЛЯ», за її результатами, недійсним.

Позовна вимога про застосування наслідків недійсності правочину - зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» повернути Управлінню житлово - комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради 5 960 000 грн та зобов`язати Управління житлово-комунального господарства виконавчого комітету Полтавської міської ради повернути Товариству з обмеженою відповідальністю «ЕКОЗЕМЛЯ» проект документації щодо «Поводження з побутовими та іншими відходами в урочищі «Триби» поблизу с. Макухівка, Полтавського району, Полтавської області», також не підлягає задоволенню, як похідна від основної вимоги - про визнання недійсним договору.

Відповідно до приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати залишаються за прокуратурою.

Керуючись статтями 129, 236 - 241 Господарського процесуального кодекс України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Східного апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 09.12.2024.

Суддя Дмитро СІРОШ

СудГосподарський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення27.11.2024
Оприлюднено12.12.2024
Номер документу123640660
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Визнання договорів (правочинів) недійсними інші договори

Судовий реєстр по справі —917/238/24

Рішення від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Рішення від 27.11.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 30.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 30.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 03.10.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 07.08.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 22.07.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

Ухвала від 02.04.2024

Господарське

Господарський суд Полтавської області

Сірош Д.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні